Propulse

V-8 bensa

Millaisia kokemuksia on Propulsen potkurista kun moottorin teho on 260 hv.

10

173

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2450

      Muutama vuosi sitten tuli testattua. 3 lapaa, kaikki eri kerroilla murtui. Tehdas lähetti uudet. Eivät kestäneet, takuuseen jälleen. Nyt on hätäapu potkurina. Koneena on lievästi piristetty 305 GM.

      • v-8 bensa

        Kiitos tiedosta.


      • Jsk1234

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?


      • 2450
        Jsk1234 kirjoitti:

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?

        Edelbrohin alavääntö imusarja (olisikohan ollut 4001), 750ccfm edelb:n kaasutin, kärjetön HEI jakaja, sekä kaasuttimen 1 1/2inc korotuspala. Näillä matkanopeus 24kn 3150rpm, potkurina rst14 3/4 x 19. Näin lastenkin kanssa pystyy huutamatta keskustelemaan ajon aikana.


    • Näen taas tuon 80-luvun jenkkivinkkelien viritysbuumin.
      Tilattiin osia ja uskottiin että pelkkä bolt-on lisää aina tehoa sen verran kuin kunkin osan myyjät ilmoittavat.
      Tässäkin alavääntö-imusarja on tehty ahtaammaksi virtausnopeuden lisäämiseksi, samalla kaasutin on vaihdettu avarammaksi virtauksen helpottamiseksi ?, mikä logiikka ?, sehän vähentää huipputehoa ja mihin tarvitaan veneessä alavääntöä ? ? ?
      Ei kärjettömällä sytytyksellä lisätä tehoa, se tehdään läpikulkevaa ilmamäärää kasvattamalla joko kierroksia tai vääntöä lisäämällä.
      Vapaastihengittävään väännön oleellinen lisäys onnistuu yleensä vain "tuhdimpaa " polttoainetta käyttämällä.
      Tehollisten kierrosten kasvattaminen eli maksimimomentin kierrosalue lähtee nokan mitoituksesta.
      Noilla kuvaamisilla muutoksilla saat aikaan juuri sen wannabevaikutuksen, eipä paljon muuta , joten taidat puhua vain puhuaksesi.

      • Nimetönnä kommentoin

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...


      • Vanha virittelijä
        Nimetönnä kommentoin kirjoitti:

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...

        Kuka ei ymmärrä ?

        Tuo oli kai vastaus " 2450" . kommenttiin, niin minä ainakin ymmärsin ja vieläpä varsin osunut.


      • Luetun ymmärtäminen

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.


      • Jotain tietävä
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Taitaa männäntappipojat olla taas vauhdissa.

        Katso joskus niiden moottoreiden tehokäyriä ja vertaa potkurikäyrään, jos moottorin teho jollain kierroksilla on potkurikäyrää pienempi, silloin tarvitaan lisää momenttia.
        Sellaista jenkkikasia ei ole olemassakaan, joka ei jaksa normaalivälityksillä pyörittää suurinta sopivaa potkuria alakierroksilla, olipa potkurin nousu mikä tahansa.

        Voisit jatkaa vain sillä hihittelylinjalla, EdK oli tässä täysin oikeassa.


      • ? ? ? ? ?
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Ei taida "Luetun ymmärtäminen" olla oikein selvillä potkurin dynamiikasta.
        Potkurin pyörittämiseen tarvittava momentti riippuu myös potkurin pyörintänopeudesta ja jos nousua kasvatetaan liiaksi, tuloksena on kavitointi eikä nopeuden lisäys.
        Potkuri alkaa pitää vasta kun lapanopeus on riittävä ja suhteellinen nousu pieni.
        Alaväännön lisäys on turhaa, ellei välitystä muuteta, ja välityksen muutos taas johtaa siihen että moottorin täyttä tehoa ei voi käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3129
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      74
      3024
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2892
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2564
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      39
      2057
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1657
    7. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1629
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1615
    9. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      24
      1600
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1556
    Aihe