Propulse

V-8 bensa

Millaisia kokemuksia on Propulsen potkurista kun moottorin teho on 260 hv.

10

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2450

      Muutama vuosi sitten tuli testattua. 3 lapaa, kaikki eri kerroilla murtui. Tehdas lähetti uudet. Eivät kestäneet, takuuseen jälleen. Nyt on hätäapu potkurina. Koneena on lievästi piristetty 305 GM.

      • v-8 bensa

        Kiitos tiedosta.


      • Jsk1234

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?


      • 2450
        Jsk1234 kirjoitti:

        Mitenkä muuten olet konetta piristänyt?

        Edelbrohin alavääntö imusarja (olisikohan ollut 4001), 750ccfm edelb:n kaasutin, kärjetön HEI jakaja, sekä kaasuttimen 1 1/2inc korotuspala. Näillä matkanopeus 24kn 3150rpm, potkurina rst14 3/4 x 19. Näin lastenkin kanssa pystyy huutamatta keskustelemaan ajon aikana.


    • Näen taas tuon 80-luvun jenkkivinkkelien viritysbuumin.
      Tilattiin osia ja uskottiin että pelkkä bolt-on lisää aina tehoa sen verran kuin kunkin osan myyjät ilmoittavat.
      Tässäkin alavääntö-imusarja on tehty ahtaammaksi virtausnopeuden lisäämiseksi, samalla kaasutin on vaihdettu avarammaksi virtauksen helpottamiseksi ?, mikä logiikka ?, sehän vähentää huipputehoa ja mihin tarvitaan veneessä alavääntöä ? ? ?
      Ei kärjettömällä sytytyksellä lisätä tehoa, se tehdään läpikulkevaa ilmamäärää kasvattamalla joko kierroksia tai vääntöä lisäämällä.
      Vapaastihengittävään väännön oleellinen lisäys onnistuu yleensä vain "tuhdimpaa " polttoainetta käyttämällä.
      Tehollisten kierrosten kasvattaminen eli maksimimomentin kierrosalue lähtee nokan mitoituksesta.
      Noilla kuvaamisilla muutoksilla saat aikaan juuri sen wannabevaikutuksen, eipä paljon muuta , joten taidat puhua vain puhuaksesi.

      • Nimetönnä kommentoin

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...


      • Vanha virittelijä
        Nimetönnä kommentoin kirjoitti:

        Voi luoja, että sä olet e.d.k. lopussa. Kyse on potkureista ja sä alat viisastelemaan jostain virityksen toimivuudesta. Mikäköhän sua ja sun kaltaisiasi vaivaa...

        Kuka ei ymmärrä ?

        Tuo oli kai vastaus " 2450" . kommenttiin, niin minä ainakin ymmärsin ja vieläpä varsin osunut.


      • Luetun ymmärtäminen

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.


      • Jotain tietävä
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Taitaa männäntappipojat olla taas vauhdissa.

        Katso joskus niiden moottoreiden tehokäyriä ja vertaa potkurikäyrään, jos moottorin teho jollain kierroksilla on potkurikäyrää pienempi, silloin tarvitaan lisää momenttia.
        Sellaista jenkkikasia ei ole olemassakaan, joka ei jaksa normaalivälityksillä pyörittää suurinta sopivaa potkuria alakierroksilla, olipa potkurin nousu mikä tahansa.

        Voisit jatkaa vain sillä hihittelylinjalla, EdK oli tässä täysin oikeassa.


      • ? ? ? ? ?
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        E.D.K sä et oo viisas. Jos ymmärtäisit lukemasi, niin ymmärtäisit mikä on pointti. Alaväännön lisääminen, jotta haluttu 24kn nopeus saavutetaan hieman yli 3k kierroksilla. Näin vanha jenkkijyrä ei metelöi niin suunnattomasti matka-ajossa.

        Ei taida "Luetun ymmärtäminen" olla oikein selvillä potkurin dynamiikasta.
        Potkurin pyörittämiseen tarvittava momentti riippuu myös potkurin pyörintänopeudesta ja jos nousua kasvatetaan liiaksi, tuloksena on kavitointi eikä nopeuden lisäys.
        Potkuri alkaa pitää vasta kun lapanopeus on riittävä ja suhteellinen nousu pieni.
        Alaväännön lisäys on turhaa, ellei välitystä muuteta, ja välityksen muutos taas johtaa siihen että moottorin täyttä tehoa ei voi käyttää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      151
      2942
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1594
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1507
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      365
      1390
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      121
      1381
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1195
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      921
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      806
    10. 55
      764
    Aihe