Voiko olla nuoruusiän poissaoloepilepsia?

tyttö14

Olen 14 - vuotias ja olen jo muutaman vuoden ajan huomannut satunnaisia kohtauksia, jolloin ikään kuin menen omiin maailmoihini, katse lasittuu yhteen kohtaan eikä minuun saa kontaktia muutamaan sekuntiin. Kuulen kyllä kaikki mitä puhutaan ja näen, mutta olen omissa maailmoissani enkä reagoi mitenkään. Minut saa kyllä havahtumaan kohtauksesta ravistamalla, ja kohtauksen jälkeen pystyn jatkamaan samoja hommia, en kuitenkaan kunnolla tiedä kuinka kauan kohtaus kestää, mutta arvioisin, että korkeintaan kymmenen - pari kymmentä sekuntia.

Kohtauksia sattuu usein vain koulussa, eivätkä ne ole kovin yleisiä, kerran - pari muutamassa kuukaudessa. Olen tyttö.

Onko sellaista "järjen seisomiskohtausta" vain, vai voiko liittyä epilepsiaan? kohtaus alkaa ihan yhtäkkiä ja loppuu melkein heti kun havahdun siitä, joskus myös jos tuijotan pitkään samaan paikkaan voi kohtaus alkaa. Suvussani ei tietääkseni ole epiä (?)

3

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13v

Tuo kuulostaa oikeastaan aika normaalilta. Itsellänikin ollut tällaisia, jo ennekuin epilepsiaa ruvettiin epäilemään.
      itse olen ajatellut, että jos tällainen tulee juuri esimerkiksi siitä, että tuijotan samaan kohtaan pitkään, johtuu se jotenkin siitä, että ensinnäkin rupeat kunnolla miettimään jotain asioita, ja aivosi keskittyvät vain siihen asiaan ja sulkevat kaikki muut asiat pois.
      kaverini kanssa tästä yleensä keskustellaan... :)
      Onko sulla myös joskus sellassia, että kohtauksen jälkeen kun tuijjotat jotain, niin tajuat että voisit vain nousta ylös ja jatkaa hommia, mutta et vain jaksa. Et jaksa liikuttaa silmiä pois tästä kohteesta. Tai sen jälkeen kun taas lähdet liikkeelle, tuntuvatko joskus lihaksesi jotenkin veltoilta ja väsyneiltä?

• aloittaja14

En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota lihasten velttouteen, mutta en ole ainakaan huomannut mitään poikkeavaa. Joskus en vaan jaksa kuunnella toisten puhetta ja en jaksa tehdä muuta kuin tuijottaa kohdetta.

• 20+1

Ihan normaalilta kuulostaa. Tiedän mitä tarkoitat tuolla "kohtauksella". Varmana jokainen kokee tuon "lasittuneen katseen", jolloin henkilö ei selväti ole täysin kartalla mutta kuitenkin kuulee ja ymmärtää kun hälle puhutaan. Poissaolokohtauksessa olet todella poissa, etkä tajua et nyt sulle joku puhuu tai muista jälkikäteen, täysin blackout.

Kaksi eri asiaa tää "tuijotus" ja poissaolokohtaus. Ole huoleti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      329
      3912
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3590
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      5
      2302
    4. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      112
      1704
    5. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1628
    6. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1349
    7. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      973
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      101
      949
    9. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      875
    10. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      86
      791
    Aihe