Jo työelämässä oleville opettajille

Pelokas ja kokematon

Jännittikö teitä paljon ennen enimmäistä vuotta työelämässä? Miten pääsitte pelosta ja jännityksestä eroon?
Tarkoituksena olisi aloittaa työt ensivuonna, mutta jännitän ihan kaikkea opettamiseen liittyvää. Mitä jos kukaan oppilas ei tottelekaan? Mitä jos muut opettajat tuomitsevat minut heti? Mitä jos vanhemmat ajattelevat minusta negatiivisesti?
Minussa on hieman perfektionistin vikaa, eli on mahdollista, että stressaan turhaan. Eihän sitä heti ehkä tarvitsekaan olla täydellinen opettaja. En ole toiminut sijaisopettajana kuin kerran, jonka takia kokemusta ei oikein ole muuta kuin työharjoitteluista.

32

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taidan vaihtaa alaa

      "Jännittikö teitä paljon ennen enimmäistä vuotta työelämässä?"

      Kyllä jännitti.

      "Miten pääsitte pelosta ja jännityksestä eroon?"

      Valvoin ekan yön ennen ensimmäistä työpäivää. Aika nopeasti tämä tappava 25h opetusta viikossa -tahti sitten imaisi mukaansa eikä jäänyt aikaa jännittää tai tehdä ylipäänsä mitään muutakaan. Tätä se on ekat lukuvuodet.

      "Mitä jos kukaan oppilas ei tottelekaan?"

      Aivan normaalia. Opettajan ekoina työvuosina ei kukaan opi tunneilla yhtikäs mitään ja se on täysin tavallista.

      "Mitä jos muut opettajat tuomitsevat minut heti?"

      Täysin normaalia tämäkin. Opettajanhuoneissa on oma hierarkia jossa vastatullut on täysin pohjalla. Joudut sylkykupiksi ja juorujen sekä selkäänpuukotuksen uhriksi. Naamatusten kaikki kyllä teeskentelevät ystävällistä.

      Epäystävällisen suhtautumisen huomaat pienistä jutuista ja kiusaaminen on lähinnä naureskelua, kulmien kohottelua ja hiljaisuutta tietyissä kohdissa. Opit huomaamaan merkitsevät katseet ja selänkääntämiset.

      "Mitä jos vanhemmat ajattelevat minusta negatiivisesti?"

      Se on tässä työssä arkea. Olet paitsi lasten opettaja, myös vanhempien sylkykuppi ja psykologi.

      "Minussa on hieman perfektionistin vikaa"

      Se kyllä karisee jos tässä työssä aiot toimia.

    • opex

      Kaikkiahan jännittää, mutta valitettavasti se pitää yleensä pystyä peittämään. Noh, ekaluokkalaisille kai voi vielä sanoa, että opea jänskättää, mutta jos oikeasti ääni tärisee ja polvet sheikkaa, niin kyllä on uskottavuus koetuksella.

      Voisinpa tässä sanoa, että ei hätää, kaikki kyllä järjestyy. Todellisuus on kuitenkin sellainen, että opettaja tarvitsee suhteellisen paksun nahkan. Kyllä me saamme mukavaakin palautetta - itse asiassa aika useinkin - mutta kaikki meistä joutuvat kuitenkin myös niihin tilanteisiin, joissa kuraa tulee niskaan teet sitten niin tai näin.

      Opettajan tärkeimpiä taitoja on keskeneräisyyden ja epätäydellisyyden sietokyky. Oppilailla ja huoltajilla ja kollegoillakin voi olla ihan omia juttujaan, joita he sinuun purkavat, vaikka kuinka yrittäisit tehdä oikein ja hyvin. Varaudu siihen, että osa luokista/oppilaista/kollegoista/huoltajista on vaikeita, etkä välttämättä saa kaikkea mahdollista sujumaan taiteen sääntöjen mukaan. Sen kanssa on vain elettävä. Ensimmäiset ikävät kokemukset kirpaisevat, mutta aika pian se nahka paksuuntuu.

      Täydellisyyttä ei tällä alalla ole olemassakaan, joten siihen pyrkiminen ei kannata. Keskity miettimään niitä asioita, joissa olet onnistunut. Virheistäkin oppii, mutta turha niihin on jäädä vellomaan.

      Toivottavasti päädyt kivaan työyhteisöön, josta saat tukea; kyllä sellaisiakin on.

    • kokenut muttei kiusa

      VASTAUS & KOMMENTTI kohtaan:
      ""Mitä jos muut opettajat tuomitsevat minut heti?"

      Täysin normaalia tämäkin. Opettajanhuoneissa on oma hierarkia jossa vastatullut on täysin pohjalla. Joudut sylkykupiksi ja juorujen sekä selkäänpuukotuksen uhriksi. Naamatusten kaikki kyllä teeskentelevät ystävällistä.

      Epäystävällisen suhtautumisen huomaat pienistä jutuista ja kiusaaminen on lähinnä naureskelua, kulmien kohottelua ja hiljaisuutta tietyissä kohdissa. Opit huomaamaan merkitsevät katseet ja selänkääntämiset."

      OPETUSALA (perusopetuksesta korkeakouluun) ON PAHIN TYÖPAIKKAIUSAAMISEN AREENA. TÄMÄ ON TUTKIMUKSIN TODETTU ASIA.
      OAJ ja MUUT JÄRJESTÖT VIIS'VEISAA TÄSTÄ TILANTEESTA.

      OPETUSALAN PITÄISI OLLA ESIMERKKINÄ MYÖS HYVÄSTÄ TYÖILMAPIIRISTÄ, MUTTA TOISIN ON ASIA.

      TÄMÄ ASIA ON MYÖS TABU.

      • yh äitii

        opettajiksi on kautta aikojen valikoitunut ns. vahvan itsetunnon omaavia ihmisiä jotka siis todellisuudessa ovat persoonallisuus ja luonnehäiriöisiä narsisteja, sadisteja, psykopaatteja, pervoja, kiihkoilijoita, suoraan sanoen hulluja. systeemi ruokkii tätä koska opettajankoulutuslaitokset ja koulut ja kunnallinen valtapolitiikka koplautuvat toisiinsa ja tulos on sitä myöten selvä


      • norkki
        yh äitii kirjoitti:

        opettajiksi on kautta aikojen valikoitunut ns. vahvan itsetunnon omaavia ihmisiä jotka siis todellisuudessa ovat persoonallisuus ja luonnehäiriöisiä narsisteja, sadisteja, psykopaatteja, pervoja, kiihkoilijoita, suoraan sanoen hulluja. systeemi ruokkii tätä koska opettajankoulutuslaitokset ja koulut ja kunnallinen valtapolitiikka koplautuvat toisiinsa ja tulos on sitä myöten selvä

        Ja yh-äideiksi päätyy täydelliset ihmiset?


      • kokemuksista oppinut

        Jos mahdollista, kannattaa mennä heti alusta asti itsevarmalla asenteella opettajainhuoneeseen ja antaa kuva, että kaikki on 100% hallinnassa, vaikka sisäisesti epävarma olisikin. Sillä kaikkea, mitä luokassa tai opettajainhuoneessa sanot tai teet, voidaan käyttää sinua vastaan. Kannattaa myös hankkia sellainen harrastus, joka ei liity työhön tai työkavereihin tai jotain muuta sellaista, mikä on vastapainoa työlle. Itsetuntoa ei pidä rakentaa oman opettajuutensa varaan eikä sille, mitä kollegat, oppilaat tai heidän vanhempansa sinusta ajattelevat. Itse ymmärsin vasta vuoden työssä oltuani, miksi pedagogisissa puhuttiin opettajaminästä, jonka on hyvä olla muusta minästä erillinen. Kaikki, mitä koulussa tapahtuu, tapahtuu opettajaminälle, ei sinulle. Pää kylmänä, vaikka joskus hankalia tilanteita tulisikin ja pääasia, että palkka maksetaan kerran kuukaudessa.


      • opex
        kokemuksista oppinut kirjoitti:

        Jos mahdollista, kannattaa mennä heti alusta asti itsevarmalla asenteella opettajainhuoneeseen ja antaa kuva, että kaikki on 100% hallinnassa, vaikka sisäisesti epävarma olisikin. Sillä kaikkea, mitä luokassa tai opettajainhuoneessa sanot tai teet, voidaan käyttää sinua vastaan. Kannattaa myös hankkia sellainen harrastus, joka ei liity työhön tai työkavereihin tai jotain muuta sellaista, mikä on vastapainoa työlle. Itsetuntoa ei pidä rakentaa oman opettajuutensa varaan eikä sille, mitä kollegat, oppilaat tai heidän vanhempansa sinusta ajattelevat. Itse ymmärsin vasta vuoden työssä oltuani, miksi pedagogisissa puhuttiin opettajaminästä, jonka on hyvä olla muusta minästä erillinen. Kaikki, mitä koulussa tapahtuu, tapahtuu opettajaminälle, ei sinulle. Pää kylmänä, vaikka joskus hankalia tilanteita tulisikin ja pääasia, että palkka maksetaan kerran kuukaudessa.

        Olenkin aina ihmetellyt, miten kummassa ja miksi kummassa huonot opettajat, jotka eivät välitä työstään ja oppilaistaan ja jotka saavat jatkuvasti huonoa palautetta, oikein jaksavat työssään. Miksi he eivät vain vaihda alaa? Nyt se selvisi, syy on opettajaminä. Huhhuh.

        Ammattirooli on tietysti kaikilla, mutta tuo asenne ei ole oikea tapa työskennellä lasten ja nuorten kanssa. Tietty etäisyys ja ammatillisuus kuuluu asiaan, mutta tätä työtä tehdään kuitenkin persoonalla.

        Tuskinpa pedagogisissa opinnoissa on tarkoitettu, että open pitää tai kannattaa luoda itsestään erillinen feikkiminä töitä varten. Jos sellainen on tarpeen, jotain on vialla.


      • kokemuksista oppinut
        opex kirjoitti:

        Olenkin aina ihmetellyt, miten kummassa ja miksi kummassa huonot opettajat, jotka eivät välitä työstään ja oppilaistaan ja jotka saavat jatkuvasti huonoa palautetta, oikein jaksavat työssään. Miksi he eivät vain vaihda alaa? Nyt se selvisi, syy on opettajaminä. Huhhuh.

        Ammattirooli on tietysti kaikilla, mutta tuo asenne ei ole oikea tapa työskennellä lasten ja nuorten kanssa. Tietty etäisyys ja ammatillisuus kuuluu asiaan, mutta tätä työtä tehdään kuitenkin persoonalla.

        Tuskinpa pedagogisissa opinnoissa on tarkoitettu, että open pitää tai kannattaa luoda itsestään erillinen feikkiminä töitä varten. Jos sellainen on tarpeen, jotain on vialla.

        Tarkoitin, että opettajan ei pidä ottaa työssään tapahtuvia asioita henkilökohtaisesti siten, että asiat vaikuttavat minäkuvaan ja itsetuntoon. Jos oppilas sanoo sinua läskiksi, ei sinun tarvitse ajatella olevasi läski tai jos kollega sanoo, että opetustyylisi on liian persoonallinen, ei kritiikki kohdistu sinuun, vaan opetustyyliisi, joka on osa ammattiasi. Kysymys ei ole feikkaamisesta, vaan rajan vetämisestä työn ja yksityiselämän välille. Ajattelin itse vielä pedagogisissa, ettei erillistä opettajaminää tarvitse tai välttämättä edes voi olla ja että opettaja voi avata persoonansa hyvinkin pitkälle, kunnes tällä asenteella tuli työelämässä niin sanotusti turpaan ja opin varovaisemmaksi.


    • Jo vain

      "...tappava 25 h opetusta viikossa..." No enpä viitsisi noilla tunneilla valittaa. Itse opetin aina keskimäärin 28 tuntia viikossa eli joissain jaksoissa tunteja oli esim. 32 viikossa. Tietysti olisin voinut opettaa viitenä päivänä viikossa sen seitsemän tuntia, mutta kun ei niitä tunteja enempää riittänyt. Ja ihan hyvin jaksoin, en ymmärä miten noin vähän tunteja pitävät opettajat tekevät jotta voivat kutsua työtään työksi. Eläkkeellä olen jo, että toki se kokemus toi varmuutta opettamiseen. Mukavaa aikaa se oli, ja ne pitkät ja säännölliset lomat, ah! Kyllä opettajan työ on ammateista helpoimpia. Tiedän kun olen itse sitä elämäni tehnyt. Mutta ainahan mimosankukia riittää.

    • Tätä päivää

      Kuinkahan monta samanaikaisopetustatuntia pidit viikossa? Mitä teit YT-ajalla ja raportoitko kaiken? Millaisia kehittämishankkeita toteutit? Millaisia tukitoimia suunnittelit ja toteutit kielellisistä, hahmottamisen tai tarkkaavaisuudenvaikeuksista kärsiville tai käytöksen ongelmaa omaaville? Miten kehityit työssäsi pitkän urasi aikana? Millaisia ideoita sinulla on oppilaiden metakongnitiivisten taitojen kehittämiseen?

    • Hyvästi opetusala

      Kyllähän opetustyötä voi tehdä vaikka 168 tuntia viikossa jos niihin tunteihin suhtautuu asenteella että "menen sinne ja opetan". Harmi että opettajalta odotetaan nykyaikana jonkin verran muutakin. Tunnit pitäisi esim. suunnitella. Ja yhtä aikaa pitää olla niin oppilaiden kuin vanhempienkin psykologi, paras kaveri ja lähiomainen.

      Koulua "kehitetään" ja olet yhdessä projektissa projektipäällikkö, toisessa projektisuunnittelija. Teet yhteistyötä yhteistyöoppilaitosten opettajien kanssa. Samaan aikaan tuntuu että koko kunnan sivistystoimi on salaliitossa sua vastaan. Jatkuvat organisaatiomuutokset, ketjutetut pätkätyöt, työnkuvan muutokset, lomautukset ja yt-neuvottelut ovat olleet arkea ainakin omissa työpaikoissani.

      Jokainen koulun työntekijä pelkää oman paikkansa puolesta ja opettajanhuoneessa on kaikki kaikkia vastaan -taistelu. Rehtori hönkii niskaan, mulkut kollegat haittaavat työtäsi tahallaan. Samaan aikaan pitäisi tehdä yhteistyötä niin aineryhmän muiden opettajien, erityisopettajien, kouluavustajien, koulusihteerin, atk-tukihenkilön, koulupsykologin, kuraattorin kuin sosiaaliviranomaisten ja jopa poliisin kanssa.

      Epäilemättä opetustyö on ollut paljon helpompaa joskus 1980-luvulla. Meilläkin opettajanhuoneen vanhat kävyt joskus kaiholla muistelevat niitä aikoja kun oli vielä aikaa käydä vaikka kollegoiden kanssa kahville. Nykyisin aika menee raporttien täyttelyyn ja seuraavaan tuntiin valmistautumiseen. Hyvä jos kerkiää jossain välissä eväät haukata.

      En kyllä suosittele opetustyötä kenellekään. Vaihdan itsekin alaa kunhan nykyinen määräaikaisuuteni päättyy tämän lukukauden loppuun.

    • nänäänänänäänän

      Em. kirjoitus kertoo kyllä opetusalan ongelmasta. Ongelman ydin ovat itse opettajat jotka tärkeilynsä siivittäminä suostuvat mihin tahansa. Opettajat ovat mielestään korvaamattomia lähes missä tahansa koulun toiminnassa. Projektit, raportit ym haistapaskatouhut ovat yleensä opettajien itsensä ehdottamia. Tiedän tämän koska olen opettajana itsekin toiminut.

      Tottakai töitä on liikaa kun työntekijät itse niitä lisää hankkibvat.

      • opex

        Tasan tarkkaan et ole opettaja. Oletko käynyt tekemässä jonkin sijaisuuden joskus?

        Opettajat opettavat, ei heillä ole koulutoimessa sellaista asemaa, että he edes voisivat polkaista omin nokkinensa jotain projekteja käyntiin, ellei sitten kyseessä ole suoraan opettamiseen liittyvä opetusprojekti. Raportointi- ja kokoustamisvaatimukset tulevat esimiesten käskyinä. Ei kukaan kirjoita raportteja huvikseen. Lainsäätäjä ja kouluviraston byrokraatit ja jotkut rehtorit niitä hommia keksivät.

        Nytkin on edessä opetussuunnitelmauudistuksen läpivieminen. Sitä varten pitää joka kunnassa perustaa kustakin aineesta ryhmä asiaa miettimään ja suunnitelmat tekemään. Voin kertoa, että vapaaehtoisia ryhmien jäseniksi tai puheenjohtajiksi ei ole ihan pilvin pimein. "Tarve" uudistukselle tulee suoraan poliitikoilta; jokainen hallitus haluaa jättää oman puumerkkinsä kouluun. Opettajilla ei ole mitään halua uudistaa suunnitelmia muutaman vuoden välein.


      • opettajanpersereikä
        opex kirjoitti:

        Tasan tarkkaan et ole opettaja. Oletko käynyt tekemässä jonkin sijaisuuden joskus?

        Opettajat opettavat, ei heillä ole koulutoimessa sellaista asemaa, että he edes voisivat polkaista omin nokkinensa jotain projekteja käyntiin, ellei sitten kyseessä ole suoraan opettamiseen liittyvä opetusprojekti. Raportointi- ja kokoustamisvaatimukset tulevat esimiesten käskyinä. Ei kukaan kirjoita raportteja huvikseen. Lainsäätäjä ja kouluviraston byrokraatit ja jotkut rehtorit niitä hommia keksivät.

        Nytkin on edessä opetussuunnitelmauudistuksen läpivieminen. Sitä varten pitää joka kunnassa perustaa kustakin aineesta ryhmä asiaa miettimään ja suunnitelmat tekemään. Voin kertoa, että vapaaehtoisia ryhmien jäseniksi tai puheenjohtajiksi ei ole ihan pilvin pimein. "Tarve" uudistukselle tulee suoraan poliitikoilta; jokainen hallitus haluaa jättää oman puumerkkinsä kouluun. Opettajilla ei ole mitään halua uudistaa suunnitelmia muutaman vuoden välein.

        Tasan tarkkaan olen ollut opettaja. Olin virassa aineenopettajana 7 vuotta. Nykyisin irtisanoutuneena ansiosidonnaisella (AAAAHHHH!!!!). Toki olen niitä sijaisuuksiakin tehnyt. Nykyisellään en enää viitsi itseäni opettajaksi mainostaa- sen verran noloa porukkaa nykyisellään.

        Projekteilla tarkoitan niitä koulun sisäisiä ´´pikkuhankkeita´´, joita opettajat puuhastelevat ja itse ideoivatkin. Ainakin entisellä työpaikallani oli vakiintunut käytäntö, jonka mukaan kukkahattutädit kokouksen aikana keksivät projekteja, juhlia, uusia käytänteitä tai mitä tahansa uutta hommaa itselleen. Tilannetta pahensi se, että rehtori oli yksi noista kukkahattutädeistä. Rehtorillakin olisi mahdollisuus karsia turhaa byrokratiaa, jos vaan niin haluaisi.

        Opettajat ja reksit ovat kuitenkin samasta puusta veistettyjä. Tehdään itselle tärkeää tekemistä aivan liikaa, että voidaan sitten huokailla kuinka rankkaa on (mutta samalla kuitenkin niiiiin ihanaa)

        Vikaahan on myös OAJ:ssä, joka ei tee mitään asioiden järkevän kehityksen suhteen. Kunnat ja oph taas uudistavat ainoastaan uudistamisen vuoksi. (opetussuunnitelma uudistetaan väkisin muutaman vuoden välein ilman pohdintaa siitä että onko muutokseen tarvetta)


      • opex
        opettajanpersereikä kirjoitti:

        Tasan tarkkaan olen ollut opettaja. Olin virassa aineenopettajana 7 vuotta. Nykyisin irtisanoutuneena ansiosidonnaisella (AAAAHHHH!!!!). Toki olen niitä sijaisuuksiakin tehnyt. Nykyisellään en enää viitsi itseäni opettajaksi mainostaa- sen verran noloa porukkaa nykyisellään.

        Projekteilla tarkoitan niitä koulun sisäisiä ´´pikkuhankkeita´´, joita opettajat puuhastelevat ja itse ideoivatkin. Ainakin entisellä työpaikallani oli vakiintunut käytäntö, jonka mukaan kukkahattutädit kokouksen aikana keksivät projekteja, juhlia, uusia käytänteitä tai mitä tahansa uutta hommaa itselleen. Tilannetta pahensi se, että rehtori oli yksi noista kukkahattutädeistä. Rehtorillakin olisi mahdollisuus karsia turhaa byrokratiaa, jos vaan niin haluaisi.

        Opettajat ja reksit ovat kuitenkin samasta puusta veistettyjä. Tehdään itselle tärkeää tekemistä aivan liikaa, että voidaan sitten huokailla kuinka rankkaa on (mutta samalla kuitenkin niiiiin ihanaa)

        Vikaahan on myös OAJ:ssä, joka ei tee mitään asioiden järkevän kehityksen suhteen. Kunnat ja oph taas uudistavat ainoastaan uudistamisen vuoksi. (opetussuunnitelma uudistetaan väkisin muutaman vuoden välein ilman pohdintaa siitä että onko muutokseen tarvetta)

        Uudet käytänteet ja juhlat eivät mielestäni ole byrokratiaa. Ja jos joku keksii itselleen töitä, niin mikäs siinä. Eri asia on, jos turhaan työhön pakotetaan.

        Kyllähän kouluissa on pakko joskus miettiä niitä käytänteitäkin uusiksi. Sopisivatko mielestäsi vaikkapa 1940-luvun käytänteet suorilta nykykouluun? Tai onko juhlien järjestäminen väärin tai turhaa, puhumattakaan byrokratiaa?

        Jos on jokin raja uudistuksilla, niin on varmaan niiden vastustamisellakin. Itse en ole törmännyt kollegoihin, jotka haalisivat itselleen raportointi- tai uudistusvelvollisuuksia turhaan. Juhlat ja vaikkapa kiusaamisen estämiseen pyrkivät projektit ovat osa opettajan työtä; kaipa siihen nyt jotain muutakin kuuluu kuin oppitunnit sentään.

        Mukavia vapaaherran päiviä sinulle, hyvä Opettajanpersereikä. Nimimerkistäsi ja tarinastasi selvästi huomaa, että sinulla on varaa nimitellä muita noloksi porukaksi ja kukkahattutädeiksi.


      • opettajanpersereikä
        opex kirjoitti:

        Uudet käytänteet ja juhlat eivät mielestäni ole byrokratiaa. Ja jos joku keksii itselleen töitä, niin mikäs siinä. Eri asia on, jos turhaan työhön pakotetaan.

        Kyllähän kouluissa on pakko joskus miettiä niitä käytänteitäkin uusiksi. Sopisivatko mielestäsi vaikkapa 1940-luvun käytänteet suorilta nykykouluun? Tai onko juhlien järjestäminen väärin tai turhaa, puhumattakaan byrokratiaa?

        Jos on jokin raja uudistuksilla, niin on varmaan niiden vastustamisellakin. Itse en ole törmännyt kollegoihin, jotka haalisivat itselleen raportointi- tai uudistusvelvollisuuksia turhaan. Juhlat ja vaikkapa kiusaamisen estämiseen pyrkivät projektit ovat osa opettajan työtä; kaipa siihen nyt jotain muutakin kuuluu kuin oppitunnit sentään.

        Mukavia vapaaherran päiviä sinulle, hyvä Opettajanpersereikä. Nimimerkistäsi ja tarinastasi selvästi huomaa, että sinulla on varaa nimitellä muita noloksi porukaksi ja kukkahattutädeiksi.

        Uudet käytänteet eivät ole byrokratiaa, mutta usein turhia työllistäviä muutoksia. Siinähän todellakaan ei ole mitään vikaa jos itselleen keksii lisää töitä. Usein käy kuitenkin niin, että toteutus jaetaan ideoinnin jälkeen muulle opettajakunnalle...ainakin osittain.

        1940-luvun käytänteet eivät varmastikaan sovi nykypäivään - siitähän tässä ei ole kysekään. Uudistaminen lukukausittain ja uudistaminen 70 vuoden välein lienevät kaksi eri asiaa... Juhlien järjestäminen ei ole turhaa, mutta pakonomainen uusien juhlien ja teemapäivien järjestäminen on. Jokainen opettajahan voi itsekseen luokkansa tai ryhmiensä kanssa jokaisesta päivästä teemapäivän tai juhlapäivän. Useasti yhden päähänpisto on kaikkien homma.

        Olemme selvästikin olleet eri opekokouksissa. Niissä kokouksissa, joissa minä olen istunut ovat opettajat ja rehtorit tohkeissaan keksineet itselleen lisää tekemistä. Esimerkkinä läksyjen kirjaaminen pedanettiin. Jo on h elvetti, jos pentujen laiskuus menee siihen, ettei tarvitse tunnilla edes senvertaa olla hereillä, että tietäisi läksyt!

        Kiitos toivotuksistasi! Aion viettää mukavia hetkiä vapaaherrana. En tiedä miten nimimerkistäni huomaa sen, että minulla on varaa nimitellä opettajia noloiksi kukkahattutädeiksi. Kysehän ei ole siitä, että jollain olisi varaa tai, että se olisi haukkumista. Eiköhän tuo ole nykyisin ihan todettu facta...ikävä kyllä. Olenhan minäkin opettaja vaikkakin tällä hetkellä ainoastaan koulutukseltani.


    • Jo vain

      No, jäin eläkkeelle vuosi sitten. Kyllä olin mukana useammassa työryhmässä, ei tehnyt tiukkaa. Pidin yhteyttä moniin tahoihin, erityisopetuksesta integroituja oli aina tunneillani mukana, heitä opetin heidän aikataulullaan ja tein omat matskut heitä varten. Tunnit tein kotona.
      Mutta kun ei sen työn pidä olla vain kivaa. Kyllä se on niin, että työn pitääkin väsyttää. Eihän se mitää lepoa ole se työn tekeminen.
      En edelleenkään ymmärrä miksi silloisetkin kollegat niin kovin paloivat loppuun. Luulen kylläkin että se johtuu omasta kokemattomuudesta ja loputtomista odotuksista itseään ja myös työtään kohtaan.
      Tiedän mistä puhun, kyllä niitä YT-ajasta stressaavia ja verso/ kiva/nepsu hankkeet ja muut on meilläkin tuttuja. Mutta rakkaat ihmiset - se on vain työtä. Lomailla voi sitten niillä pitkillä lomilla, Ja ne oli oikeasti parasta.

    • töttöröö

      opettajana toimii sellainen henkilö jonka terveydelliset taustat eivät sitä mielestäni sallisi.

      • opettajanpersereikä

        Lisäisin vielä tähän hyvään määritelmääsi, että opettaja on henkilö, joka yrittää tehdä itsestään tärkeämmän mitä on, yrittämällä tehdä muutoksia, joita ei tarvitsisi tehdä kyvyillä joita hänellä ei ole.


      • mietin vaan
        opettajanpersereikä kirjoitti:

        Lisäisin vielä tähän hyvään määritelmääsi, että opettaja on henkilö, joka yrittää tehdä itsestään tärkeämmän mitä on, yrittämällä tehdä muutoksia, joita ei tarvitsisi tehdä kyvyillä joita hänellä ei ole.

        Mikäs sitten on henkilö, joka elää yhteiskunnan loisena ja solvaa netissä entistä ammattikuntaansa?


      • opettajanpersereikä
        mietin vaan kirjoitti:

        Mikäs sitten on henkilö, joka elää yhteiskunnan loisena ja solvaa netissä entistä ammattikuntaansa?

        Se olen esimerkiksi minä, joka on nostanut kädet pystyyn tämän mahdottoman alan ammattikunnan edessä. Saattoi ehkä mennä hieman solvaamisenkin puolelle, toisaalta ihmettelen ihmisiä, jotka ummistavat silmänsä opetusalan ongelmilta. Kritiikki on mielestäni paikallaan, kun iso osa opettajakunnasta suuntaa energiansa egonsa pönkittämiseen ja puuhasteluun varsinaisen opettamisen ja oppilastyön sijaan.

        Mitä tulee loisimiseen, olen loinen mikäli ansiosidonnaisen nostaminen maassamme loisimista on. Mielestäni lakien mukaan toimiminen on tässä yhteiskunnassa jo tarpeeksi moralistista. Eihän tuo ansiosidonnainen ole osaltani kuin 1700-1800/ kk, mutta se riittää elämiseen ja säästämiseenkin omalla kohdallani. Helpotusta tuo velattomat autot ja asunto sekä n 60 000€:n pesämuna


    • Filosohva

      Minut kesytettiin ja nöyryytettiin kiusaamalla ja syrjimällä. Otettiin luulot pois. Minäkin luulin olevani erittäin tärkeä henkilö. Nyt olen viisastunut ja haluan kuolla. Antaa muiden menestyä ja tuhoutua. Jumala rankaisee heitä päivänä, josta ei ole mitään epäselvyyttä.

      • Jo vain

        No jopas täällä ovat aggressiot heränneet! Ei minusta opettaminen ollut vaikeaa, kolmen aineen ope lukiossa ja yläkoulun tunteja siihen päälle, tottahan tuli tarkastetetua kokeita yms. illat, viikonloput ja joskus syys/talvilomatkin. Mutta itsepä valitsin, perhekin voi hyvin. Lapset oppivat työnteon mallin, kesälomat olivat upeita yhdessäolon kuukausia mökillä. En kyllä ymmärrä tuota ansiosidonnaiselle heittäytymistä, kylläpä epäilen provoksi, mutta niinpä epäillään tätä minunkin kirjoitustani. Onhan meitä monenlaisia opettajia - minä oikein mietin joskus että jos jotain vielä opiskelisi itse lisää kun virkeyttä riittää. Ehkä vain kuulun gramofonineulalla rokotettuihin.
        Opsit uusitaan tietyin väliajoin, selvähän se on. Se kuuluu siihen työhön, ei sen kummempaa. Itse seuraan hyvin kiinnostuneena lukion tuntijakosuunnitelmia juri nyt. Ja pakko sanoa että hurjalta näyttää. Jos vanhemmilla ja lapsella ei ole homma hanskassa, niin opoilla on hurja urakka edessään. Mutta jos open homma tuntuu liian raskaalta, niin vaihtakaa ammattia hyvät ihmiset! Opettajainhuoneen henki paranee kertaheitolla!


    • opettajanpersereikä

      Eipä täällä ainakaan vähään aikaan opettamisen vaikeudesta olla puhuttu, tai ainakaan itse en ole puhunut. Itse yritin valottaa opetusalan vinoutumasta, joka on johtanut loputtomaan puuhasteluun, muutoshakuisuuteen ja tehottomuuteen. Toisin sanoen opettajan toiminnan keskiössä eivät ole oppilaat, vaan kaikki muu sälä...

      Opsien säännöllinen muuttaminen kuuluu mielestäsi asiaan... Oletko miettinyt miksi niitä muutetaan. Siksikö kun niin kuuluu tehdä? Eihän tuossa mekaanisessa säännöllisessä muutoksessa ole mitään järkeä. Kaltaisiasi kritiikittömiä mukana menijöitä opettajissa riittää; tehdään asioita miettimättä täytyykö niitä yleensäkään tehdä.

      Mitä osaa ansiosidonnaiselle siirtymisessä et ymmärtänyt? Miksi en pitäisi pientä taukoa, kun kerran niin voin tehdä. Tosin en minäkään ymmärtänyt väitettäsi siitä että lapsesi oppivat oikeaa työnteon mallia tehdessäsi töitä iltaisin viikonloppuisin ja lomaisin. Ihmisenkö ei pidä levätä?

      • opex

        Ihmeen paljon sinua tuntuu tämä opetusala kaikesta huolimatta kiinnostavan, kun täällä pyörit.

        Ikävää, että sinulle on sattunut tuollaisia kokemuksia. Ne ovat varmasti sinulle ihan totta. Itse en ole kyllä moiseen asenteeseen eli turhaan muutoshakuisuuteen törmännyt ikinä ruuhka-Suomen isoilla yläkouluilla, ellei sitten oteta lukuun paria reksiä ja kouluvirastoa.

        Minä en syytä sinua loiseksi, hyvä Perseenreikä, koska selvästi huomaan, että et ole työkuntoinen. Ylenpalttinen kyynisyys on työuupumuksen oire, eikä pahasti loppuun palaneen ihmisen paikka olekaan koululuokassa.


      • openväliliha
        opex kirjoitti:

        Ihmeen paljon sinua tuntuu tämä opetusala kaikesta huolimatta kiinnostavan, kun täällä pyörit.

        Ikävää, että sinulle on sattunut tuollaisia kokemuksia. Ne ovat varmasti sinulle ihan totta. Itse en ole kyllä moiseen asenteeseen eli turhaan muutoshakuisuuteen törmännyt ikinä ruuhka-Suomen isoilla yläkouluilla, ellei sitten oteta lukuun paria reksiä ja kouluvirastoa.

        Minä en syytä sinua loiseksi, hyvä Perseenreikä, koska selvästi huomaan, että et ole työkuntoinen. Ylenpalttinen kyynisyys on työuupumuksen oire, eikä pahasti loppuun palaneen ihmisen paikka olekaan koululuokassa.

        Eikö asia voi kiinnostaa vaikkei olisikaan asian kanssa tekemisissä? Kiinnostaako sinua rikoselokuvat vaikka et olekaan rikollinen?

        Olen koulutukseltani opettaja. Olen toiminut opettajana lähes kymmenen vuotta. Olen toki nyt työttömänä, mutta mahdollisesti jossain vaiheessa opetusalallekin hakeutumassa. Olen kuitenkin kiinnostunut OPETUSTYÖSTÄ vaikkakin OPETUSALA on mädäntynyt. Ylipäätään mielestäni tälle palstalle kirjoittavan ei tarvitse työskennellä opetusalalla eikä hänellä tarvitse olla alan koulutusta. Riittää, että hänellä on jotain sanottavaa opetusalalta. Omassa tapauksessani esitin kritiikkiä, josta et nähtävästikään pitänyt, koska lokeroit kritiikkini kyynisyydeksi. Ovatko kriitikot siis kyynikkoja?

        Ruuhkasuomen kouluissa en ole opettanut (kai tämä tarkoittaa pääkaupunkiseutua). En ole nähnyt järkeväksi sinnepäin muuttoa, kun nuo palkat ovat siellä samat kuin muuallakin Suomessa, asuinkustannusten ollessa moninkertaisia näihin syrjäseutuihin verrattuna. Täällä syrjäkylillä Siwan kassaneiti elää yhtä leveästi kuin ope stadissa...

        En ole nyt palkkatyössä mutta kuitenkin työkuntoinen. Palkkatöiden puuttuessa voin tehdä muita bisneksiäni...heheheheheeee!


      • opex
        openväliliha kirjoitti:

        Eikö asia voi kiinnostaa vaikkei olisikaan asian kanssa tekemisissä? Kiinnostaako sinua rikoselokuvat vaikka et olekaan rikollinen?

        Olen koulutukseltani opettaja. Olen toiminut opettajana lähes kymmenen vuotta. Olen toki nyt työttömänä, mutta mahdollisesti jossain vaiheessa opetusalallekin hakeutumassa. Olen kuitenkin kiinnostunut OPETUSTYÖSTÄ vaikkakin OPETUSALA on mädäntynyt. Ylipäätään mielestäni tälle palstalle kirjoittavan ei tarvitse työskennellä opetusalalla eikä hänellä tarvitse olla alan koulutusta. Riittää, että hänellä on jotain sanottavaa opetusalalta. Omassa tapauksessani esitin kritiikkiä, josta et nähtävästikään pitänyt, koska lokeroit kritiikkini kyynisyydeksi. Ovatko kriitikot siis kyynikkoja?

        Ruuhkasuomen kouluissa en ole opettanut (kai tämä tarkoittaa pääkaupunkiseutua). En ole nähnyt järkeväksi sinnepäin muuttoa, kun nuo palkat ovat siellä samat kuin muuallakin Suomessa, asuinkustannusten ollessa moninkertaisia näihin syrjäseutuihin verrattuna. Täällä syrjäkylillä Siwan kassaneiti elää yhtä leveästi kuin ope stadissa...

        En ole nyt palkkatyössä mutta kuitenkin työkuntoinen. Palkkatöiden puuttuessa voin tehdä muita bisneksiäni...heheheheheeee!

        Eikö sinusta ole kyynistä sanoa, että koko opetusala on mädäntynyt? Jos tämä pitää paikkansa, kritisointi on aivan turhaa, koska ei ole mitään mieltä yrittää parantaa asiaa, joka on jo avun tuolla puolen. Itse en jaksaisi olla kiinnostunut täysin mädistä asioista. Miksi ihmeessä menisit uudelleen opettajaksi, kun ala kerran on kokonaan mätä? Miksi et keskity muihin bisneksiisi? Miksi niissä muuten on noin paljon nauramista?

        Sinulla on siis jotain sanottavaa opetusalasta. Tähän mennessä et ole kyllä mielestäni sanonut mitään, mistä voisi syntyä jotain järjellistä keskustelua. Mielestäsi kaikki muut opettajat ovat noloa porukkaa ja koko ala on mätä. Miten siis tästä eteenpäin? Nolot kukkahattutädit lienevät niin onnettomia, että tuskin saavat perustaltaan mätää systeemiä korjattua. Mitä sinä siis suotta enää vaivaat päätäsi opetusalalla?

        Upeaa, että sinulla on niitä muita bisneksiä, koska et liene varsinainen ilopilleri opehuoneessa.

        Kuinka kauan muuten ihminen pystyy elämään sellaisessa illuusiossa, että kaikki muut ovat surkioita ja itse on ainoa fiksu - esimerkiksi omalla alallaan? Minun pitäisi kai olla kiitollinen, kun olen tässä päässyt tekemisiin Suomen ainoan open kanssa, joka ei ole mätä ja nolo kukkahattutäti. Kiitos kokemuksesta:)


      • openpersreikä
        opex kirjoitti:

        Eikö sinusta ole kyynistä sanoa, että koko opetusala on mädäntynyt? Jos tämä pitää paikkansa, kritisointi on aivan turhaa, koska ei ole mitään mieltä yrittää parantaa asiaa, joka on jo avun tuolla puolen. Itse en jaksaisi olla kiinnostunut täysin mädistä asioista. Miksi ihmeessä menisit uudelleen opettajaksi, kun ala kerran on kokonaan mätä? Miksi et keskity muihin bisneksiisi? Miksi niissä muuten on noin paljon nauramista?

        Sinulla on siis jotain sanottavaa opetusalasta. Tähän mennessä et ole kyllä mielestäni sanonut mitään, mistä voisi syntyä jotain järjellistä keskustelua. Mielestäsi kaikki muut opettajat ovat noloa porukkaa ja koko ala on mätä. Miten siis tästä eteenpäin? Nolot kukkahattutädit lienevät niin onnettomia, että tuskin saavat perustaltaan mätää systeemiä korjattua. Mitä sinä siis suotta enää vaivaat päätäsi opetusalalla?

        Upeaa, että sinulla on niitä muita bisneksiä, koska et liene varsinainen ilopilleri opehuoneessa.

        Kuinka kauan muuten ihminen pystyy elämään sellaisessa illuusiossa, että kaikki muut ovat surkioita ja itse on ainoa fiksu - esimerkiksi omalla alallaan? Minun pitäisi kai olla kiitollinen, kun olen tässä päässyt tekemisiin Suomen ainoan open kanssa, joka ei ole mätä ja nolo kukkahattutäti. Kiitos kokemuksesta:)

        Mielestäni mielipiteeni ilmaiseminen tai kritiikki ei ole kyynisyyttä. Näen tässä maailmassa paljon hienoja asioita- opetusala ei vain ole yksi niistä. Kuten sanoin opetustyö on mukavaa mutta opetusala ei ole. Ymmärrätkö näiden eron? Mielestäni vaikeastikin vinoutuneiden asioiden kanssa ei kannata luovuttaa vaan keskustelulla ja kritiikillä pääsee kohti parempia aikoja.

        Ajattelin mahdollisesti alalla jatkaa, koska OPETUSTYÖ on mielenkiitoista vaikkakin ala on perseestä. Ymmärrätkö näiden asioiden eron? Mielestäni kritiikki alan työajan jaosta on aiheellista. Sinähän tietysti voit olla eri mieltä...

        Tunnen muuten monta oikeasti mukavaa ihmistä opetusalalta. He ovat kuitenkin vähemmistöä ja fiksuja ihmisiä. Itse taidat olla yksi niistä kukkahattutädeistä...opetusalalla ruuhkasuomessa. Heh!

        Itse olen mielestäni esittänyt aiheellista kritiikkiä opetusalasta. Mikä onkaan sinun asiasisältösi?


      • opex kiertoon
        opex kirjoitti:

        Eikö sinusta ole kyynistä sanoa, että koko opetusala on mädäntynyt? Jos tämä pitää paikkansa, kritisointi on aivan turhaa, koska ei ole mitään mieltä yrittää parantaa asiaa, joka on jo avun tuolla puolen. Itse en jaksaisi olla kiinnostunut täysin mädistä asioista. Miksi ihmeessä menisit uudelleen opettajaksi, kun ala kerran on kokonaan mätä? Miksi et keskity muihin bisneksiisi? Miksi niissä muuten on noin paljon nauramista?

        Sinulla on siis jotain sanottavaa opetusalasta. Tähän mennessä et ole kyllä mielestäni sanonut mitään, mistä voisi syntyä jotain järjellistä keskustelua. Mielestäsi kaikki muut opettajat ovat noloa porukkaa ja koko ala on mätä. Miten siis tästä eteenpäin? Nolot kukkahattutädit lienevät niin onnettomia, että tuskin saavat perustaltaan mätää systeemiä korjattua. Mitä sinä siis suotta enää vaivaat päätäsi opetusalalla?

        Upeaa, että sinulla on niitä muita bisneksiä, koska et liene varsinainen ilopilleri opehuoneessa.

        Kuinka kauan muuten ihminen pystyy elämään sellaisessa illuusiossa, että kaikki muut ovat surkioita ja itse on ainoa fiksu - esimerkiksi omalla alallaan? Minun pitäisi kai olla kiitollinen, kun olen tässä päässyt tekemisiin Suomen ainoan open kanssa, joka ei ole mätä ja nolo kukkahattutäti. Kiitos kokemuksesta:)

        Toivottavasti koko opetuala ei ole mädäntynyt. Toivoa olisi jos sieltä saataisiin pois nimimerkki opex kaltaiset sairaat, narsistiset, oman egonsa pönkittäjät. Nythän ed.kaltaiset tyypit terrorisoivat opettajien huoneissa. Heitä ei kiinnosta tulevien sukupolvien kasvattaminen ja opettaminen. Ja valitettavasti tämä täysin alalleen sopimaton aines pilaa niidenkin mahdollisuuden joilla olisi kykyä ja halua tehdä opetustyöstä mielekästä. Eihän näitä "opexeja" edes kiinnosta opetustyö.
        Heille työympäristö on valtapeliä opettajienhuoneessa, mikä on todettu usein mahdottomimmaksi työpaikkakiusaamisen pesäpaikaksi. Kun siellä pelataan valtapelejä muutama tunti päivässä mm istumajärjestyksestä ym. joutavasta, onkin työpäivä jo putkessa ja sitten voidaan märehtiä sillä joutavan päiväisellä sanahelinällä, millä nämä opexit yrittävät tehdä itsestään tärkeitä.
        Tsemppiä open persreijälle ja välilihalle! Teissä olisi toivo paremmasta koululaitoksesta. Palatkaa alalle ja jaksakaa näitä opexeja vastaan!


      • näännäri
        opex kiertoon kirjoitti:

        Toivottavasti koko opetuala ei ole mädäntynyt. Toivoa olisi jos sieltä saataisiin pois nimimerkki opex kaltaiset sairaat, narsistiset, oman egonsa pönkittäjät. Nythän ed.kaltaiset tyypit terrorisoivat opettajien huoneissa. Heitä ei kiinnosta tulevien sukupolvien kasvattaminen ja opettaminen. Ja valitettavasti tämä täysin alalleen sopimaton aines pilaa niidenkin mahdollisuuden joilla olisi kykyä ja halua tehdä opetustyöstä mielekästä. Eihän näitä "opexeja" edes kiinnosta opetustyö.
        Heille työympäristö on valtapeliä opettajienhuoneessa, mikä on todettu usein mahdottomimmaksi työpaikkakiusaamisen pesäpaikaksi. Kun siellä pelataan valtapelejä muutama tunti päivässä mm istumajärjestyksestä ym. joutavasta, onkin työpäivä jo putkessa ja sitten voidaan märehtiä sillä joutavan päiväisellä sanahelinällä, millä nämä opexit yrittävät tehdä itsestään tärkeitä.
        Tsemppiä open persreijälle ja välilihalle! Teissä olisi toivo paremmasta koululaitoksesta. Palatkaa alalle ja jaksakaa näitä opexeja vastaan!

        Opexin kaltainen henkilö opettajanhuoneessa on juuri se, joka on eniten tärisemässä joulujuhlien, opettajien pikkujoulujen, opsin uudistamisen ja comenius ym hankkeiden kanssa. Lasten oppiminen häntä ei kiinnosta, eikä opetusalan vääristymät vaan omien projektiensa rummuttaminen ja ulko-opetukselliset askartelut. Palkkaansa hän on tyytyväinen ja mielestään etuoikeutettu päästetssään tekemään maailman tärkeintä työtä!


    • kelkasta

      Antakaa nyt hyvänen aika vinkkejä ja rohkaisunsanoja viestiketjun aloittajalle, älkääkä kinastelko täysin epäoleellisesta.

    • aika tuore ope

      Eka vuosi on tiivis, niin tiivis, ettei edes ehdi kunnolla jännittää!
      Yritä siirtää oppilaat vahvasti opiskelun ja oppimisen keskiöön, jolloin olet itse pois huomiopaikalta, jossa jännitys provosoituu helpommin. Kaikki osapuolet hyötyvät, kun ope ei ole liikaa estradilla. Uusi ope helposti tekee liikaa asioita oppilaiden puolesta, jolloin oppilas jää liian "toimettomaksi" ja saattaa myös kiinnostua puuhailemaan kaikkea epäoleellista, joka ei vie oppimista eteenpäin - päinvastoin. Samalla sinä itse stressaannut, että onko kaikki varmati ok, huolehdittu ja tehty. Kun oppilaat tekevät asioita itse (ohjattuna tietenkin ja tavoitteellinen oppiminen johtotähtenä), sinä olet enemmän tarkkailijan ja ohjaajan roolissa, joka ei aiheuta niin paljon jännnitystä.
      Lykkyä tykö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe