Voiko olla nuoruusiän poissaoloepilepsia?

tyttö14

Olen 14 - vuotias ja olen jo muutaman vuoden ajan huomannut satunnaisia kohtauksia, jolloin ikään kuin menen omiin maailmoihini, katse lasittuu yhteen kohtaan eikä minuun saa kontaktia muutamaan sekuntiin. Kuulen kyllä kaikki mitä puhutaan ja näen, mutta olen omissa maailmoissani enkä reagoi mitenkään. Minut saa kyllä havahtumaan kohtauksesta ravistamalla, ja kohtauksen jälkeen pystyn jatkamaan samoja hommia, en kuitenkaan kunnolla tiedä kuinka kauan kohtaus kestää, mutta arvioisin, että korkeintaan kymmenen - pari kymmentä sekuntia.

Kohtauksia sattuu usein vain koulussa, eivätkä ne ole kovin yleisiä, kerran - pari muutamassa kuukaudessa. Olen tyttö.

Onko sellaista "järjen seisomiskohtausta" vain, vai voiko liittyä epilepsiaan? kohtaus alkaa ihan yhtäkkiä ja loppuu melkein heti kun havahdun siitä, joskus myös jos tuijotan pitkään samaan paikkaan voi kohtaus alkaa. Suvussani ei tietääkseni ole epiä (?)

3

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13v

Tuo kuulostaa oikeastaan aika normaalilta. Itsellänikin ollut tällaisia, jo ennekuin epilepsiaa ruvettiin epäilemään.
      itse olen ajatellut, että jos tällainen tulee juuri esimerkiksi siitä, että tuijotan samaan kohtaan pitkään, johtuu se jotenkin siitä, että ensinnäkin rupeat kunnolla miettimään jotain asioita, ja aivosi keskittyvät vain siihen asiaan ja sulkevat kaikki muut asiat pois.
      kaverini kanssa tästä yleensä keskustellaan... :)
      Onko sulla myös joskus sellassia, että kohtauksen jälkeen kun tuijjotat jotain, niin tajuat että voisit vain nousta ylös ja jatkaa hommia, mutta et vain jaksa. Et jaksa liikuttaa silmiä pois tästä kohteesta. Tai sen jälkeen kun taas lähdet liikkeelle, tuntuvatko joskus lihaksesi jotenkin veltoilta ja väsyneiltä?

• aloittaja14

En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota lihasten velttouteen, mutta en ole ainakaan huomannut mitään poikkeavaa. Joskus en vaan jaksa kuunnella toisten puhetta ja en jaksa tehdä muuta kuin tuijottaa kohdetta.

• 20+1

Ihan normaalilta kuulostaa. Tiedän mitä tarkoitat tuolla "kohtauksella". Varmana jokainen kokee tuon "lasittuneen katseen", jolloin henkilö ei selväti ole täysin kartalla mutta kuitenkin kuulee ja ymmärtää kun hälle puhutaan. Poissaolokohtauksessa olet todella poissa, etkä tajua et nyt sulle joku puhuu tai muista jälkikäteen, täysin blackout.

Kaksi eri asiaa tää "tuijotus" ja poissaolokohtaus. Ole huoleti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe