Mera pengar till hälsovård?

uppfattning

På sistone har det extraordinära arbetskraftläget av vårdområde fick mycket publicitet. Senast skrev Helsingin Uutiset (s. 6-7, viikonvaihde 8.-9.2.) om detta tema. På yrkesområden finns både arbetslöshet och brist på arbetskraft. Det är inte arbetades heller arbetsgivares marknad.

Det finns många orsaker för det läget. I hälsovård servicer behövdes personal med special utbilding, vad menar att nyutexaminerat kan inte få job. Många av lediga platser är tillfälliga eller vikariat – de lockar man inte. Hälsovård har traditionellt varit matriarkalisk område och kvinnor är ofta dom som sköter om barn i familjer. Om jobbet innehåller mycket skiftarbete eller det ligger långt från hemma, kan det vara svårt att kombinera familjen och arbetet – och många av de lediga platserna år sådana.

Det syns att situation ska bli värre i framtiden. Liksom i andra europeiska länder, ska det åldrande finka folket behöva mera hjälp av social- och hälsovård proffs. Problemet har försökt att lösa med utländsk arbetskaft. Finland har börjat att rekrytera invandrare – nyss också direkt från utomeuropeiska länder.

Jag tycker att vi ska komma ur askan i elden här. Det problemet att man kan inte hitta personal till hälsovårdområde ska inte lösas med att rekrytera utländska folk. Det ska bara irritera människorna och, i värsta fall, producera ett arbetkastet med invandrarbakgrund, som ska göra alla tunga jobb. Enligt min åsikt skulle det vara bättre att höjäs värdering av hälsovårdområde. Ett symbol för det skulle vara högre löner. Det är säkert, att man kunde hitta proffs till alla jobben, om ekonomisk ersättning vore i förhållande till hur tung och värdefull de är. Eller vad tänker ni?

3

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-)

      Spelar ingen roll om katten e svart eller vit, så länge den fångar möss! Detsamma gäller även inom sjukvården , bryr mig inte om personen som sköter om mig är svart eller gul bara jag får den vård jag behöver :)

    • uppfattning

      Tack för ditt åsikt. Det är ju sant, att det behöver inte vara en finsk som sjöter oss. Dessutom, med din metafor av katterna tykcte jag att du slog huvudet på spiken – dom som vårdar oss skulle vara visats som människor inte som djur. Det kan låta vara ett litet stark argument, men man kan ju säga att ofta behandlats invandrarna inte på ett värdigt sätt. Dom skulle betalas lika mycket pengar som finska personalen och ha samma rätter på alla sätt, men verkligheten är annorlunda. Det är för lätta att tramppa ner deras rätter.

      • mera lockande ?

        igen fick vi läsa om att Nödcentralen bara fungerar på finska (svenska yle )Hur vore det med ett rejält lönepåslag åt personal som faktskt ochså i PRAKTIKEN behärskar svenska ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1874
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      234
      1538
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      243
      1497
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      50
      1379
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1318
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1179
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1142
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      154
      1131
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1123
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      899
    Aihe