Missä vaivoissa päivystykseen? Tai pulssihoitoon?

Varuillaan

Itseäni on mietityttänyt paljon että missä kaikissa tilanteissa on mentävä päivystykseen ja siitä lähetteellä eteenpäin. Tai mihin kaikkiin pahiksiin sitten pulssia pitäisi käydä nappailemassa..?


Itse olen vielä diagnoosista kieltäytyvää sorttia.
Pään magneetissa olen käynyt näköhermon tulehduksen vuoksi, ja siellä pari leesiota oli ja kirkassignaalimuutoksia (mahdollisesti) jopa parikymmentä (tuo näköhermon tulehdus ei edes näkynyt siellä kuvissa silloin).
Lääkärit tuntuu olevan ihan varmoja diagnoosista, koska latelevan ensin 50 lausetta kaikenmaailman MS-asioista ennenkuin sitten toteavat lopuksi että "mutta eihän se välttämättä".. ja kovasti yrittävät että mentäisi nyt vaan toteamaan asia loppuun asti, mutta itse olen vielä levollisempi tässä epävarmuudessa.
Tähän tietysti liittyy muutenkin monta mielenterveysseikkaa väliin, kuin myös sairaalan kohtelu jotka saa karttamaan asiaa entistä enemmän. Nyt sain kuitenkin soittoajalla ohjeeksi (niinkun aina edellisilläkin kerroilla) että jos tulee "jotain" niin päivystyksen kautta sitten neurolle..

Mutta mitä ovat nuo "jotain". Pitääkö sinne väkisin mennä jos joku raaja puutuu, eihän siihen kuitenkaan kuole? Entäs lääkitäänkö sitäkin tilaa pulssihoidolla? Entäs sitten ne kaikki muut mahdolliset asiat mitä tulee?

Ihan jo senkin takia kaipaisin kokemusta, että noita pieniä lapsia on jaloissa muutama kappale, niin osaisi vähän varautua siihen että onko se ns. pakollinen lääkärikäynti 2 tunnin kierros ja kotiin, vaiko 3 päivän pulssihoito tms.

5

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Menet sit lääkäriin,kun et pärjää kotona jonkun vian takia!
      Oman järjen käyttö on sallittu!

    • Varuillaan

      Ei. Vaan toistaiseksi nyt täytyy ottaa aikalisä. En ole tuon näköhermon tulehduksen jälkeen saanut pahista (mikäli minulla edes MS on), mutta tuo "jotain" mitä lääkäri sanoi sai itseni ihan ymmälleen.
      Mikä sitten on se jokin minkä vuoksi pitäisi päivystykseen mennä tai olisi hetijustnyt päästävä muuten lääkäriin. Vai onko sellaista? Eikö kuitenkin kärsi ainakin yhden yön katsella kotona ja järjestää samalla esim. lastenvahteja (niitä ei asu lähellä yhtäkään) ja muuten pedata seuraavaa päivää. Ja ylipäänsä, miten mäsäläisiä sitten edes hoidetaan. Tuskin joka ikiseen vaivaan mitään pulssihoitoakaan otetaan..

      En edes oirehdi tällä hetkellä mitenkään. Voimani ovat omasta mielestä ihan sellaiset kuin aiemminkin, eli normaalit perus ihmisen voimat joka ei joka päivä pääse lenkille tai käy salilla tms. Mutta kuten sanoin, tuo sana on lähinnä se mikä minua vaivaa..

    • minä

      En ymmärrä??
      Tarkoitatko että,et ymmärrä sanaa tuo jotain?
      Eikä sulla ole edes MS:ää todettu.
      Taitaa nyt olla korvien välissä vikaa,ja pahasti.

    • Aave1

      Olen myös sairastanut näköhermontulehduksen pari vuotta sitten. Likvorissa arvot koholla ja näitä plakkeja löytyi. Minullekkin sanottiin että otat yhteyttä jos jotain tulee. On tässä parin vuoden aikana aina jotain ollut. Toinen puoli kasvoista tunnoton, jalat kihelmöi, näkö sumenee välillä. Epämääräistä huimaamista yms. Mutta nämä kaikki paitsi tuo tunnottomuus ovat aina hävinneet kunnes taas palaavat. Joten en ole ottanut yhteyttä kun pystyn kuitenkin toimimaan ja tekemään asioita normaalisti. Niin olen omalta kohdaltani ajatellut että hakeudun lääkäriin kun tulee joku vaiva mikä vaan jatkuu ja jatkuu ja toimintakyky heikkenee. Kyllä tässä välillä niin ihmeisssään on että mitähän sitä on odotettavissa, mutta päivä kerrallaan yritettävä selvitä. Meitä on niin erilaisia, toiset ottavat herkemmin yhteyttä ja toiset odottelevat ja pohtivat milloin olisi aiheellista. Ai niin soitinhan minä kerran polille ja kysyin tuosta silmien sumenemisesta mutta kehoitettiin ottamaan yhteyttä silmälääkäriin koska voi olla näkö heikentynyt.

    • nastamuumio67

      Sain Dg 2008 ja silloin lääkäri sanoi että jos joku oire kestää yli vkr sitten soittaa neurolle. Mutta neurolla on sanottu että jos oireesta on kovasti haittaa joka päiväisessä elämässä niin sitten ehkä annetaan pulssi.....kuten esim. näköhermon tulehdus, jalat menee alta jne. Ja asiaan vaikuttaa myös jonkin verran se että oletkos työ elämässä vielä......
      Itsellä näitä jos jonkin näköisiä oireita on ollut, muutaman kerran soittelin ja kyselin mitähän tehtäis......aina sanottiin että kattotaan nyt vielä vähän aikaa eteenpäin....
      MS tauti on yksilöllinen, joillakin enemmän oireita kuin toisella....kaikille ei tule välttämättä samoja "vikoja".....
      Voimia sinulle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe