venäjän kirjoittaminen yo-kirjoituksissa

Kuu_ukko

Onko joku kirjoittanut lyhyttä venäjää? Itse aion sen keväällä 2006 kirjoittaa, ja tavoite on tällä hetkellä läpipääsy...
Toistaiseksi olen lukenut vasta yhden kurssin, ja ihan kivalta vaikutti. Olen jo kakkosella joten kovin paljon aikaa ei ole, mutta vielä yritän ainakin ehkä kuudenteen kurssiin vähintään ehtiä...
Miten vaativa koe se on? Mikä on erityisen vaikeaa? Kuullunymmärtäminen?

5

1627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • margo

kuntelust sain 79/90

• Primrose

Onnea vaan jos jaksat :) Minä luen lyhyttä venäjää, kuusi kurssia takana ja open mukaan läpi menisi näillä tiedoilla (kurssien keskiarvo päälle 9, pyöristynee kuitenkin tasan 9). Kovasti yritti ylipuhua minua kirjoittamaan venäjänkin, mutta tänään matikan ylppärikokeen myötä viimeisetkin haaveet yliopistoista haudanneena en jaksa rahojani tuhlata. Kaksi vikaa kurssia kyllä kai käyn, onhan se kielitaito loppuelämässä kuitenkin ihan kätevää vaikkei sitä kirjoitakaan.

• Sergej 12

Itse aloitin venäjän opiskelun vasta Teknillisessä korkeakoulussa 90-luvun puolivälissä. Neljä ensimmäistä kurssia, jotka tulin sitten suorittaneeksi, olivat TKK:ssa lukiotasoista venäjää, ja käsittivät juuri lukion lyhyen venäjän oppimäärän. Käytettiin lukion
      oppikirjoja (silloin vanhoja neuvostoliitonaikaisia Pozaluista-kirjoja.)

Mutta tuosta kuullunymmärtämisestä: kannattaa hankkia oppikirjoihin liittyvät kasetti- tms.-äänitteet (jos sellaisia on) kirjakaupasta, ja kuunnella ja toistaa mieluummin ääneen,
      niin oppii paremmin kuuntelemaan ja puhumaan venäjää. Itse huomasin, että kaseteista ja niiden kuuntelusta oli suuri hyöty venäjän oppimisessa.

Harmi vaan, nyt ei ole tullut enää moneen vuoteen venäjää harrastettua. On alkanut unohtaa aika paljon oppimastaan...

• margo

tykkän tosi paljon pojeoista jotka osavat venäjää..en tiä miks...tykkän vaa

• Kuu_ukko
        margo kirjoitti:

tykkän tosi paljon pojeoista jotka osavat venäjää..en tiä miks...tykkän vaa

Joo, pitäs kai hankkia niitä äänitteitä... Meillä on kirjana Saljut 1. Se on tosin suunnattu aikuisopiskelijoille, mutta ihan hyvin käy meillekin.
        Kuuntelu on onneks vaan alle kolmasosa kokeesta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe