Avaimet käteen/aikataulu

puuxsi

Onko kenelläkään kokemusta avaimet-käteen asuntojen valmistumisaikatauluista? Eli sellainen normikokoinen puutalo 1 tai 2 kerrosta, kellari/ei kellaria.

7

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjdksfjasdljfkl

      Muurametalo 3 kuukautta, desing-talo 6 kuukautta johtuen erilaisesta pohjaratkaisusta (muureme on aina rossipohjalla ja desing-talo sillä paremmalla maanvaraisella perustuksella).

      Mutta tarkennuksena, että molemmat ovat valmistalopaketteja, eivät avaimet käteen malleja.

    • Ordinary House

      Aijaa, miten niin Designtalo ei ole "avaimet käteen"-malli. Meidän ainakin on.

      Rakentamisaika n. 5 kk ja siinä heinäkuu välissä, jolloin ei ihan kauheasti tapahtunut.

      • Avaimet kätöseen

        Minä käsitän avaimet käteen rakentamisen sellaisena, että mun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin ostaa tontti ja joku tekee loput sekä lykkaa lopulta avaimet kouraan kun kaikki on valmista.
        Eräs kaverini osti uuden omakotitalon eräältä ammattirakentajalta joka teki ihan kaikki, jopa pihat oli tehty.

        Kun taas näissä valmistalopaketeissa ostat tai vuokraat tontin, hommat luvat, hommaat suunnittelijat, palkkaat vastaavat, hoidat kaikki lupa-asiat, paperityöt, ilmoitukset, teetät maatyöt, pohjatyöt, sähkö-, vesi-, kaukolämpöliittymien sopiminen, hankinta, valvonta ja tarkastus, talotehtaan hankinta, matariaalien valinta, rakennus siivous, rakentamistyön laadun, aikataulun ja työn valvonta ja hyväksyminen, työmaakokoukset, arkistointi, ilmoitukset viranomaisille.
        Kun talopaketti on luovutettu, niin valmistalon maalaus ym. ulkotyöt jotka eivät sisälly valmistalon toimitukseen, maantäytöt, kallistukset, tasaukset, pengerykset, pihatyöt, nurmikot, istutukset, asfaltointi, kivetykset, pihavalot, postilaatikko, roskakatos, pyörävarasto/telineet jne. jne.

        Valmistalopaketti on vain 60-70%.sti valmis, se täytyy aina muistaa.


      • Ordinary House
        Avaimet kätöseen kirjoitti:

        Minä käsitän avaimet käteen rakentamisen sellaisena, että mun ei tarvitse itse tehdä muuta kuin ostaa tontti ja joku tekee loput sekä lykkaa lopulta avaimet kouraan kun kaikki on valmista.
        Eräs kaverini osti uuden omakotitalon eräältä ammattirakentajalta joka teki ihan kaikki, jopa pihat oli tehty.

        Kun taas näissä valmistalopaketeissa ostat tai vuokraat tontin, hommat luvat, hommaat suunnittelijat, palkkaat vastaavat, hoidat kaikki lupa-asiat, paperityöt, ilmoitukset, teetät maatyöt, pohjatyöt, sähkö-, vesi-, kaukolämpöliittymien sopiminen, hankinta, valvonta ja tarkastus, talotehtaan hankinta, matariaalien valinta, rakennus siivous, rakentamistyön laadun, aikataulun ja työn valvonta ja hyväksyminen, työmaakokoukset, arkistointi, ilmoitukset viranomaisille.
        Kun talopaketti on luovutettu, niin valmistalon maalaus ym. ulkotyöt jotka eivät sisälly valmistalon toimitukseen, maantäytöt, kallistukset, tasaukset, pengerykset, pihatyöt, nurmikot, istutukset, asfaltointi, kivetykset, pihavalot, postilaatikko, roskakatos, pyörävarasto/telineet jne. jne.

        Valmistalopaketti on vain 60-70%.sti valmis, se täytyy aina muistaa.

        Designtaloa ei ehkä saa määritelmäsi mukaan avaimet käteen, ellei sitten heidän Ikioma-konseptinsa mukaista ratkaisua. Muurametalostakaan en osaa sanoa.

        Sen sijaan Kannustalolta ja Jukkatalolta ainakin itse olisin voinut ostaa nuo ihan kaikki mainitsemasi asiat. Nämä ovat varmaan niitä "valmistalopakettitehtaita" kuitenkin.


        Kustannuksista olen samaa mieltä kanssasi.


    • Talossa...

      Me rakennutettiin Muurametalo avaimet käteen periaatteella.
      Koko prosessi aloitettiin tontin ostolla ja ostosopimuksella.
      Muutto taloon kahdeksan kuukautta myöhemmin.
      Ollaan oltu tyytyväisiä, vaikka täältä saa lukea jos jonkilaista kommenttia

    • www ja silleen

      Oikeampi kysymys kuuluisi seuraavasti: tiedätkö, kenen kanssa oikeasti teet sopimuksen "avaimet käteen" -toimituksesta.

      Lippusissa ja lappusissa on vaikka minkälaista brändilogoa ja sitä sun tätä asiaan kuulumatonta sälää siksi, että sillä halutaan luoda mielikuva talotehtaan toimisesta pääurakoitsijana. Näinhän harvoin on - pl. jotkut te-toimittajat.

      Toinen parempi kysymys: Paljonka aikaa ja rahaa on käytettävissä (ja tässä tapauksessa lienee turha ottaa esille, mutta tälläkin voi olla merkitystä: oma osaaminen ja suorituskokonaisuudet).

      Ja kolmantena, vaan ei vähäisimpänä: millainen tontti - ahtaus, sijainti muutoinkin/haitat, maaperä muutama perusjuttu ihan esimerkin vuoksi.

      Kolmantena, edelliset johtavat omalta osaltaan vielä yhteen asiaan: mikä on toteutustapa ja -muoto (paikalla rakentaen, elementeistä, tilaelementeistä ja tietenkin rakenntaako tavis itse vai ottaako ammattialaisen, siis onko rakennuttaja, rakentaja vai pelkästään maksajan roolissa).

      Samalla tavoin voisi kysyä: paljonko renkaat maksavat? Sellaset tavalliset kesäsliksit joissa sellset aluumivanteet ja leveyttä sais olla jotain 250... Hohhoijaa, että sillein.

      • lukiluki

        P@rkel@, tässä osaa enää laskeakaan. Siis neljäs poitti oli tuo viimeinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe