Kysymys näyttelyistä ja rekisteröinnistä

Kymysys

Jos ostan rekisteröidyn narttukoiran ja haluan teettää sillä pennut, tietenkin pitäen huolen että vanhemmat ovat terveitä ja rekisteröidä pennut niin onko emää pakko käyttää näyttelyissä että ne pennut voi rekisteröidä? Tiedän tyhmä kysymys mutta en todellakaan tajua koirien stressaamista näyttelyissä ja niiden roudaamista niissä ympäri maailmaa. Itselläni ihan paperiton koira.
Paljon puhutaan että koiralla pitää olla paperit että se sitten on hyvä koira. Mutta tiedä häntä.

10

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kasvattajaksi

      Parempi olisi, jos tuolla tietämyksellä et teettäisi pentuja ollenkaan ;-)

    • Kymysys

      No voi herranjumala. Kannattaako sitä 6 vuotiasta ihmisen muksuakaan enää alkaa opettaa kirjoittamaan ja lukemaan kun ei syntyessään jo osannut.
      Olisi pitänyt arvata että suomi24:stä saa juuri näin laadukkaita vastauksia tuollaisilta kaiken tietäviltä.

    • Ei pakko

      Ei pitäisi olla pakko (en tiedä, onko joissain tietyissä roduissa), mutta yleensä pari näyttelyä suositellaan käymään. Onhan ostajallakin hyvä olla ulkopuolisen lausunto koirasta valinnan tukena. Jos rotu kuuluu pevisaan, määrätyt testit täytyy tehdä sekä nartulla että uroksella ennen astutusta. Joillain roduilla luonnetestit.

    • Kymysys

      Kiitos asiallisesta vastauksesta. Taas hieman parempi lähteä näitä juttuja opiskelemaan. Seuraavaksi googlaan mikä on pevisa.

      • Sekundakoiria

        Melko epäilyttävää, että suunnittelee pentuja vaikkei edes ole vielä narttukoiraa. Pentuja voidaan teettää jos koira tai sen suku omaa erinomaisia ominaisuuksia joita haluaa viedä eteenpäin ja jalostaa rotua. 95 % pennuista on pelkkää kuraa eli tehdään vain rahan vuoksi. Onko sinullakin vain raha mielessä ?


      • Ei kasvattajaksi
        Sekundakoiria kirjoitti:

        Melko epäilyttävää, että suunnittelee pentuja vaikkei edes ole vielä narttukoiraa. Pentuja voidaan teettää jos koira tai sen suku omaa erinomaisia ominaisuuksia joita haluaa viedä eteenpäin ja jalostaa rotua. 95 % pennuista on pelkkää kuraa eli tehdään vain rahan vuoksi. Onko sinullakin vain raha mielessä ?

        "Ei kasvattajaksi" jatkaa.... vaikka et haluakaan. Oletko ihan oikeasti hakemassa suomi24-palstalta tietoa siitä, miten ryhtyä kasvattajaksi. Otapa nyt vaikka edes yksi koirankasvatus kirja käteesi ja lue se. Ehkä sitten voit jättää jo suurimman osan näistä typeristä kysymyksistä tekemättä.

        Vielä parempi olisi jos katsot kennelliitosta mitä edellyttää vaikkapa kennelnimen saaminen, etsit sen jälkeen sopivan koirankasvattajan peruskurssin ja ilmoittaudut sinne. Eikä se koirankasvattajan jatkokurssikaan pahaksi olisi....

        http://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja-terveys/kennelnimet


      • Kymysys
        Sekundakoiria kirjoitti:

        Melko epäilyttävää, että suunnittelee pentuja vaikkei edes ole vielä narttukoiraa. Pentuja voidaan teettää jos koira tai sen suku omaa erinomaisia ominaisuuksia joita haluaa viedä eteenpäin ja jalostaa rotua. 95 % pennuista on pelkkää kuraa eli tehdään vain rahan vuoksi. Onko sinullakin vain raha mielessä ?

        Voi jessus. Eikös ole tarkoitus etsiä se mahdollisimman terve koira jonka antaa lisääntyä?????????????????????????????????????
        Nyt 13 v rescuekoirani (narttu)en antanut pentuja tehdä vaikka silloin olisi rahantarvetta ollutkin, koska sen jalat ovat väärät, purenta yksiristikaksi, eikä perimästä tietoakaan. Helpostihan sillä olisi voinut tienata mutta omaan sellaisen jutun kuin moraali ja sydän. Toisin kuin suurin osa "arvostetuista" kasvattajista, jotka teettävät pentuja sairaissa näyttelyissä palkituilla koirilla joilla on sairaita piirteitä kuten mopsit joilla ei kunnolla henki kulje ja silmät putoavat päästä. Näillä sairailla reppanoilla teidän arvostamanne rahantekijät tienaavat isot rahat.
        Minun ei tarvitse tehdä penninjeniäkään rahaa koirilla, olen näet saanut sen verran helvetin suuren perinnön hiljattain joka tulee kulumaan suurelta osin eläinsuojelutoimintaan.
        Haluaisin kasvattaa edes yhden pentueen terveitä onnellisia koiria maailmaan ihan rakkaudesta eläimiin ihan harrastuksekseni vaikka taloudellisella tappiolla. Ja mielestäni jos pennusta otetaan 1500 € se on rahastusta. Moniko "kunnon" kasvattaja kyselee mihin pentu menee ja miten sitä kohdellaan vastaisuudessa sen jälkeen kun on rahat kilahtaneet tilille. Ei monikaan. Minä ottaisin selvää ja kyselisin koiran kuulumisia ja hakisin vaikka pois jos sitä ei kohdella hyvin.

        Olen tehnyt eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoistyötä kakarasta saakka äitini kanssa ja siinä hommassa olen taatusti nähnyt sellaisia asioita mitä ette voi kuvitellakkaan. Ja rahaa on palanut bensana ym. eläinten hyvinvoinnin hyväksi.
        Ja eläinsuojeluporukoilta kaikkea kuulleena voin valaista teille ettei todellakaan kennelliitto ole mikään ylin jumala. Lukekaa näistä sairaista roduista. Moni sekarotuinen on terveempi kuin nämä em. kriteerit täyttävät koirat.
        Että älkää spekuloiko paskaa kun ette tiedä kuitenkaan kaikkea vaikka se niin kiva olisikin.

        Vai typerä kysymys kun kysyy pitääkö koiraa käyttää näyttelyissä että sille saa paperit. Eipä mulle ne paperit niin tärkeät ole koska ne eivät takaa loppujen lopuksi yhtään mitään. Onnellisempi ainakin minun koira on vapaana perunamaasta myyriä kaivaessaan kuin jossain näyttelyssä revittävänä, puunattavana, nyittävänä, kiukuspäisen omistajan kuritettavana kun koira ei osaa seisoa rotumääritelmän kriteerien mukaisesti perse tarpeeksi maataviistäen (mm. sakemannit).
        Taidan unohtaa paperikoirat ja alkaa kehittämään onnellista tervettä koiraa jos teiltä paperienharrastajilta saa näin typeriä vastauksia.
        Kiitos ja anteeksi.


      • Nöyräksi vetää
        Kymysys kirjoitti:

        Voi jessus. Eikös ole tarkoitus etsiä se mahdollisimman terve koira jonka antaa lisääntyä?????????????????????????????????????
        Nyt 13 v rescuekoirani (narttu)en antanut pentuja tehdä vaikka silloin olisi rahantarvetta ollutkin, koska sen jalat ovat väärät, purenta yksiristikaksi, eikä perimästä tietoakaan. Helpostihan sillä olisi voinut tienata mutta omaan sellaisen jutun kuin moraali ja sydän. Toisin kuin suurin osa "arvostetuista" kasvattajista, jotka teettävät pentuja sairaissa näyttelyissä palkituilla koirilla joilla on sairaita piirteitä kuten mopsit joilla ei kunnolla henki kulje ja silmät putoavat päästä. Näillä sairailla reppanoilla teidän arvostamanne rahantekijät tienaavat isot rahat.
        Minun ei tarvitse tehdä penninjeniäkään rahaa koirilla, olen näet saanut sen verran helvetin suuren perinnön hiljattain joka tulee kulumaan suurelta osin eläinsuojelutoimintaan.
        Haluaisin kasvattaa edes yhden pentueen terveitä onnellisia koiria maailmaan ihan rakkaudesta eläimiin ihan harrastuksekseni vaikka taloudellisella tappiolla. Ja mielestäni jos pennusta otetaan 1500 € se on rahastusta. Moniko "kunnon" kasvattaja kyselee mihin pentu menee ja miten sitä kohdellaan vastaisuudessa sen jälkeen kun on rahat kilahtaneet tilille. Ei monikaan. Minä ottaisin selvää ja kyselisin koiran kuulumisia ja hakisin vaikka pois jos sitä ei kohdella hyvin.

        Olen tehnyt eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoistyötä kakarasta saakka äitini kanssa ja siinä hommassa olen taatusti nähnyt sellaisia asioita mitä ette voi kuvitellakkaan. Ja rahaa on palanut bensana ym. eläinten hyvinvoinnin hyväksi.
        Ja eläinsuojeluporukoilta kaikkea kuulleena voin valaista teille ettei todellakaan kennelliitto ole mikään ylin jumala. Lukekaa näistä sairaista roduista. Moni sekarotuinen on terveempi kuin nämä em. kriteerit täyttävät koirat.
        Että älkää spekuloiko paskaa kun ette tiedä kuitenkaan kaikkea vaikka se niin kiva olisikin.

        Vai typerä kysymys kun kysyy pitääkö koiraa käyttää näyttelyissä että sille saa paperit. Eipä mulle ne paperit niin tärkeät ole koska ne eivät takaa loppujen lopuksi yhtään mitään. Onnellisempi ainakin minun koira on vapaana perunamaasta myyriä kaivaessaan kuin jossain näyttelyssä revittävänä, puunattavana, nyittävänä, kiukuspäisen omistajan kuritettavana kun koira ei osaa seisoa rotumääritelmän kriteerien mukaisesti perse tarpeeksi maataviistäen (mm. sakemannit).
        Taidan unohtaa paperikoirat ja alkaa kehittämään onnellista tervettä koiraa jos teiltä paperienharrastajilta saa näin typeriä vastauksia.
        Kiitos ja anteeksi.

        Kyllähän tuli itselle nyt todella nöyrä olotila. Täällähän on joku, jolla on taivaspaikka valmiina. Ei tee koirilla pennutusta rahan takia ja jos tekisi, ei pyytäisi 1500 euroa, koska se on rahastusta. Helevetin suuri perintö kuluu eläinsuojelutyöhön, oi kun södeä ja ihqua. Sinähän ihan pelastat maailman.


      • Sekundakoiria
        Kymysys kirjoitti:

        Voi jessus. Eikös ole tarkoitus etsiä se mahdollisimman terve koira jonka antaa lisääntyä?????????????????????????????????????
        Nyt 13 v rescuekoirani (narttu)en antanut pentuja tehdä vaikka silloin olisi rahantarvetta ollutkin, koska sen jalat ovat väärät, purenta yksiristikaksi, eikä perimästä tietoakaan. Helpostihan sillä olisi voinut tienata mutta omaan sellaisen jutun kuin moraali ja sydän. Toisin kuin suurin osa "arvostetuista" kasvattajista, jotka teettävät pentuja sairaissa näyttelyissä palkituilla koirilla joilla on sairaita piirteitä kuten mopsit joilla ei kunnolla henki kulje ja silmät putoavat päästä. Näillä sairailla reppanoilla teidän arvostamanne rahantekijät tienaavat isot rahat.
        Minun ei tarvitse tehdä penninjeniäkään rahaa koirilla, olen näet saanut sen verran helvetin suuren perinnön hiljattain joka tulee kulumaan suurelta osin eläinsuojelutoimintaan.
        Haluaisin kasvattaa edes yhden pentueen terveitä onnellisia koiria maailmaan ihan rakkaudesta eläimiin ihan harrastuksekseni vaikka taloudellisella tappiolla. Ja mielestäni jos pennusta otetaan 1500 € se on rahastusta. Moniko "kunnon" kasvattaja kyselee mihin pentu menee ja miten sitä kohdellaan vastaisuudessa sen jälkeen kun on rahat kilahtaneet tilille. Ei monikaan. Minä ottaisin selvää ja kyselisin koiran kuulumisia ja hakisin vaikka pois jos sitä ei kohdella hyvin.

        Olen tehnyt eläinsuojeluyhdistyksessä vapaaehtoistyötä kakarasta saakka äitini kanssa ja siinä hommassa olen taatusti nähnyt sellaisia asioita mitä ette voi kuvitellakkaan. Ja rahaa on palanut bensana ym. eläinten hyvinvoinnin hyväksi.
        Ja eläinsuojeluporukoilta kaikkea kuulleena voin valaista teille ettei todellakaan kennelliitto ole mikään ylin jumala. Lukekaa näistä sairaista roduista. Moni sekarotuinen on terveempi kuin nämä em. kriteerit täyttävät koirat.
        Että älkää spekuloiko paskaa kun ette tiedä kuitenkaan kaikkea vaikka se niin kiva olisikin.

        Vai typerä kysymys kun kysyy pitääkö koiraa käyttää näyttelyissä että sille saa paperit. Eipä mulle ne paperit niin tärkeät ole koska ne eivät takaa loppujen lopuksi yhtään mitään. Onnellisempi ainakin minun koira on vapaana perunamaasta myyriä kaivaessaan kuin jossain näyttelyssä revittävänä, puunattavana, nyittävänä, kiukuspäisen omistajan kuritettavana kun koira ei osaa seisoa rotumääritelmän kriteerien mukaisesti perse tarpeeksi maataviistäen (mm. sakemannit).
        Taidan unohtaa paperikoirat ja alkaa kehittämään onnellista tervettä koiraa jos teiltä paperienharrastajilta saa näin typeriä vastauksia.
        Kiitos ja anteeksi.

        Sullakin teot ja sanat ristiriidassa kuten monilla eläinsuojelijoilla. Ollaan niin mahdottomia suojelemaan eläimiä mutta kuitenkin halutaan kasvattaa lisää koiranpentuja ihan vain harrastuksen vuoksi ilman muita tavoitteita. Esim. Pelastus koiria, jälkikoiria ym. Suomikin on täynnä jo valmiiksi kodittomia koiria, eikö sinun tulisi huolehtia niiden hyvinvoinnista ensin ja sitten vasta syytää lisää koira- ainesta maailmaan. Onhan sinulla tuohtakin käytössä joten mikset perusta koirahoitolaa hylätyille koirille.
        Paperit ei todellakaan tee tervettä koiraa mutta vastuulliset kasvattajat ovat onnistuneet jalostamaan terveitä sukuja ja siinä paperit on eduksi koska koiran taustat pystyy selvittämään pitkälle taaksepäin ja poimimaan pois sairaat suvut mahdollisimman hyvin. Ikävä kyllä näyttelyissä lyllertää monenmoista kaunokaista mutta metsään kun vie niin kompastuu ensimmäiseen kiveen. Toki ulkonäkö on plussaa mutta terveys ja käyttöominaisuudet tärkeimmät, tällöin myös hermorakenne on yleensä kunnossa. Terve koira ei myöskään stressaa näyttelyissä.


    • Kymysys

      Tää just ärsyttää "eläinihmisissä". Ovat tietävinään kaikesta kaiken. Minä en ainakaan tiedä kaikkea. Siksi yritän koko ajan opiskella lisää.
      Paikallisessa kissakodissa on aina sellainen ämmien tappelu ja käninä meneillään, että vaikeaa välillä siellä olla. Ei maalaisjärjen häivää joillain päässä.
      Mielestäni kissan kuuluu saada olla ulkona (ei tietenkään keskikaupungilla) eikä kyykkiä koko ikäänsä sisällä. Sisäkissoja ei olekaan. Sairastuvat vaan ja ovat onnettomia ja lihavia. Vanhempieni kissa tuo melkein päivittäin hiiren kun on vapaalla jalalla kaupungin reunamilla. Näin ei tarvita myrkkyjäkään kun luonnollinen hiirten tuhoaja on toimissaan.
      Mitä pahaa jos yrittäisi kasvattaa terveen koira pentueen. Onko maailmassa jo tarpeeksi (kiintiö täynnä) rehellisiä koirankasvattajia???????????????
      Meikäläiset ne usein korjaa näiden "laatukasvattajien" jälkiä.
      Kunpa saisi näiden ihmisten hermorakenteen kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe