The Sims 3 Paratiisisaari jäätyilee...

anttonilla

Kyselin tätä jo aikaisemminkin, mutta luulin että ongelma hävisi jo, kun ostin uuden tietokoneen... ( http://keskustelu.suomi24.fi/node/11900703 )

Ongelma on siis se että kun peliä on jonkin aikaa pelannut, alkaa hillitön jäätyily. Kun peli jäätyy kaikki grafiikka pyörii yhä (esim. vesi, puut), mutta peli ei reagoi klikkauksiin ja aika pysähtyy. Eniten tätä tapahtuu, kun nopeutusta rämppää. Peli jäätyy noin minuutin välein, noin 30 sekunniksi. (pelauskelvoton)
Onnistuin pelaamaan päivällä kuitenkin kauan ilman jäätymistä. Nyt illalla sitten pelaaminen on mahdotonta.

Netissä ehdotellaan ratkaisuksi esim. cache tiedostojen poistoa, resetSimiä ja modeja, mutta olisi nyt hyvä saada ytimekkäämpi vastaus. :)

Tänään lagitonta pelaamista:
n. 4 tuntia, sitten alkoi ongelmat.

Pelit:
The Sims 3
Unelmaduuni
Maailmanmatkaajat
Iltahuvit
Lemmikit
Vuodenajat
Paratiisisaari
4 kamasettiä
150-200 storetavaraa

Peruspeli, vuodenajat ja paratiisisaari asennettu Originista, muut levyiltä.

Tietokone:
Prosessori: AMD FX-6300 3,5 GHz
Muistia: 8 Gt (olikohan n. 1500 MHz)
Näytönohjain: ASUS GTX 660 OC
Peli asennettu: Kingston V300 SSD 120 Gt

PS. Mitä grafiikkoja suosittelette minulle? Ja rasittaako erikoisrenderöinti pahasti konetta? (vesi näyttää sillä niin pirun hyvältä)

26

2426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla auttaa

Noi grafiikkalaadut aiheuttaa paljon lagimista, ja mulla auttaa jos sammuttaa koneen aina esim. tunnin tai parin välein ettei kone raitu liikaa ja pitää sammutettuna noin 5 minuuttia ennen jatkamista...

• anttonilla

Ok, kiitos vinkistä. Sinulla siis samanlaisia ongelmia? Mutta luulisi kuitenkin että tällä kokoonpanolla pyörisi kohtuuhyvillä grafiikoilla.. :/

Entä noita muita neuvoja, en oikein älynnyt niitä. Pitäisikö koittaa jotain muutakin?

• anttonilla

Löysin netistä tällaisia vinkkejä: ( koitan huomenna, ehdotelkaa vain korjauksia :) )

- resetSim * (poistaa jumittuneet simit)
      - Overwatch ja errortrap modi
      - cache tiedostot
      1:CASPartCache
      2:compositorCache
      3:scriptCache
      4:simCompositorCache
      - Poista perhe Scott
      - DiscoverAllUnchartedIslands (Näyttää piilotetut saaret)
      - Poista hylätyt laivat
      - poista torakat hotellin alla
      - Laske grafiikoita
      - Pidä taukoja

• Valitettavasti Isla Paradiso naapurustossa on enemmän ja vähemmän reititysvirheitä, jotka ennen pitkää aiheuttaa lagaamista. Myös saaria ympäröivä usva saa joillakin pelaajilla pelin tökkimään, eli kannattaa tutkia saaret nopsaan jotta pääsee siitä eroon.

- Yksi mikä myös aiheuttaa pelin lagaamista on se jos naapurustoon on lisätty itse johokin sopivaan tyhjään kohtaan tontti/tontteja pelin tontinlisäystyökalulla. Se on buginen ja tontteja lisätessä rikkoo naapuruston reititystä ja näin aiheuttaa lagaamista.

Myös huonot ladatut, jos niitä on pelissä.

- Erikoisrenderöinti rasittaa heikkoja näytönohjaimia.

- Naapuruston lagaamiseen ei tuo cachejen poisto tai resetSim koodia auta mitään, ellei jossain sitten ole selvästi simi jumissa.

Suosittelisin lataamaan Twallanin Overwatch- ja Error Trap -modit, jotka siivoavat naapurustoa, korjaavat pelivirheitä reaaliajassa sekä tekevät pelistä nopeamman ja sujuvamman.
      http://nraas.wikispaces.com/

Kannattaa myös päivittää näytönohjaimen ajurit. Vaikka se onkin uusi, niin uusia päivityksiä tulee usein.

Joissakin läppäreissä on näytönohjaimen lisäksi näytönohjainsiru. Jos näin on myös sinun koneessasi, niin silloin kannattaa tarkistaa kumpaa niistä peli käyttää. Kannattaa muutenkin tarkistaa tunnistaako peli käytössä olevan näytönohjaimen. Eli mene Sims 3 kansioon ja etsi sen lopusta tiedosto nimeltä "DeviceConfig". Avaa tuo tiedosto ja katso mitä lukee kohdassa "=== Graphics device info === ".

• anttonilla

Kiitos vaivannäöstä alsimhara :)

1. En ole vielä asettanut omia tontteja.
        2. En ole vielä myöskään asentanus modeja.
        3. GTX 660 ei kai kovin heikko ole?
        4. OK, voin ladata huomenna nuo modit, miten?
        5. Näytönohjaimen ajurit päivitetty.
        6. Koneena on siis osina tilattu pöytäkone, ei läppäri.
        7. Peli pyörii vähän rankemmilla grafiikoillakin hyvin, että ei integroitu ole käytössä.

Tuossa ylempänä on netistä löytämiäni kikkoja, mitä mieltä olet esim. Torakoista ja perheen poistosta, entä onko muita ideoita?
        Ps. Olet joskus suositellut tarinankerrontamodia, kertoisitko lisää?

• Ei ole ollenkaan heikko, älä huoli. Tarkoitin vain sitä että erikoisrenderöinnistä on hallaa vain heikoille näyttiksille. :)

Ei siitä torakoiden poistosta ainakaan haittaa ole. Joskus huonosti asetetut spawnerit voivat aiheuttaa reititysongelmia mutta jos se on rakennuksen alla, niin ei siihen ainakaan simit jumitu. Kokeile.

Twallanin Story Progression modista eli tarinanetenemisestä on parhaillaan keskustelu täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12029345
      -> Eli nuo modit ladataan, puretaan ja siirretään sinne Packages -kansioon. Samalla poistetaan cache tiedostot. Ja kannattaa varmistaa että modin päivitysversio vastaa pelin päivitysversiota. Muuten tulee ongelmia. Kannattaa vilkaista koko ketju. Toki voi kysyä lisää. :)

Pelaatko vanhalla pelitallennuksella eli vanhalla perheellä? Entä oletko kokeillut oireileeko muut naapurustot samalla tavalla vai rajoittuuko lagaaminen Isla Paradisoon?

MTS2 sivulla on hyvä ketju Isla Paradison reititysongelmista, josta saa hyviä vinkkejä esim. kuvista mitä kannattaa korjata/pitää silmällä:
      http://www.modthesims.info/showthread.php?t=506537

Korjattu versio Isla Paradisosta: http://www.modthesims.info/download.php?t=514909

Infoa reititysongelmista ja lagaamisesta:
      http://www.modthesims.info/wiki.php?title=Game Help:Intermittent Freezes

• anttonilla

Modiasia:

En tajunnut twallanin sivuista oikein mitä sieltä pitäisi ladata... :D
      Eli: ErrorTrap, Owerwatch ja StoryProgression kannattaa ainakin ladata? Mitä ne tekevät ja suositteletko jotain muutakin? Mistä ne cachet piti poistaa ja missä on packages kansio? Pitikö tehdä myös joku mods?

Peliversioni on 1.67.

Lagiasia:

Kone on uusi, enkä ole siirrellyt perheitä vanhasta. En ole huomannut muualla tällaista lagia, kuin isla paradisossa.
      Pitäisikö minun ladata tuo korjattu versio kaupungista vai mitä?
      Entä auttaako nuo modit lagiin?

• Jakki567

juu itellä on vähän sama vika että toi isla paradiso lagaa aivan helvetisti ja jäätyilee vähän väliä. kone makso noin 1500 euroo joten ei pitäs lagaa vaikka pelaan täysillä grafiikoilla mikä auttais?

• anttonilla

Joo, testasin surkeimmilla ja parhailla grafiikoilla miten toimii, ja lagia oli molemmila grafiikoilla yhtä paljon, ei johdu koneesta... :/ Nyt pitäisi löytää ratkaisu...

• Nuo oli selitetty tuossa tämän foorumin linkissä jonka annoin...
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12029345

No...

Story Progression: Korvaa EA:n bugisen tarinanetenemisen. Ei sinällään vaikuta lagaamiseen. Selitetty tarkemmin yllä olevassa linkissä.
      http://nraas.wikispaces.com/StoryProgression Phase Seventeen
      (Sivun alalaita, ylempi latauslinkki)

Overwatch: Siistii naapuruston joka simiyö eli sulkee turhaan päällä olevia stereoita, telkkareita, poistaa hylättyjä ajoneuvoja, jne. eli kaikkea mikä aiheuttaa lagaamista. Se myös korjaa pelivirheitä ja nopeuttaa peliä.

Error Trap: Korjaa pelivirheitä, estää tiedostojen korruptoitumista, hoitelee jumittuneet simit, jne. Korjaa ongelmia reaaliajassa.

(Sivun alalaita, alin latauslinkki)
      http://nraas.wikispaces.com/ErrorTrap Patch167

(sivun alalaita, ylempi latauslinkki)
      http://nraas.wikispaces.com/Overwatch Phase Eleven

Mods kansio: http://modthesims.info/wiki.php?title=Game_Help:Installing_Sims_3_Package_Files/Setup_and_Files
      (sininen latauslinkki sivun keskellä. Lataa, pura ja siirrä sellaisenaan Sims 3 kansioon)

Tottahan tuon korjatun naapuruston voi ladata mutta kannattaa lukea ohjeet erittäin ja todella hyvin. Sitä ei vain yksinkertaisesti ladata ja asenneta peliin.

Koneen hinta ei aina takaa laatua. Itselläni on nimenomaan pelikäyttöön koottu kone, johon sisuskalut on valittu huolella itse ja joka kaupassa vain pantiin kokoon. Minulla Isla Paradiso ei lagaa yhtään. Tosin kyllä nuo Twallanin moditkin auttavat varmasti asiaa. Kannattaa myös muistaa että koska Isla Paradiso ei ole tiedostoissa kaupunki lipun alla, niin siellä on villieläimiä ja tarkemmin sanottuna villihevosia. Ja kun kyseessä on saarirykelmä, niin noilla hevosilla ei ole paljon kulkuvaihtoehtoja, mikä tarkoittaa hevosten reitysvirheitä ja se taas edelleen lagaamista. Samoin saaria ympäröivä usva saa monilla pelin lagaamaan.

Mutta tosiasihan on että Sims 3 on erittäin buginen pelisarja ja tuntuu käyttäytyvän eri tavoin eri koneilla. Itse tosin kyllästyin Isla Paradisoon aika äkkiä ja nyt pelaan Awesimsin St. Clair naapurustolla, joka on parempi kuin yksikään pelin omista naapurustoista. :)

• anttonilla

Latasin modit, mutta eivät ainakaan vielä ole toimineet lagiin, keksiikö kukaan enää jotain?

Minunkin konepaketti on rakennettu pääasiassa pelaamista silmällä pitäen, parempaan näytönohjaimeen ei vaan ollut rahaa. Kuitenkin GTX 660 pitäisi pyörittää peliä ongelmitta. (Sama ongelma oli grafiikat nollassa)

Ja sitten, eihän ongelma voi olla siinä että peli on asennettu SSD-levylle (C: Kingston V300 120 Gb)? Asensin pelin sinne, jotta latausajat lyhenesivät, tosin origin on tavallisella kiintolevyllä (D:). Peli on asennettu originin kautta, voiko hitaus johtua asennuspaikasta?

PS. Voinko poistaa mods paketin mukana tulleen NoIntro modin?

• Kyllä, "No Intro" ja "No build sparkles" tiedostot voi heittää pois. Ne ovat vain sitä varten että näkee toimiiko Mods kansio vai ei.

Kyllä, näytönohjaimesi on ihan ok.

Hmm, minulla on Origin C: kiintolevyllä mutta en usko että ongelmasi siitä johtuu, sillä monet ovat asentaneet Sims 3 pelit ulkoisellekin kiintolevylle.

Onko sinulla Windows 8 vai 7? 32- vai 64 bittinen?

• Oliko sinulla muuten pelissä ladattuja (muita kuin storen)?

• anttonilla

Minulla on Windows 8.1 64-bit. :) asentanut vain nuo twallanin 3 modia ja storetavaraa.

• Ok, eli sitten kyse ei ole Windowsista/LAA:sta. Se koskee vain 32 bittisiä. Ja koska muut naapurustot toimivat hyvin, niin silloin ei kyse ole koneestakaan vaan ainoastaan Isla Paradisosta. Ehkä kannattaisi kokeilla tuota korjattua versiota...

http://modthesims.info/d/514909
      (Ohjeet kohdassa "How to install).

Mutta... Kokeilitko auttoiko Scott perheen ja torakoiden poisto poisto mitään? Entä saarten paljastaminen koodin avulla?

Yksi mitä voi kokeilla on muuttaa kaikki perheet jotka asuvat asuntoveneissä tavallisiin koteihin ja katsoa miten käy. Eräs pelaaja sanoi tuon auttaneen.

Hobbartin piilopaikassa yksi ulkonuotion tuoleista on väärin asetettu. Se kannattaa korjata.

Ichtaca perheen linnan sisäänkäynti aiheuttaa reititysongelmia, joten se kannattaa korjata/laajentaa.

Yksi mitä voit kokeilla ja mikä on toiminut joillakin, niin on siirtää DCBackup kansion sisältö jonnekin muualle (luo niille oma kansio jonnekin sopivaan paikkaan. Jätä ainoastaan tiedosto nimeltä "ccmerged.package" paikalleen. Älä siirrä sitä.

• anttonilla

Kun pelasin tässä vähän lisää, lagia oli paljon vähemmän kuin ennen. Modit ilmeisesti toimivat, koska yhtäkkiä sain paljon ilmoituksia ihmisistä jotka menevät töihin. Asettelin myös tuolit uudelleen, pelaan juuri sillä hotellilla. Kiitos paljon :)

• Hyvä juttu. Mikäli jatkat pelaamista alkuperäisellä Islalla, niin pidä silmällä seuraavia kohtia...

http://www.modthesims.info/showthread.php?t=506537
      (EllaCharmed'in viesti numero 12)

Hänen maastokuvissa näkyy Islan EA:n tekemä reititysmaalaus (sininen maastomaali) ja kohdat jotka EA on jättänyt huolimattomasti maalaamatta. Noihin kohtiin voi jäädä joko simi tai eläin jumiin ja silloin peli alkaa yleensä lagaamaan kunnolla.

Koska sinulla on nyt Twallanin modeja, niin jos lagaaminen alkaa tuntua toivottomalta, niin voit kokeilla koko kaupungin resetointia. Eli...

Kaupungintalo -> Nraas -> Master Controller -> Kaupunki -> Resetoi kaikki

...tuossa resetoinnissa kestää pieni hetki ja modi ilmoittaa kun kaikki on valmista. Tämä on siis resetSim koodin laajamittainen versio. :)

• Minä, heh

Minulle ainakin aiheuttaa eniten onglemia isot puut. Ne näyttää huonoilta vaikka olisikin ultralla sekä ne syövyttää grafiikkakorttini :[ !!
      GtX 660 on enemmän kuin tarpeeksi sims 3 ja sen lisä-osille

Laita puut loville niinsourituskyky paranee huomattavasti ja v-sync pois!!
      Koska jos sinulla olisi joku TITAN koneessasi se syöttää 150fps näyttöön joka ottaa vastaan vaan 60-75fps(norm näytöt) Mitä tapahtuu, ruutu "repeilee" Ja jos sinulla on turhaan vsync päällä se rasittaa prossua ja grafiikka korttia

Näillä helpoilla viboilla sims ei ainakaan kaadu!

• simmie

Ei kukaan tässä ketjussa oo väittänykää et toi näyttis ois huono tai heikko. Päi vastoi. Ja mulla ei aiheuta puut mitää ongelmii, vaikka on niitte yksityiskohdat kaikkei korkeimmalla asetuksella.

• Minä, heh
        simmie kirjoitti:

Ei kukaan tässä ketjussa oo väittänykää et toi näyttis ois huono tai heikko. Päi vastoi. Ja mulla ei aiheuta puut mitää ongelmii, vaikka on niitte yksityiskohdat kaikkei korkeimmalla asetuksella.

A. Et tiedä mikä fps lagi on. B. SInulla on joku sims 3 vartavasten tehty driveri grafiikkakortille (Vanhempi näyttis jossa on eksluusivinen "sovellus" sims3 varten) Tai C. Sinulla ei ole puita. Ja huomio tuo kommenttini oli tarkoitettu niinkuin kuinka saada sims3 pyörimään smhootisti.

• Fruitie

Anteeksi vaan, mut mullakaan ei aiheuta puut mitään ongelmia tai veden heijastukset, ym. ja kaikki asetukset on iha täysillä. On hyvä Radeonin näyttis, normi ajurit ja puita riittää vaikka muille jakaa. Itse en Nvidian näyttiksiin koske pitkällä tikullakaan. Eikä kannata syyttää toisia pelaajia tietämättömyydestä vaan sen takia että pelissä risut saa sun pelin lagaamaan vaikka toisilla toimii ok. Et sillee...

Simmie... nautitaan me vaan puistamme täysin rinnoin. :D

• lala2

Moi:)
      Oon ostamassa paratiisisaarta ja mietin että käykö simit koulua?
      Ja miten ne sinne menevät?
      Juu oon vähän myöhässä mut joo:D

• Amandaaz

Käy ne koulua juuu :)

• Sims3fani

Juu, tää tulee tosi myöhässä, mutta jumittaako Paratiisisaari-lisäosa ihan kaikilla tietokoneilla? Kun itse oon miettiny sen ostamista....

• MystiQuez

No mitä nyt olen lukenut muista keskusteluista, niin paratiisisaaren kaupunki Isla Paradiso jäätyilee aika useilla. Itsellänikin se jäätyilee ihan järkyttävästi (luulin ensin että vika on siinä että minulla on liikaa lisäosia kunnes huomasin että Isla Paradiso oli ainut jäätyilevä paikla) joten meni melkein pelikelvottomaksi. Yritin kyllä kaikkia mahdollisia juttuja, esim: Näyttää kaikki kartoittamattomat saaret yms. Mutta mikään ei auttanut. Sitten kun ostin Vuodenajat ja Supernaturalin peli toimi paremmin kuin koskaan :) Muuten Paratiisisaaressa tulee aika vähän hiuksia/vaatteita/tavaroita mutta kaupunki on kaunis, hotelleiden pyörittäminen on ihan hauskaa puuhaa ( mutta siihenkin kyllästyy nopeasti ) lisäosa ei ole kovinkaan "laaja" eli suosittelisin ostamaan vuodenajat tai sitten Supernaturalin koska niissä tulee mukavasti kaikkea uutta tekemistä, huonekaluja, vaatteita yms. Supernaturalin kaupunki on kiva, ja näyttää hauskalta talviaikaan :)

Kiitos ja kumarrus

T: MystiQuez

• simsomkelmslll

Mulla on eka lisäosa Supernatural ja ditte Vuodenajat. Sain eilen sen Paratiisisaari lisäosan. Isla Paradiso pätkii kauheesti. Mulla niinku esim ku yritän siirtää asuntovenettä takaisin satamaan niin sitte se menee sille ohjauspaikalle ja katoaa ja sitte lödän venetaksin keskellä asuntoa. Joten, en voi mennä kirjastoonkaan tai yms. Yritin menne sillä venetaksilla mutta ei, se vaa teleporttaa veteen ja siitä sinne asuntoon. Kauhee lagi aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe