Aihe kiinnostaa minua. Minua ei ole petetty sillä tunnen avovaimoni hyvin ja hän on todennäköisesti kiltein ihminen jota olen koskaan tavannut. Itseäni en voi kuvailla yhtä kiltiksi, mutta myös minulla on selkärankaa enkä ole mikään moraaliton luuseri, joita pettäjät tulevat silmissäni aina olemaan. Vierestä olen ikävä kyllä saanut tällaisia asioita nähdä.
Katson pettäjiä poikkeuksetta alaspäin, ikäänkuin kuralätäkköä kadulla. Mikään ei laske ihmisen arvostusta silmissäni niinkuin pettäminen, jos pahimpia rikoksia ( jota pettäminen ei ole ) ei lasketa mukaan. Pettäjät ovat heikkoja. Joko heillä ei ole vahvuutta irtautua suhteesta ennenkuin lähtevät toista pettämään, tai sitten heillä ei ole vahvuutta hoitaa omaa suhdettaan sellaiseen kuntoon että seksi luistaa ( jos tämä on pettämisen syy. ) Ja viimeisenä heillä ei ole vahvuutta pidättäytyä pettämisestä.
Pettäminen on aina tietoinen valinta. Pettäjä on myös aina itsekäs ihminen, sillä hän laittaa omat tarpeensa etusijalle ja puoliskonsa tunteet toiselle. Kaikinpuolin pettäminen on lähinnä säälittävää heikkoutta, itsekkyyttä ja toista ( usein sitä läheisintä ihmistä ) kohtaan loukkaavaa.
Nyt on faktoihin laajalti perustuva kantani selvä, joten asiaan.
Minua kiinnostaa miten pettäjät elävät itsensä kanssa? Uskottelevatko he itselleen että syy pettämiseen oli riittävä, tai että se ei ole heidän vikansa ( säälittävää itsepetosta ) ? Miten on mahdollista, että ei pysty estämään itseään pettämästä, tai uskalla lopettaa nykyistä suhdettaan ensin?
Johtuuko kaikki vaan "minä minä minulle minä" -asenteesta, itsekkyydestä?
Kuuntelen mielelläni kokemuksia, mutta tiedä että jos olet itse pettänyt, en tule kunnioittamaan näkemyksiäsi enkä sinua ihmisenä. Miksi kysyn? Koska haluan tietää mitä liikkuu sellaisten ihmisten päässä, jotka tekevät asioita joita en itse koskaan tekisi toiselle. Vaikeuksia on ollut itse kullakin, itse olen ne selvittänyt muutoin kuin pettämällä.
-Selkärangallinen Mies
Miten elätte itsenne kanssa, pettäjät?
170
1659
Vastaukset
- Selkärangallinen
Lisätään vielä, ennenkuin joku koittaa "ahdasmielinen" -korttia:
Henkilön mielen avoimmuudella ei ole mitään tekemistä pettämisen moraalittomuuden ja sen vaatiman psyykkisen heikkouden kanssa, sorry.- Markus37
En minäkään voi hyväksyä pettämistä! Joten on ilahduttavaa tuntea kaltaisiasi korkean moraalin omaavia. Kaksoiselämää viettävät herkästi tuomitsevat selkärangalliset miehet, kuten tässäkin ketjussa saadaan lukea.
- Selkärangallinen
Markus37 kirjoitti:
En minäkään voi hyväksyä pettämistä! Joten on ilahduttavaa tuntea kaltaisiasi korkean moraalin omaavia. Kaksoiselämää viettävät herkästi tuomitsevat selkärangalliset miehet, kuten tässäkin ketjussa saadaan lukea.
Hei Markus37, mukava huomata että olet samoilla linjoilla. Kaksoiselämää viettävien on helppo tuomita, kun ovat jo epäonnistuneet itsekurinsa kanssa ( tai eivät sellaista omaa lainkaan. ) Pohjalta on niinsanotusti helppo huudella.
Odotatko oikeasti saavasi vastauksia tähän ketjuun?
Minä en kuulu tuohon kohderyhmääsi, joten itse asiaan ei minulla mitään sanottavaa olekaan. Oletan kuitenkin, ettei pettäjiäkään kiinnosta sinulle motiivejaan selitellä, kun noin selväksi oman halveksuntasi heitä kohtaan teit. - Tällaista seurailin
Puoliso ei suostu seksiin. Puoliso ei suostu käsittelemään asiaa millään lailla. Puoliso ilmoittaa tekevänsä itsemurhan, jos suhde päättyy - tai jos asiaa pitää ryhtyä jollain tavalla hoitamaan. Kun tällainen jatkuu useita vuosia, selkärangallisempikin valitettavasti kypsyy jossain vaiheessa kysymään itseltään, haluaako viettää lopun elämäänsä ilman.
- Selkärangallinen
Vaikea tilanne, tuon itsemurhauhkan kannalta. Kuitenkin tuollaisesta suhteesta pitäisi lähteä jos ( kun ) se ei enää tunnu hyvälle ja hoitaa itsemurhalla uhkaavalle henkilölle apua. Pettäminen ei ole tuossakaan tilanteessa oikea ratkaisu, ja kiinnijäännin jälkeen seuraukset ovat todennäköisesti samat, elleivät pahemmat.
- Tällaista seurailin
Selkärangallinen kirjoitti:
Vaikea tilanne, tuon itsemurhauhkan kannalta. Kuitenkin tuollaisesta suhteesta pitäisi lähteä jos ( kun ) se ei enää tunnu hyvälle ja hoitaa itsemurhalla uhkaavalle henkilölle apua. Pettäminen ei ole tuossakaan tilanteessa oikea ratkaisu, ja kiinnijäännin jälkeen seuraukset ovat todennäköisesti samat, elleivät pahemmat.
Kerrotko vielä, miten käytännössä hoidetaan apua ihmiselle, joka ei suostu minkäänlaiseen hoitamiseen, keskusteluun eikä terapiaan? Poliisilleko soitetaan vai terveyskeskukseen, ja millaista apua lähettävät? Sukulaisille, ystäville tai tuttaville ei saa kertoa, koska puoliso ei halua, että nämä saavat tietää - ja uhkaa tässäkin tapauksessa tappaa itsensä.
(Tilanne ratkesi lopulta vasta sillä, että suhteen haluton osapuoli löysi itselleen uuden seurustelukumppanin ja siirtyi pettämisen kautta suoraan uuteen suhteeseen.) - Selkärankainen
Tällaista seurailin kirjoitti:
Kerrotko vielä, miten käytännössä hoidetaan apua ihmiselle, joka ei suostu minkäänlaiseen hoitamiseen, keskusteluun eikä terapiaan? Poliisilleko soitetaan vai terveyskeskukseen, ja millaista apua lähettävät? Sukulaisille, ystäville tai tuttaville ei saa kertoa, koska puoliso ei halua, että nämä saavat tietää - ja uhkaa tässäkin tapauksessa tappaa itsensä.
(Tilanne ratkesi lopulta vasta sillä, että suhteen haluton osapuoli löysi itselleen uuden seurustelukumppanin ja siirtyi pettämisen kautta suoraan uuteen suhteeseen.)Todennäköisesti terveyskeskukseen. Jos ihminen uhkaa itsemurhalla, ei hän jätä toiselle osapuolelle moniakaan vaihtoehtoja, ja on näinollen itse ajanut itsensä tällaiseen tilanteeseen. Loppupeleissähän asia on niin, että toista ei voi itsemurhauhkauksella vangita. En väitä, että moisen uhkauksen vastustaminen olisi millään tasolla helppoa. Tutulla ollut sama tilanne, tässä tapauksessa hän lopulta vain lähti ja kertoi uhkaajan siskolle asiasta.
Uhkaaja ei kyseisessä tapauksessa sitten toteuttanut uhkaustaan, ja selvittyään masennuksesta kiitteli ystävääni ( tuolloin aiemmin tietysti vihasi, koska oli asiasta kertonut, mutta hänen parhaakseen. )
Ikävä kuulla että tämä henkilö sitten vielä itsemurhauhkauksella toisen vangitsemisen lisäksi kävi pettämään. Todellinen kasa paskaa, jos minulta kysytään. Toivottavasti karma tasoittaa tilit. - Tällaista seurailin
Selkärankainen kirjoitti:
Todennäköisesti terveyskeskukseen. Jos ihminen uhkaa itsemurhalla, ei hän jätä toiselle osapuolelle moniakaan vaihtoehtoja, ja on näinollen itse ajanut itsensä tällaiseen tilanteeseen. Loppupeleissähän asia on niin, että toista ei voi itsemurhauhkauksella vangita. En väitä, että moisen uhkauksen vastustaminen olisi millään tasolla helppoa. Tutulla ollut sama tilanne, tässä tapauksessa hän lopulta vain lähti ja kertoi uhkaajan siskolle asiasta.
Uhkaaja ei kyseisessä tapauksessa sitten toteuttanut uhkaustaan, ja selvittyään masennuksesta kiitteli ystävääni ( tuolloin aiemmin tietysti vihasi, koska oli asiasta kertonut, mutta hänen parhaakseen. )
Ikävä kuulla että tämä henkilö sitten vielä itsemurhauhkauksella toisen vangitsemisen lisäksi kävi pettämään. Todellinen kasa paskaa, jos minulta kysytään. Toivottavasti karma tasoittaa tilit.Minusta vaikuttaa kyllä siltä, että tämä henkilö oli lähinnä surkea reppana, joka oli täysin solmussa omien tunteidensa ja koko elämänsä kanssa. Enemmän tyhmä kuin paha, eikä varmasti tullut onnelliseksi sillä, että piti puolisonsa suhteessa uhkailemalla. Siitä kertoo sekin, että lähti itse suhteesta heti, kun tuli tilaisuus.
Halusin kertoa tämän lähinnä siksi, että ei pettäminen aina ole yksinkertaisen mustavalkoista - taustalla voi olla vaikka minkälaisia kokemuksia. - Petos
Minusta vaikuttaa kyllä siltä, että tämä henkilö oli lähinnä surkea reppana, joka oli täysin solmussa omien tunteidensa ja koko elämänsä kanssa. Enemmän tyhmä kuin paha, eikä varmasti tullut onnelliseksi sillä, että piti puolisonsa suhteessa uhkailemalla. Siitä kertoo sekin, että lähti itse suhteesta heti, kun tuli tilaisuus.
Halusin kertoa tämän lähinnä siksi, että ei pettäminen aina ole yksinkertaisen mustavalkoista - taustalla voi olla vaikka minkälaisia kokemuksia." että ei pettäminen aina ole yksinkertaisen mustavalkoista - taustalla voi olla vaikka minkälaisia kokemuksia."
Totta, mutta ei se silti pettämistä vähääkään hyväksytymmäksi tee. - Tällaista seurailin
Petos kirjoitti:
" että ei pettäminen aina ole yksinkertaisen mustavalkoista - taustalla voi olla vaikka minkälaisia kokemuksia."
Totta, mutta ei se silti pettämistä vähääkään hyväksytymmäksi tee.Niin, ei asioiden ymmärtäminen tarkoita välttämättä sitä, että ne hyväksyy. Ja sitten taas se, että ei hyväksy, ei tarkoita että pitäisi olla sitä sananlaskun ensimmäistä kiveä heittämässä.
- Petos
Niin, ei asioiden ymmärtäminen tarkoita välttämättä sitä, että ne hyväksyy. Ja sitten taas se, että ei hyväksy, ei tarkoita että pitäisi olla sitä sananlaskun ensimmäistä kiveä heittämässä.
Juuri näin!
Ja omasta puolestani: en ollutkaan vesittämässä edellistä kommenttiasi, "Tällaista seurailin", vaan lähinnä täydentämässä sitä. - en oikein nyt usko
Joo niin varmaan, tuo on yksi valehtelijan merkki että sepustaa omastaan jotain noin loukkaavaa ympäriinsä! Eihän tuollaista voi olla edes olemassa. Varmaan aikuisena pystyisit tekemään jotain kuten vaikka toimittamaan lähimpään terveyskeskukseen väkisin tai menemällä terapiaan. Juttusi ei kuulosta todelta alkuunkaan ja sanon että se on täytt valhetta josta toivonmukaan jäät kiinni, ja silloin sinua uhkaa vähintään kunnianloukkaussyyte!
- olet selkärangaton
Minusta on selkärangatonta haukkua ja arvostella kanssaihmisiä. Et ole ketään toista parempi, vaikka niin mielikuvituksellisessa ylhäisyydessäsi luulet.
- Selkärangallinen
Harmi, sillä olet väärässä. Ihmiset jotka eivät petä, ovat parempia ihmisiä kuin sellaiset jotka pettäjät. Logiikallasi myös esim. rikostentekijät ( vaikkapa raiskaajat ) olisivat aivan yhtä hyviä ihmisiä kuin muutkin.
Ihmisiä mitataan heidän tekojensa perusteella, samoin kuin heidän arvostustaan. Jos väität muuta, olet väärässä. Kannattaa miettiä logiikkasi uudelleen. - olet selkärangaton
Harmi, sillä olet väärässä. Ihmiset jotka eivät petä, ovat parempia ihmisiä kuin sellaiset jotka pettäjät. Logiikallasi myös esim. rikostentekijät ( vaikkapa raiskaajat ) olisivat aivan yhtä hyviä ihmisiä kuin muutkin.
Ihmisiä mitataan heidän tekojensa perusteella, samoin kuin heidän arvostustaan. Jos väität muuta, olet väärässä. Kannattaa miettiä logiikkasi uudelleen.Sinun tekosi on väheksyä ihmisiä, miten voit sanoa itseäsi hyväksi ihmiseksi ;D . Yksi sormi osoittaa muita, loput neljä itseä. Ehkäpä elämä opettaa vielä sinuakin ;D
- Selkärangallinen
olet selkärangaton kirjoitti:
Sinun tekosi on väheksyä ihmisiä, miten voit sanoa itseäsi hyväksi ihmiseksi ;D . Yksi sormi osoittaa muita, loput neljä itseä. Ehkäpä elämä opettaa vielä sinuakin ;D
En ole missään kohtaa sanonut itseäni hyväksi ihmiseksi. Vedä toki lisää argumentteja hatusta, jotka pohjautuvat seikkoihin joita vastapuoli ei ole edes väittänyt.
Väheksyn ihmisiä jotka satuttavat puolisoitaan, yleensä rakkaimpia ihmisiään, lähes pahimmalla mahdollisella henkisellä tavalla. Tottakai. - olet selkärangaton
En ole missään kohtaa sanonut itseäni hyväksi ihmiseksi. Vedä toki lisää argumentteja hatusta, jotka pohjautuvat seikkoihin joita vastapuoli ei ole edes väittänyt.
Väheksyn ihmisiä jotka satuttavat puolisoitaan, yleensä rakkaimpia ihmisiään, lähes pahimmalla mahdollisella henkisellä tavalla. Tottakai.Jaa, tuo aloituksesi sisälsi hehkutusta alusta loppuun miten erinomainen oletkaan verrattuna muihin. Muut eivät ole mitään, mutta sitä vastoin sinä olet mahtavan upea. Nimimerkkisikin on jo mahtaileva, jolla annat itsestäsi kuvan hyvänä ihmisenä.
Tuossa ylemmässäkin viestissä ylennät itsesi väheksymällä muita ;-) - n19
Jaa, tuo aloituksesi sisälsi hehkutusta alusta loppuun miten erinomainen oletkaan verrattuna muihin. Muut eivät ole mitään, mutta sitä vastoin sinä olet mahtavan upea. Nimimerkkisikin on jo mahtaileva, jolla annat itsestäsi kuvan hyvänä ihmisenä.
Tuossa ylemmässäkin viestissä ylennät itsesi väheksymällä muita ;-)Sivusta täytyy nyt sanoa, että eihän ap itseään mitenkään ylentänyt, vaan haukkui kovin sanoin pettäjiä. (Mikä on ihan aiheellista, joskin tekstii oli tahallaan sisällytetty provosoivia kohtia.)
Kysymys:
Mikseivät pettämättömät ihmiset muka olisi parempia, kuin ne, jotka kumppanin selän takana menevät vehtaamaan muiden kanssa, ja pahimmassa tapauksessa saavat toiminnallaan jopa toisen mielenterveyden horjumaan ja rikkovat perheitä?
Ap on tässä ketjussa esittänyt mielipiteensä ja perustellut ne hyvin. Toki aloitus oli ehkä vähän turhan hyökkäävä, eikä sen takia voi odottaa, että ketjuun edes tulisi paljoa vastauksia pettäneiltä. Mutta siltikin, aloituksen sisältö on täyttä faktaa, eikä se siitä miksikään muutu.
Jumituit nyt Selkärangallisen postauksen herjauksiin, ja rupesit niitä kommentoimaan, ok. Kuitenkaan sulta ei ilmeisesti löydy mitään ns. oikeaa sanottavaa ap:n postauksen ytimeen liittyen. Selkärangallinen sanoi mm., että pitää parempina ihmisinä sellaisia, jotka eivät petä ja satuta toiminnallaan muita. Väität häntä ylimieliseksi, mutta et esittänyt minkäänlaisia perusteluja sille, miksi ap olisi väärässä ajatellessaan näin? - olet selkärangaton
n19 kirjoitti:
Sivusta täytyy nyt sanoa, että eihän ap itseään mitenkään ylentänyt, vaan haukkui kovin sanoin pettäjiä. (Mikä on ihan aiheellista, joskin tekstii oli tahallaan sisällytetty provosoivia kohtia.)
Kysymys:
Mikseivät pettämättömät ihmiset muka olisi parempia, kuin ne, jotka kumppanin selän takana menevät vehtaamaan muiden kanssa, ja pahimmassa tapauksessa saavat toiminnallaan jopa toisen mielenterveyden horjumaan ja rikkovat perheitä?
Ap on tässä ketjussa esittänyt mielipiteensä ja perustellut ne hyvin. Toki aloitus oli ehkä vähän turhan hyökkäävä, eikä sen takia voi odottaa, että ketjuun edes tulisi paljoa vastauksia pettäneiltä. Mutta siltikin, aloituksen sisältö on täyttä faktaa, eikä se siitä miksikään muutu.
Jumituit nyt Selkärangallisen postauksen herjauksiin, ja rupesit niitä kommentoimaan, ok. Kuitenkaan sulta ei ilmeisesti löydy mitään ns. oikeaa sanottavaa ap:n postauksen ytimeen liittyen. Selkärangallinen sanoi mm., että pitää parempina ihmisinä sellaisia, jotka eivät petä ja satuta toiminnallaan muita. Väität häntä ylimieliseksi, mutta et esittänyt minkäänlaisia perusteluja sille, miksi ap olisi väärässä ajatellessaan näin?Tyhmempikin tajuaa ap:n teksteistä, että hän on ylimielinen ;D
Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia teoistaan huolimatta.
Mikä on faktaa kellekin.. oikeastaan kaikessa keskustelussa on kyse vain mielipiteistä, ei siitä, mikä on totuus. Ap:n ja sinun käsittämä totuus on toisenlainen, kuin monen muun. Mikään ei ole sitä miltä näyttää, kaikessa on monta puolta, ja kaikki eri puolet ovat yhtä totta kokijalleen ja näkijälleen. - n19
Tyhmempikin tajuaa ap:n teksteistä, että hän on ylimielinen ;D
Mikä on faktaa kellekin.. oikeastaan kaikessa keskustelussa on kyse vain mielipiteistä, ei siitä, mikä on totuus. Ap:n ja sinun käsittämä totuus on toisenlainen, kuin monen muun. Mikään ei ole sitä miltä näyttää, kaikessa on monta puolta, ja kaikki eri puolet ovat yhtä totta kokijalleen ja näkijälleen.Siis esimerkiksi se, että satuttaako pettäminen toista ihmistä ei ole mikään mielipidekysymys, vaan on ihan vedenpitävä tosiasia, että totta vieköön se tekee kipeää, jos rakastamansa ihminen menee jotain sellaista tekemään.
''Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia teoistan huolimatta.''
Jos ihan oikeasti olisit tuota mieltä, niin sehän tarkoittaisi sitä, että sun logiikallasi myös esim. raiskaajat, murhaajat ynnä muut ovat mielestäsi yhtä arvokkaita, kuin sellaiset ihmiset, jotka ei ikinä missään tilanteessa vastaavia tekoja tekisi? Hei c'moon.
Et perustellut mitenkään vastausta kysymykseeni, vaan rupesit kiertelemään ja kaartelemaan.
Mietipä hetki, jos olisit itse sen petetyn osassa. Jos kykenet empatiaan, niin tiedät kyllä, miltä se silloin tuntuisi olla vastaavassa tilanteessa. Jos et swen sijaan kykene, niin silloin lienee turha yrittää vääntää rautalangasta. :) - olet selkärangaton
n19 kirjoitti:
Siis esimerkiksi se, että satuttaako pettäminen toista ihmistä ei ole mikään mielipidekysymys, vaan on ihan vedenpitävä tosiasia, että totta vieköön se tekee kipeää, jos rakastamansa ihminen menee jotain sellaista tekemään.
''Kaikki ihmiset ovat saman arvoisia teoistan huolimatta.''
Jos ihan oikeasti olisit tuota mieltä, niin sehän tarkoittaisi sitä, että sun logiikallasi myös esim. raiskaajat, murhaajat ynnä muut ovat mielestäsi yhtä arvokkaita, kuin sellaiset ihmiset, jotka ei ikinä missään tilanteessa vastaavia tekoja tekisi? Hei c'moon.
Et perustellut mitenkään vastausta kysymykseeni, vaan rupesit kiertelemään ja kaartelemaan.
Mietipä hetki, jos olisit itse sen petetyn osassa. Jos kykenet empatiaan, niin tiedät kyllä, miltä se silloin tuntuisi olla vastaavassa tilanteessa. Jos et swen sijaan kykene, niin silloin lienee turha yrittää vääntää rautalangasta. :)Kykenen empatiaan niinkin hyvin, että kaikki pahimmatkin pahantekijät ovat mielestäni ihmisarvoltaan samaa kuin siveyden sipulitkin. Ei se ole mielipidekysymys, niin vain on.
Minua on petetty useastikin, mutta pidän pettäjiäni siltikin arvossa, samassa kuin muitakin ihmisiä.
Ihmiset tekevät asioita tietämättömyyttään ja ymmärtämättömyyttään sekä heikkouttaan, tai kaikenlaisista monistakin syistä johtuen. Jokainen, joka olisi elänyt tietyn ihmisen osassa, tekisi juuri niitä samoja asioita, kuin tämä tekee.
Jokainen tablaa tyylillään, en ota murheita toisten teoista, vaan pidän huolen omista teoistani, etteivät ne ainakaan satuttaisi ketään. - Petos
Kykenen empatiaan niinkin hyvin, että kaikki pahimmatkin pahantekijät ovat mielestäni ihmisarvoltaan samaa kuin siveyden sipulitkin. Ei se ole mielipidekysymys, niin vain on.
Minua on petetty useastikin, mutta pidän pettäjiäni siltikin arvossa, samassa kuin muitakin ihmisiä.
Ihmiset tekevät asioita tietämättömyyttään ja ymmärtämättömyyttään sekä heikkouttaan, tai kaikenlaisista monistakin syistä johtuen. Jokainen, joka olisi elänyt tietyn ihmisen osassa, tekisi juuri niitä samoja asioita, kuin tämä tekee.
Jokainen tablaa tyylillään, en ota murheita toisten teoista, vaan pidän huolen omista teoistani, etteivät ne ainakaan satuttaisi ketään.Kyse on enemmänkin ARVOSTAMISESTA kuin ihmisarvosta tai hänen elämänsä arvosta. Jos siis ARVOSTAT pettäjääsi samanarvoisesti, välittämättä siitä pettääkö/pettikö hän sinua vai ei, omanarvontunteesi ei ole kunnossa alkuunkaan.
- olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Kyse on enemmänkin ARVOSTAMISESTA kuin ihmisarvosta tai hänen elämänsä arvosta. Jos siis ARVOSTAT pettäjääsi samanarvoisesti, välittämättä siitä pettääkö/pettikö hän sinua vai ei, omanarvontunteesi ei ole kunnossa alkuunkaan.
Omanarvon tunto on silloin vahva, kun ei ole syytä ylentää itseään alentamalla muita.
Emme me ihmiset ole ylempi tai alempiarvoisia toisiimme nähden, mutta siinäpä sitä vasta oman arvontunto mitataankin, onko tarvetta alentua tai ylentyä.
Sanotaanko näin, että arvostan itseäni niin paljon, etten jatka pettäjän tai muutoin minua kaltoinkohtelevan ihmisen kanssa suhdetta. Kohtelen häntä edelleen arvostavasti ja ystävällisesti, kuten ennenkin, mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan. - Petos
Omanarvon tunto on silloin vahva, kun ei ole syytä ylentää itseään alentamalla muita.
Emme me ihmiset ole ylempi tai alempiarvoisia toisiimme nähden, mutta siinäpä sitä vasta oman arvontunto mitataankin, onko tarvetta alentua tai ylentyä.
Sanotaanko näin, että arvostan itseäni niin paljon, etten jatka pettäjän tai muutoin minua kaltoinkohtelevan ihmisen kanssa suhdetta. Kohtelen häntä edelleen arvostavasti ja ystävällisesti, kuten ennenkin, mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan.Jos osoitit tuon minulle, muutama pointti: 1.Mielestäni en maininnut "alentamisesta" mitään. 2. Kyse oli siis edelleenkin arvostamisesta ja kunnioituksesta (jäi pois edellisestä kommentistani). 3. Tuo kommenttisi osa, , , Ensin: "Emme me ihmiset ole ylempi tai alempiarvoisia toisiimme", sitten "mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan.????? Siis, miten kohtelet toista ihmistä arvostavasti ja ystävällisesti, jos toteat hänelle: "en alennu suhteeseen kanssasi"??
- olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Jos osoitit tuon minulle, muutama pointti: 1.Mielestäni en maininnut "alentamisesta" mitään. 2. Kyse oli siis edelleenkin arvostamisesta ja kunnioituksesta (jäi pois edellisestä kommentistani). 3. Tuo kommenttisi osa, , , Ensin: "Emme me ihmiset ole ylempi tai alempiarvoisia toisiimme", sitten "mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan.????? Siis, miten kohtelet toista ihmistä arvostavasti ja ystävällisesti, jos toteat hänelle: "en alennu suhteeseen kanssasi"??
Niin, en alenna omanarvontuntoani, ja siedä huonoa kohtelua. Olen yhtä arvokas kuin muutkin, enkä salli minua kohdeltavan ihmisarvoni vastaisesti. Kenenkään ei pitäisi eikä tarvitse alentua sellaiseen.
Arvostan siis toista, kuten myös itseäni. - Petos
Niin, en alenna omanarvontuntoani, ja siedä huonoa kohtelua. Olen yhtä arvokas kuin muutkin, enkä salli minua kohdeltavan ihmisarvoni vastaisesti. Kenenkään ei pitäisi eikä tarvitse alentua sellaiseen.
Arvostan siis toista, kuten myös itseäni.Siis edelleenkin: "Niin, en alenna omanarvontuntoani", ts koet olevasi omanarvontunnoltasi ylempänä jotakin, eikö?
On naivia väittää, että arvostaa ihmistä joka tekee väärin. Jos olettaisimme näin olevan, oikea ja väärä menettäisivät merkityksensä. Oletuksen mukaisessa maailmassa olisi aivan sama, miten yksilö käyttäytyy ja muita kohtelee. HUOM! henkilön elämän arvokkuudesta tässä ei ole kyse.
Ihminen on tekojensa ja käytöksensä mukainen, häneen kohdistuva niin arvostus kuin kunnioituskin ansaitaan teoilla (HUOM! aito arvostus ja kunnioitus). Näinollen, mikäli kunnioittaa ja arvostaa ihmistä arvostaa ja kunnioittaa hänen tekojansakin.
Vielä kerran: Toisen ihmisen TEKOJEN ja KÄYTÖKSENSÄ arvostaminen ja kunnioitus = häneen kohdistama arvostus ja kunnioitus.
Ihmisen toista kohtaan osoittama arvostus peilaa hänen arvomaailmaansa, jokaisella meistä on arvomaailma joihin teot, ym asettuvat arvojarjestykseen. Ilman tällaista ei olisi mahdollisuutta omata oikeustajua, ts ei olisi mahdollista erottaa oikeaa väärästä.
Yksilön elämän ARVO ja hänen ansaitsema ARVOSTUS on kaksi täysin eri asiaa. - olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Siis edelleenkin: "Niin, en alenna omanarvontuntoani", ts koet olevasi omanarvontunnoltasi ylempänä jotakin, eikö?
On naivia väittää, että arvostaa ihmistä joka tekee väärin. Jos olettaisimme näin olevan, oikea ja väärä menettäisivät merkityksensä. Oletuksen mukaisessa maailmassa olisi aivan sama, miten yksilö käyttäytyy ja muita kohtelee. HUOM! henkilön elämän arvokkuudesta tässä ei ole kyse.
Ihminen on tekojensa ja käytöksensä mukainen, häneen kohdistuva niin arvostus kuin kunnioituskin ansaitaan teoilla (HUOM! aito arvostus ja kunnioitus). Näinollen, mikäli kunnioittaa ja arvostaa ihmistä arvostaa ja kunnioittaa hänen tekojansakin.
Vielä kerran: Toisen ihmisen TEKOJEN ja KÄYTÖKSENSÄ arvostaminen ja kunnioitus = häneen kohdistama arvostus ja kunnioitus.
Ihmisen toista kohtaan osoittama arvostus peilaa hänen arvomaailmaansa, jokaisella meistä on arvomaailma joihin teot, ym asettuvat arvojarjestykseen. Ilman tällaista ei olisi mahdollisuutta omata oikeustajua, ts ei olisi mahdollista erottaa oikeaa väärästä.
Yksilön elämän ARVO ja hänen ansaitsema ARVOSTUS on kaksi täysin eri asiaa.Kukin tyylillään ajattelee. Minulle toisen ihmisen arvo ja arvostus ovat samoja asioita. Arvostan jokaista teki hän mitä vain. Sinä saat vapaasti arvostaa tai olla arvostamatta, ihan sama minulle. Meidän ei tarvitse olla samaa mieltä asioista, edes mistään asiasta.
- Petos
Kukin tyylillään ajattelee. Minulle toisen ihmisen arvo ja arvostus ovat samoja asioita. Arvostan jokaista teki hän mitä vain. Sinä saat vapaasti arvostaa tai olla arvostamatta, ihan sama minulle. Meidän ei tarvitse olla samaa mieltä asioista, edes mistään asiasta.
Ainoa vaan on se, ettei kysymys ei ole mielipiteestä, vaan mikä on kunkin käsiteen oikea, yhteiskunnassa yleisesti sovittu merkitys.
- olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Ainoa vaan on se, ettei kysymys ei ole mielipiteestä, vaan mikä on kunkin käsiteen oikea, yhteiskunnassa yleisesti sovittu merkitys.
Jaa, missäs sellainen mielipidesopimus on näkyvissä, että ihmisiä pitää kohdella eriarvoisesti :D Ennemminkin yk:n ihmisoikeussopimuksessa kylläkin lukee, että kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti.
- Petos
Jaa, missäs sellainen mielipidesopimus on näkyvissä, että ihmisiä pitää kohdella eriarvoisesti :D Ennemminkin yk:n ihmisoikeussopimuksessa kylläkin lukee, että kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti.
Edelleenkin sekoitat käsitteet,
Sodit enemmänkin omia kommenttejasi vastaan, tyyliin: "mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan"
Onko mielestäsi siis edellinen samanarvoista kohtelua, petollista henkilöä kohtaan, kuin sellaisen, joka on uskollinen?? - olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Edelleenkin sekoitat käsitteet,
Sodit enemmänkin omia kommenttejasi vastaan, tyyliin: "mutta en vain enää alennu olemaan suhteessa hänen kanssaan"
Onko mielestäsi siis edellinen samanarvoista kohtelua, petollista henkilöä kohtaan, kuin sellaisen, joka on uskollinen??Kohtelen kaikkia ihmisiä ystävällisesti, mutta en siltikään alistu, ts. alennu, huonolle kohtelulle. Olisi aika järjenvastaista olla parisuhteessa henkilön kanssa, joka kohtelee toista huonosti.
Olen ystävällinen esim. kaupan kassaneidille, mutta en ole hänen kanssaan parisuhdetta siltikään muodostamassa. Ymmärrätkö, että ystävällisyys ei edellytä yhdessä oloa parisuhdemielessä :D
Alentuminen tarkoittaa oman arvonsa alentamista. En suostu alentamaan itseäni, mutta se ei tietenkään tarkoita itsensä ylentämistä, vaan samanarvoisena muiden kanssa olemista.
Saman asian toistaminen eri sanankääntein saa nyt riittää. Tämä vääntäminen oli osaltani tässä. - Petos
Kohtelen kaikkia ihmisiä ystävällisesti, mutta en siltikään alistu, ts. alennu, huonolle kohtelulle. Olisi aika järjenvastaista olla parisuhteessa henkilön kanssa, joka kohtelee toista huonosti.
Olen ystävällinen esim. kaupan kassaneidille, mutta en ole hänen kanssaan parisuhdetta siltikään muodostamassa. Ymmärrätkö, että ystävällisyys ei edellytä yhdessä oloa parisuhdemielessä :D
Alentuminen tarkoittaa oman arvonsa alentamista. En suostu alentamaan itseäni, mutta se ei tietenkään tarkoita itsensä ylentämistä, vaan samanarvoisena muiden kanssa olemista.
Saman asian toistaminen eri sanankääntein saa nyt riittää. Tämä vääntäminen oli osaltani tässä.Sinun kohdaltasi se lieneekin parasta ; )
- olet selkärangaton
Petos kirjoitti:
Sinun kohdaltasi se lieneekin parasta ; )
Olen samaa mieltä, turhaa tuhlaan aikaani itsestäänselvyyksien jankkaamiseen ;D
- Petos
Olen samaa mieltä, turhaa tuhlaan aikaani itsestäänselvyyksien jankkaamiseen ;D
No niin! Pääsimmehän viimein yhteisymmärrykseen! : )
- kukahan se on...
Tyhmempikin tajuaa ap:n teksteistä, että hän on ylimielinen ;D
Mikä on faktaa kellekin.. oikeastaan kaikessa keskustelussa on kyse vain mielipiteistä, ei siitä, mikä on totuus. Ap:n ja sinun käsittämä totuus on toisenlainen, kuin monen muun. Mikään ei ole sitä miltä näyttää, kaikessa on monta puolta, ja kaikki eri puolet ovat yhtä totta kokijalleen ja näkijälleen.Eihän ole, hän vain tuo julki että on SELKÄRANGALLINEN TÄSSÄ PETTÄMISASIASSA!!!
Miten yksinkertainen sinä oletkaan kun haukut sellaista ylimielisyydeks? Btw. , petätkö paljonkin. Tämä on keskustelupalsta ja tänne kirjoitetaan sellaisella "mielipidetyylillä" mutta varmaan vaikea käsittää jos ei ole edes peruskoulua käynyt miltä todella kohdallasi vaikuttaa.
Ei tuossa ole mitään ylimielisyyttä. Ei tässä poljeta kenenkään muun IHMISARVOA vaan ap. toteaa olevansa tässä pettämisasiassa ehdoton koska se nyt vain on, väärin! Jokainen joka pettää varmaan tietää itsekin olevansa selkärangaton siltä osin ja jos ei niin sitten on jotain vikaa päässä!!! - satavuotias1
Ihmisiä mitataan heidän tekojensa perusteella, samoin kuin heidän arvostustaan. Jos väität muuta, olet väärässä. Kannattaa miettiä logiikkasi uudelleen.Minäkään en hyväksy pettämistä mutta noin jyrkkä mielipide kertoo joko nuoruudesta tai äärimmäisestä ahdasmielisyydestä. Ihmislaji on valitettavasti hyvin erehtyväinen kaikella tavalla ja parinvalinta on yksi niistä.
Toinen asia on sitten se miten tehdystä erehdyksestä pääsee eroon. Mitä itse suosittelet? Miten itse eroaisit puolisosta joka tuntuu kaikin tavoin väärältä, mutta jonka kanssa on tullut tehtyä nuoruuden huumassa lapset ja koti? Muuttaminen pois ilman selkeää "syytä" on valitettavasti ihmiselle liian vaikeaa. Tässä kohdin usein pettäminen astuu kuvioihin.
Mutta olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä siitä, että pettäminen pelkkänä hupina ja elämän piristysruiskeena on todella selkärangatonta ja äärimmäisen väärin kaikkia osapuolia kohtaan.
- saamamies :)
Enpä ole pettänyt ketään.
Mutta tutumpaa on se, ettei kukaan koe viehätystä jakaa motiivejaan seikkaperäisesti sellaisen kanssa, joka katsoo kuin kuralätäkköä kadulla, joskin haluaa kuulla yksityiskohtia henkilön yksityisasioista - yhteen suuntaan tietenkin. Oletko keräämässä aineksia sunnuntaisaarnaan?- Selkärangallinen
Olen rehellinen henkilö, ja näinollen en näe syytä peitellä tai vähätellä mielipiteitäni uskottomista ihmisistä, varsinkaan keskustelupalstalla.
Mitä tarkoitat yhdellä suunnalla - negatiivistako? Onko pettäminen mielestäsi millään tasolla perusteltua/positiivista toimintaa ( vai mikä tämä ns. "toinen suunta" on? )
Kysyn nyt siis täysin neutraalisti mielenkiinnosta. - Ede ll inen
Olen rehellinen henkilö, ja näinollen en näe syytä peitellä tai vähätellä mielipiteitäni uskottomista ihmisistä, varsinkaan keskustelupalstalla.
Mitä tarkoitat yhdellä suunnalla - negatiivistako? Onko pettäminen mielestäsi millään tasolla perusteltua/positiivista toimintaa ( vai mikä tämä ns. "toinen suunta" on? )
Kysyn nyt siis täysin neutraalisti mielenkiinnosta."Mitä tarkoitat yhdellä suunnalla - negatiivistako?"
Tarkoitan, että monet uteliaat ihmiset haluavat tietää muista "kaiken" ja erityisesti kaiken negatiivisen tai sellaisen, mistä vääntää jotain negatiivista vaikka väkisin. Aivan huomaamattaan he eivät anna mitään itsestään vaihdossa. Haluaisitko elämääsi jo valmiiksi sinuun negatiivisesti asennoituvan kuulustelijan/tiedustelijan? Sellainen saa suhteesta millä mässäillä ympäriinsä, mutta sellaisen seurasta ei kuulustellut saa yhtään mitään.
"Onko pettäminen mielestäsi millään tasolla perusteltua/positiivista toimintaa ( vai mikä tämä ns. "toinen suunta" on? )"
Kuten sanottu, en itse petä. Mutta olen ihmisenä mieluummin armollinen ja empaattinen kuin jyrkän tuomitseva. Siten voi olla, että yksittäistapauksessa ymmärtäisinkin kokonaisuuden, vaikka monissa muissa tapauksissa ja periaatteessa en. Ihminen on empaattinen kenelle tahtoo ja valitsee, elämän realismi. - Selkärangallinen
Ede ll inen kirjoitti:
"Mitä tarkoitat yhdellä suunnalla - negatiivistako?"
Tarkoitan, että monet uteliaat ihmiset haluavat tietää muista "kaiken" ja erityisesti kaiken negatiivisen tai sellaisen, mistä vääntää jotain negatiivista vaikka väkisin. Aivan huomaamattaan he eivät anna mitään itsestään vaihdossa. Haluaisitko elämääsi jo valmiiksi sinuun negatiivisesti asennoituvan kuulustelijan/tiedustelijan? Sellainen saa suhteesta millä mässäillä ympäriinsä, mutta sellaisen seurasta ei kuulustellut saa yhtään mitään.
"Onko pettäminen mielestäsi millään tasolla perusteltua/positiivista toimintaa ( vai mikä tämä ns. "toinen suunta" on? )"
Kuten sanottu, en itse petä. Mutta olen ihmisenä mieluummin armollinen ja empaattinen kuin jyrkän tuomitseva. Siten voi olla, että yksittäistapauksessa ymmärtäisinkin kokonaisuuden, vaikka monissa muissa tapauksissa ja periaatteessa en. Ihminen on empaattinen kenelle tahtoo ja valitsee, elämän realismi.Hyvää asiaa, sillä poikkeuksella että itse en koskaan ymmärtäisi pettämistä missään tilanteessa, koska sen voi yksinkertaisesti jättää tekemättä lopettamalla sitten vaikka suhteen ensin, mikään ei käytännön tasolla estä tätä, pettäminen on aina valinta.
Itse ainakin annoin jo tietoisesti lukijoille rakennuspalikoita negatiivisiin kommentteihin itsestäni tuomalla esille täysin rehellisen kaunistelemattoman mielipiteeni, jota tukevat yleisesti hyväksyttävät yhteiskunnalliset käytösmallit ja käsitys siitä mikä on oikein ja mikä väärin rakkaimpia ihmisiä kohtaan.
Pettämisestä nyt ei jokatapauksessa saa posiitivista millään tavalla, jos ehtona on moraalisesti oikeat lähtökohdat, kuten ei monesta muustakaan asiasta ( kuten vaikkapa väkivallasta. )
- Vieraileva sovinisti
Minä myöskään en kuulu tähän kohderyhmääsi.
Mutta ihmettelen mistä tuo pyhä raivo, muiden alentamisen ja itsensä kohottamisen tarve tulee? Hienoa, et ole pettäjä. Mitaliako kaipaat?
Päätä kiristää vähemmän ja ihmisiä ei tarvi vihata niin paljon, kun et vaadi kaikkia elämään näkemystesi mukaan. Maailma voi olla vähän rennompikin paikka.- Selkärangallinen
Hyvä yritys saada minut puolustuskannalle, mutta tarvetta ei ole koska tiedän olevani oikeassa. "Tarvetta" minulla ei ole.
Jos mietit itsekin tarkkaan, huomaat että myös sinä, kuten me kaikki, halveksumme ihmisiä jotka tekevät tiettyjä asioita. Toisilla halveksunnan saattaa aiheuttaa vaikkapa yhteiskunnan tuella eläminen, toisilla vaikkapa jokin rikos. Tämän käytösmallin kiistäminen on pitkälti turhaa, koska se kuuluu ihmisluontoon. - Vieraileva sovinisti
Hyvä yritys saada minut puolustuskannalle, mutta tarvetta ei ole koska tiedän olevani oikeassa. "Tarvetta" minulla ei ole.
Jos mietit itsekin tarkkaan, huomaat että myös sinä, kuten me kaikki, halveksumme ihmisiä jotka tekevät tiettyjä asioita. Toisilla halveksunnan saattaa aiheuttaa vaikkapa yhteiskunnan tuella eläminen, toisilla vaikkapa jokin rikos. Tämän käytösmallin kiistäminen on pitkälti turhaa, koska se kuuluu ihmisluontoon.Ei, kun olen oikeasti tätä mieltä.
Aika moni ihminen pettää, joten sekin käytösmalli kuuluu ihmisluontoon.
Oma toimintamallini on minulle selvä. Jos
- kiinnostun muista naisista, rupean miettimään parisuhteeni terveyttä ja tekemään sen mukaisia päätöksiä
- minua petetään, eroan, oleskelen itsekseni ja etsin paremman kumppanin kun pöly laskeutuu
- kuulen ystävän pettäneen kumppaniaan, neuvon häntä lopettamaan/eroamaan
- kuulen ystävää petetyn, otan yhteyden hänen kumppaniinsa ja neuvon kertomaan, jotta ystävä voi tehdä oman ratkaisunsa
Näin toimin jos pettäminen tulee jollain lailla kohdalleni. Eihän mikään noista mukava tehtävä ole, mutta koska pettäjiä tulee aina olemaan, niin joskus joutuu toimimaan näin. Mutta miksi ihmeessä omistaisin enempää aikaani ja energiaani johonkin epämääräiseen minulle tuntemattomaan ihmisryhmään joiden "rikos" on lopulta suhteellisesti vähäinen verrattuna esim. diktaattoreihin, sarjamurhaajiin, pedofiileihin jne.
Vihaamiseen ja halveksuntaan käytetyn energian voi suunnata paremminkin. Sekin käytösmalli kuuluu ihmisluontoon niin halutessaan. - Selkärangallinen
Vieraileva sovinisti kirjoitti:
Ei, kun olen oikeasti tätä mieltä.
Aika moni ihminen pettää, joten sekin käytösmalli kuuluu ihmisluontoon.
Oma toimintamallini on minulle selvä. Jos
- kiinnostun muista naisista, rupean miettimään parisuhteeni terveyttä ja tekemään sen mukaisia päätöksiä
- minua petetään, eroan, oleskelen itsekseni ja etsin paremman kumppanin kun pöly laskeutuu
- kuulen ystävän pettäneen kumppaniaan, neuvon häntä lopettamaan/eroamaan
- kuulen ystävää petetyn, otan yhteyden hänen kumppaniinsa ja neuvon kertomaan, jotta ystävä voi tehdä oman ratkaisunsa
Näin toimin jos pettäminen tulee jollain lailla kohdalleni. Eihän mikään noista mukava tehtävä ole, mutta koska pettäjiä tulee aina olemaan, niin joskus joutuu toimimaan näin. Mutta miksi ihmeessä omistaisin enempää aikaani ja energiaani johonkin epämääräiseen minulle tuntemattomaan ihmisryhmään joiden "rikos" on lopulta suhteellisesti vähäinen verrattuna esim. diktaattoreihin, sarjamurhaajiin, pedofiileihin jne.
Vihaamiseen ja halveksuntaan käytetyn energian voi suunnata paremminkin. Sekin käytösmalli kuuluu ihmisluontoon niin halutessaan.En ole toki kiistänyt missään kohtaa, ettei pettäminen olisi osa ihmisluontoa, ainakin joidenkin kohdalla. Samalla tavoin kuin "aika moni pettää" -niin myös aika moni, väittäisin jopa että useampi, ei petä.
Toimintamallisi pettämisen suhteen ovat minusta erinomaiset. Näihin "miksi kirjoittaa asiasta/energianhaaskaus" -pointteihin esitän vastakysymyksen, notta miksipä kirjoittaa internettiin sitten yhtään mitään, jos ei mistä tahansa aiheesta?
En haaskaa kovinkaan merkittävästi energiaani enkä aikaani, enkä koe muutoinkaan keskustelua joka liittyy itse aloittamaani aiheeseen ajanhaaskaukseksi. - Vieraileva sovinisti
En ole toki kiistänyt missään kohtaa, ettei pettäminen olisi osa ihmisluontoa, ainakin joidenkin kohdalla. Samalla tavoin kuin "aika moni pettää" -niin myös aika moni, väittäisin jopa että useampi, ei petä.
Toimintamallisi pettämisen suhteen ovat minusta erinomaiset. Näihin "miksi kirjoittaa asiasta/energianhaaskaus" -pointteihin esitän vastakysymyksen, notta miksipä kirjoittaa internettiin sitten yhtään mitään, jos ei mistä tahansa aiheesta?
En haaskaa kovinkaan merkittävästi energiaani enkä aikaani, enkä koe muutoinkaan keskustelua joka liittyy itse aloittamaani aiheeseen ajanhaaskaukseksi.Ei tällaisen arvokeskustelun käynnistämisessä ole tietenkään vikaa, mutta aloituksessasi näytät aika ankaralta, ylemmyydentuntoiselta ja tuomitsevalta.
Saat todennäköisesti enemmän vastauksia, jotka käsittelevät aloituksesi tyyliä ja erilaisia suhtautumisia pettämiseen sekä moralismi vs. yksilöllisyys -näkökantoja, kuin vastauksia pääkysymykseesi "Miten elätte itsenne kanssa, pettäjät?". Jos tämä oli alkuperäinen tarkoituksesi, niin aloituksesi on enemmän provosoiva ja manipuloiva kuin suora ja aidosti utelias.
Eteenpäin. Vaikka ajattelemme pettämisestä pitkälle samalla lailla ja toimimme samoin tavoin, meillä on kuitenkin näkökulmaero. Sama ero heijastuu tässä ketjussa monen kirjoituksesta.
Minä ajattelen melkeinpä kaikista asioista yksilölähtöisesti ja vältän moralismia kuin pirua. Minä näen pettäjässä lähinnä ihmisen, joka on tehnyt virheen eikä virheen tekeminen suoraan vähennä hänen ihmisarvoaan silmissäni. Jos hlö oppii virheestään hyvä niin ja jos ei, niin huono.
Käyt siis samalla tavoin asioita läpi kuin minäkin, eli kaikesta ei tarvi olla kokemusta, mutta sinulla enemmän on ryhmälähtöinen ja moralistinen ote. Vaikutelmani oli alkuun, että tuomitsemalla haet moraalista ylemmyydentunnetta, jota näytät ainakin jossain määrin tekevän kun toteat, että "me" jotka emme petä olemme parempia ihmisiä ja taas "te" jotka petätte olette kuralätäkön arvoisia. - onpa hauska
Mikä raivo? Eihän tuossa mitään raivoa ole! Eikä ap. ole mitään vaatinut, oletko niin tyhmä että näet kaiken noin väärin..
- uigyujvjv
Tästä ei oikein muuta puuttunut kuin se, että olisit kertonut omaavasi sellaisen superkyvyn, jolla haistat pettäjän metrien päähän...
Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että tuttavapiirissäkin voi olla joku tällainen läpimädäksi luokittelema ihminen ilman, että sinulla on hajuakaan asiasta... Pidät häntä hyvänä tyyppinä, vaikka sinulta piilossa on jotain aivan muuta.
Ja ei, en kuulu minäkään heihin, jotka ovat pettäneet. Vierestä erään ystävän kamppailua asian kanssa seurasin ja totesin, että totuus on aina tarua ihmeellisempi. Tapauksen perusteella voin heittää arvelun, että pettäjä ei todellakaan ajattele yhtään mitään muuta kuin salaista puuhailuaan.- Selkärangallinen
Tottakai olen tullut ajatelleeksi, että lähipiirissänikin voi olla uskoton ihminen.
Taitaisi niiden muiden ihmisten pettämiskokemusten kuuleminen hieman kiihott... eikun siis tietysti kiiNNostaa ;-)
- olen onnellinen
Kiitos kysymästä, elän onnellisin ja iloisin mielin itseni kanssa, ei ole katumuksen eikä syyllisyyden häivääkään. Olen ihan yhtä arvokas ihminen kuin kuka tahansa, mutta sellainen, joka katsoo muita ylhäältä alas, ei elä sovussa itsensä eikä maailman kanssa.
Maailman kilteimpinäkin pidetyt ihmiset omaavat inhimillisen puolen, ja kuka tahansa meistä pettää, jos elämä sellaiseen tilanteeseen kuljettaa. Myös ap sinä ja sinun vaimosi ajan saatossa voi pettää ;D- Selkärangallinen
Ikävä puhkaista kuplasi, mutta kyllä se tässätapauksessa olet sinä joka ei ole sovussa maailman kanssa, ainakaan realiteettien.
Myös tuo väitteesi, että kuka tahansa meistä pettää jos elämä kuljettaa "sellaiseen tianteeseen" on suorastaan naurettava, ja täysin paikkansapitämätön. :)
Jotkut meistä omaavat moraalin, eivätkä ole niin itsekeskeisiä että satuttaisivat toista pettämällä, laittaen omat halunsa muun edelle.
Inb4 "jos ei jää kiinni niin ketään ei satu" - same difference, teko on silti täysin sama. - olen onnellinen
Ikävä puhkaista kuplasi, mutta kyllä se tässätapauksessa olet sinä joka ei ole sovussa maailman kanssa, ainakaan realiteettien.
Myös tuo väitteesi, että kuka tahansa meistä pettää jos elämä kuljettaa "sellaiseen tianteeseen" on suorastaan naurettava, ja täysin paikkansapitämätön. :)
Jotkut meistä omaavat moraalin, eivätkä ole niin itsekeskeisiä että satuttaisivat toista pettämällä, laittaen omat halunsa muun edelle.
Inb4 "jos ei jää kiinni niin ketään ei satu" - same difference, teko on silti täysin sama.Et tiedä mistä kirjoitat, siksi olet täysin jäävi tämän aiheen suhteen. Minä nimenomaan elän elämän realiteettien kanssa sovussa, mutta sinulla on oma ahdas kuplasi, jonne ei muu maailma mahdu.
Minusta on moraalin vastaista julkisesti nimitellä ihmisiä, jotka eivät ole juuri sinun maailmankuvaasi sopivia. Haiskahtaa vahvasti uskonnolliselta ylimielisyydeltä tuo kitkerä asenteesi.. - Selkärangallinen
olen onnellinen kirjoitti:
Et tiedä mistä kirjoitat, siksi olet täysin jäävi tämän aiheen suhteen. Minä nimenomaan elän elämän realiteettien kanssa sovussa, mutta sinulla on oma ahdas kuplasi, jonne ei muu maailma mahdu.
Minusta on moraalin vastaista julkisesti nimitellä ihmisiä, jotka eivät ole juuri sinun maailmankuvaasi sopivia. Haiskahtaa vahvasti uskonnolliselta ylimielisyydeltä tuo kitkerä asenteesi..Jälleen täysin epäloogisia väitteitä. Kenenkään ei tarvitse omata kokemusta pettämisestä tai muistakaan moraalisesti väärin olevista teoista tietääkseen mikä ihmisen ajaa kyseiseen tekoon. Uskot tai et, asioista voi ottaa selvää ja oppia myös sivusta.
En ole varas, ja tiedän silti että esimerkiksi pakkomielle tai taloudellinen ahdinko voivat ajaa ihmisen kyseiseen tekoon, samalla tavalla kun huono seksielämä tai puhdas itsekkyys voivat ajaa jonkun pettämään. Se ei muuta sitä faktaa, että pettäminen on heikon ja itsekkään ihmisen teko, enkä myöskään tarvitse asiasta omakohtaista kokemusta, faktat kun eivät niillä muutu miksikään, sorry.
En ole uskonnollinen laisinkaan. Ahdasmielisyys kortin käytöstä kirjoittelinkin jo heti ensimmäisen postauksen perään, voit lukaista asiasta sieltä. Asenteeni ei myöskään ole kitkerä, se on moraalisesti oikea. Jos et pysty tätä sisäistämään, on itselläsi ongelmia ahtaan mielen kanssa. - 2039
Jälleen täysin epäloogisia väitteitä. Kenenkään ei tarvitse omata kokemusta pettämisestä tai muistakaan moraalisesti väärin olevista teoista tietääkseen mikä ihmisen ajaa kyseiseen tekoon. Uskot tai et, asioista voi ottaa selvää ja oppia myös sivusta.
En ole varas, ja tiedän silti että esimerkiksi pakkomielle tai taloudellinen ahdinko voivat ajaa ihmisen kyseiseen tekoon, samalla tavalla kun huono seksielämä tai puhdas itsekkyys voivat ajaa jonkun pettämään. Se ei muuta sitä faktaa, että pettäminen on heikon ja itsekkään ihmisen teko, enkä myöskään tarvitse asiasta omakohtaista kokemusta, faktat kun eivät niillä muutu miksikään, sorry.
En ole uskonnollinen laisinkaan. Ahdasmielisyys kortin käytöstä kirjoittelinkin jo heti ensimmäisen postauksen perään, voit lukaista asiasta sieltä. Asenteeni ei myöskään ole kitkerä, se on moraalisesti oikea. Jos et pysty tätä sisäistämään, on itselläsi ongelmia ahtaan mielen kanssa.Taitaa selkärangallisella olla aika huono itsetunto kun tällaisia kyselee. Veikkaisin että elät jatkuvassa pelossa, että tyttöystäväsi pettää.. Ei ole mitään muuta syytä miksi näin paljon jaksat kirjoittaa kyseisestä aiheesta. Tee itsellesi palvelus ja koita hankkiutua mustasukkaisuudesta eroon.
- Selkärankainen
2039 kirjoitti:
Taitaa selkärangallisella olla aika huono itsetunto kun tällaisia kyselee. Veikkaisin että elät jatkuvassa pelossa, että tyttöystäväsi pettää.. Ei ole mitään muuta syytä miksi näin paljon jaksat kirjoittaa kyseisestä aiheesta. Tee itsellesi palvelus ja koita hankkiutua mustasukkaisuudesta eroon.
Itsetuntoni on kyllä varsin hyvä, minua kunnioitetaan juuri mm. siksi että olen kunnollinen ja rehellinen, sekä uskollinen. Avopuolisoni pettämistä en pelkää lainkaan ( lue alkuperäinen postaus. ) Eniten mielipahaa aihe on aiheuttanut ystävien puolesta, jotka ovat asiasta saaneet kärsiä.
Kirjoittamisen määrän taas en näe millään tavalla liittyvän henkilön itsetuntoon noin lähtökohtaisesti muutenkaan, mutta logiikkansa kullakin.
Hauska huomata, miten monia erilaisia syitä koitatte kehitellä sille, että halveksun pettäjiä. Voin säästää vaivan; lukekaa alkuperäinen postaus jossa faktuaaliset syyt. - Selkärangaton
Et tiedä mistä kirjoitat, siksi olet täysin jäävi tämän aiheen suhteen. Minä nimenomaan elän elämän realiteettien kanssa sovussa, mutta sinulla on oma ahdas kuplasi, jonne ei muu maailma mahdu.
Minusta on moraalin vastaista julkisesti nimitellä ihmisiä, jotka eivät ole juuri sinun maailmankuvaasi sopivia. Haiskahtaa vahvasti uskonnolliselta ylimielisyydeltä tuo kitkerä asenteesi..Lähinnä tästä vastauksestasi tulee sellainen mielikuva, että perustelet itsekästä ja moraalista heikkoutta osoittavaa tekoasi itsellesi sillä, että "sellaista on elämä" ja "minähän olen vain ihminen" -tyyliin.
Muutkin ovat ihmisiä ja inhimillisiä, mutta eivät silti laita itseään ja omia halujaan läheistensä edelle, useimmiten satuttaen näitä pahimmalla mahdollisella henkisellä tavalla. Suorastaan surkea tekosyy, mutta toimii itsepetoksessa varmastikin hyvin kun asiaan haluaa uskoa. - Selkärangallinen
Selkärangaton kirjoitti:
Lähinnä tästä vastauksestasi tulee sellainen mielikuva, että perustelet itsekästä ja moraalista heikkoutta osoittavaa tekoasi itsellesi sillä, että "sellaista on elämä" ja "minähän olen vain ihminen" -tyyliin.
Muutkin ovat ihmisiä ja inhimillisiä, mutta eivät silti laita itseään ja omia halujaan läheistensä edelle, useimmiten satuttaen näitä pahimmalla mahdollisella henkisellä tavalla. Suorastaan surkea tekosyy, mutta toimii itsepetoksessa varmastikin hyvin kun asiaan haluaa uskoa.Pahoittelut ajatusvirheestä nickin kanssa, postaaja kuitenkin AP.
- fsjolfj
Pahoittelut ajatusvirheestä nickin kanssa, postaaja kuitenkin AP.
alkaa sullaki jo ajatus muuttumaan :D
- Selkärangallinen
fsjolfj kirjoitti:
Taisin ajatella henkilöä, jolle vastasin.
- hheheheerherreh
Jälleen täysin epäloogisia väitteitä. Kenenkään ei tarvitse omata kokemusta pettämisestä tai muistakaan moraalisesti väärin olevista teoista tietääkseen mikä ihmisen ajaa kyseiseen tekoon. Uskot tai et, asioista voi ottaa selvää ja oppia myös sivusta.
En ole uskonnollinen laisinkaan. Ahdasmielisyys kortin käytöstä kirjoittelinkin jo heti ensimmäisen postauksen perään, voit lukaista asiasta sieltä. Asenteeni ei myöskään ole kitkerä, se on moraalisesti oikea. Jos et pysty tätä sisäistämään, on itselläsi ongelmia ahtaan mielen kanssa.Sinä mitä ilmeisemmin et ole elämässäsi vielä paljon muuta kokenut kuin teoriaa lukenut. Sen verran hienosti olet täällä vain jeesustelemassa toisille ja jakamassa tuomioita.
Olosuhteiden muutokset muuttavat ihmisiä joskus parempaan ja joskus pahempaan suuntaan. Et itsekään etukäteen tiedä miten käyttäydyt montun reunalla. - Nainen 60v
Selkärangaton kirjoitti:
Lähinnä tästä vastauksestasi tulee sellainen mielikuva, että perustelet itsekästä ja moraalista heikkoutta osoittavaa tekoasi itsellesi sillä, että "sellaista on elämä" ja "minähän olen vain ihminen" -tyyliin.
Muutkin ovat ihmisiä ja inhimillisiä, mutta eivät silti laita itseään ja omia halujaan läheistensä edelle, useimmiten satuttaen näitä pahimmalla mahdollisella henkisellä tavalla. Suorastaan surkea tekosyy, mutta toimii itsepetoksessa varmastikin hyvin kun asiaan haluaa uskoa.Taidat Selkärangaton "Selkärangallinen" kuulua niihin miehiin, jotka oikeasti ovat pahoja naisilleen; hakkaat, juopottelet ja hakkaat, alistat vieden naiseltasi itsetunnon ja terveyden jne., jne.
Niin, on kai sinun pakko (narsistina) yrittää nostaa itsesi edes jonkun ryhmän yläpuolelle ( tällä erää pettäjien)!
Huomaatko edes, että yksikään ruuhkasuomen pettäjistä (60%) tai pettäjättäristä (yli 50%) ei ole kiinnostunut vastaamaan narsistisen luonteen omaavalle "hitlerille"? - 0987
fsjolfj kirjoitti:
Totuus tupsahti esiin!
- joopasen joo
hheheheerherreh kirjoitti:
Sinä mitä ilmeisemmin et ole elämässäsi vielä paljon muuta kokenut kuin teoriaa lukenut. Sen verran hienosti olet täällä vain jeesustelemassa toisille ja jakamassa tuomioita.
Olosuhteiden muutokset muuttavat ihmisiä joskus parempaan ja joskus pahempaan suuntaan. Et itsekään etukäteen tiedä miten käyttäydyt montun reunalla.Ei pettämiselle ole juurikaan tekosyitä, aina voi vetää käteen jos tuntuu pahalle. Pettäminen on oma morallinen valinta, joka kerta. Jos ei tätä valintaa tajua tekevänsä niin ei kyllä ansaitse ketään vierelleen. Tietenkin pettäminen voi olla esim. kosto henkiseen kipuun, jonka toinen aiheuttaa vaikka jatkuvalla nälvinnällään ja kylmällä kohtelullaan kuten väkivallalla ja muulla riistämisellä suhteessa, josta ei jostain syystä pääse pois ja tuolloin vain toisen ihmisen kosketus ja seksi ja läheisyys voi vain eheyttää tätä pettäjää. Muussa tapauksessa pettämiseen on aina vaihtoehto ja se on päättää edellinen suhde tai kysyä lupa pettämiseen, kertoa toiselle että aion olla jnk toisen kanssa. Tämä esim. tilanteissa kun toinen on vammautunut pysyvästi tai on paha erektio-ongelma. Sittn on huume- ja alkoholiongelmaiset mutta kannattaako sellaisen kanssa olla, eikä pettäminen silloinkaan ole mikään "pakko" eivätkä monet pettäisi puolisoitaan vaikka mitä tapahtuisi, talo ja omaisuus menisi, lapsi kuolisi... jos vain rakkautta toiseen riittää ja se on molemminpuolista. Joten oikein mistään omista ahdistuksistaankaan käsin pettäminen ei ole koskaan oikein, aina voit kääntyä sen oman puolison puoleen eikä siihen tarvitse kolmansia osapuolia itsesäälissä & selkärangattomana sotkea. Mutta jos joku kuvittelee että joku tällaisnen "oma paha tilanne" ajaisi pettämiseen vaikka suhde omaan puolisoonkin on olemassa kehityskelpoisena niin kannattaa kokeilla toki, miten hyvin tuo syyksi toiselle riittää. Ei varmaankaan kovinkaan hyvin, heh.
- olet säälittävä
Nainen 60v kirjoitti:
Taidat Selkärangaton "Selkärangallinen" kuulua niihin miehiin, jotka oikeasti ovat pahoja naisilleen; hakkaat, juopottelet ja hakkaat, alistat vieden naiseltasi itsetunnon ja terveyden jne., jne.
Niin, on kai sinun pakko (narsistina) yrittää nostaa itsesi edes jonkun ryhmän yläpuolelle ( tällä erää pettäjien)!
Huomaatko edes, että yksikään ruuhkasuomen pettäjistä (60%) tai pettäjättäristä (yli 50%) ei ole kiinnostunut vastaamaan narsistisen luonteen omaavalle "hitlerille"?Mistä sä vedät tuollaisia mielipiteitä.
Toiseksi, kukaan täällä ei usko sinun olevan 60-vuotias mummero vaan joku omaa vaimoaan pettävä itse todella narsistinen luonne. Kertoo tuo nimittelyn taso paljon henkisestä tasostasi ja sielunmaisemastasi, joka ei ole kaunis! Tiedoksesi että Hitler tapatti n. 6 miljoonaa juutalaista, joten ei sulla taida olla ihan suhteellisuudentajukaan hallussa. Kannattaisi opetella argumentoimaan vaikka aikuislukioissa siitä OIKEASTA ASIASTA eikä haukkumaan ja vääntämään harjan varresta! Älä suotta kanna tuota häpeääsi ja alemmuuskompleksiasi muita oikein ja rehellisesti toimivia ihmisiä kohtaan vaan, kohtaa itsesi vaikka terapiassa ennenkuin kuolet.
Aurinkoisia päiviä sinunkin elämääsi, olet todella säälittävä, jopa siinä määrin että tunnen myöntätuntoa kaikkia noita 2-vuotaiaan tasolle jääneitä sanojasi kohtaan. Olisiko joku jolle voisit puhua?
- Pettäjät alas
Huvittavaa lukea, kuinka moraalittomat eivät kestä totuutta!
Kuulun myös heihin, joilta pettäjät eivät saa kiitosta. Pidän heitä alhaisina luusereina sekä heidän kakkosiaan toisten suhteissa loisivina. Roskasakkia!
Olen lähipiirissäni nähnyt liikaa tuskaa ja murhetta, jonka aiheuttavat nämä älyn jättiläiset. Minulta heidän on turhaa hakea myötätuntoa!
Omaa kokemusta ei tarvita jos löytyy yhtään empatiaa kansaihmisiään kohtaan!- Selkärangallinen
Tuo viimeisen lauseesi sanoma on nerokas, ja niin totta. Pisteet.
- olen onnellinen
Sinä ilmeisesti juuri tarvitsisitkin omakohtaisia kokemuksia, että sinulta alkaisi sitä empatiaa löytymään kaikkia ihmisiä kohtaan ;-)
Ihan oikeasti kaikki ihmiset ovat tehneet elämässään asioita, jotka ovat satuttaneet muita. Kellään ei ole varaa moralisoida yhtään ketään.
Itseään muita parempana ihmisenä täällä pitävät, kuten ap, haluavat ilkeillä sanoillaan satuttaa tahallisesti. Pettämättömät eivät ole sen parempia ihmisiä kuin pettäjätkään.
Ap saa varmaankin itsetuntoansa kohottavia kiksejä aloituksellaan, mutta ennemminkin hän antaa itsestään vain ahdasmielisen ja elämää ymmärtämättömän kuvan. Sori ap, mutta et pääse sitä tiettyä korttia pakoon mitenkään ;-) - Selkärangallinen
Sinä ilmeisesti juuri tarvitsisitkin omakohtaisia kokemuksia, että sinulta alkaisi sitä empatiaa löytymään kaikkia ihmisiä kohtaan ;-)
Ihan oikeasti kaikki ihmiset ovat tehneet elämässään asioita, jotka ovat satuttaneet muita. Kellään ei ole varaa moralisoida yhtään ketään.
Itseään muita parempana ihmisenä täällä pitävät, kuten ap, haluavat ilkeillä sanoillaan satuttaa tahallisesti. Pettämättömät eivät ole sen parempia ihmisiä kuin pettäjätkään.
Ap saa varmaankin itsetuntoansa kohottavia kiksejä aloituksellaan, mutta ennemminkin hän antaa itsestään vain ahdasmielisen ja elämää ymmärtämättömän kuvan. Sori ap, mutta et pääse sitä tiettyä korttia pakoon mitenkään ;-)Omakohtaista kokemusta pettämisestä ei tosiaan tarvita, jos löytyy empatiaa kanssaihmisiä kohtaan. Tuo aiemmin kirjoitettu lause vesittää kaksi väitettäsi täysin. Jos omaat kokemusta pettäjänä, sinulta on puuttunut empatiaa toista kohtaan.
Kaikki ihmiset ovat varmasti tehneet asioita jotka muita satuttavat, sitä ei voi kiistää. Ihmisillä on paljonkin varaa moralisoida toisia, riippuen omista ja muiden teoista sekä niiden keskinäisestä suhteesta. Tässä asiassa olet väärässä, eikä mikään sanomasi muuta asiaa, ikävä kyllä.
Uskolliset ihmiset ovat myös parempia ihmisiä kuin ihmiset, jotka pettävät, kyseenomaisen asian saralla. Nimenomaan ihmisten teot ja käytös toimivat yhteiskunnassamme arvotuksen mittareina, toinen asia joka sinun kannattaisi hyväksyä samalla kun kasvat vastuulliseksi aikuiseksi, joka selvästikkään henkisesti et vielä ole.
Enemmänkin omista vastauksistasi paistaa läpi "vapaamielinen luonnonlapsi" -asenne, jonka turvin perustelet ja oikeutat itsellesi ja kenties muillekin niinkin oksettavia tekoja, kuten puolisosi pettäminen. Ilmeisesti koitat verhota moraalisen heikkoutesi ja itsekkyytesi "elämän ymmärtämisen ja inhimillisyyden" alle ja tehdä sen turvin itsellesi ns. synninpäästön.
Kuten aiemmin mainitsin, henkilö voi olla inhimillinen ja uskollinen samanaikaisesti, ja omata myös elämänkokemusta. Jos kiistät tämän niin lähinnä huvitun.
Realiteetti on se että elämänkokemus ja moraali eivät liity toisiinsa. Ehkä vielä joku päivä uskallat kohdata totuuden ja todella ymmärrät, että inhimillisyyteen ja elämänkokemukseen vetoaminen ei muuta pettämisen luonnetta säälittävänä, heikkoutta osoittavana itsekkäänä tekona mitenkään, milloinkaan, eikä missään. - Selkärangallinen
Ap saa varmaankin itsetuntoansa kohottavia kiksejä aloituksellaan, mutta ennemminkin hän antaa itsestään vain ahdasmielisen ja elämää ymmärtämättömän kuvan. Sori ap, mutta et pääse sitä tiettyä korttia pakoon mitenkään ;-)Lisäyksenä vielä, että ymmärrän kyllä miksi oma näkemyksesi on tuo. Olethan jo pettänyt, etkä edes asiaa kadu. Jos olisit asiasta minun kanssani samaa mieltä olisit täysin ristiriidassa itsesi kanssa.
Pakkohan sinun on tekoasi jotenkin perustella itsellesi ja päästää itsesi pälkähästä, se kuuluu ihmismielen toimintoihin. Hyvä kirja aiheesta:
http://www.goodreads.com/book/show/834159.Vital_Lies_Simple_Truths - olen onnellinen
Lisäyksenä vielä, että ymmärrän kyllä miksi oma näkemyksesi on tuo. Olethan jo pettänyt, etkä edes asiaa kadu. Jos olisit asiasta minun kanssani samaa mieltä olisit täysin ristiriidassa itsesi kanssa.
Pakkohan sinun on tekoasi jotenkin perustella itsellesi ja päästää itsesi pälkähästä, se kuuluu ihmismielen toimintoihin. Hyvä kirja aiheesta:
http://www.goodreads.com/book/show/834159.Vital_Lies_Simple_TruthsKiitos vaan, mutta en tarvitse apuasi missään tilanteessa, olen onnellinen valitsemallani tiellä. Sinulle myös onnea ja menestystä ja kaikkea hyvää, toivottavasti pääset maailmankuvasi kanssa tasapainoon, niin ei tarvitse murehtia turhaan mitä muut tekevät, koska ihmiset tekevät mitä tekevät sinun moralisoinnistasi välittämättä ;-)
- Selkärangallinen
Kiitos vaan, mutta en tarvitse apuasi missään tilanteessa, olen onnellinen valitsemallani tiellä. Sinulle myös onnea ja menestystä ja kaikkea hyvää, toivottavasti pääset maailmankuvasi kanssa tasapainoon, niin ei tarvitse murehtia turhaan mitä muut tekevät, koska ihmiset tekevät mitä tekevät sinun moralisoinnistasi välittämättä ;-)
Ihmiset jotka eivät välitä muiden tunteista tekevät mitä tekevät, minun tai tarvittaessa koko yhteiskunnan moralisoinnista huolimatta. Moralisointi yleisesti on loppujenlopuksi kuitenkin hyvä asia, sillä osaa ihmisistä opetettu moraali, arvot ja oikeudentaju ajaa tekemään oikeita päätöksiä.
Tämä ei luonnollisesti päde näihin ihmisiin, jotka ajattelevat vain itseään ja omia halujaan. ;-) - olen onnellinen
Ihmiset jotka eivät välitä muiden tunteista tekevät mitä tekevät, minun tai tarvittaessa koko yhteiskunnan moralisoinnista huolimatta. Moralisointi yleisesti on loppujenlopuksi kuitenkin hyvä asia, sillä osaa ihmisistä opetettu moraali, arvot ja oikeudentaju ajaa tekemään oikeita päätöksiä.
Tämä ei luonnollisesti päde näihin ihmisiin, jotka ajattelevat vain itseään ja omia halujaan. ;-)Onko korkeastikin moraalista julkisesti halveksia ja nimitellä muita, kuten sinä teet.. Joitakin sanasi voivat loukata, ja varmaan tietentahtoen haluatkin sitä. Eikö ole itsekästä ja ilkeämielistä haluta tahallisesti satuttaa toisia, siis olla välittämättä muiden tunteista..
Kyse ei nyt kuitenkaan ole siitä, onko pettäminen oikein vai väärin, vaan siitä, että sinulla on ongelma hyväksyä elämä ja varsinkin muiden elämät sellaisena kuin ne ovat. Mutta omapahan on ongelmasi :D - Nimimerkkisi....
Onko korkeastikin moraalista julkisesti halveksia ja nimitellä muita, kuten sinä teet.. Joitakin sanasi voivat loukata, ja varmaan tietentahtoen haluatkin sitä. Eikö ole itsekästä ja ilkeämielistä haluta tahallisesti satuttaa toisia, siis olla välittämättä muiden tunteista..
Kyse ei nyt kuitenkaan ole siitä, onko pettäminen oikein vai väärin, vaan siitä, että sinulla on ongelma hyväksyä elämä ja varsinkin muiden elämät sellaisena kuin ne ovat. Mutta omapahan on ongelmasi :DEn ole aloittaja, mutta täytyy sanoa, että olet kyllä kamalan tunteeton ihminen. Ei ole väärin arvostella ihmisiä jotka tekevät pahoja asioita toisille ihmisille. Jos jotakin väärintekevää(esim sinua) loukkaa tai satuttaa meidän puheet, niin eikös se ole sinulle ihan oikein, kun itse satutat miljoona kertaa pahemmin jotakin ihmistä. Pahat ihmiset ansaitsevat pahaa ja hyvät hyvää, eikö?
En usko aloittajalla, kuten myös minullakaan, olevan varsinaissti ongelmia hyväksyä elämää. Sehän on pakko hyväksyä. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö voisi arvostella, tai jopa yrittää tehdä maailmasta parempaa paikkaa. Pitäisikö meidän olla rankaisematta vaikkapa murhaajia vain siksi, että se on hyväksyttävä, että elämässä/maailmassa tapahtuu sellaista? Ei todellakaan. Pettäminen ei valitettavasti ole Suomen laissa rangaistava teko, vaikka usein sen aiheuttamat henkiset kärsimykset petetylle ovat todellakin verrattavissa moneen muuhun rikoksen aiheuttamaan henkiseen kärsimykseen. Joten ehkä se pieni rangaistus sitten pettäjille on, vaikken sen usko erityisesti liikuttavan tunteettomuuttasi, että suurin osa ihmisistä ei arvosta pettäjäihmisiä lainkaan. - olen onnellinen
Nimimerkkisi.... kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta täytyy sanoa, että olet kyllä kamalan tunteeton ihminen. Ei ole väärin arvostella ihmisiä jotka tekevät pahoja asioita toisille ihmisille. Jos jotakin väärintekevää(esim sinua) loukkaa tai satuttaa meidän puheet, niin eikös se ole sinulle ihan oikein, kun itse satutat miljoona kertaa pahemmin jotakin ihmistä. Pahat ihmiset ansaitsevat pahaa ja hyvät hyvää, eikö?
En usko aloittajalla, kuten myös minullakaan, olevan varsinaissti ongelmia hyväksyä elämää. Sehän on pakko hyväksyä. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö voisi arvostella, tai jopa yrittää tehdä maailmasta parempaa paikkaa. Pitäisikö meidän olla rankaisematta vaikkapa murhaajia vain siksi, että se on hyväksyttävä, että elämässä/maailmassa tapahtuu sellaista? Ei todellakaan. Pettäminen ei valitettavasti ole Suomen laissa rangaistava teko, vaikka usein sen aiheuttamat henkiset kärsimykset petetylle ovat todellakin verrattavissa moneen muuhun rikoksen aiheuttamaan henkiseen kärsimykseen. Joten ehkä se pieni rangaistus sitten pettäjille on, vaikken sen usko erityisesti liikuttavan tunteettomuuttasi, että suurin osa ihmisistä ei arvosta pettäjäihmisiä lainkaan.Jaa, kukahan tässä on tunteeton, kun tiettyjä ihmisiä pidetään kuralätäkön arvoisena ;-)
Teetkö sinä oikein loukatessasi tahallisesti toisia ihmisiä?! Vaikuttaa hyvinkin ristiriitaiselta tulla moralisoimaan, että pettäjä tekee väärin loukatessaan, mutta sinä et muka tekisi väärin loukatessasi tieten tahtoen muita?!
Jospa minä nyt arvostelisin sinua ala-arvoiseksi ihmisenä, koska teet väärin loukatessasi muita. Minullahan on siihen sinun teoriasi mukaan oikeus, eikö vain, mutta en sitä tee, koska en ajattele niin. Paraneeko maailma olemalla ilkeä toisille?!
Hei haloo hyvät tuomitsijat, katsokaapa tarkasti itseänne, eikö teillä ole mitään heikkouksia tai väärintekoja kanssaihmisiä kohtaan?! Tekö olette täysin täydellisiä pyhimyksiä aina ja kaikessa?!
Joka tapauksessa mitkään kirjoitukset eivät ole loukanneet minua, vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa (tunteita nekin ;-) ) - voiko ollla
Jaa, kukahan tässä on tunteeton, kun tiettyjä ihmisiä pidetään kuralätäkön arvoisena ;-)
Teetkö sinä oikein loukatessasi tahallisesti toisia ihmisiä?! Vaikuttaa hyvinkin ristiriitaiselta tulla moralisoimaan, että pettäjä tekee väärin loukatessaan, mutta sinä et muka tekisi väärin loukatessasi tieten tahtoen muita?!
Jospa minä nyt arvostelisin sinua ala-arvoiseksi ihmisenä, koska teet väärin loukatessasi muita. Minullahan on siihen sinun teoriasi mukaan oikeus, eikö vain, mutta en sitä tee, koska en ajattele niin. Paraneeko maailma olemalla ilkeä toisille?!
Hei haloo hyvät tuomitsijat, katsokaapa tarkasti itseänne, eikö teillä ole mitään heikkouksia tai väärintekoja kanssaihmisiä kohtaan?! Tekö olette täysin täydellisiä pyhimyksiä aina ja kaikessa?!
Joka tapauksessa mitkään kirjoitukset eivät ole loukanneet minua, vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa (tunteita nekin ;-) )Heh, oletko ihan oikea henkilö? Kuulostat jotenkin niin epätodellisen vähä-älyiseltä, etten ihmettele ollenkaan pettäjätaustaasi.
- Rehellisyys maan per
Jaa, kukahan tässä on tunteeton, kun tiettyjä ihmisiä pidetään kuralätäkön arvoisena ;-)
Joka tapauksessa mitkään kirjoitukset eivät ole loukanneet minua, vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa (tunteita nekin ;-) )Pettäjät puolustavat toisiaan viimeiseen asti! No, onhan se ihan pakko, että säilyttää itse kasvonsa!
-olen onnellinen-hehkuttaa oikeuttaan satuttaa muita vain siksi, että voi ehkä kuitenkin kokea itsensä edes hippusen kunnialliseksi kaikesta huolimatta.
Ampumalla kovilla ja samalla tasoittaen sanomisiaan hymiöillä hän osoittaa meille uskollisuutta puolustaville ainoastaan kaksinaamaisuutensa! - olen onnellinen
voiko ollla kirjoitti:
Heh, oletko ihan oikea henkilö? Kuulostat jotenkin niin epätodellisen vähä-älyiseltä, etten ihmettele ollenkaan pettäjätaustaasi.
Mikä on pettämistä. Joillekin se on pelkästään vieraan himoitsemista ajatuksissa, joillekin se on muiden kanssa flirttaamista, joillekin se on seksististen viestien kirjoittelua tekstarein, s-postissa tai fb:ssa, joillekin se on vieraan halaamista, joillekin vieraan kanssa tanssimista, joillekin pelkkä pusu poskelle, joillekin yksi suudelma, joillekin vieressä nukkumista, joillekin vieraan kanssa yhdyntää, joillekin taas ei mikään noista. Joillekin mikään ei ole pettämistä. Pettämisen raja menee siinä mihin sen itse itselleen tai toinen toiselle asettaa.
Minulla raja menee tietyssä pisteessä, ja voin sanoa, etten ole ollut koskaan toisen kanssa yhdynnässä ollessani suhteessa. Olen kova halaamaan, ja yksi kumppaneistani väitti minun pettäneen, kun halasin tuttavaa tuttuun tapaani. Näin ollen olen yhden ihmisen mittapuun mukaan pettänyt, mutta en todellakaan tunne teostani syyllisyyttä.
Ihmiset ovat hauskoja, kun ovat niin kärkkäästi heti tuomitsemassa, tietämättä asioiden taustoja.. huh, mikä pettäjätausta minulla onkaan! ;-) - olen onnellinen
Rehellisyys maan per kirjoitti:
Pettäjät puolustavat toisiaan viimeiseen asti! No, onhan se ihan pakko, että säilyttää itse kasvonsa!
-olen onnellinen-hehkuttaa oikeuttaan satuttaa muita vain siksi, että voi ehkä kuitenkin kokea itsensä edes hippusen kunnialliseksi kaikesta huolimatta.
Ampumalla kovilla ja samalla tasoittaen sanomisiaan hymiöillä hän osoittaa meille uskollisuutta puolustaville ainoastaan kaksinaamaisuutensa!Jep jep ;-)
- voiko ollla
Mikä on pettämistä. Joillekin se on pelkästään vieraan himoitsemista ajatuksissa, joillekin se on muiden kanssa flirttaamista, joillekin se on seksististen viestien kirjoittelua tekstarein, s-postissa tai fb:ssa, joillekin se on vieraan halaamista, joillekin vieraan kanssa tanssimista, joillekin pelkkä pusu poskelle, joillekin yksi suudelma, joillekin vieressä nukkumista, joillekin vieraan kanssa yhdyntää, joillekin taas ei mikään noista. Joillekin mikään ei ole pettämistä. Pettämisen raja menee siinä mihin sen itse itselleen tai toinen toiselle asettaa.
Minulla raja menee tietyssä pisteessä, ja voin sanoa, etten ole ollut koskaan toisen kanssa yhdynnässä ollessani suhteessa. Olen kova halaamaan, ja yksi kumppaneistani väitti minun pettäneen, kun halasin tuttavaa tuttuun tapaani. Näin ollen olen yhden ihmisen mittapuun mukaan pettänyt, mutta en todellakaan tunne teostani syyllisyyttä.
Ihmiset ovat hauskoja, kun ovat niin kärkkäästi heti tuomitsemassa, tietämättä asioiden taustoja.. huh, mikä pettäjätausta minulla onkaan! ;-)Voi pyhä sylvi, vaikket tosiaan pettäjä olisikaan, niin vähä-älyinen kyllä piti ihan paikkaansa :D En kai minäkään mene puhumaan vaikkapa keskusteluketjuun, jossa kysytään miltä lesboseksi tuntuu..Ja sitten kertoisin että todella kivalta ja mukavalta, lämpimält ja kostealta....Ja selitän ummet ja lammet...Sitten kerron, että suutelin vain kaveriani nopeasti leikillä ja olen hetero. Mutta että joku vierestä seurannut sanoi, etä harrastamme lesboseksiä, vaikkei se sitä omasta ja melkein kaikkien muiden mielestä ollut.
Näköjään entinen miehesi on yhtä älykäs ollut kuin sinäkin.
Niin ja tosiaan, suhteessa kuuluu ainakin kerran käydä läpi ''pelisäännöt'', mikä on raja pettämiselle. Te ette parisuhteessa näkojään olleet, kun sinulle oli epäselvää, että ystäväsi ei halunnut sinun halailevan muita miehiä.
Naurettavaa. Hauskaa. - Petos
Joka tapauksessa mitkään kirjoitukset eivät ole loukanneet minua, vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa (tunteita nekin ;-) )"Hei haloo hyvät tuomitsijat, katsokaapa tarkasti itseänne, eikö teillä ole mitään heikkouksia tai väärintekoja kanssaihmisiä kohtaan?! Tekö olette täysin täydellisiä pyhimyksiä aina ja kaikessa?!"
Missä kohtaa täällä niin väitetään? Tämä viestiketju käsittelee pettämistä parisuhteessa!
Otsikko huom! "Miten elätte itsenne kanssa, pettäjät?"
Katsopa itseäsi peiliin jos toteat että tämä aihe saa aikaan sinussa: "vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa" - olen onnellinen
voiko ollla kirjoitti:
Voi pyhä sylvi, vaikket tosiaan pettäjä olisikaan, niin vähä-älyinen kyllä piti ihan paikkaansa :D En kai minäkään mene puhumaan vaikkapa keskusteluketjuun, jossa kysytään miltä lesboseksi tuntuu..Ja sitten kertoisin että todella kivalta ja mukavalta, lämpimält ja kostealta....Ja selitän ummet ja lammet...Sitten kerron, että suutelin vain kaveriani nopeasti leikillä ja olen hetero. Mutta että joku vierestä seurannut sanoi, etä harrastamme lesboseksiä, vaikkei se sitä omasta ja melkein kaikkien muiden mielestä ollut.
Näköjään entinen miehesi on yhtä älykäs ollut kuin sinäkin.
Niin ja tosiaan, suhteessa kuuluu ainakin kerran käydä läpi ''pelisäännöt'', mikä on raja pettämiselle. Te ette parisuhteessa näkojään olleet, kun sinulle oli epäselvää, että ystäväsi ei halunnut sinun halailevan muita miehiä.
Naurettavaa. Hauskaa.Oi kyllä olimme suhteessa, mutta vierasta minulle, että pitää pelisääntökeskustelua käydä, että saa tuttuja miehiä taikka naisia halata. Kyllä, erittäin hauskaa ja naurettavaakin ;-)
Kirjoitteluni oli vain esimerkki, miten helposti ihmiset reagoivat aggressiivisesti tietämättä asioista yhtikäs mitään. En kertonut mielipidettäni onko pettäminen oikein vai väärin, vaan halusin huomion tavalle, miten ihmisiä kohdellaan tekojensa mukaan.
Minusta jokainen on saman arvoinen ja ansaitsee tasa-arvoista kunnioitusta ja kohtelua tekee mitä tekee tai on tekemättä. Kukaan ei ole pelkästään kuralätäkön arvoinen, vaan inhimillisine erheinemme, ihmisyyksinemme mittaamattoman arvokkaita. - olen onnellinen
Petos kirjoitti:
"Hei haloo hyvät tuomitsijat, katsokaapa tarkasti itseänne, eikö teillä ole mitään heikkouksia tai väärintekoja kanssaihmisiä kohtaan?! Tekö olette täysin täydellisiä pyhimyksiä aina ja kaikessa?!"
Missä kohtaa täällä niin väitetään? Tämä viestiketju käsittelee pettämistä parisuhteessa!
Otsikko huom! "Miten elätte itsenne kanssa, pettäjät?"
Katsopa itseäsi peiliin jos toteat että tämä aihe saa aikaan sinussa: "vaan ennemminkin herättäneet hilpeyttä ja myötätuntoa"Tämä viestiketju käsittelee ap:n ylikorostuneen egon nostatusta lyttäämällä tietyllä tavalla käyttäytyneitä ihmisiä.
Kyllä, hilpeyttä ja myötätuntoa juurikin :D - Petos
Tämä viestiketju käsittelee ap:n ylikorostuneen egon nostatusta lyttäämällä tietyllä tavalla käyttäytyneitä ihmisiä.
Kyllä, hilpeyttä ja myötätuntoa juurikin :DNo, olet ilmeisesti hieman liiankin "onnellinen"
- Petos
Oi kyllä olimme suhteessa, mutta vierasta minulle, että pitää pelisääntökeskustelua käydä, että saa tuttuja miehiä taikka naisia halata. Kyllä, erittäin hauskaa ja naurettavaakin ;-)
Kirjoitteluni oli vain esimerkki, miten helposti ihmiset reagoivat aggressiivisesti tietämättä asioista yhtikäs mitään. En kertonut mielipidettäni onko pettäminen oikein vai väärin, vaan halusin huomion tavalle, miten ihmisiä kohdellaan tekojensa mukaan.
Minusta jokainen on saman arvoinen ja ansaitsee tasa-arvoista kunnioitusta ja kohtelua tekee mitä tekee tai on tekemättä. Kukaan ei ole pelkästään kuralätäkön arvoinen, vaan inhimillisine erheinemme, ihmisyyksinemme mittaamattoman arvokkaita."ansaitsee tasa-arvoista kunnioitusta ja kohtelua tekee mitä tekee tai on tekemättä"
Siis aviomies joka pieksee vaimonsa mennen tullen ja käyttää seksuaalisesti hyväkseen lapsia, ansaitsee saman kunnioituksen kun Aviomies joka on uskollinen ja muita perheenjäseniä kunnioittava?
Vrt kommenttini, 2.2.2014 23:18 - Huh....
Oi kyllä olimme suhteessa, mutta vierasta minulle, että pitää pelisääntökeskustelua käydä, että saa tuttuja miehiä taikka naisia halata. Kyllä, erittäin hauskaa ja naurettavaakin ;-)
Minusta jokainen on saman arvoinen ja ansaitsee tasa-arvoista kunnioitusta ja kohtelua tekee mitä tekee tai on tekemättä. Kukaan ei ole pelkästään kuralätäkön arvoinen, vaan inhimillisine erheinemme, ihmisyyksinemme mittaamattoman arvokkaita.Aivan, jos mahdollisesti joskus joudut rikoksen uhriksi, niin aivan varmasti pidät tätä tekijää ''mittaamattoman arvokkaana''?
Jos kohdallesi käy, että vaikka joku läheisesi murhataan. Revitään pää irti tai muuta julmaa. Vaikka se on luonnollista käytöstä ihmiselle, joka syntyy vajaavaisine tunteineen, niin arvostatko todella tätä ihmistä saman verran kuin ihmistä, joka ei tapa toisia? Entä jos uhri on lapsesi? Mieti vähän. Hyi olkoon.
Suosittelen sinua tutustumaan pahoihin ihmisiin. Sen jälkeen et todellakaan arvosta heitä ja katsot heitä kuin sitä kuralammikkoa. Luulen että sinun elämäsi on ollut aikamoista pumpulissa elämistä, kun pidät kaikkia ihmisiä saman arvoisina. - olen onnellinen
Huh.... kirjoitti:
Aivan, jos mahdollisesti joskus joudut rikoksen uhriksi, niin aivan varmasti pidät tätä tekijää ''mittaamattoman arvokkaana''?
Jos kohdallesi käy, että vaikka joku läheisesi murhataan. Revitään pää irti tai muuta julmaa. Vaikka se on luonnollista käytöstä ihmiselle, joka syntyy vajaavaisine tunteineen, niin arvostatko todella tätä ihmistä saman verran kuin ihmistä, joka ei tapa toisia? Entä jos uhri on lapsesi? Mieti vähän. Hyi olkoon.
Suosittelen sinua tutustumaan pahoihin ihmisiin. Sen jälkeen et todellakaan arvosta heitä ja katsot heitä kuin sitä kuralammikkoa. Luulen että sinun elämäsi on ollut aikamoista pumpulissa elämistä, kun pidät kaikkia ihmisiä saman arvoisina.Elin yli 40 vuotta narsistipsykopaatin (pahimman luokan pettäjä myöskin) raiskaamana ja henkisen sekä fyysisen väkivallan alla, sekä nähden kauhukseni kuinka hän kidutti myös lapsiamme.
Elämä oli sen verran kasvattavaa, että opin siinä ajassa kaikenlaista, mm. että jokainen ihminen on yhtä arvokas teoistaan huolimatta. Minkäs hän mielensairaudelleen pystyi, kun ei nähnyt itsessään mitään vikaakaan. Myötätunnolla selvisin itse joten kuten järjissäni tuon ajan, kunnes vihdoin viranomaisvoimin pääsimme lasten kanssa pakenemaan perhe-helvetistä henkemme kaupalla.
Oikeastaan näin jälkikäteen olen vain kiitollinen kyseiselle henkilölle, että hän opetti elämästä mitä opetti. En näe minua ja lapsia enää uhreina, vaan onnellisina voittajina ja selviytyjinä.
Kiduttajamme on hänkin mittaamattoman arvokas. - olen onnellinen
Petos kirjoitti:
No, olet ilmeisesti hieman liiankin "onnellinen"
Näinkin voi sanoa, ja minulla on siihen oikein hyvät syyt ;-)
Onnellisuutta ja iloa sinullekin, kuten kaikille muillekin! - Petos
Elin yli 40 vuotta narsistipsykopaatin (pahimman luokan pettäjä myöskin) raiskaamana ja henkisen sekä fyysisen väkivallan alla, sekä nähden kauhukseni kuinka hän kidutti myös lapsiamme.
Elämä oli sen verran kasvattavaa, että opin siinä ajassa kaikenlaista, mm. että jokainen ihminen on yhtä arvokas teoistaan huolimatta. Minkäs hän mielensairaudelleen pystyi, kun ei nähnyt itsessään mitään vikaakaan. Myötätunnolla selvisin itse joten kuten järjissäni tuon ajan, kunnes vihdoin viranomaisvoimin pääsimme lasten kanssa pakenemaan perhe-helvetistä henkemme kaupalla.
Oikeastaan näin jälkikäteen olen vain kiitollinen kyseiselle henkilölle, että hän opetti elämästä mitä opetti. En näe minua ja lapsia enää uhreina, vaan onnellisina voittajina ja selviytyjinä.
Kiduttajamme on hänkin mittaamattoman arvokas.Ensinnäkin: jos elät yli 40 vuotta tuollaisen henkilön sadistisen vallan alla, ja mikä vieläkin pahempaa, suljit silmäsi lastesi kidutukselta, olet osasyyllinen tuohon toimintaan.
Myötätuntosi tuollaista kohtaan kuvaa kyllä onnistuneesti tapaasi suhtautua inhimillisyyteen!
"olen vain kiitollinen kyseiselle henkilölle" ?!?
Pyydäpä jotakuta toista psykopaattia hakkaamaan päätäsi tiiliseinään niin opit myös miltä se tuntuu, tai ilmeisestikin voisit pyytää häntä hakkaamaan lapsiesi päätä myös, jotta hekin oppisivat ja saisivat tuota mainitsemaasi "kasvatusta elämältä" - haha...............
Elin yli 40 vuotta narsistipsykopaatin (pahimman luokan pettäjä myöskin) raiskaamana ja henkisen sekä fyysisen väkivallan alla, sekä nähden kauhukseni kuinka hän kidutti myös lapsiamme.
Kiduttajamme on hänkin mittaamattoman arvokas.Ei hemmetti, sinä olet kyllä yks vitun trolli :D Noniin jorma-jooseppi, lopetahan nyt nämä touhu jo :D
- olen onnellinen
haha............... kirjoitti:
Ei hemmetti, sinä olet kyllä yks vitun trolli :D Noniin jorma-jooseppi, lopetahan nyt nämä touhu jo :D
Kiitos hyvistä nauruista :D
- olen onnellinen
Petos kirjoitti:
Ensinnäkin: jos elät yli 40 vuotta tuollaisen henkilön sadistisen vallan alla, ja mikä vieläkin pahempaa, suljit silmäsi lastesi kidutukselta, olet osasyyllinen tuohon toimintaan.
Myötätuntosi tuollaista kohtaan kuvaa kyllä onnistuneesti tapaasi suhtautua inhimillisyyteen!
"olen vain kiitollinen kyseiselle henkilölle" ?!?
Pyydäpä jotakuta toista psykopaattia hakkaamaan päätäsi tiiliseinään niin opit myös miltä se tuntuu, tai ilmeisestikin voisit pyytää häntä hakkaamaan lapsiesi päätä myös, jotta hekin oppisivat ja saisivat tuota mainitsemaasi "kasvatusta elämältä"Mikäpäs tässä, lyödään vain lisää lyötyä, mutta ei vaan tunnu missään :D
En voinut silmiäni öisinkään ummistaa pelolta ja kauhulta. Viranomaiset eivät vuosikausiin mitenkään auttaneet, ja jos olisin aiemmin lähtenyt, niin sitten jalat edellä ruumisautossa tai mattoon käärittynä metsässä.
Voisithan itse hankkiutua vastaavaan tilanteeseen, ja katsoa miten itse voisit paremmin selviytyä, hengissä.
Kirjoituksesi kuvastaa sinun tapaasi suhtautua epäinhimillisyyteen.. hmm.. missä myötätunto.. ;-) - Petos
Mikäpäs tässä, lyödään vain lisää lyötyä, mutta ei vaan tunnu missään :D
En voinut silmiäni öisinkään ummistaa pelolta ja kauhulta. Viranomaiset eivät vuosikausiin mitenkään auttaneet, ja jos olisin aiemmin lähtenyt, niin sitten jalat edellä ruumisautossa tai mattoon käärittynä metsässä.
Voisithan itse hankkiutua vastaavaan tilanteeseen, ja katsoa miten itse voisit paremmin selviytyä, hengissä.
Kirjoituksesi kuvastaa sinun tapaasi suhtautua epäinhimillisyyteen.. hmm.. missä myötätunto.. ;-)Jos nyt olet lukenut kommenttejani, myötätuntoa löytyy kyllä noille pettämisestä kärsiville osapuolille, mutta pettäjille ei juurikaan. Se jos mikä on inhimillistä.
Tuosta perheväkivallasta en tässä viestiketjussa halua jatkaa, sillä se on jo yksistään rikokseksi luokiteltuakin, mitä tämän viestiketjun keskustelun aihe ei ole. - olen onnellinen
Petos kirjoitti:
Jos nyt olet lukenut kommenttejani, myötätuntoa löytyy kyllä noille pettämisestä kärsiville osapuolille, mutta pettäjille ei juurikaan. Se jos mikä on inhimillistä.
Tuosta perheväkivallasta en tässä viestiketjussa halua jatkaa, sillä se on jo yksistään rikokseksi luokiteltuakin, mitä tämän viestiketjun keskustelun aihe ei ole.Olenkin elämän saatossa huomannut, että vain narsistin kanssa eläneet ymmärtävät mistä on kyse. Narsisti saa temmeltää, ja uhrin avunpyynnöille naureskellaan, tai syyllistetään uhria, että mitäs siedät, etkä lähde lätkimään. Mutta ei se mitään, ja hienoa, kun välität lasteni hyvinvoinnista. Lohdutukseksi voin sanoa, että kaikkeni tein, että lapsilla oli lämmin koti, ruokaa ja turvallinen olla, vaikka narsisti yritti kaikella tavalla estää tämän pitämällä kylmyydessä, nälässä ja pelossa.. samalla nauttien katsellessaan muiden kärsimystä (psykopaattista).
Yhtä lailla logiikkasi mukaan sinä olet väärintekijä, kun annat vääryyksien tapahtua maailmassa, ja suljet silmäsi siltä. - Petos
Olenkin elämän saatossa huomannut, että vain narsistin kanssa eläneet ymmärtävät mistä on kyse. Narsisti saa temmeltää, ja uhrin avunpyynnöille naureskellaan, tai syyllistetään uhria, että mitäs siedät, etkä lähde lätkimään. Mutta ei se mitään, ja hienoa, kun välität lasteni hyvinvoinnista. Lohdutukseksi voin sanoa, että kaikkeni tein, että lapsilla oli lämmin koti, ruokaa ja turvallinen olla, vaikka narsisti yritti kaikella tavalla estää tämän pitämällä kylmyydessä, nälässä ja pelossa.. samalla nauttien katsellessaan muiden kärsimystä (psykopaattista).
Yhtä lailla logiikkasi mukaan sinä olet väärintekijä, kun annat vääryyksien tapahtua maailmassa, ja suljet silmäsi siltä.En koskaan ole väittänyt, tai tule väittämään, että "synnitön" olen! Toisaalta teen työtäni niin hyvin kuin osaan, kaltoinkohdeltujen lapsien parissa, heidän tilanteidensa parantamiseksi.
Olen myös ollut osallisena auttamassa, juurikin tuollaisten kärsivien perheenjäsenten ulospääsyssä ahdingosta.
Äläkä aloita syyttelemään, tämän perusteella, että kokisin olevani "parempi" ihminen, Mutta en todellakaan sulje silmiäni, ahdingossa olevien suhteen. - olen onnellinen
Petos kirjoitti:
En koskaan ole väittänyt, tai tule väittämään, että "synnitön" olen! Toisaalta teen työtäni niin hyvin kuin osaan, kaltoinkohdeltujen lapsien parissa, heidän tilanteidensa parantamiseksi.
Olen myös ollut osallisena auttamassa, juurikin tuollaisten kärsivien perheenjäsenten ulospääsyssä ahdingosta.
Äläkä aloita syyttelemään, tämän perusteella, että kokisin olevani "parempi" ihminen, Mutta en todellakaan sulje silmiäni, ahdingossa olevien suhteen.Kiva, jos tosiaan autat lapsia, mutta outoa sinänsä, ettei sinulta kumminkaan löydy ymmärrystä, että psykon vallan alta ei niin vain lähdetäkään, jos haluaa säilyttää oman ja lasten hengen.
Minä, jos kuka olen jonkin mittapuun mukaan ainakin todellinen väkivallan ja pettämisen uhri, mutta sinä vain lyöt matalammaksi ilkeillä kommenteillasi.. Miksi ihmeessä?! - ei ole ongelmaa
Onko korkeastikin moraalista julkisesti halveksia ja nimitellä muita, kuten sinä teet.. Joitakin sanasi voivat loukata, ja varmaan tietentahtoen haluatkin sitä. Eikö ole itsekästä ja ilkeämielistä haluta tahallisesti satuttaa toisia, siis olla välittämättä muiden tunteista..
Kyse ei nyt kuitenkaan ole siitä, onko pettäminen oikein vai väärin, vaan siitä, että sinulla on ongelma hyväksyä elämä ja varsinkin muiden elämät sellaisena kuin ne ovat. Mutta omapahan on ongelmasi :DEihän täällä kenenkään tarvitse HYVÄKSYÄ sinun valintojasi jos petät tai valehtelet. Ei meidän tarvitse tuntea empatiaa vaikka joutuisit sähkötuoliin.
Kenenkään muiden tekoja EI OLE PAKKO HYVÄKSYÄ, ja täysin vapaa maa arvostella asiassa joka on kuitenkin PÄIVÄNSELVÄ petos toista ihmistä ja hänen hyvinvointiaan kohtaan! Ei meitä täällä kiinnosta sinun tunteesi pettäjänä koska omantunnon tuskat joita koet, on oikeutettuja ja sinun KUULUUKIN tuntea itsesi surkeaksi koska teet pettäessäsi väärin. Jännä jos et tätä tajua!
Ei Ap.ta varmaan sen enempää täällä kenenkään elämä sinänsä kiinnosta, hän vain tuo julki mielipiteensä pettämisestä keskustelunavauksesta mutta kaltaisesi itse pettävät epämoraaliset ja alhaisen älykkyysosamäärän omaavat solvarit kyllä paljastavat hienosti karvansa tässäkin ketjussa. - Petos
Kiva, jos tosiaan autat lapsia, mutta outoa sinänsä, ettei sinulta kumminkaan löydy ymmärrystä, että psykon vallan alta ei niin vain lähdetäkään, jos haluaa säilyttää oman ja lasten hengen.
Minä, jos kuka olen jonkin mittapuun mukaan ainakin todellinen väkivallan ja pettämisen uhri, mutta sinä vain lyöt matalammaksi ilkeillä kommenteillasi.. Miksi ihmeessä?!Kuten edellä: Tämä asia ei mielestäni kuulu tämän viestiketjun aiheeseen, vaan paremminkin otsikon: "Perheväkivalta", alle.
Kuitenkin, mitä "ilkeää" on ihmetellä, että sallit itseäsi ja ennenkaikkea lapsiasi tuolla tavalla kohdeltavan? Varsinkin kommenttina henkilöltä joka on nähnyt AIVAN LIIAN monet, vähintäänkin samankaltaiset olosuhteet ja kuinka niistä on ulospääsy - olen onnellinen
Petos kirjoitti:
Kuten edellä: Tämä asia ei mielestäni kuulu tämän viestiketjun aiheeseen, vaan paremminkin otsikon: "Perheväkivalta", alle.
Kuitenkin, mitä "ilkeää" on ihmetellä, että sallit itseäsi ja ennenkaikkea lapsiasi tuolla tavalla kohdeltavan? Varsinkin kommenttina henkilöltä joka on nähnyt AIVAN LIIAN monet, vähintäänkin samankaltaiset olosuhteet ja kuinka niistä on ulospääsyTämä kommenttisi on edelleen samaa ilkeää rataa, kuin aiemmatkin, mutta ei se mitään, jos et näe tai myönnä tätä kirjoituksissasi. Olen onnellinen tölväisyistäsi huolimatta, ja suorastaan saan vain hymyn niistä huulilleni ;D
- Petos
Itse luonnehtisin pettämistä: Jos henkilö pettää tai on valmis pettämään, parisuhde on hänelle merkitykstetön ja näin puolison kunnioitus myöskin.
- Selkärangallinen
Harvinaisen oikein.
- ei enää koskaan
Kyse on myös pettämisessä siitä että haluaa saada kaiken mikä ei ole mahdollista. Olla kahden kanssa siten ettei kerro yhdelle ja anna hänen tehdä puolestaan omaa ratkaisuaan haluaako olla jaettavan miehen/naisen kanssa (nk. huoran).
Miten yhtä parisuhdetta voi kehittää jos toinen haluaa olla myös jossain muualla. No eipä se taida olla kovin mahdollista. Pullasta ei saa vain rusinoita, ja siksi kaikki petturit pitäisi käräyttää.
Itse olen joskus nuorempana (17-v) pettänyt ja sanotaanko näin että vaikka petinkin aluksi osin kostoksi, joka sitten muuttui itsekkyydeksi ja jännityksen hakemiseksi (mistä suuri osa intohimoakin syntyi), niin en koskaan syyttänyt toista osapuolta asiasta eli tätä pettettyä, tai selittänyt tekojani hänelle jollain alhaisilla selityksillä. Näin kyllä miten häneen sattui kerta kerran jälkeen :/ ja ymmärsin itsekin etten ole hyväksi hänelle enää mitenkään..
En minäkään ole pettänyt enkä tullut petetyksikään kuin joskus nuorena. Silti ihmettelen kiinnostustasi ja kiihkomielistä suhtautumisa asiaan, joka ei sinua henkilökohtaisesti kosketa.
- Petos
Onhan tosi, että monesti asian esilletuominen vaatii kärjistyksiä ja kärkkäitä kommentteja. Jos nyt tämänkin viestiketjun olisi aloittanut tyyliin: "ei oo mukavaa jos pettää puolisoaan", olisi se tainnut jäädä vaille yhtaan kommenttia, eikö?
Toisaalta ihmisyyteen kuuluukin kyllä puuttuakin epäkohtiin, vaikka ne ei itseen välttämättä kohdistuisikaan. Petos kirjoitti:
Onhan tosi, että monesti asian esilletuominen vaatii kärjistyksiä ja kärkkäitä kommentteja. Jos nyt tämänkin viestiketjun olisi aloittanut tyyliin: "ei oo mukavaa jos pettää puolisoaan", olisi se tainnut jäädä vaille yhtaan kommenttia, eikö?
Toisaalta ihmisyyteen kuuluukin kyllä puuttuakin epäkohtiin, vaikka ne ei itseen välttämättä kohdistuisikaan.Tuo kertoo ihmisten laumasieluisuudesta. Homogeeninen ympäristö tuntuu turvalliselta. Siksipä tunnetaan tarvetta opastaa kanssaihmisiäkin samanlaisiin elämänvalintoihin.
Minä taasen olen individualisti, eli korostan yksilöllisyyttä. Siksipä minulle riittää, että minä tai vaimoni ei vieraissa virkistäydy. Minulle on aivan yhden tekevää, mitä muut ihmiset tekevät. Maailmassa on paljon monenmoista kauheutta ja moraalittomuutta, mutten tunne tarvetta lähteä sitä henkilökohtaisesti kitkemään. Sitä paitsi minusta halveksunta pitäisi kohdistaa tekoihin eikä ihmisiin, joten siltä osin olen aloittajan kanssa eri linjoilla.- Petos
Ratikkakuski kirjoitti:
Tuo kertoo ihmisten laumasieluisuudesta. Homogeeninen ympäristö tuntuu turvalliselta. Siksipä tunnetaan tarvetta opastaa kanssaihmisiäkin samanlaisiin elämänvalintoihin.
Minä taasen olen individualisti, eli korostan yksilöllisyyttä. Siksipä minulle riittää, että minä tai vaimoni ei vieraissa virkistäydy. Minulle on aivan yhden tekevää, mitä muut ihmiset tekevät. Maailmassa on paljon monenmoista kauheutta ja moraalittomuutta, mutten tunne tarvetta lähteä sitä henkilökohtaisesti kitkemään. Sitä paitsi minusta halveksunta pitäisi kohdistaa tekoihin eikä ihmisiin, joten siltä osin olen aloittajan kanssa eri linjoilla.Kommentistasi välittyy nyt kyllä ristiriitaisuus. "Tuo kertoo ihmisten laumasieluisuudesta" ja kuitenkin heti perään: "Siksipä tunnetaan tarvetta opastaa kanssaihmisiäkin samanlaisiin elämänvalintoihin"
Eikö laumasielu juurikin kulje virran mukana puuttumatta muiden tekemisiin ja olemalla "harmaa" yksilö massan virran mukan kulkija, erottumatta siitä millään tavoin?
Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on tärkeääkin, että sen yksittäinen jäsen, joissain määrin tarkkailee ympäristöaan, eikä vain pidä itsekkäästi huolen omasta hyvinvoinnistaan. Se missä määrin ja miten tuon tekee elävässä elämässä onkin ihmisyyden perus"vaikeus". Joudummehan yksilönä, mm. työpaikoilla, asunto- kuten muissa yhtisöissäkin "puuttumaan" muiden toimiin ja tapoihin. Mikäli kukaan näin ei tekisi, on selvää että niin yhteisöt, kuten yhteiskuntammekin joutuisi anarkian valtaan.
Itseasiassa, (vaikka menee ohi tämän viestiketjun aiheen), Koko politiikkakin on puuttumista yksilöiden asioihin, jotta yhteiskunta saataisiin toimimaan. Petos kirjoitti:
Kommentistasi välittyy nyt kyllä ristiriitaisuus. "Tuo kertoo ihmisten laumasieluisuudesta" ja kuitenkin heti perään: "Siksipä tunnetaan tarvetta opastaa kanssaihmisiäkin samanlaisiin elämänvalintoihin"
Eikö laumasielu juurikin kulje virran mukana puuttumatta muiden tekemisiin ja olemalla "harmaa" yksilö massan virran mukan kulkija, erottumatta siitä millään tavoin?
Yhteiskunnan toimivuuden kannalta on tärkeääkin, että sen yksittäinen jäsen, joissain määrin tarkkailee ympäristöaan, eikä vain pidä itsekkäästi huolen omasta hyvinvoinnistaan. Se missä määrin ja miten tuon tekee elävässä elämässä onkin ihmisyyden perus"vaikeus". Joudummehan yksilönä, mm. työpaikoilla, asunto- kuten muissa yhtisöissäkin "puuttumaan" muiden toimiin ja tapoihin. Mikäli kukaan näin ei tekisi, on selvää että niin yhteisöt, kuten yhteiskuntammekin joutuisi anarkian valtaan.
Itseasiassa, (vaikka menee ohi tämän viestiketjun aiheen), Koko politiikkakin on puuttumista yksilöiden asioihin, jotta yhteiskunta saataisiin toimimaan.Minusta päinvastoin aivan liian moni puuttuu asioihin, jotka eivät heille kuulu pätkääkään. Naapurit kyttäävät toisiaan ja työkavetit pitävät lukua toistensa hommista.
Lain noudattamista on toki syytä vahtia. Mutta näille moraalinvartijoille minä en kummoista arvoa anna. Ja olen huolissani kaikenmaailman valistuspolitikoista, jotka yrittävät suitsia milloin tupakan polttoa, milloin viinanjuontia tai ylensyöntiä. Pahimmat haluaisivat päästä vaikuttamaan siihenkin, kuka nussii ja ketä.- Petos
Ratikkakuski kirjoitti:
Minusta päinvastoin aivan liian moni puuttuu asioihin, jotka eivät heille kuulu pätkääkään. Naapurit kyttäävät toisiaan ja työkavetit pitävät lukua toistensa hommista.
Lain noudattamista on toki syytä vahtia. Mutta näille moraalinvartijoille minä en kummoista arvoa anna. Ja olen huolissani kaikenmaailman valistuspolitikoista, jotka yrittävät suitsia milloin tupakan polttoa, milloin viinanjuontia tai ylensyöntiä. Pahimmat haluaisivat päästä vaikuttamaan siihenkin, kuka nussii ja ketä.Nimenomaan!! Puututaan niihin, jotka eivät heille kuulu, tai ovat epäoleellisia, mutta jätetään oman onnensa nojaan ne jotka apua tarvitsevat, tai asiat joilla on suurempaakin yhteisöllistä tai yhteiskunnallista merkitystä
Mutta kyllä tiedät varmaan moniakin seikkoja, joihin muidenkin tulisi puuttua. Esim heikomman tai puolustuskyvyttöman puolustaminen ja auttaminen.
Tuo moraalinvartija on äärettöman subjektiivinen käsite toisille kaikki missä puututaan muiden toiminta tapoihin on moralisointia ja "jeesustelua", toisille taasen itsestäänselvyyttä.
Tupakoinnin vastustajathan vetoavat juurikin siihen, että sen haittavaikutukset eivät ole ainoastaan itse tupakoitsijan asia, toisaalta tässä viestiketjussa mielestäni käsitellään varsin tärkeää asiaa siinä mielessä että pettäminen parisuhteessa ei ole ainoastaan pettäjän asia, vaan koskettaa montaa muutakin. Petos kirjoitti:
Nimenomaan!! Puututaan niihin, jotka eivät heille kuulu, tai ovat epäoleellisia, mutta jätetään oman onnensa nojaan ne jotka apua tarvitsevat, tai asiat joilla on suurempaakin yhteisöllistä tai yhteiskunnallista merkitystä
Mutta kyllä tiedät varmaan moniakin seikkoja, joihin muidenkin tulisi puuttua. Esim heikomman tai puolustuskyvyttöman puolustaminen ja auttaminen.
Tuo moraalinvartija on äärettöman subjektiivinen käsite toisille kaikki missä puututaan muiden toiminta tapoihin on moralisointia ja "jeesustelua", toisille taasen itsestäänselvyyttä.
Tupakoinnin vastustajathan vetoavat juurikin siihen, että sen haittavaikutukset eivät ole ainoastaan itse tupakoitsijan asia, toisaalta tässä viestiketjussa mielestäni käsitellään varsin tärkeää asiaa siinä mielessä että pettäminen parisuhteessa ei ole ainoastaan pettäjän asia, vaan koskettaa montaa muutakin.Eipä tietenkään ole. Se on mitä suurimmassa määrin etenkin petetyn, mutta myös mahdollisten lasten ongelma.
- Petos
Ratikkakuski kirjoitti:
Eipä tietenkään ole. Se on mitä suurimmassa määrin etenkin petetyn, mutta myös mahdollisten lasten ongelma.
Näin juuri! Tässähän juurikin törmäämme problematiikkan, mitä tehdä tai olla tekemättä, jos omaa mahdollisuuden vaikuttaa heidän ongelmiinsa, tai olla edesauttamassa niiden muodostumisen ehkäisemiseen.
Jos mieltää, tuohon puuttuvan henkilön olevan "moralisoija" tai "jeesustelija", niin millaiseksi mieltää henkilön, joka kääntää selkänsä ja sulkee silmänsä tällaisessa tilanteessa, vaikka omaa mahdollisuudet tilanteen, vaikka vähäisemmäksikin tuntuvaan, helpotukseen? Petos kirjoitti:
Näin juuri! Tässähän juurikin törmäämme problematiikkan, mitä tehdä tai olla tekemättä, jos omaa mahdollisuuden vaikuttaa heidän ongelmiinsa, tai olla edesauttamassa niiden muodostumisen ehkäisemiseen.
Jos mieltää, tuohon puuttuvan henkilön olevan "moralisoija" tai "jeesustelija", niin millaiseksi mieltää henkilön, joka kääntää selkänsä ja sulkee silmänsä tällaisessa tilanteessa, vaikka omaa mahdollisuudet tilanteen, vaikka vähäisemmäksikin tuntuvaan, helpotukseen?Jos kaverini kännissä vokottelee jotain vierasta naista, niin kysäisen, että kannattaako varmasti. Muuten en puutu ihmisten tekemisiin, vaikka niillä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset.
Minusta kun ihmisillä on vastuu omasta ja valitettavasti osin myös läheistensä elämästä. Minusta ihmisillä on silti oikeus pilata oma elämänsä, vaikka se miten hölmöä olisikin. Tiedän, että moni mieluusti ulkoistaa vastuunsa muille ihmisille tai yhteiskunnalle. Niitä on sitten helpompaa syytellä typeryyksien realisoituessa kuin etsiä vikaa peilistä.- Petos
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos kaverini kännissä vokottelee jotain vierasta naista, niin kysäisen, että kannattaako varmasti. Muuten en puutu ihmisten tekemisiin, vaikka niillä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset.
Minusta kun ihmisillä on vastuu omasta ja valitettavasti osin myös läheistensä elämästä. Minusta ihmisillä on silti oikeus pilata oma elämänsä, vaikka se miten hölmöä olisikin. Tiedän, että moni mieluusti ulkoistaa vastuunsa muille ihmisille tai yhteiskunnalle. Niitä on sitten helpompaa syytellä typeryyksien realisoituessa kuin etsiä vikaa peilistä.Eli itsekin olet sitä mieltä että on oikeutettua, tietyssä määrin, puuttua muiden asioihin.
Tälläkin, tällä sivustolla monesti käännetään omat virheet jonkin muun niskoille. Tai etsitään oikeutusta omiin virhetoimiin muualta kuin omasta itsestään.
- s.rankamullakin
Olen rankasti petetty nainen,minä olin niiiiiin rakastunut ja sinisilmäinen.Karmea totuus paljastui 10v jälkeen,petetty oli noin 2-3 kertaa viikossa.Hoidin lapset,olivat hänen edellisestä liitostaan,minä kun en lapsia pystynyt saamaan,oli upeaa saada ne lapset hänen kanssaan,olivat silloin 5v kaksoset.Mielestäni en ollut sieltä rumimmasta päästä ja petipuuhatkin sujui.Karmea totuus paljastui vahingossa,kun jätti muistiinpanonsa vahingossa töihin lähtiessään kotiin,hän kun kirjasi KAIKKI tekemisensä muistivihkoonsa.Turha tulla syyllistämään,että luin hänen muistiinpanonsa,epäilyni saivat vahvistuksensa.Lapset hoidin kuitenkin niin vanhaksi,että ymmärsivät lähtöni.Kaikki kunnioitukseni sinulle ap olet aivan oikeassa,miksi ollaan yhdessä jos täytyy pettää?Sairashan se ent mies oli,narsistinen,ym ym ym.
- Petos
Tässäkin esimerkki siitä, jos ajatellaan asiaa vain yksilötasolla, voisi todeta vain: " Mies petti ja salaili, koska koki tarvetta liiton ulkopuolisiin suhteisiin".
Mutta jos yksilössä on edes ripaus inhimillisyyttä, mikä pitää sisällään empatiakyvyn, toisen henkilön arvostamisen, ym. toiminta malli olsi ollut aivan jotain muuta, kuin tuo kommentin miehen malli toimia.
Kuvauksen kaltainen mies toimi yksinkertaisesti äärettömän itsekkäästi ja ajattelemattomasti, aiheuttamalla siten mittaamatonta kärsimystä läheisissään. - Vieraileva sovinisti
Petos kirjoitti:
Tässäkin esimerkki siitä, jos ajatellaan asiaa vain yksilötasolla, voisi todeta vain: " Mies petti ja salaili, koska koki tarvetta liiton ulkopuolisiin suhteisiin".
Mutta jos yksilössä on edes ripaus inhimillisyyttä, mikä pitää sisällään empatiakyvyn, toisen henkilön arvostamisen, ym. toiminta malli olsi ollut aivan jotain muuta, kuin tuo kommentin miehen malli toimia.
Kuvauksen kaltainen mies toimi yksinkertaisesti äärettömän itsekkäästi ja ajattelemattomasti, aiheuttamalla siten mittaamatonta kärsimystä läheisissään.Ajattelen asioista hyvinkin yksilötasolla. En ajattele 50-50 vaan suurinpiirtein 51-49, eli laitan aina itseni ja omat tarpeeni hieman muiden ja muiden tarpeiden edelle.
Juuri siksi en petä, en hyväksy pettämistä, en ole itsekäs enkä aiheuta yleensäkään mittaamatonta kärsimystä läheisissäni.
Osaatko arvata puuttuvan kohdan, eli kertoa miksi en petä? - Petos
Vieraileva sovinisti kirjoitti:
Ajattelen asioista hyvinkin yksilötasolla. En ajattele 50-50 vaan suurinpiirtein 51-49, eli laitan aina itseni ja omat tarpeeni hieman muiden ja muiden tarpeiden edelle.
Juuri siksi en petä, en hyväksy pettämistä, en ole itsekäs enkä aiheuta yleensäkään mittaamatonta kärsimystä läheisissäni.
Osaatko arvata puuttuvan kohdan, eli kertoa miksi en petä?Kommentistasi päätellen se liittyy ajatusmaailmassasi 1. omanarvontunteeseesi. 2. mielestäsi toisen pettäminen on vielä suuremmassakin määrin itsepetosta ja et suostu tuota, joka peilistä sinua takaisin katsoo, pettämään.
- ...
Olen itsekäs ja julma ihminen ja se tulee kostautumaan mulle vielä, olen aivan varma siitä. Mutta mä nautin pettämisestä juuri sen takia, ettei idiootti tiedä siitä mitään. Se mies on päässyt liian helpolla elämässään, kusettanut ihmisiä, kohdellut ihan miten lystää, valehdellut ties mistä, jopa manipuloinut muita. Mitä enemmän se kiintyy muhun ja jonain päivänä tajuaa mun satuttaneen sitä, sitä enemmän nautin. Tällä hetkellä luulee olevansa kuolematon, liian komea petettäväksi, ja mun pitäisi olla kuulemma onnekas, kun mulla on se mato, koska ''en yllä hänen tasolleen''. Jestas.. Olenpa katkeroitunut. Noh.. Monet suhteeni ainoan suuren rakkauteni jälkeen noudattavat samaa kaavaa, joten jollekin on mukava kostaakin välillä.
- UskollinenAina
Näinköhän kirjoitit aloituspostauksesi siksi, että saisit pettäjät kokemaan huonoa omaatuntoa?
- alfatasialla
Aloituksesta tuli mieleeni kun taannoin satunnaisesti tapailin ja harrastelimme seksiä yhden avoliitossa elävän naisen kanssa joka kertoi avomiehensä pitävän häntä maailman kilteimpänä ihmisenä. On kuulemma myös juuri sellainen joka myös usein vaahtoaa pettämisen kauheudesta. Erikoinen tapaus oli mutta antoi ihan hyvää hoitoa kun kotona ei kuulemma saanut tarpeeksi. Kaikenlaisia sitä on.
- hui kamala
Hui kamala
voihan nainen valehdella ja koetti tehdä sinuun vain vaikutusta esittämällä vähän tuhmempaa käyttäessään sua hyväkseen.
- halukasvaimo
Se vasta on minäminä-asennetta, kun ei anneta puolisolle seksiä vuosikausiin. Millä oikeudella toisen voi pakotaa selibaattiin? Kenelläkään ei ole siihen valtuuksia, ei edes omalla aviopuolisollani. Siksi olen hankkinut itselleni rakastajan.
- ....................
Haha, ja kuka pakottaa sinua olemaan sellaisessa avioliitossa, joka ei tomi? Olet tyhmä ihminen.
- haluakasvaimo
.................... kirjoitti:
Haha, ja kuka pakottaa sinua olemaan sellaisessa avioliitossa, joka ei tomi? Olet tyhmä ihminen.
Avioliitto toimii oikein hyvin ja arki sujuu ilman ongelmia. Vain seksin saralla on ongelma. Turha sen takia on koko perhettä alkaa rikkomaan.
- Petos
haluakasvaimo kirjoitti:
Avioliitto toimii oikein hyvin ja arki sujuu ilman ongelmia. Vain seksin saralla on ongelma. Turha sen takia on koko perhettä alkaa rikkomaan.
Ja sinulla ei sitten ole minäminä asennetta vai?
- haluskasvaimo
Petos kirjoitti:
Ja sinulla ei sitten ole minäminä asennetta vai?
En pakota miestäni seksiin kanssani vastentahtoisesti, joten teen hänelle palveluksen näin.
- 10 + 14
Avioliitto on hyvin lähellä luostarilaitosta. Suurin ero on siinä, että luostarissa voi keskittyä itseensä, kun avioliitossa pitää keskittyä perheeseen.
Selibaatti kuuluu kuin kuuluukin avioliittoon, ei aina mutta niin usein, että se pitäisi suoraan mainita vihkikaavassa. Nythän siihen viitataan vain epämääräisesti sanalla "vastoinkäymisissä". - niin aivan
haluskasvaimo kirjoitti:
En pakota miestäni seksiin kanssani vastentahtoisesti, joten teen hänelle palveluksen näin.
Sinun pitäisi kuitenkin antaa miehellesi valinnan mahdollisuus haluaako hän olla pettäjän kanssa, eli ts. kertoa avoimesti seksistä muiden kanssa ja kysyä lupa ja jos miehesi ei tähän suostu, eroatte, vai käytät sinä miestäsi vain taloudellisesti hyväksesi, onko hän jotenkin sinulle "paha" muuten kun oikeutat tekosi ilman rehellisyyttä. Ehkä miehelläsi jokin ihastus miksi seksi kanssasi ei maistu, ja se kirvoittaa sinut tähän toimintaan tms. , ehkä teidän kannattaisi mennä terapiaan.
- tosi surkeeta
10 + 14 kirjoitti:
Avioliitto on hyvin lähellä luostarilaitosta. Suurin ero on siinä, että luostarissa voi keskittyä itseensä, kun avioliitossa pitää keskittyä perheeseen.
Selibaatti kuuluu kuin kuuluukin avioliittoon, ei aina mutta niin usein, että se pitäisi suoraan mainita vihkikaavassa. Nythän siihen viitataan vain epämääräisesti sanalla "vastoinkäymisissä".pahoittelen huonoa liittoasi jos se yhtään auttaa, itse olen onnellisesti naimisissa ja voin sanoa etten tyytyisi moiseen suhteeseen :)
- 3 + 8
tosi surkeeta kirjoitti:
pahoittelen huonoa liittoasi jos se yhtään auttaa, itse olen onnellisesti naimisissa ja voin sanoa etten tyytyisi moiseen suhteeseen :)
Onnellinen avioliitto julistetaan vasta puolison hautajaisissa. Seksielämä voi romahtaa yhtäkkiä yllättäen. Meillä onnea kesti 15 vuotta.
Et tyytyisi suhteeseen? Tyytyisitkö työttömyyteen, sairauteen tai lapsen menetykseen? Ei kaikki ole valittavissa eikä hallittavissa. - halukasvaimo
niin aivan kirjoitti:
Sinun pitäisi kuitenkin antaa miehellesi valinnan mahdollisuus haluaako hän olla pettäjän kanssa, eli ts. kertoa avoimesti seksistä muiden kanssa ja kysyä lupa ja jos miehesi ei tähän suostu, eroatte, vai käytät sinä miestäsi vain taloudellisesti hyväksesi, onko hän jotenkin sinulle "paha" muuten kun oikeutat tekosi ilman rehellisyyttä. Ehkä miehelläsi jokin ihastus miksi seksi kanssasi ei maistu, ja se kirvoittaa sinut tähän toimintaan tms. , ehkä teidän kannattaisi mennä terapiaan.
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin kuvittelet.
Tiedän, ettei myöskään mies halua erota. Jos kertoisin hänelle sivusuhteestani, niin siitä alkaisi mieheni alamäki ja todennäköisesti hän päätyisi rapajuopoksi. Minä ja lapset pidetään hänet kasassa. En myöskään käytä miestäni taloudellisesti hyväkseni, sillä tienaan enemmän kuin hän.
Jos miehellä onkin joku ihastus, niin en halua siitä tietää. Se mitä ei tiedä, ei satuta. Pääasia on, että perhe säilyy ehjänä ja arki sujuu moitteettomasti ja meillä on muutenkin mukavaa. - Evaluate
3 + 8 kirjoitti:
Onnellinen avioliitto julistetaan vasta puolison hautajaisissa. Seksielämä voi romahtaa yhtäkkiä yllättäen. Meillä onnea kesti 15 vuotta.
Et tyytyisi suhteeseen? Tyytyisitkö työttömyyteen, sairauteen tai lapsen menetykseen? Ei kaikki ole valittavissa eikä hallittavissa.Olipas kommentti! Nuo mainitsemasi asia ovat niitä joihin useimmiten ei voi vaikuttaa, mutta miten se liittyy seikkaan, pysyäkö parisuhteessa vai ei?
(Eikä muuten seksi ole parisuhteen onnellisuuden mitta) - Petos
halukasvaimo kirjoitti:
Tiedän, ettei myöskään mies halua erota. Jos kertoisin hänelle sivusuhteestani, niin siitä alkaisi mieheni alamäki ja todennäköisesti hän päätyisi rapajuopoksi. Minä ja lapset pidetään hänet kasassa. En myöskään käytä miestäni taloudellisesti hyväkseni, sillä tienaan enemmän kuin hän.
Jos miehellä onkin joku ihastus, niin en halua siitä tietää. Se mitä ei tiedä, ei satuta. Pääasia on, että perhe säilyy ehjänä ja arki sujuu moitteettomasti ja meillä on muutenkin mukavaa."meillä on muutenkin mukavaa.", , ainakin siihen asti, kun totuus paljastuu! Minkähänlaiseksi miehesi elämä sen jälkeen kääntyy, ei pitkitetty valheellisuus sitä ainakaan paremmaksi tee, vai?
- kerro totuus
halukasvaimo kirjoitti:
Jos miehellä onkin joku ihastus, niin en halua siitä tietää. Se mitä ei tiedä, ei satuta. Pääasia on, että perhe säilyy ehjänä ja arki sujuu moitteettomasti ja meillä on muutenkin mukavaa.Nimenomaan sinä olet asettanut nyt itsesi ja omat seksintarpeesi miehesi yläpuolelle. Rehellinen ja kunnon vaimo kertoo miehelleen avoimesti ettei sex-elämä tyydytä, hankkii ensiksi dildon ja turvautuu aikuisviihdemateriaaliin. Näin, jos sinä TODELLA laittaisit perheesi etusijalle, mutta kärjessä taitaa keikkua vain tuo SEXin tarpeesi ja perheen hoito on siinä sivussa tehtävä pakollinen osuus. Arvailen näin vaikka mitä selität. Miehelläsi on OIKEUS tietää kenelle jaat intiimialuettasi hänen selkänsä takana ja jos avioliittonne on mielestäsi vain KULISSI eikä sinua edes kiinnosta jos miehesi rakastaa/rakastelee toista (kuten sinä teet jo miehesi selän takana), teidän pitäisi PUHUA siitä että molemmat tietävät missä suhteessa osapuolet ovat toisiinsa, onko suhde 1. rakkaussuhde (kannattaako toista rakastaa), 2. kulissisuhde vai mikä kuvio. Tuo tuollainen on erittäin TÄRKEÄÄ IHMISEN MIELENTERVEYDELLE jotan sinä kannat nyt paljosta vastuuta kun suhteesi mieheesi on TÄYSIN MÄÄRITTELEMÄTTÄ, siitä voi riittää ikävä kyllä sotkua ja murhetta koko loppuelämäksi.
Mikä sinua siis estää ottamasta asiaa puheeksi miehesi kanssa ja kysyä SUORAAN saatko mennä vieraisiin. Se voisi aloittaa miehessäsi prosessin miettiä millaista suhdetta hän ITSE toivoo ja voisitte molemmat päästä samalle kartalle tai uusin parempiin ja onnellisuutta tuoviin suhteisiin. Eikö miehelläsi ole mielestäsi oikeutta siihen vaan hänen pitää tyytyä sinuun? - riippuu syystä
3 + 8 kirjoitti:
Et tyytyisi suhteeseen? Tyytyisitkö työttömyyteen, sairauteen tai lapsen menetykseen? Ei kaikki ole valittavissa eikä hallittavissa.En tyytyisi tuollaiseen suhteeseen. Menisitte seksiterapiaan, jotain on sattunut vai onko toinen teistä vammautunut ettei "kykene"? juttelun paikka...
- Jadette
Pettämistä on montaa laatua ja osin pettäminen on kuin veteen piirretty viiva.
Jokaisessa ihmisessä on aimo annos juudasta.
Avoin, häikäilemätön pettäminen on halveksuttavaa. Siis tekona.
Tuleepa tässä eräs kertomus mieleen, jossa aviorikoksesta kiinni saatu nainen haluttiin kivittää kuoliaaksi. Mitä sanoi Jeesus? Hän sanoi: joka teistä on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.
Mitä tapahtui? Kivet putosivat kädestä ja kivittäjät kääntyivät kannoillaan. Yksikään ei ollut synnitön.
Jokaisella on oma pimeä alueensa, jotta minusta sinä Selkärangallinen Mies nyt hieman liikaa nostat itseäsi muiden yläpuolelle.
Ja vaikka itse voin myös todistaa sen, että en ole pettäjä, niin yksioikoisesti en lähde jokaista tuomitsemaan.
Persoona, lapsuus, olosuhteet, kasvatus... kaikilla näillä on osallisuutensa moraalin kehittymiseen.
Pettäjä on ihminen, joka ei ole oppinut rakkautta ja kiintymystä tuntemaan koskaan.
Ihminen joka katuu pettämistään aidosti, katuu omia mokauksiaan, olivat ne mitä tahansa, ansaitsee minusta täyden anteeksiannon.- Petos on petos
Minäkään en tuomitse kaikkia pettäjiä, mutta ne pettäjät jotka jäävät kiinni ja aiheuttavat läheisilleen mittaamatonta tuskaa saavat minulta arvosanan nollaihmiset!
Pettäjät ja kakkoset eivät ansaitse kenenkään kunnioitusta sillä niin paljon pahaa he saavat aikaan omassa itsekkyydessään.
Jos joku nauttii pettämisestä, niin tehköön sen niin hienosti, että ei riko syyttömiä ihmismieliä. (puolisoa ja lapsia)
Onnettomassa suhteessa ei kuitenkaan kenenkään ole pakko elää! - pettämisen seuraus
Petos on petos kirjoitti:
Minäkään en tuomitse kaikkia pettäjiä, mutta ne pettäjät jotka jäävät kiinni ja aiheuttavat läheisilleen mittaamatonta tuskaa saavat minulta arvosanan nollaihmiset!
Pettäjät ja kakkoset eivät ansaitse kenenkään kunnioitusta sillä niin paljon pahaa he saavat aikaan omassa itsekkyydessään.
Jos joku nauttii pettämisestä, niin tehköön sen niin hienosti, että ei riko syyttömiä ihmismieliä. (puolisoa ja lapsia)
Onnettomassa suhteessa ei kuitenkaan kenenkään ole pakko elää!Pettäjä tuo tullessaan niin paljon tuota onnettomuutta ja surua lisää ettei sitä toivo kenellekään. Ei missään tilanteessa.
- 19+12
Minä olen pettänyt ex-aviopuolisoani ja voin sanoa ettei edes kaduta yhtään. Mietin ensin eroamista muutaman vuoden, sitten kokeilin sivusuhdetta ja lopulta erosin kuitenkin. En koskaan kertonut pettämisestäni vaikka se olikin isoksi osaksi kosto. Riitti että minä itse tiesin.
Aviolittomme aikana kävi selväksi ettei puolisoni arvostanut tai rakastanut vaan oli mennyt naimisiin ilmeisesti koska "niin kuului tehdä" ja olihan joku muukin maksamassa kuluja sekä hoitamassa asioita. Hän petti vuosien kuluessa luottamukseni monin eri tavoin. Silti en voinut (heti) antaa periksi vaan yritin saada avioliittomme toimimaan. Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin ettei arvostusta ja rakkautta ollut enää jäljellä. Tottakai olisin tässä vaiheessa voinut vaan erota mutta päätin kuitenkin pettää. Lapsellista ja typerää? Varmasti. Mutta siitä tuli silloin parempi mieli ja kuten sanottu, ei kaduta yhtään.
Tällä hekellä olen elänyt hyvässä suhteessa uuden kumppanin kanssa jo yli kymmenen vuotta. Eikä tulisi mieleenkään pettää.- Petos
" sitten kokeilin sivusuhdetta ja lopulta erosin kuitenkin" Siis miksi tehdä asia tuossa järjestyksessä?
" Lapsellista ja typerää? Varmasti. Mutta siitä tuli silloin parempi mieli", siis parempi mieli sinulle, elää petollisessa suhteessa? Sekä, ilmeisesti muiden tunteista välittämättä? - 19+12
Petos kirjoitti:
" sitten kokeilin sivusuhdetta ja lopulta erosin kuitenkin" Siis miksi tehdä asia tuossa järjestyksessä?
" Lapsellista ja typerää? Varmasti. Mutta siitä tuli silloin parempi mieli", siis parempi mieli sinulle, elää petollisessa suhteessa? Sekä, ilmeisesti muiden tunteista välittämättä?Luulin selittäneeni jo viestissäni tämän mutta yritän vielä uudemman keran. Eli ex-puolisoni oli jo omilla teoillaan osoittanut ettei hänkään minun tunteistani välittänyt, joten en minäkään lopulta hänen tunteistaan. Hän loukkasi minua monin eri tavoin ennen kuin rakkauteni kuoli kokonaan. Pettämiseni oli osittain kosto, vaikka hän ei siitä tiedäkään.
Haluaisin kysyä sinulta miksi olet sitä mieltä, että juuri se seksi jonkun toisen kanssa on pahinta kaikessa? Miksi juuri se pitää tuomita rankemman kautta? - Petos
19+12 kirjoitti:
Luulin selittäneeni jo viestissäni tämän mutta yritän vielä uudemman keran. Eli ex-puolisoni oli jo omilla teoillaan osoittanut ettei hänkään minun tunteistani välittänyt, joten en minäkään lopulta hänen tunteistaan. Hän loukkasi minua monin eri tavoin ennen kuin rakkauteni kuoli kokonaan. Pettämiseni oli osittain kosto, vaikka hän ei siitä tiedäkään.
Haluaisin kysyä sinulta miksi olet sitä mieltä, että juuri se seksi jonkun toisen kanssa on pahinta kaikessa? Miksi juuri se pitää tuomita rankemman kautta?"Luulin selittäneeni jo viestissäni tämän", mikäli tuo oli osoitettu vastaukseksi kysymykseeni: "Siis miksi tehdä asia tuossa järjestyksessä?", et siihen kysymykseen vastannut.
Hyvä silti, että nostit asian uudelleen esille, nimittäin jäi itseltäni tuohon nimenomaiseen asiaan kommentoimatta.
Asetut kannalle, että miehesi osoittaessa, "ettei hänkään minun tunteistani välittänyt", tekee pettämisestä, ts petoksesta, hyväksyttävämmän, eikö niin? Näinollen kantasi lienee: Jos kokee itsensä saavan väärää kohtelua osakseen, on oikeutettu itsekin toimimaan väärin? Lisäksi kerrot "syyllistyväsi" kostoon, mikä myöskin on parisuhteessa väärä toimintamalli.
Tuo, mitä kerroit miehesi toimista, juurikin herätti minussa tuon edellisessä kommentissani esittämäni kysymyksen, , , havaittuasi miehessä nuo seikat, miksi yritit jatkaa parisuhdetta ja lisätä sen merkityksettömyyttä itsellesi, parisuhteen ulkopuolisella suhteella?
Niin tässäkin asiassa, kuin muissakin parisuhdeasioissa on kyse, ei ainoastaan omat tunteet ja mielen tasapaino, vaan ainakin kaksi joihin puolisoiden toimet ja edesottamukset vaikuttavat. Hyvin monessa tapauksessa näiden lisäksi on monia muita, mihin nuo em, seikat vaikuttavat, kuten seuraava ja myös edellinen sukupolvi, mutta myös muut puolisoiden läheiset, unohtamatta sivusuhteen toista osapuolta ja hänen em. yhteydet. (kyllä, olet myös osavastuussa niistäkin).
Pidän varsin oivana esimerkkinä omakohtaisia kokemuksia työssäni, missä "törmään" useastikin esim jopa keski-ikäisten häiriökäyttäytymiseen, mikä juontaa juurensa omien vanhempiensa itsekkäisiin toimiin aikoinaan.
Pahinta kaikessa? Maailmassa on luonnollisesti paljon, omasta mielestäni pahempiakin ( esim.julmempia, ym) asioita. Tässä viestiketjuss kuitenkin käsitellään petosta parisuhteessa. - ....
Petos kirjoitti:
"Luulin selittäneeni jo viestissäni tämän", mikäli tuo oli osoitettu vastaukseksi kysymykseeni: "Siis miksi tehdä asia tuossa järjestyksessä?", et siihen kysymykseen vastannut.
Hyvä silti, että nostit asian uudelleen esille, nimittäin jäi itseltäni tuohon nimenomaiseen asiaan kommentoimatta.
Asetut kannalle, että miehesi osoittaessa, "ettei hänkään minun tunteistani välittänyt", tekee pettämisestä, ts petoksesta, hyväksyttävämmän, eikö niin? Näinollen kantasi lienee: Jos kokee itsensä saavan väärää kohtelua osakseen, on oikeutettu itsekin toimimaan väärin? Lisäksi kerrot "syyllistyväsi" kostoon, mikä myöskin on parisuhteessa väärä toimintamalli.
Tuo, mitä kerroit miehesi toimista, juurikin herätti minussa tuon edellisessä kommentissani esittämäni kysymyksen, , , havaittuasi miehessä nuo seikat, miksi yritit jatkaa parisuhdetta ja lisätä sen merkityksettömyyttä itsellesi, parisuhteen ulkopuolisella suhteella?
Niin tässäkin asiassa, kuin muissakin parisuhdeasioissa on kyse, ei ainoastaan omat tunteet ja mielen tasapaino, vaan ainakin kaksi joihin puolisoiden toimet ja edesottamukset vaikuttavat. Hyvin monessa tapauksessa näiden lisäksi on monia muita, mihin nuo em, seikat vaikuttavat, kuten seuraava ja myös edellinen sukupolvi, mutta myös muut puolisoiden läheiset, unohtamatta sivusuhteen toista osapuolta ja hänen em. yhteydet. (kyllä, olet myös osavastuussa niistäkin).
Pidän varsin oivana esimerkkinä omakohtaisia kokemuksia työssäni, missä "törmään" useastikin esim jopa keski-ikäisten häiriökäyttäytymiseen, mikä juontaa juurensa omien vanhempiensa itsekkäisiin toimiin aikoinaan.
Pahinta kaikessa? Maailmassa on luonnollisesti paljon, omasta mielestäni pahempiakin ( esim.julmempia, ym) asioita. Tässä viestiketjuss kuitenkin käsitellään petosta parisuhteessa.On helppo jeesustella täällä siitä mikä on oikea ja väärä toimintamalli. Jokainen toimii tavallaan, se on jo opittu maailmassa. Parisuhdenormit ei päde kaikkiin ja poikkeuksia on. On vaikeita parisuhteita ja seksillä pettäminen ei ole ainoa tapa pettää toinen ihminen. Myös vuosien valehtelu ja pysyminen kylmässä suhteessa on molempien osapuolien pettämistä.
Kun on naimisissa, sitä yrittää helposti vielä kaikkensa. Eräs ystäväni pysyi liitossaan jopa väkivaltaisen, työttömän miehenretaleen kanssa, koska ''valat on annettu''. Naimisiin meno ei ole pikkujuttu. Se tarkoittaa ''niin myötä- kuin vastoinkäymisissä''. Kunnes suhde on sellainen, ettei sitä voi enää pelastaa, se heijastuu lapsiin ja osapuolien mielenterveyteen tai on muita seikkoja.
En puolusta syrjähyppyjä. On parempi käsitellä suhde kerrallaan ja vasta sitten kokea ne hurvittelut kun asia on loppuun käsitelty. Mutta kun on suhteessa mm. narsistien kanssa, joille on vain kynnysmatto, niin houkutus käydä jonkun muun sängyssä, on kova. Ja silti nämä tyypit on monesti niin ovelia, että saavat sinut uskomaan, etteivät pärjää ilman sinua ja rakastavat sinua. Se on loukku, josta ihmisen on vaikea päästä ulos. - Petos
.... kirjoitti:
On helppo jeesustella täällä siitä mikä on oikea ja väärä toimintamalli. Jokainen toimii tavallaan, se on jo opittu maailmassa. Parisuhdenormit ei päde kaikkiin ja poikkeuksia on. On vaikeita parisuhteita ja seksillä pettäminen ei ole ainoa tapa pettää toinen ihminen. Myös vuosien valehtelu ja pysyminen kylmässä suhteessa on molempien osapuolien pettämistä.
Kun on naimisissa, sitä yrittää helposti vielä kaikkensa. Eräs ystäväni pysyi liitossaan jopa väkivaltaisen, työttömän miehenretaleen kanssa, koska ''valat on annettu''. Naimisiin meno ei ole pikkujuttu. Se tarkoittaa ''niin myötä- kuin vastoinkäymisissä''. Kunnes suhde on sellainen, ettei sitä voi enää pelastaa, se heijastuu lapsiin ja osapuolien mielenterveyteen tai on muita seikkoja.
En puolusta syrjähyppyjä. On parempi käsitellä suhde kerrallaan ja vasta sitten kokea ne hurvittelut kun asia on loppuun käsitelty. Mutta kun on suhteessa mm. narsistien kanssa, joille on vain kynnysmatto, niin houkutus käydä jonkun muun sängyssä, on kova. Ja silti nämä tyypit on monesti niin ovelia, että saavat sinut uskomaan, etteivät pärjää ilman sinua ja rakastavat sinua. Se on loukku, josta ihmisen on vaikea päästä ulos.Muutama kommentistasi mieleeni nouseva kysymys:
1. Onko puhe oikeasta ja väärästä, jeesustelua?
2. Jos ei, voidaanko petollisuus ja kosto parisuhteessa siis joissain tilanteissa määritellä oikeaksi toimintatavaksi?
3. Tekeekö tieto siitä, että "jokainen toimii tavallaan", kyseiset toimintatavat oikeiksi?"
4. "Mutta kun on suhteessa mm. narsistien kanssa, joille on vain kynnysmatto, niin houkutus käydä jonkun muun sängyssä, on kova" -Niin, houkutuksiahan on monenlaisia, mutta eikö tulisi kieltäytyä houkutuksista niin kauan, , siis, kuten itsekin toteat: "On parempi käsitellä suhde kerrallaan ja vasta sitten kokea ne hurvittelut kun asia on loppuun käsitelty"?
"Myös vuosien valehtelu ja pysyminen kylmässä suhteessa on molempien osapuolien pettämistä", , , -juuri näin! Ja lisään tuohon vielä: ei vähiten itsepetosta! Joten tuollaisesta parisuhteesta tulisikin löytää ulospääsy, eikä yrittää ratkaista ongelmia lisäämällä pettämistä sivusuhteilla.
"Se on loukku, josta ihmisen on vaikea päästä ulos" -Eihän missään tätä elämää helpoksi ole väitettykään! Ei helppous, ratkaisua oikeammaksi tai vähemmän vääräksi tee. - Petos
Petos kirjoitti:
Muutama kommentistasi mieleeni nouseva kysymys:
1. Onko puhe oikeasta ja väärästä, jeesustelua?
2. Jos ei, voidaanko petollisuus ja kosto parisuhteessa siis joissain tilanteissa määritellä oikeaksi toimintatavaksi?
3. Tekeekö tieto siitä, että "jokainen toimii tavallaan", kyseiset toimintatavat oikeiksi?"
4. "Mutta kun on suhteessa mm. narsistien kanssa, joille on vain kynnysmatto, niin houkutus käydä jonkun muun sängyssä, on kova" -Niin, houkutuksiahan on monenlaisia, mutta eikö tulisi kieltäytyä houkutuksista niin kauan, , siis, kuten itsekin toteat: "On parempi käsitellä suhde kerrallaan ja vasta sitten kokea ne hurvittelut kun asia on loppuun käsitelty"?
"Myös vuosien valehtelu ja pysyminen kylmässä suhteessa on molempien osapuolien pettämistä", , , -juuri näin! Ja lisään tuohon vielä: ei vähiten itsepetosta! Joten tuollaisesta parisuhteesta tulisikin löytää ulospääsy, eikä yrittää ratkaista ongelmia lisäämällä pettämistä sivusuhteilla.
"Se on loukku, josta ihmisen on vaikea päästä ulos" -Eihän missään tätä elämää helpoksi ole väitettykään! Ei helppous, ratkaisua oikeammaksi tai vähemmän vääräksi tee.Lisään vielä heti perään: Viimeinen kommenttini EI siis ollut tarkoitettu väheksymään sinun, nimim "....", ajatuksia, vaan enemmänkin tiedustelemaan tarkennusta siihen ja mielipiteitä kysymyksiini, niin sinulta kuin muiltakin.
- 19+12
Petos kirjoitti:
"Luulin selittäneeni jo viestissäni tämän", mikäli tuo oli osoitettu vastaukseksi kysymykseeni: "Siis miksi tehdä asia tuossa järjestyksessä?", et siihen kysymykseen vastannut.
Pahinta kaikessa? Maailmassa on luonnollisesti paljon, omasta mielestäni pahempiakin ( esim.julmempia, ym) asioita. Tässä viestiketjuss kuitenkin käsitellään petosta parisuhteessa.Tein varmasti asiat väärässä järjestyksessä, mutta minulla oli pitkään joku sellainen outo ajatus, että pysyttäisiin naimisissa vaikka ilmeisesti kumpikaan ei onnellinen yhdessä ollut. Kun oli ne valatkin vannottu. Mietin silti eroa useamman vuoden. Suorastaan haaveilin siitä... Sitten sain päähäni ajatuksen että suhteilemalla jonkun toisen kanssa tajuaisin, ettei se sen kummempaa ole muidenkaan kanssa. Tämä taktiikka ei toiminut vaan sai minut lopultakin hakemaan sitä eroa.
Minulla ei ole mitään tarvetta puolustella itseäni. Eikä yrittää tehdä pettämisestä hyväksytympää. Väärinhän se on. Minulla ei silti ole myöskään tarvetta ruoskia itseäni, tai ketään muutakaan, jos näin on tehnyt.
Täällä kysyttiin, miten pettäjät elävät itsensä kanssa ja halusin vain vastata omasta puolestani. - Petos
19+12 kirjoitti:
Tein varmasti asiat väärässä järjestyksessä, mutta minulla oli pitkään joku sellainen outo ajatus, että pysyttäisiin naimisissa vaikka ilmeisesti kumpikaan ei onnellinen yhdessä ollut. Kun oli ne valatkin vannottu. Mietin silti eroa useamman vuoden. Suorastaan haaveilin siitä... Sitten sain päähäni ajatuksen että suhteilemalla jonkun toisen kanssa tajuaisin, ettei se sen kummempaa ole muidenkaan kanssa. Tämä taktiikka ei toiminut vaan sai minut lopultakin hakemaan sitä eroa.
Minulla ei ole mitään tarvetta puolustella itseäni. Eikä yrittää tehdä pettämisestä hyväksytympää. Väärinhän se on. Minulla ei silti ole myöskään tarvetta ruoskia itseäni, tai ketään muutakaan, jos näin on tehnyt.
Täällä kysyttiin, miten pettäjät elävät itsensä kanssa ja halusin vain vastata omasta puolestani.Nyt kirjoitit (huom minun mielestäni), varsin tasapainoisen ja kiihkottoman kommentin.
Kerroit varsin tyhjentävästi omista toimistasi, enkä ainakaan omasta puolestani nyt ollut sinua "ruoskimassa" tai puhumattakaan odottanut sinun ruoskivan itseäsi, parasta mielestäni olisi tilanne, että näillä kommenteilla täällä oli vaikutusta tuohon muutokseen, joka ainakin minun mielestäni tuon 5.2.2014 13:17 kirjoittamasi ja tämän viimeksi kirjoittamasi kommentien sävyerosta välittyy lukijalle.
Vielä: Jos tilanteesi ja ajatuksesi on, kuten kirjoitit: " Eikä tulisi mieleenkään pettää."
Omasta puolestani totean: kunnioitettavaa! Ja toivon, että omaat kyvyn antaa anteeksi niin itsellesi, kuin ex:llesikin. Hyvää jatkoa! - 19+12
Petos kirjoitti:
Nyt kirjoitit (huom minun mielestäni), varsin tasapainoisen ja kiihkottoman kommentin.
Kerroit varsin tyhjentävästi omista toimistasi, enkä ainakaan omasta puolestani nyt ollut sinua "ruoskimassa" tai puhumattakaan odottanut sinun ruoskivan itseäsi, parasta mielestäni olisi tilanne, että näillä kommenteilla täällä oli vaikutusta tuohon muutokseen, joka ainakin minun mielestäni tuon 5.2.2014 13:17 kirjoittamasi ja tämän viimeksi kirjoittamasi kommentien sävyerosta välittyy lukijalle.
Vielä: Jos tilanteesi ja ajatuksesi on, kuten kirjoitit: " Eikä tulisi mieleenkään pettää."
Omasta puolestani totean: kunnioitettavaa! Ja toivon, että omaat kyvyn antaa anteeksi niin itsellesi, kuin ex:llesikin. Hyvää jatkoa!Täällä nämä sävyerot ovat välillä vaikeita, kun ei jaksa ihan romaania kirjoittaa, ja jokainen tulkitsee tekstejä omista lähtökohdistaan. Mutta kiitos ja hyvää jatkoa sinullekin :)
- Petos
19+12 kirjoitti:
Täällä nämä sävyerot ovat välillä vaikeita, kun ei jaksa ihan romaania kirjoittaa, ja jokainen tulkitsee tekstejä omista lähtökohdistaan. Mutta kiitos ja hyvää jatkoa sinullekin :)
Kiitos! : )
"Täällä nämä sävyerot ovat välillä vaikeita" Tämä on tosi! Ja lisätään vielä: Ei ainoastaan täällä, vaan myös elävässä elämässä. Nimenomaisestikin: "jokainen tulkitsee tekstejä omista lähtökohdistaan", ja elävässä elämässä. toisen sanoja ja tekoja. Ehkä yhtenä suurimpana haasteena meille ihmisille on tiedostaa se, että emme pysty toisen ajatuksia ja tuntemuksia koskaan (aihakaan täysin ymmärtää). Tämän lisäksi emme varmastikaan pysty täysin hahmottamaan kuinka laajalle tekomme vaikutukset lopulta levittyvät.
Valitsin nimimerkiksenikin, sanan petos. Petos on aina väärin, varsinkin, kun meistä jokainen tietää sen olevan todellä satuttava ja loukkaava. Petos parisuhteessa tekee siitä vielä raskaamman, kun teko kohdistuu elämänkumppaniin.
Itse miellän kuitenkin toisen tuomitsemisen olevan aivan hyödytön asia, mikä ei mitään korjaa, tai korvaa. Toisaalta tuollaista pettäjää en arvosta, koska en arvosta petostakaan oli kyseessä petos parisuhteessa, tai jollain muulla elämän alueella.
Itsestäänselvyys on kuitenkin se, että teemme kaikki virheitä, ja totean edelleenkin ettei ainakaan itselläni ole varaa sitä ensimmäistä kiveä edes ottaa käteeni, saati heittää sillä ketään. Tuomariksi en ala ja onnekseni ei minulle sitä valtaa ole annetukaan.
Vielä osoitettuna nimenomaisesti sinulle nimimerkki "19 12", kun totesit valinneesi toimintamallin, millä oletit asioiden selviävän itsellesi ja huomasit että "se ei toiminut" ja vieläpä tiedostit sen olleen väärä. Mielestäni toimit "hyvässä uskossa" ja kuitenkin inhimillisyyteen kuluvana osana teit virheen, jonka tunnistit! Eihän tuosta voi todeta muuta, kuin, että osoitat itsestäsi löytyvän tervehenkisyyttä! - ...
Petos kirjoitti:
Lisään vielä heti perään: Viimeinen kommenttini EI siis ollut tarkoitettu väheksymään sinun, nimim "....", ajatuksia, vaan enemmänkin tiedustelemaan tarkennusta siihen ja mielipiteitä kysymyksiini, niin sinulta kuin muiltakin.
Se on hienoa saada keskustelua aikaan aiheesta kuin aiheesta, vaikka pyörin maailman tylsimmällä nimimerkillä, enkä omalla nimellä.
1. En kuulu uskovaisten joukkoon, joten heitin pakanan kommenttina jeesustelua (tarkoittaen lähinnä tätä, että ulkopuolisten on helpompi sanoa ja näyttää hyvältä muiden silmissä. Esimerkiksi terapeuttisi voi yrittää vuosia takoa päähän jotain, mitä ei vaan saa tapahtumaan.) Puhe oikeasta ja väärästä on monesti kuin veteen piirretty viiva tai väripaletti. Ei mustavalkoista , vaan eri sävyjä ja tilanteita löytyy. Tiedän tilanteita, joissa asutaan yhdessä vain esimerkiksi yhteisen vuokrasopimuksen. Oikea ja väärä riippuu toki myös paljon ihmisen omista näkemyksistä, nekin voi nähdä yksilöllisesti.
2. Minusta voidaan. Se taas riippuu ihmisen mielipiteistä. Kestäisin luultavasti koston, jos olisin itse tehnyt jotain väärin. Toivoisihan sitä, että asioista voisi puhua, mutta aina se ei tuota tulosta. Ennen olin sitä mieltä, että kosto, valheet ja pettäminen on ehdoton ei, kunnes kokemukset muokkasivat minut siihen suuntaan, että ilman tätä pelaamista ei näissä piireissä pärjää.
Sitten on taas oma pohdintani - missä piireissä oikein haluan liikkua? Osaisinko toimia enää muulla tavalla? Pystyisinkö luottamaan toiselle itseni ilman valheita?
3. Ei, mutta ei vääriksikään. Korostan jälleen yksilöllisyyttä. Nykyaikana tässä maailmassa on vaikka mitä hullua, mitä katsotaan läpi sormien. Pariskuntia on erilaisia. Ideaali olisi, ettei toista tarvitsisi pettää, mutta ikävä totuus on, että jokainen reagoi huonoon suhteeseen omalla tavallaan. Siihen en usko, että hyvässä suhteessa on tarve pettää muista syistä kuin oma ego, addiktoituminen seksiin, itsekkyys ja hurman etsiminen.
4. Jos on suhteessa narsistiin ja varsinkin sosiopaattiin, mun puolesta saa tehdä ihan mitä vaan. Vaikka pettää kaikkien kanssa ja saada ihminen kärsimään.
Monille sivusuhde on tie ulos toisesta suhteesta. Vuosia kestäneet sivusuhteet menevät liian pitkälle ja ovat toisen ihmisen elämän riistämistä (petetyn osapuolen) omasta mielestäni, mutta joillekin se antaa voiman huomata ''Hei, en olekaan niin huono ihminen kuin kumppanini väittää. Tämä toinen ihminen nauttii seurastani.'' ja vaikka se olisi valheellista ja mielikuvat vain omassa päässä syntyneitä, se auttaa laumaeläintä kehittämään jälleen itsetuntoaan.
Minä taas olin itsestäni yllättynyt miten loukkuun jäinkään. En ole elänyt helpointa elämää ja silti ulospääsy tuosta tilanteesta tuntui mahdottomalta, koska olen sosiaalisissa tilanteissa niin köyhä ja omasin jo valmiiksi huonon itsetunnon. Ihminen on välillä ihmiselle peto. - Petos
... kirjoitti:
Se on hienoa saada keskustelua aikaan aiheesta kuin aiheesta, vaikka pyörin maailman tylsimmällä nimimerkillä, enkä omalla nimellä.
1. En kuulu uskovaisten joukkoon, joten heitin pakanan kommenttina jeesustelua (tarkoittaen lähinnä tätä, että ulkopuolisten on helpompi sanoa ja näyttää hyvältä muiden silmissä. Esimerkiksi terapeuttisi voi yrittää vuosia takoa päähän jotain, mitä ei vaan saa tapahtumaan.) Puhe oikeasta ja väärästä on monesti kuin veteen piirretty viiva tai väripaletti. Ei mustavalkoista , vaan eri sävyjä ja tilanteita löytyy. Tiedän tilanteita, joissa asutaan yhdessä vain esimerkiksi yhteisen vuokrasopimuksen. Oikea ja väärä riippuu toki myös paljon ihmisen omista näkemyksistä, nekin voi nähdä yksilöllisesti.
2. Minusta voidaan. Se taas riippuu ihmisen mielipiteistä. Kestäisin luultavasti koston, jos olisin itse tehnyt jotain väärin. Toivoisihan sitä, että asioista voisi puhua, mutta aina se ei tuota tulosta. Ennen olin sitä mieltä, että kosto, valheet ja pettäminen on ehdoton ei, kunnes kokemukset muokkasivat minut siihen suuntaan, että ilman tätä pelaamista ei näissä piireissä pärjää.
Sitten on taas oma pohdintani - missä piireissä oikein haluan liikkua? Osaisinko toimia enää muulla tavalla? Pystyisinkö luottamaan toiselle itseni ilman valheita?
3. Ei, mutta ei vääriksikään. Korostan jälleen yksilöllisyyttä. Nykyaikana tässä maailmassa on vaikka mitä hullua, mitä katsotaan läpi sormien. Pariskuntia on erilaisia. Ideaali olisi, ettei toista tarvitsisi pettää, mutta ikävä totuus on, että jokainen reagoi huonoon suhteeseen omalla tavallaan. Siihen en usko, että hyvässä suhteessa on tarve pettää muista syistä kuin oma ego, addiktoituminen seksiin, itsekkyys ja hurman etsiminen.
4. Jos on suhteessa narsistiin ja varsinkin sosiopaattiin, mun puolesta saa tehdä ihan mitä vaan. Vaikka pettää kaikkien kanssa ja saada ihminen kärsimään.
Monille sivusuhde on tie ulos toisesta suhteesta. Vuosia kestäneet sivusuhteet menevät liian pitkälle ja ovat toisen ihmisen elämän riistämistä (petetyn osapuolen) omasta mielestäni, mutta joillekin se antaa voiman huomata ''Hei, en olekaan niin huono ihminen kuin kumppanini väittää. Tämä toinen ihminen nauttii seurastani.'' ja vaikka se olisi valheellista ja mielikuvat vain omassa päässä syntyneitä, se auttaa laumaeläintä kehittämään jälleen itsetuntoaan.
Minä taas olin itsestäni yllättynyt miten loukkuun jäinkään. En ole elänyt helpointa elämää ja silti ulospääsy tuosta tilanteesta tuntui mahdottomalta, koska olen sosiaalisissa tilanteissa niin köyhä ja omasin jo valmiiksi huonon itsetunnon. Ihminen on välillä ihmiselle peto.Kiitos vastauksestasi nimim.”...”
Kommentoin omasta puolestani:
1.Niin tuo ”jeesustelu” ei toden totta, tosiaankaan ole uskovaisten käyttämä sana, ja nähdäkseni se on slangisana joka merkitsee toimia, missä ko henkilö ei itse, ”elä, niin kuin opettaa”
Kritisoisin tuota käsitystä oikeasta ja väärästä, sillä yksilö itse ei voi määritellä, mikä on oikein ja mikä väärin, sillä tälläisessa tapauksessa yhteisö joutuisi kaaokseen ja anarkinan valtaan. Se, minkä kukin asettaa omantuntonsa mukaiseksi ja sen vastaiseksi on eri asia. Ainoat asiat, missä nähdäkseni voitaisiin edes jossain määrin, hyväksyä yksilön oikeuden päättää oikeasta ja väärästä, on sellainen, missä ko asia koskee vain ja ainoastaan häntä itseään, (Parisuhteessa, puhumattakaan perheoloissa, tämä ei ole mahdollista oikeastaan missään tapauksessa, tai asiassa).
Tuossa mainitsemassasi esimerkissä ei nähtävästi olekaan kysymys parisuhteesta, vaan lähinnä esim. sopimuskumppanuudesta.
2.Nk. sivistysyhteiskunnat ja -yhteisöt eivät voi toimia ainoastaan lakien ja asetusten ohjaamina, siksi sen rinnalle onkin ”sovittu” niin moraaliset- kuin eettisetkin määreet oikeasta ja väärästä. Näissä käsitteet oikea ja väärä ovat hyvin läheisessä kytköksessä hyvään ja pahaan. Kosto, valehtelu ja petos ovat määritelty vääriksi.
Se, että yksilö tai muu, jonkun henkilön mielestä, ”ansaitsee” tulla petetyksi tai olla koston kohteena, ei tee toimia oikeammiksi. Henkilökohtaisesti ihmettelen, miten pelaamalla niin, että siihen sisältyy em asioita, edesauttaa pärjäämisessä?
Tuohon omaan pohdintaasi esittäisin lisäkysymyksen: Oletko siis ”venyttänyt” oman oikeustajusi, (omantuntosi) rajoja, -tekojesi, -ajatustesi ja -toimintamalliesi mukaiseksi?
3. Sovellan tässä vanhaa osuvaa sanontaa: ” Maassa maan tavalla, tai maasta pois”. Jos olemme asettuneet osaksi yhteiskuntaa ja yhteisöä, jonka sovittuna sääntönä jokin asia on väärin ja silti toimimme kyseisellä tavalla, ei tekoa oikeammaksi tee tieto siitä, että ”naapurin Lassekin” teki niin, toisaalta se että sovittu sääntö määrittelee sen vääräksi, niin silloin se sitä on.
Se, mikä on toimintaan johtavat motiivit ja esim tuo reagointi huonoon suhteeseen ei vaikuta oikean ja väärän määrittelemiseen.
4. Kohdan vastauksesi ensimmäisessä kappaleessa osoitat varsin inhimillisiä tunteita, mutta! , , ” Vaikka pettää kaikkien kanssa ja saada ihminen kärsimään”, -mukainen toiminta ei ole OIKEA. Nämä säännöt, oikeasta ja väärästä (kuin lukuisat muutkin), tulisikin ymmärtää elämää helpottavina. Esimerkiksi pohdinta siitä, mikä sivusuhde on liian pitkäkestoinen, riistänkö toisen elämää, loukkaanko jotakuta, jää pois pidättäytyessä petollisuudesta kokonaan, eikö? Itsetunto, mikä on ”hankittu” vääryydellä ei ole tervettä itsetuntoa, ja vieläpä niin, että ponnistelujen ja hankaluuksien kautta saavutettu voitto, eli, jopa mahdottomalta tuntuneesta irtautumisesta tuskaa aiheuttavasta suhteesta, saa varmasti moninverroin, aivan eri sarjassa painivan itsetunnon vahvistumisen aikaiseksi.
”Ihminen on välillä ihmiselle peto” , , , tosi! Ja nimenomaisesti, tietoisena siitä, yhteiskunta ja yhteisöt, säännöillään oikeasta ja väärästä, pyrkivät noiden tilanteiden, niin määrää, kuin niistä aiheutuvia vahinkojakin, minimoimaan! - ...
Petos kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi nimim.”...”
Kommentoin omasta puolestani:
1.Niin tuo ”jeesustelu” ei toden totta, tosiaankaan ole uskovaisten käyttämä sana, ja nähdäkseni se on slangisana joka merkitsee toimia, missä ko henkilö ei itse, ”elä, niin kuin opettaa”
Kritisoisin tuota käsitystä oikeasta ja väärästä, sillä yksilö itse ei voi määritellä, mikä on oikein ja mikä väärin, sillä tälläisessa tapauksessa yhteisö joutuisi kaaokseen ja anarkinan valtaan. Se, minkä kukin asettaa omantuntonsa mukaiseksi ja sen vastaiseksi on eri asia. Ainoat asiat, missä nähdäkseni voitaisiin edes jossain määrin, hyväksyä yksilön oikeuden päättää oikeasta ja väärästä, on sellainen, missä ko asia koskee vain ja ainoastaan häntä itseään, (Parisuhteessa, puhumattakaan perheoloissa, tämä ei ole mahdollista oikeastaan missään tapauksessa, tai asiassa).
Tuossa mainitsemassasi esimerkissä ei nähtävästi olekaan kysymys parisuhteesta, vaan lähinnä esim. sopimuskumppanuudesta.
2.Nk. sivistysyhteiskunnat ja -yhteisöt eivät voi toimia ainoastaan lakien ja asetusten ohjaamina, siksi sen rinnalle onkin ”sovittu” niin moraaliset- kuin eettisetkin määreet oikeasta ja väärästä. Näissä käsitteet oikea ja väärä ovat hyvin läheisessä kytköksessä hyvään ja pahaan. Kosto, valehtelu ja petos ovat määritelty vääriksi.
Se, että yksilö tai muu, jonkun henkilön mielestä, ”ansaitsee” tulla petetyksi tai olla koston kohteena, ei tee toimia oikeammiksi. Henkilökohtaisesti ihmettelen, miten pelaamalla niin, että siihen sisältyy em asioita, edesauttaa pärjäämisessä?
Tuohon omaan pohdintaasi esittäisin lisäkysymyksen: Oletko siis ”venyttänyt” oman oikeustajusi, (omantuntosi) rajoja, -tekojesi, -ajatustesi ja -toimintamalliesi mukaiseksi?
3. Sovellan tässä vanhaa osuvaa sanontaa: ” Maassa maan tavalla, tai maasta pois”. Jos olemme asettuneet osaksi yhteiskuntaa ja yhteisöä, jonka sovittuna sääntönä jokin asia on väärin ja silti toimimme kyseisellä tavalla, ei tekoa oikeammaksi tee tieto siitä, että ”naapurin Lassekin” teki niin, toisaalta se että sovittu sääntö määrittelee sen vääräksi, niin silloin se sitä on.
Se, mikä on toimintaan johtavat motiivit ja esim tuo reagointi huonoon suhteeseen ei vaikuta oikean ja väärän määrittelemiseen.
4. Kohdan vastauksesi ensimmäisessä kappaleessa osoitat varsin inhimillisiä tunteita, mutta! , , ” Vaikka pettää kaikkien kanssa ja saada ihminen kärsimään”, -mukainen toiminta ei ole OIKEA. Nämä säännöt, oikeasta ja väärästä (kuin lukuisat muutkin), tulisikin ymmärtää elämää helpottavina. Esimerkiksi pohdinta siitä, mikä sivusuhde on liian pitkäkestoinen, riistänkö toisen elämää, loukkaanko jotakuta, jää pois pidättäytyessä petollisuudesta kokonaan, eikö? Itsetunto, mikä on ”hankittu” vääryydellä ei ole tervettä itsetuntoa, ja vieläpä niin, että ponnistelujen ja hankaluuksien kautta saavutettu voitto, eli, jopa mahdottomalta tuntuneesta irtautumisesta tuskaa aiheuttavasta suhteesta, saa varmasti moninverroin, aivan eri sarjassa painivan itsetunnon vahvistumisen aikaiseksi.
”Ihminen on välillä ihmiselle peto” , , , tosi! Ja nimenomaisesti, tietoisena siitä, yhteiskunta ja yhteisöt, säännöillään oikeasta ja väärästä, pyrkivät noiden tilanteiden, niin määrää, kuin niistä aiheutuvia vahinkojakin, minimoimaan!1. Yksilöllä on vapaus jossain määrin päättää omasta moraalistaan. Laki ei ole säätänyt pettämistä rikokseksi, joten se on yksilöiden oma asia, vaikka toki nykymaailman normi on vielä tämä yhden kumppanin kanssa eläminen. Aviorikostakin pitäisin lähinnä raamatun oppien mukaan rikoksena (siis mikäli nainen on se pettäjä..), eikä ole mikään rikosrekisteriin merkattava jutska.
En näe pettämistä suurena anarkiana. Anarkiaa saisimme varmasti enemmän aikaiseksi mikäli yksilönvapautta tiukennettaisiin ja eläisimme enemmän ''isoveli valvoo'' - meiningillä.
Kumppanuudessa on aina sopimuksia ja nekin voi olla yksilöllisiä. ''Kenen luona lapset on milloinkin? Kuka siivoaa milloinkin? Kuinka rahavarat jaetaan? Olemmeko vain toistemme kanssa vai avoimessa suhteessa? Haluavatko molemmat naimisiin?''
Kyllä rakkaussuhteissakin joutuu tekemään ns. omantunnon sopimuksia. Mutta ihmismieltä ei voi kahlita.
Toki se olisi hieno asia, jos ihminen voisi satuttaa vain itseään, mutta näinhän ei juuri koskaan ole.
2. Tottakai olen. Olen joutunut venyttämään. Silloin kun joku vie elämänhalusi - helposti haluat viedä sen myös toiselta. Taas raamatun termein silmä silmästä. Jotkut ovat sinut pahojen kokemustensa kanssa, me toiset taas suomalaiseen tapaan katkeroidumme ja kostamme, myös sen takia, että mielestämme toinen osapuoli ansaitsee sen.
Meidän maassammehan ei tätä ole käytössä, mutta monessa maassa kuolemantuomio on mahdollinen. Sekin on kuin kosto ja laillinen sellainen. Kulttuurierojakin tietenkin on eri maiden väleillä ja laeissa, mutta lakiakaan en menisi sokeana aina noudattamaan.
3. Maassa maan tavalla - voimme kääntää sen myös niin: ''Kumppanini petti minua, minä petän siis häntä''
Kyse ei pettämisessä aina ole mistään suuresta yhteiskuntaa mullistavasta vääryydestä - emme ole mitään lapsimurhaajia tai suuria talousrikollisia. Emmekä vaikuta juurikaan yhetisötason toimintaan. Toki ihmisistä tulee epävarmoja, koska pettäminen on yleistä, mutta tässä pitää muistaa, että huonot suhteet ovat vieläkin yleisempiä.
Jokainen reagoi tavallaan ja psykologeilla voisi olla tähän pitkiäkin vastauksia miksi ja miksi ihmismieli toimii näin, mutta me olemme eläimiä. Toimimme nykysivistyksestä huolimatta paljon vaistojemme varassa ja tulemme aina toimimaan. Mielenterveyden häiriötkään eivät kehity itsekseen vaan sisäisen minän ja ympäristön kanssa ja vuoksi.
En tiedä onko se vääryydellä hankittua itsetuntoa, jos luoksesi kerääntyy ihmisiä (oli ne sitten rakastajia tai ystäviä vain), jotka välittävät sinusta ja saavat sinut yhtäkkiä tuntemaan taas arvokkaaksi. Se on pelastus.
En vieläkään osaa tuntea mitään omantunnon pistosta. Tein sen mikä oli oikein sille ihmiselle ja olen samaa mieltä vieläkin. Jos olen riistänyt hänen elämäänsä niin hyvä, maksoin vain velkoja oman elämäni riistämisestä.
En ole yksin vastuussa siitä mitä on tapahtunut ja kieltäydyn näkemästä itseäni jutun ''pahiksena''.
- n28
Minusta koko väittelyn ongelmana on juuri se, ettei maailma ole mustavalkoinen. Toki voi sanoa olevansa jotain mieltä ja vahvasti uskoakin siihen, mutta totuus on, että ihminen kehittyy henkisesti ja oppii elämästään ja virheistään päivä päivältä.
En asetu nyt kummankaan näkökulman puolelle, koska olen mielipiteeni kanssa tällä "harmaalla" alueella mustan tai valkoisen sijaan. Minusta aloittajaa kohtaan on hyökätty liian ankarasti, vaikkakin hän on tehnyt niin myös itse.
Itse olen kerran pettänyt, voin sen myöntää. Suhde ei ollut vielä edes kunnolla alkanut, vaan olimme ehtineet vähän puhua uskollisuusasioista. Yllätyinkin TODELLA paljon, miten pahalta tuntui seuraavana päivänä havahduttuani siihen, että olen PETTÄJÄ. Että kuuluin ihmisryhmään, jota olin aina niin halveksinut.
Edellinen suhde kuoli kasaan muutenkin pian, enkä pettämistä ehtinyt paljastaa (mietin asiaa vahvasti). Koen, että tuo tilanne opetti minulle paljon. Se näytti minulle, miten pahalta tuntuu joutua tuohon tilanteeseen, enkä VARMASTI tule tekemään noin kenellekään enää ikinä. Lause, jota en olisi varmasti voinut vakuuttaa näin tosissani ennen pettämistä.- m38
Juuri esimerkillinen tilanne siitä, mitä mieltä itsekin olen virheistä oppimisesta ja siitä, että vastoinkäymiset tekevät toisinaan ihmisistä paremman. Hienoja ja syvällisiä ajatuksia ja oivalluksia olet saanut tilanteestasi!
- -.-
m38 kirjoitti:
Juuri esimerkillinen tilanne siitä, mitä mieltä itsekin olen virheistä oppimisesta ja siitä, että vastoinkäymiset tekevät toisinaan ihmisistä paremman. Hienoja ja syvällisiä ajatuksia ja oivalluksia olet saanut tilanteestasi!
And Jesus Saves.
- heleppoheikki
m38 kirjoitti:
Ei muuta kuin leuka pystyyn ja kohti uusia ihmisyyttä syventäviä p vastoinkäymisiä!
- miten kesken olet
m38 kirjoitti:
Kyllä jalon pettäjän tunnistaa siitä miten se kuittaa seikkailunsa oppimillaan asioilla joista on kiitollinen. Entä se toinen osapuoli. Millaisen "rypyn" petetyn psyykeeseen pettäminen aiheuttaa.
- vuosia ilman naisia
Ei sitä heti kadu, vaan se voi vaatia vuosien selibaatin. Itse petin enkä pajastanut asiaa..
- Ei pettäjä, eikä pet
Olen ajatellut näistä pettäjistä, jotka "huonosta" suhteesta huolimatta eivät edes ajattele eroa vaan lähtevät pettämislinjalle, että heillä on jonkinlainen itsetunto-ongelma.
Pelätään eron jälkeen jäämistä yksin sekä sitä, että ei löydetä/saada edes tälläistäkään kumppania elämäänsä. Eihän se oma kumppani olekaan huono kaikilta osin, mutta se ymmärretään vasta sitten, kun ero tulee pettämisen tultua ilmi ja vastapuolen heitettyä suhteesta ulos. Moni herää silloin kuin unesta! Sitten se elämä vasta näyttää nurjan puolensa, kun kulkee pettäjän häpeäviitta päällänsä.
Sen olen huomannut ystäväpiiristäni, että ei niitä uusia hyviä kumppaneja kasva joka oksalla. Kuitenkin yritetään vakuuttaa ulkopuolisille, kuinka hyvä päätös ero oli, vaikka kaikesta huokuu katumus ja mustasukkaisuus entisen kumppanin uusien seuralaisten johdosta.
Petoskumppani on yleensä varattu! Ja niinhän se menee, että varattuja on helpompi iskeä, mutta niin on voinut pettäjäkin iskeä päänsä kiveen, kun uusi parisuhde ei synny, vaikka eroaisi tai joutuisi eroamaan.
Kakkososuus on aina enempi taattu, kuin pääsy uuteen parisuhteeseen!
Kakkonen on kuitenkin aina kakkonen, vaikka voissa paistaisi.. - psykologineiti
Siis miksi kysyt tätä asiaa kun itsekin jo tiedät vastauksen?
Eihän sen pettäjän itsekkäässä mitään muuta liikukaan, kuin oma itseoikeutuksen minä-miinä- asenne, ja suoranainen denial.
Jos pettäjä osaisi katsoa itseään peiliin, tyyliin: "minulla on niin huono itsetunto, että tarvitse pönkitystä muiltakin koska en itse tunne arvoani" tai "olen läheisriippuvainen joten en osaa lähteä huonosta suhteestani, joten vehtaan selän takana kuin uhmainen pikkulapsi" tai "minulla on alkoholismin kaltainen seksiriippuvuss, joka ohjaa minua".
Niin luulisitko että he enää pettäisivät? He ratkaisisivat tämän aidon ongelmansa, jos heillä olisi siihen henkisiä resursseja. Mutta koska heillä ei ole, he asian kohtaamisen sijaan vain sitten, juuri niin, pettävät.
Joten aivan turha täällä kysellä pettäjiltä fiiliksiä, he ovat henkisesti kykenemättömiä ihmisiä. Aivan sama kuin kysyisi sokealta, miten hän näkee jonkun fyysisen asian edessään. Vaikeata kertoa, kun ei näe. Jos näkisi, kertoisi.
Pettäjän täytyy aina elää jonkilaisessa itsepetoksessa, joten hänen vastauksensakin tulee olemaan epäluotettava ja epäaito. - Petos
. . . vaikka oman kantani tähän aiheeseen pettämisestä olen käsittääkseni tuonut esille, en nyt noin voimakkain sanakääntein tätä asiaa käsittelisi.
On julmaa kategorioida kaikki parisuhteessa pettävät arvioinnilla: "He ovat henkisesti kykenemättömiä ihmisiä". Jos tällaista logiikkaa pidettäisiin ohjenuorana ihmisten arvioinnissa, henkisesti kyvykkäiden ryhmä kutistuisi olemattomiin, ei tietenkään siitä syystä, että uskollisia puolisoja olisi harvalukuinen joukko, vaan että samaa tulisi noudattaa muita asioita arvioitaessa niiden suhteessa oikeaan ja väärään.
Ehkäpä sinulla, "psykologineiti", ovat opinnot vielä hieman kesken, sillä ammattipätevä psykologi ei tee koskaan noin jyrkkiä johtopäätöksiä.
Toisaalta tuo luotettavuus nousee kyllä väistämättä omaankin mieleen, sillä millä tavoin pettämiseen syyllistynyt voi odottaa toisen ihmisen osoittavan kunnioitusta pettänyttä kohtaan, luottamalla tulevaisuudessakaan? ja vieläpä niin, vaikka tuo petos ei olisi edes itseensä kohdistunut, eikö tietoisuus siitä, että toinen on pettänyt jotakuta, kylvä samalla epäilyksen siemenen, pettääkö jälleen? - täyttäelämää
AP, tarkennatko minulle miten määritellään pettäminen?
- Onko oman itsensä kanssa hiplailu pettämistä, jos on naimisissa. Eli saako mielestäsi vaan sinkut masturboida? Nettipornon katselijoiden ja "sauvakävelijöiden" joukossa saattaa olla jokunen aviopuolisokin, joka on kuitenkin omasta mielestään täysin uskollinen puolisolleen.
- Jos fiman juhlissa ja pienessä maistissa halailee, lepertelee työkaverilleen ja palailee jatkojen kautta kotiin, mutta varsinaista aktia ei kuitenkaan jaksettu enää tehdä, niin oliko se pettämistä?
- Yleisestikin olisin kiinnostunut tietämään mihin lainkohtaan tai koodistoon määrittelysi perustuu. Suomen laissa kun ei ole kriminalisoitu aviorikosta. Ainoastaan S24:n kansantuomioistuimen tantat ovat määritelleet avio/avoliittojen pettäjät melkeinpä murhamiesten tasolle.
-Jos koodisi perustuu raamatun löpinöihin, niin löydän sinulle kevyesti kohdan jonka mukaan miehellä voi olla useampi vaimo, joiden pitää olla hänelle kuuliaisia ja jos ne eivät miellytä niin mies saa halutessaan panna vaikka orjatarta. Jos jumala ei tästä pahastunut muutama tuhatta vuotta sitten, niin miksi se suuttuisi suomaiselle tavikselle, joka ei ole varsinaiseksi pyrkimässä profeetaksi tai moraalinvartijaksi selkärankaisen tapaan.
Minulle pahinta pettämistä on tuhlata ainutkertaista elämääni turhien asioiden murehtimiseen. Asiat menevät niin kuin ne menevät. Vastaan viime kädessä itse omasta ruumistani ja teoistani (samoin kuin puolisoni vastaa itse itsestään), ja parisuhteeni kiemurat ovat minun ja partnerini välisiä asioita. Elämääni ei tarvitse kenenkään naapurikyylän tulla säätämään ja ohjeistamaan.- älä sano tahdon
Onhan se vähän liian kuluttavaa elää esimerkiksi perhe-elämää "tapahtuu mitä tapahtuu" - tyylisen asenteen omaavan kanssa. .. .. ..
- Voisin pettää
pettäminen johtuu KUMPPANIN ehkä jo vuosia viljelemästä "minäminäminä"-asenteesta, johon ei mikään kaunis puhe tai yritys, pariterapia-ehdotukset tai mitkään ole tepsineet. Itsekkyys tarttuu. Tai en tiedä onko itsekästä hakea muualta sitä, mitä ei kerta kaikkiaan kotoa saa, millään. En meinaa että pitäisi arjen olla yletöntä pusipusia, romantiikkaa ja kynttiläillallisia, ei. Tarkotan että ihminen kaipaa ihan normia keskusteluyhteyttä, yhteistä tekemistä joskus, että molemmilla on intoa toista kohtaan ja halua kantaa vetovastuuta yhteisestä elämästä. Jos toinen on mykkä ja viihdyttää vain itseään vaikka nyt pelaamalla ja kännäämällä, ja huolehtii vain ja ainoastaan omista asioistaan ja menoistaan..Ei kuule, näe, ymmärrä eikä puhu..Voi kyllä syyttää vaan itseään sitten kun yks päivä huomaa olevansa ensin petetty ja sitten lopullisesti yksin.
- Vopisin pettää
Toisen henkinen pettäminen, eli mitätöiminen ja näkymättömäksi tekeminen ilman syytä ovat VÄHINTÄÄN yhtä hirveää pettämistä kuin fyysinen haksahdus vieraaseen lihaan.
- siis kosto ja kipu
Vopisin pettää kirjoitti:
Toisen henkinen pettäminen, eli mitätöiminen ja näkymättömäksi tekeminen ilman syytä ovat VÄHINTÄÄN yhtä hirveää pettämistä kuin fyysinen haksahdus vieraaseen lihaan.
Eli sinulla syynä on selkeesti KOSTO henkisestä laiminlyönnistä suhteessasi. Sinulla on tuo kipu minkä tunnet tultuasi henkisesti jätetyksi. Ikävä tilanne, etkö voisi lähteä suhteesta vai onko välillenne muodostunut jonkinlainen kilpailu, etkö ole valmis lähtemään, odotatko että toinen muuttuu?
- Minä en
Oikeasti selkärankainen immeinen ei edes mieti ko. asiaa, jotta pitäisitkö pienempää meteliä, kun selvästikin ruoho aidan toisella puolella kutkuttaa. Sinä petät itseäsi.
- Ei Ap
? ? ? Luitkohan nyt omaa kommenttiasi?
Siis, olet sitä mieltä, että jonkun miettiessä toisen ajatusmaailmaa, itsekin omaa samanlaisen ajattelutavan? Tyyliin, Jos joku miettii: "Mitähän tuonkin, (Esim. raiskaajan), mielessä liikkuu, tekee tuosta ajattelijasta automaattisesti potentiaalisen raiskaajan? LOL
- En kunnioita sinua
Mitä se kuuluu kenellekään, mitä pettäjä ajattelee, miten elää ja miten jaksaa itsensä kanssa? Tiedän erinomaisen hyviä syitä hakea vierasta syliä ja lämpöä edes hetkeksi elämäänsä ja satoja syitä, miksi silti jatkaa suhteessa, joka ei ole täydellinen.
Muiden ihmisten syyt, seuraukset eikä mitkään muutkaan jutskat kuulu mulle eikä sulle. Ne ovat henkilökohtaasia, persoonakohtaasia, jokaisen ihmisen ikiomia sisäisiä asioita, jotka e i v ä t k u u l u m u i l l e !- Petos
"Mitä pettäjä ajattelee ja jaksaa itsensä kanssa", ei tosiaan kuulu muille, joskin aloittaja täällä kysyikin "ihan uteliaisuuttaan" noista asioista.
Mutta, taas kerran: "miten elää" ON muidenkin asia tässä yhteydessä!! Tuo pettäminen kun koskettaa, vaikuttaa, satuttaa ja loukkaa, ym, ym. MYÖS MUITA!
Jos näin ei olisi, tämäkin viestiketju olisi erittäin todennäköisesti "kuivunut kasaan" jo heti alussa!
Mistä kumpuaa tuollainen välinpitämättömyys ja kapeakatseisuus, mikä saa parisuhteen/perheenjäsenen pettämisestä keskusteltaessa osallistujan esittämään kommentin: "Ne ovat henkilökohtaasia, persoonakohtaasia, jokaisen ihmisen ikiomia sisäisiä asioita" ?!? - täysin totta
Petos kirjoitti:
"Mitä pettäjä ajattelee ja jaksaa itsensä kanssa", ei tosiaan kuulu muille, joskin aloittaja täällä kysyikin "ihan uteliaisuuttaan" noista asioista.
Mutta, taas kerran: "miten elää" ON muidenkin asia tässä yhteydessä!! Tuo pettäminen kun koskettaa, vaikuttaa, satuttaa ja loukkaa, ym, ym. MYÖS MUITA!
Jos näin ei olisi, tämäkin viestiketju olisi erittäin todennäköisesti "kuivunut kasaan" jo heti alussa!
Mistä kumpuaa tuollainen välinpitämättömyys ja kapeakatseisuus, mikä saa parisuhteen/perheenjäsenen pettämisestä keskusteltaessa osallistujan esittämään kommentin: "Ne ovat henkilökohtaasia, persoonakohtaasia, jokaisen ihmisen ikiomia sisäisiä asioita" ?!?Tämä on täysin totta. Kyse on petoksesta siinä samoissa määrin missä olisi kyse vapaudenriistosta, rahanpesusta tai omasta kodista häätämisestä mistä vain jonka kohteeksi joku henkilö lähipiirissä joutuu jonkun toisen taholta. Sellainen yhteisö joka katsoo hyväksyvästi pettämistä ja menee jopa petturin puolelle, on petetylle väärä ja vahingollinen. Pettäminen on haavoittava asia perheessä myös lapsille ja lapset tietävät siitä aivan varmasti kuullessaan vanhempien repiviä riitoja tai seuratessaan vierestä traagista eroa toisistaan. Kun kasvaa vanehmmaksi, joku särö tulee siihen kuvaan mikä käsitys rakkaudesta on muodostunut. Vanhempien tai jonkun muun parin välinen "rakkaus" alkaakin petoksesta kuultua vaikuttaa epätoivoiselle kulissille, suruliselle rumalle sadulle, jota ei toivoisi kenellekään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509