Varmaan jokainen tietää tuon sanonnan, joka ei aivan satua taida olla.
Näin pakkaskaudella pitäydyin sisähommissa, siivosin komeroita, kaappeja, vaatehuonetta ja kolusin varastossakin. Minkä määrän sitä on elämän varrella kerännyt kalua ja kampetta. Vissiin mummon ja äidin viisaus " kyllä aika tavaran kaupittee" on jotenkin iskostunut selkäytimeen.
Ajattelin että nyt pitää alkaa panostamaan enemmän laatuun, ostaa vielä eettisemmin, egologisempaa ja mahdollsiimman kestävää niin laadullisesti kuin ajallisesti. Ensin tietenkin mietittävä että tarvinko tuota todella.
Tavaraa ei suinkaan ole kuten telkkarin himohamstraajilla mutta vähemmälläkin pärjäisi. Joitakin tavaroita tulee ihan pienimuotoisesti kerättyä, kuten piparimuotteja, joita on yli 200;)
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Onko se näin ?
118
427
Vastaukset
- €€ro.
Me kaverin kassa on aina oltu sitä mieltä että tulee loppujen lopuksi havemmaksi hankkia kunnon tavaraa, koska ne kestävät.
- -köyhä-
Tuo sanonta ei ole pelkästään satua, vaan täysin järjenvastainen ja epälooginen, sillä eihän oikeasti köyhällä ole varaa todellakaan ostaa muuta , kuin halpaa, ja siinäkin joutuu tinkimään...m.o.t
- €€ro
Esim. Ostan hyvät kengät, ne maksaa mutta kestävät hyvän näköisenä yhtä kauan kuin viisiparia valpoja valvan näköisiä.
- -köyhä-
-joka ostaa "hyvät kengät, ne maksaa", EI ole köyhä......
No se joka ostaa useat halvat ja huonot saa smalla hinnalla hyvät :) jotka kestää monin verroin halpoihin verrattuna.
- €€ro
lusiina kirjoitti:
No se joka ostaa useat halvat ja huonot saa smalla hinnalla hyvät :) jotka kestää monin verroin halpoihin verrattuna.
Esim.haluaa kävellä huonoilla huonon näköisillä, loppu tulos on sama mutta kengät ovat paremmat.
€€ro kirjoitti:
Esim.haluaa kävellä huonoilla huonon näköisillä, loppu tulos on sama mutta kengät ovat paremmat.
Kuka oikeasti haluaa kävellä huonoilla kengillä? Ja hyvät/paremmat kengät eivät tarvitse silti olla huippukalliita.
- kipikapikop
mä olen köyhä, mutta ostan AINA hyvät kengät ja maksan ihan mielluusti. Talvikenkiä uusin joka kolmas/neljäs vuosi kesäkenkiä samoin. Ei ole kengänrähjiä nurkissa vaivoina. Ensin ne hyvät loppuun, sitten uusia vasta.
- kengät ja sänky
kipikapikop kirjoitti:
mä olen köyhä, mutta ostan AINA hyvät kengät ja maksan ihan mielluusti. Talvikenkiä uusin joka kolmas/neljäs vuosi kesäkenkiä samoin. Ei ole kengänrähjiä nurkissa vaivoina. Ensin ne hyvät loppuun, sitten uusia vasta.
Sanotaan että pitää olla hyvät kengät ja hyvä sänky, koska niissä viettää suuren osan elämäänsä. Toivottavasti ei kuitenkaan yhtä aikaa. :D
- -köyhä-
lusiina....sinäkään et vain ymmärrä köyhyydestä tuon taivaallista....:)
Mitennii -köyhä-? Minä olen nähnyt jossain elämäni vaiheessa nälkääkin, ainakin ajoittain :).
- partasienivalssia
Milloin mitenkin, ei kai aina tarvi olla niin ajattelevainen, kun ostaa, mitä haluaa.
Useimmilla on nykyisin enemmän , kuin kesä- ja talvikengät.- €€ro
Halvalla ei saa hyvää, kannattaa vähän miettiä.
- partasienivalssia
€€ro kirjoitti:
Halvalla ei saa hyvää, kannattaa vähän miettiä.
Ei mikään ole enää ikuista, ei vuoretkaan. Isot asiat ostetaan laatua, pikkuasioissa voi vähän hömpöttääkin.
Ei enää eletä aikaa, että miehen ainut puku oli rippipuku.
- -köyhä-
Aika harva näköjään tietää oikeasta köyhyydestä yhtään mitään....huhhuh.
- ''''''''''''''
Kyllä lapsuuden köyhyys on aina mielessä, siksipä nyt osaa ollakin monesta asiasta onnellinen.
- €€ro
'''''''''''''' kirjoitti:
Kyllä lapsuuden köyhyys on aina mielessä, siksipä nyt osaa ollakin monesta asiasta onnellinen.
Kyllä tiiän liiankin hyvin, en ole rikas mutta tulen toimeen just silleen kun tarviin, enkä usko että olisin sen onnellisempi rikkaana, en ole juossu rahan perässä vaan nauttinut elämästä.
€€ro kirjoitti:
Kyllä tiiän liiankin hyvin, en ole rikas mutta tulen toimeen just silleen kun tarviin, enkä usko että olisin sen onnellisempi rikkaana, en ole juossu rahan perässä vaan nauttinut elämästä.
Nii, kuitenkin otsa hiessä on pitäny leipä ansaita :)
Onko piparimuottien keruu taloudellisesti hyödyllistä. Mietin vain, että eivät menneet omat piparimuottini edes joulun alla kirppiksellä kaupaksi.
- €€ro
Mullakin on ylimääräistä tavaraa muuten vaan, en ole ajatellut rahaksi muuttamista.
- ekologiska
Jaa'a en osta jollei ole pakko. Vaihdan äkkiä tv-kanavaa jos tulee amerikkalaista hapatusta ja blingblingiä!
Olen pikkuhiljaa luovuttanut esim. astiastoja ja liinavaatteita ym. tavaraa lapsilleni.
Kierrätän kaiken mahdollisen. Olen muutaman kerran joutunut kuolinpesien romppeita roskalavalle heittelemään niin tulee väkisinkin mieleen kannattaako arvotonta roihnaa nurkkiin kerätä.
- €€ro
Ei mullakaan paljon tavaraa ole, se mitä on on kunnollista, inhoon rojua jaloissa pyörimässä,
Aloittajan kans oon samaa mieltä, osta harvemmin mutta osta kunnollista. - ekologiska
Pari kuolinpesää olen minäkin tyhjentänyt. Ymmärrän, että pula-ajan kokeneet ovat säästäneet kaiken mahdollisen varmuuden vuoksi, mutta rankkaa niitä on selvittää.
Mitä askeettisempaa sen parempi. Minulle. - €€ro
ekologiska kirjoitti:
Pari kuolinpesää olen minäkin tyhjentänyt. Ymmärrän, että pula-ajan kokeneet ovat säästäneet kaiken mahdollisen varmuuden vuoksi, mutta rankkaa niitä on selvittää.
Mitä askeettisempaa sen parempi. Minulle.Niin siitä köyhyyestä, meitä lapsia oli yhdeksän ja isä oli juoppo, töissä kyllä kävi, oli tiukkaa en viiti ees kertoa.
Ompaha muistoja, kaikki sisarukset on pärjänny aika hyvin muutamat oikein rikkaita, mut yhtä onnellinen olen. €€ro kirjoitti:
Niin siitä köyhyyestä, meitä lapsia oli yhdeksän ja isä oli juoppo, töissä kyllä kävi, oli tiukkaa en viiti ees kertoa.
Ompaha muistoja, kaikki sisarukset on pärjänny aika hyvin muutamat oikein rikkaita, mut yhtä onnellinen olen.Minunkin isäni oli juoppo ja meitä lapsia kaksi. Silti lapsena ei koksaan nähty nälkää, siitä äiti piti huiolen. Eikä ostettu niitä kaikkein halvimpia kun siihen ei ollut varaa.
- Iskän likka
lusiina kirjoitti:
Minunkin isäni oli juoppo ja meitä lapsia kaksi. Silti lapsena ei koksaan nähty nälkää, siitä äiti piti huiolen. Eikä ostettu niitä kaikkein halvimpia kun siihen ei ollut varaa.
Isät on olleet juoppoja , sitä se oli sodanjälkeen kun iskät vähän irrotteli ,
meidänkin iskä teki toisten äijien kanssa viinanhakureissuja . Iskän likka kirjoitti:
Isät on olleet juoppoja , sitä se oli sodanjälkeen kun iskät vähän irrotteli ,
meidänkin iskä teki toisten äijien kanssa viinanhakureissuja .No meillä se oli pikkasen enemmän kuin "irrottelua".
Nykyisin ei ole juurikaan eroa halvan ja kalliin kestävyyden välillä, kaikki on bulkkitavaraa ja vain brändistä joutuu maksamaan lisähintaa.
Köyhällä ei ole varaa ostella kaikkia vihoviimeisimpiä vermeitä joissa laatueroja vielä on. Kun vähän aikaa malttaa odotella, uutuuksienkin hinta putoaa ja samalla ensiversioiden lastentaudit poistuvat...
Tosin esimerkiksi aikoinaan huippulaatuinen kiikarini on kestänyt kovaa käyttöä jo kohta 35 vuotta, uutta tarvitsisin vain näyttääkseni aikaani seuraavalta...- +++++++.
Riippuu tavarasta, merkki , laatu kertoo jo paljon.
- ,.-'
+++++++. kirjoitti:
Riippuu tavarasta, merkki , laatu kertoo jo paljon.
Kyllä yöhuuhkaja on ihan oikeassa. Laatu ja mallit, koot on keskitetty keskiöön, ei mitään useinkaan laadussa eroa halvempaan, kuin hinta.
Monien vanhojen ja hyvien laatumerkkien valmistus lopetettu. - virkkuja.
,.-' kirjoitti:
Kyllä yöhuuhkaja on ihan oikeassa. Laatu ja mallit, koot on keskitetty keskiöön, ei mitään useinkaan laadussa eroa halvempaan, kuin hinta.
Monien vanhojen ja hyvien laatumerkkien valmistus lopetettu..saksalainen tuote, heidän kilpailu kyky johtuu laadusta, Talous on kunnossa tämän takia.
- ,.-'
virkkuja. kirjoitti:
.saksalainen tuote, heidän kilpailu kyky johtuu laadusta, Talous on kunnossa tämän takia.
Minen tiedä, mistä sinä puhut. Kaipaamani tuotteet, jotka on lopetettu, olivat suomalaisia.
Pitäisi muistaa, että aina on olemassa ihmisiä, jotka haluavat maksaa hyvästä laadusta.
Vaan olisiko siis kannattavaa valmistaa ko. tuotteita. virkkuja. kirjoitti:
.saksalainen tuote, heidän kilpailu kyky johtuu laadusta, Talous on kunnossa tämän takia.
No jaaa... miun silmäni avautuivat jo puoli vuosisataa sitten kun huomasin että kalliit ja halvat merkit valmistuivat käytännössä samassa tehtaassa ja jopa samalla valmistuslinjalla, eivät tosin yhtäaikaisesti mutta vaikka vuoropäivin...
- kipikapikop
Mulle kävi samoin, oli kävelysauvat sieltä alkuajoilta. Kerran kokeilin kaverin uusia ja nolostuin,omani olivat kuin betonitikut näitten uusien rinnalla. Vaihtoon meni! Ei kaikkea tartte säästää ja joskus aika tosiaan ajaa ohi!
Hmmm mun huippuhienot stereot vuodelta 1974...hahahahahahaha, todellakin, maksoivat maltaita...juujuu
Koko asetelma on tavallaan väärin koska jos olet todella köyhä et voi ostaa kallista ja laadukastakaan, vaan ollet köyhyyden ansassa josta et pääse pois. Ostat vain huonoa kamaa ja sitäkin harvoin koska se on ainoaa mihin rahasi riittää tai sitten olet ilman. Suomessa tällaista ääriköyhyyttä ei juurikaan esiinny.
Sananlaskuna tuttu muistakin kielistä, hieman eri muodosasa, "lo barato sale caro" eli halvasta tulee aikanaan kallista.Pitää varmasti paikkansa, 10 paria halpoja postimyyntikenkiä maksaa yhtä paljon kuin kahdet parit laatukenkiä, nahkaa. käsinommellut pohjat jne. laatutyötä ja kova merkki vielä, ja kestävät ehkä yhtä kauan...ja onhan se kivempaa sovitella kenkiä ja saappaita asujen mukaan kun laittaa ne samat mustat patenttinahkasaappaat jotka maksoi maltaita jalkaan joka ainoa päivä kymmenen vuoden aikana. Tietenkin olettaen että halvemmat kengät ovat hyvät jalassa ja sähäkän näköiset.- kulkija vaan
Mies kun olen ja kengät ostan aina hyvät.Jalkaan mukavat ja kestää kestää ei meinaa kulua millään.
- Minkähän kylän
pelliseppä (pläkkyri ) on niitäkin raha pulassa rustannut ?
"Köyhän ei kannata ostaa halpaa."
Tuo on eliitin keksintöä sanon minä, milläs köyhä mitään ostaa, jos taskuissa on reijät, aivan kuten Suomen valtion kirstussakin on, ja vieläpä iso hole onkin. - Minkkiturkki
Kyllä turkki on pitkäikäinen talvitakki . En voi kuvitellakaan että olisin muuta
takkia pitänyt 14 vuotta , ja vieläkin on ykköstakki . Eikä ollut halpa , mutta ei tarvitse
katua siihenmennyttä rahaa . Pidän niin kauan kun elän .- perussaaga
Teetin oman minkkini v1963 ja edelleen täysin kunnossa ja ajaton.
Värikin on luonnonmusta. Ei trendeistä riippuva!
Turkkuri kertoi nahkojen kestävän 50-vuotta. - Turkkurin tytär
Lammasturkki kestää yhtä kauan kuin minkkiturkki, eikä eläimiä ole rääkätty pienissä kopeissaan. Itse olen pitänyt ja antanut uudistaa välillä lammas- , krimi- ja biisamiturkkeja. Hyvin huollettuina kestäisivät varmaan melkein koko ikäni.
- Kirppisnisti
Vanha vähän käytetty on monasti laadukkaampi kuin uusi, sen olen saanut havaita tehdessäni kirppariöytöjä.
Syksyllä ostin ehkä kerran-pari käytetyt talvikengät 4 eurolla, uutena ne olisi maksaneet yli satasen. Kirppareilta voi löytää tosi hyväkuntoisia laatutavaroita, kun jotkut ovat esim. ostaneet sovittamatta valmiiksi epäsopivia tai ovat saaneet vaikkapa lahjaksi. Myös kansakunnan jatkuva lihoaminen tuo kirppikselle edelleen muodissa olevia pieneksi jääneitä, tämän ansiosta kirppiksiä suosiva vähävarainenkin saattaa kulkea edullisissa ja muodikkaissa laatuvaatteissa. - ...
Aloitus otsikkoon vastaus: Näin on.
Ongelmahan nyt on sitten rahapula, tarvitsee jotain, eikä ole seteleitä kunnolliseen. Ostaa sitten jotain sinnepäin olevaa ja kauppa on tietenkin pettymys pitemmän päälle. Kaikilla kai jokapaikka täynnä käsittämätöntä törkyä, mitä jostain syystä erehtynyt ostamaan "kun on halvalla saanut".
Monesti miettinyt, eipä taida perikunnalla olla paljon mielenkiitoa mun jäämistöön. Kirjat ja levyt, taide, niissä arvo säilyy ja kohoaakin. Suurin osa mun rojuista kai kuitenkin roudataan aikanaan kaatopaikalle. Että siinä suhteessa se ja sama, mitä niistä on maksanut. Luottokortit tosin mahtuvat mukaan arkkuun, kuka maksaa laskut, ei kiinnosta siinä vaiheessa :DDD
Kuitenkin pitää ajatella elinkaarta, omaansa, ja tavaroiden. Kyllä mäkin olen oikein satsannut joihinkin kamoihin, vaikka rahapulaahan nyt kaikki melkein aina kärsii. Ja sitten kamoja, joille niinkuin se ja sama. Laatu ja brändi ei todellaaan ole yks ja sama asia. Brändi takaa lähinnä korkean myyntihinna, ei oikein mitään muuta.
Joku kirjoitti kengistä. Vaikka niitä nyt ei kulukkaan paljon ja kulutushyödykkeitä. Kyllä niihin pitää satsata. Itellä ei ole kenkäfetissiä, kuten joillain naisilla on, mutta arvostan kävelykykyä. Jossain vaiheessa oli hupaisa tilanne, valmiskengissä ei ollut sopivaa kokoa oikein missään, meni jotenkin hankalasti numerojen ja lestien väliin. Noh, stokka keksitty, suutarit jne. Nyt jalka levennyt liian suureksi talvisaappaisiin, tässä katellut uusia. Ostan sitten, kun vastaan tulee asialliset ja sopivat, hintalappu tietenkin tärkeä, mutta ei määrittävin tekijä kaupalle. Eikä muuten ulkonäkökään.
Jokaisella tosiaan omat perverssionsa tavaroitten suhteen. Mulla ne liittyy aika paljon musiikkiin, vaikka nyt todistetusti täysin epämusikaalinen olenkin. Kaikenlaista soitinta tullut osteltua, eikä yhtään ole oppinut soittamaan. Levyjä rutkasti, niitä osaan soittaa hienosti. Ja sitten on toi äänentoistolaitteisto. Mulla kai palanut elämäni aikana omaisuus äänentoistolaitteisiin. Just tälle viikolle ostin yhdet kaiuttimet kesämökille. Ihan hyvät jazzikaiuttimet siellä on, ervokkaatkin. Mutta kun aattelin alkaa kuuntelemaan deathmetallia kybällä, aina kun näen potunviljelijän pottupellolla rakvaattorin kanssa, että siis tarvittiin lisää äänenpainetta, että naapurikin kuulee :DDD
=DW= - Kaupunkilainen
Kyllä, laatutavara tulee ajan mittaan halvemmaksi kuin halpiskama, joka ei kestä. On toinenkin sanonta: "Jos haluaa halpaa ja hyvää, pitää ostaa kaksi." Ostan esimerkiksi vaatteita harvoin, mutta käytän niitä vuosikausia. Minulla ei olisi varaa uusia koko garderobiani kaksi kertaa vuodessa, niin kuin jotkut tuntuvat tekevän.
Parin vuoden takaisen muuton jälkeen olen tullut allergiseksi turhalle roinalle, koska tilaa on niin vähän. Siksi harkitsen entistäkin tarkemmin jokaista ostosta.
En usko väitteeseen "kyllä aika tavaran kaupittee" - meillä ainakin meni muuton yhteydessä suoraan kaatopaikalle aika lailla lahjaksi saatua tavaraa, jolle alun alkaenkaan ei ollut käyttöä. Vanhoja suksia ei voi käyttää, koska niihin sopivat monot eivät enää mahdu jalkaan (ovat käytön puutteesta ja vanhuuttaan kuivuneet joustamattomiksi) eivätkä nyt myytävät monot käy enää vanhoihin siteisiin.
Tekniikka varsinkin vanhenee nopeasti. Käytössä on kamera, jossa on iso muistikortti. Tietokoneessa ja tulostimessa on oma paikka muistikortille, mutta siihen sopii vain pienempi kortti. Tiedän, että on muitakin tapoja saada kuvat kamerasta talteen, mutta tämä oli vain esimerkki.Ne, jotka vaihtavat vaatekaappinsa sisällön kahdesti vuodessa, eivät tee niin siksi että vaatteet hajoaisivat puolessa vuodessa vaan siksi että muoti on taas muuttunut.
- ...
Tekniikka juu vanhenee.
Iteasiassa sitä vanhennetaan, ihan markkinataloudellisista syistä. Kerran laskin, itellä museoituina jotain kymmenen tietokonetta, aina joitakin viety kierrätykseenkin, mutta tosiaan olen antanut niitten pyöriä nurkissa, ihan muistoinakin.
Tuleepi tämä formaattijuttu. Iänikuinen. Nykykoneissa ole oikein mitään lukulaitetta, millä vois lukea vanhoja tiedostoja. Ite asiassa en ole ikinä nähnyt reikänauhaa tai isoja magneettinauhoja käyttävää konetta, vaikka ne oli arkipäivää jo -50 luvulla.
Eikä mullakaan nyt ole käsillä tässä konetta, jolla pystyis lukemaan vanhoja lerppuja, taikka uusia lerppuja, tai edes korppuja. Välillä oli miniläppäri, jossa ei ollut edes cd-asemaa. Nyt on sitten pilvet. Ja pilvet voikin yllättäen hävitä. Yks pamaus taloudessa ja joku jenkeissä kantaa pilvipalvelimet jätelavalle. Sinne meni nekin tiedostot.
Olen kaiketi jauhanut asiasta kyllästymiseen asti tälläkin palstalla. Mutta se on tosi asia, ikinä ole dokumentoitu hetkeä niin paljon kuin nyt. Hah, kaikilla puhelimissakin kamerat. Vaan, mitä löytyy muutaman sadan vuoden kuluttua argeologeille tutkittavaa, eipä paljon mitään. Ne vaan ne tiedostot häviää ajanoloon, eikä kätevästi kotona printatut mustesuihkutulosteetkaan ole sitten kestäneet kuin muutamia vuosia.
Kertakäyttömeininkiä koko tietotekniikka.
=DW= - halvalla ei hyvää
yohuuhkaja kirjoitti:
Ne, jotka vaihtavat vaatekaappinsa sisällön kahdesti vuodessa, eivät tee niin siksi että vaatteet hajoaisivat puolessa vuodessa vaan siksi että muoti on taas muuttunut.
No, ainakin mulla ovat halppisvaatteet joutaneet uffille tai roskiin jo muutaman pesukerran jälkeen. Kutistuvat pituudessa ja laajenevat leveydessä, saumat vetävät kieroon tai värit menevät sekaisin vaikka kuika noudattaisi pesuoheita.
- +++++.
... kirjoitti:
Tekniikka juu vanhenee.
Iteasiassa sitä vanhennetaan, ihan markkinataloudellisista syistä. Kerran laskin, itellä museoituina jotain kymmenen tietokonetta, aina joitakin viety kierrätykseenkin, mutta tosiaan olen antanut niitten pyöriä nurkissa, ihan muistoinakin.
Tuleepi tämä formaattijuttu. Iänikuinen. Nykykoneissa ole oikein mitään lukulaitetta, millä vois lukea vanhoja tiedostoja. Ite asiassa en ole ikinä nähnyt reikänauhaa tai isoja magneettinauhoja käyttävää konetta, vaikka ne oli arkipäivää jo -50 luvulla.
Eikä mullakaan nyt ole käsillä tässä konetta, jolla pystyis lukemaan vanhoja lerppuja, taikka uusia lerppuja, tai edes korppuja. Välillä oli miniläppäri, jossa ei ollut edes cd-asemaa. Nyt on sitten pilvet. Ja pilvet voikin yllättäen hävitä. Yks pamaus taloudessa ja joku jenkeissä kantaa pilvipalvelimet jätelavalle. Sinne meni nekin tiedostot.
Olen kaiketi jauhanut asiasta kyllästymiseen asti tälläkin palstalla. Mutta se on tosi asia, ikinä ole dokumentoitu hetkeä niin paljon kuin nyt. Hah, kaikilla puhelimissakin kamerat. Vaan, mitä löytyy muutaman sadan vuoden kuluttua argeologeille tutkittavaa, eipä paljon mitään. Ne vaan ne tiedostot häviää ajanoloon, eikä kätevästi kotona printatut mustesuihkutulosteetkaan ole sitten kestäneet kuin muutamia vuosia.
=DW=Kun koko ala muuttuu jatkuvasti
- taas lähettiin
+++++. kirjoitti:
Kun koko ala muuttuu jatkuvasti
Keskimäärin viisikilometriä lenkkeilyä päivittäin, huonot ei ole hyvät jalalle eikä kestä pitkään.
- ...
+++++. kirjoitti:
Kun koko ala muuttuu jatkuvasti
Jepjep.
Mua vaan huvittaa, ekassa omassa kotikoneessa oli tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taitto-ohjelmakin ja ties mitä muita ohjelmistoja. Ja sillä siis pystyi tekemään hommia. Vaan kun ei pysty enää, formaatit omituiset, ei sovi yhteen nykyformaattien kanssa, ihan samoja asioita sitä silloinkin tehtiin.. Lapsille kannettu leikkikaluksi ajat sitten.
Nykyisessä koneessa siis on tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taitto-ohjelma ja ties mitä ohjelmistoja. Ja tällä nyt pystyy tekemään ihan täsmälleen samat asiat, kuin muutama kymmenen vuotta sittenkin. Että mihinkähän tämäkin homma todellisuudessa on kehittynyt, en tiedä. Ainakin tehnyt tiliä muutamalle ohjelmistotalolle ja koneita liukuhihnalla kasaaville tehtaille jossain kiinassa. Mutta mun perusduunit on periaatteessa ihan samoja, kuin aina olleet. Työkalut vaan vaihtuu jatkuvasti, pikapuoliin pitää taas ostaa läppäri, alkaa tämä nykyinen olemaan antiikkia ja näppäimistökin murenee kirjaimellisesti sanoen käsiin.
=DW= halvalla ei hyvää kirjoitti:
No, ainakin mulla ovat halppisvaatteet joutaneet uffille tai roskiin jo muutaman pesukerran jälkeen. Kutistuvat pituudessa ja laajenevat leveydessä, saumat vetävät kieroon tai värit menevät sekaisin vaikka kuika noudattaisi pesuoheita.
Ainahan pitää syitä etsiä kun muoti muuttuu ja haluaisi uutta. Vaihtavathan jotkut autoakin jopa useasti vuodessa...
- halvalla ei hyvää
yohuuhkaja kirjoitti:
Ainahan pitää syitä etsiä kun muoti muuttuu ja haluaisi uutta. Vaihtavathan jotkut autoakin jopa useasti vuodessa...
No, jotkut etsii jotkut ei. Itse ei ole tarvinnut. Kaapistani löytyy vaatteita monelta vuosikymmeneltä, laadukkaita ja kuosinsa pitäneitä. Osa on tullut jo muutaman kerran uudelleen muotiin ja osa ei ole ajattomuutensa vuoksi koskaan pois muodista mennytkään.
Omaa ja oman ympäristön tapoja ei aina pitäisi yrittää sysätä kaikkien muidenkin tavoiksi. - ja miksiköhän?
yohuuhkaja kirjoitti:
sinäkö poistit/poistatit ketjun jonka aihe ei ollut itsellesi mieluinen, vaikka osallistuitkin ketjuun tuomalla mielipiteesi esiin?
- Kaupunkilainen
... kirjoitti:
Jepjep.
Mua vaan huvittaa, ekassa omassa kotikoneessa oli tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taitto-ohjelmakin ja ties mitä muita ohjelmistoja. Ja sillä siis pystyi tekemään hommia. Vaan kun ei pysty enää, formaatit omituiset, ei sovi yhteen nykyformaattien kanssa, ihan samoja asioita sitä silloinkin tehtiin.. Lapsille kannettu leikkikaluksi ajat sitten.
Nykyisessä koneessa siis on tekstinkäsittely, kuvankäsittely, taitto-ohjelma ja ties mitä ohjelmistoja. Ja tällä nyt pystyy tekemään ihan täsmälleen samat asiat, kuin muutama kymmenen vuotta sittenkin. Että mihinkähän tämäkin homma todellisuudessa on kehittynyt, en tiedä. Ainakin tehnyt tiliä muutamalle ohjelmistotalolle ja koneita liukuhihnalla kasaaville tehtaille jossain kiinassa. Mutta mun perusduunit on periaatteessa ihan samoja, kuin aina olleet. Työkalut vaan vaihtuu jatkuvasti, pikapuoliin pitää taas ostaa läppäri, alkaa tämä nykyinen olemaan antiikkia ja näppäimistökin murenee kirjaimellisesti sanoen käsiin.
=DW=Sen verran pitää kuitenkin sanoa meidän tekniikkaan huonosti perehtyneiden puolesta, että kyllä Windows oli suuri edistysaskel aikanaan, kun ei enää tarvittu ohjelmoijia väliin, vaan itse pystyi tekemään kaikenlaista.
Olen taittanut lehteä 80-luvulla käsipelillä, leikannut ja liimannut tekstipalstoja, merkinnyt kuviin rajauksia ja laskenut diojen suurennusprosentteja. En kaipaa siihen aikaan, nyt pystyy itse tuottamaan jonkinlaisia juttuja kuvineen kaikkineen ainakin verkkoon (varsinaisia taitto-ohjelmia en ole koskaan käyttänyt).
Tekniikkaa todella vanhennetaan ihan tarkoituksella, tai siis tehdään uusia laitteita, jotka eivät sovi yhteen vanhojen kanssa. Pieni esimerkki: meillä on kotona vielä toimiva VHS-nauhuri, mutta sitä ei viitsi käyttää, kun tv:ssä on vain yksi paikka scart-liittimelle. Toisin sanoen pitäisi aina ottaa digiboksi pois päältä, jos haluaa katsoa videoita. Edelliseen televisioon (vaikka oli paljon pienempi) mahtui ihan hyvin kaksi liitintä, jolloin sekä video että boksi voivat olla kaiken aikaa kuvaruudun seinässä kiinni. - ...
Kaupunkilainen kirjoitti:
Sen verran pitää kuitenkin sanoa meidän tekniikkaan huonosti perehtyneiden puolesta, että kyllä Windows oli suuri edistysaskel aikanaan, kun ei enää tarvittu ohjelmoijia väliin, vaan itse pystyi tekemään kaikenlaista.
Olen taittanut lehteä 80-luvulla käsipelillä, leikannut ja liimannut tekstipalstoja, merkinnyt kuviin rajauksia ja laskenut diojen suurennusprosentteja. En kaipaa siihen aikaan, nyt pystyy itse tuottamaan jonkinlaisia juttuja kuvineen kaikkineen ainakin verkkoon (varsinaisia taitto-ohjelmia en ole koskaan käyttänyt).
Tekniikkaa todella vanhennetaan ihan tarkoituksella, tai siis tehdään uusia laitteita, jotka eivät sovi yhteen vanhojen kanssa. Pieni esimerkki: meillä on kotona vielä toimiva VHS-nauhuri, mutta sitä ei viitsi käyttää, kun tv:ssä on vain yksi paikka scart-liittimelle. Toisin sanoen pitäisi aina ottaa digiboksi pois päältä, jos haluaa katsoa videoita. Edelliseen televisioon (vaikka oli paljon pienempi) mahtui ihan hyvin kaksi liitintä, jolloin sekä video että boksi voivat olla kaiken aikaa kuvaruudun seinässä kiinni.Iteasiassa.
Se edistysaskel oli Mäkki. Alunperin, kun tietokoneet alkoivat yleistymään graafisella alalla- 80 luvun alussa, kaikki oli niitä. Alan ohjelmistot tehtiin ensin sille ja käännettiin myöhemmimmin toimimaan winilläkin. Sitä peruja mm. PageMaker(nyk. InDesing) ja vaikkapa PhotoShop.
Meille eka kone duuniin oli jokin mikälie tarraleikkuri, jota käytettiin AutoCadillä. Mutta sekin kone oli dos, ei win. Siihen rinnalle alkoi sitten tulemaan Mäkkejä ja vasta kymmenen vuoden kuluttua Winit alkoivat yleistymään ammattipiireissä. Eivätkä ole yleistyneet kaikkialla vieläkään, mainostoimistoissa jotenkin periaatteena, että pitää olla Mäkki tänäkin päivänä.
Mutta meitsi aloittanut siis uraansa aikanaan saksine, teippien jne kanssa ja reprokameran kampea vääntämällä. Siinä oppi periaatteet aivan varmasti. Etenkin sen, jos tösii, virheen korjaaminen voikin olla suuritöinen juttu. Muutama väärin ladottu sana ladelman alussa ja koko taitto uusiksi :DDD
Tietotekniikka ehkä on nopeuttanut ja helpottanut julkaisujen jne tekemistä, mutta kiire kostautuu kyllä jäljessä. Ei nykyään edes ole olemassa ammattinimikeetä kuin "oikolukija", sen homman hoiteleepi tekstinkäsittely, jos hoitelee. En muuten oikolue omia tekstejeänikään, ja sen varmasti huomaa, kuka huomaa. Paljon helpompi painaa pikkusormella entteriä ja laittaa kirjoitus nettiin, kuin alkaa käymään tekstiä kirjaimittain, välilyönnettäin, kirjasinleikkauksineen, typografioineen läpi.
Että niinkuin enter, tästä asiasta :DD
=DW= ja miksiköhän? kirjoitti:
sinäkö poistit/poistatit ketjun jonka aihe ei ollut itsellesi mieluinen, vaikka osallistuitkin ketjuun tuomalla mielipiteesi esiin?
En ole poistattanut mitään ketjuja täältä enkä muualtakaan.
Kokeilehan arvailla jotakin muuta.- Kaupunkilainen
... kirjoitti:
Iteasiassa.
Se edistysaskel oli Mäkki. Alunperin, kun tietokoneet alkoivat yleistymään graafisella alalla- 80 luvun alussa, kaikki oli niitä. Alan ohjelmistot tehtiin ensin sille ja käännettiin myöhemmimmin toimimaan winilläkin. Sitä peruja mm. PageMaker(nyk. InDesing) ja vaikkapa PhotoShop.
Meille eka kone duuniin oli jokin mikälie tarraleikkuri, jota käytettiin AutoCadillä. Mutta sekin kone oli dos, ei win. Siihen rinnalle alkoi sitten tulemaan Mäkkejä ja vasta kymmenen vuoden kuluttua Winit alkoivat yleistymään ammattipiireissä. Eivätkä ole yleistyneet kaikkialla vieläkään, mainostoimistoissa jotenkin periaatteena, että pitää olla Mäkki tänäkin päivänä.
Mutta meitsi aloittanut siis uraansa aikanaan saksine, teippien jne kanssa ja reprokameran kampea vääntämällä. Siinä oppi periaatteet aivan varmasti. Etenkin sen, jos tösii, virheen korjaaminen voikin olla suuritöinen juttu. Muutama väärin ladottu sana ladelman alussa ja koko taitto uusiksi :DDD
Tietotekniikka ehkä on nopeuttanut ja helpottanut julkaisujen jne tekemistä, mutta kiire kostautuu kyllä jäljessä. Ei nykyään edes ole olemassa ammattinimikeetä kuin "oikolukija", sen homman hoiteleepi tekstinkäsittely, jos hoitelee. En muuten oikolue omia tekstejeänikään, ja sen varmasti huomaa, kuka huomaa. Paljon helpompi painaa pikkusormella entteriä ja laittaa kirjoitus nettiin, kuin alkaa käymään tekstiä kirjaimittain, välilyönnettäin, kirjasinleikkauksineen, typografioineen läpi.
Että niinkuin enter, tästä asiasta :DD
=DW=No meillä valtion virastossa ei Mäkkiä käytetty, vaan Windowsia. Sitä ennen oli suomalainen tekstinkäsittelyjärjestelmä ETC, joka oli ensimmäinen kosketukseni tietokoneisiin, vuonna -87.
- kuvaaja mös
Yhdistä kamera johdolla tieto koneeseen.
- talllentava keräilij
... kirjoitti:
Tekniikka juu vanhenee.
=DW=Korppua käsittelevän laitteen voi hankkia erillisenä ja liittää johdolla tieto koneeseen. Ne voi kopioida vaikka erilliselle, aina vaan pienemmäksi ja tehokkaammaksi muuttuvalle erilliselle kovalevylle.
Tulostetut tekstit ja kuvat säilyvät ainakin seuraavalle sukupolvelle. Ja lieneekö kaikki niin tarpeellistakaan. - kipikapikop
... kirjoitti:
Tekniikka juu vanhenee.
=DW=se on arkeologi hyvä dvd....juu totta on että tietotekniikka vanheni jo eilen kun tuot sen kamppeen kotiin kaupasta...markkinamies osaa uusia uutta jatkuvasti..ite ostin tulostimen, johon oli tehty pikku muutos, sen vanhan mallin sain -70pros!! Ja tuola se nyt pölyttyy,sillä enää mitään tee!
Niin se on, mutta usein saa myös kohtuuhinnalla hyvää. Alennus- ja poistomyynneistä olen hankkinut esim. kenkiä.
Muutama vuosi sitten ostin kotimaiset goretex-talvinilkkurit puoleen hintaan ja pari viikkoa sitten kotimaiset farkut 60% alennuksella.
Vaatteissa pitää vaan huolen siitä ettei koko muutu vuosien mittaan. Entiset samanmerkkiset ja samankokoiset farkut ovat lähes uudenveroiset, vaikka niitä on pidetty yli kolme vuotta.
Nyt minulla on ylläni kymmenen vuotta vanhat collarihousut, eihän näitä saa hajoamaan millään konstilla, laadukasta tekoa.
Ja saman valmistajan anorakkia olen käyttänyt yhtä kauan.
Kun muoti ja kausivaatteet eivät ole se tärkein juttu, niin kestäviä vaatteita voi pitää huoleti pitempäänkin.- keskikuluttaja
Hyvälaatuisia vaatteita löytää edullisemmistakin kaupoista, jotka vetävät vertoja lähes tuplahintaisiin vastaaviin. Miksi maksaa hyvistä/muodikkaista vaatteista maltaita, ellei omista jatkuvasti uusiutuvaa rahapuuta:)
En muutenkaan jaksaisi kulkea samoissa huippulaatuisissa vaatteissa useita vuosia.
Eri asia on turkikset, jotka paranevat käytössä. Niissä ei vuosirenkaat näy kuten käyttövaatteissa, joita vesipestään.- tätä aikaa
Ostin ensimmäisen taulutelevision olisiko 13 v.maksoi n.1500 €, nyt saa 300 € ja parempia ja sama juttu muunkin elektroniikan, mutta kestää minkä kestää, korjauttaa ei usein kannata.
- ...
tätä aikaa kirjoitti:
Ostin ensimmäisen taulutelevision olisiko 13 v.maksoi n.1500 €, nyt saa 300 € ja parempia ja sama juttu muunkin elektroniikan, mutta kestää minkä kestää, korjauttaa ei usein kannata.
Sivusta.
Ns."taulutelkkareissa" oli ja on vieläkin myyjän markkinat. Perusidea ok, isompaa kuvaa, mutta pienempi tilavuuskoko.
Siis sen takia niitä myydään valtavasti. Ainoa vaan, kaikissa sama kuin tietotekniikassa,tai kännyköissä. Myydään keskeneräistä laitetta, ihan tarkoituksella. Joka vuosi tulee joku "suuri innovaatio", jonka takia on pakko ostaa uusi telkkarilähetyksien katsomiseen sopiva laite.
Meinaan vaan. On tossa mullakin yks taulutelkkari, entinen putkitelkkari hajosi ja piti ostaa uusi. Odotellut rauhassa ajan kulumista. Meinaan mökillä ikivanha putkitelkkari, joka näyttää kestävän ikuisesti. Ei se ikuisesti kestä kuitenkaan, sitten tarkoitus siirtää tämä tsadin televiissari mökille ja ostaa tännee uusi.
Mutta mä siis kattelin huvittuneena. Suomessa ei edes ole HD-lähetyksiä kunnolla näkyvissä. Jossain lapissa ei näy suomen telkkari ollenkaan, eikä toimi kännykät. Nyt myyvät 4K- telkkareita innoissaan, eikä mikään telkkarikanava ole puhunut niitten lähettämisestä yhtään mitään, jotain videoita voi vuokrata jostain kioskeista, se siitä ilosta.
Siis toi 4K tarkoittaa nelinkertaista piirtokykyä HD-telkkariin verrattuna. Hitti, eihän tuota tavallista HD.täkään näy oikein mitenkään, enkä usko, että kukaan tavallinen telkkarin kattelija edes huomaisi mitään eroa asiassa, jos ei kerrottaisi erikseen. Vähän kuin kattelisi ikivanhaa mustavalkoista mykkäfilmiä helekutan kalliitteen surraunvehkeiden ja älyttömän kalliin näytön kanssa. Noin niinkuin tottapuhuen.
Vaa, ihmiset ostaa telkkareita, onkai se useinkin se tärkein perheenjäsen.
=DW= - Nainen vm51
tätä aikaa kirjoitti:
Heitin eilen aloituksen siivouksen lomassa kuuluisan lauseen innoittamana ja mukavasti olette sanailleet.
Tämä Ipodi heittää vastauksen mihin sattuu eli tämä ei ole kenellekään erityisesti.
Joku naurahti piparimuoteilleni. Ne eivät vie tilaa ja on halpa keräilykohde, ostan jos sattuu kohdalle oli kesä tai talvi. Kerään vanhoja peltimuotteja, kaikki erilaisia. Lastenlasten ja lastenlastenlasten iloksi leivon heille jokaiselle perheelle jouluna melkein kaikki piparit erilaisiksi. Kyllähän maassamme on paljon erilaisten tavaroiden kerääjiä. Sitten on niitä varsinaiisa romunkerääjiä, tuossa lähellä asuu mies, jonka piha lähimetsineen on täynnä autonromuja. Myy varaosiksi ja aina tuolla näkyy joku kyläläinen olevan hajotuspuuhissa, etsimässä varaosaa.
Lahjoitan mm. työttömien kirpputorille hyväkuntoista ja puhdasta tavaraa. Huonoista otan talteen napit, soljet, vetoketjut, leikkaan hyvät kohdat tilkuiksi. Käsitöissä tarvii aina kaikenlaista nippelinappelia. Isännälle autotalliin leikkaan huonommat, tarvii kuulemme korjaushommissa aina kangasluutuja.
Kodinkoneissa onneksi nykyisin läytää vertailuja ennen ostopäätöstä. On ollut muutama harhaostos talouskaluissa, kummasti kestävät vain takuuajan.
Vaatteita en ole nyt pariin vuoteen miettinyt kun en ole ollut työssä. Siksipä noita varastoja ryhdyinkin tutkimaan. Parhaimmat säästän ja korjaan ja uutta todelliseen tarpeeseen, harkiten ajatonta ja kestävää. Kotikylässä ja naapurikylässäkään ei ole vaatekauppaa eli on ihan kaupunkimatka tehtävä. - ekologiska
Nainen vm51 kirjoitti:
Heitin eilen aloituksen siivouksen lomassa kuuluisan lauseen innoittamana ja mukavasti olette sanailleet.
Tämä Ipodi heittää vastauksen mihin sattuu eli tämä ei ole kenellekään erityisesti.
Joku naurahti piparimuoteilleni. Ne eivät vie tilaa ja on halpa keräilykohde, ostan jos sattuu kohdalle oli kesä tai talvi. Kerään vanhoja peltimuotteja, kaikki erilaisia. Lastenlasten ja lastenlastenlasten iloksi leivon heille jokaiselle perheelle jouluna melkein kaikki piparit erilaisiksi. Kyllähän maassamme on paljon erilaisten tavaroiden kerääjiä. Sitten on niitä varsinaiisa romunkerääjiä, tuossa lähellä asuu mies, jonka piha lähimetsineen on täynnä autonromuja. Myy varaosiksi ja aina tuolla näkyy joku kyläläinen olevan hajotuspuuhissa, etsimässä varaosaa.
Lahjoitan mm. työttömien kirpputorille hyväkuntoista ja puhdasta tavaraa. Huonoista otan talteen napit, soljet, vetoketjut, leikkaan hyvät kohdat tilkuiksi. Käsitöissä tarvii aina kaikenlaista nippelinappelia. Isännälle autotalliin leikkaan huonommat, tarvii kuulemme korjaushommissa aina kangasluutuja.
Kodinkoneissa onneksi nykyisin läytää vertailuja ennen ostopäätöstä. On ollut muutama harhaostos talouskaluissa, kummasti kestävät vain takuuajan.
Vaatteita en ole nyt pariin vuoteen miettinyt kun en ole ollut työssä. Siksipä noita varastoja ryhdyinkin tutkimaan. Parhaimmat säästän ja korjaan ja uutta todelliseen tarpeeseen, harkiten ajatonta ja kestävää. Kotikylässä ja naapurikylässäkään ei ole vaatekauppaa eli on ihan kaupunkimatka tehtävä.Sen minäkin olen huomannut, että kotitalouskoneet eivät kestä samoin kuin ennen. Kait ne tehdään niin että myynti pysyy tasaisena, harmi.
Yleiskoneen jonka olin ostanut n. 25 v. sitten annoin tyttärelle. On kovassa käytössä ja toimii.
Huonoksi ovat menneet myös digitaaliset "ilmapuntarit". Appiukon miehelleni aikoinaan lahjaksi ostama toimii vielä. Uudemmat eivät kestä. - ...
ekologiska kirjoitti:
Sen minäkin olen huomannut, että kotitalouskoneet eivät kestä samoin kuin ennen. Kait ne tehdään niin että myynti pysyy tasaisena, harmi.
Yleiskoneen jonka olin ostanut n. 25 v. sitten annoin tyttärelle. On kovassa käytössä ja toimii.
Huonoksi ovat menneet myös digitaaliset "ilmapuntarit". Appiukon miehelleni aikoinaan lahjaksi ostama toimii vielä. Uudemmat eivät kestä.Sivusta.
Koneitten kestoikää tietoisesti laskettu. Syyhän ihan selvä, jos tekee ikuisen koneen, kaupankäynti loppuu jossain vaiheessa. Muistelen, nyt laksetaan "kestäväksi" laite, joka kestää yhdeksän vuotta, kuullut(lukenut) huhuja, että sitä ollaan pudottamassa keskimäärin kuudeksi vuodeksi.
Aikanaan oli sellainenkin ammatti, kuin "sateenvarjon korjaaja", ei ole enää.
Että noin periaatteessa, olemassa jotain tuotteita, joita edes ei voi hankkia ajattelemalla pitkää ja mahdollisimman edullista käyttöikää. Hyvin suura koneista suunniteltu alunperinkin lyhytikäisiksi, ei se kauppa muuten käy.
Pitäisi muuten ostaa uusi kännykkä, vanhassa akku kehno ja lasissakin vikaa. Ei kannata remontoida, pikkurahalla saa vastaavan ihan uutena >:/
=DW= - eekontakt
Nainen vm51 kirjoitti:
Vaatteita en ole nyt pariin vuoteen miettinyt kun en ole ollut työssä. Siksipä noita varastoja ryhdyinkin tutkimaan. Parhaimmat säästän ja korjaan ja uutta todelliseen tarpeeseen, harkiten ajatonta ja kestävää. Kotikylässä ja naapurikylässäkään ei ole vaatekauppaa eli on ihan kaupunkimatka tehtävä.no eihän tarvii, tilaa netistä, siellä on kauppoja pullollaan! on kalleanttilat ja seppälät sun muut ellokset
- L - L
... kirjoitti:
Sivusta.
Koneitten kestoikää tietoisesti laskettu. Syyhän ihan selvä, jos tekee ikuisen koneen, kaupankäynti loppuu jossain vaiheessa. Muistelen, nyt laksetaan "kestäväksi" laite, joka kestää yhdeksän vuotta, kuullut(lukenut) huhuja, että sitä ollaan pudottamassa keskimäärin kuudeksi vuodeksi.
Aikanaan oli sellainenkin ammatti, kuin "sateenvarjon korjaaja", ei ole enää.
Että noin periaatteessa, olemassa jotain tuotteita, joita edes ei voi hankkia ajattelemalla pitkää ja mahdollisimman edullista käyttöikää. Hyvin suura koneista suunniteltu alunperinkin lyhytikäisiksi, ei se kauppa muuten käy.
Pitäisi muuten ostaa uusi kännykkä, vanhassa akku kehno ja lasissakin vikaa. Ei kannata remontoida, pikkurahalla saa vastaavan ihan uutena >:/
=DW=Vanha periaate. Tuote on markkinoinnin loppupuoliskolla.
Korvaava on markkinoinnin alkutaipaleella.
Kolmas on suunnittelun loppuvaiheessa.
Neljättä ideoidaan.
Tietenkin tavoitteena nopea kierto.
60-luvulla kotitalouskoneiden suunnittelun perusohje oli normaalikäytössä 10:n vuoden kesto 90%:n todennäköisyydellä.
Ka. kesto oli paljon pitempi.
Vertailun vuoksi esimerkiksi vesiturbiini. Käyttöikä vähintään 50-vuotta.
- mataleena 69
Alusvaatteet ja kengät ostan uusina, kaikki muut vaatteet kirpputorilta tai joskus huutonetistä. Huutonet huonompi vaateasioissa kun ei laatua pääse sormin tunnustelemaan. Ostan ainoastaan laadukkaita, itse tuntemiani merkkejä (marimekko, vuokko, nanso jne)
Tällä vuosiuhannella en ole ostanut ainuttakaan uutta vaatetta. Kirpparivaatteissa olen ollut häissä, hautajaisissa ja merkkipäivillä ja aina on tyylikkääksi kehuttu.
Huutonetistä saa kyllä muuta hyvää tavaraa. "Ennätykseni" taitaa olla kotimainen uudenveroinen parin tonnin moottorisänky 40 eurolla - no, piti hakea kyllä 50 kilometrin matkan takaa...- ...
Sattuikin.
Ite joskus muistaissaan etsinyt just moottorisänkyä. Kyllä niitä käytettynäkin liikkuu, uudet todella kalliita. Sängyissä usein se, että niihin on joku kuollut, että se pitää niinkuin hyväksyä realiteettina, eikä alkaa näkemään painajaisia.
Vaan siis joo. Harmittaa, kun en sattunut tota mainitsemaasi ilmoitusta näkemään, oisin kyllä maksanut paljon enemmän :DDDD
=DW= - älä hätäile
... kirjoitti:
Sattuikin.
Ite joskus muistaissaan etsinyt just moottorisänkyä. Kyllä niitä käytettynäkin liikkuu, uudet todella kalliita. Sängyissä usein se, että niihin on joku kuollut, että se pitää niinkuin hyväksyä realiteettina, eikä alkaa näkemään painajaisia.
Vaan siis joo. Harmittaa, kun en sattunut tota mainitsemaasi ilmoitusta näkemään, oisin kyllä maksanut paljon enemmän :DDDD
=DW=Onhan näitä,ostin joulukuussa tori.fi uuden objektiivin kameraan 250 €,kaupassa vastaava 530 €, oli saanut lahjaksi eikä tarvinnut kuiteskaan.
- jos rahaa joskus
kenkiä en ostas käytettynä, ja kyllä tuo et laatu kestää pitää paikkaansa..
- jos rahaa joskus
kankaissa on eroja, hyvä laatu ei ala haisemaan eikä hiosta
- L - L
Köyhän rajaus! En osta ylilaatua vaan ainoastaan sellaista mille minulla itselläni on TODELLISTA tarvetta ja käyttöä.
Olen minäkin tussuroinut mm. tarvikeobjektiivien, korealaisten halpislenkkareiden yms. kanssa.
Jo ennen eläköitymistä opin mielestäni oikealla tavalla säästäväksi.- ...
Tarvikeobjektiiveista.
Laadukkaat objektiivit aina kalliita. Sitä ei nykyaikana kukaan tunnu muistavan, kun kaikissa kännyköissäkin jonkinlainen kamera. Saahan sitä kuvaa, vaikka kenkälaatikollakin, ei siinä mitään. Iteasiassa kenkälaatikolla voi saada laadukkaamman kuvan, kuin kehnolla optiikalla.
Mulla tavallaan nimittäin loppui valokuvausharrastus rahapulaan. Kyllä mä vieläkin kuvailen, mutta just halvalla digipokkarilla tai kännykällä. Aikanaan oli kaksi järjestelmärunkoa, kasa optiikoita, salamat jne. Siis filmiaikana. Kehitin filmit ite, samaten vedostin, oli oma suurennuskonekin.
Sitten vaan tuli digiaika ja alussa ammattikamerat oli järkyttävän kalliita. Mulla suoraan sanottuna ei ollut varaa ostaa ammattilaadun digirunkoa. Nyt vois ollakin, mutta kun aikanaan myin kameralaukullisen vanhaksi jäänyttä kuvauskalustoa, jotenkin weetuinnuin niin paljon, että en ole kiinnostinut enää investoimaan aiheeseen, jos tarvin duuneihini kuvia, yleensä pärjään omilla halpiskamoillani, tai sitten on mahdollista lainata tuttavilta järeämpää kalustoa.
Se tavallaan jäi harmittamaan, että tuli lasit myytyä, oli kaks huippuluokan Nikkoria, nyt ei ois varaa ostaa vastaavia uutena ja käytettynä harvemmin liikkuu. Että se niinkuin valokuvauspuolen hifistelystä mun osalta. Tosin, kuvat ottaa mies, ei kameranlinssi ja onnistuuhan nuo kuvat riittävästi halpiskalustollakin tavanomaisiin julkaisuihin. Mä siis semipro valokuvaaja, se vain yksi osa ammattia, ilman kuvaa, ei oikein voi tehdä mitään. Asia erikseen, jos pitää ottaa jokin hiton suurikokoinen julistekuva, siihen pitää siis tosiaan lainata kalustoa.
=DW= - L - L
... kirjoitti:
Tarvikeobjektiiveista.
Laadukkaat objektiivit aina kalliita. Sitä ei nykyaikana kukaan tunnu muistavan, kun kaikissa kännyköissäkin jonkinlainen kamera. Saahan sitä kuvaa, vaikka kenkälaatikollakin, ei siinä mitään. Iteasiassa kenkälaatikolla voi saada laadukkaamman kuvan, kuin kehnolla optiikalla.
Mulla tavallaan nimittäin loppui valokuvausharrastus rahapulaan. Kyllä mä vieläkin kuvailen, mutta just halvalla digipokkarilla tai kännykällä. Aikanaan oli kaksi järjestelmärunkoa, kasa optiikoita, salamat jne. Siis filmiaikana. Kehitin filmit ite, samaten vedostin, oli oma suurennuskonekin.
Sitten vaan tuli digiaika ja alussa ammattikamerat oli järkyttävän kalliita. Mulla suoraan sanottuna ei ollut varaa ostaa ammattilaadun digirunkoa. Nyt vois ollakin, mutta kun aikanaan myin kameralaukullisen vanhaksi jäänyttä kuvauskalustoa, jotenkin weetuinnuin niin paljon, että en ole kiinnostinut enää investoimaan aiheeseen, jos tarvin duuneihini kuvia, yleensä pärjään omilla halpiskamoillani, tai sitten on mahdollista lainata tuttavilta järeämpää kalustoa.
Se tavallaan jäi harmittamaan, että tuli lasit myytyä, oli kaks huippuluokan Nikkoria, nyt ei ois varaa ostaa vastaavia uutena ja käytettynä harvemmin liikkuu. Että se niinkuin valokuvauspuolen hifistelystä mun osalta. Tosin, kuvat ottaa mies, ei kameranlinssi ja onnistuuhan nuo kuvat riittävästi halpiskalustollakin tavanomaisiin julkaisuihin. Mä siis semipro valokuvaaja, se vain yksi osa ammattia, ilman kuvaa, ei oikein voi tehdä mitään. Asia erikseen, jos pitää ottaa jokin hiton suurikokoinen julistekuva, siihen pitää siis tosiaan lainata kalustoa.
=DW=Harrastukseni oli vaatimattomampaa. 50-luvulla aloitin tavallisella kinofilmikameralla, ostin fimin metritavarana, kehitin negat ja valmistin kuvat.
Kävin kaiken maailman kissaristiäisissä kuvaamassa pyytämättäkin ja möin kuvat.
Järjestelmäkamerani vakio-objektiiveineen maksoi 1970 noin 3:n viikon nettopalkkani.
Ostin siihen nuukuuttani ja köyhyyttäni Soligorin adapterin j jatkon x2 ja S:n 28mm ja 135mm objektiivit. En ollut hetkeäkään tyytyväinen nuukailulinjaani. Laajakulma menetteli joten kuten mutta 135:n oli surkea ja käyttö jatkon kanssa oli onnetonta.
Rahat olivat menneet hukkaan enkä enää raaskinut ostaa alkuperäisiä.
Digiajan alettua on vaimoni huolehtinut kuvauksista pokkarillaan.
Lenkkarit olivat katastrofi. Halvat ja erittäin hyvin jalkaani istuvat. Ostin kaksi paria.
Aamukasteisella nurmella kävellessä pohjat paakkuuntuivat. Olivat ehkä jotain kosteudessa pehmenevää sellumassaa tai vastaavaa.
On muitakin huteja tullut mutta nuo ovat jääneet pahiten mieleeni. - ...
L - L kirjoitti:
Harrastukseni oli vaatimattomampaa. 50-luvulla aloitin tavallisella kinofilmikameralla, ostin fimin metritavarana, kehitin negat ja valmistin kuvat.
Kävin kaiken maailman kissaristiäisissä kuvaamassa pyytämättäkin ja möin kuvat.
Järjestelmäkamerani vakio-objektiiveineen maksoi 1970 noin 3:n viikon nettopalkkani.
Ostin siihen nuukuuttani ja köyhyyttäni Soligorin adapterin j jatkon x2 ja S:n 28mm ja 135mm objektiivit. En ollut hetkeäkään tyytyväinen nuukailulinjaani. Laajakulma menetteli joten kuten mutta 135:n oli surkea ja käyttö jatkon kanssa oli onnetonta.
Rahat olivat menneet hukkaan enkä enää raaskinut ostaa alkuperäisiä.
Digiajan alettua on vaimoni huolehtinut kuvauksista pokkarillaan.
Lenkkarit olivat katastrofi. Halvat ja erittäin hyvin jalkaani istuvat. Ostin kaksi paria.
Aamukasteisella nurmella kävellessä pohjat paakkuuntuivat. Olivat ehkä jotain kosteudessa pehmenevää sellumassaa tai vastaavaa.
On muitakin huteja tullut mutta nuo ovat jääneet pahiten mieleeni.Tulin vilkaisseeksi-
Näytti ammattikäyttöön sopivien Nikon-runkojen hinnat alkavan noin kolmesta tonnista. Päälle sitten kalliit lasit ja muu härpäke. Että olen niinkuin suosiolla nostanut kädet pystyyn kuvausasioissa.
Virheostoksia tekee kaikki. Mulla muutaman tunnin kuluttua haettava kaiuttimet mökille. Ei hajuakaan, mitä laatua, merkki epämääräinen, samaten muukin. Mutta kun "halvalla sai", aattelin ostaa. Se sitten eri asia, jos karmean kuuloiset, että koittaako myydä eteenpäin, vaiko kiikuttaako ongelmajätteisiin.
Kenkäkaupoista muuten. Ostin aikanaan hyvät eikä edes ilmaiset pakkaskengät(siis miesten) yksiin hautajaisiin. Ne oli kymmenen vuotta käyttämättä kaapissa. Tässä joku talvi kaivelin ne esiin, kun oli vähän edustustilaisuuden tapaista. Joopajoo ei muuten montaa askelta tarvinnut kävellä, kun muovipohjat hajosivat, kesken pileitten. Kotimainen "laatumerkki". Muovi yleensäkin paikasta, minne aurinko ei paista, ei paistanut vaatehuoneeseenkaan, silti hajosivat.
=DW= - näin kävi
... kirjoitti:
Tulin vilkaisseeksi-
Näytti ammattikäyttöön sopivien Nikon-runkojen hinnat alkavan noin kolmesta tonnista. Päälle sitten kalliit lasit ja muu härpäke. Että olen niinkuin suosiolla nostanut kädet pystyyn kuvausasioissa.
Virheostoksia tekee kaikki. Mulla muutaman tunnin kuluttua haettava kaiuttimet mökille. Ei hajuakaan, mitä laatua, merkki epämääräinen, samaten muukin. Mutta kun "halvalla sai", aattelin ostaa. Se sitten eri asia, jos karmean kuuloiset, että koittaako myydä eteenpäin, vaiko kiikuttaako ongelmajätteisiin.
Kenkäkaupoista muuten. Ostin aikanaan hyvät eikä edes ilmaiset pakkaskengät(siis miesten) yksiin hautajaisiin. Ne oli kymmenen vuotta käyttämättä kaapissa. Tässä joku talvi kaivelin ne esiin, kun oli vähän edustustilaisuuden tapaista. Joopajoo ei muuten montaa askelta tarvinnut kävellä, kun muovipohjat hajosivat, kesken pileitten. Kotimainen "laatumerkki". Muovi yleensäkin paikasta, minne aurinko ei paista, ei paistanut vaatehuoneeseenkaan, silti hajosivat.
=DW=Kun ensimmäiset digikamerat tuli kauppoihin, ostin Panasonic 5 bikselin markkinoinen parhaan 500 €, nyt ei varmaan maksa paljonkaan, ehkä kolmesataa kuvaa otin ja meni rikki joku vuosi sitten, huono ostos.
- näin kävi
näin kävi kirjoitti:
Kun ensimmäiset digikamerat tuli kauppoihin, ostin Panasonic 5 bikselin markkinoinen parhaan 500 €, nyt ei varmaan maksa paljonkaan, ehkä kolmesataa kuvaa otin ja meni rikki joku vuosi sitten, huono ostos.
Niin vielä jos halvalla sais korjautettua, vois korjauttaa, vika saattaa olla pieni,mutta missä, paikkakunnallani ei ole korjaamoa, netistä ei löytynyt paikkaa, roskiin en ole hennonnut heittää.
- Pirre*
Niin ja oikein köyhän ei mitään.
- -köyhä-
-niinpä niin, pikkuoravat...OIKEASTI köyhällä ei ole esim. omaa tietokonetta, jolla voisi internetissä muistella ankeaa lapsuuttaan alkoholisti-isän kurimuksessa tai muuta vastaavaa läppää...-itse en koe olevani oikeasti köyhä, mut en niin väitäkään, senverran on vuosien saatossa suhteellisuudentajua kertynyt rupiseen reppuun....... :)
- -OO-
Eiköhän lapsuusköyhille ole monille ehtinyt karttua varallisuutta töissä ollessa, ei monikaan ole jäänyt lapsuutensa varattomuuteen.
- turha keljuilla
Tietokoneen hinnan säästää helpostikin kun jättää tupakit ja viinat ostamatta, niihin näyttää monella köyhällä olevan varaa.
- €€ro
turha keljuilla kirjoitti:
Tietokoneen hinnan säästää helpostikin kun jättää tupakit ja viinat ostamatta, niihin näyttää monella köyhällä olevan varaa.
Oikeessa olet
Meikäkin piti kantapään kautta uskoa, takavuosina kun lopetin niin laskin 4000-5000 € säästän vuodessa ja terveys päälle, näin on käynyt, -köyhä-
Ei minulla silloin köyhimpänä aikan ollutkaan tietokonetta, saati edes puhelinta. Loppukuusta piti aina laskea pennit yhteen et oliko rahaa edes laipän. Sossun luukulle siihen aikaan ei pruukattu mennä toimeentulotukea hakemaan. Mut tuo aika kasvatt siihen että itse sitä on oman elantonsa sepä :)lusiina kirjoitti:
-köyhä-
Ei minulla silloin köyhimpänä aikan ollutkaan tietokonetta, saati edes puhelinta. Loppukuusta piti aina laskea pennit yhteen et oliko rahaa edes laipän. Sossun luukulle siihen aikaan ei pruukattu mennä toimeentulotukea hakemaan. Mut tuo aika kasvatt siihen että itse sitä on oman elantonsa sepä :)p
- ..................
Ostan enää sellaista mitä tosiaan tarvitsen, heräteostokset on mennyttä aikaa. Vaatteita ja kenkiä ostan outletistä tai alen siinä kohtaa missä ale on vähintään 50% ja nekin laatutuotteita.
Jos vaatteet hoitaa hyvin laattuote kestää vaikka kuinka pitkään.
Paljon liikkuvana panostan kenkiin, huonolaatuisia muovikenkiä en osta vaikka olisi kuinka hyvän näköiset.
Kirppareita en juurikaan käytä, jos jotain ostan sieltä sen pitää olla pestävä. En hanki sieltä esim. vaatetta mikä pitää viedä pesulan kautta. Toisaalta pääkaupunkiseudun ulkopuolisten kirppareiden hinnat ovat korkeat ja laatu usein kyseenalaista. Viimeisin alehankinta on 120€ puolipitkä neuletakki josta maksoin loppurysäyksessä 36€. On ajaton ja kiva, pidän sitä varmaan 10vuotta jos elään, mielestäni tosi hyvä ostos. - -köyhä-
-enpä ole poltellut vuosikymmeniin tupakkaa, alkoholi ei myöskään ole ensisijainen nautinto, alle 10 kertaa vuodessa muutaman oluen tai viiniä, kirjaston tietokoneilla pärjännyt , kunnes poika lahjoitti omansa, kun hommasi uuden...mutta on naurettavaa väittää olevansa köyhä, sillä perusteella mitä tuolla ylempänä hössötetään....pah.
- €€ro
Köyhä
Millä perusteella hössötetään, ei tässä rikkaita olla en tiedä nauttisinkaan siitä, kun on toimeen tullaan sopivasti. - ......
€€ro kirjoitti:
Köyhä
Millä perusteella hössötetään, ei tässä rikkaita olla en tiedä nauttisinkaan siitä, kun on toimeen tullaan sopivasti.Hössötetään tyyliin; oli niin kauhee lapsuus ja köyhän ei kannata ostaa halpaa...menkää katsomaan esim. kerjääviä lapsia Intian kaupunkien slummeihin...kele...
- ,--,
...... kirjoitti:
Hössötetään tyyliin; oli niin kauhee lapsuus ja köyhän ei kannata ostaa halpaa...menkää katsomaan esim. kerjääviä lapsia Intian kaupunkien slummeihin...kele...
Maapallolla nykyisin ylipainosta kärsii enemmän ihmisiä, kuin nälästä.
Ihmeellistä herätellä paniikkia, kuin useimmilla on liikaa kaikkea, painoakin. ...... kirjoitti:
Hössötetään tyyliin; oli niin kauhee lapsuus ja köyhän ei kannata ostaa halpaa...menkää katsomaan esim. kerjääviä lapsia Intian kaupunkien slummeihin...kele...
Se et minä täällä suomessa ostan vähillä itse tienaamillani rahoilla itselleni kunnolliset kengät, ei ole pois Intian kerjääjiltä.Kyllä siihen tarvitaan ihan muuta tahot.
- ...voi sinua
lusiina kirjoitti:
Se et minä täällä suomessa ostan vähillä itse tienaamillani rahoilla itselleni kunnolliset kengät, ei ole pois Intian kerjääjiltä.Kyllä siihen tarvitaan ihan muuta tahot.
Jos ovat lapsi työvoimalla tehdyt
...voi sinua kirjoitti:
No en tietoisesti tietenkään sellaisia ostaisi, mutta se et täällä lumen lumen ja jään keskellä kukisin avojaloin, ei lämmitä myöskään näitä lapsia siellä.
- -köyhä-
,--, kirjoitti:
Maapallolla nykyisin ylipainosta kärsii enemmän ihmisiä, kuin nälästä.
Ihmeellistä herätellä paniikkia, kuin useimmilla on liikaa kaikkea, painoakin.Siis, tässä yritetään textailla köyhyydestä, ei ylipainoisuudesta, ja paniikista ei ole tietoakaan. Ihmeellistä, jos paniikkia tässä näet? Torstai on toivoa täynnä; joten otahan iisisti.... :)
- matkailu avartaisi
...... kirjoitti:
Intiassa kerjääminen on bisnestä, usein paljon tuottavampaa kuin työnteko. Eikä siellä ole pahemmin erikseen mitään slummeja, vaan siellähän ne elää rikkaat ja köyhät ripirinnan.
- ekologiska
matkailu avartaisi kirjoitti:
Intiassa kerjääminen on bisnestä, usein paljon tuottavampaa kuin työnteko. Eikä siellä ole pahemmin erikseen mitään slummeja, vaan siellähän ne elää rikkaat ja köyhät ripirinnan.
Kyllä Intiassa on slummeja ja paljon. Mumbaissa ja Delhissä ainakin missä olen käynyt. Kerjäävät tytöt kantavat jopa kuollutta lastaan käsivarsilla että saisivat paremmin rahaa.
Kaduilla enää kokonaisia perheitä. Siinä nukutaan, syödään, käydään puskassa tarpeilla, peseydytään lätäköissä ja joissa.
Kyllä suomalainen tarvitsee kengät, intialainen pärjää varvassandaaleissa.
Elämä on. - matkailu avartaisi
ekologiska kirjoitti:
Kyllä Intiassa on slummeja ja paljon. Mumbaissa ja Delhissä ainakin missä olen käynyt. Kerjäävät tytöt kantavat jopa kuollutta lastaan käsivarsilla että saisivat paremmin rahaa.
Kaduilla enää kokonaisia perheitä. Siinä nukutaan, syödään, käydään puskassa tarpeilla, peseydytään lätäköissä ja joissa.
Kyllä suomalainen tarvitsee kengät, intialainen pärjää varvassandaaleissa.
Elämä on.Eri puolilla Intiaa olen viettänyt yhteensä noin kolme vuotta, eli tiedän mitä kerjäysbisnes siellä on, silpomisineen ja vuokravauvoineen. Siinä olet oieassa ettei rikkautta pahemmin näe mainitsemiesi kaupunkien "lentokenttäslummeissa". Kerjäläisten ei kannata kerjätä kaikkein surkeimmissa paikoissa, sillä eihän siellä ole lantin antajia. Köyhyys siellä on tosiasia, samoin kuin valtava rikkaus, ripirinnan. Intiassa tavallisilla ihmisillä on arvot muussa kuin rahassa.
- ekologiska
matkailu avartaisi kirjoitti:
Eri puolilla Intiaa olen viettänyt yhteensä noin kolme vuotta, eli tiedän mitä kerjäysbisnes siellä on, silpomisineen ja vuokravauvoineen. Siinä olet oieassa ettei rikkautta pahemmin näe mainitsemiesi kaupunkien "lentokenttäslummeissa". Kerjäläisten ei kannata kerjätä kaikkein surkeimmissa paikoissa, sillä eihän siellä ole lantin antajia. Köyhyys siellä on tosiasia, samoin kuin valtava rikkaus, ripirinnan. Intiassa tavallisilla ihmisillä on arvot muussa kuin rahassa.
Kyllä niitä arvoja olen itsekin peräänkuuluttanut. Onneksi moni nuori matkustelee nykyisin ja näkee muutakin kuin oman napansa. Tänään lähden Singaporen kautta Balille.
- onkohan tarjouksia
ekologiska kirjoitti:
Kyllä niitä arvoja olen itsekin peräänkuuluttanut. Onneksi moni nuori matkustelee nykyisin ja näkee muutakin kuin oman napansa. Tänään lähden Singaporen kautta Balille.
Napa on nähty,tänään lähden lähi ruokakauppaan kun kerran on varaa
- ekologiska
...voi sinua kirjoitti:
Tuota sietääkin miettiä kaksi kertaa. Onko parempi, ett lapsi on tehtaassa tekemässä kenkiä kuin että hänet myytäisiin bordellinpitäjälle huoraksi. Nykyisin bordelliin kelpaa sekä tytöt että pojat, kai kautta-aikain, mutta ennen on vähän häpeilty ostaa poikalapsen palveluja suoraan bordellista, vaan on ostettu kadulta.
- ekologiska
onkohan tarjouksia kirjoitti:
Napa on nähty,tänään lähden lähi ruokakauppaan kun kerran on varaa
matkailu avartaa
Vetäisin tuon Balille lähdön mikä on tosi, siksi että turha on olettaa, että kaikki täällä on pienen pirtin pihapiirissä asunut. Eikä tämä nyt ole kehu, vaan toteamus, että jokainen tekee omat valintansa. Siitä olen todellakin tyytyväinen, että nuoret matkustaa ja näkevät todellisuuden eikä vain tv:n "miljonääriäidit", "ihanat naiset pling plong".
Jokainen tehköön omannäköisensä elämän. Yksillä ripsien pidennyksillä elää kuukauden vaikkapa Intiassa.T - onkohan tarjouksia
ekologiska kirjoitti:
matkailu avartaa
Vetäisin tuon Balille lähdön mikä on tosi, siksi että turha on olettaa, että kaikki täällä on pienen pirtin pihapiirissä asunut. Eikä tämä nyt ole kehu, vaan toteamus, että jokainen tekee omat valintansa. Siitä olen todellakin tyytyväinen, että nuoret matkustaa ja näkevät todellisuuden eikä vain tv:n "miljonääriäidit", "ihanat naiset pling plong".
Jokainen tehköön omannäköisensä elämän. Yksillä ripsien pidennyksillä elää kuukauden vaikkapa Intiassa.TEi tämä rahasta ole kiinni vaan halusta,voisin kiertää tän pallon useampaan kertaan eikä tuntuisi missään.
- ekologiska
onkohan tarjouksia kirjoitti:
Ei tämä rahasta ole kiinni vaan halusta,voisin kiertää tän pallon useampaan kertaan eikä tuntuisi missään.
onkohan tarjouksia
Juuri näin, omasta halusta omanlaista elämää. Tuo edellinen oli nimim. "matkailu avartaa".
- ja tuokuu kotikin
Köyhyys saa luovaksi välillä, korppujakin voi itse tehdä kuivasta pullasta.
- simppeli
Ihanko itse keksit tuon?
Niin juuri. Jos ei ole leipää syökööt kakkua!
- -köyhä-
-justiinsa Paloma; ne jotka tällä sivulla sanovat, et köyhän ei kannata ostaa halpaa, ymmärtävät köyhyydestä yhtä paljon, kuin Ranskan kauan sitten elänyt kuningatar, joka tuolleen tokaisi leivän puutteesta kärsiville...:)
Paloma.se.co kirjoitti:
Marie Antoinette pääsi päätään kevyemmäksi.....
"Paloma.se.co"
Taidammepa jo olla lukeneet siitä.
Joten ihan höttöä ei enää tarvitse kirjoittaa.
Elämän sietämätön keveys ei ole kaikille ihan samaa.
Parhaimmallaan se vaatii tuskaisia pistoksia, jos Hunajaa haluaa nuolla.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Taidammepa jo olla lukeneet siitä.
Joten ihan höttöä ei enää tarvitse kirjoittaa.
Elämän sietämätön keveys ei ole kaikille ihan samaa.
Parhaimmallaan se vaatii tuskaisia pistoksia, jos Hunajaa haluaa nuolla.
H.Sulle small talk taitaa olla tosi tuskallista. Yritä nyt kestää.
Paloma.se.co kirjoitti:
Sulle small talk taitaa olla tosi tuskallista. Yritä nyt kestää.
"Paloma.se.co"
Talk small to small people.
Take care to separate them all.
Kekosta talutettiin.
Kunnes hänen päänsä vaipui.
H.
- .........-
-.............
- €€ro
Joo asiaa puhuit, et ole turha kaveri puhelemaan, muista pitää periaatteesi.
- pieneläkeläinen
ei kannata ostaa enää oikein mitään,s illä "ahneudestani" sakotettiin, verot nousi taas...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295614Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144204Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403227IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512890Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3111447Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011151Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148