Muutto Ruotsiin

Kiinnostunut

Olen harkinnut muuttavani Ruotsiin joko Tukholmaan tai lähettyville. Ainoana ongelmana on kielitaidon puute. Muutaman perusasian/-lauseen osaan ruotsiksi sanoa, mutta siihen se jääkin.

Siksi koin parhaimmaksi ratkaisuksi mennä sen paikan päälle opettelemaan. Ensin kuitenkin käyn kielikurssin (sekä kieliopin että suullisen) Suomessa ja jatkan Ruotsissa, jonka jälkeen aion mennä töihin.

Osaako joku ystävällinen Ruotsin puolella asuva kertoa, miten saan parhaiten hoidettua asunnon? Minkälainen hintataso on Suomeen verrattuna.

Minkälainen lähihoitaja tarve Ruotsissa on? Onko samanlainen pula esim.vanhainkodeissa kuin Suomessa?

Myös muunlainen Ruotsin kehuminen on tervetullutta. Minkälaisia vapaa-ajan aktiviteetteja sieltä löytyy hieman yli parikymppiselle naisenalulle? Entä yöelämä?

Kiitos jo etukäteen. Ja ASIALLISIA vastauksia, jos saan pyytää.

23

5478

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erto

Vain idiootti muuttaa ruotsiin. Joudut toisen luokan kansalaiseksi vaikka osaisit ruotsia täydeliisesti. Ääntämys paljastaa sut aina suomalaiseksi. Pääset jakamaan piparia ruotsalaisille luusereille jotka dumppaa sut saman tien.

• Impetz

Tuo ei pidä paikkansa!

• niuku

Mitä sää oikeen höpötät? Onko sulla ollut huonoo säkää vai? Älä säikytä toista kokeilemasta onneansa. En tunne yhtään ihmistä joka sortas suomalaista tässä yhteiskunnassa. Päinvastoin ilolla otetaan vastaan. Ainaki mun ystävät on ollu tervetulleita. ehkä et oo itse ollut mikään ihanne työmaalla, tai jotain muuta täytyy olla jos ei oo sinua hyväksytty tänne.

• Kiinnostunut

Pyysin asiallisia viestejä. Minua ei se kiinnosta minkä luokan kansalaiseksi joudun. Haluan vain muuttaa Ruotsiin ja kokeilla pärjäänkö myös muualla kuin täällä takapajula Suomessa.

En kestä tätä suvaitsemattomuutta ja katkeruutta mikä osassa suomalaisissa vallitsee. Ruotsi on senkin kannalta monipuolisempi maa.

Mutta otan neuvoja vastaan ensimmäisen viestin kysymyksistäni. PS. Vain ASIALLISIA vastauksia!

• Cynix

Kirjoitat, että Suomi olisi takapajula. Ruotsi ei ole maana sen kummallisempi kuin Suomikaan. Eroa on vain se, että Suomi on joutunut sotimaan sekä omasta puolestaan että myös Ruotsin puolesta. Eli olimme elintasossa paljon jäljessä Ruotsia.

Tavallinen ruotsalainen ei ole se suvaitsevampi kuin suomalainenkaan. Sitäpaitsi alkuperäisen ruotsalaisen tuttavuuteen on pitkä tie, jos aikuisena muuttajana haluaa saavuttaa tavoittensa.

Varmasti lähihoitajana sinulle töitä löytyy. Esim. lokalvårdare, joka on siivooja nimike Ruotissa, paikkoja löytyy. - Jos olet suorittanut tutkintosi näyttötutkintona voit varmaankin päästä samoille palkoille Ruotsissa.

(Lähihoitajan monimuotokoulutus)
        (Tutkinnon kuvaus: katso lähihoitaja
        Koulutukseen valittavalta edellytetään sosiaali- tai terveysalan aikaisempi ammatillinen tutkinto, esim. kodinhoitajan tai perushoitajan tutkinto ja työkokemusta vanhusten hoito- ja hoivatyöstä.
        Koulutusohjelmavaihtoehtona on mahdollista valita Vanhustyön, Kuntoutuksen tai Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma).

• tota
      • Kiinnostunut

Ainakin koulussa meidän nimi oli ruotsiksi närvårdare.

• tota
        Kiinnostunut kirjoitti:

En ole sellaista nimitystä kuullut täällä, niin katsoin Googlelta, vaikuttaa olevan Suomessa käytetty nimitys.

• Kiinnostunut
        tota kirjoitti:

En ole sellaista nimitystä kuullut täällä, niin katsoin Googlelta, vaikuttaa olevan Suomessa käytetty nimitys.

Mikä lähihoitaja - närvårdare mahtaa olla Ruotsissa?

• JJJJJJ
        Kiinnostunut kirjoitti:

Mikä lähihoitaja - närvårdare mahtaa olla Ruotsissa?

Ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan, täältä pääsee aina pois jos ei viihdy. Närvårdare nimitystä ei Ruotsissa ole, kyseessä on lähinnä nimike joka tulee undersköterskan ja sjuksköterskan välille. Joten työmielessä voisin suositella, ettäö hakisit ensin töitä undersköterskana. Sairaanhoitajan työ on ns. "legitimerat", en tiedä kuinka se on lähihoitajilla. Henkilöstöpula on suuri, etenkin etelä-ruotsissa, aikaisemmin löytyi lenkki ams;n sivulle,joten etsippä sieltä. Asunnosta en osaa sanoa, se riippuu paljolti siitä mihin muutat, jotkut työnantajat ovat myös valmiita auttamaan siinä asiassa.Hintataso on noin. 3000:- - 5000:- Kr. / kk 2-3 huonetta ja keittiö.Harrastukset ovat myös paljon kiinni siitä mihin muutat, suuret kaupungit- paljon valinnanvaraa. Se mitä voin suositella, myös kielen oppimisen kannalta, on opintopiirit esim. ABF järjestää erittäin paljon erillaisia kursseja.Ja ei muuta kuin avointa mieltä ja yrityshalua, niin varmasti pärjää!

• maahanmuutaja
        Kiinnostunut kirjoitti:

Lähihoitaja on ruotsiksi undersköterska ja suomenruotsiksi se on närvårdare

• Impetz

Hei kiinostunut en tarkoittanut sitä viestiä sinulle vaan sille ertolle vai mikä se oli joka kirjoitti niin rumasti sinulle.Lähihoitaja on ruotsiksi luulisin Vårdbiträde.

• Ukkeli

Hei ! Tervetuloa tänne. Täällä ruotsissa on hyvä olla. Ruotsinsuomalainen on edelleen täällä arvokas työläinen eikä enää mikään toisenluokan kansalainen. Sen jälkeen kun alkoi tulla paljon muitakin kansallisuuksia tänne niin pohjoismaalaisten arvo nousi. Täällä on kuitenkin kaikki samanarvoisia ja on mukavaa tavata kaikkia kansallisuuksia. Töitä on hoitajille - vaikka Boråsissa. Asuntojakin löytyy :
      http://www.bostader.boras.se/
      seuraa sitä.
      Asuntoja löytyy koko ruotsista :
      http://www.lagenhet.nu/
      Valitse siitä vaan lääni niin pääset asuntoyhtiöiden sivuille.
      Työnvälitystoimiston kotisivu :
      http://www.ams.se/rdfs.asp?L=29
      Sieltä voit valita paikkakunnan vapaat työpaikat.

Onne vaan.

• Kiinnostunut

Kiitos kaikille vastanneille. Oli paljon apua. Senkun vaan katsastamaan työpaikka- ja asuntosivut.

• Niuku

Kiva et jotaki kiinostaa muuttaa tänne. Täällä on mun huomattua halvemmat vuokrat ja isommat tilit. Kaikki suomessa asuvat on valittanut tiliänsä ja vuokraansa ja meillä täällä kaikilla on paljon helpompaa olla. Mulla esimerkiks tili oli ennenku jäin äitiyslomalle 11000kr ja vuokra 4900kr ( 3 huonetta ja keittiö kahessa kerroksessa ja vielä pieni olohuone yläkerrassa jota ei oo laskettu huoneeks!) Sähkö kylläki on turhan kallis mut jos ei oo tuhlaajatyyppi niinku minä ni ei tuu kalliiks myös sekään. Jos haluat vuokralla asua ni varmaan tulee täällä halvemmaks, Olen vertaillut hintoja suomen kanssa. Itse asun Göteborgin (suurkaupunki) lähiöpaikkakunnalla Angeredissä. 18 minuuttia raitiovaunulla keskustaan. Ja en haluais muuttaa pois.

• Niuku

Tervetuloa ruotssiin ja angereediin. Täällä saa yksiöitä 2000kr kuussa ja kaksiot on jossain 3600 paikkeilla.

• niuku

Unohdin kertoa että tää mun 11000kr palkka on siivojan palkka. 8h päivässä. Täällä on SFI (svenska för invandrare) Ruotsia maahan muuttajille. Se on kielikurssi jota tarjotaan kaikille maahan muuttajille ja siinä oppii nopeasti kielen. Tunnen ihmisiä jotka on sen kurssin avulla opinut kielen mut tiedän myös ihmisiä jotka on oppinut ilman sitä koska on ollut mahdollisuudet mennä töihin ilman kielen taitoa. Sinun ammattisi tietenki tarvii kielentaitoa. Siis tänne vaan ja sfi kurssille ja sit se elämä hymyilee suomalaiselle maahanmuuttajalle.

• ruotsiin vaikka siivoomaan!

hei mulle tulee ihan kamala tunne ku luen täällä että siivoojana hankkii kansa ihan hyvin ruotsissa...mutta siis auttakaa myös minua, olen onneton kieleitaidolta, valmistun sosionomiksi ja voisin muuttaa ruotsiin heti ens vuoden alusta. Kihlattu kans, sairaanhoitaja. Mut miten ihmeessä sais työn jos ruotsin kielen taito on huono/olematon.Kova kyllä oon töitä tekemään mutta mites sen todistat ja kerrot edes siivousfirmalle jos et osaa kieltä!

• Hurrimus snackamus
        ruotsiin vaikka siivoomaan! kirjoitti:

hei mulle tulee ihan kamala tunne ku luen täällä että siivoojana hankkii kansa ihan hyvin ruotsissa...mutta siis auttakaa myös minua, olen onneton kieleitaidolta, valmistun sosionomiksi ja voisin muuttaa ruotsiin heti ens vuoden alusta. Kihlattu kans, sairaanhoitaja. Mut miten ihmeessä sais työn jos ruotsin kielen taito on huono/olematon.Kova kyllä oon töitä tekemään mutta mites sen todistat ja kerrot edes siivousfirmalle jos et osaa kieltä!

suomalainen pummi tulkiksi. Hän osaa sanoa sinun puolestasi selvällä ruotsin kielellä: Arpeet hälle, intte mulle.

• Työläinen
        ruotsiin vaikka siivoomaan! kirjoitti:

Hei ! ruotsissa on myös suomalaisten omistamia siivousfirmoja. Laita ilmoitus Boråsissa ilmestyvään lehteen "Borås tidning". Siinä ilmestyy suomenkielinen palsta joka torstai. Voit ilmoittaa suomenkielellä. Boråsi on oikea ruotsinsuomalaisten kaupunki.

http://www.borastidning.se/

Juuri nyt otetaan myös suomenkielistä henkilökuntaa - tässä täytyy osata myös ruotsia. Tämä ei ole siivoustyötä.

Katso suomenkielistä ilmoitusta :

http://platsbanken.ams.se/direkt/11/040913,110040,120905,11,514511.shtml

H&M Rowells Boråsissa ottaa usein suomenkielisiä. Juuri nyt ei sivulla ilmoitusta ole. Suomenkieliset ottavat vastaan tilauksia suomesta.

• niuku

Katos tuo jos Göteborgi kiinostaa www.boplats.se

• Boråsilainen

Hei ! Asumme Boråsissa - 50 km Göteborgiin. Monet käy täältä Göteborgissa töissä. Asuntoja on helppo saada. Meidän poika sai töitä ilman koulutusta Erickssonilta ja hänen palkka on 20.000 kk. kun vero on otettu pois niin käteen jää noin 14.000 kr. Vuokra 2h.ja keittiö 3500 kr.
      Töitä on. Paras kuitenkin opiskella ruotsia. Täällä on hyvä olla.

• entinen ruotsinsuomalainen

itse olen pitkään harkinnut muuttoa takaisin Ruotsiin.
        Tulin sieltä vanhempieni mukana Suomeen kouluun vuonna 1975. vanhempani halusivat kasvattaa minut suomalaiseksi. Ruotsissa minusta olisi tullut puolikielinen ja puoli-identiteettinen.
        Ruotsissa tosiaankin on moni asia paremmin kuin Suomessa. Ja minua on alkanut ahdistamaan Suomen nykyinen ilmapiiri, joka on tosi ahdasmielinen, ihmiset ovat ilkeitä ja töykeitä.

Työtilanne ei Ruotsisakaan ole nykyään paras mahdollinen ja ilman kielitaitoa varmaankin työtä on lähes mahdotonta saada, mutta minulla on pohjana kouluruotsi ja auttavaisia sukulaisia apuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe