Joku käytetty laajakulma-linssi?

halpaa maisemaa

Tarve olisi löytää mahdollisimman halpa ja hyvä linssi DX-kameralle puhtaasti maisemien (ja time-lapsen) ottamiseen. Mietin, että joku täysin manuaalinen vanha käytetty voisi sopia hyvin. Olisiko heittää mitään vinkkejä?

4

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonilla mennään

Ainakin minä suosin maisemakuvauksissa lyhyttä polttoväliä. Laajiksilla saa helpoimmin maisemakuvien vaatimaa syväterävyyttä eikä se näkökentän laajuuskaan ole pahitteeksi. Tarkennusautomatiikkaankaan ei ole juuri tarvetta.

Moni on puhunut hyvää Samyangin käsitarkenteisten 14- tai 16-millisten prime-laajisten hinta-laatu-suhteesta. Voisivat kelvata hyvinkin etsinnän lähtökohdaksi.

Itse käytän tuolla alueella käytettynä ostamaani zoomia AF-S DX NIKKOR 10–24mm f/3.5-4.5G ED. Tokinan vastaavia on kehuttu kovasti, mutta ne ovat samoissa hinnoissa Nikkorin kanssa eivätkä siis ihan halvimpia.

• dsfdsfdsfsd

Mihin tuota zoomia tarvitsee tuossa? Eikös maisema kannata aina ottaa tuolla isoimmalla 10mm polttovälillä ja sitten tarvittaessa rajata?

• Nikonilla mennään
        dsfdsfdsfsd kirjoitti:

Mihin tuota zoomia tarvitsee tuossa? Eikös maisema kannata aina ottaa tuolla isoimmalla 10mm polttovälillä ja sitten tarvittaessa rajata?

Saat kaikin mokomin käyttää kuvailemaasi menetelmää. Mutta miksi valottaa tahallaan hukkapikseleitä pois raakattavaksi?

Jos minä saan omasta mielestäni toimivimman rajauksen vaikkapa 15 mm:n polttoväliä vastaavalla kuvakulmalla, käytän mieluummin juuri kyseistä polttoväliä ja jätän kroppaamatta. Näin saan omasta mielestäni yksityiskohdat parhaiten talteen, oman kalustoni rajoissa.

Saattaa olla, että saisin skarpimpaa jälkeä käyttämällä piirtokykyistä primea, kuvaamalla riittävän kaukaa ja kroppaamalla kuvaan juuri haluttu näkymä. Koska minulla ei ole maisemakuvauksen alueelle mielestäni sopivampaakaan lasia kuin tuo 10–24-millinen zoomi, joudun käyttämään sitä. Ja kun on mahdollista helpottaa elämäänsä zoomaamalla, niin silloin zoomataan! Olen laiskansorttinen kuvaaja; minulle zoomi ja sen käyttäminen sopivat.

• ....
        Nikonilla mennään kirjoitti:

Saat kaikin mokomin käyttää kuvailemaasi menetelmää. Mutta miksi valottaa tahallaan hukkapikseleitä pois raakattavaksi?

Jos minä saan omasta mielestäni toimivimman rajauksen vaikkapa 15 mm:n polttoväliä vastaavalla kuvakulmalla, käytän mieluummin juuri kyseistä polttoväliä ja jätän kroppaamatta. Näin saan omasta mielestäni yksityiskohdat parhaiten talteen, oman kalustoni rajoissa.

Saattaa olla, että saisin skarpimpaa jälkeä käyttämällä piirtokykyistä primea, kuvaamalla riittävän kaukaa ja kroppaamalla kuvaan juuri haluttu näkymä. Koska minulla ei ole maisemakuvauksen alueelle mielestäni sopivampaakaan lasia kuin tuo 10–24-millinen zoomi, joudun käyttämään sitä. Ja kun on mahdollista helpottaa elämäänsä zoomaamalla, niin silloin zoomataan! Olen laiskansorttinen kuvaaja; minulle zoomi ja sen käyttäminen sopivat.

"Olen laiskansorttinen kuvaaja; minulle zoomi ja sen käyttäminen sopivat."

Sama täällä. Rajaan itse myös mielummin kuvaushetkellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      155
      1898
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1891
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1582
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      174
      1425
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1385
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      158
      1378
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1178
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe