Mitä lakkaa?

34ft

Tarkoitus lakata salongin lattialevyt. Vanha 20 vuotta vanha lakkaus alkaa olla kulunut. Mitenkäs tuossa lannattaisi edetä?

Parisatasella hiomapaperilla pinta rikki ja rasvanpoistoainaalle mömmöt pois. Vanha lakka on puolihimmeätä tai samettista ja uuden ajattelin olevan samanlaista.

Minkäslaista lakkaa olette käyttäneet ja minkälaisia kokemuksia on kertynyt? 7-8 kertaan kannattanee kuitenkin lakata ja välissä kevyt hionta?

Alapuolelle ei varmaan lakkaa kannata laittaa ettei levy lakkaa hengittämästä?

10

545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä siitä tulee!

Jos lakkaat pintoja, joissa on ennestään 1-komp. lakka, käytä nytkin 1-kompponenttista. Jos alkuperäinen on 2-komp, voit käyttää joko 1 tai 2-komp.lakkaa. Jos et tiedä kumpaa lakkaa alkuperäinen on ja haluat nyt lakata 2-komp., hio puupuhtaiksi.

Lakkapurkin kyljessä on käyttöohjeet mm. välihionnasta.
      En usko, että käytännössä on juuri muuta eroa eri 1-komp.lakkojen välillä kuin hinta - kun kysymys on turkkilevyistä ja himmeistä tai puolihimmeistä lakoista. (Jos itse haluan lakata pintoja kiiltäviksi olen useimmiten käyttänyt Spinnaker tai Epiphanes-lakkoja).
      2-komponenttisella polyuretaanilakalla saat ehkä kovemman pinnan kuin 1-komponettisella.
      Kiiltävä lakkapinta on liian liukas turkkilevyihin.

Jos turkkilevysi ovat vaneria, voit huoletta lakata ne myös alapuolelta. Puun hengittäminen taitaa koskea lähinnä puuveneiden kylkilaudoituksia. Omassa veneessäni olen lakannut turkkilevyt himmeällä kotimaisella Helo-lakalla (kestänyt hyvin jo vuosia) ja alapinnat olen maalannut. Makuasia.

• Jos pinta on paikkapaikoin rikki, kannattaa ottaa ihan puulle asti. Kuumailmapuhaltimella ja skraballa vain läpi ja hionta epäkeskohiomakoneella 120 paperilla, kumminkin varoen, että viilu ei mene rikki. Olen kokeillut melkein kaikki lakat omassa veneessä läpi. Onhan noissa eroja, mutta en jaksa alkaa niitä tässä sen tarkemmin suomimaan. Suosittelen tuollaiseen levyyn ihan perus yksikomponenttista alkydilakkaa Helo, Tikkurila, Hempel, itse vetäsin ja vedinkin Rylardin nopealla lakalla,

http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=182

Tuollaisessa käyttötarkoituksessa ei saa suuria eroja. Kerroksia vaan riittävästi, välihionta väliin. Itse vedän kaikki tuollaiset ruiskulla, ensimmäiset pari ohutta kerrosta pensselillä toki. Kotiloissa hyvä mohair tela ja laadukas lakkapensseli tasoitukseen, niin työ etenee.

• seppomartti

Ehdotuksia:
      Jos lakkapinta on ehjä niin hio ja lakkaa poistamatta entistä.Säästyy työtä.
      Jos lakkapinta on riki poista kaikki kuumailmapuhaltimella.
      Välihiontojen sijaan lakkaa märkää märälle, että saat paksua pintaa. Hio sitten.
      Unohda mattapintaiset lakat, ne eivät kestä märissä olosuhteissa.
      Jos kyseessä on teakpinta niin ainakin Epifaneksella on tähän oma lakkansa. Ilmeisesti 1-komponentti poluretaania, johon oli lisätty vernissa tms. Kuivui hitaasti on oli nahkeaa mutta väitetään pysyvän paremmin kiinni.
      Kiiltävä lakkapinta on märkänä liukastusvaarallinen merenkäynnissä. Lisää viime kerrokseen liukuestepulveria niin saat samalla mattapinnan. Hienoa hiekkaakin voi käyttää jos ei erityispulveria löydy

• seppomartti

Unohtui, että alapinnat olen käsitellyt mieluummin puunkyllästysaineella niin eipä irtoa kuten lakka tuppaa tekemään. Ja ehkäisee hometta.

• Hyvin on kestänyt

Itselläni on eri kokemus. Puolihimmeä Helo kestänyt 45.000 mm reissun ja on yhä siisti. Pohjustuksen voi tehdä kiiltävällä lakalla. Tietysti viimeistelykerroksenkin voi tehdä kiiltävällä lakalla, johon lisää lasihiekkaa tms. Ei taida tulla kosmeettisesti ihan yhtä siisti kuin himmeällä lakalla. vOmien turkkilevyjeni lakkausohjeet (Helo) kysyin Nautorin kaverilta, jonka tunsin. En ole kuullut Swanien turkkilevyjen lakkauksen kosteusongelmista!

• Seppomartti

Mattalakan huono vedenkesto perustuu kokemuksiini istuinkaukalon mahonkipöydän mattalakkauksesta ja uuden ranskalaisveneen portaiden ja kulkuluukun ympäristön seinistä. Missään kohteessa ei kestänyt kuin pari vuotta. Useissa mattalakoissa myös purkissa kerrotaan, ettei sovellu ulkokäyttöön. Perimätieto kertoo, ettei Swaneja ja Balticeja lakattu mattalakalla vaan 2-komponettilakalla 7 kerrosta ja himmennys olisi tehty metallivillalla lopuksi. Todenperäisyydestä en tiedä.

• Laipiot eri lakalla!

Ns sisäpiiritiedon mukaan sinun kuvailemasi lakkausmetodi koskee Swanien ja Balticien laipiota ja muuta sisustusta. Ainakin sitä mikä vuosia sitten oli käytössä. Silloin lakkaus tehtiin kiiltävällä ja lopuksi hionta silkinhimmeäksi. Ylläpitohoitoon puuöljyä ohuesti. Turkkilevyjen lakkaukseen kuulin käytetyn eri systeemiä niinkuin kerroin.
        Varmaankaan turkkilevyjen himmeät lakkapinnat eivät pysyisi siisteinä avotilassa pidettyinä! En myöskään tiedä miten moneen kertaan ranskalaisveneiden puupinnat lakataan..

Muistamani mukaan himmeiden ja puolihimmeiden lakkojen käyttöohjeissa mainitaan, minkälainen pohjustus ja millä lakalla se suositellaan tehtäväksi. Myös lakkakerrosten määrästä kerrotaan käyttöohjeista. Luulen, että eri valmistajilta on erilaisia suosituksia.

• 34ft

Kiitos kommenteista. Haluan pinnaksi himmeän, en kiiltävää. Jostain luin että olisi kestävyyden ja sävyn (siis ettei mene himmeäksi/sameaksi) suhteen että lakkaisi kirkkaalla 6-7 kerrosta ja viimeinen kerros himmeällä.

Ei ole tosiaan tietoa, onko nykyinen 1 vaiko 2 komponenttista. Tuskin tuota mistään saa selvillekkään vai voikohan tuon testata jollain konstin? Vene on 1994 Elan 34 (taitaa suomessa olla kaksi kappaletta)

Tietty voisi Sloveniaan laittaa mailia. Lähettivät viime talvena veneen manuaalinkin tehtaalta kun kyselin.

• -Mika-

Lakkaamisesta: Tapoja on varmaan monia, mutta näin olen saanut hyvän ja kestavän pinnan:

Vanha lakka kaikki pois. Joko lämpöpuhaltimella ja skrapalla tai kemikaaleilla ja skarapalla. Tai sitten niin kuin mä olen tehnyt: Hiomalla. Kunnon koneet ja paperit niin kovaksi kuivunut lakka lähtee sitenkin yllättävän vaivattomasti.

Ja sitten kun puu on puhdas ja varmasti kuiva, olen öljynnyt sen. Ihan noilla puuöljyillä, joita lähes joka kaupasta saa.
      Mun kokemuksen mukaan lakka pysyy paremmin öljytyssä puussa. Pätee niin umpipuuhun kuin vaneriinkin. Öljyäminen nostaa "karvat pystyyn" siitä puusta, joten välihionta 120 paperilla on tarpeen ennen ekaa lakkakerrosta.

Eka lakkaus 50/50 ohennetulla täyskiiltävällä, välilakkaukset hieman ohennetulla ja tayskiiltävällä. Lopullinen pintalakkaus halutulla kiillolla. Mutta kunnollinen kuivuminen ja välihionnat kannattaa tehdä, jos vaan on aikaa. Jos laittaa märkää märälle, jokainen epätasaisuus korostuu lakkakerrosten määrän lisääntyessä ja pinnasta tulee epätasainen. Kestävyyteen ei ole vaikutusta sillä, kummalla tavalla tekee. Nopea välihionta 240 paperilla tuottaa nätin ja sileän pinnan.

• gh34

Poistin eilen ruokapöydän vanerista ja reunalistoista tiikkiöljyt pois. Lakkaa siinä tuskin oli, mutta jos lakan kanssa onnistuu yhtä hienosti, niin suosittelen todella lämpimästi sikliä työkaluksi ja Solmasterin maalinpoistohyytelöä pehmentimeksi. Levitin pensselillä ja annoin olla varttitunnin. Tässä työn jälkeä parin minuutin siklityöskentelyn jälkeen: https://sites.google.com/site/purjevenedetaljeja/tiikkitoeitae/solmaster_ja_sikli.jpg
        Valmista tuli noin puolessa tunnissa, kun reunojen ja nurkkien kanssa oli sitä säätämistä.
        Tuntui, että riittävän leveällä ja tukevalla siklillä ei tarvitse pelätä naarmuja eikä tiikin puhkikulumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe