Tein testin netissä, että mitä kaikkea on viimeisen vuoden aikana tapahtunut:
-vaimon keskivaikea masennus ja sen tuomat vaikeudet lääkitys
-kaksi keskenmenoa
-ison velan otto ja muutto uuteen kotiin
-yt -neuvottelut kahdesti ja ylityöpiikkejä
-työpaikan vaihto
-liikuntaharastuksen lopettaminen ajapuutteen vuoksi
...
nyt tänä vuonna jo toista kertaa iski flunssa päälle. Varmasti kortisoliarvot tapissa.
Olen jo kerran elämässä kokenut tällaisen ja paloin silloin loppuun sekä sairastuin autoimmuunitautiin.
Jotenkin tuntuu, että tämä maailma tänäpäivänä on liian raaka paikka. Vaimokin jo sanelee että rakkaus on loppu ja kannattaisi erota. huhhhuijaa että on taas kestämistä tässä
Kylläpä on ruuhkavuosi
2
120
Vastaukset
Huomenta 32mies.
Sinulla tosiaan on kasautunut paljon koettelemuksia lyhyen ajan sisään. On selvää, että jos uusia tulee, ennen kuin ehtii vahvistua entisten jälkeen, voimat tuntuvat loppuvan kokonaan.
Kerroit kokeneesi aiemminkin tämänkaltaisia stressitilanteita ja sairastuneesi. Voisikin olla hyvä keskittyä muutamaan kysymykseen: Miten selvisit tuolloin tilanteesta muuten? Millaisia yleisesti ottaen ovat selviytymiskeinosi ja omat voimavarasi? Minkä avulla tsemppaat itseäsi vaikeissa tilanteissa? Mikä on sellaista, josta saat voimaa ja iloa? Miten rentoudut? Miten lepäät? Mihin voit vaikuttaa, mihin et voi?
Jos parisuhteessa on eron uhka päällä, se vaikuttaa varmasti koko elämään kattavasti. Voisiko nyt olla paikka vaimon oman sairauden hoitamisen lisäksi lähteä myös hoitamaan parisuhdetta? Masennus vaikuttaa aina kaikkiin perheenjäseniin jollain tavoin. Joskus puoliso sairastuu vahvuuteen toisen puolison masennuttua.
Maailma varmaan on monin tavoin raaka paikka. Mutta elämässä on myös paljon voimaa, mielekkyyttä, uusia mahdollisuuksia ja toivoa.
Niiden löytämistä toivottaa meiju, diakoni.- 32mies
Kiitos viestistä. Siitä tuli mieleen useita asioita. Tuo vahvuuteen sairastuminen oli minulle aivan uusi tieto ja sitä tässä hieman selvittelen.
Aikoinaan tosiaan tuli melkoinen stoppi mutta selvisin siitä kuitenkin hyvin. Aikaa otti toki pari vuotta mutta ne ovatkin olleet niitä parhaita vuosia jolloin kasvoin varmasti aikalailla. Itseasiassa kaipaan tuota aikaa.
Muutin silloin mukavaan kaksioon, josta ikkunoista näki vain metsää ja naapurin olivat mukavia. Jätin kaiken ylimääräisen pois elämästä. Erakoiduin ja aloin lueskelemaan kirjoja.
Pikkuhiljaa niitä käydessä läpi löysin aina jonkun asian mikä "oli ollut pielessä". Muutin ajatteluani myönteisemmäksi ja annoin asioiden enemmän olla, enkä pyrkinyt niitä niin kontrolloimaan.
Joogan ja pilateksen kautta sain kehotuntuman takaisin ja sellaisen stressi-ylikierrostilan vuosien jälkeen takaisin rennoksi.
Lopulta asiat jotka olivat stressaavia alkoivat muuttua sellaisiksi joista jopa nautti. Esimerkiksi kauppareissut olivat kivoja kun saatoin kävellä ostoksilla ja tutkailla kuinka moni ihminen oli "laput silmillä" ja pois tästä hetkestä.
Lopulta mukaan palasi liikunta.
Luonteeltani olen kuintekin niin introvertti, että palaudun parhaiten ollessani aivan yksin vailla mitään häiriötä, tällä hetkellä tarvitsen tätä mutta se on pahentanut parisuhdetta huomattavasti. Niinpä mainitsemasi suhteen hoitaminen on ollut hyvin vaikeaa viime aikoina, oikeastaan liki mahdotonta.
Tuo kontrollointi täytyy liittyä myös omaan stressini kokemiseen ja sitä on ollut esimerkiksi vaikea tilanne työpaikalla. Ensin oli ylityökuormaa ja heti perään hommat loppuivat ja laitettiin yt:t käyntiin. Lomautusmahdollisuuden tuoma epävarmuus on se asia mikä sai minut ahdistuneeksi. Työni on ollut poikkeuksellisen itsenäistä ja nyt en pystynyt kontrolloimaan tilannetta.
Samalla aikaa on yrittänyt saada perheenlisäystä ja hankkia elanto kotia varten. Velkaa paljon ja ei turvaa työttömyyden varalle.
Mutta nyt olen toivottavasti pian jo uudessa työpaikassa ja tämä saattaa kääntää tilanteen.
Olin varmasti masentunut aiemmin ja tiedän, että siitä ei selvitä hetkessä, eikä muu auta kuin oman elämän muuttaminen ja halu muuttaa se. Vaikka olen luullut että minulla olisi ollut kaikki keinot auttaa tässä vaimoa niin en ole onnistunut siinä vaikka kuinka olen yrittänyt. Jokatapauksessa tiedän, että vaimon masennus johtuu pääasiassa hänen työstään mutta varmasti nämä muut asiat ovat pahentaneet myös tilannetta.
En vaan ole pystynyt saamaan perhe-työ-oma elämä -tasapainoa kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983