Muistellaanpa aikoja, jolloin tietotekniikka ei ollut vielä niin kehittynyttä...
Mun ensimmäinen kosketus tietokoneeseen oli joskus 80-90-lukujen vaihteessa kun sain tätini vanhan pc:n itselleni. Se oli niitä ensimmäisiä kunnollisia pc-koneita, mitä suomessa oli kotitalouksille markkinoilla, ja ostettaessa se oli ollut törkeän kallis. Olin sen saadessani ehkä hieman yli 10-vuotias. Siinä oli kaksi lerppuasemaa eikä kovalevyä ollenkaan vaan MS-DOS piti joka kerta erikseen ladata lerpulta. Eikä hiirtä tietenkään, kun ei ollut graafista käyttistäkään... Hyödyllistä oli se, että tuli opeteltua hurjasti dos-komentoja, jotka ikävä kyllä ovat jo muistista hiipuneet...
Muistan että minulla oli myös joku todella alkeellinen tekstinkäsittelyohjelma, jolla ahkerasti kirjoittelin tarinoita, sekä kaksi peliä, digger ja frogger, joita pelasin varmaan kyllästymiseen asti... Lisäksi silloin sai vielä kirjastosta lainata lerpuilla olevia hyödyllisiä opetuspelejä, joita niitäkin tahkottiin ahkerasti. Internetistä ei osattu vielä edes uneksia...
Tämmöisiä muisteloita mulla. Kertokaapas muutkin tarinanne, kuinka olette tietokoneisiin tutustuneet! Varsinkin, jos olette syntyneet ajalla ennen mikrotietokoneiden yleistymistä eli ennen 80-lukua... Itse olen nainen ja vuosimallia-79
Muistaisko joku vanhemmista surffailijoista vielä että kuinka jännää se oli kun suomeen tuli ensimmäiset reikäkorttitietokoneet 50-60-lukujen vaihteessa, ja millaista se oli, kun mikrotietokoneet alkoivat yleistyä 80-luvulla? Muutos on ollut hurja viimeisen 40 vuoden aikana.
Ensimmäinen tietokoneesi?
16
880
Vastaukset
- oli..
Älkää nyt naurako, mut se oli Salora Manager, joskus 80-luvun puolivälissä ostettu jostain kodinkonekaupasta kun sitä myytiin poistohintaan.
Sitä seuras vuonna -89 mun eka pc, ja taas pyydän että älkää naurako, se oli Schneiderin EuroPC (aivan,se hieman Amigan näköinen), sitten käytettynä ostin Amstrad PC 1512:n, kasailin samalla omia koneita, ensin XT-tasoisen koneen, sitten AT:n ja siitä edelleen 386:n, 486:n jne, sivussa tuli ostettuu wanha IBM XT jonka annoin vanhemmille ekaks koneeks...jossain välis tuli duunista ostettuu IBM PS/2-servu jonka ne oli poistaneet käytöstä, sit sitä siirryttiinkin jo Pentium MMX-tasoisten koneiden aikaan, toinen on käytettynä ostettu ja toinen uutena itsekasattu. Ja siinä ajassa ollaan yhä. Täytyis kai jo rakentaa kohta taas uus kone, Duron 1.6 GHz riittäis mulle.
Sori, pitkäks venähti tää luettelo, sähän kysyit vaan ekaa konetta..mut kun sitä jäi muistelemaan menneitä. :)
Ai niin, ja ikää likemmäs 40v. male- 000
C64, 486dx4@100, K6-2@300, T-bird@1,1->2100 (palomino)@1900 /16x100
- Muisteloita
Hieman aiheeseen liittyen, tammöinen kilpailu on käynnissä:
http://mikropc.net/rml/kilpailu-hp.html
Etsitään siis painavinta kannettavaa tietokonetta. Nyt jos kaapista löytyy joku ikivanha kannettavan romu joka painaa kuin synti, niin ei muuta kuin ottamaan osaa kisaan! - Monni
1980 oli yliopistolla joku Univac-merkkinen ja joku toinenkin huoneen kokoinen masiina. Kaksi grafiikkanäyttöä oli, muut olivat tekstinäyttöjä. Reikäkorttikonekin oli käytävän nurkassa, mutta sitä ei käyttänyt muut kuin yksi vanha proffa.
ATK-kurssilla opittiin tekemään ohjelma, joka piirsi sinifunktio grafiikkanäytölle, ja se oli juhlavaa.
Niin, ja tenttiinilmoittautumispäätteellä ei ollut näyttöä lainkaan. Kone suolsi vain paperitulostetta ulos. Siinä pystyi sitten paperiläjästä katsomaan kuka on mihinkin ilmoittautunut.
Muutaman vuoden päästä tulivat sitten mikrot; IBM-PC kaksine lerppuasemineen, sekä hifimalli IBM-XT, jossa oli 10 megan kovalevy... - iiX
1994-powerPC 6100
1997-iMac 233mhz
2000-iMac 600mhz
tulossa
2004-iMac 20" G5? - MacFinn
Ensikontaktini sain Xeroxin jollain mallilla n -82. Mutta ensimmäinen oma koneeni oli Panasonic JD-850M, CP/M käyttis, 8 tuuman lerput. Painava kuin mikä. Mulla on yksi tollainen vieläkin tallessa.
WordStar oli eka tekstinkäsittely ja mikän taulukkolaskenta tuohon oli, en enää muista.
Olihan sekin hirveän hintainen mutta omassa hommassaan kätevä. Eikä niitä tarvinnut myydä kuin yhden tai kaksi kuukaudessa.
Nyt en enää onneksi myy. - KimmoK
Sitten laitoin Amigan. Sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihtaa.
- Jukka
Oli 386 Dx 40 Mhz, sitten 486 75 Mhz, Sitten P 133, Sen Jälkeen P 150 Mhz...se oli mulla aika pitkään...sitten ostin P 400 Mhz. Sitten 800 Mhz Amd Ja nyt mulla on Amd Duron 1,2 Ghz. Ei tämäkään enää mitään uusinta mallia ole mutta kun itse pärjää, niin eikös se ole pääasia? :)
- J.mäh
Vic20 02/86 (käytetty) -> C64 1541 12/86 (käytetty) -> A500 12/89 -> A4000/040 04/93 -> Duron600 10/00 -> AthlonXP2500 12/03.
Vicci meni vaihossa kuusnepaan. Kuusnepapaketti maksoi 2000mk, mutta reilun kolmen vuoden päästä sain paketista vielä 1700mk. Silloin piti vielä rauta arvonsa. Loput systeemit vielä tallessa.
- Pazi
Eli joskus 80 luvun puolivälissä C-64
siitä sillonko tuli suomeen en jaksa muistaa
Amiga 600 sitten muistaakseni v.94 486/66
v.98 Cellu300@375 v.2001 pena 166@200
v.2002 Athlon 1700@1650 Palomiina kyseessaä.
nyt on alla Duron 1400@XP/ 2000-2400 rippuen tehon tarpeesta.
Raudastahan revitään sitten kaikki mahdolline irti. - tytteli
se oli. Joskus 1980 uskoisin. Ne oli silloin uusia. Jotain naurettavaa ohjelmanpätkää siihen rakentelin ja tietysti oli nauha-asema, joka toimi c-kasetilla (nykynuoret ei taida sitäkään enää tuntea).
Sitten meni aikaa ja muutettiin mieheni kanssa yhteen... 1995.Kotiin tuli HP pentium 90 mhz olisiko ollut yhden gigan kovo?
Sitten Compaq pentium II 333 mhz 5 gt, jota vähän paranneltiin vuosien saatossa (mm. lisää muistia, polttava cd).
Nyt käytössä Siemens AMD Athlon 2600 80gt. Riittää kyllä tarpeisiimme. - Asentaja®
Eka kone oli itse koottu cosmac/telmac n. -77 mahtavalla 2kt muistilla ja hipaisunäppäimillä. Nyt rautaa talo täynnä koska ammatilaisena ei raaski luopua kaikista muistoistaan...
- risto rento
Hyundai 80386sx 16 mHz kellotaajuudella, 4 mb:n keskusmuistilla ja 40 mb:n kovalevyllä. Asemina lisäksi lerppu ja korppu. 14 " näyttö ja ikivanha pistematriisi kirjoittimena. Dos 3 tjtn käyttiksenä, peleistä muistan lähinnä ensiasennuksen yhteydessä laitetut PoliceQuest 1:n ja Hoylen korttipelit. Helkkarin hyvin ja luotettavasti toimi, kunnes muutaman vuoden sisään kehitys ajoi vehkeestä ohi. Kalliskin se oli, muistaakseni n. 12-14000 mk.
- risto rento
taustatietona.
- Mäkkihöperö
Macintosh 512K eli ns FatMac, jossa oli yksi sisäinen ja yksi ulkoinen korppuasema, joka ymmärsi vain yksipuolisia 400K korppuja.
Aikaisemmin olin katsellut Apricotia, mutta onneksi maltoin odottaa nähtyäni konttorikonemessuilla jonkun Xeroxin laitteen, joka maksoi maltaita eikä sen esittelijäkään tajunnut sen käyttöliittymän mahdollisuuksia. Silloin totesin myös että jos joku olisi 10 vuotta aikaisemmin kertonut mulle omistavani joskus tietokoneen, olisin pitänyt häntä hourupäisenä.
Ja olen todellakin lävistellyt reikäkorttipakkoja eräajoihin, joiden tulostusliuskat (usein vain virheilmoitukset!) saatiin hakea seuraavana päivänä ATK-keskuksesta. Se todella opetti arvostamaan helppokäyttöisyyttä. Sen jälkeen vain paras on kelvannut. :-) - Jase
1980 luvun alkupuolella se kaikki alkoi, VIC20:n ja vanhan TV:n kanssa rassaillessa. Sitten tuli tarvetta laajentaa näkemystä pari vuotta myöhemmin laitoin Commodore 64:n ja aloin tosissaan rassata koneiden kanssa; tuli Spritet ja assembly. Sitten pari vuotta meni taasen ja piti saada parempaa Amiga 500 vaikutti parhaalta paketilta tuolloin ja siinä tulikin sitten ohjelmoitua vähäsen enemmän, ko. vehkeessä kun on monta erikoisprosessoria ja silleen. Sitten koulu todella alkoi ja tarvittiin PC:n tehoja ja helppoutta siistä Pomi DX486-66 tuli kehiin, 420 MB kovalevyä ja 8 MB keskusmuistia !!! WOW !!!
Koulu jatkui ja sitten Pomi kävi pieneksi kun tarvittiin Java-kehitysympäristöä ja sen sellaista. Tietokonekaupasta jäi käteen seuraavaksi Fujitsu Intel Celeron 400Mz, 4GB kovalevyllä ja 32MB muistilla WOW ! Kolme vuotta myöhemmin taasen sitten piti saada parempaa Fujitsu Siemens Athlon 2600 , 80GB kovalevyllä ja 512 MB keskusmuistilla... Nyt ollaankin tässäpäivässä jo ja Athlonilla tehdään töitä vielä tänäkin päivänä :)
Seuraavassa koneessani tullee olemaan triplaten nopeampi prossu ja 500-1000 GB kiintolevy ja ehkä 2-5 GB keskusmuistia; luulisin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642