Lahkot ovat ne jotka pistävät seurakunta-sanan eteen kaksi etuliitettä. Esim.
"Helsingin Saalem-seurakunta"
"Jyväskylän luterilainen seurakunta"
Raamatullisempi malli on:
"Helsingissä kokoontuva seurakunta"
"Jyväskylässä kokoontuva seurakunta".
Tällainen käytäntö johtaisi siihen että uskonnolliset yhdistykset jotka kutsuvat itseänsä seurakunniksi joutuvat romukoppaan jolloin jäljelle jääneet jäsenet ovat edelleen Jumalan seurakunnan jäseniä mikäli ovat Kristuksessa. Silloin he voivat vapaammin alkaa kokoontumaan kodeissa yhteisiin hartaushetkiin ja silloin on myös jokaisella jäsenellä jotain annettavaa Raamatun mallin mukaisesti:
"Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi" (1.Kor.14:26).
Tällainen käytäntö on mahdollista vain kotisolujen kautta ja kun jarrumiehet (palkatut saarnamiehet) eivät pysty enää jarrutelemaan Pyhän Hengen toimintaa etukäteen laadituilla ohjelmilla jossa vain harvat ja valitut palkatut pastorit (se on: leskien ja köyhien leivän syöjät) käyttävät johtajan asemaa väärin. UT:n johtajat olivat toisten palvelijoita Kristuksen palvelijoina eikä oman edun tavoittelijoita. Johtajien johtajalla oli vara pestä toisten jalat.
Terv: "helluntailainen", jota pastori ei suostunut erottamaan uskonnollisesta yhdistyksestä eroanomuksesta huolimatta, koska pelkäsi oman nahan puolesta.
Lahkoja pilvin pimein!
63
234
Vastaukset
- voi voi voi
Petellä on oma raamattu.
Minulla on sama Raamattu kuin suurimmalla osalla teillä. Käytän enimmäkseen kirkkokäännöstä 1933/1938 koska se on uskollisempi alkuteksteille kuin kirkkoväännös 1992. Mutta käytän myös JKR:ta NASB:ia (NASV). Mitä Raamattua sinä käytät?
Tuli mieleen tässä yhteydessä Porin Helluntaiseurakunnan kokous. Johtava pastori Kokkonen julisti tuossa surullisenkuuluisassa kokouksessa lahkolaiseksi ne Porin helluntaiseurakunnan jäsenet, jotka eivät kannata liittymistä Helluntaikirkkoon. Aika rankkaa tekstiä seurakuntalaisilleen itse pastorilta.
Tätä taustaa vasten voisi ajatella hänen pitävän lahkolaisina myös kaikkia muitakin helluntailaisia, jotka eivät tahdo liittyä Helluntaikirkkoon. Ei tarvitse helluntailaisten siis enää etsiä lahkolaisia muista seurakunnista.- työ ootte lahko
Helluntailaisuus on amerikkalainen rahastukseen perustuva yltiöhihhulien lahko eikä mitään muuta sen lisäksi. Olisi saanut jäädä rapakon toiselle puolelle jenkki punaniskojen riesaksi.
- peiliin katsominenkin
Jaahas ja lutterin kirkko ei rahaa ja kinteistöjä kerää? Eihän piispojen palkat ole kuin noin 10tuhatta euroa per kk. Tämähän ei ole rahan keräämistä eihän?
- ajan tasalla
>> Terv: "helluntailainen", jota pastori ei suostunut erottamaan uskonnollisesta yhdistyksestä eroanomuksesta huolimatta, koska pelkäsi oman nahan puolesta.
>>>Minä en kannata näissä oloissa sinun malliasi sellaisenaan.>käytännössä mallisi ei käsitykseni mukaan toimisi kovinkaan hyvin.
>>>Pastorilla ei siten edes ole laillista oikeutta
ottaa ilmoitusta vastaan, vaan eroilmoitus tehdään yhdistyksen hallitukselle tai sen puheenjohtajalle.
>>>Helluntaiseurakunnissakin on erilaisia soluja, joissa pienempi joukko kokoontuu koteihin tai muihin tiloihin rukoilemaan, keskustelemaan ja olemaan yhdessä antaakseen toisilleen, mitä annettavissa on. >Perusseurakuntayhteyttä pienemmät yksiköt eivät syrjäytä.
- Elävä usko
"En oikeastaan löydä yhtään hyvää syytä miksi koko seurakunta ei jaeta soluihin."
Minä taas en ymmärrä, miksi pitää kuulua yhtään mihinkään seurakuntaan. Uskovien ystävien, tuttavien ja uusien tuttavuuksien kanssa Sanan lukeminen ja siitä keskusteleminen on paljon hedelmällisempää kuin jonkun "saarnamiehen" puheiden kuuntelu.
Itse muutin uudelle paikkakunnalle vuosi sitten. Nyt jo on löytynyt uusia kristittyjä ystäviä, joiden kanssa voimme lukea Raamattua, keskustella, puhua arkisistakin asioista, auttaa toisiamme, kertoa huolistamme, laulaa ja rukoilla. Elävä usko kirjoitti:
"En oikeastaan löydä yhtään hyvää syytä miksi koko seurakunta ei jaeta soluihin."
Minä taas en ymmärrä, miksi pitää kuulua yhtään mihinkään seurakuntaan. Uskovien ystävien, tuttavien ja uusien tuttavuuksien kanssa Sanan lukeminen ja siitä keskusteleminen on paljon hedelmällisempää kuin jonkun "saarnamiehen" puheiden kuuntelu.
Itse muutin uudelle paikkakunnalle vuosi sitten. Nyt jo on löytynyt uusia kristittyjä ystäviä, joiden kanssa voimme lukea Raamattua, keskustella, puhua arkisistakin asioista, auttaa toisiamme, kertoa huolistamme, laulaa ja rukoilla.>>>Minä taas en ymmärrä, miksi pitää kuulua yhtään mihinkään seurakuntaan. Uskovien ystävien, tuttavien ja uusien tuttavuuksien kanssa Sanan lukeminen ja siitä keskusteleminen on paljon hedelmällisempää kuin jonkun "saarnamiehen" puheiden kuuntelu.
Elävä usko kirjoitti:
Itse muutin uudelle paikkakunnalle vuosi sitten. Nyt jo on löytynyt uusia kristittyjä ystäviä, joiden kanssa voimme lukea Raamattua, keskustella, puhua arkisistakin asioista, auttaa toisiamme, kertoa huolistamme, laulaa ja rukoilla.>>>Itse muutin uudelle paikkakunnalle vuosi sitten. Nyt jo on löytynyt uusia kristittyjä ystäviä, joiden kanssa voimme lukea Raamattua, keskustella, puhua arkisistakin asioista, auttaa toisiamme, kertoa huolistamme, laulaa ja rukoilla.
- ml213.
>Lahkot ovat ne jotka pistävät seurakunta-sanan eteen kaksi etuliitettä. Esim.
"Helsingin Saalem-seurakunta"
"Jyväskylän luterilainen seurakunta"
Raamatullisempi malli on:
"Helsingissä kokoontuva seurakunta"
"Jyväskylässä kokoontuva seurakunta"<
Pieneltä tuntuva ero, mutta valtava vaikutus. Jokainen lienemme ainakin tästä yhtä mietä,- JOTKA RAAMATTUUN USKOMME, niin Raamatussa seurakunta ilmoitettiinn paikkakunnan nimellä. AINA.
Syykin oli erittäin yksinkertainen. Kaikkialla oli sama oppi /opetus ja oli vain apostolinen uskovien yksi joukko, johon liitty uusia uskoon tulleita ihmisiä. Jos haluttiin kohdentaa jotain asiaa uskovisille, niin se kohdennettiin paikkakunnan nimellä, jossa he asuivat.
Nyt,- puolueiden aikana, seurakunnan nimen edessä on todella oppikäsite oppiriitojen hedelmä.
Huvittavinta vielä on, miten puolueen kerma opettaa tätä hegelliseksi kodiksi ja jäsenet uskovat asian kuin väärän rahan.>>>Huvittavinta vielä on, miten puolueen kerma opettaa tätä hegelliseksi kodiksi ja jäsenet uskovat asian kuin väärän rahan.
- Rescue911
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Huvittavinta vielä on, miten puolueen kerma opettaa tätä hegelliseksi kodiksi ja jäsenet uskovat asian kuin väärän rahan.
Peten mallia: "Ei siellä opeteta miten parannetaan sairaita, ei opeteta miten ajetaan demoneja ulos, eikä edes sitäkään, että SINÄ olet Kristuksen antamalla valtuutuksella valtuutettu ilman yhdistystä kastamaan ihmisiä Kristukseen, vaikkapa kotisi kylpyammeessa jos halauvat tehdä parannuksen synneistään"
Tuota kutsutaan lahkoksi. Rescue911 kirjoitti:
Peten mallia: "Ei siellä opeteta miten parannetaan sairaita, ei opeteta miten ajetaan demoneja ulos, eikä edes sitäkään, että SINÄ olet Kristuksen antamalla valtuutuksella valtuutettu ilman yhdistystä kastamaan ihmisiä Kristukseen, vaikkapa kotisi kylpyammeessa jos halauvat tehdä parannuksen synneistään"
Tuota kutsutaan lahkoksi.Osaatko myös perustella miten se voi olla lahko kun kastetaan uskoontullut kylpyammeessa, etenkin kun/jos meret ja järvet ovat jäässä?
Ilmeisestikään et edes ymmärrä mitä on lahkolaisuus. Lahkolaisuus on se, kun jaetaan ainoan seurakunnan useisiin seurakuntiin jotka taistelevat keskenään opinkappaleista koska ovat erimielisiä.
Kun kastettavat ei kasteta seurakuntiin, heidät kastetaan ainoaan seurakuntaan mikä on Jumalan seurakunta. Mutta heti kun ainut seurakunta jaetaan helluntailaisiin, luterilaisiin, katolaisiin ja baptisteihin, silloin meillä on lahkoja. Paavali sanoi ettei Kristus ole jaettu, Hän sanoi sen silloin kun eräät kertoilivat kenen puolellaan he ovat.
Jos olet esim. katoliainen ja sanot että olet katoliaisten puolella, silloin olet lahkolainen koska Kristuksen ruumis ei ole jaettu. Ymmärrätkö edes mitä kerron sinulle? Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää tai sisäistää?- Raamatulliseksi
Rescue911 kirjoitti:
Tuota kutsutaan lahkoksi." Peten mallia: "Ei siellä opeteta miten parannetaan sairaita, ei opeteta miten ajetaan demoneja ulos, eikä edes sitäkään, että SINÄ olet Kristuksen antamalla valtuutuksella valtuutettu ilman yhdistystä kastamaan ihmisiä Kristukseen, vaikkapa kotisi kylpyammeessa jos halauvat tehdä parannuksen synneistään"
Tuota kutsutaan lahkoksi. "
- ehei, vaan tuota voi sanoa RAAMATULLISESKI.
- Tiitus 1:5.
Raamattu ei opeta solujen perustamista. Soluseurakuntia ei ollut alkuseurakunnassa. Oli vain yksi jumalan seurakunta jokaisella paikkakunnalla. Se voi kokoontua monessa paikoissa, mutta sitä ei saa jakaa.
Tiitus 1:5. on totuus, jota ei saa muuttaa.Ymmärrän kyllä yskän. On olemassa vain yksi seurakunta, mutta kun/jos porukkaa onistuu voittamaan sieluja Kristukselle ja tulee "liikaa" vakioporukkaa yhteen kotiin, niin jonkunlaista jakoa on tehtävä. Jako ei sinällään tarkoita sitä, että solulaiset erotetetaan toisistaan (koska kuka tahansa veljistäsi tai sisaristasi voi mennä sinulle vierailemaan niin tahdotessaan, kunhan vain asiasta sovitte etukäteen ?). Minun ymmärrykseni mukaan "solujen perustaminen" on lähinnä viittaus siihen, että Jumalan valtakunta laajentaa reviiriään yhä useampaan kotiin, jotta varmasti kaikki mukaan tahtovat mahtuisi sisälle. Eikä se suinkaan viittaa siihen, että uusia seurakuntia perustettaisiin, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä.
- kutsuttu jum.hulluks
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Tiitus 1:5. on totuus, jota ei saa muuttaa.
Terve "jumalan_pete.
Hyviä ja raamatullisia kirjoituksia sinulta. Jatka vaan eteenkin päin.
t. Jumalanhulluksi kutsuttu kutsuttu jum.hulluks kirjoitti:
Terve "jumalan_pete.
Hyviä ja raamatullisia kirjoituksia sinulta. Jatka vaan eteenkin päin.
t. Jumalanhulluksi kutsuttuKiitos rohkaisusta!
- lahkolaisuutta
Peten oppi on lahkolaisuutta joka hyväksyy vain hänen oikeaksi katsomansa seurakuntamallin.
- ???????.
Eihän kaikki voi kuulua samaan karsinaan. Luterilaisilla on vauvakaste. Helluntailaisilla aikuiskaste. Jehovalaisilla omat oppinsa. Adventisteilla sapatti lauantaina jne...
Minkä uskosuunnan opetusten mukaan pitäisi tanssia ? Heti kun kaikki sanovat että "kuulun Jumalan seurakuntaan" meillä on tervettä oppia. Mutta jos sanotaan kuuluvamme tiettyyn suuntaukseen (esim. helluntailaisuuteen, luterilaisuuteen, katolilaisuuteen tai Jehovan todistajiin), silloin olemme lahkolaisia.
Minä olen vielä lahkolainen koska minun erohakemustani ei hyväksytty, ymmärrettävistä syistä.
Lahkolaisuuteni takia olen syyllistynyt lihan tekoon (Gal.5:19-21). Olen siis "lihallinen", mikä ei ole suoranainen viittaus lihaan, vaan "vanhan ihmisen" turmeltuneisiin mielitekoihin, mikä toteutuu lihassa elävän mielen kautta, esim. lahkolaisuuden kautta. Mutta lohdullista on tietää se, etten ole lihan vallassa, koska Jumalan Henki asuu minussa (Room.8:9).
Paavali kertoi luulleensa että Jumalan Henki on hänessä, vaikka hänelläkin oli Hengen todistus hengessään (Room.8:16):
"...luulen, että minullakin on Jumalan Henki" (1.Kor.7:40).???????. kirjoitti:
Eihän kaikki voi kuulua samaan karsinaan. Luterilaisilla on vauvakaste. Helluntailaisilla aikuiskaste. Jehovalaisilla omat oppinsa. Adventisteilla sapatti lauantaina jne...
Minkä uskosuunnan opetusten mukaan pitäisi tanssia ?>>>Minkä uskosuunnan opetusten mukaan pitäisi tanssia ?
- holhottava
jumalan_pete kirjoitti:
Heti kun kaikki sanovat että "kuulun Jumalan seurakuntaan" meillä on tervettä oppia. Mutta jos sanotaan kuuluvamme tiettyyn suuntaukseen (esim. helluntailaisuuteen, luterilaisuuteen, katolilaisuuteen tai Jehovan todistajiin), silloin olemme lahkolaisia.
Minä olen vielä lahkolainen koska minun erohakemustani ei hyväksytty, ymmärrettävistä syistä.
Lahkolaisuuteni takia olen syyllistynyt lihan tekoon (Gal.5:19-21). Olen siis "lihallinen", mikä ei ole suoranainen viittaus lihaan, vaan "vanhan ihmisen" turmeltuneisiin mielitekoihin, mikä toteutuu lihassa elävän mielen kautta, esim. lahkolaisuuden kautta. Mutta lohdullista on tietää se, etten ole lihan vallassa, koska Jumalan Henki asuu minussa (Room.8:9).
Paavali kertoi luulleensa että Jumalan Henki on hänessä, vaikka hänelläkin oli Hengen todistus hengessään (Room.8:16):
"...luulen, että minullakin on Jumalan Henki" (1.Kor.7:40).Oletko holhouksen alla kun et päässyt eroamaan seurakunnasta?
holhottava kirjoitti:
Oletko holhouksen alla kun et päässyt eroamaan seurakunnasta?
En ole kuin vain Jumalan holhoukusen alainen. En ihmisten. Mutta olen päättänyt että en (todennäköisesti) pistä uutta erohakemusta heille, vaan toivon että he erottavat minut koska en usko kolminaisuusoppiin ja seurakunnan pastori on sitä mieltä että taivaaseen ei pääse jos ei usko että Jeesus on Jumala. Nyt kun olen vielä helluntailainen (jäsenenä), niin olen vielä niin sanottu "sisäpiiriläinen", jolloin minulla on pieni etuus kun kirjoitan helluntaiseurakuntien epäkohdista. Odotan että he laittavat uskontunnustuksensa uuteen uskoon, jossa he kertovat että heidän seurakuntaan kuuluu vain niitä, jotka uskovat että Jeesus ja Pyhä Henki on Jumala. Jotta he voisivat erotta minut, minun on joko jollain tapaa levitettävä jotain haitallista valheellista tietoa heistä tai elää synnissä. Mutta kun en ole kumpaankaan syylistynyt, niin heidän on tosi vaikeata erottaa minut jäsenyydestä, vaikka vastustaisinkin heidän antikristillistä oppia että Jumala on kolme.
- Retu3
jumalan_pete kirjoitti:
Heti kun kaikki sanovat että "kuulun Jumalan seurakuntaan" meillä on tervettä oppia. Mutta jos sanotaan kuuluvamme tiettyyn suuntaukseen (esim. helluntailaisuuteen, luterilaisuuteen, katolilaisuuteen tai Jehovan todistajiin), silloin olemme lahkolaisia.
"...luulen, että minullakin on Jumalan Henki" (1.Kor.7:40).Olet järkiperäistänyt raamatun sanan. Kaikki kirjoituksissasi on ihmisjärjen tuotetta. Oikaisen tuossa tuon yhden kohdan jossa kirjoitat, että "luulen,että minullakin on Jumalan henki". Ei Paavali tarkoita, että hän on epävarma siitä onko hänellä Jumalan henki. Paavali tarkoittaa, että hän on varma siitä, että hänellä on Jumalan henki. Meidän pitää muistaa ,että olemme vastuussa raamatun väärentämisestä Herran edessä.
Retu3 kirjoitti:
Olet järkiperäistänyt raamatun sanan. Kaikki kirjoituksissasi on ihmisjärjen tuotetta. Oikaisen tuossa tuon yhden kohdan jossa kirjoitat, että "luulen,että minullakin on Jumalan henki". Ei Paavali tarkoita, että hän on epävarma siitä onko hänellä Jumalan henki. Paavali tarkoittaa, että hän on varma siitä, että hänellä on Jumalan henki. Meidän pitää muistaa ,että olemme vastuussa raamatun väärentämisestä Herran edessä.
>>>Oikaisen tuossa tuon yhden kohdan jossa kirjoitat, että "luulen,että minullakin on Jumalan henki">Kaikki kirjoituksissasi on ihmisjärjen tuotetta.>Kaikki kirjoituksissasi on ihmisjärjen tuotetta.>Kaikki kirjoituksissasi on ihmisjärjen tuotetta.>Meidän pitää muistaa ,että olemme vastuussa raamatun väärentämisestä Herran edessä.
- Kotini = hengellinen
Jumalan Pete. Sinulla on puhtaita ajatuksia, jotka ovat Pyhän Hengen antamia. Seurakuntatoteutuksen ideasi on Raamatusta. Rukoilen kanssasi, että tuo kaikki alkaa toteutua.
Kodeissa on aivan hyvä kokoontua, mutta eivät julkisetkaan kokoustilat ole epäraamatullisia. Apt. 1:13. 19:9. ym.
Seurakuntaa ei voida nimittää soluseurakunnaksi, koska silloin se on yksi lahko muiden joukossa, koska on jakanut seurakuntaa Raamatusta poikkeavilla nimityksillä.
Kaikki saman paikkakunnan Kristuksen ruumiin jäsenet ovat yhdessä paikallinen Jumalan seurakunta.>>>Kodeissa on aivan hyvä kokoontua, mutta eivät julkisetkaan kokoustilat ole epäraamatullisia. Apt. 1:13. 19:9. ym.
- ajan tasalla
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Seurakuntaa ei voida nimittää soluseurakunnaksi,
jumalan_pete
En ole puhunut soluseurakunnasta, vaan seurakunnan jakautumisesta soluiksi. Solu on tässä samanlaista kuvakieltä, mitä Raamatusta löytyy runsain määrin. Turha sanoa kenenkään, ettei Raamatusta löydy soluseurakuntaa. Tiedän sen.
Alkuperäiseen asiaan:
Kiitän palautteestasi. Sinulla on paljon annettavaa.
Minun ei tarvitse kuitenkaan muuttaa käsitystäni seurakunnasta kirjoitustesi perusteella, joita en ryhdy yksityiskohtaisesti käsittelemään.
Jotain kuitenkin.
Kirjoitin:
"käytännössä mallisi ei käsitykseni mukaan toimisi kovinkaan hyvin."
johon sinä vastasit:
"Niinhän sinä kirjoitat, mutta et osaa perustella."
Mielestäni olen perustellut riittävän tarkasti, miksi en kannata sinun malliasi. Kerroin, mitä seurauksia nykyisen seurakuntamallin, jota itse pidän raamatullisena, purkamisesta olisi.
Vain yksi seurakunta kullakin paikkakunnalla luo edellytykset suuriin opillisiin ristiriitoihin ja suoranaisiin riitoihin. Näkemykset uskon perusasioista ovat sen verran kaukana toisistaan, että kaikkiin nykyisiin kirkkokuntiin ja kristillisiin yhteisöihin kuuluvat uskovat eivät todennäköisesti (melko varmasti) voi elää "saman katon alla".
Evankeliumin alussa oli vain yksi seurakunta kullakin paikkakunnalla, mutta eipä ehtinyt kovinkaan kauan virrata vettä Jordanissa, kun oltiin jo tukkanuottasilla. Ihmiset ovat raadollisia - me uskovatkin valitettavan usein. Niin alkoi hajaantuminen ja kaikki mahdolliset erimielisyydet, uskonsodat ja muu tauhka, joista saamme kirkkohistoriasta lukea. Jumala revittiin kolmeksi ja kaste muutettiin kaikkia koskevaksi uskonnolliseksi riitiksi. Kristustakin on monin tavoin jaettu. Minä en siihen näillä näkymin suostu. En ole kenenkään puolella ketään vastaan.
Pidän sen, minkä olen oppinut, koska tiedän, keiltä olen sen oppinut. Näin toteutan apostolin opetusta.
2. Tim. 3:14
Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
Pidän parhaana, että elämme sovussa toistemme ja kaikkien ihmisten kanssa kunnioittaen toisten vakaumusta, mutta pitäen kuitenkin kiinni siitä, mitä olemme itse oppineet ja omaksuneet Raamatusta.
Yhteyttä ei luoda väkisin, vaan yhteys syntyy, jos on syntyäkseen. Kristuksessa hänen omansa ovat silti yhtä. Itse tunnen yhteyttä jokaiseen Jumalan lapseen, vaikka näkemykset osittain poikkeaisivatkin.
Kuten edellä jo mainitsin yhteistyö kaikissa mahdollisisssa puitteissa uskovien kristittyjen kesken evankeliumin hyväksi on paras malli toteuttaa Kristuksen tahtoa - olla yhtä ja viedä sanomaa hänestä kaikkien korvien kuultavaksi.
Lähetyskentillähän tämä on koettu. Siellä eri lähetysjärjestöjen edustavat tekevät arvokasta työtä kunkin maan asukkaiden hyväksi sekä sanoin että teoin antaen arvon kunkin omalle tunnustukselle.
Kokemuksesta tiedän, että yhteistyö sujuu oikein hyvin täällä kotimaassakin kullakin paikkakunnalla olevien, omaa tunnustustaan noudattavien seurakuntien uskossa olevien kesken. En kannata enää suurempaa pirstoutumista kuin mitä tähän mennessä on jo aikaan saatu.
Ehkä sekin aika tulee, että kaikki paikkakunnan uskovat kokoontuvat yhdessä, mutta silloin on jokaisen osin luovuttava ja annettava periksi nyt luovuttamattomina pitämistään opillisista näkemyksistä. Toivoisin todella, että sellainen aika koittaisi. Uskon, että se on mahdollista vasta vainojen alla.
Nyt rukoilen ja kehotan muitakin rukoilemaan, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
1.Tim. 2:2
Ymmärrän sinun kantaasi ja olen monessa samaa mieltä, mutta ainakin paikallisseurakunta-asiassa mielipiteemme näyttävät poikkeavan. Se ei estä olemasta uskovina yhtä Jeesuksessa Kristuksessa ja hänen kauttaan Isässä. Niin toteutuu Jeesuksen tahto.
"että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt." Joh. 17:21 ajan tasalla kirjoitti:
jumalan_pete
En ole puhunut soluseurakunnasta, vaan seurakunnan jakautumisesta soluiksi. Solu on tässä samanlaista kuvakieltä, mitä Raamatusta löytyy runsain määrin. Turha sanoa kenenkään, ettei Raamatusta löydy soluseurakuntaa. Tiedän sen.
Alkuperäiseen asiaan:
Minun ei tarvitse kuitenkaan muuttaa käsitystäni seurakunnasta kirjoitustesi perusteella, joita en ryhdy yksityiskohtaisesti käsittelemään.
Jotain kuitenkin.
Kirjoitin:
johon sinä vastasit:
Mielestäni olen perustellut riittävän tarkasti, miksi en kannata sinun malliasi. Kerroin, mitä seurauksia nykyisen seurakuntamallin, jota itse pidän raamatullisena, purkamisesta olisi.
Vain yksi seurakunta kullakin paikkakunnalla luo edellytykset suuriin opillisiin ristiriitoihin ja suoranaisiin riitoihin. Näkemykset uskon perusasioista ovat sen verran kaukana toisistaan, että kaikkiin nykyisiin kirkkokuntiin ja kristillisiin yhteisöihin kuuluvat uskovat eivät todennäköisesti (melko varmasti) voi elää "saman katon alla".
Evankeliumin alussa oli vain yksi seurakunta kullakin paikkakunnalla, mutta eipä ehtinyt kovinkaan kauan virrata vettä Jordanissa, kun oltiin jo tukkanuottasilla. Ihmiset ovat raadollisia - me uskovatkin valitettavan usein. Niin alkoi hajaantuminen ja kaikki mahdolliset erimielisyydet, uskonsodat ja muu tauhka, joista saamme kirkkohistoriasta lukea. Jumala revittiin kolmeksi ja kaste muutettiin kaikkia koskevaksi uskonnolliseksi riitiksi. Kristustakin on monin tavoin jaettu. Minä en siihen näillä näkymin suostu. En ole kenenkään puolella ketään vastaan.
Pidän sen, minkä olen oppinut, koska tiedän, keiltä olen sen oppinut. Näin toteutan apostolin opetusta.
Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
Pidän parhaana, että elämme sovussa toistemme ja kaikkien ihmisten kanssa kunnioittaen toisten vakaumusta, mutta pitäen kuitenkin kiinni siitä, mitä olemme itse oppineet ja omaksuneet Raamatusta.
Yhteyttä ei luoda väkisin, vaan yhteys syntyy, jos on syntyäkseen. Kristuksessa hänen omansa ovat silti yhtä. Itse tunnen yhteyttä jokaiseen Jumalan lapseen, vaikka näkemykset osittain poikkeaisivatkin.
Kuten edellä jo mainitsin yhteistyö kaikissa mahdollisisssa puitteissa uskovien kristittyjen kesken evankeliumin hyväksi on paras malli toteuttaa Kristuksen tahtoa - olla yhtä ja viedä sanomaa hänestä kaikkien korvien kuultavaksi.
Lähetyskentillähän tämä on koettu. Siellä eri lähetysjärjestöjen edustavat tekevät arvokasta työtä kunkin maan asukkaiden hyväksi sekä sanoin että teoin antaen arvon kunkin omalle tunnustukselle.
Kokemuksesta tiedän, että yhteistyö sujuu oikein hyvin täällä kotimaassakin kullakin paikkakunnalla olevien, omaa tunnustustaan noudattavien seurakuntien uskossa olevien kesken. En kannata enää suurempaa pirstoutumista kuin mitä tähän mennessä on jo aikaan saatu.
Ehkä sekin aika tulee, että kaikki paikkakunnan uskovat kokoontuvat yhdessä, mutta silloin on jokaisen osin luovuttava ja annettava periksi nyt luovuttamattomina pitämistään opillisista näkemyksistä. Toivoisin todella, että sellainen aika koittaisi. Uskon, että se on mahdollista vasta vainojen alla.
Nyt rukoilen ja kehotan muitakin rukoilemaan, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
Ymmärrän sinun kantaasi ja olen monessa samaa mieltä, mutta ainakin paikallisseurakunta-asiassa mielipiteemme näyttävät poikkeavan. Se ei estä olemasta uskovina yhtä Jeesuksessa Kristuksessa ja hänen kauttaan Isässä. Niin toteutuu Jeesuksen tahto.
"että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt." Joh. 17:21Paljon kirjoitit ja jopa hyvääkin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi kirjoittelet täällä samassa viestiketjussa useilla nimimerkeillä. Ainakin "ajan tasalla" ja "Kotini=hengellinen". Jäikö vielä jokin muu nimimerkki huomioimatta? Meidän olisi helpompaa keskustella kanssasi jos käyttäisit aina sama nimimerkkiä samassa viestiketjussa.
Toistit itseäsi jo toistamiseen, ja perustelit nyt hiukan laajemmin miksi kirjoitit minulle:
"... mallisi ei käsitykseni mukaan toimisi kovinkaan hyvin".
Kerroin sinulle jo kerran, miten mallini ei ole minun mallini, vaan suoraan Raamatusta otettu. Usko jo, että "mallini" ei ole minun mallini! Se oli olemassa jo silloin kun seurakunta kasvoi ja vahvistui ja eli hyvin, ennen kuin sudet tulivat Paavalin jälkeen.
Toistan nyt uudestaan minkä jo aikaisemmin kirjoitin koska viestini ei mennyt perille, siitäkin huolimatta että sinä ilmeisesti olet jonkin sortin pastori/pappi tai vanhemmistoveli. Sehän on jo itsessään yksi hyvä syy sille, miksi "mallini" ei kelpaa, vaikka se on Raamatun malli. Haluathan sinä että "seurakuntasi" pysyy kasassa ja että sinulla on jatkossakin leipäpuu.
"Nyt ei ole kysymys MINUN mallistaani, vaan Apostolien tekojen kirjassa olevasta mallista jossa ei ollut palkattuja pastoreita jarrumiehinä, eikä edes yhdistyksiä, eikä rukoushuoneita, vaan porukka kokoontui kodeissa ja joka ikinen jäsen koki että täällä on minun perheeni, täällä saan puhua ja kuunneella, täällä saan kastaa niitä Kristukseen jotka haluavat tehdä parannuksen synneistään, täällä minäkin saan rukoilla sairaitten puolesta ja siunata hengellisen työhön niitä jotka ovat innokkaita Herran työssä... ja nyt riittää rahaa köyhien avustamiseen kun ei tarvitse enää maksaa kymmenyksiä pastoreitten palkkoihin ja sosiaalikuluihin tai kirkkolaitoksen ylläpitoon."
Ideasi on, että jos hyväksytään kaikki erimieliset ja kaikki uskosta poikkeavat "seurakunnat" joita meillä on useita vähänkin isommissa kaunpungeissa, niin se estää "tukkanuottaset" ja kaikki eläisivät hyvin ilman erimielisyyttä. Mutta se on utopiaa ja jopa nykyhistoriakin sen paljastaa, sillä nykyään ainakin ev.lut kirkoissa siunataan sitä mitä Jumala kiroaa, ja "helluntaiherätys" on hajonnut osiin. Se siitä sinun nykymallin toimivuudesta ja sovusta! Suurimmat vainot kristittyjä kohtaan ovat nimenomaan tulleet niiltä uskonnollisilta ihmisiltä jotka menivät mukaan puolueisiin, jotka vaativat että pitää tunnustaa että Jeesus on Jumala (Herraksi tunnustaminen ei enää riittänyt). Saatanan hengestä syntynyt roomalaiskatolilainen kirkko alkoi vainomaan toisinajattelijoita eikä heissä ollut rakkauden hedelmää, sillä he olivat niitä jotka perustivat puolueen ja jakoivat Kristuksen ruumiin. Siitä tuli "kaikkien "kristittyjen" puolueitten äiti" mikä näkyy mm kastekaavassa, sillä jokainen joka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, heidät kastetaan room.katolilaisen kirkkoon, ja se oli heidän aikaansaannoksia kun polttivat alkuperäiskirjoituksia ja sormeilivat tietyjä jakeita jotta he saisivat kristityt tallomaan suohon ensimmäistä käskyä mikä kertoo että Jumala on yksi.
Kun Paavali puhui siitä että hänen jälkeensä tulee susia seurakuntaan niin se oli juuri viittaus niitten kaltaisiin ihmisiin jotka ovat repimässä seurakuntaa hajalleen vääränlaisilla opeillaan ja jotka halusivat perustaa puolueita. Sinä nyt kannatat näitä puolueita joita on ollut jo katolilaisen opin ikeen alla jo vuosisadat jotta olisi vähemmän riitoja. Niinkö? Asia on juuri päinvastoin! Itsekin olet puolueellinen, riippumatta siitä missä lahkossa olet jäsenenä.
Totuus on ja pysyy: Susia ei tarvitse hyväksyä keskuuteensa eikä niitten perässä tarvii juosta (1.Kor.5:5, 1.Tim.1:20), sillä jos sen tekee, syntyy helposti uusia lahkoja. Kun kodin kristityt seuraavat hyvää paimenta - eikä susia jotka välillä hamptaitaan näyttelevät - niin ei ole mitään peljättävää koska ne jotka seuraavat hyvää paimenta kuulevat hänen äänensä eikä kukaan ryöstä heitä hänen käsistään.ajan tasalla kirjoitti:
jumalan_pete
Alkuperäiseen asiaan:
Jotain kuitenkin.
Kirjoitin:
johon sinä vastasit:
"että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt." Joh. 17:21Oletko edes ymmärtänyt sen, että riidat alkoivat seurakunnissa puolueitten takia, eikä toisin päin? Riidat eivät syntyneet olemassa olevassa seurakunnassa sillä se oli "kuin yksi sielu" ilman puolueita. Kertoohan se Sanakin, kuinka hyvin seurakuntamalli Apostolien teoissa toimi (mikä ei ole minun mallini, vaikka niin olet väittänyt). Siellähän oli kaikilla kaikki yhteistä, eikä heidän keskuudessaan ollut yhtään puutteenalaista. Ja jokainen tuli huomioiduksi. Ja jokaisella oli yhteisissä tapaamisissa jotain annettavaa. Armolahjat olivat toiminnassa koska Jumalan voimalle annettiin vapaa kädet toimia ilman etukäteen päätettyjä ohjelmanumeroita. Mutta nyt kun meillä on sinun puolustamasi malli, mikä ei ole raamatullinen malli, sinä puolustat sitä sillä verukkeella, ettei kukaan pääsisi astumaan varpaillesi koska olet todennäköisesti itsekin pastori. Tunnusta pois vaan, että olet puolueellinen ja lahkolainen. Minäkin jo sen kerran tunnustin, että olen lahkolainen, kunnes minut potkitaan yhdistyksestä pois. Mutta sitä he eivät helpolla tee, koska silloin he joutuisivat perustelemaan pois potkimisen ja jopa kirjoittamaan uudestaan uskontunnustuksensa, missä olisi vaatimuksena että jokaisen jäsenen on uskottava että Jumala on kolme, ja että hän on vain kolmen persoonan käsite, eikä mikään oma yksilö jolla on oma tahto ja omia ajatuksia.
>>>Kaikki saman paikkakunnan Kristuksen ruumiin jäsenet ovat yhdessä paikallinen Jumalan seurakunta.
- ajan tasalla
jumalan_pete kirjoitti:
Paljon kirjoitit ja jopa hyvääkin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi kirjoittelet täällä samassa viestiketjussa useilla nimimerkeillä. Ainakin "ajan tasalla" ja "Kotini=hengellinen". Jäikö vielä jokin muu nimimerkki huomioimatta? Meidän olisi helpompaa keskustella kanssasi jos käyttäisit aina sama nimimerkkiä samassa viestiketjussa.
Toistit itseäsi jo toistamiseen, ja perustelit nyt hiukan laajemmin miksi kirjoitit minulle:
"... mallisi ei käsitykseni mukaan toimisi kovinkaan hyvin".
Kerroin sinulle jo kerran, miten mallini ei ole minun mallini, vaan suoraan Raamatusta otettu. Usko jo, että "mallini" ei ole minun mallini! Se oli olemassa jo silloin kun seurakunta kasvoi ja vahvistui ja eli hyvin, ennen kuin sudet tulivat Paavalin jälkeen.
Toistan nyt uudestaan minkä jo aikaisemmin kirjoitin koska viestini ei mennyt perille, siitäkin huolimatta että sinä ilmeisesti olet jonkin sortin pastori/pappi tai vanhemmistoveli. Sehän on jo itsessään yksi hyvä syy sille, miksi "mallini" ei kelpaa, vaikka se on Raamatun malli. Haluathan sinä että "seurakuntasi" pysyy kasassa ja että sinulla on jatkossakin leipäpuu.
"Nyt ei ole kysymys MINUN mallistaani, vaan Apostolien tekojen kirjassa olevasta mallista jossa ei ollut palkattuja pastoreita jarrumiehinä, eikä edes yhdistyksiä, eikä rukoushuoneita, vaan porukka kokoontui kodeissa ja joka ikinen jäsen koki että täällä on minun perheeni, täällä saan puhua ja kuunneella, täällä saan kastaa niitä Kristukseen jotka haluavat tehdä parannuksen synneistään, täällä minäkin saan rukoilla sairaitten puolesta ja siunata hengellisen työhön niitä jotka ovat innokkaita Herran työssä... ja nyt riittää rahaa köyhien avustamiseen kun ei tarvitse enää maksaa kymmenyksiä pastoreitten palkkoihin ja sosiaalikuluihin tai kirkkolaitoksen ylläpitoon."
Ideasi on, että jos hyväksytään kaikki erimieliset ja kaikki uskosta poikkeavat "seurakunnat" joita meillä on useita vähänkin isommissa kaunpungeissa, niin se estää "tukkanuottaset" ja kaikki eläisivät hyvin ilman erimielisyyttä. Mutta se on utopiaa ja jopa nykyhistoriakin sen paljastaa, sillä nykyään ainakin ev.lut kirkoissa siunataan sitä mitä Jumala kiroaa, ja "helluntaiherätys" on hajonnut osiin. Se siitä sinun nykymallin toimivuudesta ja sovusta! Suurimmat vainot kristittyjä kohtaan ovat nimenomaan tulleet niiltä uskonnollisilta ihmisiltä jotka menivät mukaan puolueisiin, jotka vaativat että pitää tunnustaa että Jeesus on Jumala (Herraksi tunnustaminen ei enää riittänyt). Saatanan hengestä syntynyt roomalaiskatolilainen kirkko alkoi vainomaan toisinajattelijoita eikä heissä ollut rakkauden hedelmää, sillä he olivat niitä jotka perustivat puolueen ja jakoivat Kristuksen ruumiin. Siitä tuli "kaikkien "kristittyjen" puolueitten äiti" mikä näkyy mm kastekaavassa, sillä jokainen joka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, heidät kastetaan room.katolilaisen kirkkoon, ja se oli heidän aikaansaannoksia kun polttivat alkuperäiskirjoituksia ja sormeilivat tietyjä jakeita jotta he saisivat kristityt tallomaan suohon ensimmäistä käskyä mikä kertoo että Jumala on yksi.
Kun Paavali puhui siitä että hänen jälkeensä tulee susia seurakuntaan niin se oli juuri viittaus niitten kaltaisiin ihmisiin jotka ovat repimässä seurakuntaa hajalleen vääränlaisilla opeillaan ja jotka halusivat perustaa puolueita. Sinä nyt kannatat näitä puolueita joita on ollut jo katolilaisen opin ikeen alla jo vuosisadat jotta olisi vähemmän riitoja. Niinkö? Asia on juuri päinvastoin! Itsekin olet puolueellinen, riippumatta siitä missä lahkossa olet jäsenenä.
Totuus on ja pysyy: Susia ei tarvitse hyväksyä keskuuteensa eikä niitten perässä tarvii juosta (1.Kor.5:5, 1.Tim.1:20), sillä jos sen tekee, syntyy helposti uusia lahkoja. Kun kodin kristityt seuraavat hyvää paimenta - eikä susia jotka välillä hamptaitaan näyttelevät - niin ei ole mitään peljättävää koska ne jotka seuraavat hyvää paimenta kuulevat hänen äänensä eikä kukaan ryöstä heitä hänen käsistään.Olen kirjoitttanut tässä viestiketjussa vain nimimerkillä "ajan tasalla". Pyrin tekemään niin jokaisessa viestiketjussa, johon kirjoitan; siis samassa ketjussa samalla nimimerkillä. Sikäli luulosi on väärä. Väärä on myös käsityksesi, että olisin pastori tai pappi. Pappi olen, koska kuulun uusitestamentilliseen kuninkaalliseen papistoon, valittuun sukuun, pyhään heimoon ja omaisuuskansaan, kuten Pietari asian ilmaisee.
En tunnusta muuta pappeutta, vaikka nykyään osa helluntaipastoreistakin pyrkii omimaan pappeuden yksinomaan itselleen.
En ole koskaan saanut leipääni seurakunnilta, en ole ollut seurakunnan palveluksessa palkan tähden.
Olen palvellut seurakuntia vuosikymmenet, nykyistä kaikkein pisimpään. Tunnen sen tavat ja käytännöt.
Minulla on ollut luottamustehtäviä myös herätyksessämme, mutta centtiäkään en ole saanut palkkaa tai luontaisetuja, matkakorvauksia tms.
Kaikki seurakunnalliset kurssitukset ja koulutuksetkin olen maksanut omasta pussistani.
Olen saanut palkkaa normaalista, koulutustani ja ammattiani vastaavasta työstä. Olen tyytynyt siihen, koska tuloni riittävät hyvin menoihini. Herran seurakunnan hyväksi tekemäni on ollut kaikki palkatonta palvelua, josta en odota palkkaa ajassa enkä iankaikkisuudessa.
Vierastan ajatusta, että Herran pitäisi palkita minua jostain. Se on kylläkin melko tavallinen odotus useimpien uskovaisten keskuudessa. Jos ei kielessä, niin ainakin mielessä. Minä en tee Herralle mitään odotettavissa olevan palkan tähden, vaan hänen minulle osoittaman rakkauden tähden.
Olen saanut Kristuksessa Jeesuksessa Isältä jo kaiken - ilman rahatta ilman hinnatta. Mitä voisin antaa Hänelle, joka Hänen olisi maksettava takaisin.
Se siitä ja minusta. Olet tehnyt päätelmäsi vääristä lähtökohdista luulojesi perusteella.
En ole itsetarkoituksellisesti puolustamassa kenenkään muunkaan leipäpuuta, mutta olen sitä mieltä, että työmies on palkkansa ansainnut. Seurakunnan palkollisten on saatava elantonsa seurakunnalta. Tiedän, että tavallisille suomalaisten helluntaiseurakuntien pastoreille ei makseta suurta palkkaa, hädin tuskin toimeen tulevat. Ei kannata kadehtia.
Sinäkin toistat itseäsi, mutta minua se ei haittaa.
Toista toki. Paavalikin sanoi, ettei samoista asioista kirjoittaminen häntä kyllästytä ja kuulijoille se on turvaksi. Fil. 3:1
En tiedä, onko tästä meidän keskustelustamme kenellekään turvaa, mutta en usko tästä erikoista haittaakaan olevan.
Kuulehan. Minä en ole kolminaisuusopin kannattaja. Olin sitä joskus, mutta pitkään ja hartaasti rukoiltuani ja tutkittuani asiaa, tulin toisiin ajatuksiin. Ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään, kun huomaa olleensa väärässä. Mikään tuuliviiri en ole. Harkitsen ensin.
Minua ei ole edes kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. Olen saanut kasteen helluntailaisen toimittamana, mutta en suomalaiseen tapaan. Lapsena saatua "kolminaisuuskastetta" en edes pidä kasteena. Vasta uskoontuloni jälkeen ottamani raamatullinen kaste on kohdallani pätevä.
(Viestin sisältö on liian pitkä, joten jatkan toisessa viestissä) - ajan tasalla
ajan tasalla kirjoitti:
Olen kirjoitttanut tässä viestiketjussa vain nimimerkillä "ajan tasalla". Pyrin tekemään niin jokaisessa viestiketjussa, johon kirjoitan; siis samassa ketjussa samalla nimimerkillä. Sikäli luulosi on väärä. Väärä on myös käsityksesi, että olisin pastori tai pappi. Pappi olen, koska kuulun uusitestamentilliseen kuninkaalliseen papistoon, valittuun sukuun, pyhään heimoon ja omaisuuskansaan, kuten Pietari asian ilmaisee.
En tunnusta muuta pappeutta, vaikka nykyään osa helluntaipastoreistakin pyrkii omimaan pappeuden yksinomaan itselleen.
En ole koskaan saanut leipääni seurakunnilta, en ole ollut seurakunnan palveluksessa palkan tähden.
Olen palvellut seurakuntia vuosikymmenet, nykyistä kaikkein pisimpään. Tunnen sen tavat ja käytännöt.
Minulla on ollut luottamustehtäviä myös herätyksessämme, mutta centtiäkään en ole saanut palkkaa tai luontaisetuja, matkakorvauksia tms.
Kaikki seurakunnalliset kurssitukset ja koulutuksetkin olen maksanut omasta pussistani.
Olen saanut palkkaa normaalista, koulutustani ja ammattiani vastaavasta työstä. Olen tyytynyt siihen, koska tuloni riittävät hyvin menoihini. Herran seurakunnan hyväksi tekemäni on ollut kaikki palkatonta palvelua, josta en odota palkkaa ajassa enkä iankaikkisuudessa.
Vierastan ajatusta, että Herran pitäisi palkita minua jostain. Se on kylläkin melko tavallinen odotus useimpien uskovaisten keskuudessa. Jos ei kielessä, niin ainakin mielessä. Minä en tee Herralle mitään odotettavissa olevan palkan tähden, vaan hänen minulle osoittaman rakkauden tähden.
Olen saanut Kristuksessa Jeesuksessa Isältä jo kaiken - ilman rahatta ilman hinnatta. Mitä voisin antaa Hänelle, joka Hänen olisi maksettava takaisin.
Se siitä ja minusta. Olet tehnyt päätelmäsi vääristä lähtökohdista luulojesi perusteella.
En ole itsetarkoituksellisesti puolustamassa kenenkään muunkaan leipäpuuta, mutta olen sitä mieltä, että työmies on palkkansa ansainnut. Seurakunnan palkollisten on saatava elantonsa seurakunnalta. Tiedän, että tavallisille suomalaisten helluntaiseurakuntien pastoreille ei makseta suurta palkkaa, hädin tuskin toimeen tulevat. Ei kannata kadehtia.
Toista toki. Paavalikin sanoi, ettei samoista asioista kirjoittaminen häntä kyllästytä ja kuulijoille se on turvaksi. Fil. 3:1
En tiedä, onko tästä meidän keskustelustamme kenellekään turvaa, mutta en usko tästä erikoista haittaakaan olevan.
Kuulehan. Minä en ole kolminaisuusopin kannattaja. Olin sitä joskus, mutta pitkään ja hartaasti rukoiltuani ja tutkittuani asiaa, tulin toisiin ajatuksiin. Ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään, kun huomaa olleensa väärässä. Mikään tuuliviiri en ole. Harkitsen ensin.
Minua ei ole edes kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. Olen saanut kasteen helluntailaisen toimittamana, mutta en suomalaiseen tapaan. Lapsena saatua "kolminaisuuskastetta" en edes pidä kasteena. Vasta uskoontuloni jälkeen ottamani raamatullinen kaste on kohdallani pätevä.
(Viestin sisältö on liian pitkä, joten jatkan toisessa viestissä)Suomessa ei varsinaisesti ole vainottu eri tavoin ajattelevia kristittyjä enää pitkiin aikoihin.
Voin kuitenkin sanoa, että olen varmasti saanut oman osani pilkasta, häväistyksestä ja jopa "pikkuvainoista" helluntailaisuuteni tähden.
Olen ollut "lahkolaisen viitassa" sukuni, entisten kavereitteni, opiskelutovereitteni, monien työtovereitteni ja monen muun tahon keskuudessa.
Läheskään kaikki ihmiset eivät ole olleet pahoja. Todella hyviä ihmisiä on kaikkialla, vaikka eivät olisi elävässä uskossakaan. Nykyisin enkä enää vuosikymmeniin ole Jumalan armosta joutunut kärsimään noista. Jotkut ovat jälkeen päin pyytäneet anteeksikin ja olemme olleet ystäviä. Jumala on pitänyt minua pihdeissään eri tavoin. Jumalako?
Niin koen, koska otan kaiken Hänen kädestään.
Saan siunata. Siunausta sinullekin, vaikka en koe sinua mitenkään uhkaksi, vaan veljeksi Kristuksessa. En halua myöskään määritellä sinua, luonnettasi tai muista ominaisuuksiasi, koska en tunne sinua.
Huomaatko itse ollenkaan, miten loukkava on väitteesi, että olisin puolustamassa "puolueita", joiden keskuudessa on susia. Minä en ole susi eikä kotiseurakuntanikaan ole. Emme raasta Kristuksen laumaa, jonka hän on omalla verellään ostanut. Kuulun siihen laumaan. Susilaumat pysykööt poissa. Jeesus lupasi, ettei kukaan ryöstä hänen kädestään, minkä sinäkin toit esiin. Hän lupasi antaa hänen ääntänsä kuuleville lampailleen iankaikkisen elämän. Elän siinä toivossa.
Joh. 10:28
Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
Room.8:
24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
Minulle ovat vuosien saatossa tulleet rakkaiksi Paavalin kehotukset.
Room. 12:
9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
11 Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Olkoot ne rakkaat myös sinulle ja kaikille palstaa seuraaville. Herra on lähellä. - tätä se on
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Seurakuntaa ei voida nimittää soluseurakunnaksi,
Ja kun ette perusta seurakuntaa niin kaikki uhrirahat voi laittaa omiin taskuihin vaikka uhrejahan ei lain mukaan saisi edes kerätä yhdiksytyksetön ryhmä, mutta siksihän sitä ei haluta mihinkään seurakuntaan kun seurakunnissa joutuiai toimimaan lakisääteisesti.
tätä se on kirjoitti:
Ja kun ette perusta seurakuntaa niin kaikki uhrirahat voi laittaa omiin taskuihin vaikka uhrejahan ei lain mukaan saisi edes kerätä yhdiksytyksetön ryhmä, mutta siksihän sitä ei haluta mihinkään seurakuntaan kun seurakunnissa joutuiai toimimaan lakisääteisesti.
>>>Ja kun ette perusta seurakuntaa niin kaikki uhrirahat voi laittaa omiin taskuihin
ajan tasalla kirjoitti:
Suomessa ei varsinaisesti ole vainottu eri tavoin ajattelevia kristittyjä enää pitkiin aikoihin.
Voin kuitenkin sanoa, että olen varmasti saanut oman osani pilkasta, häväistyksestä ja jopa "pikkuvainoista" helluntailaisuuteni tähden.
Olen ollut "lahkolaisen viitassa" sukuni, entisten kavereitteni, opiskelutovereitteni, monien työtovereitteni ja monen muun tahon keskuudessa.
Läheskään kaikki ihmiset eivät ole olleet pahoja. Todella hyviä ihmisiä on kaikkialla, vaikka eivät olisi elävässä uskossakaan. Nykyisin enkä enää vuosikymmeniin ole Jumalan armosta joutunut kärsimään noista. Jotkut ovat jälkeen päin pyytäneet anteeksikin ja olemme olleet ystäviä. Jumala on pitänyt minua pihdeissään eri tavoin. Jumalako?
Niin koen, koska otan kaiken Hänen kädestään.
Saan siunata. Siunausta sinullekin, vaikka en koe sinua mitenkään uhkaksi, vaan veljeksi Kristuksessa. En halua myöskään määritellä sinua, luonnettasi tai muista ominaisuuksiasi, koska en tunne sinua.
Huomaatko itse ollenkaan, miten loukkava on väitteesi, että olisin puolustamassa "puolueita", joiden keskuudessa on susia. Minä en ole susi eikä kotiseurakuntanikaan ole. Emme raasta Kristuksen laumaa, jonka hän on omalla verellään ostanut. Kuulun siihen laumaan. Susilaumat pysykööt poissa. Jeesus lupasi, ettei kukaan ryöstä hänen kädestään, minkä sinäkin toit esiin. Hän lupasi antaa hänen ääntänsä kuuleville lampailleen iankaikkisen elämän. Elän siinä toivossa.
Joh. 10:28
Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
Room.8:
24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
Minulle ovat vuosien saatossa tulleet rakkaiksi Paavalin kehotukset.
Room. 12:
9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
11 Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Olkoot ne rakkaat myös sinulle ja kaikille palstaa seuraaville. Herra on lähellä.Harvinaisen hyvin ja asiallisesti kirjoitit nm. ”ajan tasalla”.
Tällä palstalla sellaista ei juuri näe, varsinkaan silloin kun ollaan eri mieltä jostakin asiasta.
Itse en muistaakseni ole koskaan ottanut kantaa nytkin esillä olevaan lahko- tai ”puolue”keskusteluun. Sillä yksikään uskonnollinen yhteisö ei mielestäni ole sataprosenttisesti oikeassa. Mikään niistä ei yksinoikeudella omista totuutta. Totuus on Jumalan sanassa ja kun sitä luemme teemme aina omia tulkintoja, tunnustammepa sen tai emme. Tulkintamme saattavat olla osittain virheellisiä, mutta luotan siihen, että sana tutkiessamme Henki kyllä johtaa totuuteen ennemmin tai myöhemmin.
Itse tutkin kaikki Raamatulla, myös omat ajatukseni, vaikka pitäisinkin niitä ensin totuudellisina.
Pro 4:18 Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.
Pro 4:19 Jumalattomain (=väärämielisten) tie on kuin pimeys: eivät he tiedä, mihin kompastuvat.
Pro 4:20 Poikani, kuuntele minun puhettani, kallista korvasi minun sanoilleni.
Väärämieliset, väärinymmärtäneet eivät tiedä, mihin kompastuvat.
Meni vähän ohi asiasta, mutta menköön.
Seurakunta sana, ekklesia, merkitsee uloskutsuttuja (tai uloskutsuttujen joukkoa) ja näitä uloskutsuttuja, toisin sanoin pelastuvia, on kaikissa nykyisissä seurakunnissa. Kaikki eivät ole, mutta kaikissa on.
Rev_3:22 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille (uloskutsutuille) sanoo.
2Jn 1:3 Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.Jonah kirjoitti:
Harvinaisen hyvin ja asiallisesti kirjoitit nm. ”ajan tasalla”.
Tällä palstalla sellaista ei juuri näe, varsinkaan silloin kun ollaan eri mieltä jostakin asiasta.
Itse en muistaakseni ole koskaan ottanut kantaa nytkin esillä olevaan lahko- tai ”puolue”keskusteluun. Sillä yksikään uskonnollinen yhteisö ei mielestäni ole sataprosenttisesti oikeassa. Mikään niistä ei yksinoikeudella omista totuutta. Totuus on Jumalan sanassa ja kun sitä luemme teemme aina omia tulkintoja, tunnustammepa sen tai emme. Tulkintamme saattavat olla osittain virheellisiä, mutta luotan siihen, että sana tutkiessamme Henki kyllä johtaa totuuteen ennemmin tai myöhemmin.
Itse tutkin kaikki Raamatulla, myös omat ajatukseni, vaikka pitäisinkin niitä ensin totuudellisina.
Pro 4:18 Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.
Pro 4:19 Jumalattomain (=väärämielisten) tie on kuin pimeys: eivät he tiedä, mihin kompastuvat.
Pro 4:20 Poikani, kuuntele minun puhettani, kallista korvasi minun sanoilleni.
Väärämieliset, väärinymmärtäneet eivät tiedä, mihin kompastuvat.
Meni vähän ohi asiasta, mutta menköön.
Seurakunta sana, ekklesia, merkitsee uloskutsuttuja (tai uloskutsuttujen joukkoa) ja näitä uloskutsuttuja, toisin sanoin pelastuvia, on kaikissa nykyisissä seurakunnissa. Kaikki eivät ole, mutta kaikissa on.
Rev_3:22 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille (uloskutsutuille) sanoo.
2Jn 1:3 Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.>>>Seurakunta sana, ekklesia, merkitsee uloskutsuttuja (tai uloskutsuttujen joukkoa) ja näitä uloskutsuttuja, toisin sanoin pelastuvia, on kaikissa nykyisissä seurakunnissa. Kaikki eivät ole, mutta kaikissa on.
- armoa ja totutta
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Seurakunta sana, ekklesia, merkitsee uloskutsuttuja (tai uloskutsuttujen joukkoa) ja näitä uloskutsuttuja, toisin sanoin pelastuvia, on kaikissa nykyisissä seurakunnissa. Kaikki eivät ole, mutta kaikissa on.
ETTÄ IHMINEN VOI OLLA PIMEYDESSÄ!
Että oikein uudestisyntyneitä porukassa joka ei edes kuulu kristinuskoon.
Toivottavasti tämä avaa jokaisen silmät näkemään mikä henki vaikuttaa tässä miehessä ajan tasalla kirjoitti:
Olen kirjoitttanut tässä viestiketjussa vain nimimerkillä "ajan tasalla". Pyrin tekemään niin jokaisessa viestiketjussa, johon kirjoitan; siis samassa ketjussa samalla nimimerkillä. Sikäli luulosi on väärä. Väärä on myös käsityksesi, että olisin pastori tai pappi. Pappi olen, koska kuulun uusitestamentilliseen kuninkaalliseen papistoon, valittuun sukuun, pyhään heimoon ja omaisuuskansaan, kuten Pietari asian ilmaisee.
(Viestin sisältö on liian pitkä, joten jatkan toisessa viestissä)>>>olen sitä mieltä, että työmies on palkkansa ansainnut. Seurakunnan palkollisten on saatava elantonsa seurakunnalta.
armoa ja totutta kirjoitti:
ETTÄ IHMINEN VOI OLLA PIMEYDESSÄ!
Että oikein uudestisyntyneitä porukassa joka ei edes kuulu kristinuskoon.
Toivottavasti tämä avaa jokaisen silmät näkemään mikä henki vaikuttaa tässä miehessäOsaatko edes millään lailla perustella mitä kirjoitat, vaan ainoastaan syytellä ilman perusteluja? Epäilen kovasti. Et pysty perustelemaan Raamatullasi että olen pimeydessä, tai että Jehovan todistajissa ei voi olla uudestisyntyneitä. Siinä ei auta itkut eikä syyttelyt. Mihin lahkoon sinä siten kuulut? Onko sinun lahkosi yhtään parempi?
Ilmeisesti uskot että olen pimeydessä koska uskon että Jehovan todistajissakin on uudestisyntyneitä? Otapa nyt sinusta mitään selvää, kun et osaa edes perustella. Vai osaatko? Näytä siinä tapauksessa mihin pystyt!
- ei mene läpi
""Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi" (1.Kor.14:26)."
Tämähän tosin koskee vain niitä, jotka uskovat Jeesuksen Jumalaksi eli ovat oikeita kristittyjä, joten turha yrittää sotkea valkeutta ja pimeyttä keskenään.Olet melko rohkea, kun uskallat väittää toista uskovaa ei-kristityksi sen perusteella että hän ei usko Jeesuksen olevan sama Jumala jonka oma hän on. Tiesitkö että sinä vastaat eräänä päivänä Jumalan edessä sanoistasi, ja että se päivä voi tulla hyvinkin pian?
Koska minulla ei ole vihamiehiä, siis sellaisia joita itse vihaan, eikä edes sellaisia joille olen antanut kadotustuomiota, ja kun lisäksi rakastan lähimmäisiäni ja rukoillen niitten puolesta jotka luulevat vihaavansa minua, niin minulla on Jumalan sana puolellani, joten minulla ei ole mitään hätää:
1Joh 2:10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
Tuosta jakeesta saa käsityksen ettei sellaisessa ihmisessä ole pahennusta joka rakastaa veljiään ja että hän pysyy valkeudessa. Jos nyt kerran Raamattu on sitä mieltä, että minä olen valkeudessa rakkauteni takia, niin miten sinä uskallat väittää toista, eli että olen pimeydessä? Onko rakkaudessa pimeyttä?
On toinenkin jae joka on puolellani ja jonka perusteella Jumala on minussa ja minä Jumalassa:
1Joh 4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
Minähän olen aina tunnustanut että Jeesus on Jumalan Poika, joten eihän tässä mitään hätää ole. Eihän?
Lisäksi on vielä kolmaskin jae joka on puolellani, sillä olen jo vuosikymmenet tunnustanut suullani että Jeesus on Herrani, ja että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt:
Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen HERRAKSI ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut...
Kerropa sinä minulle, tuomitsija; Mistä päättelet että vain he ovat kristittyjä jotka uskovat että Jeesus on Jumala? Sanoiko Jeesus olevansa Jumala? Vai kielsikö hän sen peräti? (kts. Joh.17:3, Joh.5:44). Millä sinä puolustat peräättömiä väitteitäsi ja syytöksiä? Ja vielä: Kuka JUMALA herätti Jeesuksen kuolleista? Oliko se sama Jumala joka on hän itse, vai peräti eri Jumala?- ei mene läpi
jumalan_pete kirjoitti:
Olet melko rohkea, kun uskallat väittää toista uskovaa ei-kristityksi sen perusteella että hän ei usko Jeesuksen olevan sama Jumala jonka oma hän on. Tiesitkö että sinä vastaat eräänä päivänä Jumalan edessä sanoistasi, ja että se päivä voi tulla hyvinkin pian?
Koska minulla ei ole vihamiehiä, siis sellaisia joita itse vihaan, eikä edes sellaisia joille olen antanut kadotustuomiota, ja kun lisäksi rakastan lähimmäisiäni ja rukoillen niitten puolesta jotka luulevat vihaavansa minua, niin minulla on Jumalan sana puolellani, joten minulla ei ole mitään hätää:
1Joh 2:10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
Tuosta jakeesta saa käsityksen ettei sellaisessa ihmisessä ole pahennusta joka rakastaa veljiään ja että hän pysyy valkeudessa. Jos nyt kerran Raamattu on sitä mieltä, että minä olen valkeudessa rakkauteni takia, niin miten sinä uskallat väittää toista, eli että olen pimeydessä? Onko rakkaudessa pimeyttä?
On toinenkin jae joka on puolellani ja jonka perusteella Jumala on minussa ja minä Jumalassa:
1Joh 4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
Minähän olen aina tunnustanut että Jeesus on Jumalan Poika, joten eihän tässä mitään hätää ole. Eihän?
Lisäksi on vielä kolmaskin jae joka on puolellani, sillä olen jo vuosikymmenet tunnustanut suullani että Jeesus on Herrani, ja että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt:
Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen HERRAKSI ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut...
Kerropa sinä minulle, tuomitsija; Mistä päättelet että vain he ovat kristittyjä jotka uskovat että Jeesus on Jumala? Sanoiko Jeesus olevansa Jumala? Vai kielsikö hän sen peräti? (kts. Joh.17:3, Joh.5:44). Millä sinä puolustat peräättömiä väitteitäsi ja syytöksiä? Ja vielä: Kuka JUMALA herätti Jeesuksen kuolleista? Oliko se sama Jumala joka on hän itse, vai peräti eri Jumala?"Olet melko rohkea, kun uskallat väittää toista uskovaa ei-kristityksi sen perusteella että hän ei usko Jeesuksen olevan sama Jumala jonka oma hän on. Tiesitkö että sinä vastaat eräänä päivänä Jumalan edessä sanoistasi, ja että se päivä voi tulla hyvinkin pian?"
Et sinä mikään uskova ole, koska et usko Jeesusta Jumalaksi. Ei tässä mitään rohkeutta tarvita. Sinulle on varmasti riittävän monta kertaa perusteltu nämä asiat, mutta usko ei ole joka miehen. - Isässä ja Pojassa
jumalan_pete kirjoitti:
Olet melko rohkea, kun uskallat väittää toista uskovaa ei-kristityksi sen perusteella että hän ei usko Jeesuksen olevan sama Jumala jonka oma hän on. Tiesitkö että sinä vastaat eräänä päivänä Jumalan edessä sanoistasi, ja että se päivä voi tulla hyvinkin pian?
Kerropa sinä minulle, tuomitsija; Mistä päättelet että vain he ovat kristittyjä jotka uskovat että Jeesus on Jumala? Sanoiko Jeesus olevansa Jumala? Vai kielsikö hän sen peräti? (kts. Joh.17:3, Joh.5:44). Millä sinä puolustat peräättömiä väitteitäsi ja syytöksiä? Ja vielä: Kuka JUMALA herätti Jeesuksen kuolleista? Oliko se sama Jumala joka on hän itse, vai peräti eri Jumala?Kiitos Jumalan Pete. Jumalan armo loistaa kirjoituksestasi. Vaikka selitys Jeesuksen jumaluudesta ontuu.
Meille uskoon tulleille on selvää että Jeesus on Jumala : "Joka on nähnyt minut , on nähnyt Isän.!" Joh. 14.
Jumala yksin voi antaa syntejä anteeksi. Ja Jeesus voi antaa anteeksi. Näin opettaa mm. Mark. 2:7-12,.
Isä tuli lihaan Jeesuksessa.
"Alussa oli Sana ja Sana oli Jumala ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.!"
Sana, Jeesus, "Immanuel, Jumala meidän kanssamme" on näkymättömän Isän näkyvä olemus. Mutta Isä on vielä enemmän. Hän on näkymätön Voima. maailmankaikkeuden suurin Persoona, joka toimii vain ja ainoastaan Jeesuksen kautta ja Jeesuksessa.
Isä on enemmän kuin Jeesus. Mutta Hän ei ole irrallaan Jeesuksesta. "Minä ja Isä olemme yhtä." Tämä selittyy koko Raamatulla.
"sillä Karitsa, joka on VALTAISTUIMEN KESKELLÄ, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä." Ilm. 7:17. Isässä ja Pojassa kirjoitti:
Kiitos Jumalan Pete. Jumalan armo loistaa kirjoituksestasi. Vaikka selitys Jeesuksen jumaluudesta ontuu.
Meille uskoon tulleille on selvää että Jeesus on Jumala : "Joka on nähnyt minut , on nähnyt Isän.!" Joh. 14.
Jumala yksin voi antaa syntejä anteeksi. Ja Jeesus voi antaa anteeksi. Näin opettaa mm. Mark. 2:7-12,.
"Alussa oli Sana ja Sana oli Jumala ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.!"
Sana, Jeesus, "Immanuel, Jumala meidän kanssamme" on näkymättömän Isän näkyvä olemus. Mutta Isä on vielä enemmän. Hän on näkymätön Voima. maailmankaikkeuden suurin Persoona, joka toimii vain ja ainoastaan Jeesuksen kautta ja Jeesuksessa.
Isä on enemmän kuin Jeesus. Mutta Hän ei ole irrallaan Jeesuksesta. "Minä ja Isä olemme yhtä." Tämä selittyy koko Raamatulla.
"sillä Karitsa, joka on VALTAISTUIMEN KESKELLÄ, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä." Ilm. 7:17.OSA 1 (2)
>>>Kiitos Jumalan Pete. Jumalan armo loistaa kirjoituksestasi. >Vaikka selitys Jeesuksen jumaluudesta ontuu.>Meille uskoon tulleille on selvää että Jeesus on Jumalajumalan_pete kirjoitti:
OSA 1 (2)
>>>Kiitos Jumalan Pete. Jumalan armo loistaa kirjoituksestasi. >Vaikka selitys Jeesuksen jumaluudesta ontuu.>Meille uskoon tulleille on selvää että Jeesus on JumalaOSA 2 (2)
Entäs Joh.1:1?
Kaikki se mitä tähän mennessä olen kirjoittanut saattaa ehkä kertoo sinulle miten meidän pitäisi ymmärtää viimeisen "Jumala"-sanan jakeessa Joh.1:1, sillä jos rehellisiä ollaan, niin ei ole uskottavaa että ainoan Jumalan tykönä oli alussa jokin toinen Jumala, vaan "mahtava" ja "voimallinen" koska Jumala loi kaiken hänen kauttaan. Eli Jumalan Sanalle (Ilm.19:3) tuli Jumalan sana ja siksi hän oli "jumala".
Sen minkä kerroin edellä on totta, ja todistan sen lainaamalla Jeesuksen omia sanoja:
"...hän SANOO JUMALIKSI NIITÄ, JOILLE JUMALAN SANA TULI- ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin..." (Joh.10:35).
Joh.1:1:n voi ymmärtää myös toisellakin tavalla, mikäli on tietoinen kreikan kielioppisäännöistä ja niitten poikkeuksista. Nimittäin jakeen ensimmäisen Jumala-sanan edessä on määräinen artikkeli (ho), mikä silloin tarkoittaa että Jumala josta siinä puhutaan on TIETTY JUMALA (engl. "THE God") mikä on silloin viittaus meidän ainoaan Jumalaan. Mutta sen sijaan toisen Jumala-sanan edestä (Joh.1:1c) puuttuu määräinen artikkeli, jolloin kyse ei enää ole tietystä Jumalasta, vaan jumalasta, koska kreikan kieliopin mukaan, mikäli määräinen artikkeli puuttuu Jumala-sanan edestä, voi "theos"-sana (Jumala/jumala) olla ADJEKTIIVI. Adjektiivi kertoo millainen joku on. Nyt jos se on totta mitä Jeesus sanoi, että ne joille Jumalan sana tuli ovat jumalia (vaikka meillä on vain yksi Jumala eikä miljoonia), niin mitä ihmettelemistä siinä on, jos myös Jeesus heidän laillaan oli, ja yhä on, "mahtava" ja "voimallinen" koska hänellekin tuli Jumalan sana, silloin kun Jumala sanoi ja Poika toteutti siinä Pyhän Hengen voimassa minkä hän oli Isältään saanut:
"... että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetta Esaiaan kautta, joka sanoo: "Katso, MINUN PALVELIJANI, jonka minä olen valinnut, minun rakkaani, johon minun sieluni on mielistynyt; MINÄ PANEN HENKENI HÄNEEN, ja hän on saattava oikeuden sanomaa pakanoille" Matt.12:17,18).
>>>Isä on enemmän kuin Jeesus. Mutta Hän ei ole irrallaan Jeesuksesta.>Isä on enemmän kuin Jeesus. Mutta Hän ei ole irrallaan Jeesuksesta.Isässä ja Pojassa kirjoitti:
Kiitos Jumalan Pete. Jumalan armo loistaa kirjoituksestasi. Vaikka selitys Jeesuksen jumaluudesta ontuu.
"sillä Karitsa, joka on VALTAISTUIMEN KESKELLÄ, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä." Ilm. 7:17.>>>"sillä Karitsa, joka on VALTAISTUIMEN KESKELLÄ,
Isässä ja Pojassa kirjoitti:
"sillä Karitsa, joka on VALTAISTUIMEN KESKELLÄ, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä." Ilm. 7:17.Nimimerkille ”Isässä ja Pojassa”.
Vanhan testamentin uhripalveluksissa virheetön karitsa uhrattiin Jumalalle ja se oli esikuvaa Jeesuksen Jumalan Karitsan uhrauksesta Jumalalle syntiemme sovitukseksi.
Num 28:1 Ja Herra [JHWH] puhui Moosekselle sanoen:
Num 28:2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle MINUN uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
Num 28:3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle [JHWH]: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
Num 28:4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
Uhri annettiin Jumalalle, Jumala itse ei ollut uhrikaritsa. Vaan Karitsa oli hänen Poikansa.
Ja sen todistaa myös Johannes Uudessa testamentissa.
Joh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Joh 1:34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
Meidät on lunastettu virheettömän Karitsan, Kristuksen verellä.
1Pe 1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1Pe 1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
1Pe 1:21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
Ja Kristuksen kautta me uskomme Jumalaan, joka on hänet herättänyt. Jotkut eivät usko, he ovat uppiniskaista kansaa. He kapinoivat edelleen Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan. Ja väittävät, että Jeesus, Karitsa on Jumala.
Jumala ei ole Karitsa, eikä Karitsa ole Jumala. VT:n aikana israelilaiset eivät uhranneet Jumalalle Jumalaa. Karitsa on Jumalan Poika, joka ihmisen Poikana uhrasi verensä syntiemme sovitukseksi suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Isälleen Jumalalle, Jumalan tahdon mukaan.
Ja tämän todistaa myös Raamatun viimeinen kirja.
Rev 5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
Rev 5:7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
Rev 5:8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
Rev 5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista.
Eivät Jumala ja Karitsa taivaassakaan kaiken täyttymyksessä ole yksi, vaan Karitsa Jumalan Poika otti kirjan Jumalan kädestä, jae 5:7.
Pidän kolminaisuusoppia sangen omituisena oppina, kun se väittää Raamatun selviä sanoja vastaan. Ja ottaa muutamia epäselviä ja vaikeasti tulkittavia Raamatun jakeita todistamaan lukemattomia täysin selviä ja yksiselitteisiä jakeita vastaan. Edes Jeesuksen omia sanoja, että hän on Jumalan Poika ei uskota, vaan lisätään niihin jotakin ihmisviisauden kehittämää sanomalla, että Jeesus on Jumala.
Jeesus ei koskaan sanonut, että hän on Jumala.
Joh 5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
Joh 5:47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"
Pyhä Henki johdattakoon meitä, myös minua, kaikkeen totuuteen.
- petelle.
Turhaa ajankulu aloitus.
http://opsti.japo.fi/kirkot.htm
KIRKKO JAKAUTUU LAHKOIKSI
Rooman keisarin yritys valvoa kirkkoa kirkolliskokousten avulla ei voinut onnistua. Kirkko jakaantui lahkoihin, jotka kukin katsoivat olevansa oikeaoppisia. Pohjoisessa saksalaisten ja ranskalaisten esi-isät, gootit, omaksuivat libyalaisen Areioksen teologian. Rooman kaupunki ratsasti Lundugumin (Lyon) piispa Ireneoksen opilla, jonka mukaan Rooman piispanistuin olisi apostolista perua, ja sentakia oikeaoppinen. Armenia ja Gruusia omaksuivat monofysiittisen kristologian ja eroittautuivat omiksi kirkoikseen. Sudanin kirkko unohdettiin kokonaan, koska se oli kaukana. Myös Irlannin kirkko unohdettiin, koska se oli saarella. Syyrian, Arabian, Babylonian ja Persian kristikunta jäi tahallaan syrjään Rooman ekumaniasta. Keisarin oppia noudattivat ne piispat, jotka olivat keisarin sotajoukkojen valvonnassa, siis kreikkalaisalueet.
http://truthforsaints.com/Christian_Denominations/denomination_history/denomination_history.html
tuossa sitä jakaantumista.. Eli ei kannata "jauhaa"" tyhjän takia.- ylistys Luterilaiset
http://truthforsaints.com/Christian_Denominations/Christian_Denominations.html
Tuossa esim. Luterilainen kirkko. mmm. napsauttamalla ko. linkkiä. Amerikassa on liikettä monen luterilaisten kirkkojen tarjonnassa nykyaikaista palvontaa.
Siellä on kitaroita, rumpuja, sekä nykyaikainen ylistysmusiikki..
Näin vain tiedoksi tänne paikallisille. Ylempi linkki on Osmo Pöystin nettisivuista jossa on paljon tietoutta Osmon keräämistä asioista, mutta viitteitä ei ole juuri nimeksikään, paitsi muutama hyvin harva raamatunjae suluissa. Ei anna luotettavaa kuvaa siitä että Jumalan oikea seurakunta olisi jaettu.
Alempi linkki on kristityt kirkon sukupuu siitä miten kirkko on historian saatossa jakaantunut erilaisiin lahkoihin joista Raamattu varoittaa, koska Kristus EI OLE jaettu. Siten ei myöskään seurakuntaa voi jakaa osiin, koska on olemassa ainostaan yksi Kristus ruumis vaikka siinä on monta jäsentä.
Tuo sukupuu johon annoit linkin on jo heti alusta lähtien esitetty väärin, koska siinä on "assembly"- tai "congregation"-sanojen tilalle laitettu "kirkko". Seurakunta ("uloskutsutut") EI OLE mikään kirkko. Kirkossa kokoonnutaan. Se on käsillä tehty temppeli/rakennus. Mutta Jumalan temppeli, Kristuksen ruumis ei ole tehty käsin, vaan se on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta kun Sanaa on julistettu ilman kompromisseja ja kirkollisia hapatuksia ja isien turhia perinnäissääntöjä.
Tuossa hyvä linkki aihepiiristä. Olepa hyvä:
http://bible-truth.org/Ekklesia.html
>>>Eli ei kannata "jauhaa"" tyhjän takia.ylistys Luterilaiset kirjoitti:
http://truthforsaints.com/Christian_Denominations/Christian_Denominations.html
Tuossa esim. Luterilainen kirkko. mmm. napsauttamalla ko. linkkiä. Amerikassa on liikettä monen luterilaisten kirkkojen tarjonnassa nykyaikaista palvontaa.
Siellä on kitaroita, rumpuja, sekä nykyaikainen ylistysmusiikki..
Näin vain tiedoksi tänne paikallisille.>>>http://truthforsaints.com/Christian_Denominations/Christian_Denominations.html
- Seurakuntaan
Ja luterilaisuus on yksi katolisen kirkon pieni lahko.
Se on päälahkosta irtaantunut lohko.
- ~~tähkäpää~~
Lukekaahan ihmiset tuolta ketjusta - Ajan tasalla - olevan nickin kirjoitukset.
En ole juurikaan tähän ketjuun tutustunut, mutta nyt kävin ketjua läpi ja ole ihmeellistä, miten hänen teksteistään oli aistittavissa ihan, voisi sanoa jopa käsin kosketeltavaa Jumalallista rauhaa ja lepoa, kuin myöskin armoa ja rakkautta.
Tässä osviittaa teksteihinsä, jotka ovat ketjun alkupuolella:
ajan tasalla
5.2.2014 18:2
ajan tasalla
6.2.2014 19:43
ajan tasalla
7.2.2014 17:52
ajan tasalla
7.2.2014 17:52
Kuten Jonahkin tässä telstissään mainitsee:
Jonah
8.2.2014 07:32
>>"Harvinaisen hyvin ja asiallisesti kirjoitit nm. ”ajan tasalla”.
Tällä palstalla sellaista ei juuri näe, varsinkaan silloin kun ollaan eri mieltä jostakin asiasta." - Retu3
Tuomas sanoi Jeesukselle , "minun Herrani ja minun Jumalani".
Alussa oli sana, sana oli Jumalan tykönä, ja sana oli "Jumala".
Sana oli valkeus. Johannes tuli todistamaan tästä valkeudesta joka oli tuleva syntiemme sovitukseksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162018Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1581494Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551357- 551138
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1601110Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62852- 56811