Rescue-koirayhdistysten eettisyys

Who would rescue me?

Minä otin aikanaan koiran erään tunnetuimman rescue-koirayhdistyksen kautta muutama vuosi sitten. Nyt muuttuneen elämäntilanteen ja terveyden takia en voi enää pitää koiraa. Koira on minulle äärimmäisen rakas, mutta ratkaisu oli pakko tehdä. Koira on edelleen yhdistyksen nimissä, joten otin yhteyttä yhdistykseen. Koiralle luvattiin etsiä pikaisesti koti jo viime vuoden puolella. Sen jälkeen yhdistyksestä ei ole kuulunut mitään. Sähköposteihini tai puheluihin ei vastata.

Koska koira on yhdistyksen nimissä, minä en saa luovuttaa sitä itse kenellekään. En saa viedä koiraa eläinlääkäriin lopetettavaksi. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta etsiä koiralle uutta kotia tai ratkaista tätä ongelmaa.

Samaan aikaan yhdistys kerää rahoja, että aktiivit saavat reissailla ympäri eurooppaa haalimassa Suomeen lisää koiria. Alan kallistua sen ajatuksen puolelle, että yhdistys on muutaman ihmisen henkilökohtaista terapiaa, jolla saadaan aikaan heille maailmanparantaja-fiilikset ja mitään oikeita töitä ei tarvitse tehdä. Hyväuskoiset eläinten ystävät maksavat kaikki viulut.

4

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro lisää?

Minä en ymmärrä miten koira on yhdistyksen nimissä? Et siis koskaan ole sitä ostanut itsellesi, antanut vain kodin? Mikä ihmeessä sai tekemään tuollaisen ratkaisun?

Koita ostaa koira itsellesi. Koira lasketaan lain edessä irtaimeksi omaisuudeksi ja ostettuasi tuon koiran itsellesi, sinulla on 100%:nen päätäntävalta mitä omaisuudellasi teet, vaikka sopimus sanoisi mitä. Jos koiran kauppakirjassa on kirjattuna esimerkiksi alennusta vastaan joku tietty kohtuullinen ehto, tuota ehtoa saatat joutua noudattamaan.

Kun koira on sinun, voit myydä sen eteenpäin, kun löydät hyvän uuden kodin.

Jos muu ei auta, voit luvata vaikka julkaista tarinasi yhdistyksen nimeä myöten netissä, tehdä vaikka julkisen fb-sivun kampanjasta, jossa vetoat että haluat koiralle ansaistsemansa kodin löytää, tilanteestasi johtuen. Tällainen tapaus ansaitseekin julkisuuden, jotta yhdistys ja mahdolliset muutkin yhdistykset kasvattaisivat itselleen hieman selkärankaa toimintaansa.

Toisaalta, jos yhdistys ei sinulle kerran vastaa, on sinulla siitä huolimatta velvollisuus huolehtia koirastasi, ja etsiä sille uusi koti, jos se huolehtiminen sitä vaatii. Yhdistys saa mennä tuossa asiassa itseensä sitten, minusta on turha urputtaa jos toimit koiran parhaaksi, asia jonka eteen yhdistys ei ole selvästi halunnut tehdä yhtään mitään.

• koirru

Tuo on minusta väärin, että yhdistys luulee voivansa omia koiran iät ja ajat, vaikka olet sen jo maksanut ja kaupat tehty.

Ajatuksena nämä yhdistykset ovat hyviä; hienoa toimintaa teoriassa. On myös hienoa, että koira on saanut luonasi uuden elämän. Ikävää, että joudut tällaiseen tilanteeseen. Lähetä heille viesti, jossa kerrot kaiken ja sanot vaikkapa vievän koiran piikille, jos he jatkavat ignoorausta, koska et kertakaikkiaan kykene enää koirasta huolehtimaan.

Minäkin kannustan vaikkapa sosiaalisessa mediassa tuomaan jutun julki - saapahan rescueyhdistys vähän nenille.

• Röhnöttäjä

Koira on irtainta omaisuutta.Näin ollen kun olet tehnyt ilmoituksen yhdistykselle joka ei ole ottanut asiaan mitään kantaa eikä muutenkaan vastannut yhteydenottoihin, omistus oikeus siirtyy sinulle. Näin ollen voit tehdä sille mitä haluat. Toki toivon sinun tekevän viisaan ratkaisun koiran kannalta. Kietokoiran elämä ei ole helppoa. Etsi rauhassa koti johon se oikeasti voi kotiutua, eikä panna kuukauden päästä kiertoon. Vastuulisia koiran omistajia on kuitenkin yllättävän vähän, vaikka kaikki täälläkin palstalla itsestään muuta väittää. Olen itse torpannut 9kk nuoren koiran kotiini kun sillä oli 5 omistajaa ennen minua ja se oltiin viemässä piikille. Hyvä ja älykäs nuorukainen. Näitä piisaa.

• Pitäisi saada yhteys

ota kotihoitajaan yhteyttä puhelimitse ja kerro asia jos siis jollakin olisi sieltä samasta paikkaa koira Suomessa hoidossa. Ei ne siel ulkomailla varmastikaan ole vastaamassa puhelimeen kun ovat töissä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe