Avioliitossa narsistin kanssa.

epäonni

Olen ollut yksissä mieheni kanssa 7 pitkää vuotta. Nyt alkaa olla aika irtaantua. Mieheni on narsisti. En enää itse tiedä mikä tai kuka olen, takuuvarmaa on kuitenkin se etten enää ole sama nainen kuin ennen olin. Kerron vähän miehestäni, teksti saattaa olla sekavaa mutta kirjoitan kuitenkin..

Tavatessamme, kaikki oli upeaa. Mies oli kohtelias ja huomaavainen, mutta kaikki muuttui nopeasti muutamassa kuukaudessa. Minä olin ensin se jota mieheni tavoitteli ja hetken päästä tilanne oli se että minä roikuin hänessä, se tapahtui kuin vaivihkaa.

Muutimme nopeasti yteen vaikka yhteiselossa oli rakoja jo silloin. Minulla ei ollut avainta kotiin 2 vuoteen (lukuunottamatta lyhyitä hetkiä, ja kun tuli riita hän otti avaimet pois), kuljimme paljon yhdessä joten mikään konkurssi ei avaimettomuus ollut mutta kun hän oli töissä niin en voinut poistua kotoa juuri minnekkään koska olisin joutunu jättämään oven auki ja eihän se nyt sopinut.
Kun aloin odottaa lastamme, hän antoi minulle avaimet ja sittemmin ei niitä ole pitkiksi ajoiksi pois ottanut.

Olen vieraantunut ystävistäni (omista), sillä mieheni löytää heistä kaikista vikaa, enkä myöskään pääse tapaamaan heitä, ainakaan ilman että lapsi on mukanani..Sillä hän varmistaa etten mene baariin tms. vaikka en muutenkaan mikään baari-ihminen ole. Jossain vaiheessa ol myös sellainen tilanne että ystäväni eivät saaneet tulla meille ellei hän ole kotona, koska ovat miehelleni ns. vieraita ihmisiä ( ystäväni ovat ihan normaaleja). Noh, eipähän kaverit enää edes yrittäneet tulla käymään ja siinä sitä oltiin, yksin. Kului aikaa ja sanoin että haluan tavata enemmän näitä kavereitani, johon hän sanoi että "mitä ystäviä ne semmoiset on kun ei suhun edes yhteyttä pidä ja miksi sun pitäisi aina mennä katsomaan niitä jos ei niitäkään kiinnosta tulla meille?" Kaverit ovat silloin vieläkin pyytää tyttöjen iltaa koteihinsa istumaan, näihin iltoihin en koskaan pääse, mies kieltää ja sanoo että jos sulla on rahaa laittaa tollaseen olemattomaan niin minun pitäisi ensin maksaa ensin pari hänen laskuaan niin sitten voin mennä. Ystäväni asuvat n. 20km päässä. Raha tulee esille aina jos yritänkin johonkin ilman häntä mennä. Silloin raha ei ole este jos hän päättää että yhdessä mennään.

Mieheni on sairaalloisen mustasukkainen, hän tarkistaa puhelimeni joka päivä. En voi edes moikata miespuolisia tuttuja ja jos niin teen niin hän sanoo että, "olet tuonkin kanssa pannut" tai jotain vastaavaa. Hän on mustasukkainen myös omille kavereilleen, mikäli he juttelevat minulle. Hän itse pitää kaikenlaista peliä naisille ihan minun aikanakin js voi heitellä "pannaanko"-vitsejä tai " vaihdetaan vaimoja"-vitsejä muille.. Jos itse heittäisin tuoln tyylisiä vitsejä niin ke ei olisi hänen mielestään vitsejä vaan että olisin tosissani.

Jos meillä on riita, vastaan ei hänelle voi sanoa, sillä hän ei kuuntele vaan huutaa päälle. Sen lisäksi hän on käynyt kiinni joskus alkuaikoina kun yritin väkisin lähteä katsomaan kavereitani (tapahtui useamman kerran). Opein pikkuhiljaa tottelemaan häntä. Olen kuin kaltoinkohdeltu eläin. Jos yrittäisin lähteä, minulta vietäisiin ensi töiksi puhelin ja lompakko.

Kaikkeen tekemääni pitää olla lupa häneltä, jos hänen lompakollaan käyn kaupassa pitää tuoda kuitit ja vaihorahat takaisin ja jos jän ostaa minulle jotain (vaikka pastilli-askin) tulee minun osoittaa kiitollisuutta.

Eikä siinä edes kaikki. Jatkan kirjoittelua ehkä vielä joskus.

Hän tulee lukemaan tämänkin tekstin, sillä kuten sanoin puhelintani tutkitaan joka päivä ja hänellä on taitoa näiden laitteiden kanssa.

Mistä löydän oikean suunnan? Ja rohkeuden? Pilaan elämääni ja todennäköisesti lapsemmekin tulee tästä kärsimään. Kuinka voin irtaantua ellen enää tiedä että kuka olen? Tai millainen minun kuuluisi olla? Osaanko olla yksin ja tehdä päätöksiä itse?

Tulevaisuus pelottaa.

17

936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneton

Anteeksi kirjoitusvirheet.

• heitä pellolle

Kenen valinta??? Miksi muille valitat , OTA ERO.

• "Mistä löydän oikean suunnan? Ja rohkeuden? Pilaan elämääni ja todennäköisesti lapsemmekin tulee tästä kärsimään. Kuinka voin irtaantua ellen enää tiedä että kuka olen? Tai millainen minun kuuluisi olla? Osaanko olla yksin ja tehdä päätöksiä itse? "

Paljon kysymyksiä joihin sinun pitää löytää vastaus itsestäsi, mutta toivottavasti lähipiirissäsi on joku, joka voi auttaa sinua, vanhempi, sisarus, muu sukulainen, läheinen ystävä?

Tuon lisäksi voisit tilata ajan perheneuvolaan, hyvä toki olisi jos puolisosi tulisi mukaan, mutta jos et uskalla edes ehdottaa, voit mennä yksinkin puhumaan asioistasi, parisuhteestasi, omasta tilanteestasi...

Tuo ei maksa perusterveydehuollossa sinulle mitään ettei rahan puute ole esteenä...yleensä siellä on vastassa psykologin koulutuksen saanut henkilö ja niissä keskitytään löytämään käytännön ratkaisuja vallitsevaan huonon tilanteeseen, ei etsimään vikoja/diagnosoimaan välttämättä kummankaan osapuolen persoonaa...

• 5+10

Sinun täytyy olla nyt vahva. Olet huomannut ja sisäistänyt, että elämäsi ei ole onnellista.

Luultavimmin miehesi pettää itse sinua. Tarkista hänen puhelin, seuraa häntä muutama kerta, jos et voi, niin pyydä ystäväsi seuraamaan. Ja muista, että vaikka hän jäisi housut kintuissa kiinni, hän ei myönnä tehneensä mitään väärin. Syyttää sinua ja seuraavana päivänä kieltää koko tapahtuman.

Narsismiin kuuluu patologinen valehtelu ja päästäksesi hänestä irti valehtele hänelle takaisin. Hoida tavarat ja muutto pois hänen ollessa töissä. Mieti etukäteen mitä otat mukaan, miten pakkaat omaisuutesi tunnissa. Kuinka monta miestä tarvitset tavaroita kantaan ja millainen auto. Narsisti ei anna sinulle puhumalla "sopimalla" edes käsilaukkuasi mukaan, jos tietää mitä aiot.

Hänellä kestää sitten noin 3 vrk ja asunnossa asuu jo uusi uhri. Hänellä ei ole oikeita tunnesiteitä sinua kohtaan. Siksikin hoida kipposi ja kuppisi pois uuden tullessa kuvioihin. Ei sinun tarvitse sisustaa heille.

Minun erotessa narsistin kanssa, en saanut mukaan mitään. Jouduin jättämään koko omaisuuteni ja hän piilotti timanttisormuksiani pitkin asuntoa. Repi kalleimmat vaatteeni ja laittoi kenkäpareja roskiin. Pakasti ipodini, ipadini ja tietokoneet. Anasti pankkikortit, heitti puhelimen seinään yms. yms. Eli mieti etukäteen, miten eroat. Minun narsu oli myös väkivaltainen, joten varo ettei se pääse tekemään väkivaltaa. Ensikertalaisena se ei saa edes siitä mitään tuomiota, jos "vahingossa" lyö sinua päähän tai kuristaa kuoliaaksi. Eli älä ole sen kanssa kaksistaan samassa asunnossa, jos ja kun hänelle sinun aikeet selviää. Pidä huoli itsestäsi.

Löydät itsesi nopeaan takaisin. Ja alat nauttimaan kaikesta, mitä teet. Jopa kaupassa käynti on kivaa ilman narsistia, joka flirttaa kaikille vastaantuleville. Kun vierelläsi ei ole ketään, kuka koittaa joka päivä tuhota itsetuntoasi alat pikkuhiljaa elämään uudestaan:-)

• 6+19

Suomessa kuolee sitten vuosittain keskimäärin 184 naista parisuhdeväkivaltaan. Pidä huoli, että et ole yksi numero noiden joukossa, ketkä eivät ole osanneet ennakoida saavansa sitä iskua päähän, tai kuristusta.

• a.alainen

Rankkoja kokemuksia tuntuu palstalaisilla olevan ja kyllä jos tietokoneet pakastetaan
      ja vaimonvaihtoehdotuksia heitellään, niin kyse on pahimman laatuisesta sovinismista

Vaikka suhteesta irtautuminen pelottaa ja olisi henkisesti raskasta, se on kuitenkin ainoa oikea vaihtoehto. Positiivinen energia valjastuu automaattisesti käyttövoimaksi
      kunhan aikaa hieman kuluu. Kaikki itsesyytökset ja itsetunnon puutteet häviävät ja aito itsenäinen ja itsetuntoinen rakkauden ihminen voi astua tuhkasta kantavalle maalle.

Omista tavaroista huolehtiminen on tärkeä pointti, sillä jos narsistin haltuun jää omia tavaroitasi, niitä ei saa pois ja katkeruus voi hidastaa eroprosessia. Siksi "sudden death" pitää suunnitella kylmäverisen huolellisesti.

• Kokemus

Olet samassa tilanteessa kuin olen oman pomoni kanssa yliopistomaailmassa.
      Pakene, ennen kuin tuhoudut.

Minä jaksoin työyhteisön tuella sen verran. että haastoin esimieheni oikeuteen.
      Se kannatti, mutta kaikilla ei ole tähän voimia.

Pakene ja pidä hyvää huolta omasta jaksamisestasi!

• ...

Toivottavasti lähdet pois tuosta suhteesta ihan jo lapsesi vuoksi. Miten ihmeessä edes selität lapsellesi, ettei esim. avaimia ole?!? Miten lapsi voi tuoda tuollaiseen kotiin ystäviään tai muutenkaan olla oma itsensä?!? Jos itse käyttäydyt kokoajan alistuvasti, niin lapsi kyllä vaistoaa sen ja ongelmiahan siitä seuraa. Sun pitää nyt järjestää elämäsi niin, että pääset sieltä pois. Minä lähtisin kaikkein tärkeimmät mukanani, vaikka vain putkikassillinen tavaraa ja lapsi. Muu on vain tavaraa, eikä paljoa merkkaa jos elämään saa värit takaisin. Zemppiä.

• Omenatar

Voimia ja jätä se hullu.

• Astu läpi kaiken

Katso palstalta narsismi viestiketju, jossa lukee: " Olen narsisti ja ylpeä siitä" Jotenkin tuohon tyyliin. Katso viestiketjua ja mene alaspäin, olen kirjoittanut sinne viestejã nimimerkillä ForYouDevil. Kerron niissä kaiken, mistä narsismissa on kyse tätä viestiketjun ns. narsistia vastaan. Ne ovat tunteitani, kun olin itse uhri.

Kaikki mitä sinun täytyy tehdä, on nousta hänen ylitse, vain siinä määrin että otat voimasi takaisin ja hylkäät hänet. Näytä hänelle, että ymmärrät mitä on tekeillä ja näytä ettet ole hänen lelunsa. Tuo ei ole rakkautta, hän on sydämetön. Lähde heti pois, ota lähestymiskielto tarvittaessa. Näytä, ettei sinua kiinnosta enään. Näytä, että tätä rajaa ei ylitetä enään. Lähde, äläkä koskaan palaa, mene terapiaan. Tärkeätä onlähteä heti, koska alat parantua hänestä heti kun hän on poissa. Jos olet ottamatta kontaktia, löytää tämä uuden uhrin.

• Jätä se.

En nyt tiedä onko tuo juuri narsisti. Kuulosti minun korvaani (Joo. Teksti kuulosti.) enemmän psyko/sosiopaatilta.

• kirppunen

Lähde ennen kuin on liian myöhäistä - niin kuin itselle kävi.
        Olemme olleet avoliitossa 16 v ja vuosien varrella tilanne vain huonontunut. Onneksi mieheni on pois viikot, jolloin ehdin kerätä voimia itselleni, sillä viikonlopun aikana itsetuntoni on niin viety että tunnen olevani pienempi kuin kirppu.
        Tässä muutamia lauseita:
        - miten vitun huora pyykit voi haista näin pahalle, etkö sää saatanan lumppu osaa pestä edes pyykkiä.....
        - onko ruokaa ja mitä vitun paskaa tää on - etkö sä saatanan huora osaa edes ruokaa tehdä....
        - ja lapsenlapsi ei muuten sitte tule tänne
        - ja enkö mää ole sanonu että täällä tehdään just niin kuin minä sanon...
        - joskus yöt vietän eläinten kanssa eteisen lattialla - sillä sänkyyn/sohvalle ei ole mitään asiaa... välillä jätetty pihalle.....
        koko yhdessäolo ajan hän seisoo nyrkin kanssa naaman edessä tuuppien/tönien/ haukkuen milloin huoraksi, lumpuksi ja mitä milloinkin keksii.
        Lähtisin jos olisi varaa - sillä olen joutunut ostamaan kotiin kaiken, ja sen hän myös tietää - ei ole varaa lähteä.
        Joten lähde sinä ennen kuin on asiat menevät näin pitkälle.

• -Sieluani et saa-

Voi rakas kirppunen. Tilaa viikolla muuttoauto ja lähde. Sielusi tähden.
      Rohkeutta ja voimaa sinulle mitä teetkin.

• 7+3

Lue kirja sata tapaa tappaa sielu.

Minä olen joutunut nukkumaan lattialla, on tönitty, nipistelty ei tosin lyömällä
      Lyöty!
      Lapsi haukuttu, alistettu,
      Kamalalla kurilla, ei asiaa olohuoneeseen. Lista
      On pitkä
      Kaikesta vääryydestä.

Lue tuo kirja.
      Salaa hommaa asunto, muuttakaa pois.
      Turvaa selusta.
      Otat yhteys sostmstoon, kerro asia,
      Ja narsismista ja kohletusta.
      Ole askele
      Edellä.
      Hän tulee tekemään lastensuojeluilmoituksen susta.

Pysy kovana. Ota
      Asenne,
      Minua et enää kiusaa.
      Nyt sä jätkä
      Viimeisein kerran teit tao sanoit.
      Katkeruus tulee kalvamaan, mutta...
      Kai siitä joskus selviää.
      Minulla
      Menossa 4kk lähdöstä ja olen katkera.

• Inhimillinen tekijä

Ei tätä lukiessa voi muuta sanoa kuin, että jätä mulk-ku.

• Narsistinentinenuhri

Huh.Oli kuin oma kirjoitukseni,vaikka olen eronnut jo lähes 10vuotta sitten.
      Minultakin mies tarkisti puhelimen ja syytti panemisistani...
      Kaikki tuo niin tuttua.Siedin yli 12vuotta tuollaista paskaa.
      Tsemppii uuteen elämään!!
      Minulla on nyt hyvin asiat.Lapsenikin selvisivät.

• miesuhri

Epäonni kohtasi minuakin ja kontrolli oli ihan samnlaista. Ainoa ero on se, että tapauksessani naristi on nainen. Olen krirjoitellut kokemuksistani miesuri -nimimerkillä jo pitkään ja minulla on nyt paljon tietoa narsismista. Suurin avain toipumisen alkuun pääsemisessä narsistin kahleista oli , kun kuuntelin netistä
      Ylen arkistosta Naamiona terve -mieli ohjelman. Videohaulla löytyy muutama erittäin mielenkiintoinen narsismiin liittyvä juttu. Naristista irtautuminen on todella vaikeaa. Minä lähdin pois itseni pelastaen helmikuussa 2014. Elämä on helpottanut, mutta jätetty narsisti yrittää kostaa. Liitän tähän tekstin loppuun asiantuntijan tekstitiivistelmän henkisestä väkivallasta, jota ilmeisesti joudut parhaillaan kokemaan:
      Mitä on henkinen perheväkivalta?
      Se on käyttäytymistapa,
      jossa toinen sanelee
      elämisen, olemisen ja
      tekemisen säännöt
      Jos puolisosi:
      -loukkaa ja kohtelee nöyryyttävästi Sinua
      -kieltää Sinua tapaamasta ystäviä ja sukulaisia
      -huutaa, uhkaa ja rankaisee lapsia silloin, kun hän on
      vihainen Sinulle
      -estää Sinua osallistumasta työhön tai koulutukseen ja määrää
      rahojen käytöstä
      -aliarvioi ja syyttää Sinua jatkuvasti
      -ei kiinnitä huomiota Sinun tunteisiisi
      Jos Sinä:
      -tunnet itsesi avuttomaksi, tarpeettomaksi ja yksinäiseksi
      -pelkäät miestäsi
      -oikeutat hänen käyttäytymistään omissa ja toisten silmissä
      -syytät kaikesta vain itseäsi
      -olet ristiriidassa itsesi kanssa
      -hyväksyt elämäntilanteen ja yrität elää parisuhteessa.
      Jos koet näitä asioita, saatat asua väkivaltaisessa suhteessa.
      Se on käyttäytymistapa,
      jossa toinen sanelee
      elämisen, olemisen ja
      tekemisen säännöt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1789
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1121
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1106
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      972
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      92
      846
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      151
      828
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      764
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      54
      751
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      684
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      52
      681
    Aihe