Jälkiasennetut led-"päiväajovalot" ja laki?

Somberlain

Moro! Autossani on tuollaiset jälkikäteen asennetut led, ns. päiväajovalot. Onko nyt niin, että nuo valot eivät saisi palaa samanaikaisesti ajovalojen kanssa? Omassa autossani nuo palavat aina, kun valot on päällä. Oli kyse sitten parkeista, ajovaloista ja/tai pitkistä valoista, palaa nuo ledivalot aina. Auto on aina kuitenkin katsastettu ja vuosia olleet, itse en ole omistanut autoa vielä niin kauaa, että olisin ehtinyt katsastaa sitä.

Joten kysymys kuuluukin, tarvitseeko pelätä seuraavassa katsastuksessa, että pitäisi kytkeä niin, että saa pois päältä ajovalojen ollessa päällä?

71

15721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Kyllähän ne lain mukaan pitäis sammua kun ajo- tai parkkivalot sytytetään.

      Takavalot saa olla päällä noiden ledien kanssa.

    • ei mitään virkaa

      Siis mikä virka noilla jälkiasenteisilla päivävaloilla on kun ne eivät toimi niin kuin pitäisi, ovat kaikenlisäksi ääreettömän rumat ja usein väärinasennettu.

    • Jos ovat päiväajovaloiksi hyväksyttyä tyyppiä, niin eivät saa palaa muiden valojen kanssa, paitsi takavalot saavat palaa, ei kuitenkaan tarvitse.

      Jos kuuluvat hyväksymättömien "koristevalojen" sarjaan, niin tulkittaneen etuvaloiksi,
      täysin turhiksi.

    • C180 Kompressor

      "Joten kysymys kuuluukin, tarvitseeko pelätä seuraavassa katsastuksessa, että pitäisi kytkeä niin, että saa pois päältä ajovalojen ollessa päällä? "

      > tarvitsee pelätä, koska sinulla on väärin kytketyt valot. Korjauskehoitus tulee varmasti.

      • Anonyymi

        luehan lakipykälä päivävaloista suomessa saa palaa päivävalot ajovalojen kanssa yhtäaikaa


    • valoa päivään

      Kannattaisi varmaan katsoa valojen kytkennät, onko sielä kaikki johdot (luultavasti kolme) oikeissa paikoissa. Musta (-), punainen ( ) ja oranssi parkkivalojohdossa.
      Värit saattavat erota mun esimerkistä, kun en tiedä minkä valmistajan valot on kyseessä, mutta nämä värit ainakin Phillipsin sarjoissa.

      Palaako ajovalot muuten 0-asennossa?

      • Jeesus

        "Kannattaisi varmaan katsoa valojen kytkennät, onko sielä kaikki johdot (luultavasti kolme) oikeissa paikoissa. Musta (-), punainen ( ) ja oranssi parkkivalojohdossa.
        Värit saattavat erota mun esimerkistä, kun en tiedä minkä valmistajan valot on kyseessä, mutta nämä värit ainakin Phillipsin sarjoissa."

        Phillips on ruuvikärjen/ruuvikannan malli
        Philips on elektroniikka-alan yritys


      • AsiaaOllaPitää

        onko aina pakko koittaa päteä jollain oikeinkirjoitus taidoilla , eiköhän se asia ole kuitenkin se mitä haetaan ja tuosta sen kyllä ymmärtää oli se kumpi "phillllips" vaa


      • Hilipsjeesus
        AsiaaOllaPitää kirjoitti:

        onko aina pakko koittaa päteä jollain oikeinkirjoitus taidoilla , eiköhän se asia ole kuitenkin se mitä haetaan ja tuosta sen kyllä ymmärtää oli se kumpi "phillllips" vaa

        Jeesuksella ei ole nykyään parempaa tekemistä, muhammed vei duunit.


    • vähäsen näkee

      Noista lisä"päivävaloista". Minulla on auto jossa on huonot lähivalot. Nykyään liikennettä on niin paljon kun ajelee teillä ettei hyvistä pitkistä valoista ole yhtään apua. Ongelman muodostaakin tilanne pimeällä kun ajetaan koko ajan lyhvillä.
      Ei siinä paljon näe eteensä onko siinä tien laidassa jalankulkija kun koko ajan tulee letkaa vastaan. Itse asennutin autooni lisä lähivalot jotka ovat ei lailliset. Päivällä saan ne kytketyksi pois päältä mutta pimeällä taas letkassa ajettaessa laitan ne päälle. Eikä ole vastaantulijat räpsytelleet valoja . Siis ei häikäise toisia.

      Eikö tämä olekin parasta liikenneturvallisuutta?

      • hanurista ovat

        "Eikö tämä olekin parasta liikenneturvallisuutta?"

        No ei ole, lähivaloja ei jostain kumman syystä saa kahdentaa, joten pistähän vaan alkuperäiset pätkät kuntoon.

        Ja kuinkas tuo liittyi avaukseen, eli jälkiasenteisiin päivävaloihin, jotka ovatkin aivan hanurista.


      • ,,,,
        hanurista ovat kirjoitti:

        "Eikö tämä olekin parasta liikenneturvallisuutta?"

        No ei ole, lähivaloja ei jostain kumman syystä saa kahdentaa, joten pistähän vaan alkuperäiset pätkät kuntoon.

        Ja kuinkas tuo liittyi avaukseen, eli jälkiasenteisiin päivävaloihin, jotka ovatkin aivan hanurista.

        Kyllä lähivalojen kahdennus olisi kaikkein järkevintä, harmi vaan kun ei ole laillista.
        MIkä vika jälkiasenteisissa päivä/ huomiovaloissa muka on ???


      • vm.68
        hanurista ovat kirjoitti:

        "Eikö tämä olekin parasta liikenneturvallisuutta?"

        No ei ole, lähivaloja ei jostain kumman syystä saa kahdentaa, joten pistähän vaan alkuperäiset pätkät kuntoon.

        Ja kuinkas tuo liittyi avaukseen, eli jälkiasenteisiin päivävaloihin, jotka ovatkin aivan hanurista.

        Saa muuten kahdentaa, ikä kysymys.


    • Somberlain

      Nämä valot ovat ilmeisesti hyväksymättömät "koristevalot" ja tulkittaneen etuvaloiksi (=täysin turhiksi). Saavatko silloin olla, jos eivät ole hyväksytyt päiväajovalot vaan ns. koristevalot?

      0-asennossa ei pala ajo- eikä mitkään muutkaan valot. Ei myöskään nuo ledit. Mitään järkeä/käytännön hyötyä en noille valoille kyllä keksi, mutta tuovat ehkä vähän ulkonäköä lisää, kun näyttävät melkeinpä tehdasasenteisilta, eikä miltään amis-viritelmiltä.

      Korjauskehotusta ei ole tullut katsastuksessa koskaan aiemmin. Ehkäpä nyt sitten tulee?

      • valoa päivään

        Onkohan niissä ledeissä A-hyväksyntä, eli lailliset parkkivalot? Palaako ne kun laittaa parkit päälle muttei autoa käyntiin?

        Itselläni on päiväajovalot, jotka himmenevät parkeiksi ja palavat vaikkei auto ole käynnissä (Phillips DaylightGuide)), huomiovaloa kelissä kun kelissä...


      • onko kuuppa himmeä
        valoa päivään kirjoitti:

        Onkohan niissä ledeissä A-hyväksyntä, eli lailliset parkkivalot? Palaako ne kun laittaa parkit päälle muttei autoa käyntiin?

        Itselläni on päiväajovalot, jotka himmenevät parkeiksi ja palavat vaikkei auto ole käynnissä (Phillips DaylightGuide)), huomiovaloa kelissä kun kelissä...

        Mikä kirurgi kyseisen operaation suoritti, eikö ennestään himmeä kuuppa enää näkynyt kelissä kuin kelissä.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        onko kuuppa himmeä kirjoitti:

        Mikä kirurgi kyseisen operaation suoritti, eikö ennestään himmeä kuuppa enää näkynyt kelissä kuin kelissä.

        Olepa hiljaa, jos ei ole mitää sanottavaa......


    • ovat turhakkeet

      Jaa että jälkiasenteiset ledihilkuttimet tuovat lisää ulkonäköä, no kyllä ainakin negatiivista, siis todellakin törkeän näköisiä ovat.
      Lisää negatiivisuutta lisää väärä asennus, liian alhaalla, min 250mm, liian lähekkäin, min 600mm, rekisterikilpi mittana sinnepäin, tosin sekin 440mm jota on kuitenkin käytetty "mittana", sitten väärä toiminta, palaa ajovalojen kanssa samaan aikaan tai ei ollenkaan.

      • Turhakkeet ovat niiden mielestä, joilla niitä ei ole. Ihmetellä täytyy, etteivät ihmiset
        ymmärrä päiväajovalojen "älykkyyttä". Ajovalojen lampunvaihtovälit pitenevät
        tosi paljon. Maksavat itsensä jo vuodessa pienempänä polttoaineen kulutuksena,
        tietenkin edellyttäen, ettei ole maksanut maltaita niiden asennuksesta. Satasella
        saa kun itse asentaa, helppo homma, "jokainen pystyy".

        Siitäkin on turha valittaa, että perä on pimeänä. Kun takavaloja tarvitaan, muistunee
        vielä, mitä valoja silloin käytetään.


      • ovat turhakkeet
        Täpinä kirjoitti:

        Turhakkeet ovat niiden mielestä, joilla niitä ei ole. Ihmetellä täytyy, etteivät ihmiset
        ymmärrä päiväajovalojen "älykkyyttä". Ajovalojen lampunvaihtovälit pitenevät
        tosi paljon. Maksavat itsensä jo vuodessa pienempänä polttoaineen kulutuksena,
        tietenkin edellyttäen, ettei ole maksanut maltaita niiden asennuksesta. Satasella
        saa kun itse asentaa, helppo homma, "jokainen pystyy".

        Siitäkin on turha valittaa, että perä on pimeänä. Kun takavaloja tarvitaan, muistunee
        vielä, mitä valoja silloin käytetään.

        Turhakkeet ovat, omassani on alkuperäiset ja toimivat kuten pitääkin sekä laillisesti myös asennettu, riittävän korkealla maasta, n. 60cm, näkyvätkin paremmin kuin nuo nippanappa 25cm maasta olevat turhakkeet.


      • Tuiki tarpeelliset
        ovat turhakkeet kirjoitti:

        Turhakkeet ovat, omassani on alkuperäiset ja toimivat kuten pitääkin sekä laillisesti myös asennettu, riittävän korkealla maasta, n. 60cm, näkyvätkin paremmin kuin nuo nippanappa 25cm maasta olevat turhakkeet.

        Miten voivat olla turhakkeet? Säästävät polttoainetta, ajovalolamppuja ja niiden
        vaihtokustannuksia. Taidat olla itse turhake, jos et tuota tajua.


      • Tuikipers--t

        "Miten voivat olla turhakkeet? Säästävät polttoainetta, ajovalolamppuja ja niiden
        vaihtokustannuksia. Taidat olla itse turhake, jos et tuota tajua."

        Idiootti,suomen tieliikennelaissa lukee edelleen ,että AJOvalojen pitää olla kytkettynä maantie ajossa.Jos sulla ei ole varaa ostaa polttoainetta/lamppuja autoon niin vaihda polku pyörään tai kävele.
        Pelkillä päivävaloilla ajelu on turvallisuus riski, mut vit.nväliä onhan MULLA päivävalot.
        Ota saat..a niistä valokuva kestää kauemmin!!!!!


      • otasuoni_pullottaa

        > AJOvalojen pitää olla kytkettynä maantie ajossa

        Hieman on raasulla purut vintillä kastuneet, kun ei jo nimityksessä, päiväAJOVALOT ole tarpeeksi vihjettä siitä, millaiset vekottimet on kyseessä.


      • Anonyymi
        Täpinä kirjoitti:

        Turhakkeet ovat niiden mielestä, joilla niitä ei ole. Ihmetellä täytyy, etteivät ihmiset
        ymmärrä päiväajovalojen "älykkyyttä". Ajovalojen lampunvaihtovälit pitenevät
        tosi paljon. Maksavat itsensä jo vuodessa pienempänä polttoaineen kulutuksena,
        tietenkin edellyttäen, ettei ole maksanut maltaita niiden asennuksesta. Satasella
        saa kun itse asentaa, helppo homma, "jokainen pystyy".

        Siitäkin on turha valittaa, että perä on pimeänä. Kun takavaloja tarvitaan, muistunee
        vielä, mitä valoja silloin käytetään.

        No nythän vitsin murjaisit.

        "päiväajovalot maksavat itsensä takaisin vuodessa pienempänä polttoainekulutuksena"...

        Hohhoijaa, uskotko sanomaasi itsekään?

        Mulla on autossa helikopterin moottori katolla, helikopterin laturi lykkää virtaa ajovaloille, perus 60wattiset hehkulamput umpioissa, mutta kun auton käynnistää, tulee tehoa 2500 watin edestä, johan näkee! Eikä sokaise vastaantulijoita!


      • Anonyymi
        Tuiki tarpeelliset kirjoitti:

        Miten voivat olla turhakkeet? Säästävät polttoainetta, ajovalolamppuja ja niiden
        vaihtokustannuksia. Taidat olla itse turhake, jos et tuota tajua.

        Vitun apina mikään valo, oli se sitten ledi halogeeni xenoni hsp tai metalli, ei säästä polttoainetta.

        Onko tuo uusin automyyjien kikka? "osta tää auto, tässä on päiväajovalot, ni sun ei tarvii tankata ku kerran vuodessa, säästää meinaan sen verran bensiiniä nuo tuikut!"


    • pure jenkki

      Vidun päivä valot ku ne on huomio valot jenkeissä ne pruukaa käyttää keltaisena luulen et näkyy paremmin, suomes ollaan urpoja tämän asian suhteen.

    • Somberlain

      Katsastuksessa väärinasennetut turhakkeeni eivät kiinnittäneeet minkäänlaista huomiota ja jäin ilman korjauskehotusta. Hyvä niin, vaikka aionkin korjata nuo kytkennät oikeiksi.

      • ikidrifter

        Ne turhakkeet saa kyllä palaa ajovalojen kanssa yhtäaikaa.


    • parkkivaloa

      Mikä hyväksyntämerkintä niissä oikeen on? ( RL, DRL vai A )

    • ne näkyy hyvin

      " Siis mikä virka noilla jälkiasenteisilla päivävaloilla on kun ne eivät toimi niin kuin pitäisi, ovat kaikenlisäksi ääreettömän rumat ja usein väärinasennettu. "

      Päivävaloilla säästetään auton ajovaloja, puolivaloja, jotka voivat maksaa 700 euroa kun uusitaan, lisäksi säästyy polttoainetta. Lisäksi ne näkyvät paremmin kun useiden autojen ajovalot., varsinkin sivusuunnasta, joka onkin syynä niiden keksimiseen.

    • huomiovalojen paluu

      "Päivävaloilla säästetään auton ajovaloja, puolivaloja, jotka voivat maksaa 700 euroa kun uusitaan, lisäksi säästyy polttoainetta. Lisäksi ne näkyvät paremmin kun useiden autojen ajovalot., varsinkin sivusuunnasta, joka onkin syynä niiden keksimiseen."

      Nämähän olivat joskus 70- luvulla muotia, Itse tykkään käyttää oikeaa nimeä huomiovalot..

      • Make The Led

        Oli ne 70-luvulla huomiovalot nimeltään,keltaiset, mode / Talmu,asennusmitat olivatkin sitten sellaiset että ei sopineet moneenkaan autoon niillä ohjeilla,kytkentä oli helppo 70-lukulaisiin.
        Kysyinkin poliisilta että miten asennan kun mitat paukkuu aina ristiin niin hän sanoi että tee miten parhaaksi näet kun toimii oikein,minä en mittoja ota sanoi kokenut Lp:n poliisi.


    • Make The Led

      Tästä saat oikeaa tietoa.Mikäli kyseessä on jälkikäteen asennut entiseltä nimeltään huomiovalot niin pöljän lainsäädännön mukaan ne saa toimia ainoastaan parkkien tai ilman parkkeja yhdistelmänä,eli jos kytket ajovalot,sumuvalot tai kaukovalot niin lediesi täytyy sammua.
      Tämä on täysin ristiriidassa esim uusien autojen päivävalojen kanssa,ne päivävalot saa toimia muiden valojen kanssa mutta alennetulla jännitteellä mutta loppujen lopuksi ne helminauhat loistavat yhtä näkyvästi kuin jälkiasenteiset led-päivävalot,asetukset ovat täysin järjettömiä.
      Led huomiovaloissa/päivävaloissa asennussarjojen mukana on boxi joissa on herätejohto joka reagoi muihin valoihin mutta ei suinkaan aina toimi,(ei boxin vika vaan kun ei sovellu kaikkiin) tämä samainen boxi valvoo myös jännitettä eli valot syttyy ja sammuu jännitteen mukaan,varmin kytkentä tietysti virtalukon takaa mutta toimii myös akusta suoraan otettuna, erityisen suuria ongelmia jos on valoautomatiikka siten että parkit syttyy aina kun kone käy,vaatii lisäreleleitä ja diodit kaikille herätejohdoille.
      Kaikkein helppoa on kytkeä lisä-led-päivävalot välikytkimellä jossa on merkkivalo mutta valitettavasti sekin laitonta,fiksummat katsastusmiehet eivät näihin tartu ja vie autosi entiseen katsastuspeikkaan jos mahdollista.
      Ostettaessa päivävalosarjaa on ehdottomasti varmistettava että sieltä löytyy hyväksyntämerkinnät lasista meidän aluielle,enemmän siihen kiinnitetään huomiota.Nykyisissä ja vanhemmissakin autoissa on can-väylä se ongelmakohta joka aiheuttaa ongelmia kytkennöissä ja sen jokainen poliisi ja katsastusmieskin ymmärtää halutessaan.Kumoan täysin väittämän että lisäledit ovat rumia,asennettaessa ne oikein ovat paremman näköiset kuin monen uuden auton hirvitys-helminauhat.
      Kahden liikennemisterin kanssa olen ollut yhteyksissä huomiovalosäädöksistä mutta turhaan,Eu-säädöksiä pitäisi muuttaa mutta mahdotonta,kait siinä muutama valiokunta kokoontuisi ja kalliisti.

      • huomiovalojen paluu

        Luuletko etten tienny miten noi huomiovalot saa toimia? Itselläni on juurikin jälkiasenteiset led huomiovalot mitkä himmenee parkeiksi (Philips DayLightGuide). Päivällä ledien kanssa palaa ainostaan takavalot, lisäksi auton omista parkeista poistettu polttimot, ettei tule lainvaistaisia tupla parkkeja... Omat parkit siis palaisi vasta, kun kääntää valokatkaisijasta valot päälle.
        Asennusmittoja ne ei ihan täytä paitsi korkeus vaatimuksen (min 350mm maasta, mikä on parkkejen minimi korkeus)

        Lähi aikana meinasin viedä leimalle tollasenaa, eipä varmaan tule sanomista...


    • Ei mene läpi, ei tule leimaa ilman huomautusta. Miksi pitää sotka jälkiasennettuihin
      päiväajovaloihin etuvalotoiminto himmennettynä? Jos etuvalon etäisyys auton uloimasta kohtaa on liian suuri, niin ei tule leimaa.

    • onhan virityksiä

      Lainkoura ei ole puuttunut noihin väärinasennettuihin ja -toimiviin turhakkeisiin, erittäin härskejä virityksiä näkee päivittäin, reilu 10 senttiä maasta ja 40 senttiä toisistaan, kun pitäis olla 25 ja 60 senttiä, sekä palavat sitten ajovalojen kanssa.

      Tähän ei töppötöpinän tarvii kommentoida.

      • Varma tieto

        Pask.. jauhat. Katsastajat ovat puuttuneet. Väärinasennettuja näkee harvoin, jos nyt sinulla ei ole asennettuna noin.


    • varma tieto

      päiväajovalot eivät saa palaa saman aikaisesti etuvalojen kanssa. huomiovalot saavat palaa saman aikasesti ja niitä saa myös samnlaisena kuin muut ledpäiväajovalot. eli niissä ei ole muuta eroa kuin kytkennät ja merkinnät ledin lasissa.

      • .. ... ..

        Mikä tässä oli sitä "varmaa tietoa"??


      • alkuperäiset
        .. ... .. kirjoitti:

        Mikä tässä oli sitä "varmaa tietoa"??

        No olipa esimerkki tietämättömyydestä, mutta silti näkee päivittäin noita laittomia virityksiä niin palamisen kuin asennuksenkin suhteen.


      • .. ... ..
        alkuperäiset kirjoitti:

        No olipa esimerkki tietämättömyydestä, mutta silti näkee päivittäin noita laittomia virityksiä niin palamisen kuin asennuksenkin suhteen.

        Nii eli sun mielestä valojen nimi määräytyy kytkentavan mukaan vai???
        Eihän noi asennusmitat ole mitenkää ehdottomia, ainaki leimalla kelpaa, ku toimivat oikein... Mullaki on led huomiovalojen etäisyys vähän reilu 40cm...


    • -yövalot-

      Päivävaloista olen kahta mieltä. Sellaiset, yleensä tehdasasenteiset, jotka ovat oikeasti kirkkaat ja puskurin yläpuolella ovat hyvät. Halpahallin himmeillä tai maata viistävillä ei tee mitään. Toki hyvä jos autossa on valoautomatiikka joka vaihtaa sateella tai muuten hämärässä oikeat valot päälle. Ainakin mersussa näyttää automatiikka toimivan aika herkästi ja hyvin.

      Saako nykyään olla laillisesti kolme lisäkaukovaloa vai onko oltava parillinen määrä. Sääntö muuttui n. vuosi sitten vapaammaksi mutta en löydä sitä mistään.

    • . . . .

      Älkää puhuko päivä(ajo)valoista, jos tarkoitatte pelkästään päivällä käytettäviä valoja, joiden nimi on edelleen huomiovalot !
      Päivävalothan on nämä pakkokytketyt normaalit ajovalot...

      • saapas päähän

        Juu, en kykene alentamaan ajatteluani kastemadon tasolle


      • ....................
        saapas päähän kirjoitti:

        Juu, en kykene alentamaan ajatteluani kastemadon tasolle

        "Juu, en kykene alentamaan ajatteluani kastemadon tasolle"

        Kyllä se tuntuu onnistuvan, ku et mitää järkevää osaa sanoo...


      • g astra

        itelläni on astrassani jälkiasennetut ei hyväksytyt led-valot (tilattu kiinasta 2 eurolla, lol) ja palavat kokoajan mutta sisältä löytyy katkasija millä saan ne pois päältä tarvittaessa. ikinä ei ole tullu mitään ongelmaa niiden suhteen, ei katsastuksessa, ei poliisien suhteen vaikka kaikki palaisi samaan aikaan. on ihan katsastajasta kiinni mitä sanoo ledien suhteen.


    • halvin tietysti kii

      Joskus olen kuullut Katsastusmiehen kysyneen auton omistajalta: "mitä valoja mikäkin on" ja mistä ne syttyy. kuitteja ja sefikaatti todistuksia en ole kenenkään kuullut kysyneen. tiedän monia joilla on halpis valoja kytkettynä.

      mutta myyjän pitää ilmoittaa kaupassa että EI TIELIIKENTEESEEN. mutta asentamista ei ole kielletty ja niillä ajamista. se on vähän kuin suositus että ei saisi asentaa autoon.

      tietysti jos oikea sallittu maksaa 120€ ja halpis 20€ niin valtisen aina sen halvemman kun melkein samasta tahtaasta on tavara lähtöisin, mutta toinen ei ole maksanut sefikaatti maksua. :)

      • outoa

        Siis mikä on sefikaatti.


      • pakko myyntiä
        outoa kirjoitti:

        Siis mikä on sefikaatti.

        Sertifikaatti on todistus, jolla tarkoitetaan:

        Laatujärjestelmän auditoinnin jälkeen annettua todistusta siitä, että laatujärjestelmä on käytössä.

        tässä tapauksessa:

        kun ostanut Sertifikaattin ostanut vakuuttaa että tuote täytää mm.
        valaisimen rakennetta koskevia vaatimuksia standardeista ja direktiivejä:
        (esimerkkejä)
        Pienjännitedirektiivi 73/23/EEC
        EMC-direktiivi 89/336/EEC
        EN 60598-1: Valaisimet, yleiset vaatimukset ja kokeet
        EN 60598-2-sarja: Valaisimet, erityismääräykset
        EN 55015 Radiohäiriösuojaus
        EN 61547 EMC-immuniteetti.


    • Byrokraatti

      Väärin, tuotteen tulee olla valmistettu siten että se täyttää vaatimustenmukaisuus vakuutuksessa (certificate) esitety vähimmäis vaatimukset.
      Ts. on valmistettu asiaankuuluvien standardien mukaisesti.
      Ajoneuvoasetus puolestaan määrittelee millaisia valaisimia autoihin saa asentaa.
      Valaisimessa täytyy olla jossakin EU maassa tehdyn hyväksynnän osoittava E - merkintä.

    • Lisäjarruvalo

      Jälkiasenteiset jouluvalot ovat turhamaisuutta ja tarpeettomat
      Tehdasasenteiset päiväajovalot ovat vaaralliset.

    • Lisää_valoa

      E-merkintä oltava. Jos lampuissa A02 merkintä niin ovat silloin "parkit" ja RL tarkoittaa huomiovaloja "päivävalot"

    • epä_loogista

      että tämmöstä:
      -Pohjavalo on kielletty, mutta asemointivalo EI ole kielletty.

      -kaikki etuvalot pitää palaa parina, mutta kun auto kääntyy saa toinen etuvaloista saa sammua.

      -valoja ei saa asentaa etu akselin taakse häikästymis vaaran takia, mutta sisävalo saa kopissa olla päällä.

      -"päivävalot" asennetaan palamaan aina, muta niitä ei saa pitää päällä pimeällä tai huonossa kelissä.

      -ajovalo laki koskee vain valoja jotka ovat mahdollista kytkeä päälle autolla ajaessa yleisellä tiellä, mutta ei niitä valoja jotka kytkeytyvät silloin kun autossa ei ole sutytysvirrat päällä. (siis kun autosta nousee pois, auto saa olla kirkas kuin naantalin aurinko.)

      ***asemointi valo valaisee pohjasta päin valaisten auton sivussa olevan pimeän kohdan. voi käyttää laser viivaa ja valkeaa tai värivaloja. ei mitään rajaa. mutta ajovalo se ei ole..

      • joo_nähty_0n

        On muuten hassun näkönen viritys, eka citymaasturi tuli vastaan jossa oli tehdas päivävalot ja sitten jälkiasennetut päivävalot alhaalla. siis neljä rypästä valoja näkyy edestäpäin katsottuna. on jo häröän näköstä.

        amispelle on aina amispelle vaikka auto alla muutuisi paremmaksi,


    • Lisää_valoa

      E-merkintä aina oltava. Ledit jossa A-merkintä ovat "parkit" ja saavat luonnollisesti palaa omien ajovalojen kanssa samaan aikaan. Ledit jossa Rl tai DRL-merkinnät ovat huomiovalot "päivävalot", ajovalot eivät saa palaa samaan aikaan. Takavalot saavat palaa huomiovalojen kanssa mutta ei pakolliset niin kuin uusissa autoissa näkee pimeitä takavaloja. Etuparkkeja ei saa kahdentaa, mikä omasta mielestä on ihan älytön sääntö.

      • turhakkeet.ovat

        En ymmärrä miksi asennetaan lisäpäiväajovalot, ja sitä ettei osata kytkeä niitä jälkiasenteisia oikein, useinmiten palavat ajovalojen kanssa sekä ovat väärin asennetut, liian alhaalla ja lähellä toisiaan. Huvittavat päivävalot näin traktorissa, hytin yläreunassa aivan vierekkäin, että jo on tonttuja jo liikkeellä.


      • naurettavimmat_pellet

        Naurettavimmat ratkaisut on kylläkin nähty pullakuskien kanankopeissa; samaan aikaan palaa
        - ajovalot
        - (jälkiasenteiset) homovalot
        - jälkiasenteiset päiväajovalot
        - jälkiasenteisten lisäkaukovalojen "angel eyes" koristevalot

        Vielä kun auton omiin etu/pysäköintivaloihin asentaa siniset ledit ja/tai rek. kilven valoihin mahd. kylmäsävyiset ledipolttomot, on amis-pudokkaan tuunaukset vimpan päälle.

        Kakkossijalle pääsee audisti, joka oli asentanut rinkeliautoonsa jälkiasenteiset päiväajovalot. Siihen maskin keskelle. Alkuperäisten päiväajovalojen väliin .... 4x päiväajovalohan on melkein yhtä hyvä kuin lähivalot, joten tällä setillä kelpasi kurvailla iltahämärässä...


    • Lisää_valoa

      Sitä vielä että omasta mielestä lailliset, laadukkaat ja oikein asennetut led huomiovalot lisäävät turvallisuutta siten, että muut havaitsevat sinut aikaisessa vaiheessa. Kylmä värisävy auttaa silmää havaitsemaan mm. auringossa ledin 5500-6000 kelvinin värisävyn. Toki tämä on vain oma mielipide :-)

    • vielä.aiheeseen

      Vielä aiheeseen palatakseni, niin virkavalta kuin katsastusasemat eivät näköjään puutu jälkiasenteisten päivävalojen asennukseen ja toimintaan, asennuksia näkee jos jonkinlaisia, yleisin virhe on liian lähekkäin olevat valot, minimi 600mm, käytäntö 300mm, toiminnassa sitten se että palavat ajovalojen kanssa yhtäaikaa tai ei sitten ollenkaan.

      • pientä_kehityst

        Kaipa noihin jonkun verran puututaan, koska kaikkien kummallisimmat virtykset, etenkin pullakuskien harrastamat "keulalla palaa 8 kpl valoja samanaikaisesti" viirtykset ovat kadonneet lähes kokonaan.

        Toisaalta pullakuskeilta ei näytä vitutus ainakaan vähentyneen. Ja edelleen näkyy kyrsivän myös vanhoilla ritsoilla ajavia.


    • Mitro

      Kaikki tito asiasta löytyy sivulta: www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia

    • LuodinHinta

      Ei voi kuin ihmetellä tätä negatiivisuutta ja kaikkien haukkumista. Kyllä se katkerinta ja köyhintä menoa on niillä jotka solvaa ihan selvästi. Outoa kyllä negatiivisuus tässä ketjussa säteilee uusilla autoilla leuhkaajista. Säälittävää kilpavarustelua. Paskaan löin käteni kun tänne katsoin.

      • läsävalo

        No eiköhän se negatiivisuus jälkiasennusxenoneiden kohdalla melko poikkeuksetta johdu niiden häikäisystä vastaantulijoille. Väärä suuntaus tai pelkästään alunperin tehottomammalle halogeenille tarkoitetun umpion aiheuttama hajavalo ja siroaminen usein syynä.

        Hyvin tehtyähän ei vastaantulija edes huomaa mutta huonosti tehdyn kyllä taatusti.


    • L.Kääpä

      Aika kuvaavaa, että nimenomaan uuden auton velaksi ostaneiden tärkeilijöiden mielestä alkuperäiset tehdasasennetut päiväajovalot ovat hyvä ja hieno homma, mutta täsmälleen samalla tavalla toimivat ja kaikin tarvittavin hyväksynnin varustetut jälkiasennetut ovatkin pelkkää pelleilyä ja amistuunausta. Ettei vain ottaisi päähän huomata, että vanhaankin autoon saa halutessaan samat hassutukset kuin uusissa autoissa. Se kun saattaa pahimmillaan vaikeuttaa sitä oman erinomaisuuden korostamista. Väärin kytkettyjä valoja ei tietenkään pidä hyväksyä, mutta jos jälkiasennetut toimivat täsmälleen samoin kuin uusissa autoissa alkuperäiset, en näe asioissa eroa, enkä mitään syytä jälkiasennuksiakaan väheksyä.

    • L.Kääpä

      Aika kuvaavaa on se, että juuri uuden auton velaksi ostaneiden tärkeilijöiden mielestä alkuperäiset tehdasasennetut päiväajovalot ovat niin hienot, hyvät ja coolit, mutta täsmälleen samalla tavalla toimivat ja vaadittavin hyväksynnin varustetut jälkiasennetut ovatkin säälittävää pelleilyä ja amistuunausta. Ettei vain ottaisi pattiin huomata, että halutessaan vanhaankin autoon saa samat hassutukset kuin uusiin, mikä saattaa tehdä oman erinomaisuuden korostamisen vähän vaikeammaksi. Väärin asennettuja valoja ei tietenkään tule hyväksyä, mutta jos jälkiasennetut toimivat täsmälleen samoin kuin uusissa, en näe niillä mitään eroa, enkä syytä väheksyä jälkiasennettuja.

      • onkoedesoohoosee

        Ihan käteisellä on uusi auto ostettu, ja vituttavat ainoastaan häikäsevät räpellykset, joten turhaan maalailet omia mielikuviasi sinua varakkaammista kateellisista, kun tosiasiassa se olet sinä joka olet paremmillesi kateellinen. Muuten on ihan sama mitä kotteroihinne räpeltelette pihoillanne pikkupakkasissa näpit jäässä, mutta muiden turvallisuutta vaarantavia viritelmiä ei tule sietää. Ihan vinkkinä muillekin, törkeästi häikäisevistä valoista voi ilmoittaa ihan poliisille koska kyseessä on liikenneturvallisuusasia.

        Eikä sinun omilla "hyväksynnöilläsi" ole mitään merkitystä, vaan ainoastaan automalliin tyyppihyväksytyillä ja katsastuksessa kelpaavilla ajovaloilla.


      • 234567

        "Aika kuvaavaa on se, että juuri uuden auton velaksi ostaneiden tärkeilijöiden mielestä alkuperäiset tehdasasennetut päiväajovalot ovat niin hienot, hyvät ja coolit, mutta täsmälleen samalla tavalla toimivat ja vaadittavin hyväksynnin varustetut jälkiasennetut ovatkin säälittävää pelleilyä ja amistuunausta. Ettei vain ottaisi pattiin huomata, että halutessaan vanhaankin autoon saa samat hassutukset kuin uusiin, mikä saattaa tehdä oman erinomaisuuden korostamisen vähän vaikeammaksi. Väärin asennettuja valoja ei tietenkään tule hyväksyä, mutta jos jälkiasennetut toimivat täsmälleen samoin kuin uusissa, en näe niillä mitään eroa, enkä syytä väheksyä jälkiasennettuja."

        Näin on. Vitun pelle autistit jaksaa vängätä turhasta. Joihinkin vanhoihin autoihin ledi päivävalot sopivat hyvin. Ja myös niissä oikein asennettuna vähentävät polttoaineen kulutusta ja ajovalopolttimoiden palamista.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1542
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1482
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      221
      1223
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1115
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      323
      1072
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    8. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      156
      1026
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      307
      1018
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      77
      994
    Aihe