Joskus näkee että veneiasä on esim 500 litran polttoainetankki ja sitten 50 litran päivätankki. Mikä on tuon päivätankin idea?
Päivätankki
21
1896
Vastaukset
- jotainmutua
Yksi asia on se että paska ei kulkeutuisi filttereille ja koneelle niin helposti, vaan jää varastotankkiin. Toinen asia on että pienempi päivätankki on parempi sijoittaa ylemmäksi mikäli tarvetta.
- veneeni päivätankki
Omassa veneessäni päivätankki on moottoria ylempänä, päätankki on vesilinjan alapuolella. Päivätankin etuina tulee ensimmäisinä mieleen:
- polttoaineen puhtaus on varmempi (päätankin ja päivätankin välissä on esisuodatin, päivätankin pohjan tyjennyshana helpottaa tankin pitämistä puhtaana)
- painovoima helpottaa moottorin p-a saantia ja ilmastus filtterien vaihdossa on helpompi
- p-a kulutuksen seuranta yksinkertaistuu. Ilman sähköistä mittaria tiedän litran tarkkuudella paljonko polltoainetta on jäljellä (päivätankin kyljessä on läpinäkyvä, asteikolla varustettu putkimittari). - equillibrium
Painojakauman takia.
- paraneeko vakaus??
Ehkä tuo painonjakauman ajattelu oli hetkellinen mielijohde? Jos asennat nykyiseen veneeseesi päivätankin, onko se painonjakauman kannalta edullista? Yleensä päivätankki asennetaan päätankkia korkeammalle.
Se tietenkin on totta, että painavan tankin (päätankin) sijoittaminen vesilinjan alapuolelle lisää vakautta. - päivätankista
paraneeko vakaus?? kirjoitti:
Ehkä tuo painonjakauman ajattelu oli hetkellinen mielijohde? Jos asennat nykyiseen veneeseesi päivätankin, onko se painonjakauman kannalta edullista? Yleensä päivätankki asennetaan päätankkia korkeammalle.
Se tietenkin on totta, että painavan tankin (päätankin) sijoittaminen vesilinjan alapuolelle lisää vakautta.Päivätankki kannattaa sijoittaa jos mahdollista alemmas kuin päätankki/tankit ovat, silloin siirtohanan ollessa auki se on aina täynnä, eikä ilmaa pääse polttoainejärjestelmään vaikka paatti tekisi eskimokäännöksen, se taas antaa turvaa kuoppaisella säällä. Tankin ei tarvitse olla kovin iso, itselläni on 250hp moottori ja 10l päivätankki joka on moottorin alla.
- Miksi keksiä?
päivätankista kirjoitti:
Päivätankki kannattaa sijoittaa jos mahdollista alemmas kuin päätankki/tankit ovat, silloin siirtohanan ollessa auki se on aina täynnä, eikä ilmaa pääse polttoainejärjestelmään vaikka paatti tekisi eskimokäännöksen, se taas antaa turvaa kuoppaisella säällä. Tankin ei tarvitse olla kovin iso, itselläni on 250hp moottori ja 10l päivätankki joka on moottorin alla.
Mikä idea kirjoittaa tuollaisia keksittyjä juttuja sinänsä asialliseen keskusteluun?
- On niitäkin.
Miksi keksiä? kirjoitti:
Mikä idea kirjoittaa tuollaisia keksittyjä juttuja sinänsä asialliseen keskusteluun?
No tuohan oli lähinnä kai kahden tankin yhdistävä sakkakuppi johon ilmeisesti myös on paluu moottorilta.
Kokemuksena moisesta on eräästä kalastusveneestä missä ko. purkki sijaitsi kölissä, akselin alla. Tämä tukkeutui nopeasti johtuen osaltaan varmasti epäpuhtaasta polttoaineesta (tynnyreistä tankattu). Sijaintinsa vuoksi oli työläs putsata joten melkonopeasti ko purkki ohitettiin.
Päivätankkihan tuo ei ole! - päivätankista
Miksi keksiä? kirjoitti:
Mikä idea kirjoittaa tuollaisia keksittyjä juttuja sinänsä asialliseen keskusteluun?
Näin se on toteutettu ja hyväksi todettu, kolmen ison päätankin "käyttötankki" lienee oikeampi nimi kuin päivätankki, ei kovin hankala tyhjentää kun alimmassa kohdassa on tyhjennyshana kuten myös päätankeissakin, letku vaan kanisteriin ja mahdollinen sakka poistuu tankin pohjalta.
- Selkeä järjestely
Jos veneessä on useita polttoainetankkeja eri puolilla venettä, on käytännöllistä käyttää vain yhtä tankkia ajamiseen. Tärkeä syy on muun muassa se, että dieselin paluusyöttö pitää käytännössä olla samaan tankkiin, josta diesel otetaan. Jos ajetaan usealla eri tankilla, hanajärjestelyt ovat monimutkaisia ja virhealtiita. Tarkoittaa sitä, että jos paluu on eri tankkiin kuin dieselin otto, ajotankki tyhjenee aika nopeasti...
- paluusyöttö
on minulla vain sb-tankkiin. Jos täytän molemmat piripintaan ajelen sbtankin ensin noin puolilleen, sitten avaan bb-tankin hanan ja katselen mittareita milloin se on puolillaan ja suljen sen taas, siihen menee kauan. Jos en sulje ajoissa, sbtankki tietysti tulvii mereen mutta en ole kertaakaan unohtanut vielä...
- Juttuja...
paluusyöttö kirjoitti:
on minulla vain sb-tankkiin. Jos täytän molemmat piripintaan ajelen sbtankin ensin noin puolilleen, sitten avaan bb-tankin hanan ja katselen mittareita milloin se on puolillaan ja suljen sen taas, siihen menee kauan. Jos en sulje ajoissa, sbtankki tietysti tulvii mereen mutta en ole kertaakaan unohtanut vielä...
Keskikokoisella venedieselillä tankillinen löpöä kiertää kokonaan koneen reilusti alle tunnissa, ehkä nopeamminkin. Eli et tietenkään tee noin oikeasti. Mutta miksi siiten kirjoitat noin?
- sdfgwer34576
Juttuja... kirjoitti:
Keskikokoisella venedieselillä tankillinen löpöä kiertää kokonaan koneen reilusti alle tunnissa, ehkä nopeamminkin. Eli et tietenkään tee noin oikeasti. Mutta miksi siiten kirjoitat noin?
Itseasiassa noin tehdään myös lentokoneessa.
Tosin tankkia vaihdetaan välillä.
Ensin puoli tuntia oikealla, sitten tunti vasemmalla, tunti oikealla...
Siinä on ihan mekaaninen hana, joka ilmeisesti muuttaa myös paluun siihen tankkiin jota käytetään. - paluusyöttö
Juttuja... kirjoitti:
Keskikokoisella venedieselillä tankillinen löpöä kiertää kokonaan koneen reilusti alle tunnissa, ehkä nopeamminkin. Eli et tietenkään tee noin oikeasti. Mutta miksi siiten kirjoitat noin?
Tarkoitin vaan kommenttina edelliseen että sellaisenkin puutteellisen järjestelyn kanssa voi elää. Voisin tietysti järkätä palautuksen molempiinkin. En siis sulje sbtankin hanaa kun avaan bb:n. Näin minä olen kuitenkin oikeasti tehnyt nyt noin 20 vuotta jo. Jos et usko niin se kiinnostaa minua harvinaisen vähän. Perkins 4.236, 2x300 litraa ja kalvopumppu naksuttaa koneen kyljessä pakosarjan alla. Taidat puhua jostakin sähköpumpusta? Ja/tai pienemmistä tankeista?
- lorottaa tai tihkuu
Juttuja... kirjoitti:
Keskikokoisella venedieselillä tankillinen löpöä kiertää kokonaan koneen reilusti alle tunnissa, ehkä nopeamminkin. Eli et tietenkään tee noin oikeasti. Mutta miksi siiten kirjoitat noin?
Noin se tapahtuisi minullakin, paluu kierrossa kulkee kaikki, mitä siirtopumpun syötöstä ei mene moottorille. Monissa systeemeissä paluuseen tulee vain se, ruiskumpun syötöstä jää suuttimilta yli, siis pikkuinen murto-osa siitä, mitä siirtopumppu tuottaa.
- fghrty345676
Juttuja... kirjoitti:
Keskikokoisella venedieselillä tankillinen löpöä kiertää kokonaan koneen reilusti alle tunnissa, ehkä nopeamminkin. Eli et tietenkään tee noin oikeasti. Mutta miksi siiten kirjoitat noin?
Voisko dieselmoottorin paluu olla kuten öljypolttimissa kun on esim tiger-loop tai vastaava yksputkisysteemi?
- equillibrium
Painojakauma koskee myös pituussuuntaa.
Yleensä päätankki halutaan mahdollisimman alas ja keskelle.
Tankki ollessa vajaa, poltoaine liikkuu tankissa väliseinistä huolimatta ja aina silloin, kun vene on pitkän aikaa kallellaan.
Liikkuva polttoaine lisää kallistumista, jos sitä on paljon, se lisää sitä paljon. Tankin on hyvä olla sellaisessa paikassa jossa polttoaineen liike vaikuttaa veneen asentoon mahdollsimman vähän.
Jos tankki on kaukana moottorista, voidaan tarvita välitankkia paluukierron takia tai ihan sen takia, että palovaara pienenee kun moottori ja päivätankki saadaan toiseen päähän venettä. Päätankissahan polttoaine ei itsestään syty.- Missä veneessä?
Kerro joku käytännön esimerkki minkälaisessa ja -kokoisessa veneessä ajatuksesi on toteutettu ja minkä kokoisella päivätankilla niissä vaikutetaan painonjakaumaan. Muuten ajatuksen juoksuasi on vaikea hahmottaa. Onko itselläsi vene ja onko siinä painonjakaumaa säätelevä päivätankki?
Päivätankin nimi johtunee siitä, että se riittää yhden vrk:n koneajoon. Omassa veneessäni päivätankki täytetään käsipumpulla päätankista. Polttoaineen tankkaaminen tapahtuu ainoastaan päätankkiin. 60 litran päivätankkini ei muuta 10tn painoisen veneeni painonjakaumaa kuin teoriassa. Enemmän veneeni painonjakauma muuttuu, kun 75-kiloinen massani liikkuu kannella. Veneeni vesitankin tilavuus on kaksinkertainen polttoainetankin tilavuuteen verrattuna. Sillä onko vesitankkini täynnä tai tyhjillään on isompi merkitys painon jakaumaan kuin pienen p-a-määrän pumppaamisella päivätankkiin.
Painonjakauman muuttamiseksi on kai yleisempää käyttää siihen tarkoitukseen painolastitankkeja, joissa on vettä. Esim. Open 40 -luokan kilpaveneissä on sellaiset kallistuksen vähentämiseksi. Ennen vastakäännöstä luuvartin tankin vesi (esim. 600 l) päästetään leen tankkiin. Painolastitankki korvaa "läskit laidalla". - equillibrium
Missä veneessä? kirjoitti:
Kerro joku käytännön esimerkki minkälaisessa ja -kokoisessa veneessä ajatuksesi on toteutettu ja minkä kokoisella päivätankilla niissä vaikutetaan painonjakaumaan. Muuten ajatuksen juoksuasi on vaikea hahmottaa. Onko itselläsi vene ja onko siinä painonjakaumaa säätelevä päivätankki?
Päivätankin nimi johtunee siitä, että se riittää yhden vrk:n koneajoon. Omassa veneessäni päivätankki täytetään käsipumpulla päätankista. Polttoaineen tankkaaminen tapahtuu ainoastaan päätankkiin. 60 litran päivätankkini ei muuta 10tn painoisen veneeni painonjakaumaa kuin teoriassa. Enemmän veneeni painonjakauma muuttuu, kun 75-kiloinen massani liikkuu kannella. Veneeni vesitankin tilavuus on kaksinkertainen polttoainetankin tilavuuteen verrattuna. Sillä onko vesitankkini täynnä tai tyhjillään on isompi merkitys painon jakaumaan kuin pienen p-a-määrän pumppaamisella päivätankkiin.
Painonjakauman muuttamiseksi on kai yleisempää käyttää siihen tarkoitukseen painolastitankkeja, joissa on vettä. Esim. Open 40 -luokan kilpaveneissä on sellaiset kallistuksen vähentämiseksi. Ennen vastakäännöstä luuvartin tankin vesi (esim. 600 l) päästetään leen tankkiin. Painolastitankki korvaa "läskit laidalla".Ihan näin hölmöä tulkintaa ei kai kukaan osannut odottaa?
Käsi ylös, joka ennusti!
Siis päätankin sijoittelusta on kysymys. Päätankki sijoitetaan optimaaliseen paikkaan ja päivätankki pienempänä sinne, missä se on tarkoituksenmukaista. - Ei ollut tahallista hölm
equillibrium kirjoitti:
Ihan näin hölmöä tulkintaa ei kai kukaan osannut odottaa?
Käsi ylös, joka ennusti!
Siis päätankin sijoittelusta on kysymys. Päätankki sijoitetaan optimaaliseen paikkaan ja päivätankki pienempänä sinne, missä se on tarkoituksenmukaista.Ikävä, että käsitit ystävällisen kysymykseni ja kommenttini hölmöilyksi. Keskustelun aihe on polttoaineen päivätankki, niin ymmärsin. Valmiissa veneissä lienee harvoin mahdollista sijoitella isoja pa-tankkeja jälkiasennuksina niin, että ne parantaisivat stabiliteettiä. Ehkä punkkien alle saisi mahtumaan lisää tankkeja, jolloin ne pitää sijoittaa symmetrisesti painonjakauman takia. Pienen päivätankin jälkiasennus voi olla helpommin toteutettavissa ja perusteltuakin, jos veneessä on useampia pa-tankkeja.
En ole kuullut, että purjeveneiden paarlastitankit voisivatkin olla polttoaineella täytettyjä. Sitäkö suunnittelit? - Equillibrium
Ei ollut tahallista hölm kirjoitti:
Ikävä, että käsitit ystävällisen kysymykseni ja kommenttini hölmöilyksi. Keskustelun aihe on polttoaineen päivätankki, niin ymmärsin. Valmiissa veneissä lienee harvoin mahdollista sijoitella isoja pa-tankkeja jälkiasennuksina niin, että ne parantaisivat stabiliteettiä. Ehkä punkkien alle saisi mahtumaan lisää tankkeja, jolloin ne pitää sijoittaa symmetrisesti painonjakauman takia. Pienen päivätankin jälkiasennus voi olla helpommin toteutettavissa ja perusteltuakin, jos veneessä on useampia pa-tankkeja.
En ole kuullut, että purjeveneiden paarlastitankit voisivatkin olla polttoaineella täytettyjä. Sitäkö suunnittelit?Sori, en tajunnut, että oli tahatonta.
Siis isot tankit (päätankit) on pakko sijoittaa jo veneen sunnitteluvaiheessa, muuten niille ei jää tilaa. Ne laitetaan mahdollisimman lähelle painopistettä ja mahdollismman alas, jotta niiden pintojen vaihtelu tai polttoaineen liikkuminen ei vaikuta liikaa veneen asentoon.
Päivätankit ovat pienempia ja niiden asettelu ei ole niin kriittistä. Ei kannata sekoittaa köliin, paarlastiin tai muuhun sellaiseen.
Miten sinä valitsisit pääatakkien paikan ja miksi? - Ei siis uutta!
Equillibrium kirjoitti:
Sori, en tajunnut, että oli tahatonta.
Siis isot tankit (päätankit) on pakko sijoittaa jo veneen sunnitteluvaiheessa, muuten niille ei jää tilaa. Ne laitetaan mahdollisimman lähelle painopistettä ja mahdollismman alas, jotta niiden pintojen vaihtelu tai polttoaineen liikkuminen ei vaikuta liikaa veneen asentoon.
Päivätankit ovat pienempia ja niiden asettelu ei ole niin kriittistä. Ei kannata sekoittaa köliin, paarlastiin tai muuhun sellaiseen.
Miten sinä valitsisit pääatakkien paikan ja miksi?Juuri näin selostin. Nykyisessä pitkäkölisessä veneessäni kölikotelon peräosa muodostaa pa tankin, etuosa on täytetty lyijyllä. Pieni päivätankki ei vaikuta vakauteen, ei myöskään polttoaineen mahdollinen loiskunta kölitankissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521