Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM

kokemuksia?

Kokemuksia linssistä? Saisi 360 Eur. Mietinnässä kitin tilalle.

Vai mielummin Nikkor 35mm /1.8 ?

6

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kuvannut molemmilla, tuo zoomi on monipuolisempi. Mielestäni kummallakin saa ihan kohtuu kuvaa kotioloissa ja matkalla.

    • Zoomamatööri

      Kitin _tilalle_ tuo Sigman valovoimainen pikkuzoom, ilman muuta!

      Mutta minä pitäisin kitin ja ottaisin sen _lisäksi_ tuon valovoimaisen Nikkor-kroppinormaalin.

      Ei se Nikkorin 18–55 mm VR ollenkaan onneton lasi ole, vaikka joillakin on tarvetta nostaa häntäänsä väittämällä jotain muuta. Itseäni harmittaa, että tulin antaneeksi omani aikanaan halvalla pois.

      Nikkor 35 mm f/1.8 minulla on ja sitä en anna pois. Se on alle 200 euron hintaisena hyvinkin jokaisen euron arvoinen. Sillä hanskaa tietyt kuvaukset huonossakin valossa ja terävyyttä riittää. Kiinteäpolttovälisenä se vain ei tyydytä minun tarpeitani perspektiivin hallinnan ja rajausmahdollisuuksien suhteen. Useimmissa vaihtelevissa tilanteissa haluan käyttää zoomia, kunhan valoa vain on riittävästi. Pelkkä 35-millinen ei ole minun all-round-turistilasini; sitä virkaa toimittaa tällä haavaa Nikkor 18–200 mm VR ja 35-millisellä primella paikkaan ensisijaisesti vain zoomin valovoiman puutetta.

      • fdsfdsfds

        Ok kiitti. Nyt pitäisi kuitenkin päättää, että kumman ottaisi kitin kaveriksi. Eli tuo sigman 2.8 zoomi vai nikkorin 35mm 1.8 prime? Kumman ottaisit?

        Oletko kokeillut tuolla 35mm kuvata videota? Vakaajaa ei nimittäin ole eli ilman jalustaa tuskin onnistuu. Sigmassa olisi vakaaja, joten sillä kuvaisi kai videota helpommin.

        Kolmanneksi olen miettinyt halpaa Nikkorin 50-200 VR.


      • Zoomamatööri
        fdsfdsfds kirjoitti:

        Ok kiitti. Nyt pitäisi kuitenkin päättää, että kumman ottaisi kitin kaveriksi. Eli tuo sigman 2.8 zoomi vai nikkorin 35mm 1.8 prime? Kumman ottaisit?

        Oletko kokeillut tuolla 35mm kuvata videota? Vakaajaa ei nimittäin ole eli ilman jalustaa tuskin onnistuu. Sigmassa olisi vakaaja, joten sillä kuvaisi kai videota helpommin.

        Kolmanneksi olen miettinyt halpaa Nikkorin 50-200 VR.

        Eikö vastaukseni tullut selväksi? Minähän jo kirjoitin: ”Mutta minä pitäisin kitin ja ottaisin sen _lisäksi_ tuon valovoimaisen Nikkor-kroppinormaalin.”

        Jos pitäisit Nikkor-kittilinssin (18–55 mm) ja ostaisit sen kaveriksi tuon Sigman valovoimaisemman 17–50-millisen, niin eikö toinen niistä olisi jokseenkin turha? Tårta på tårta vai kuinkas ne svenskit sanovatkaan?

        Vakaajan puute ei ole 18–55-millisessä vielä isokaan asia; sen merkitys alkaa korostua vasta tätä pidemmillä polttoväleillä.

        Kitin kaveriksi siis 35-millinen prime.

        Videota olen kuvannut ihan vain kokeeksi. Toimii kyllä molemmilla kameroillani ja kunnon jalustakin kino- ja kuulapäineen löytyy, mutta video vain ei ole minun juttuni. Niinpä minulla ei ole oikein edes omakohtaista käsitystä kuvanvakaajasta videokuvauksessa.

        Yhden Nikkorin 55–200-millisen VR-putken (mistä muuten Nikoniin edes löytyy jokin 50–200-millinen?) olen ostanut käytettynä, mutta kuvannut sillä vain muutaman otoksen. Ihan odotusten mukainen eli hyvä hintaisekseen, mutta olin alun alkaenkin tarkoittanut ostoksen lahjoitettavaksi pojalleni ja putki on nyt hänellä. Itselläni oli siihen aikaan pidempänä tötterönä 70–300-millinen ei-VR, jonka olen vaihtanut sittemmin 55–300-milliseen VR-versioon.

        Nämä halpis-telezoomithan ovat kaikki periaatteessa kauniin ilman näppäilylaseja eivätkä mitään luonnonkuvaajan lintulinssejä tai urheilukuvaajan kakkuloita (valovoima telepäässä vain f/5.6 tai joissakin Tamroneissa sitäkin kehnompi f/6.3), mutta vakaaja lisää niiden käyttökelpoisuutta selvästi. Ikävä tosiasia on, että jo näillä 200 tai 300 millin polttoväleillä valovoiman nosto yhdelläkin pykälällä tulee rumasti hintoihinsa!


      • Ana Lyyssi

        "Kitin _tilalle_ tuo Sigman valovoimainen pikkuzoom, ilman muuta!"

        Juuri näin. Periaate on se, että samalle polttovälille ei tarvita kahta objektiivia.
        Tuo Nikkorin 35 asettuu polttoväliltään jokseenkin keskelle kittizoomin polttovälialuetta joten siinä mielessä se ei tuo mitään parannusta.
        Paremmasta valovoimastakaan ei ole hyötyä ellei kuvaa liikkuvia kohteita vähässä valossa. Paikallaan pysyvät kohteet voi kuvata kuvanvakaimella varustetulla zoomillakin.


      • Jep.
        Ana Lyyssi kirjoitti:

        "Kitin _tilalle_ tuo Sigman valovoimainen pikkuzoom, ilman muuta!"

        Juuri näin. Periaate on se, että samalle polttovälille ei tarvita kahta objektiivia.
        Tuo Nikkorin 35 asettuu polttoväliltään jokseenkin keskelle kittizoomin polttovälialuetta joten siinä mielessä se ei tuo mitään parannusta.
        Paremmasta valovoimastakaan ei ole hyötyä ellei kuvaa liikkuvia kohteita vähässä valossa. Paikallaan pysyvät kohteet voi kuvata kuvanvakaimella varustetulla zoomillakin.

        Nikkor 35mm /1.8 voidaan puoltaa jos tarvitsee valovoimaa sisätiloissa. Muuten pärjää ilmankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe