outo haava mahassa

apua tarvitseva

moi. omistan 2 n.3 vuotiasta gerbiili urosta. tänään hoitaessani niitä huomasin että toisella oli mahassa haava joka oli turvonnut aika isoksi. selaillessani googlen ihmeellistä maailmaa silmään pisti gerbiileille aika yleinen hajurauhaskasvain. mietin ensimmäisena että nytten se kuolee. mitä mieltä olette? mitä gerbiilille pitäisi tehdä? pitäisikö se lopettaa tuskistaan, viedä eläinlääkärille vai antaa nauttia viimeisistä hetkistään.. olisin hyvin kiitollinen jos vastaisitte!!

2

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aksuz

      http://m.suomi24.fi/node/8244327

      Tuolta kopioitu :

      Minulla on ollut gerbiileitä viimeiset 15 vuotta ja kolmelle edesmenneelle gerbiilille on tullut hajurauhaseen kasvaimet/patit.
      Kahdelle veljekselle patit tulivat noin vuoden ikäisenä. Patit kasvoivat melko suuriksi, mutta molemmat pojat elivät yli 3 vuotiaiksi. Tämä ei heidän menoaan haitannut eli ihan normaalia hyvää elämää elivät pateista huolimatta. En tiedä kuolivatko pojat lopulta kasvaimiin tai vanhuuteen. Joka tapauksessa ikävä näissä pateissa on se, että gerbiili "kutistuu" ajan myötä eli gerbiilistä tuli hyvin pieni ja laiha.
      Pari viikkoa sitten minulta kuoli 4-vuotias gerbiili, jolle tuli hajurauhaseen kasvain/patti keväällä. Hänestäkään en osaa sanoa, kuoliko hän lopulta vanhuuteen vai kasvaimeen. Gerbiilin velipoika, jolla ei ollut mitään pattia, kuoli ihan yllättäen, viikkoa ennen tätä.
      Nyt minulla on jäljellä vielä näiden kahden veli, jolla on myös hajurauhaimessa patti. Hän on ensimmäinen gerbiilini, jolla patti vuotaa ja se johtuu juuri siitä, että hän raapii sitä välillä. En ole edes yrittänyt puhdistaa pattia, koska ei se mitään auttaisi. Gerbiili voi kuitenkin patista huolimatta vielä hyvin eli ruoka maistuu ja sylissä oleminen on edelleen kivaa. Kylpyhiekkaa en enää gerbiilille anna, ettei patti tulehtuisi
      Minusta et ole mikään eläinrääkkäjä, vaikka antaisit gerbiilisi vain olla. Turha eläintä lopettaa, jos ei kipuja vielä ole. Niin kauan, kuin gerbiili touhuaa virkeänä ja syö normaalisti, kaikki on hyvin. Muista kuitenkin, että 3-vuotias gerbiili alkaa olla vanhus eli vaikka jossain vaiheessa gerbiilin tahti hidastuu, eikä se jaksa enää touhuta niin paljon, se voi merkitä ihan normaalia vanhuutta, eikä patin aiheuttamaa kipua.

      Eli ei tarvitse välttämättä lopettaa. Gerbiilit kylläkään eivät näytä kipua, mutta uskon ettei se niiden menoa haittaa.
      Jos lopettaa syömisen/ei enää liiku, suosittelisin viemään eläinlääkärille. Eläinlääkäritkään ei tiedä kaikkea kaikista eläimistä, joten en veisi vielä minnekkään.

      Toivottavasti gerbiilisi elävät vielä pitkään :)

    • Vaiko paise, jos paikalla on ollut haava? Rotilla se puhdistetaan niin, että huuhdotaan sitä lämpimässä vedessä, jolloin siinä oleva rupi liukenee, ja mätä tulee ulos, loppu kannattaa puristaa että tyhjenee täysin. Sitten sitä pitää pest' vedellä säännöllisesti että se pysyy puhtaana, desinfiointiainettakin voi käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe