Jättiosingot / työllisyystilanne

Eikö tällaisilla osingoilla voisi luoda ja ylläpitää paljon työpaikkoja?


Alla Iltalehden uutisointia.

Kovaa tulosta tekevä rahoituskonserni Sampo maksaa jättiosingot omistajilleen. Sammon hallitus esittää, että osinko viime tilikaudelta nousee 1,65 euroon osakkeelta. Vuoden 2012 osinko oli 1,35 euroa.

Suurimman potin korjaa valtion sijoitusyhtiö Solidium, joka on Sammon suurin omistaja 14,2 prosentin omistusosuudellaan. Valtiolle eli veronmaksajille on luvassa 130,8 miljoonaan euron osingot.

Sammon hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos on Sammon kolmanneksi suurin omistaja. Wahlroosille on luvassa 19,4 miljoonan euron potti.

Sammon osinkosumma on yhteensä 924 miljoonaa euroa, kun se viimeksi oli 756 miljoonaa euroa.

Osingot tulevat maksuun keväällä sen jälkeen, kun yhtiökokous on sinetöinyt asian.

7

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VonBimBom

      Osingon saaja maksaa saamastaan summasta veroa.
      Osinko on omistajan tuloa sijoituksestaan.
      Pörssiyrityksen omistajaksi pääsee kuka tahansa ostamalla osakkeita pörssistä.
      Tässäkään ( Sammon ) tapauksessa ei tehdä mitään väärää tai laitonta.

      Työpaikkoja voidaan tietenkin luoda, mutta työpaikan luomisessa on sellainen ominaisuus, että sen täytyy tulla tarpeeseen, eli työtehtävä ja siinä tehtävä työ on oltava olemassa. Ei siis voida tehdä niin, että ensin palkataan leegio väkeä ja sitten keksitään heille töitä. Tällainen järjestelmä on Intiassa ja esim. virastossa on suunnattomat määrät henkilöitä, joilla ei ole järkevää työtä, mutta lyövät leiman paperiin ja pistävät puumerkkinä.
      Eipä sekään ihan järjellisesltä vaikuta...

      • von Lagerbom

        Ja minä kun luulin kyseessä olevan keinottelun ja oikean työn sivuuttamisen..


      • Von PumPam
        von Lagerbom kirjoitti:

        Ja minä kun luulin kyseessä olevan keinottelun ja oikean työn sivuuttamisen..

        No onhan osinkojen maksaminen laitonta ja rikollista sekä tuomittavaa. Ainakin niin pitkään, kunnes ne annetaan mulle. Vaikka en ole edes osakas...
        Mut muuten vaan kateellinen ja katkera...


      • von Lagerbom
        Von PumPam kirjoitti:

        No onhan osinkojen maksaminen laitonta ja rikollista sekä tuomittavaa. Ainakin niin pitkään, kunnes ne annetaan mulle. Vaikka en ole edes osakas...
        Mut muuten vaan kateellinen ja katkera...

        No en minä ainakaan ole katkera, siis jonkun osingon saamisista, mutta millä keinoin on saatu pääoma osinkojen hankkimisille, ja saakohan myös maataloustukia. Olen huolissani nykykehityksestä, siitä, miten koko vähäosaisempi kansanosa joutuu kärsimään ylisuurista tuista ja osingoista..


      • Von BomBim
        von Lagerbom kirjoitti:

        No en minä ainakaan ole katkera, siis jonkun osingon saamisista, mutta millä keinoin on saatu pääoma osinkojen hankkimisille, ja saakohan myös maataloustukia. Olen huolissani nykykehityksestä, siitä, miten koko vähäosaisempi kansanosa joutuu kärsimään ylisuurista tuista ja osingoista..

        Pääoma on saatu erilaisin tavoin: Perimällä, tienaamalla, yrityselämän kautta, naimiskaupalla, pörssikaupoilla jne.
        Ei siinä ole mitään väärää tai laitonta.

        Osingot eivät ole ylisuuria. Ne päättää yhtiökokous eli omistajat.
        Mikä on ylisuuri osinko?
        Vai oletko sitä mieltä, että jokin puolueneuvosto tai kansalaisryhmä saisi siitä päättää? Tuollaista kutsutaan nimellä ryöstö tai varkaus - joissain piireissä sosialisointi ja sosialismi.


    • =====0====

      Menehän von Lagerbom käymään tuolla Yhteiskunta- aihepiirissä. Siellä on politiikka osasto jossa on eri puolueista. Kuuntelehan video sieltä (olikohan se kyllä itsenäisyydelle). Kerrohan siitä mielipiteesi meille.

    • von Lagerbom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe