Lukukokemuksia

Kirjojen ystävä

Kirjat ovat ystäviäni ja tänään kipaisen taas kirjastossa. Tästä tuli mieleen tämä aihe.

Kirjoja on kertynyt elämän varrella ja nitä tulee lainattuakin. Joskus on tullut luettua kirja/päivä, varsinkin sairaana ollessa.
Mikä on ollut mieleenpainuvin lukukokemuksesi?
Kirja, jota et olisi malttanut laskea kädestäsi, kirja joka sai sinut kenties itkemään, aiheutti naurunpyrskähdyksiä tai uppouduit täysin sen kuvitteelliseen maailmaan.
Unohdit ajan ja paikan ympäriltäsi.

Makuasioista ja mieltymyksistä ei voi kiistellä, mutta onko sinulla mielessäsi kirja, jota voit suositella?
Toivottavasti ei tarvi mennä kirjallisuus-palstalle, siellä keskustelee liikaviisaat keskenään ja tämmöinen tavallinen kuuskymppinen taaplaaja ei koe palstaa omakseen, vaan haluasi hetken rupatella ikäistensä kanssa.

102

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kirjallisuutta käsitteleviin aloituksiin jotenkin aina pakko jotain kommentoida.

Ois ehkä kannattanut aloituksessa mainita, mikä itellä jäänyt mieleen, ei ois niin utelemisen tyylistä.

On paljon kirjoja, jotka jääneet mieleen, erilaisia. Noin yhtenä ryhmänä nostan aina esiin scifin, elikkäs tieteiskirjallisuuden. Monia kirjoja ja kirjailijoita, jotka vaikuttaneet omaan ajatteluun ja suhtautumiseen asioista. Äkikseltään niitä monia vois olettaa mielikuvituksellisiksi satukirjoiksi kuten vaikkapa raamattu. Mutta ne katsoo eteenpäin ja todellakin ovat monissa suhteissa osoittautuneet paikkansapitäviksi. Eniten kiinnostaa kaiketi skenaariot ihmisrodun kehittymisestä, valitettavasti nekin ennusteet järjestään osoitttautuneet tosiksi. Tekniikka etenee, ihmisrotu ei.

Todettu kai aiemminkin, lukeminen jotenkin jäänyt vähiin. Nyt jo useamman kuukauden odotellut lukuvuoroa Donnerin Mammutti. Se nyt vaan on tuhatsivuinen ja pirun pienellä kirjasinleikkauksella, että ei sitä näytä saavan alkuun oikein millään >:/

=DW=

• O-Orvokki

Tiedätkö, saako sitä nettikirjana?
        Itse jätin kirjan kauppaan, enkä ostanut, kun pöydän ääressä lukeminen ei ole minun juttuni.

• jlööää,

Lukemattomista kirjoista paha sanoa, mikä on ollut mieleenjäävin. Toivottavasti se on vielä lukematta.

Paljon on saanut lukea, ja paljon on aikoinaan pitänyt lukea.

• Yksi kiehtovimmista oli oppi-kirja.
      IBM RPG II ohjelmointi.
      Luin sitä ahkerasti siihen aikaan kun olin pahimmiten hurahtanut tieto-koneisiin.

H.

• Hei kun keikuskelen

Kirjoja rakastava tyyppi täälläkin.

Oon samaa mieltä DW:n kanssa, että aloittaja olisi voinut pistää joitakin itseään kiinnostavia kirjoja perusteluineen.
      Minua kiinnostaa kovasti lukea, että Miksi joku kirja on jonkun mielestä hyvä.

Yksi palstalla kirjoittava tyyppi antoi mulle vinkin Ville Haapasalo "Et kuitenkaan usko"-kirjasta. Noh, viime maanantaina tryykäsin itteni kirjastoon, intoa purskuen tietysti.
      Kyseisiä kirjoja on kuusi kappaletta kierrossa. Virkailija sanoi, että yhtään kirjaa ei ole saatavilla, kaikki lainassa. Minä siihen sitten naama pettyneenä, että ei voi muuta kuin tehdä varaus. Varaus tehtiin.
      Virkailija mainitsi, että mua ennen on kirjan varannut 28 henkilöä. Minä siis kahdeskymmenesyhdeksäs. KÄÄÄÄK.
      Tarttee aika kauan aikaa odotella, että saan kyseisen kirjan kouraan.

Minulla olisi ylipaljon ylihyviä kirjoja suositeltavana ja ylimielelläni suosittelisin, mutta emmmäää suosittele, kun et sinäkään:) Siitäs sait.

Toivottavasti muut äityy pistämään kirjojen nimiä ketjuun. Jos sais itselleen vinkkejä.

• "Hei kun keikuskelen"

Minä vähän luulen että aloitus on taas samaa vanhaa utelua.
        Mites menee kriisissä jne.
        Tehty, koska edellisestä on jo kulunut aikaa.
        Musta myös tuntuu, että hänen aloituksensa viittaa siihen vanhaan ketjuun, jossa
        pyydettiin myös siirtymään kirjallisuuden puolelle.Minä olen niin pahuksen hyvä-muistinen.
        Varsinkin jos joutuisin kirjoittamaan kirjallisuus-luetteloni, niin siitä ei tässä
        iässä tulisi loppua, ennen kuin minä loppuisin.
        Laitahan tasa-puolisuuden vuoksi hakuun myös Mein Kampf, sitäkin saat odotella.
        Ja tuokin kirja on sillee "en mä usko"
        Vaikka ehkä olisi pitänyt uskoa aikanaan ajoissa.

H.

• sitroen.
        hunksz kirjoitti:

"Hei kun keikuskelen"

Minä vähän luulen että aloitus on taas samaa vanhaa utelua.
        Mites menee kriisissä jne.
        Tehty, koska edellisestä on jo kulunut aikaa.
        Musta myös tuntuu, että hänen aloituksensa viittaa siihen vanhaan ketjuun, jossa
        pyydettiin myös siirtymään kirjallisuuden puolelle.Minä olen niin pahuksen hyvä-muistinen.
        Varsinkin jos joutuisin kirjoittamaan kirjallisuus-luetteloni, niin siitä ei tässä
        iässä tulisi loppua, ennen kuin minä loppuisin.
        Laitahan tasa-puolisuuden vuoksi hakuun myös Mein Kampf, sitäkin saat odotella.
        Ja tuokin kirja on sillee "en mä usko"
        Vaikka ehkä olisi pitänyt uskoa aikanaan ajoissa.

H.

"Mein Kampf" löytyy netisä useammastakin osoitteesta. Esimerkiksi http://radioislam.org/historia/hitler/mkampf/fin/index.htm
        Luen sitten kun....
        Näitä sitku -asioita on paljon. Välissä vain on mutku...

• sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

"Mein Kampf" löytyy netisä useammastakin osoitteesta. Esimerkiksi http://radioislam.org/historia/hitler/mkampf/fin/index.htm
        Luen sitten kun....
        Näitä sitku -asioita on paljon. Välissä vain on mutku...

"Mein Kampf" ei sitten ollutkaan Hitlerin vaan jesuiittapappi Staemflen kirjoittama väittää nettisivu http://pirona.fi/?p=1069 kuten monta muutakin ainakin minulle uutta asiaa. Kannattaa ehkä lukea ja verrata muualta saataviin tietoihin ja uskoa sitten mitä haluaa.
        Tai olla uskomatta.
        Mitään.

• sitroen. kirjoitti:

"Mein Kampf" ei sitten ollutkaan Hitlerin vaan jesuiittapappi Staemflen kirjoittama väittää nettisivu http://pirona.fi/?p=1069 kuten monta muutakin ainakin minulle uutta asiaa. Kannattaa ehkä lukea ja verrata muualta saataviin tietoihin ja uskoa sitten mitä haluaa.
        Tai olla uskomatta.
        Mitään.

"sitroen"

Eihän maailmassa muuta niin paljoa olekaan.
        Kun syytä aloittaa uskonto.
        Minä olen jo kauan sitten ilahtunut kirjallisuudesta.
        Se on aina antanut minulle mahdollisuuden erottaa idiootit toisista.
        Kirja on siitä hyvä, että sitä voi lukea ylä-puolelta katsoen.

H.

• RosaLiiin

Surullinen olo tänään, Runoilija on mennyt pois. Mutta runot jäävät elämään.

Luen runoja laidasta laitaan, monet ovat liikauttaneet ,
      toisia ymmärtänyt ja toisia olen vain ollut ymmärtävänäni.

Laitan tähän muistoksi erään Mirkka Rekolan runon,
      jolla on ollut suuri merkitys omassa elämässäni.

"Uneen viimeinkin lipua
      vailla ruumiinsa kipua
      tunneista loputtomista.
      Vaipuisin hiljaa sinnepäin
      missä sen pienen vaahteran näin
      leikkivän keltaisin lehdin.
      Sanoisin: nyt minä ehdin.
      Nyt olen tähti, nyt olen maa,
      tuulessa saatamme koskettaa."

• RosaLiiin

"Nyt olet tähti nyt olen maa,
        tuulessa saatamme koskettaa."

• Rekola oli yhdellä tavalla miun idoli, ainutlaatuinen ajattelija ja sanan taitaja. Jäljittelemätön.

• Kevyen sarjan lukutoukka täällä, tai paremminkin kaikkiruokainen.
      1-Taru sormusten herrasta., J.R.R. Tolkien. Ensimmäinen osa. Se piti minua vankinaan pitkään ja olen lukenut sen varmaan parikymmentä kertaa. Englanniksi.
      2- Sadan vuoden yksinäisyys Gabriel García Márquez. Olen lukenut sen myös käännöksenä. Aika hyvä mutta parempi espnajaksi.
      3. Henkien talo, Isabel Allende.

Näköni on sen verran huono nyt että olen siirtynyt melkein täysin äänikirjoihin. Tarvis varmaan ostaa kindle että vois lukea sängyssä. Kait tablettiin voi lataa kans kirjoja, oletan, tarvii tutkia asiaa.

• Kirjojen ystävä

No nyt pääsin jatkamaan ja täydentämään aloitusta. Tuli aamulla keskeytys ja muuta miettimistä.

Luen enimmäkseen elämäkertoja ja tositapahtumiin perustuvia kirjoja. Joskus rakkausromaanejakin, en tykkää kauhukirjoista enkä trillereistä sun muista vastaavista. Tässä muutama suosikki ( alkajaisiksi, jos juttua piisaa, niin jatketaan).

Torey Hayden: kaikki kirjat, hänellä on useita mielenkiintoisia kirjoja, jotka kertovat ongelmalapsista.
        Jung Ghang : Villijoutsenet
        Peskov Vasili: Taigan erakot
        Hoffman Corinne: Valkoinen masai
        Lindqvist Ulla Karin: Ken voi airoitta soutaa. Kertoo koskettavan tarinan ALS-sairauteen sairastuneesta uutisankkurista
        Tommy Hellsten: Virtahepo olohuoneessa ( myös mmut Hellstenit ovat mielenkiintoisia)
        Helvi Hämäläinen: Kadotettu puutarha
        Hannu Mäkelä: Mestari
        Vivi-Ann Sjögren :Kissan kasvot ja Lassen kioski
        Maija Asunta-Johnston: Punapukuisen naisen talo, Onnellisen naisen vuosi, Punainen jääkaappi

• Kaupunkilainen

Sadan vuoden yksinäisyys on minunkin suosikkejani. Muita mieleen juolahtaneita:

Pablo Neruda: Tunnustan eläneeni
        Anne Frankin päiväkirja
        Bernadette Devlin: Sieluni hinta
        Lauri Viita: Moreeni
        Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
        Eeva Joenpellon tuotanto

Parhaillaan on menossa Tove Janssonin elämäkerta, Tuula Karjalaisen Tee työtä ja rakasta. Toinen kesken oleva kirja on Peter von Baghin Chaplin. Luen paljon elämäkertoja ja dekkareita.

• demeter1

Vaikea nimetä yhtä ainoaa, kun hyviä kirjoja on ollut niin paljon.

Mutta ihan viime vuosilta ja kotimaisista kirjailijoista tulee mieleen Kari Hotakaisen trilogia: "Ihmisen osa", "Jumalan sana" ja tämä viimeinen, jota en ole vielä saanut käsiini "Luonnon laki". Tykkään Hotakaisen ylimekkäästä ilmaisusta ja huumorista ja tätä aikaa hän osaa kuvata ehkä paremminkuin kuin kukaan kotimainen kirjailija - tai no: Miikka Nousiaisen "Metsäjätti" oli kyllä loistava kuvaus pienen tehdaspaikkakunnan ahdingosta, kun suuri työllistäjä lähtee paikkakunnalta.

Mukavaa luettavaa meidän ikäisille on tietysti myös Tuomas Kyrön "Mielensäpahoittaja", jolla on jo jatko-osakin...

Ulkomaisista kertojista olen täällä jo mainostanut Lionel Shriveriä ja "Poikani Kevin"- kirjaa tai sitten vähän iisimpää samalta kirjailijalta "Jonnekin pois"...

Kuten aloittaja sanoo, aina eivät kirjalliset maut ja mieltymykset käy yksiin.
      Itse olen kyllä saanut palstalta vihjeen esim. Pirjo Rissasesta, jota en aikaisemmin tuntenut ja josta pidin kovasti.

• !___?

Menestyksen maku
      Irwin Shaw
      sivu 279 menossa

• sitroen.

Paljonkin hyviä.
      Ainut jonka olen kahdesti lukenut, on Iris Johansson: Toineni maailma, jonka tunnen. Autistin tarina.
      Et arvaakaan, mitä joku ilmeisen vajaaälyinen pystyy sinusta näkemään ja lukemaan!
      Luin tämän toiseen kertaan oppiakseni.

Valitettavasti kielitaitoni ei riitä täysin ymmärtämään kaikkea Immanuel Velikovskyn kirjoista, joista pari on kirjahyllyssäni. Mielenkiintoisia!
      Ei ole suomennettu; väittävät syynä olevan sen, että selittää Raamatun kertomukset toisin kuin uskovaiset... En tiedä.
      Minun nuoruudessani sanottiin: "Mitä sinne oppikouluun. Siellä vain ulkomaan kieliä opetellan. Eihän niitä tarvita. Suomessahan me ollaan."
      Ja lisäksi se oppikoulu oli kaukana vieraalla paikkakunnalla...

• ...

Täsmennys.

Autismi ei tarkoita ollenkaan välttämättä vajaaälyisyyttä. Aina kun joku sanoo sanan "autismi", ihmiset näkevät siulujensa silmin Dustin Hofmannin näköisen zombien kävelemässä kummallisesti ja häpisemässä kummallista. Se leffa kiintoisa just siitä, siinä pyrittiin pureutumaan autismin olemukseen.

Olen vähän perehtynyt asiaan. Liityin taannoin autismi ja asperger liiton jäseneksi. Itellä nimittäin kokolailla varmasti aspi, joka kuuluu autismin kirjoon. Siis kokolailla varmasti siksi, että ei ole mitään järkeä mennä lekurille, se voi ehkä kirjoittaa diagnoosin, mutta asialle ei voi tehdä yhtään mitään. Olen kyllä jutellut parinkin lekurin kanssa asiasta, eipä noi oikein mitään osanneet sanoa. Mun käsittääkseni kyseessä lähinnä ominaisuus, ei mikään sairaus. Mutta autismia montaa sorttia ja eriasteista.

Tunnetuin aspi, joka diagnisoitu suomessa muuten Juice Leskinen ja kansainvälisesti Albert Einstein. Mun muistin mukaan kumpaakaan ei ole kutsuttu vajaaälyisiksi, vaikka ovatkin yhden sortin autisteja.

Jos asia kiinnostanut, kandee lukaista wikistä ja tutustua liiton kotisaittiin:

http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo

Mua huvittanut ihmisten reagtiot, jos olen sattunut kertomaan asiasta. Itelle asialla ei kummempaa merkitystä, tavallaan jotenkin helpottanut elämää, kun on selvinnyt, miksi niin suuri osa ihmisistä nyt on sellaisia, käsittämättömiä, näin tavallisen ihmisen näkökulmasta :D

=DW=

• !__?

Mukava serkkumies oli Juise

• sitroen.

OK. Korvataan vajaaälyinen sanalla erikoiselta näyttävä henkilö. Sellaisiakin on, sen syvemmälle en asiaan ole perehtynyt. Tuo Iris Johansson oli nuorena oman kertomansa mukaan hyvinkin erikoinen persoona.
        En tarkoita, että autismi tai asperger välttämättä näkyy ulospäin, mutta sellaisia ihmisiä on, joista näkee, että jotain heissä on toisin kuin valtaosassa muista.
        Usein negatiivista, joskus positiivistakin. Tai kaikkea sekaisin vaihtelevassa suhteessa kuten ilmeisesti kaikissa meissä.
        Menikö nyt paremmin?

• ....
        sitroen. kirjoitti:

OK. Korvataan vajaaälyinen sanalla erikoiselta näyttävä henkilö. Sellaisiakin on, sen syvemmälle en asiaan ole perehtynyt. Tuo Iris Johansson oli nuorena oman kertomansa mukaan hyvinkin erikoinen persoona.
        En tarkoita, että autismi tai asperger välttämättä näkyy ulospäin, mutta sellaisia ihmisiä on, joista näkee, että jotain heissä on toisin kuin valtaosassa muista.
        Usein negatiivista, joskus positiivistakin. Tai kaikkea sekaisin vaihtelevassa suhteessa kuten ilmeisesti kaikissa meissä.
        Menikö nyt paremmin?

Joop

Lääketiede kehittynyt, aiemmin jokainen vähän erikoinen luokiteltiin hulluksi. Ja iteasiassa diagnosointi kehittynyt vasta myöhemmin. Kahdellekin tutulle sattui, kuten mullakin, alkoivat ite ihmettelemään jotain asioita. Vasta viiskymmisinä alkoi selvita. ADHD. Sitäkin niin monen sorttista. Ei se niitten elämään erityisemmin vaikuttanut, rauhoittavia ylivilkkauteen. Aiheesta oli vasta jotain juttua, vallalla käsitys, että paljon jää kokonaan diagnisoimatta, just ADHD:stä. Vanhemmiten monet saa sitten kansallistaudin, masennuksen, tai sitten puhkeaa jokin piilevä sairaus.

Että ainakin lääketeollisuus tahkoaa rahaa, enenevässä määrin.

=DW=

• mataleena 69

Kirjojen ystävän listasta pari kommenttia: Haydenista minäkin tykkään. Lisämausteena on kiva seurata kirjailijan omaa muuttumista, "kypsymistä" kirja kirjalta jos kirjoittamisjärjestyksessä lukee.
      Hannu Mäkelä on kirjoittanut uskomattoman määrän. Kuinka joku voikin olla niin ahkera.
      Yksi erityisen pysähdyttävä on hänen kirjansa "Äiti". Nyt kun vanhustenhoidosta ja muistisairauksista puhutaan on jännä huomata, että kun asiaan paneutuu voi dementinkin ihmisen puheissa olla järkeä kun vaan kuulijalla on malttia ja taitoa etsiä tarinan punainen lanka. Suosittelen!

• ...

Sivusta.

Kirjailijan pitääkin kehittyä, kuten kaikkien jotenkin luovilla aloilla olevien. Yks vastakkainen esimerkki on Päätalo. Se kirjoitti kyllä aivan älyttömän maarän järkyttävän paksuja ja tylsiä kirjoja. Mutta sillä jotenkin aiheet loppui ja se toisti itseään ja mitä vanhemmaksi tuli, sen ykstoikkoisemmaksi ne tuli. Mulla loppui Päätalon lukeminen "Morsianta näyttämässä"- romskuun. Se tosiaan kertoi siitä, että lähti Tampereelta näyttämään morsianta Taivalkoskelle. Lopetin noin 300:n sivun jälkeen, tyyppi ei siihen mennessä ollut päässyt edes Ouluun asti, toinen mokoma sivuja jäi lukematta. >:/

=DW=

• Pirre*

Vieras hoitaja ei kai pystyisi koskaan ymmärtämään dementikkoa, niinkuin Mäkelä äitinsä "puhetta".

• mataleena 69
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Kirjailijan pitääkin kehittyä, kuten kaikkien jotenkin luovilla aloilla olevien. Yks vastakkainen esimerkki on Päätalo. Se kirjoitti kyllä aivan älyttömän maarän järkyttävän paksuja ja tylsiä kirjoja. Mutta sillä jotenkin aiheet loppui ja se toisti itseään ja mitä vanhemmaksi tuli, sen ykstoikkoisemmaksi ne tuli. Mulla loppui Päätalon lukeminen "Morsianta näyttämässä"- romskuun. Se tosiaan kertoi siitä, että lähti Tampereelta näyttämään morsianta Taivalkoskelle. Lopetin noin 300:n sivun jälkeen, tyyppi ei siihen mennessä ollut päässyt edes Ouluun asti, toinen mokoma sivuja jäi lukematta. >:/

=DW=

DW
        Kuinkas sinä niin kesken kyllästyit? 1984 julkaistun "Nuorikkoa näyttämässä" -kirjan jälkeen omaelämäkerrallisessa Iijokisarjassa on vielä 12 teosta, viimeisenä "Hyvästi, Iijoki" (1995). Koko Kallen elämä mahtuu 26:een noin 700-sivuiseen kirjaa. - Olen tietysti lukenut ne kaikki.
        Kalle kuoli 2000.

• ...
        mataleena 69 kirjoitti:

DW
        Kuinkas sinä niin kesken kyllästyit? 1984 julkaistun "Nuorikkoa näyttämässä" -kirjan jälkeen omaelämäkerrallisessa Iijokisarjassa on vielä 12 teosta, viimeisenä "Hyvästi, Iijoki" (1995). Koko Kallen elämä mahtuu 26:een noin 700-sivuiseen kirjaa. - Olen tietysti lukenut ne kaikki.
        Kalle kuoli 2000.

Ne nyt vaan oli tylsiä.

En lukenut niitä kronologisesti, kirja kerrallaan, en muista järjestystä. Loppuajan tuotanto jäi lukematta.

Ei mulla mitään pahaa sanottavaa Päätalosta ole, paitsi, tylsä tyyppi- Mä olen käynyt sen museokodissakin Taivalkoskella ja aikanaan mun työmatkalla Tampereella, ajoin päivittäin sen kodin ohi. Leffa katottu ja silleen.

Mun mielestä sillä vaan loppui asia kesken, vaikka kirjoittaminen sinällään sujui. Etenkin historian ikuistajana tyyppi ihan yliveto. Ja paljon muutakin positiivista sanottavaa.

Mutta ne kirjat oli älyttömän paksuja, verrattuna sisällön määrään, lisäksi se toistaminen- Se oli sen ajan kotimaisuuden kirjallisuuden ja kaiketi suomenkin kirjallisuuden suurin formaatti. Ja se siinä kai alkoikin tökkimään, kaikki kirjat samanlaisia, loppujen lopuksi.

=DW=

• mataleena69
        Pirre* kirjoitti:

Vieras hoitaja ei kai pystyisi koskaan ymmärtämään dementikkoa, niinkuin Mäkelä äitinsä "puhetta".

Pirre
        Minä tykkään sinusta kun olet lukenut Mäkelää.
        Tykkään sinusta vielä enempi jos otat sanomastasi lainausmerkit pois,

• puskavalo
        mataleena69 kirjoitti:

Pirre
        Minä tykkään sinusta kun olet lukenut Mäkelää.
        Tykkään sinusta vielä enempi jos otat sanomastasi lainausmerkit pois,

MIksi lainausmerkit pitäisi ottaa pois?
        Minä ymmärrän ne siksi, että läheinen ymmärtää tarkoituksen, ulkopuolinen ei ymmärrä höykäsen pöläystä sanoista.

MInä olen aina tykännyt Pirrestä.

• Yleensä miellyn johonkin kirjailijaan, ja luen koko tuotannon. Kun se loppuu, on hetki haikea olo, eikä voi tarttua taas mihinkään.

Siksi kerron vain kirjailijat :)
      Tracy Chevalier on ihana. Kirjoittaa historiallisia kirjoja ja tekee rutkasti taustatyötä jotta saa tapahtumat oikein. Erityisesti jäi mieleen Pudonneet Enkelit.

Tsingis Aitmatov kirjoitti loistavia kirjoja. Hän saa tunnelman oikein kukkimaan. Täytyy vissiin olla loistava suomentaja myös, jotta tunnelma välittyy..

Jos haluaa englanniksi lukea, voin suositella scifi-sarjaa Otherland jonka on kirjoittanut Tad Williams. Alku on hieman sekava, mutta kun kyytiin pääsee niin...what a ride :)

• 10-11

Luen vain dekkareita - ruotsalaisia viimeisin Camilla Läckberg - stenhuggaren, kohtalaisen hyvä. Ei kuitenkaan vedä vertaa Henning Mankel.

• Kaupunkilainen
        10-11 kirjoitti:

Luen vain dekkareita - ruotsalaisia viimeisin Camilla Läckberg - stenhuggaren, kohtalaisen hyvä. Ei kuitenkaan vedä vertaa Henning Mankel.

Ruotsalaisista dekkareista olen viime vuosina tutustunut kahteen pätevään naiskirjailijaan. Mari Jungstedtin kirjojen tapahtumapaikka on Gotlanti, mikä antaa oman värinsä tapahtumille. Toinen suhteellisen tuore tuttavuus on Kristina Ohlsson.

14 2, kiitos kirjavinkistä (Jumala ei ole suuri), tämäntyyppinen pohdinta kiinnostaa myös.

• 14+2
        10-11 kirjoitti:

10-11

Suosittelen erityisesti tuota Kate Atkinsonin kirjaa, jos nauramisesta ja jännityksestä pidät. Se on sekä herkullisen hauska, että hyvin kasattu juoneltaan ja loppuratkaisu on nerokas. Kieli on nautinnollista. Suomentaja on tehnyt hienoa työtä.

• 12-10
        14+2 kirjoitti:

10-11

Suosittelen erityisesti tuota Kate Atkinsonin kirjaa, jos nauramisesta ja jännityksestä pidät. Se on sekä herkullisen hauska, että hyvin kasattu juoneltaan ja loppuratkaisu on nerokas. Kieli on nautinnollista. Suomentaja on tehnyt hienoa työtä.

En halua lukea suomeksi.

• 14+2
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Ruotsalaisista dekkareista olen viime vuosina tutustunut kahteen pätevään naiskirjailijaan. Mari Jungstedtin kirjojen tapahtumapaikka on Gotlanti, mikä antaa oman värinsä tapahtumille. Toinen suhteellisen tuore tuttavuus on Kristina Ohlsson.

14 2, kiitos kirjavinkistä (Jumala ei ole suuri), tämäntyyppinen pohdinta kiinnostaa myös.

Hitchensin kirja on sellainen joka on pakko olla itsellä. Kaikkia ei tietenkään tuollaiset asiat kiinnosta, mutta minua kiinnostaa ja palaan siihen aika ajoin.

Nyt olen aloittamassa Kari Enqvistin kirjaa Olemisen porteilla, josta hän sai Tieto-Finlandian vuonna 1999. Jää nähtäväksi paljonko siitä ymmärrän, mutta yritän kuitenkin.

http://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/olemisen-porteilla/

• 14+2
        12-10 kirjoitti:

En halua lukea suomeksi.

Kaipa se englanniksikin löytyy kirjastosta tai kirjakaupasta.

• 14+2
    • Mihin 60 ihminen tarvitsee enää kirjoja?
      Muistojensako vuoksi?
      Mielestäni näin vanha osaa jo elämänsä.
      Ja muistaa menneet.
      Tikkuisin silminkin.
      Ymmärrän kyllä, että alan harrastajilla on omat piirinsä.

H.

• Lukeminen kannattaa aina.
        :)

• näin se on
        Anceli kirjoitti:

Lukeminen kannattaa aina.
        :)

Pitää paikkansa. Olen lapsesta asti pitänyt lukemisesta, enkä ole jäänyt yhteen kirjallisuuslajiin, vaan laidasta laitaan vaan ihan kokeilemalla olen tutustunut upeisiin kirjailijoihin ja kirjoihin. Maailmankuva laajenee ja saa paljon uusia oivalluksia. Lukeminen rikastuttaa elämää monella tavalla.

• näin se on kirjoitti:

Pitää paikkansa. Olen lapsesta asti pitänyt lukemisesta, enkä ole jäänyt yhteen kirjallisuuslajiin, vaan laidasta laitaan vaan ihan kokeilemalla olen tutustunut upeisiin kirjailijoihin ja kirjoihin. Maailmankuva laajenee ja saa paljon uusia oivalluksia. Lukeminen rikastuttaa elämää monella tavalla.

Olen myös lukenut siitä lähtien, kun lukemaan opin.
        Ilman kirjoja maailma olisi tylsempi, mikään ei korvaa lukemisen antamaa tunnetta.
        Parasta kirjaa en ehkä ole vielä lukenut, mutta hyviä ja kiinnostavia runsaasti.
        Joku lukutoukka on sanonut, ettei oma kuolema muuten harmita, mutta kun niin paljon kirjoja jää lukematta.

• näin se on
        Anceli kirjoitti:

Olen myös lukenut siitä lähtien, kun lukemaan opin.
        Ilman kirjoja maailma olisi tylsempi, mikään ei korvaa lukemisen antamaa tunnetta.
        Parasta kirjaa en ehkä ole vielä lukenut, mutta hyviä ja kiinnostavia runsaasti.
        Joku lukutoukka on sanonut, ettei oma kuolema muuten harmita, mutta kun niin paljon kirjoja jää lukematta.

Hyvin sanottu. : D Muutama vuosi sitten eräs vanhempi ruotsalaisnainen sanoi että ei hän jouda kuolemaan, koska hänen pitää saada lukea joka vuosi uusi Arto Paasilinnan kirja. No, nyt hän lienee jo kuollut, koska niitä kirjoja ei enää tule.

Illalla lueskelin Karin Alvtegenin kirjaa Varjo. Ihan pätevä jännitysromaani.

• näin se on kirjoitti:

Hyvin sanottu. : D Muutama vuosi sitten eräs vanhempi ruotsalaisnainen sanoi että ei hän jouda kuolemaan, koska hänen pitää saada lukea joka vuosi uusi Arto Paasilinnan kirja. No, nyt hän lienee jo kuollut, koska niitä kirjoja ei enää tule.

Illalla lueskelin Karin Alvtegenin kirjaa Varjo. Ihan pätevä jännitysromaani.

Näinhän se on, kun jonkun kirjailijan teoksiin tykästyy, uusien ilmestymistä odottaa innolla.

Pidän pohjoismaisten dekkaristien kirjoista, Alvtegenin kaikki suomennetut olen lukenut. Myös mm. Camilla Läckberg, Anna Jansson, Henning Mankell, Mari Jungstedt, Karin Fossum ovat suosikkejani. On muitakin, mutta kun en kaikkia juuri nyt muista. :)
        Kotimaisista pidän etenkin Leena Lehtolaisen, Seppo Jokisen ja Matti Yrjänä Joensuun dekkareista. Ilkka Remes on liian vauhdikas minulle, vaikka näiltä seuduin kotoisin onkin.

Lukemista odottamassa on kirjastosta lainattu lähes 700-sivuinen teos, Karin Pancolin kirjoittama Krokotiilin keltaiset silmät. Sisareni suosittelema, samoin jatko-osa, joka on ainakin yhtä runsassivuinen.

Mielenkiinnolla ja jännityksellä odotan aina, kun uuden kirjan aloitan, mitä tuntemuksia se antaa.

• Yhenlainen kirjahöperö
        Anceli kirjoitti:

Näinhän se on, kun jonkun kirjailijan teoksiin tykästyy, uusien ilmestymistä odottaa innolla.

Pidän pohjoismaisten dekkaristien kirjoista, Alvtegenin kaikki suomennetut olen lukenut. Myös mm. Camilla Läckberg, Anna Jansson, Henning Mankell, Mari Jungstedt, Karin Fossum ovat suosikkejani. On muitakin, mutta kun en kaikkia juuri nyt muista. :)
        Kotimaisista pidän etenkin Leena Lehtolaisen, Seppo Jokisen ja Matti Yrjänä Joensuun dekkareista. Ilkka Remes on liian vauhdikas minulle, vaikka näiltä seuduin kotoisin onkin.

Lukemista odottamassa on kirjastosta lainattu lähes 700-sivuinen teos, Karin Pancolin kirjoittama Krokotiilin keltaiset silmät. Sisareni suosittelema, samoin jatko-osa, joka on ainakin yhtä runsassivuinen.

Mielenkiinnolla ja jännityksellä odotan aina, kun uuden kirjan aloitan, mitä tuntemuksia se antaa.

Nimipäiväänsä viettää tänään Laina. Lainan päivä on kirjastojen juhla- ja toimintapäivä, joten suuntaan kirjastoon.
        Kiitos erinomaisista kirjavinkeistä, kirjoitin listan mukaani.

• Yhenlainen kirjahöperö kirjoitti:

Nimipäiväänsä viettää tänään Laina. Lainan päivä on kirjastojen juhla- ja toimintapäivä, joten suuntaan kirjastoon.
        Kiitos erinomaisista kirjavinkeistä, kirjoitin listan mukaani.

Maalla eivät kirjastot ole lauantaisin auki, kun Lainan-päivä osuu viikolle, on ainakin joskus saanut viedä myöhästyneet lainakirjat maksutta kirjastoon.
        Kiva jos löysit joitain kiinnostavia kirjoja noista luettelemistani.

Kirjapinossani on lukemista odottamassa myös Katja Kallion teos Säkenöivät hetket, parhaillaan luen Ann Cleevesin dekkaria Kuolemanhiljaisuus.

• Anceli kirjoitti:

Maalla eivät kirjastot ole lauantaisin auki, kun Lainan-päivä osuu viikolle, on ainakin joskus saanut viedä myöhästyneet lainakirjat maksutta kirjastoon.
        Kiva jos löysit joitain kiinnostavia kirjoja noista luettelemistani.

Kirjapinossani on lukemista odottamassa myös Katja Kallion teos Säkenöivät hetket, parhaillaan luen Ann Cleevesin dekkaria Kuolemanhiljaisuus.

Unohdin korjata virheeni, aiemmin mainitsemani kirjailijan nimi on Katherine Pancol, anteeksi.

• Anceli kirjoitti:

Unohdin korjata virheeni, aiemmin mainitsemani kirjailijan nimi on Katherine Pancol, anteeksi.

"Anceli"

Pilkun-viilaaja, heitä Muumi :)

H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Pilkun-viilaaja, heitä Muumi :)

H.

H.

Ite oot, Muumi sulle :)

P.

• Ainoastaan elämä

Olet väärässä, onko elämänkokemuksesi jo kaikkitietävä?
        Kyllä jokin asia varmaan vaikka parikymmentävuotta vanhemman ihmisen elämänkokemuksesta saattaisi antaa jotain uutta tietoa! Monesti tuntuu että tiedämme kaikki ennenkuin huomaamme oleemme väärässä.

• Huomatkaa_Minut_HEI

Hunkszille

Jos ihmistä kiinnostaa elämässä muutkin asiat kuin
        pelkästään omaan napaan tuijottaminen,
        kirjallisuus antaa monenlaisia mahdollisuuksia tutustua erilaisiin näkemyksiin, maailmoihin ja aikakausiin.

Tietämätön ja typerä ihminen ei useinkaan omaa valmiuksia perehtyä asioihin ja hankkia tietoja ympäröivästä tai menneestä maailmasta.
        Jos ei hallitse edes äidinkieltään, vieraitten kielten opiskelu voi olla liian haastavaa, joten vieraisiin tutustuminen vieraissa ympäristöissä ei kiinnosta sellaista ihmistä, eikä hänellä olisi siihen valmiuksiakaan. Kirjojen lukeminen voisi viedä todella paljon aikaa ja vaatisi paneutumista. Oppiminen voisi käynnistyä vähitellen ja tarjota monenlaisia uusia valmiuksia, jos ihmisellä riittäisi sitkeyttä ja opinhalua. Kaikilla ei sellaista ole.

Ja ainakin yksi omaan napaansa tuijottaja haluaa levitellä puumerkkejään keskusteluketjuihin, vaikka hänellä ei ole alkeellisintakaan tietoa aiheeseen liittyviin asioihin. "Minä näyn ja kuulun täällä. Olen näkyvä ja kuuluva mies. Ihailkaa ämmänläyskät ja huomatkaa tämä iso mies täällä. Haloo!!!!"

• Luen juuri antikvariaatista ostamaani kirjaa Matkalla, kirj. Jack Kerouac...luin sen eka kerran joskus 60-luvulla, se oli hieno kokemus, jäänyt mieleen. Kirppikseltä ostin aikanaan Bob Dylanin itsekirjoitetun Memoarer, första delen. Ilmeisesti kakkososakin ilmestyy joskus...ja Ingmar Bergmanin myös itsensä kirjoittamat muistelmat, Laterna Magica, tullut luettua viime vuosina. Hienoja kirjoja nämä, suosittelen, jos pitää tällaisista jotka eivät ole pelkkää fiktiota, vaan tositapahtumia kyseisen henkilön elämää ja kokemuksia. Meinas unohtua C.Chaplinin omaelämäkerta! Nämä kirjat tekee paljon arvokkaammaksi se, ettei kukaan haamukirjoittaja ole niitä väsännyt, vaan kokija itse.
      -muita luettuja esim.
      Seitsemän Veljestä
      Kansakunnan Linja, P.Haavikko
      Ikuinen Elämä, Deepak Chopra
      Länsimaisen Filos. Historia, Esa Saarinen
      ja musiikkiaiheisia aika lailla monia....

• 14+2

Minulla on tuo Chaplinin omaelämäkerta. Todella mielenkiintoinen. Paljon sellaista tietoa, mistä ei ole kuullutkaan. Löysin sen divarista joskus 1970-luvun lopulla. Hinta oli 35 markkaa.

Jos musiikkiaiheisista pidät, niin Charlie Parkerin elämäkerta on hieno lukukokemus. Ross Russellin kirjoittama Bird elää.

• Kaupunkilainen
        14+2 kirjoitti:

Minulla on tuo Chaplinin omaelämäkerta. Todella mielenkiintoinen. Paljon sellaista tietoa, mistä ei ole kuullutkaan. Löysin sen divarista joskus 1970-luvun lopulla. Hinta oli 35 markkaa.

Jos musiikkiaiheisista pidät, niin Charlie Parkerin elämäkerta on hieno lukukokemus. Ross Russellin kirjoittama Bird elää.

Chaplin kirjoitti oman elämäkertansa siinä vaiheessa, kun hänen uransa oli vielä kesken, 50-luvun lopulla. Se on lisäksi aika kaunisteltu kuvaus hänen elämästään, koska hän jätti pois kaikki itselleen epäedulliset tosiasiat.

Ihailen suuresti Chaplinin töitä, joten olen lukenut hänestä paljon. Paras Chaplin-elämäkerta on minusta David Robinsonin järkäle Chaplin - elämä ja elokuvat, joka ilmestyi 80-luvun lopulla. Ostin sen divarista yhtä aikaa Peter von Baghin Elokuvan historian kanssa - oli niissä kantamista, mutta tilaisuus oli pakko käyttää hyväksi. Muistaakseni sain molemmat yhteensä alle 30 eurolla.

• 14+2

Chaplin kirjoitti oman elämäkertansa siinä vaiheessa, kun hänen uransa oli vielä kesken, 50-luvun lopulla. Se on lisäksi aika kaunisteltu kuvaus hänen elämästään, koska hän jätti pois kaikki itselleen epäedulliset tosiasiat.

Ihailen suuresti Chaplinin töitä, joten olen lukenut hänestä paljon. Paras Chaplin-elämäkerta on minusta David Robinsonin järkäle Chaplin - elämä ja elokuvat, joka ilmestyi 80-luvun lopulla. Ostin sen divarista yhtä aikaa Peter von Baghin Elokuvan historian kanssa - oli niissä kantamista, mutta tilaisuus oli pakko käyttää hyväksi. Muistaakseni sain molemmat yhteensä alle 30 eurolla.

Chaplinin omelämäkerta on julkaistu 1964, jolloin hän oli 75-vuotias. Eikä kirjan julkaisemisen jälkeen ohjannutkaan enää kuin yhden elokuvan. Minulla ei ole tietoa, mitä itselleen epäedullisia "tosiasioita" hän kirjassaan jätti kertomatta.

• Kaupunkilainen
        14+2 kirjoitti:

Chaplinin omelämäkerta on julkaistu 1964, jolloin hän oli 75-vuotias. Eikä kirjan julkaisemisen jälkeen ohjannutkaan enää kuin yhden elokuvan. Minulla ei ole tietoa, mitä itselleen epäedullisia "tosiasioita" hän kirjassaan jätti kertomatta.

Chaplinin omaelämäkerta on SUOMENNETTU 1964, minulla on sellainen käsitys, että se ilmestyi englanniksi jo 50-luvulla. Hän ei kirjassaan käsitellyt esimerkiksi naissuhteitaan, joista syntyi aikanaan useampiakin skandaaleita. Robinsonin mukaan hän oli johtajana kaukana herttaisesta kulkurihahmosta, suoranainen despootti.

Jos aihe kiinnostaa, suosittelen Robinsonin kirjaan tutustumista. Siinä on rautaisannos asiaa myös Chaplinin elokuvista.

• 14+2

Chaplinin omaelämäkerta on SUOMENNETTU 1964, minulla on sellainen käsitys, että se ilmestyi englanniksi jo 50-luvulla. Hän ei kirjassaan käsitellyt esimerkiksi naissuhteitaan, joista syntyi aikanaan useampiakin skandaaleita. Robinsonin mukaan hän oli johtajana kaukana herttaisesta kulkurihahmosta, suoranainen despootti.

Jos aihe kiinnostaa, suosittelen Robinsonin kirjaan tutustumista. Siinä on rautaisannos asiaa myös Chaplinin elokuvista.

Samana vuonna sekä julkaistu että suomennettu. Kyllä se kirjan etulehdeltä käy ilmi.

© Charles Chaplin 1964
        © PAC Holding S.A. 1964
        World Book Rights © The Bodley Head Ltd. 1964
        Finnish Book Rights © Werner Södeström Osakeyhtio 1964
        All Rights Reserved

Werner Söderström Osakeyhtiön
        kirjapaino Porvoossa
        1964

Kyllä hän kirjassaan käsitteli myös naissuhteitaan.

• Nörttinä oleminen pilaa usein hyvänkin lukijan.
      Olen siis kohtaloni orja.
      Kauan sitten loivat kirjat minullekin jännittävän maailman.
      Tuntui että en voi elää ilman niitä.
      Nyt kun on jo tietoa ja kokemusta, hidastuvaan kova-levyyn asti,
      on vaikeaa löytää mielen-kiintoista kirjaa.
      Tieteis-kirjallisuutta olen etsinyt, mutta tulevaisuuden-puute estää niistäkin
      nauttimisen.
      Onneksi on vielä kyky romantiikkaan ilman kirjojakin.
      Mieli-kuvitukseni riittää enää kirjoittamiseen.
      En enää osaa edes antaa lukijoille kirja-vinkkejä.

H.

• Mä voin suositella sulle A Song Of Ice and Fire by George R. R. Martin, ellet ole jo lukenut. Game of Thrones perustuu tähän. Loistavan eeppistä mutta raaempaa kuin J.R.R.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mä voin suositella sulle A Song Of Ice and Fire by George R. R. Martin, ellet ole jo lukenut. Game of Thrones perustuu tähän. Loistavan eeppistä mutta raaempaa kuin J.R.R.

"Paloma.se.co"

"Mies katsoi eteensä, hänestä tuntui että vuoret siinsivät kuin hänen takanaankin.
        Hän istahti alas ja mietti.
        Miehestä alkoi tuntua joltain jota hän ei tunnistanut.
        Mies nousi ylös ja jatkoi matkaansa, katsomatta enää taakseen.
        Hänen takanaan maisema haalistui.
        Toivottomuuden hento lanka vajosi kasaan"

Minulla on Jesseni ja se saa riittää.
        Hän kun ei koskaan ole minua väärään ohjannut.
        Mitä nyt usein ilkeillyt, vähätellyt minua.
        Mutta aina olen takaisin antanut, minäkin osaan hyvän huumorin.
        Mikä parasta, faijansa on häntä vuokseni ojentanutkin useasti.

Asimov: Nemesis

H.

• Kirjoittajat kehittyvät, lukijoiden maku muuttuu aikojen kuluessa... yksi kirja mikä jäi mieleen jonka luin alle kolmekymppisenä oli Morris Westin The Navigator.
      Sitten luin suuren määrän sci fi ja sci fantasy novelleja ja en paljon muuta, minulla on varmaan vieläkin yli sata iloisenväristä paperback pocket book fantasiakirjaa laatikoissa varastossa. Olen aina tuntenut mieltymystä eeppiseen kirjallisuuteen: historialliseen, satuihin, fantasioihin.

Olen tilannut God Is Not Great Amazon.comista. Saas nähdä miten kauan kestääennenkuin tulee perille.

• Sci-fistä tuli mieleen Arthur C. Clarken Lapsuuden Loppu -kirja, jonka luin teini-iässä, ja todella upea kokemus sekin...ne pään sisällä syntyvät Kuvat...uhmmm...
        Dostojevskin Rikos JA Rangaistus oli kyl nuorelle pojalle liikaa, en tykännyt silloin, ja kun uudestaan olen yrittänyt sitä vuosikymmenten jälkeen, niin ei vaan oikein jaksa paneutua siihen...

• Hei kun keikuskelen
        vesi.m kirjoitti:

Sci-fistä tuli mieleen Arthur C. Clarken Lapsuuden Loppu -kirja, jonka luin teini-iässä, ja todella upea kokemus sekin...ne pään sisällä syntyvät Kuvat...uhmmm...
        Dostojevskin Rikos JA Rangaistus oli kyl nuorelle pojalle liikaa, en tykännyt silloin, ja kun uudestaan olen yrittänyt sitä vuosikymmenten jälkeen, niin ei vaan oikein jaksa paneutua siihen...

"vesi.m"

Minä puolestani tykkäsin kovasti Dostojevskin Rikos ja Rangaistus-kirjasta.
        Erittäin mielenkiintoinen. Oon monta kertaa meinannut sen lainata uudelleen, mutta ei ole kuitenkaan tullut lainattua. Mutta luen sen ehdottomasti toiseen kertaan.

Laitan nyt tähän viestiini, kun en tohon toiseen viestiini hoksannut, että Umberto Econ kaks kirjaa "Ruusun nimi" ja "Edellisen päivän saari" ovat kans sellaisia, joita suosittelen.

• vesi.m kirjoitti:

Sci-fistä tuli mieleen Arthur C. Clarken Lapsuuden Loppu -kirja, jonka luin teini-iässä, ja todella upea kokemus sekin...ne pään sisällä syntyvät Kuvat...uhmmm...

Tuo Rikos ja Rangaistus oli minullekin liikaa 12-vuotiaana jolloin äidinkielen opettajani suunnitteli minusta kirjailijaa ja sai vanhempani mukaan juoneen ja minulle kasattiin pöydälle venäläisiä klassikkoja vino pino. Jaksoin noin puoleen väliin ja minusta ei koskaan tullut kirjailijaa hahahahahaha.

• ...
        vesi.m kirjoitti:

Tavallaan sama efekti.

Luin aikanaan aivan älyttömästi. Sitä en osaa sanoa, paljonko tuli loppujen lopuksi sisäistettyä. Mutta Dostojeskit kahlattu, samoin melkein kaikki muutkin "klassikot". Rikos ja rangaistus, on hyllyssäkin, en muista siitä yhtään mitään :DD

Yks, mikä ehkä ois pitänyt mainita aiemminkin. Kirja joka tosiaan teki vaikutuksen ja jota lueskelen muutamien vuosien välein silmäilen. Luin sen vasta nelikymppisenä, mutta sillä ollut paljon vaikutusta ajatusmaailmaani ja tekemisiinikin.Se jotenkin "räjäytti" meitsin tajunnan, jollain tasolla.

Klassikkojen klassikko, mutta siinä jotenkin on mun mielestä ihan kaikki, siis tavallaan. Vanha kirja, eikä ole täydellinen, eikä kukaan tiedä, miten se kopioidessa lieneen muuttunut. Siitä kai kolmekin suomenkielistä käännöstä, joista ensimmäistäkään ei tahdo löytää divareista, ne on arvokkaita omistajilleen. Mullakin on yks käännös jossain.

Aristoteles: Runousoppi

=DW=

• kommenttini
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tuo Rikos ja Rangaistus oli minullekin liikaa 12-vuotiaana jolloin äidinkielen opettajani suunnitteli minusta kirjailijaa ja sai vanhempani mukaan juoneen ja minulle kasattiin pöydälle venäläisiä klassikkoja vino pino. Jaksoin noin puoleen väliin ja minusta ei koskaan tullut kirjailijaa hahahahahaha.

Minä luin Rikoksen ja rangaistuksen 12-vuotiaana. Oli se huomattavasti helppotajuisempi kuin Idiootti, jonka luin 13-vuotiaana ja josta en varmaan ihan kaikkea ymmärtänytkään.

• Hei kun keikuskelen

Mielenkiintoinen ketju. Mukava oli lukea. Ja nyt sain mahdottoman monta kirjavinkkiä.

Aloittaja mainitsi tuon Torey Haydenin. Minulla on hänen kirjanssa "Nukkelapsi".
      Surullinen tarina pienestä tytöstä. Joitakin kirjailijan (opettajan) "metodeja" en allekirjoita. Ihmettelin suuresti myös sitä, että lapsen opettaja ei mennyt sairaalaan katsomaan kyseistä tyttöä. Minulle tuli tunne, että varmaankin lapsi odotti opettajan tuloa.

Nimimerkki "sitroen" mainitsi Iris Johanssonin: Toinen maailma. Autistin tarina.
      Kirja oli ihmeellinen. Se päästi lukijan tutustumaan autistin ajattelutapaan, käytökseen. Olen varma, että jos Iriksellä ei olisi ollut tuon kaltaista Isää, niin hän ei olisi "parantunut". Voisin lukea tämän kirjan toiseenkin kertaan. Suosittelen tätä kirjaa teille.

Joulun tienoilla luin kirjan, jonka meinasin paiskata peräseinälle aika-ajoin, koska kirjan kirjoittaja on narsistisen hittumainen, muista piittaamaton, raukkamainen tyyppi. Hän piti/pitää itseään suurempana kuin suuren-suuri.
      Kirja on: Cizia Zyke "Kultaa".

• Salmikki

Lukeudun myös kirjojen ystäviin ja mieltymyksiäni ovat elämäkerrat, tositapahtumiin ja historiaan perustuvat kirjat, elämänkatsomuskirjat. Myös erilaiset selviytymistarinat kiehtovat.
        Ketjussa on paljolti samoja kirjoja, joita olen lukenut ja joita voin samanhenkisille suositella. Tässä muutama kirjahyllystäni.
        Pablo Neruda: Tunnustan eläneeni
        Torey Hayden: useita kirjoja, kaikki lukemisen arvoisia
        Anna Kortelainen: Virginie
        Diane Setterfield: Kolmastoista kertomus
        Louis Bromfield: Sateet tulivat
        Toni Morrison: Jazz
        Hannu Mäkelä: Mestari, Äiti
        Anne Fried: Elämän värit
        Helvi Hämäläinen: Kadotettu puutarha
        Merete Mazzarella:useita kirjoja mm. Fredrika Runebergista kertova kirja
        Chapilinin ja Tove Janssonin elämäkertakirjat ovat lukulistalla kunhan saan ne kirjastosta, olen jonotuslistalla.

Sairauksia koskevissa kirjoissa on lukuisia lukemisen arvoisia mm
        Ulla-Kari Lindqvist: Ken voi airoitta soutaa
        Pekka Kymäläinen: Pussinkuljettaja
        Satu Hassi: Tukka hattuhyllyllä
        Antti Hervonen, Outi Arponen, Marja Jylhä: Kun ei muista mitä lusikalla tehdään

Lukemisiin. Hyvää viikonloppua !

• "Vuosia myöhemmin, seistessään teloistusryhmän edessä, eversti Aureliano Buendía muisti kaukaisen illan jolloin hänen isänsä vei hänet tutustumaan jäähän."
      (Sadan vuoden yksinäisyys, García Márquez)
      Paras lukemani aloitus kirjaan.
      Mikä sinun mielestäsi?

• Aloitus ja myös lopetus kirjalle on nämä joskus lukemani Linnan klassikot Täällä Pohjantähden Alla, sekä Tuntematon Sotilas, edell. "Alussa oli suo, kuokka ja...Jussi." jälk. "Aika velikultia". Hyvää, hienoa kirjaa lukiessa tulee surku olo, kun huomaa sivujen vähenevän.......uh.

• Tobias*
        vesi.m kirjoitti:

Aloitus ja myös lopetus kirjalle on nämä joskus lukemani Linnan klassikot Täällä Pohjantähden Alla, sekä Tuntematon Sotilas, edell. "Alussa oli suo, kuokka ja...Jussi." jälk. "Aika velikultia". Hyvää, hienoa kirjaa lukiessa tulee surku olo, kun huomaa sivujen vähenevän.......uh.

Ei kovin syvällistä, mutta mainiolla kehoituksella alkaa ja loppuu Kari Hotakaisen uusin " Luonnon Laki" : Älä kato ittees, kato taivasta!"

Ferdinand von Schirachin "dekkarit" ml. uusin "Syyllisyys" eivät ole valmiiksipureskeltuja ja ainakin minuun niiden pelkistetty tyyli puree.

• "Paloma.se.co"

Jaa että vielä lisää...

Tämän kirjan vaiheet ovat sangen omalaatuiset...
        W.H. Halsti
        Talvisodan päiväkirja.
        Tuo koskee Suomalaiseen sydämeen.
        Koska se ei ole ulko-maalainen.
        Vaan kertoo siitä, miten Suomalaiseksi on tultu.
        Ja miten Espanjan-kieliseenkin maailmaan olemme oppineet.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Jaa että vielä lisää...

Tämän kirjan vaiheet ovat sangen omalaatuiset...
        W.H. Halsti
        Talvisodan päiväkirja.
        Tuo koskee Suomalaiseen sydämeen.
        Koska se ei ole ulko-maalainen.
        Vaan kertoo siitä, miten Suomalaiseksi on tultu.
        Ja miten Espanjan-kieliseenkin maailmaan olemme oppineet.

H.

Minun sydämeni on kuin monikerroksinen keltasipuli: syväälä sisällä on se suomalainen sydän. Kansallisuudella ei noin yleisesti ottaen ole minulle merkitystä, ainoastaan omakohtainen suhteeni kansalaisuuksiin ja omat kokemukseni eri maista ja niiden ihmisitä. Täysin empiiristä ja 100% tunnepohjaista, mutta ei koskaan täysin mustavalkoista.

• taipperi

Mahdotonta sanoa, mikä on ollut lukemattomista lukemistani kirjoista mieleenpainuvin.

Ehkä se on vielä lukematta.

• jatketaan etsimistä

Siis se on vielä joku lukemattomien lukemattomien joukossa...

• taipperi
        jatketaan etsimistä kirjoitti:

Siis se on vielä joku lukemattomien lukemattomien joukossa...

Jääkäämme siis lukemattomien lukemattomien lukukokemusten autuaaseen odotukseen.
        Ammen.

• Kalastaja 62 v
        taipperi kirjoitti:

Jääkäämme siis lukemattomien lukemattomien lukukokemusten autuaaseen odotukseen.
        Ammen.

Isla tilainen kirjailija Halldor Laxness on suosikkini. Salka Valka yksi mieleisistäni.

• taipperi
        Kalastaja 62 v kirjoitti:

Isla tilainen kirjailija Halldor Laxness on suosikkini. Salka Valka yksi mieleisistäni.

Luin se joskus 2-kymppisenä, muuta en muista, kuin että hieno kirja on.
        Eipä lopu lukemattomat kirjat, kun jo ainakin kerran luetut voi lukea uutena uudelleen.
        Maailma on täynnä upeita opuksia, uusia tulee jatkuvasti.

• Elä puhu paskaa

otit tämän aloituksen ensin pois, ja sitten se melkein samanlaisena tulee uudelleen palstalle ???????????

Pidättekö kaikkia noin tyhminä ?, kun itse olette kirjojenne kanssa ?

• Kuka puhuu pas.....

Mie ainakin olen tämän kirjajutun nähnyt täällä nyt eka kerran. Ja ottanut vinkeistä vaarin niinkuin sanotaan. En ruukaa lukea vanhoja, vain mitä keulilla on.
        Hyviä juttuja ken tykkää.

• ikinä huomannu

Missä välissä tämä muka olisi ehtinyt olla poissa? Kenties hetken vähän alempana?

• Elä puhu paskaa
        ikinä huomannu kirjoitti:

Missä välissä tämä muka olisi ehtinyt olla poissa? Kenties hetken vähän alempana?

Jos oli alempana, niin tästä ketjusta on poistettu viestiä, kuten tuo siivoja toimii !

• Pirre*

Tällä hetkellä luvun alla on Riikka Pelon Jokapäiväinen elämämme, ja se on lähtenyt tosi nihkeästi etenemään, onneksi kirja on omani joten sillä ei ole laina aikaa, voin pureskella sitä milloin huvittaa.

Sain hyviä luku vinkkejä tästä ketjusta, jotka kirjasin ylös ja ensi kerralla kun menen kirjastoon, niin varmasti muastani joku täällä luetelluista kirjoista löytyy, kiitokset kovasti.

• demeter1

Toinen kirjoittaja mainitsi Haldor Laxnesin, islantilaisen kirjailijan. Siitä muistui mieleeni norjalainen Herbjörg Wassmo, joka tuli tunnetuksi ihmiskauppaa käsittelevällä kirjallaan "Lasi maitoa, kiitos". Luin sen ja kirjailijan muunkin tuotannon. "Dinan kirja"-nimisestä kirjasta tehtiin elokuvakin.
      Synkkiä aiheita, mutta vahvaa kerrontaa.

• Kaupunkilainen

Minulle taas tulee Laxnessista mieleen ehkä hauskin koskaan lukemani kirja, tai oikeastaan kirjasarja, tanskalaisen Jörn Rielin "Kertomuksia isieni talosta". Sen osat ovat "Hupaisa juttu koristaa kasvot", "Ensitapauksen juhla" ja "Meidän Herramme ketunloukku".

Tarina on Grönlannista sodanjälkeiseltä ajalta, ja sen huumori perustuu perinteisen grönlantilaisen elämäntavan ja tanskalaisen kulttuurin yhteentörmäyksiin. Kertoja on nuori mies, jonka kolme miestä ovat yhdessä kasvattaneet. Pojan äiti asui miesten kanssa, mutta muutti lapsen saatuaan pois, ja kun miehet eivät tienneet, kuka heistä on lapsen isä, he päätyivät jaettuun vanhemmuuteen.

• demeter1

Minulle taas tulee Laxnessista mieleen ehkä hauskin koskaan lukemani kirja, tai oikeastaan kirjasarja, tanskalaisen Jörn Rielin "Kertomuksia isieni talosta". Sen osat ovat "Hupaisa juttu koristaa kasvot", "Ensitapauksen juhla" ja "Meidän Herramme ketunloukku".

Tarina on Grönlannista sodanjälkeiseltä ajalta, ja sen huumori perustuu perinteisen grönlantilaisen elämäntavan ja tanskalaisen kulttuurin yhteentörmäyksiin. Kertoja on nuori mies, jonka kolme miestä ovat yhdessä kasvattaneet. Pojan äiti asui miesten kanssa, mutta muutti lapsen saatuaan pois, ja kun miehet eivät tienneet, kuka heistä on lapsen isä, he päätyivät jaettuun vanhemmuuteen.

Kuulostaa mielenkiinnoiselta, Kaupunkilainen, tuo kirjasarja. Taidan taas seurata suositustasi, kun edellinenkin meni nappiin, bailatinoa meinaan..))

Juuri nyt minulla on työn alla joululahjaksi saatuja kirjoja, mm Hannu Raittilan Terminaali...

Hauskoista kirjoista tulee vielä mieleeni Sisko Istanmäen "Viimeiset mitalit"
        joka kertoo ikääntyneistä kaksosisaruksista ja heidän nuoruudenihastuksestaan. Tapahtumat alkavat vanhainkodista.

Toinen ratkihausta pikkukirja oli minusta Kari Hotakaisen "Finnhits"...
        Ja kuten sanottu, Kari Hotakaisen huumori iskee minuun hyvin.

• Hei kun keikuskelen

"Kaupunkilainen"

Tuo Jörn Rielin kirjasarja luultavimmatusti kolahtaisi minuun, jos ne lukisin.
        Joten taidanpahan lukea. Vaikuttaa omituisen mukavalta.
        Kirjoitan sen muistilappuuni ja käyn lainaamassa joku kerta.

Kamalaa, kun on niin hirmuisen paljon hyviä kirjoja, joita ei mitenkään elämän aikana ehdi lukea.

• demeter1 kirjoitti:

Kuulostaa mielenkiinnoiselta, Kaupunkilainen, tuo kirjasarja. Taidan taas seurata suositustasi, kun edellinenkin meni nappiin, bailatinoa meinaan..))

Juuri nyt minulla on työn alla joululahjaksi saatuja kirjoja, mm Hannu Raittilan Terminaali...

Hauskoista kirjoista tulee vielä mieleeni Sisko Istanmäen "Viimeiset mitalit"
        joka kertoo ikääntyneistä kaksosisaruksista ja heidän nuoruudenihastuksestaan. Tapahtumat alkavat vanhainkodista.

Toinen ratkihausta pikkukirja oli minusta Kari Hotakaisen "Finnhits"...
        Ja kuten sanottu, Kari Hotakaisen huumori iskee minuun hyvin.

"demeter"

Ketjusta taisi kadota osa?
        Muistuttaisin Harold Robbinsin tuotannosta.
        Hänkin kirjoitti "tietävästi"

Minä en ihan helposti alkaisi muodostamaan mieli-piteitäni kirjoittajien mukaisesti.
        Siitä tuppaa tulemaan palstan-tyyppistä luulottelua.
        Toinen minua huvittanut tuotanto koski Isä Camilloa.

H.

• hunksz kirjoitti:

"demeter"

Minä en ihan helposti alkaisi muodostamaan mieli-piteitäni kirjoittajien mukaisesti.

H.

...koskee...

H.

• Hei kun keikuskelen
        hunksz kirjoitti:

"demeter"

H.

Eipä tästä ole aikaa montaakaan, kun vetäsin silmiini Isä Camillon.
        Mainio mainio lukuelämys. Pikkusen välillä naurattikin. Huumori minuun kolahteleva.

• demeter1
        hunksz kirjoitti:

...koskee...

H.

No sinä nyt olet aina niin epäluuloinen, hunksi. Minä menen aina hyvän vihjeen perässä, enkä ole pettynyt. Ja tässä ollaan liikkeella aika pienin panoksin, joten laitan kyllä tasapuolisuuden nimissä Harold Robbinsin listalle..))
        Ettet vain mieltäsi pahoita...

• Hei kun keikuskelen
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

"Kaupunkilainen"

Kamalaa, kun on niin hirmuisen paljon hyviä kirjoja, joita ei mitenkään elämän aikana ehdi lukea.

Lisäystä pukkaan:

Koomillisen hauska kirja on Milan Kunderan Jäähyväisvalssi.
        Naurettava kirja kerrassaan. Lukekaa nyt hyvät ihimiset:)

Ja vielä yks kirja. Beate Grimsrud: Hullu vapaana.
        Tässä kirjassa kirjailija kertoo omasta hulluudestaan.
        Tuntemuksia ennen suljetulle osastolle menosta ja siellä olosta.
        Hyvin mielenkiintoinen.

• ...

Eipä tästä ole aikaa montaakaan, kun vetäsin silmiini Isä Camillon.
        Mainio mainio lukuelämys. Pikkusen välillä naurattikin. Huumori minuun kolahteleva.

Camillo

Kai se johtuu suomessakin pyörineestä telkkarisarjasta, mutta mulla on hyllyssä aika paljon Giovanni Guareschin kirjoja, just Camilloja. En edes tiedä, onko tyyppi kirjoittanut kuinka paljon muutakin.

Hankala selittää, mikä niissä kiehtoo. Omanlaisensa tyylilaji, ei sitä voi oikein luokitellakkaan. Vaikka huumoria tavallaan onkin, niissä jotain muitakin aineksia, että hankala määritellä. Tietenkin milijöö, minne kirjat sijoittuvat kiintoisa, kiintoisa yhteiskuntarakennekin. Ja se, uskiksista kirjoitettu äärimmäisen vähän kevyttä kirjallisuutta. Camillot olleet aikaan ilmeisimmin aika rajuakin kamaa. Kuka uskaltaisi tänä päivänä kirjoittaa suomessa huumorikirjan Hikiän piispa Kakkaraisesta???

=DW=

• demeter1 kirjoitti:

No sinä nyt olet aina niin epäluuloinen, hunksi. Minä menen aina hyvän vihjeen perässä, enkä ole pettynyt. Ja tässä ollaan liikkeella aika pienin panoksin, joten laitan kyllä tasapuolisuuden nimissä Harold Robbinsin listalle..))
        Ettet vain mieltäsi pahoita...

"demeter"

Enhän minä mieltäni pahoita koskaan.
        Ja viisas olet, kun otat vinkeistä vaarinkin.
        Halutessasi.
        Robbins kirjoittaa kyllä aikasti seksiä, joten katsohan missä alat häntä lukemaan.
        Ja muista sitten että minä luin ne kirjat jo aikoja sitten.
        Ettet tule epä-luuloiseksi .

Lisäksi:

Göran Schildt
        Odysseuksen vanavedessä.

H.

• ... kirjoitti:

Camillo

Kai se johtuu suomessakin pyörineestä telkkarisarjasta, mutta mulla on hyllyssä aika paljon Giovanni Guareschin kirjoja, just Camilloja. En edes tiedä, onko tyyppi kirjoittanut kuinka paljon muutakin.

Hankala selittää, mikä niissä kiehtoo. Omanlaisensa tyylilaji, ei sitä voi oikein luokitellakkaan. Vaikka huumoria tavallaan onkin, niissä jotain muitakin aineksia, että hankala määritellä. Tietenkin milijöö, minne kirjat sijoittuvat kiintoisa, kiintoisa yhteiskuntarakennekin. Ja se, uskiksista kirjoitettu äärimmäisen vähän kevyttä kirjallisuutta. Camillot olleet aikaan ilmeisimmin aika rajuakin kamaa. Kuka uskaltaisi tänä päivänä kirjoittaa suomessa huumorikirjan Hikiän piispa Kakkaraisesta???

=DW=

"..."

Ihan heti en olisi uskonut että sinä liityt sivistyneeseen keskusteluun.
        Tämä siis hellästi huumoreillen.
        Enemmän minua huvitti kommenttisi.
        Arvaa miksi?

Italia on myöskin yksi niistä maista, mitkä ovat kehittyneet risti-riitaisten
        uskollisten panostuksesta.
        Ajattelepa vaikka Akselia ja Elinaa.
        Smith ja Pocahontas...
        Kaunotar ja Kulkuri...
        Kuuro kaunotar ja Kellon-soittaja...
        Sokea kaunotar ja hirviö...

Guareschi kirjoitti poliittista historiaa.

H.

• demeter1

Lisäystä pukkaan:

Koomillisen hauska kirja on Milan Kunderan Jäähyväisvalssi.
        Naurettava kirja kerrassaan. Lukekaa nyt hyvät ihimiset:)

Ja vielä yks kirja. Beate Grimsrud: Hullu vapaana.
        Tässä kirjassa kirjailija kertoo omasta hulluudestaan.
        Tuntemuksia ennen suljetulle osastolle menosta ja siellä olosta.
        Hyvin mielenkiintoinen.

Kuinkahan pitkä lista tästä vielä tulee ? Heikun suosittelematkin tuntuvat kiinnostavilta ja yhdenhän olen jo lukenutkin, sen "Seitsemännen portaan enkelin".
        Unohtumaton kirja. Vaikka isä oli kirjan antisankari, jäin miettimään, perivätkö lapset sittenkin häneltä jotakin sellaista, mikä heitä kantoi - auttoi eteenpäin ?

• hunksz kirjoitti:

"..."

Ihan heti en olisi uskonut että sinä liityt sivistyneeseen keskusteluun.
        Tämä siis hellästi huumoreillen.
        Enemmän minua huvitti kommenttisi.
        Arvaa miksi?

Italia on myöskin yksi niistä maista, mitkä ovat kehittyneet risti-riitaisten
        uskollisten panostuksesta.
        Ajattelepa vaikka Akselia ja Elinaa.
        Smith ja Pocahontas...
        Kaunotar ja Kulkuri...
        Kuuro kaunotar ja Kellon-soittaja...
        Sokea kaunotar ja hirviö...

Guareschi kirjoitti poliittista historiaa.

H.

Ai niin, sanotaan että Vysotskin laulujen sanat pitää ottaa osoittelevasti.
        Mutta ei sillee oikein osoittelevasti...

H.

• demeter1 kirjoitti:

Kuinkahan pitkä lista tästä vielä tulee ? Heikun suosittelematkin tuntuvat kiinnostavilta ja yhdenhän olen jo lukenutkin, sen "Seitsemännen portaan enkelin".
        Unohtumaton kirja. Vaikka isä oli kirjan antisankari, jäin miettimään, perivätkö lapset sittenkin häneltä jotakin sellaista, mikä heitä kantoi - auttoi eteenpäin ?

"demeter"

Noh, peri-aatteessa tämä pitäisi poistaa.
        Me kun olemme niin peehanan kultturelleja.
        Osoitamme suoraan sydämettömien Sven Tuuvien otsaan.
        En kohdista tässä luotiani mitenkään Vaasan suuntaan.

Ira "Taffy" Jones
        Tigrarna.

H.

• Hei kun keikuskelen
        demeter1 kirjoitti:

"demeter1"

Tätä kirjaketjua voisi verrata musiikkiketjuun. Jokaisen mielestä juuri se oma kirja on se parhain kirja:)
        Paljon hyviä vinkkejä olen saanut. Monta kirjaa on kuitenkin sen tyyppisiä, että en pahemmin niitä piittaa lukea. Kuka mistäkin tykkää.

Joo, "Seitsemännen portaan enkeli" oli todella hyvä. Jo pelkästään kirjailijan värikästä kerrontatapaa oli mukava lukea. Joskus suorastaan hävetti, kun purskahti nauramaan sen kerrontatavan takia, vaikka itse kerrottu Asia oli kovin surullista luettavaa.

Kirjailijan toinen kirja "liitupölyä" on jatkoa tuolle edelliselle kirjalle. Liitupöly-kirja oli toki hyvä, mutta toisti aika paljon "Seitsemännen portaan enkelin" asioita. Kirjan kannalta katsottuna tietysti hyvä asia, jos lukija ei ole lukenut sitä toista kirjaa. Tuli jopa mieleen, että välillä kirjailija liikaakin "herkutteli" lapsuuden kovilla kokemuksilla.

Läheiset välithän Frankilla oli isäänsä. Siis silloin, kun isä vielä oli kotona ja kun pöydän äärellä keskustelivat.

• demeter1

"demeter1"

Tätä kirjaketjua voisi verrata musiikkiketjuun. Jokaisen mielestä juuri se oma kirja on se parhain kirja:)
        Paljon hyviä vinkkejä olen saanut. Monta kirjaa on kuitenkin sen tyyppisiä, että en pahemmin niitä piittaa lukea. Kuka mistäkin tykkää.

Joo, "Seitsemännen portaan enkeli" oli todella hyvä. Jo pelkästään kirjailijan värikästä kerrontatapaa oli mukava lukea. Joskus suorastaan hävetti, kun purskahti nauramaan sen kerrontatavan takia, vaikka itse kerrottu Asia oli kovin surullista luettavaa.

Kirjailijan toinen kirja "liitupölyä" on jatkoa tuolle edelliselle kirjalle. Liitupöly-kirja oli toki hyvä, mutta toisti aika paljon "Seitsemännen portaan enkelin" asioita. Kirjan kannalta katsottuna tietysti hyvä asia, jos lukija ei ole lukenut sitä toista kirjaa. Tuli jopa mieleen, että välillä kirjailija liikaakin "herkutteli" lapsuuden kovilla kokemuksilla.

Läheiset välithän Frankilla oli isäänsä. Siis silloin, kun isä vielä oli kotona ja kun pöydän äärellä keskustelivat.

Niin Heikku, tuota juuri tarkoitin, että nuo hetket ilmeisesti olivat arvokkaita, vaikka isä jätti perheensä toistuvasti ahdinkoon, kun viina vei miestä.

Melkoinen selviytymistarina kirja nyt kuitenkin oli, ei oikeastaan tule mieleen toista samanlaista, tai no ketjussa mainitut Torey Haydenin kirjat nyt tietysti ovat selvitymistarinoita. Nukkelapsi taitaa minulla olla hyllyssäni, mutta se ei ole jäänyt minulle erityisesti mieleen. Sen sijaan Tiikerin lapsessa ihmettelin vähän samaa asiaa mitä sinäkin tuolla ylempänä; että opettaja tuntui hylkäävän oppilaansa jossakin vaikeassa vaiheessa. Kirjan takakannessa kyllä vakuutettiin, että suhde oli jo riittävän vahva kestämään vuosien eron...

Tuosta "Liitupölystä" oli juttua aikaisemmin, mutta se ei vielä ole osunut kohdalle

.

• Kaupunkilainen

"Kaupunkilainen"

Lisää huumorikirjoja:

Donald E. Westlaken dekkarit, joissa seikkailee epäonninen rosvojoukko Dortmunder ja kumppanit. Heiltä eivät keikat koskaan onnistu, ja heidän toheltamisensa on suorastaan surkuhupaisaa.

Annie Hawesin Italian Liguriaan sijoittuvat tosipohjaiset romaanit "Extra Virgin", "Kypsä poimittavaksi" ja "Kalabrian perintö". Englantilainen Hawes muutti sisarensa kanssa Ligurian vuoristoon oliivinviljelijöiden keskelle ränsistyneeseen pikkumökkiin joskus 80-luvulla. Kulttuurien yhteentörmäys on tässäkin huumorin lähteenä.

Varoituksen sana lienee paikallaan: Hawesin kirjat saattavat aiheuttaa nälkää, niissä nimittäin syödään KOKO AJAN.

• 14+2

Lisää huumorikirjoja:

Donald E. Westlaken dekkarit, joissa seikkailee epäonninen rosvojoukko Dortmunder ja kumppanit. Heiltä eivät keikat koskaan onnistu, ja heidän toheltamisensa on suorastaan surkuhupaisaa.

Annie Hawesin Italian Liguriaan sijoittuvat tosipohjaiset romaanit "Extra Virgin", "Kypsä poimittavaksi" ja "Kalabrian perintö". Englantilainen Hawes muutti sisarensa kanssa Ligurian vuoristoon oliivinviljelijöiden keskelle ränsistyneeseen pikkumökkiin joskus 80-luvulla. Kulttuurien yhteentörmäys on tässäkin huumorin lähteenä.

Varoituksen sana lienee paikallaan: Hawesin kirjat saattavat aiheuttaa nälkää, niissä nimittäin syödään KOKO AJAN.

Olen lukenut monia Westlaken kirjoja ja kyllä niiden seurassa viihtyy. Yhden elokuvankin olen nähnyt, joka hänen kirjansa pohjalta on tehty. Nimittäin Ottakaa pankki kiinni. Nauroin ihan hilittömästi sekä kirjaa lukiessa, että elokuvaa katsoessa.

http://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/ottakaa-pankki-kiinni/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7858
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3782
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1073
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1013
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      790
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe