Mihin haette ja kuinka mones kerta?

mimitsu

Itse haen 1. Turku 2. Lappeenranta 3. Vaasa
Tavoite tietysti tuo Turku :)

Viimevuonna hain ihan siksi, että näki pääsykoetilanteen, en siis lukenut paljoakaan. Monet tuntuvat olevan tuota vastaan, mutta minulle se teki hyvää, nyt ei se tilanne niinkään jännitä kun tietää mitä tulossa. Haen siis toista kertaa, ja tällä kerralla varmasti sisään :)

Tsemppiä lukemiseen :)

11

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varman päälle

      Joensuuhun, 300 tuntia luettu, aloitin jo marraskuussa urakan. Kalliin valmennuskurssinkin hankin.

    • shemmosta

      Itsevarmaa on meno... Ei tässä vie mikään kiire oo... Ei kukaan oikeesti sisäänpääsevä oo vie alottanu.

    • abitus

      Itellä abivuosi menossa,ja tarkoituksena olisi aloittaa pääsykokeisiin lukeminen kirjoitusten jälkeen maaliskuun lopulla, onko mitään mahdollisuuksia sisäänpääsyyn? Tuntuu, että kaikki ovat lukeneet kirjat ainakin kerran, enkä minä ole kirjoja vielä edes hankkinut! En ajatellut myöskään mennä valmennuskurssille, asun korvessa, joten matkoihin menisi turhan paljon aikaa,ehdotelkaa hyviä nettikursseja?

      • abitjyrrää

        Itse pääsin Aaltoon pari vuotta sitten suoraan lukiosta ilman valmennuskursseja, heittämällä. Sun täytyy vain luottaa itseesi niin kaikki on mahdollista. Ajattele rationaalisesti: ne, joilla ei ole ylppäreitä alla on mitä suuremmalla todennäköisyydellä niitä, jotka eivät päässeet edellisinä vuosina, miksi pääsisivät sisään nyt? Omakohtainen kokemus luku-urakasta oli, että vaikka kuinka stressaa, että aikaa on liian vähän jne. kannattaa kuitenkin lukea tasaisen varmasti ja kurinalaisesti, ei kannata polttaa itseään loppuun heti luku-urakan alkumetreillä.

        En siis näe ylppäreitä/ei valmennuskurssi - tilannetta ollenkaan huonona, kunhan vain huolehdit siitä, että motivaatio pysyy yllä keksit mielekästä tekemistä lukemisen lisäksi.

        Onnea pääsykokeisiin!


      • Kfdldld

        Kannattaa hakea tosissaan vasta ensi vuonna.


      • shemmosta

        Helposti pääset sisään kun vain luet tarpeeks. Ei tosiaan kukaan oo oikeesti alottanu. (paitsi aikaisemmin yrittäneet)


      • Teuvon neuvo
        abitjyrrää kirjoitti:

        Itse pääsin Aaltoon pari vuotta sitten suoraan lukiosta ilman valmennuskursseja, heittämällä. Sun täytyy vain luottaa itseesi niin kaikki on mahdollista. Ajattele rationaalisesti: ne, joilla ei ole ylppäreitä alla on mitä suuremmalla todennäköisyydellä niitä, jotka eivät päässeet edellisinä vuosina, miksi pääsisivät sisään nyt? Omakohtainen kokemus luku-urakasta oli, että vaikka kuinka stressaa, että aikaa on liian vähän jne. kannattaa kuitenkin lukea tasaisen varmasti ja kurinalaisesti, ei kannata polttaa itseään loppuun heti luku-urakan alkumetreillä.

        En siis näe ylppäreitä/ei valmennuskurssi - tilannetta ollenkaan huonona, kunhan vain huolehdit siitä, että motivaatio pysyy yllä keksit mielekästä tekemistä lukemisen lisäksi.

        Onnea pääsykokeisiin!

        "Ajattele rationaalisesti: ne, joilla ei ole ylppäreitä alla on mitä suuremmalla todennäköisyydellä niitä, jotka eivät päässeet edellisinä vuosina, miksi pääsisivät sisään nyt?"

        Miksi he eivät voisi päästä nyt sisälle?

        Ei niitä aikaisempia hakukertoja huomioida itse pääsykokeessa, joten he ovat samalla viivalla muiden hakijoiden kanssa.

        Tuskinpa heillä on sen enempää aikaa lukea pääsykokeisiin, koska suurin osa on töissä, jos he eivät ole koulunpenkillä.

        Turha heitä on kuitenkaan vähätellä, koska eivät he ole yhtään sen huonompia kuin muutkaan hakijat.

        Tiedän monia, jotka eivät ole saaneet ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa, mutta seuraavana vuonna on sitten tärpännyt.

        Enpä päässyt itsekään ensimäisellä hakukerralla sisälle, vaan jouduin käymään pääsykokeissa pariinkin kertaan, ennenkuin opiskelupaikka irtosi.

        Toki on mahdollista päästä sisälle jo ensimmäisellä hakukerralla, mutta pointtini kuitenkin on, ettei kannata lannistua, vaikka nyt ei opiskelupaikkaa saisikaan.

        Ei siis kannata ajatella, että "koska en tänä vuonna saanut opiskelupaikkaa, niin en viitsi ensi vuonna yrittää ollenkaan".


      • vvieras
        shemmosta kirjoitti:

        Helposti pääset sisään kun vain luet tarpeeks. Ei tosiaan kukaan oo oikeesti alottanu. (paitsi aikaisemmin yrittäneet)

        Riippuu ihan ajasta ja siitä kuinka hyvin omaksuu asiat ja miten paljon jaksaa päivittäin lukea. Itse menen "hiljaa hyvä tulee" tyylillä, eli aloitin jo tammikuussa, mutta luen vain vähän kerralla ja pidän taukoja. Nyt luen pari tuntia illassa ja tehokkaasti. En siis ole edes laskista edes avannut kun en ymmärrä sellaista 8 kertaa kirjat läpi tyyliä vaan sitä että heti opettelee ja sitäkautta muistaa. Viime vuonna sain jotain 20 pistettä, koska en ollut ymmärtänyt kansista kunnolla ja matikkaa en edes lukenut. Muista lähes täydet.

        Eka kerta tuli jotain 15 p kun en ollut lukenut sitä matikkaa sillonkaan ja väsyneenä kansiksen aineisto meni surkeasti. Eli kansis ja matikka olleet ne ongelmakohdat. Nyt matikka on suht. Helppoa ja kansiksen kursseja kävin avoimessa joten oikeasti ymmärrän mitä luen. Varmasti tulen saamaan paremmat kun aikaisemmin...toivottavasti pääsen sisälle. En epäile, koska osaan jo tässä vaiheessa paljon paremmin mitä viime vuonna.

        Vähän narsistista sanoa että ne sisäänpääsevät ovat ensikertalaisia jotka ovat aloittaneet suunnilleen huhtikuussa ja menevät lentämällä sisään. Uskoisin, että suurinosa pelkän pääsykokeen kanssa pääseviä on uusintahakijoita. Viime vuonna oli melkein samst kirjatkin. Toki jos on oikeasti surkea lukemisessa niin ei pääse vaikka hakisi 10 kertaa.


    • abitus

      Helpottavaa kuulla, ettei sisääpääsy ole mahdottomuus kirjoitusten jälkeen:)

      Onko YO:n lähtöpisteillä paljon merkitystä sisäänpääsyyn, vai ovatko ne kenties vain extraa pääsykoepisteiden päälle?

    • shemmosta

      Yhteispisteillä menee oliks se nyt 60% eli kirjotusten pisteet pääsykoe ja loput 40% pelkällä pääsykokeella. Yhteispisteillä tuskin tulee pääsemään ellei ole E:n paperit pohjalla. Toisaalta tuo 40% pääsykokeilla tarkoittaa, että voit päästä sisään, vaikka olisit saanut A:n paperit. Hyvät kirjoitukset siis hepottavat vain paineita ajatellen pääsykokeita, mutta eivät ole välttäättömyys. Omalla kohdallani jäänee pääsykokeen varaan. ps. Harva abi aloittaa ennnen ylioppilaskirjoitusten loppua.

      • aalto2013

        Itse pääsin vasta kolmannella kerralla sisään. Toisaalta hain pelkästään aaltoon, mutta täällä ollaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe