JEESUKSEN VELJET

JEESUKSEN VELJET


Kreikkalaisortodoksi, koptit ja katolilaiset ovat pitäneet kiinni Jeesuksen äidin ikuisesta neitsyydestä ontuvilla selityksillä. Heidän mukaansa Josef ja Maria eivät koskaan olisikaan olleet aviopari. Eikä Uusi Testamentti mainitse Jeesuksen neljän veljeä Jaakob, Joosef, Juuda ja Simon, etteivät olisi syntyneet Josefin ja Marian avioyhteydestä vaan olisivat serkkuja tai Josefin aikaisemmasta avioliitosta. Raamattu kuitenkin sanoo toisin MATT.1:24. Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25. eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. Muunlaiset tekstit ovat turhaa spekulointia, jota Raamatun teksti ei tue. Matteuksen käyttämä sana vaimo liittyy avioliittoon. Ei modernilla tavalla naisen yleinen nimitys vastakohdaksi miehelle ilman suhdetta avio-ja perhe elämään. Aika ontuva on myös väite Johanneksen Evankeliumiin, jossa Jeesus sanoo Marian Johannekselle äidiksi JOH.19:26. Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27. Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa. Ei poista Raamatun muita kohtia, että Jeesuksella oli veljiä. Monta syytä on miksi näin tapahtui. Voi olla, että muilla veljillä oli perhe ym. ja siksi Jeesus näin sanoi ja Johannes oli Jeesuksen rakastama Apostoli ja siksi varmasti näin tapahtui. Monta muuta kohtaa Raamatussa sotii sitä vastaan, ettei Jeesuksella olisi ollut veljiä. Ei yksi kohta voi kumota muita. MATT.12: 47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini. LUUK.2: 7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa. ESIKOISENSA EI AINOKAISTAAN. MATT.13: 55 Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob ja Joosef ja Simon ja Juudas? Kreikankielessä veljeä merkitsee sana adelphos ja serkkua anepsios sekä suggenes, tosin suggenes sana tarkoittaa myös sukulaista ja näissä Raamatun kohdissa on tuo adelphos eli veli.

Myös väite, että Maria olisi puhdas ja perisynnistä vapaa ovat vailla pohjaa, että Maria olisi siinnyt ja syntynyt vailla perisyntiä. Luojan ja luodun raja säilyy Mariankin kohdalla. Samoin taivaaseen ottaminen ovat romanttisoivaa apokryfistä spekulatiota ja unennäköä. Jumala ei sellaista ole meille ilmoittanut eikä sellaista myöskään tarvitse. Perisynninalaisena Maria ei Jumalan äitinäkään voi olla Kristuksen kanssalunastaja, johon edesmennyt paavi paimensi Rooman kirkon oppikehitystä.

18

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totuus on hämärää

      Raamattu antaa ristiriitaista tietoa niin monesta asiasta että tavallinen ihminen joutuu kyllä luovuttamaan jos pyrkii selkeyteen.

      Paremminkin se herättää kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

      Yksi kysymys on Jeesuksen veljen , Jaakobin toiminta alkuseurakunnan piirissä. Siitä ei ole juuri mitään tietoa muuta kuin epämääräinen kuva että hän oli sen johdossa ensimmäisenä.

      Yksi tieto on , että hän olisi tyrmännyt koko ylösnousemistapahtuman ja toiminut niin , että paratiisi on täällä maan päällä tai sitten ei ja pyrkinyt köyhien aseman parantamiseen mutta muut, lähinnä Paavali olisi torjunut tämän ja häivyttänyt kaiken tiedon Jaakobin toiminnasta ja nostanut oman profiilinsa kaikkien yläpuolelle.

      Mene ja tiedä.

      • sekulaarihumanisti

        Totuus on todella hämärän peitossa. Taitaa olla parempi kun ei mieti edes sitä. Ei siitä mitään selvää saa kuitenkaan. Kulkee vaan pää pystyssä ja nauttii ja antaa lähimmäisten nauttia elämästä.


      • sekulaarihumanisti kirjoitti:

        Totuus on todella hämärän peitossa. Taitaa olla parempi kun ei mieti edes sitä. Ei siitä mitään selvää saa kuitenkaan. Kulkee vaan pää pystyssä ja nauttii ja antaa lähimmäisten nauttia elämästä.

        Kyllä mielestäni Raamatussa mielestäni on aika selkeästi tuo asia. Katoliset vain vetoavat muihin tietolähteisiin, mutta ei ne nyt voi koko Raamattua kumota.


    • alkuperäinen usko

      Ortodokseilla ja katolilaisilla on suora jatkumo apostoleista. He arvostavat ja opettavat kaikkea sitä, minkä apostolit heille opettivat aikoinaan. Itse Jeesus antoi täyden valtuuden apostoleille - ei sinulle.

      Se nyt vain on niin, että Kristus itse seisoo puoltamassa ja johdattamassa " kaikkeen Totuuteen" perustamaansa Kirkkoa.

      • totuus on hämärää

        En tiedä nyt kelle vastaat mutta jos vastasit minulle, sanon , etten ole kuvitellutkaan että Jeesus olisi antanut minulle mitään valtuuksia. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään valtakirjaa tietää Jeesuksen ajan tapahtumista tarkkaan muuta kuin mitä epäselvistä tapahtumista on kirjoitettu.
        Edes Apostolien teoistahan ei tiedetä edes tarkkaan sitä kuka ne on kirjoittanut saatikka sitten alkuseurakunnan alkuajoista . En usko että kaltaisesi vain luuleva ihminenkään on mitenkään asioista paremmin perillä enkä usko , että Jumala, jos häntä nyt edes on sellaisena kuin kuvitellaan , antaa sinulle pisteitä kun kuvittelet olevasi valheellisesti tai ainakin tyhmyyttäsi muka ainoan totuuden julistaja ja asioista selvää yrittävän tuomarina.


      • totuus on hämärää
        totuus on hämärää kirjoitti:

        En tiedä nyt kelle vastaat mutta jos vastasit minulle, sanon , etten ole kuvitellutkaan että Jeesus olisi antanut minulle mitään valtuuksia. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään valtakirjaa tietää Jeesuksen ajan tapahtumista tarkkaan muuta kuin mitä epäselvistä tapahtumista on kirjoitettu.
        Edes Apostolien teoistahan ei tiedetä edes tarkkaan sitä kuka ne on kirjoittanut saatikka sitten alkuseurakunnan alkuajoista . En usko että kaltaisesi vain luuleva ihminenkään on mitenkään asioista paremmin perillä enkä usko , että Jumala, jos häntä nyt edes on sellaisena kuin kuvitellaan , antaa sinulle pisteitä kun kuvittelet olevasi valheellisesti tai ainakin tyhmyyttäsi muka ainoan totuuden julistaja ja asioista selvää yrittävän tuomarina.

        Jos tiedät tarkkaan, mikä oli Jeesuksen veljen Jaakobin rooli alkuseurakunnan tapahtumissa niin kerro. Siitähän tässä oli alkujaan kyse.


      • Nuo Apostoleille annetut asiat kyllä kirjattiin Raamattuun ei muut asiat voi koko Raamattua kumota. Keisari vain toi Rooman alueen muista uskonnoista vaikutteita ja ne ovat juuri tuon äiti jumala maria ym.


      • totuus on hämärää kirjoitti:

        En tiedä nyt kelle vastaat mutta jos vastasit minulle, sanon , etten ole kuvitellutkaan että Jeesus olisi antanut minulle mitään valtuuksia. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään valtakirjaa tietää Jeesuksen ajan tapahtumista tarkkaan muuta kuin mitä epäselvistä tapahtumista on kirjoitettu.
        Edes Apostolien teoistahan ei tiedetä edes tarkkaan sitä kuka ne on kirjoittanut saatikka sitten alkuseurakunnan alkuajoista . En usko että kaltaisesi vain luuleva ihminenkään on mitenkään asioista paremmin perillä enkä usko , että Jumala, jos häntä nyt edes on sellaisena kuin kuvitellaan , antaa sinulle pisteitä kun kuvittelet olevasi valheellisesti tai ainakin tyhmyyttäsi muka ainoan totuuden julistaja ja asioista selvää yrittävän tuomarina.

        Luukas on kirjoittanut Apostolien teot


      • totuus on hämärää
        totuusonvoittaja kirjoitti:

        Luukas on kirjoittanut Apostolien teot

        Siitä ollaan kyllä tutkijoidenkin piirissä montaa mieltä.


      • totuus on hämärää kirjoitti:

        Siitä ollaan kyllä tutkijoidenkin piirissä montaa mieltä.

        Sama aloitus on Luukaan Evankeliumissa ja Apostolijen teoissa

        LUUK.1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
        2. sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
        3. niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,

        APT.1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
        2. hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkuin hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,


      • "Ortodokseilla ja katolilaisilla on suora jatkumo apostoleista."

        Tuo suora jatkomo on soura jatkamo Raamattuun. Apostolit laittoi kaiken Raamattuun ja katolisiin tuli keisarin toimesta Rooman valtakunnan muista uskonnoista ottettuja lisäyksiä kuten äiti jumala ja paavin yksinvaltius


      • alkuperäinen usko
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        "Ortodokseilla ja katolilaisilla on suora jatkumo apostoleista."

        Tuo suora jatkomo on soura jatkamo Raamattuun. Apostolit laittoi kaiken Raamattuun ja katolisiin tuli keisarin toimesta Rooman valtakunnan muista uskonnoista ottettuja lisäyksiä kuten äiti jumala ja paavin yksinvaltius

        "kuten äiti jumala ja paavin yksinvaltius"

        ja tätä samaa aina vain...

        Ei tällaisia ole olemassakaan muualla kuin sinun harhauskomuksissasi. Koeta rauhoittua.


      • alkuperäinen usko
        totuus on hämärää kirjoitti:

        Jos tiedät tarkkaan, mikä oli Jeesuksen veljen Jaakobin rooli alkuseurakunnan tapahtumissa niin kerro. Siitähän tässä oli alkujaan kyse.

        Sopiiko englanniksi. Tässä selkeä anglikaanin kirjoittama esitys. Ei ole aikaa ruveta kääntämään.:

        James of Jerusalem is referred to in the New Testament as the brother of Our Lord Jesus Christ.

        He was for many years the leader of the Christian congregation in Jerusalem, and is generally supposed to be the author of the Epistle of James, although the Epistle itself does not state this explicitly.

        James is mentioned briefly in connection with Jesus' visit to Nazareth (M 13:55; P 6:3).

        We are told that Jesus' brothers did not believe in Him (J 7:2-5), and from this, and from references in early Christian writers, it is inferred that James was not a disciple of the Lord until after the Resurrection.

        Paul, listing appearances of the Risen Lord (1 Cor 15:3-8), includes an appearance to James.

        Peter, about to leave Jerusalem after escaping from Herod, leaves a message for James and the Apostles (A 12:17).

        When a council meets at Jerusalem to consider what rules Gentile Christians should be required to keep, James formulates the final consensus (A 15:13-21).

        Paul speaks of going to Jerusalem three years after his conversion and conferring there with Peter and James (G 1:18-19), and speaks again of a later visit (perhaps the one described in A 15) on which Peter, James, and John, "the pillars," placed their stamp of approval on the mission to the Gentiles (G 2:9).

        A few verses later (G 2:11-14), he says that messengers from James coming to Antioch discouraged Jewish Christians there from eating with Gentile Christians. (If this is refers to the same event as A 15:1-2, then Paul takes a step back chronologically in his narration at G 2:11, which is not improbable, since he is dictating and mentioning arguments and events that count as evidence for his side as they occur to him.)

        On his last recorded visit to Jerusalem, Paul visits James (others are present, but no other names are given) and speaks of his ministry to the Gentiles (A 21:18).

        Outside the New Testament, James is mentioned by the Jewish historian Josephus, who calls him "the brother of Jesus the so-called Christ," and reports that he was much respected even by the Pharisees for his piety and strict observance of the Law, but that his enemies took advantage of an interval between Roman governors in 62 AD to have him put to death. His death is also reported by the second-century Christian writer Hegesippus.

        Numerous references in early Christian documents show the esteem in which he was held in the early Church.

        http://justus.anglican.org/resources/bio/275.html


      • alkuperäinen usko
        alkuperäinen usko kirjoitti:

        Sopiiko englanniksi. Tässä selkeä anglikaanin kirjoittama esitys. Ei ole aikaa ruveta kääntämään.:

        James of Jerusalem is referred to in the New Testament as the brother of Our Lord Jesus Christ.

        He was for many years the leader of the Christian congregation in Jerusalem, and is generally supposed to be the author of the Epistle of James, although the Epistle itself does not state this explicitly.

        James is mentioned briefly in connection with Jesus' visit to Nazareth (M 13:55; P 6:3).

        We are told that Jesus' brothers did not believe in Him (J 7:2-5), and from this, and from references in early Christian writers, it is inferred that James was not a disciple of the Lord until after the Resurrection.

        Paul, listing appearances of the Risen Lord (1 Cor 15:3-8), includes an appearance to James.

        Peter, about to leave Jerusalem after escaping from Herod, leaves a message for James and the Apostles (A 12:17).

        When a council meets at Jerusalem to consider what rules Gentile Christians should be required to keep, James formulates the final consensus (A 15:13-21).

        Paul speaks of going to Jerusalem three years after his conversion and conferring there with Peter and James (G 1:18-19), and speaks again of a later visit (perhaps the one described in A 15) on which Peter, James, and John, "the pillars," placed their stamp of approval on the mission to the Gentiles (G 2:9).

        A few verses later (G 2:11-14), he says that messengers from James coming to Antioch discouraged Jewish Christians there from eating with Gentile Christians. (If this is refers to the same event as A 15:1-2, then Paul takes a step back chronologically in his narration at G 2:11, which is not improbable, since he is dictating and mentioning arguments and events that count as evidence for his side as they occur to him.)

        On his last recorded visit to Jerusalem, Paul visits James (others are present, but no other names are given) and speaks of his ministry to the Gentiles (A 21:18).

        Outside the New Testament, James is mentioned by the Jewish historian Josephus, who calls him "the brother of Jesus the so-called Christ," and reports that he was much respected even by the Pharisees for his piety and strict observance of the Law, but that his enemies took advantage of an interval between Roman governors in 62 AD to have him put to death. His death is also reported by the second-century Christian writer Hegesippus.

        Numerous references in early Christian documents show the esteem in which he was held in the early Church.

        http://justus.anglican.org/resources/bio/275.html

        Katolinen tulkinta:

        James is without doubt the Bishop of Jerusalem (Acts 12:17, 15:13, 21:18; Galatians 1:19; 2:9-12) and the author of the first Catholic Epistle. His identity with James the Less (Mark 15:40) and the Apostle James, the son of Alpheus (Matthew 10:3; Mark 3:18), although contested by many Protestant critics, may also be considered as certain. There is no reasonable doubt that in Galatians 1:19: "But other of the apostles [besides Cephas] I saw none, saving James the brother of the Lord", St. Paul represents James as a member of the Apostolic college. The purpose for which the statement is made, makes it clear that the "apostles" is to be taken strictly to designate the Twelve, and its truthfulness demands that the clause "saving James" be understood to mean, that in addition to Cephas, St. Paul saw another Apostle, "James the brother of the Lord" (cf. Acts 9:27). Besides, the prominence and authority of James among the Apostles (Acts 15:13; Galatians 2:9; in the latter text he is even named before Cephas) could have belonged only to one of their number. Now there were only two Apostles named James: James the son of Zebedee, and James the son of Alpheus (Matthew 10:3; Mark 3:18; Luke 6:16; Acts 1:13). The former is out of the question, since he was dead at the time of the events to which Acts 15:6 ssq., and Galatians 2:9-12 refer (cf. Acts 12:2). James "the brother of the Lord" is therefore one with James the son of Alpheus, and consequently with James the Less, the identity of these two being generally conceded. Again, on comparing John 19:25 with Matthew 27:56, and Mark 15:40 (cf. Mark 15:47; 16:1), we find that Mary of Cleophas, or more correctly Clopas (Klopas), the sister of Mary the Mother of Christ, is the same as Mary the mother of James the Less and of Joseph, or Joses. As married women are not distinguished by the addition of their father's name, Mary of Clopas must be the wife of Clopas, and not his daughter, as has been maintained. Moreover, the names of her sons and the order in which they are given, no doubt the order of seniority, warrant us in identifying these sons with James and Joseph, or Joses, the "brethren" of the Lord. The existence among the early followers of Christ of two sets of brothers having the same names in the order of age, is not likely, and cannot be assumed without proof. Once this identity is conceded, the conclusion cannot well be avoided that Clopas and Alpheus are one person, even if the two names are quite distinct. It is, however, highly probable, and commonly admitted, that Clopas and Alpheus are merely different transcriptions of the same Aramaic word Halphai. James and Joseph the "brethren" of the Lord are thus the sons of Alpheus.

        http://www.newadvent.org/cathen/02767a.htm

        Samalla sivulla on paljon lisätietoa Jeesuksesta ja hänen ns. veljistään. Harhakuvitelma biologisista veljistä on peräisin protestanteilta, eikä kuulunut alkuperäiseen uskoon. Alkukielen 'veli' merkitsi ylimalkaan lähisukulaista.


      • alkuperäinen usko
        totuus on hämärää kirjoitti:

        En tiedä nyt kelle vastaat mutta jos vastasit minulle, sanon , etten ole kuvitellutkaan että Jeesus olisi antanut minulle mitään valtuuksia. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään valtakirjaa tietää Jeesuksen ajan tapahtumista tarkkaan muuta kuin mitä epäselvistä tapahtumista on kirjoitettu.
        Edes Apostolien teoistahan ei tiedetä edes tarkkaan sitä kuka ne on kirjoittanut saatikka sitten alkuseurakunnan alkuajoista . En usko että kaltaisesi vain luuleva ihminenkään on mitenkään asioista paremmin perillä enkä usko , että Jumala, jos häntä nyt edes on sellaisena kuin kuvitellaan , antaa sinulle pisteitä kun kuvittelet olevasi valheellisesti tai ainakin tyhmyyttäsi muka ainoan totuuden julistaja ja asioista selvää yrittävän tuomarina.

        totuus on hämärää,

        "Ortodokseilla ja katolilaisilla on suora jatkumo apostoleista. He arvostavat ja opettavat kaikkea sitä, minkä .."

        Tämä ei ollut suunnattu sinulle, vaan tuolle totuusvoittaaaina.


      • totuus on hämärää
        alkuperäinen usko kirjoitti:

        totuus on hämärää,

        "Ortodokseilla ja katolilaisilla on suora jatkumo apostoleista. He arvostavat ja opettavat kaikkea sitä, minkä .."

        Tämä ei ollut suunnattu sinulle, vaan tuolle totuusvoittaaaina.

        Ok.


      • alkuperäinen usko kirjoitti:

        Katolinen tulkinta:

        James is without doubt the Bishop of Jerusalem (Acts 12:17, 15:13, 21:18; Galatians 1:19; 2:9-12) and the author of the first Catholic Epistle. His identity with James the Less (Mark 15:40) and the Apostle James, the son of Alpheus (Matthew 10:3; Mark 3:18), although contested by many Protestant critics, may also be considered as certain. There is no reasonable doubt that in Galatians 1:19: "But other of the apostles [besides Cephas] I saw none, saving James the brother of the Lord", St. Paul represents James as a member of the Apostolic college. The purpose for which the statement is made, makes it clear that the "apostles" is to be taken strictly to designate the Twelve, and its truthfulness demands that the clause "saving James" be understood to mean, that in addition to Cephas, St. Paul saw another Apostle, "James the brother of the Lord" (cf. Acts 9:27). Besides, the prominence and authority of James among the Apostles (Acts 15:13; Galatians 2:9; in the latter text he is even named before Cephas) could have belonged only to one of their number. Now there were only two Apostles named James: James the son of Zebedee, and James the son of Alpheus (Matthew 10:3; Mark 3:18; Luke 6:16; Acts 1:13). The former is out of the question, since he was dead at the time of the events to which Acts 15:6 ssq., and Galatians 2:9-12 refer (cf. Acts 12:2). James "the brother of the Lord" is therefore one with James the son of Alpheus, and consequently with James the Less, the identity of these two being generally conceded. Again, on comparing John 19:25 with Matthew 27:56, and Mark 15:40 (cf. Mark 15:47; 16:1), we find that Mary of Cleophas, or more correctly Clopas (Klopas), the sister of Mary the Mother of Christ, is the same as Mary the mother of James the Less and of Joseph, or Joses. As married women are not distinguished by the addition of their father's name, Mary of Clopas must be the wife of Clopas, and not his daughter, as has been maintained. Moreover, the names of her sons and the order in which they are given, no doubt the order of seniority, warrant us in identifying these sons with James and Joseph, or Joses, the "brethren" of the Lord. The existence among the early followers of Christ of two sets of brothers having the same names in the order of age, is not likely, and cannot be assumed without proof. Once this identity is conceded, the conclusion cannot well be avoided that Clopas and Alpheus are one person, even if the two names are quite distinct. It is, however, highly probable, and commonly admitted, that Clopas and Alpheus are merely different transcriptions of the same Aramaic word Halphai. James and Joseph the "brethren" of the Lord are thus the sons of Alpheus.

        http://www.newadvent.org/cathen/02767a.htm

        Samalla sivulla on paljon lisätietoa Jeesuksesta ja hänen ns. veljistään. Harhakuvitelma biologisista veljistä on peräisin protestanteilta, eikä kuulunut alkuperäiseen uskoon. Alkukielen 'veli' merkitsi ylimalkaan lähisukulaista.

        Väärää tietoa katolisilta. Veli ja sukulainen ovat alkukielessä aivan eri sanat. Jopa katolisten oma englanninkielinen Raamattukin sanoo olevan veljet.

        Kreikankielessä veljeä merkitsee sana adelphos ja serkkua anepsios sekä suggenes, tosin suggenes sana tarkoittaa myös sukulaista ja näissä Raamatun kohdissa on tuo adelphos eli veli.


    • 8.2.2014

      Jopa jotkut katoliset teologit
      kiistävät kirkkonsa perinteisen opin ja kannattavat sitä käsitystä,
      että Jeesuksella oli lihallisia veljiä ja sisaria.

      Amerikan katolisen raamattuseuran
      entinen puheenjohtaja John P. Meier kirjoitti:
      ”UT:ssa [Uudessa testamentissa] adelfos [’veli’],
      kun sitä ei käytetä pelkästään kuvaannollisesti tai metaforisesti,
      vaan osoittamassa jonkinlaista fyysistä tai juridista suhdetta,
      tarkoittaa ainoastaan täysveljeä tai velipuolta eikä mitään muuta.” ***
      ***”The Brothers and Sisters of Jesus in Ecumenical Perspective”,
      kirjoittanut J. P. Meier, The Catholic Biblical Quarterly,
      tammikuu 1992, s. 21.

      Raamattu tosiaankin osoittaa,
      että Jeesuksella oli veljiä ja sisaria, jotka syntyivät Joosefille ja Marialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5610
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      3841
    3. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      225
      2819
    4. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      41
      2515
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      43
      2211
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2146
    7. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1727
    8. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      14
      1548
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1410
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      168
      1327
    Aihe