Mites nää potkurit nyt menee kun mulla on 70hv yamaha -88, mutta siihen on laitettu joskus 60hv:n koneesta perä potkureineen. Katselin tuossa jotain taulukoita netista ja kivasti potkureiden koot menevät poikki aina -60hv jälkeen ja sitten jatkuu seuraava taulukko 70hv-... Onko tuossa 60hv perässä jotain eroa 70hv:n? Mikä olis sopivan kokonen potkuri jos vauhtia haetaan lisää(vene alle 300kg). Auttakaa, hermot menee!
Yamahan potkureista
13
7444
Vastaukset
- Ya-man
3-sylinteriset 60 ja 70hv moottoreissa aivan samat potkurit. Jos en väärin muista, niin 70;sessä oli alkup. potkuri 19" ja 60:sessä 17".
Akselin tunnus on molemmissa K.
Samat moottorit ne ovat.
Kyllä siihen varmaan väh. 19" alumiinipotkuri pitää olla. Sehän on helppoa kun katsoo paljonko kone kiertää täysillä.- Jussi
Sekoittaa varmasti taulukoita kun 4-tahti 60 hv ja vanhoissa 2 pyttysissä koneissa on pienemmät potkurit ns G-akselilla olevat potkurit...
- yamppi
Jussi kirjoitti:
Sekoittaa varmasti taulukoita kun 4-tahti 60 hv ja vanhoissa 2 pyttysissä koneissa on pienemmät potkurit ns G-akselilla olevat potkurit...
2T koneissa on sama 60hv-115 (130 en ole ihan varma).Mulla on finsport500 115 ja 23 alu huiska ja teräs 21.
- Blobby
yamppi kirjoitti:
2T koneissa on sama 60hv-115 (130 en ole ihan varma).Mulla on finsport500 115 ja 23 alu huiska ja teräs 21.
että olisi sama potkuri 60-115 hv.
- Ya-man
Blobby kirjoitti:
että olisi sama potkuri 60-115 hv.
K-akseli 60->130hp. Kyllä jämpti on näin.
- jpee
yamppi kirjoitti:
moi. mitä se sun veneesi kulkee ? mulla on samanlainen yhdistelmä , mutta yamahan orkkis 25" alupotkurilla . mulla kone kiertää 5700-5800, kun trimmaa aivan ylös ettei pito vielä lopu. vedenpainemittariin olen saanu kerran 3.5kg. eli 51.4 solmua huiput.
- yammu
jpee kirjoitti:
moi. mitä se sun veneesi kulkee ? mulla on samanlainen yhdistelmä , mutta yamahan orkkis 25" alupotkurilla . mulla kone kiertää 5700-5800, kun trimmaa aivan ylös ettei pito vielä lopu. vedenpainemittariin olen saanu kerran 3.5kg. eli 51.4 solmua huiput.
kattonut gepsillä joten en tiedä tarkkaa.Sen tiedän nyt että pohja ja kulki repesi ja mun kyynärpää ja kaverin polvi kun meinattiin lähteä sillä tallinnaan ja mentiin alustavasti kokeilemaan sitä tohon harmajan toiselle puolelle ja oli noin 1.5 metrinen aallokko.Vedettiin hampaat irvessä sellasta kunnon loikkaa että kun lähti aallosta hyppyyn niin kone otti jatkuvasti rajottajalle ja kun tultiin alas oli ilmat pihalla.Mutta hauskaa oli ja ehkä mennään tallinnaan ensikesänä kun on ensiksi hieman laminoitu ja lepytelty vaimoja.Hajos muuten samalla keikalla ratti,valot,akkukotelo ja perälauta murtui.Voipi olla että ajelan jatkossakin sisävesillä enkä tuo sitä tänne isojen poikien vesille.Oli yllättävää kuinka hyvin sillä pääsee meri olosuhteissakin mutta äijät ei kyllä kestä sitä menoa pitkiä matkoja.Ja jos joku epäilee tarinaan niin soitteleepi super secatin kapteenille tai vartiostoon ne varmasti muistavat meidät vielä.
- heräsit
jpee kirjoitti:
ja päästit kissan ulos, niinkö??
- yammu
heräsit kirjoitti:
ja päästit kissan ulos, niinkö??
noita tarkoitin epäilijöillä.Voi tulla ihastelemaan venettä kun sitä ei ole vielä korjattu ja kyynärpäässäkin on arvet tallella kaverin polvesta en tiedä.
- Hummeri
yammu kirjoitti:
kattonut gepsillä joten en tiedä tarkkaa.Sen tiedän nyt että pohja ja kulki repesi ja mun kyynärpää ja kaverin polvi kun meinattiin lähteä sillä tallinnaan ja mentiin alustavasti kokeilemaan sitä tohon harmajan toiselle puolelle ja oli noin 1.5 metrinen aallokko.Vedettiin hampaat irvessä sellasta kunnon loikkaa että kun lähti aallosta hyppyyn niin kone otti jatkuvasti rajottajalle ja kun tultiin alas oli ilmat pihalla.Mutta hauskaa oli ja ehkä mennään tallinnaan ensikesänä kun on ensiksi hieman laminoitu ja lepytelty vaimoja.Hajos muuten samalla keikalla ratti,valot,akkukotelo ja perälauta murtui.Voipi olla että ajelan jatkossakin sisävesillä enkä tuo sitä tänne isojen poikien vesille.Oli yllättävää kuinka hyvin sillä pääsee meri olosuhteissakin mutta äijät ei kyllä kestä sitä menoa pitkiä matkoja.Ja jos joku epäilee tarinaan niin soitteleepi super secatin kapteenille tai vartiostoon ne varmasti muistavat meidät vielä.
Mullakin on peräpeili paskana viime kesän jäljiltä. En saanu konetta heti käyntiin ja naapurin ukko nautti tilanteesta laiturillaan. Noh, sitten kun kone käynnistyi viimein, niin runttasin kyrpiintyneenä kaasun täysille ja sitä seurasi pauketta ja rätinää... En iljenyt jäädä siihen enää ihmettelemään, vaan päästelin pois paikalta tutkimaan vaurioita. Kivastihan se oli repinyt veneen perää paskaksi... Vene on muuten Yamarin 435S sillä 70hv:n jammulla 8)
...ja kyllä se aallokko muuttuu aikas kovaksi kun tälläisillä veneillä täysiä ajetaan.
- vaihdettu
-89 60hv Yamaha johon ostin käytetyn 70hv 13X19 alumiinipotkurin ja hyvin on pelannut Veneenä Flipper 470GT kierrokset ennen 5800rmp nyt tolla 70hv potkurilla 5500rmp. Huippunopeus ei tosin minun tapauksessa varmaan noussut yhtään, mutta matkanopeudella kierroksien lasku oli hyvä puoli.
Olisikohan 60hv original potkuri ollut 12.2/3?x17
Nuosu joka tapausessa oli 17"- Hummeri
19" potkuria olin vähän ajatellutkin. Tällä hetkellä kun toi kierrosten nosto ei oikein vaikuta kulkuun mitenkään, kiitos ton 17" vakio propellin. Ei sattus keltään löytymään ylimääräistä 19":sta?
Kiitos kaikille vastauksista.
- Harppa
Kannattasin ihan tavallista 12 5/8X21K potkuria eikä maksa niin kuin teräs jos pistät ballisticin niin 13 3/8X19 (13 3/8x21 potku loppuu) Ps:kokemusta on Bella 440 Kaverilla 70hv Yamaha -88 mulla sama 60hv -88 koneitten tehoissa ei suuria eroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274