vinkkejä adhd lapsen kasvatukseen?

huolestunut isosisko

Hei! Olen huolestunut isosisko äidin jaksamisesta. Pikkusiskollani on siis adhd ja hän on 10 v. Esimurrosikä on jo päällä. Olen huolestunut äidistä kuinka hän jaksaa siskoni temppuilut kun äitillä on ikää 50 vuotta. Haluaisin saada vinkkejä kuinka siskoa pitäisi kasvattaa ja haluaisin kuulla muidenkin kokemuksia kuinka saatte hillittyä adhd lastenne raivoa? Vai onko tähän konsteja? Siskolla on lääkitys mutta ne lääkkeet vaikuttavat vain 6 tuntia että hän saa keskittyä koulussa tunneilla. Kotiin päästyään hän on taas raivona.

Tässä siskon käyttäytymisestä: aamulla äiti herättää siskoni lempeällä ja hiljaiseen sävyyn että on aika herätä ja samalla silittää häntä. No vaikka kuinka lempeästi äiti yrittäisi herättää siskon silti hänen suustaan tulee aina ensimmäisenä "mee vit###n" ja haistattelee. Päivä lähtee joka aamu näin käyntiin. Hän haukkuu kokoajan äitiä ja isäpuolta apinaksi, rumaksi, läskiksi ja sanoo äidille "toivon että sä kuolet" "ei tuu ikävä"!! Tämä on todella ikävää kuulla..viellä sekin aika tulee että äitiä ei ole :( näitä temppuiluja on niin paljon.. ja pahinta tässä on se että siskoni keksii kiukus päissään valheita koululle rehtorille..kerrankin oli sanonut koulussa kuinka äiti on mukamas käynyt käsiksi häneen. ja tämähän ei ole totta, itse minun sisko käy äidin hiuksiin kii kun on kiukus.. siskoni valehtelee kokoajan kaikille, hänen kaikkia juttuja emme aina ota vakavissamme, hän on huijasmisessa todella taitava ja hän osaa tehdä teko kyyneleitä ihan tuosta noin vaan. Tämä huomattiin jo kun hän oli pienempi hän teki yhtäkkiä teko kyyneleet ja kääntyi ja nauroi. Hän on todella viisas hän siis tietää oikeutensa. Minullekkin hän uhkailee syyttä että ilmottaa sossuille että oon pahoinpidelly häntä. Kerran sanoin että jos kerrot tuollasia valheita niin sinut otetaan huostaan ja sisko voi joutua vankilaan. Pian sen jälkeen siskoni itki ja sanoi että ei ilmoita minusta etyä hän ei halua tehdä niin. Olen huolissani hänen tempauksistaan. :( pienenä hän suuttui jostain isäpuolelle ja otti veitsen ja ja nakkasi sen isäpuolen jalanviereen pystyyn. Tallaista ei ole enää tapahtunut. Mutta rankkaa tämä on kun äiti haluaisi ett opettaisin siskolle äidin kunnioittamisesta ja niin olenkin tehnyt mutta ei auta. Omalle isälleen hän ei uskalla olla ilkeä..koska tietää että isänsä olisi todella vihainen.

Tässä nyt oli vähä infoo siskon käytöksestä. Apuja pliis! Haluan olla äidin tukena. Kauheaa kun äitini sanoo "haudassa varmaa vasta saa olla rauhassa". Äiti on väsynyt mutta silti jaksaa siskoni oikuilut. Onhan sisko rakas vaikka hän villi onkin :) kiitos jos vinkkejä kokemuksesta mitkä toimisivat? Toivottavasti joku jaksaa edes lukea!!

7

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-aikuinen

      Sopeutumisvalmennus?

      http://www.adhd-liitto.fi/tukea/adhd-liiton-sopeutumisvalmennuskurssit

      Luulen, että ADHD-lapsi tarvitsisi tiukemmat rajat ja raamit varsinkin toisia vahingoittavan toiminnan osalta. Tottakai täytyy ymmärtää sitä, että impulsiivisuus ja raivarit eivät ole henkilön oma vika, mutta ei tule hyvä lopputulos, jos sen takia ei aseteta lainkaan rajoja. ADHD-ihminen ymmärtää kyllä ympäristönsä viestit (toisin kuin esim. autistinen), vaikka hänellä meneekin enemmän energiaa asioiden sisäistämiseen ja oppimiseen.

      Luulen, että äitisi tarvitsisi ammattiapua oman toimintansa suhteen, jotta hän ei väsyisi.

    • ruokavalio?
      • dingelidong

        Foliohattujen jutuista ei varmaan kannata välittää..


    • A:DH:D

      "Fred A. Baughman Jr., MD has been an adult & child neurologist, in private practice, for 35 years. Making “disease” (real diseases–epilepsy, brain tumor, multiple sclerosis, etc.) or “no disease” (emotional, psychological, psychiatric) diagnoses daily, he has discovered and described real, bona fide diseases.


      It is this particular medical and scientific background that has led him to view the “epidemic” of one particular “disease”–Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)–with increasing alarm. Dr. Baughman describes this himself. Referring to psychiatry, he says:

      “They made a list of the most common symptoms of emotional discomfiture of children; those which bother teachers and parents most, and in a stroke that could not be more devoid of science or Hippocratic motive–termed them a ‘disease.’ Twenty five years of research, not deserving of the term ‘research.,’ has failed to validate ADD/ADHD as a disease. Tragically–the “epidemic” having grown from 500 thousand in 1985 to between 5 and 7 million today–this remains the state of the ‘science’ of ADHD.”

      In addition to scientific articles that have appeared in leading national and international medical journals, Dr. Baughman has testified for victimized parents and children in ADHD/Ritalin legal cases, writes for the print media and appears on talk radio shows, always making the point that ADHD is fraudulent–a creation of the psychiatric-pharmaceutical cartel, without which they would have nothing to prescribe their dangerous, addictive, Schedule II, stimulants for–namely, Ritalin (methylphenindate), Dexedrine (dextro-amphetamine), Adderall (mixed dextro- and levo-amphetamine) and, Gradumet, and Desoxyn (both of which are methamphetamine, ‘speed,’ ‘ice’).

      The entire country, including all 5-7 million with the ADHD diagnosis today, have been deceived and victimized; deprived of their informed consent rights and drugged–for profit! It must be stopped. Now!"

      www.adhdfraud.net

    • Tsemppiä

      Hei Isosisko,

      Kertomasi perusteella sisarellasi on ADHD:n lisäksi myös käytöshäiriö. Tämä on ikävä kyllä varsin tavallista ja se on perheelle todella rankkaa. Tiedän mistä puhut koska meillä on ollut omassa perheessa samanlainen tilanne.

      Neuvoisin sinua kannustamaan äitiänne hakemaan apua kahdella tavalla:
      1) tarvitsette hyvän lastenpsykiatrin jonka kanssa sisaresi lääkitys on säädettävä kuntoon myös käytöshäiriön suhteen
      2) kannattaa tehdä lastensuojeluilmoitus. Se kuulostaa pahemmalta kuin mitä se on, mutta jos äitisi uupuu (mikä olisi aivan ymmärrettävää) on teidän saatava apua jostakin. Lastensuojeluilmoitus EI tarkoita samaa kuin automaattinen huostaanotto, vaikka monet niin kuvittelevat.

    • ruokavalio?

      Yöuneen käytetään yleensä melatoniinia eli älä huoli muuta, kunnes olet sitä kokeillut.

      Englanniksi löytyy ravinto-ohjeita, joilla todellakin kannattaa hoitaa.

      mm. kalaöljy ja D-vitamiini ehdottomat riittävällä annoksella

    • Tsemppiä

      Isosisko,

      Kukaan muu kuin henkilö, joka on itse kokenut saman, ei voi tietää millaista kuvaamasi kaltaisessa tilanteessa on elää. Hyvää tarkoittavia ravinto- yms ohjeita satelee mutta ne ovat sama kuin tarjoaisi laastaria katkenneeseen jalkaan.

      Sisaresi hoito pitää saada kuntoon ja perheesi tarvitsee lisävoimia. Tarvitsette apua, tarvitsette hyvän lääkärin, häneltä lääkityksen ja hoidon siskosi ongelmiin ja perhe/hoitoapua että äitisi jaksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe