Kuulo ja työ

toivotontapaus3

Omalla kohdalla kuulonalentuma ja tinni laittavat pohtimaan pakostakin alan vaihtoa. Mielenkiinnosta kyselisin, oletko joutunut vaihtamaan alaa, missä työssä kykenet nykyään työskentelemään ja koetko siinä vaikeuksia apuvälineistä huolimatta? Itselläni ei enää hoito- tai myyntityö tule kysymykseen kuulokojeesta huolimatta (taustahäly yms). Kyllähän tämä ottaa aivoon ja kovasti pitää itseä tsempata sen vuoksi, että kuulo on karsinut ja karsii edelleenkin monta mielenkiintoista alaa. Melkein kaikki työhän on kommunikaation varassa tapahtuvaa ja tietysti meluisat paikatkaan ei enää tule kysymykseen. Ikää kohta 50v, joten hyvät neuvotkin olisi tarpeen. Tuskin eläkkeellekään nykyaikana kuulovammalla "pääsee"....

8

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palokärki

      Pääsin eläkkeelle, tosin hyvä kuulo oli tärkeintä tehdä sitä työtä. Eläkkeelle pääsy ei kuitenkaan käynyt helposti, eläkelaitos piti työkykyisenä, vaikka kuulin "puuta heinää" vaikean tinnituksen ja kuulon aleneman vuoksi. Vasta muutoksenhakulautakunta ymmärsi asian ja pääsin eläkkeelle.

    • 1x2

      En ole vielä joutunut vaihtamaan alaa mutta joka päivä lisääntyvässä määrässä kuulonalenema ja tinnutus haittaa työssä.Kamalaa kun ihmiset yrittää välillä kuiskata jotain,kun en kuule aina oikein normaaliakaan puhetta.Kahvitauot ihan hirveitä,yleinen mölinä taustalla niin yritä siinä sitten kuulla työkaverin kommenttia pöydän yli.Täytyy vaan sanoo joo joo ja hymyillä kauniisti,vaikken mitään kuullutkaan.Kokoukset,palavertit myös ihan hirveitä.Yleensä pitkä pöytä johon yritän asettua keskivaiheille jotta kuulisin pöytien molemmista päistä keskustelua mutta välillä käy niin että pöydän molemmissa päissä olevat keskustelevat keskenään ja minä siinä välissä putoan kärryiltä kun en saa selvää kaikista asioista.

    • toivotontapaus3

      Kuulostaa tutulle tuo "joo-joo", vaikkei hajuakaan, mistä puhutaan. Siinä vaiheessa, jos toinen jää tuijottamaan ihmettelevästi, ite huomaakin, että pitäis kait sanoa "ei-ei". Hirvittävä henkinen stressi on kuulon puolesta, pyrin välttelemään tilanteita/ihmisiä, joiden puheesta on vaikea saada selvää. Välillä tuntuu, ettei tässä elämässä ole mitään mieltä. Etenkin, kun tinni on pahentunut parin viime vuoden aikana siihen pisteeseen, että yölläkin saattaa herätä. Luulin siihen tottuneeni n. 30 vuoden aikana, mutta sekin näköjään voi pahentua. Varmaankin eläke on ennemmin tai myöhemmin se ainoa ratkaisu, kuulohan yleensä iänkin myötä huononee, saatikka, jos nyt jo huono. Eläkkeellä varmaankin voisi jo olla oma itsensä myös kuulon puolesta, mistähän lie johtuu, että sitä pitää hävetä?

    • tem2

      Ei pelkän huonon kuulon vuoksi pääse eläkkeelle.Tekeehän kuurotkin töitä!! Täytyy olla muutakin vaivaa jos aikoo saada eläkkeen.Alan vaihto tai koulutus uuteen ammattiin,on niitä töitä missä kuuloa ei tarvitse,esin.hieroja tai siistijä.

      • Siistijä

        Huono kuulo ja tinnitus ovat eri asioita ja jos on huono tuuri, että on molemmat, siinä on kestämistä. Totta on, että nämä vaivat "syövät ihmistä" ja tuovat mukanaan muita vaivoja. Hyvä, että edes joku on päässyt eläkkeelle, tiedän kokemuksesta miten raskasta työelämässä on tinnituksen kanssa.

        Olisitko itse vaihtamaan pienipalkkaiseen siistijän työhön (joka on todella kovaa työtä pienellä palkalla), jos olisit kouluttanut itsesi monta vuotta opintolainalla ammattiin. Siistijän palkalla ei opintolainoja makseta. Myös fyysinen rasitus pahentaa tinnitusta ja sitähän esim. siistijän ja hierojankin työ on.


    • nojo1

      Johan nyt vitsin murjaisit tem2, hieroja on hoitotyössä ja siistijä asiakaspalvelussa. Niissä tarttee myös sen tasoista kuuloa, että pärjää työyhteisössä. Sulla ei taida itellä olla ongelmia kuulon kanssa tai sitte vasta lieviä.

    • "ei korvia "

      ´Minulla on kuulo alentunut molemmista korvista , osin rappeuman osin tulehdusten ynm. takia ja molemmissa on kuulolaitteet. Itselläni on FM- laitteet käytössä ja kotona induktiosilmukka televisiossa. Itseäni kuulovamma häiritsee niin etten saa selvää esim. tavallisessa puhelimessa , doro käytössä. Töissä hoitajahälyjä en kuule, muuta kuin että soivat . Jos enemmän ihmisiä on yhtä aikaa äänessä en saa selvää. Kuulopolilta on käyty katsomassa työolojani , sieltä sain FM- laitteet kokeiluun ja sitten käyttööni. Olen 50

    • Minulla molemmissa korvissa kuulokojeet, oikea kuulee ja ymmärtää kuulemansa mutta kun vasen ei ymmärrä puhetta niin sotkee myös oikean kuulemisen. Olen ollut opetustehtävissä ja nyt valitus muutoksenhakulautakunnalla kun vakuutusyhtiön lääkärit viisaudessaan totesivat että työkykyinen mies. Kolmen lääkärin lausunto että romu mikä romu. Olin vuoden sairaslomalla mutta oikeus loppui ja nyt ammatillisessa kuntoutuksessa. Molemmat olkapäätkin sökönä, oikea leikattu 2 x ja vasen vuosi sitten eikä ole kuntoutunut, loppukuusta magneetti kuvaan ja uusi leikkaus. Olen 59v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      273
      4315
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2418
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2161
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2116
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      108
      1755
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1442
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1402
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      332
      1352
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1327
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe