Miten käytännössä toimii tuuliperäsin?
Idean tiedän, mutta miten se käytännössä tapahtuu.
Mitä noita katsellut, niin monessa on narut pinnalle, mutta myös peräsimen näköinen vedessä.
Joku fiksumpi voisi valottaa juttua.
Tuuliperäsimen toiminta
3
4722
Vastaukset
- Toimiva peli
Yleisin periaate on ns. servo pendulum -tuuliperäsin.
Siinä on pystyssä oleva vanerinen tuulilapa, jonka tuuli kääntää nurin. Kääntyessään tuulilapa kiertää vedessä olevaa airoa sen akselin suhteen. Tällöin veden virtaus painaa airoa sivuun ja tämä liike välitetään naruilla pinnalle tai ruoriin. Tuulilavan kulma veneen suhteen säädetään halutun tuulikulman mukaan.
Periaate on yksinkertaisen nerokas, mutta hyvin toimiva tuuliperäsin ei silti ole aivan yksinkertainen valmistettava. Siksi ne ovat huomattavan kalliita kapineita.
Jo 4--5 solmun nopeudella vedessä kulkevan airon aikaansaama ohjausvoima on todella suuri, ja nopeuden kasvaessa voimakin kasvaa. Myös tuulilapa toimii sitä paremmin, mitä kovempi keli on. Lisäksi tuuliperäsin ei kuluta lainkaan sähköä. - DolphinD
Toinen vaihtoehto toteuttaa tuuliperäsin on esim. Hydrovanen käyttämä systeemi, jossa veneen oma peräsin lukitaan keskelle, ja tuuliperäsimen tuulilavan liikkeet välittyvät suoraan tuuliperäsimen omalle ohjailuperäsimelle. Tällöin pinnaan/ruoriin ei tule ollenkaan ohjausnaruja. Hydrovanessa tuulilapa on isompi ja tuuliperäsimen tulee olla järeästi kiinnitetty peräpeiliin, koska siihen kohdistuu veneen ohjaamisen tarvittava voimaa. Servo pendulum -tuuliperäsimessä (kuten Windpilot Pacific) veneen ohjaamisen hoitaa edelleen veneen oma peräsin, joten se on rakenteeltaan ja kiinnitykseltään kevyempi ja mielestäni myös hieman siromman näköinen.
Etuna tällaisessa Hydrovane-tyyppisessä ratkaisussa on, että tuuliperäsin toimii myös varaperäsimenä, jos veneen oma peräsin vaurioituu. - luettavaa löytyy!
Vanhassa Derek Danielsin v. 1984 kirjoittamassa artikkelissa kuvataan tuuliperäsimien kehitystä ja tyyppejä. Suosittelen sen lukemista.
http://www.hydrovane.com/wp-content/uploads/2011/11/Derek-Daniels_Article-19841.pdf
Hydrovanessa ei ole servolapaa kuten DolphinD jo kertoikin. Siinä on suurehko tuulilapa, joka kääntää erillistä ohjailuperäösintä. Veneen oma peräsin lukitaan. Ainoa naru on se, jolla säädetään tuulilavan suuntaa tuuleen nähden (=veneen kurssia). Servolapaisissa tuuliperäsimissä (Monitor ym) tuulilapa kiertää servolavan akselia. Akselin kiertyessä vesi painaa lavan sivulle ja lavan liike välittyy naruilla rattiin tai pinnaan. Veneen peräsin kääntyy, kunnes tuulilapa on taas tuulen suuntainen. Monitor on hyvässä maineessa mekaanisen kestävyytensä takia. Varsinkin Windpilot Pacific Plusissa on ollut alumiiniputken katkeamisia. Huhupuheiden mukaan valmistaja olisi uusimassa rakennetta vahvemmaksi.
Tässä tarinaa Monitor-tuuliperäsimestä (pitkähkön jutun 1. osa)
http://www.youtube.com/watch?v=2LJpWMBACbw
Kakkososa ja muita tuuliperäsinvideoita löydät youtubesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693