Safirea on kehuttu helposti huollettavaksi. Totta se on. Kokeilin eilen messuilta tullessani ensimmäistä kertaa miten purkki aukeaa ja helpostihan se kävi. Veneessämme se on asennettu wc:n perän puolella olevaan laipioon, niin että peräosa lämmittimestä on sitloodan laatikon puolella. Eipä tarvinnut sinne mennä ryömimään, kun seinän läpireikä oli lämmitintä asennettaessa tehty sopivasti suuremmaksi ja koristeltu vieläpä tiikkisellä irtopalalla. Kaikki pikkuhuoltoon tarvittava on käsillä lämmittimen etuosassa, alhaalta käsin.
Tässä kuvasarja Safiren pikkuhuollosta.
https://sites.google.com/site/purjevenedetaljeja/safire-laemmitin
Safiren tee-se-itse huoltoa
22
3942
Vastaukset
- 12+11
Tuohon kun lisäisi vielä sen että polttoainesuuttimena toimiva putki tuppaa karstoittumaan tukkoon ajanmyötä, varsinkin jos on paljon pienellä teholla käyttöä. eli sopivankokoisella poranterällä kun kalvaa putken puhtaaksi (polttimen puoleinen pää tietysti), niin lämmitin todennäköisesti pelittää taas seuraavat 10 vuotta. No, riippuu tietysti käytön määrästä.
- twuvo
Juuh. Tullut sellainen tunne, että mitä enemmän käyttää sen parempi. Wallaksessa ainakin. Safire ollut vasta muutaman vuoden, niin ei voi sanoa.
- tunari...
Se putken reikä on hyvin pieni ja ajateltu tarkalleen sen kokiseksi kun se on ja lisäksi metalli naarmuuntuu poranterällä rassailusta ja naarmuihin kertyy entistä herkemmin karstaa. Minä olen hyvällä menestyksellä puhdistanut putken muoviharjasta irroitetulla harjaksella.
- 3500/3900
Tuli vaan ykskaks mieleen että esim Webastoa ei tarvitse huoltaa ollenkaan. Ei ole hehkulankoja, huopia eikä pellinpaloja. Käy ja kukkuu.
- vikawebasto?
Mikä juttu tuo tällä hetkellä aivan vieressä oleva sitten on?
- Sähkömiäs
vikawebasto? kirjoitti:
Mikä juttu tuo tällä hetkellä aivan vieressä oleva sitten on?
Jos on akkuvikaa tai vääränlaiset johdot akulle tai maihin, ei vika ole itse lämmityslaitteessa.
- hyvät hyssykät
Sähkömiäs kirjoitti:
Jos on akkuvikaa tai vääränlaiset johdot akulle tai maihin, ei vika ole itse lämmityslaitteessa.
Vika sekin on, että vaatii liian paljon sähköä. Mutta ennen kaikkea naurettavaa väittää, ettei Webasto tarvitsisi huoltoa tai että siinä ei ikinä olisi vikaa. Niistä vioistakin on täällä usein kyselty.
Minulla on Safire ja siinäkin on ollut vika. Polttoaineputki tankissa oli leväkasvun tukkima. - tuota noiskista.....
No milläs se Webasto sitten syttyy jos ei ole hehkua. Diesel ei syty kipinätulpalla.
- D4D4D4
Samaa mieltä, miksi keskittyä lämmittimen huoltoon kun voisi keskittyä sen käyttöön. Itselläni meni yksi kesä kylmillään kun Safireen tuli vika, korjattunakin se tuli pajalta väärin kasattunaja.Hheidänkin pajalla oli kesälomat ja uutta korjausta ei saanut ennen syksyä. Tästä huolimatta olen huollattanut aina pajalla ja nykyisellä saksalaisella ei ole tarvinnut pajaa vaivata. Lämmintä on riittänyt eikä käyntihäiriöitä ole ollut toisin kuin...
- Joakim_
hyvät hyssykät kirjoitti:
Vika sekin on, että vaatii liian paljon sähköä. Mutta ennen kaikkea naurettavaa väittää, ettei Webasto tarvitsisi huoltoa tai että siinä ei ikinä olisi vikaa. Niistä vioistakin on täällä usein kyselty.
Minulla on Safire ja siinäkin on ollut vika. Polttoaineputki tankissa oli leväkasvun tukkima.Korjaus ja huolto on eri asia. Korjaus tehdään kun on vikaa ja huolto tehdään jonkun aikataulun mukaan. Korjauksen syynä on aika usein asennusvirhe.
Tietääkseeni nykyisissä Eberin ja Webaston malleissa ei ole huoltokohteita eli lämmittimelle ei tehdä mitään kunnes menee rikki tai poistetaan käytöstä. Mikä on Safiren ja Wallaksen tilanne?
Omassa veneessä on Eberi vuodelta 2005. Sille ei ole huoltoja tehty, mutta korjaamaan jouduin sitä heti veneen ostettua. Ohjainyksikkö oli ilmeisesti päästänyt vettä sisäänsä ja sen seurauksena sulatti itsensä. Toinenkin korjaus piti vielä tehdä, kun käynnistys vaati monta yritystä, jos moottoria oli käytetty. Syynä T-haaralla otettu polttoaina, vaikka tankissa oli valmiina toinenkin otto. - gh34-
Joakim_ kirjoitti:
Korjaus ja huolto on eri asia. Korjaus tehdään kun on vikaa ja huolto tehdään jonkun aikataulun mukaan. Korjauksen syynä on aika usein asennusvirhe.
Tietääkseeni nykyisissä Eberin ja Webaston malleissa ei ole huoltokohteita eli lämmittimelle ei tehdä mitään kunnes menee rikki tai poistetaan käytöstä. Mikä on Safiren ja Wallaksen tilanne?
Omassa veneessä on Eberi vuodelta 2005. Sille ei ole huoltoja tehty, mutta korjaamaan jouduin sitä heti veneen ostettua. Ohjainyksikkö oli ilmeisesti päästänyt vettä sisäänsä ja sen seurauksena sulatti itsensä. Toinenkin korjaus piti vielä tehdä, kun käynnistys vaati monta yritystä, jos moottoria oli käytetty. Syynä T-haaralla otettu polttoaina, vaikka tankissa oli valmiina toinenkin otto.Kaipa saksalaislämmittissäkin on ihan asiaa tehdä nuohousta vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden välein? Vaikka sitä ei valmistaja ymmärtäisi suositellakaan. Maailma ja polttoaine ei aina ole täydellinen. Tuo safiren ainoa säännöllisesti vaihdettava lätty vaihtuu samalla vaivalla kun tarkistaa ettei palotila ole nokeentunut tai ettei siellä pesi vaikkapa hiiriä...
- Safire aika hyvä...
D4D4D4 kirjoitti:
Samaa mieltä, miksi keskittyä lämmittimen huoltoon kun voisi keskittyä sen käyttöön. Itselläni meni yksi kesä kylmillään kun Safireen tuli vika, korjattunakin se tuli pajalta väärin kasattunaja.Hheidänkin pajalla oli kesälomat ja uutta korjausta ei saanut ennen syksyä. Tästä huolimatta olen huollattanut aina pajalla ja nykyisellä saksalaisella ei ole tarvinnut pajaa vaivata. Lämmintä on riittänyt eikä käyntihäiriöitä ole ollut toisin kuin...
Ostin Safiren ekan mallin 2200 diesel vuonna 2001. Huollatin ensimmäisen kerran vuonna 2011, kun alkoi temppuilemaan. Hehku vaihdettiin ja joku kangas, joka ei sanonut mulle mitään, kun en näitten sielunelämästä paljon ymmärrä. Vaihdoin samana vuonna venettä. Uudemmassa paatissa oli 8 vuotta vanha Webasto 3500, joka temppuli jatkuvasti. Vaihdoin johdot paksumpiin, kun epäilin sähkön riittävyyttä ja polttoainepumpunkin kertaalleen. Petti edelleen joka toisella reissulla. Vein huoltoon, jossa todettiin, että remontti maksaisi todennäköisesti likemmäs tonnin ja vähintään yli viisisataa. Safiren kymmenvuotishuolto maksoi parisataa. Kai tuosta voi vetää jotain johtopäätöksiä.
- Lämmittäjämiäs
gh34- kirjoitti:
Kaipa saksalaislämmittissäkin on ihan asiaa tehdä nuohousta vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden välein? Vaikka sitä ei valmistaja ymmärtäisi suositellakaan. Maailma ja polttoaine ei aina ole täydellinen. Tuo safiren ainoa säännöllisesti vaihdettava lätty vaihtuu samalla vaivalla kun tarkistaa ettei palotila ole nokeentunut tai ettei siellä pesi vaikkapa hiiriä...
Ei kannata korjata, jos ei ole rikki! Minulla on ollut tehdasasenteinen Webasto 3500 vuodesta 2005. Käytän sitä keväällä ja syksyllä lähes aina kulussa ollessa ja satamissakin varsin paljon. Pidemmillä merireissuilla lämppäri kuivattaa ja lämmittää venettä parhaimmillaan kolme viikkoa putkeen. Mitään vikaa ei tähän mennessä ole ollut. Niin ja talvella käytän lämppäriä muutaman tunnin noin kuukauden välein veneellä käydessäni.
Huoltotiedusteluista sanoi maahantuoja ettei semmoisia ole tarpeen tehdä. Joakim_ kirjoitti:
Korjaus ja huolto on eri asia. Korjaus tehdään kun on vikaa ja huolto tehdään jonkun aikataulun mukaan. Korjauksen syynä on aika usein asennusvirhe.
Tietääkseeni nykyisissä Eberin ja Webaston malleissa ei ole huoltokohteita eli lämmittimelle ei tehdä mitään kunnes menee rikki tai poistetaan käytöstä. Mikä on Safiren ja Wallaksen tilanne?
Omassa veneessä on Eberi vuodelta 2005. Sille ei ole huoltoja tehty, mutta korjaamaan jouduin sitä heti veneen ostettua. Ohjainyksikkö oli ilmeisesti päästänyt vettä sisäänsä ja sen seurauksena sulatti itsensä. Toinenkin korjaus piti vielä tehdä, kun käynnistys vaati monta yritystä, jos moottoria oli käytetty. Syynä T-haaralla otettu polttoaina, vaikka tankissa oli valmiina toinenkin otto.Webastossa on kuin onkin huoltokohteita. Poltin on suunniteltu niin, että siellä on vaihdettava osa, höyrystin. Höyrystimen käyttöiäksi on huolto-ohjeen mukaan määritelty 5-7 vuotta, voi toki kestää pidempäänkin, mutta aikaisemminkin on alkanut kiukkuamaan. Liian aikaisen kiukkuamisen syynä on asennusvaiheessa tekemättä jätetty paloarvojen säätö. Webastossa kun on paloilmapuhallin. ja pääturbiini samalla akselilla ja roottorin kierrosnopeuteen vaikuttaa mm. putkiston vastapaine. Eli jokainen asennus on tapauskohtainen. (tämä nyt vähän offtopiccia) Oikein asennetut ja säädetyt laitteet todennäköisesti toimii pitkään ongelmitta, mutta ne itse asennetut ja säätämättömät ei. Höyrystin on tuollainen kokonainen insertti, joka vaihdetaan kerralla.
http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=550
Samalla menee vähän tiivisteitä ym. Aika peruskauraa. Kuitenkin vahvistan, että Webastoakin pitää tai ainakin huoltaa. Minusta juttu, jossa webastoa käsketään käyttämään lämmitintä niin kauan, kuin se toimii ja sitten kun se kiukkuaa - tuoda huoltoon, ei ole ihan oikeaa ajattelutapa, vaan enemmänkin myyntitilanteeseen keksitty markkiinointikikka. Kiittäkää sitä neuvoa sitten, kun kone alkaa kiukkuamaan kesken kesäloman ja venekeikkoja tekevät huoltomiehetkin on lomilla.
Eberspächerin huolto on suunnilleen vastaava MUTTA palotekniikka ja varaosien hinta on ihan erilainen. Hehkutulppa hehkuu tuollaisen ritilän sisällä.
http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/lammitin-varaosat/eberspacher-varaosat/d4-varaosat/eberspacher-hehkutulpan-sihti-detail
ja polttoaine menee sen läpi, höyrystyy ja sytyttää pilottiliekin, joka lämmittää taas polttimen. Voimakkaasti pyörteilevä ilmavirta pirstoo polttoaineen sumuksi, joka sitten höyrystyy ja palaa polttimessa. Itse vaihdettava komponentti on lähinnä tuo ritilä ja tiivisteet, toki sitten puhdistaminen. Eberissä on myös roottorin kierrosnopeuden jatkuva valvonta, jolloin paloarvot pysyvät suunnitellussa, vaikka vastapaine ilmaputkistossa heittelee.
TÄRKEIN ERO saksalaisten ja suomalaisten lämmittimien kanssa on se, että jos jotain vikaa tulee, saksalaiseen tarvitaan useimmiten valtuutettu huoltopiste ja vikakoodien resetointi ja lukulaitteet. Kotimaisen voi potkia käyntiin kääntöpää ruuvarilla ja kikkapihdeillä.
ONGELMA kaikkien lämmittimien kanssa tulee olemaan biodieselit ja niiden vanhetessaan kasvattava levä ja röhlä, jota lämmittimet sisään saatuaan alkavat nokeamaan ja pikeämään polttimiaan. Huoltotarpeet ja hallitsemattomat vikatilanteet lisääntyvät koko ajan. Huonon polttoaineen aiheuttamat lämmitinhuollot on kasvaneet minusta viime vuosina radikaalisti.
Varmaan joku oikein viisas osaa tähänkin heittää jotain.Minusta tuo ajattelutapa on pelkkää sanahelinää. Olenkin käyttänyt aiheeseen ilmaisua.
"Jumala suuressa viisaudessaan loi universumin, planeetat tähdet ja kuut. Kaikki pyörii radallaan ilman voitelua tai säätöä, joka kaiken näkevä ikuinen silmä valvoo. Tämäkään kaikkivoipaisuus ei kumminkaan ole täydellinen ja koko järjestys on jonakin päivänä romahdettava. Ihmisen kaikkivoipaisuus ei ole mitään tämän suuruuden rinnalla ja niin sen luomat koneet ja laitteet vaativat herkeämätöntä tarkkailua ja huoltoa, ennen kuin ne lopullisesti tuhoutuvat. "
On ihmisiä, jotka eivät huolla, eivätkä korjaa mitään. Antavat vaan rallattaa niin kauan kuin pöhisee ja sitten tehdään jotakin, asian korjaamiseksi. Itse pidän niitä ihmisiä turapaavoina ja resupekkoina.
Jokainen taaplaa tyylillään. Asioiden ennakoiminen ei ole vehkeiden hyvyydestä kiinni.- Safire aika hyvä...
vanhami kirjoitti:
Minusta tuo ajattelutapa on pelkkää sanahelinää. Olenkin käyttänyt aiheeseen ilmaisua.
"Jumala suuressa viisaudessaan loi universumin, planeetat tähdet ja kuut. Kaikki pyörii radallaan ilman voitelua tai säätöä, joka kaiken näkevä ikuinen silmä valvoo. Tämäkään kaikkivoipaisuus ei kumminkaan ole täydellinen ja koko järjestys on jonakin päivänä romahdettava. Ihmisen kaikkivoipaisuus ei ole mitään tämän suuruuden rinnalla ja niin sen luomat koneet ja laitteet vaativat herkeämätöntä tarkkailua ja huoltoa, ennen kuin ne lopullisesti tuhoutuvat. "
On ihmisiä, jotka eivät huolla, eivätkä korjaa mitään. Antavat vaan rallattaa niin kauan kuin pöhisee ja sitten tehdään jotakin, asian korjaamiseksi. Itse pidän niitä ihmisiä turapaavoina ja resupekkoina.
Jokainen taaplaa tyylillään. Asioiden ennakoiminen ei ole vehkeiden hyvyydestä kiinni.Juu. Maalaisjärki toimii vähän siihen tapaan, että vehkeet pelaa niin kauan kuin pelaa ja sitten viedään huoltoon. Tämä pätee leivänpaahtimeen, tietokoneeseen, kitaravahvistimeen, jääkaappipakastinyhdistelmään, mikroaaltouuniin, digikameraan, kiukaaseen ja aika moneen muuhunkin vehkeeseen.
Veneessä lämppäri on aika usein niin hankalassa paikassa, että ihan huvikseen ei viitsi kiskoa irti, jos vehje tekee sen mistä sille maksetaan. Varmaan tästä syystä ihan joka kevät ei kukaan jaksa noita huoltoon kuskata. Tästä syystä tykkäsin tuosta Safiresta. Pelasi kymmenen vuotta ilman huoltoa, ja varmaan taas uudella omistajalla seuraavat kymmenen, kun on ns. kuluvat osat vaihdettu. Voi olla, että saksalaiset ovat tässä suhteessa ihan yhtä hyviä, mutta oman kokemukseni mukaan näin ei ole. En oikein ymmärrä tuota asennettasi. Sinähän tässä voitat joka tapauksessa. Joku huollattaa sulla säännöllisesti, joku harvemmin ja joku sitten ostaa sulta sen uuden lämppärin. Niin kauan kun et kovin hirveästi arvostele täällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaitasi. Safire aika hyvä... kirjoitti:
Juu. Maalaisjärki toimii vähän siihen tapaan, että vehkeet pelaa niin kauan kuin pelaa ja sitten viedään huoltoon. Tämä pätee leivänpaahtimeen, tietokoneeseen, kitaravahvistimeen, jääkaappipakastinyhdistelmään, mikroaaltouuniin, digikameraan, kiukaaseen ja aika moneen muuhunkin vehkeeseen.
Veneessä lämppäri on aika usein niin hankalassa paikassa, että ihan huvikseen ei viitsi kiskoa irti, jos vehje tekee sen mistä sille maksetaan. Varmaan tästä syystä ihan joka kevät ei kukaan jaksa noita huoltoon kuskata. Tästä syystä tykkäsin tuosta Safiresta. Pelasi kymmenen vuotta ilman huoltoa, ja varmaan taas uudella omistajalla seuraavat kymmenen, kun on ns. kuluvat osat vaihdettu. Voi olla, että saksalaiset ovat tässä suhteessa ihan yhtä hyviä, mutta oman kokemukseni mukaan näin ei ole. En oikein ymmärrä tuota asennettasi. Sinähän tässä voitat joka tapauksessa. Joku huollattaa sulla säännöllisesti, joku harvemmin ja joku sitten ostaa sulta sen uuden lämppärin. Niin kauan kun et kovin hirveästi arvostele täällä potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaitasi.Joskus asioita pitää esittää hieman räväkämmin, jotta ne jäävät mieleen. Jos hymistelisin täällä aina laitoja myötäillen ja varovasti vastailen, ei se välttämättä jäisi kellekään mieleen. Eihän laitteita ole pakko huoltaa. Se on linjanvalintakysymys. Suuri osa kaikenlisäksi huoltaa laitteensa itse. Etenkin kotimaisissa diesellämmittimissä se on aika helppoa.
Jos tämän keskustelun seurauksena muutamakin hoksaa ennakoida, on ainakin minun asia mennyt perille. Kesällä kun kenelläkään ei ole aikaa korjata.
Mitä yritän sanoa, on, että kesken kauden kiukutteleva lämmitin, jota ei ole huollettu yli viiteen vuoteen, ei ole väärä tai huono lämmitin, sitä ei ole vain huollettu.
Toiseksi, ei ollut tarkoitus henkilökohtaisesti hyökätä kimppuun, vaan yleisellä tasolla. Vastaus osui vaan tuohon ylläolevaan keskusteluun. Jos joku nykyisistä tai mahdollisista tulevista asiakkaistani ottaa nokkiin suomi24 kirjoituksista, onhan se kovin harmi. Tämä laadukkaan jankorkeatasoisen keskustelukanavan sanansaattaja, suomi24, jossa kaikki kirjoittavat omalla nimellään täsmällisesti ja todellisuuteen pohjautuvaa argumentointia....- webaston korvausilma
vanhami kirjoitti:
Joskus asioita pitää esittää hieman räväkämmin, jotta ne jäävät mieleen. Jos hymistelisin täällä aina laitoja myötäillen ja varovasti vastailen, ei se välttämättä jäisi kellekään mieleen. Eihän laitteita ole pakko huoltaa. Se on linjanvalintakysymys. Suuri osa kaikenlisäksi huoltaa laitteensa itse. Etenkin kotimaisissa diesellämmittimissä se on aika helppoa.
Jos tämän keskustelun seurauksena muutamakin hoksaa ennakoida, on ainakin minun asia mennyt perille. Kesällä kun kenelläkään ei ole aikaa korjata.
Mitä yritän sanoa, on, että kesken kauden kiukutteleva lämmitin, jota ei ole huollettu yli viiteen vuoteen, ei ole väärä tai huono lämmitin, sitä ei ole vain huollettu.
Toiseksi, ei ollut tarkoitus henkilökohtaisesti hyökätä kimppuun, vaan yleisellä tasolla. Vastaus osui vaan tuohon ylläolevaan keskusteluun. Jos joku nykyisistä tai mahdollisista tulevista asiakkaistani ottaa nokkiin suomi24 kirjoituksista, onhan se kovin harmi. Tämä laadukkaan jankorkeatasoisen keskustelukanavan sanansaattaja, suomi24, jossa kaikki kirjoittavat omalla nimellään täsmällisesti ja todellisuuteen pohjautuvaa argumentointia....Air top2000 asennus 9.5m kapeaan purkkariin, jossa pistopunkka täysmittainen. Putkitus valmiina pistopunkkaan ja salonkiin. Kannattaako lämmitettävä ilma ottaa pistopunkan vanhasta tuloilmaventtiilistä ja lämmitettävä ilma salonkiin? Veneessä on dorado venttiili, josta tulisi alipaineen vuoksi uutta korvausilmaa - toimiiko?
webaston korvausilma kirjoitti:
Air top2000 asennus 9.5m kapeaan purkkariin, jossa pistopunkka täysmittainen. Putkitus valmiina pistopunkkaan ja salonkiin. Kannattaako lämmitettävä ilma ottaa pistopunkan vanhasta tuloilmaventtiilistä ja lämmitettävä ilma salonkiin? Veneessä on dorado venttiili, josta tulisi alipaineen vuoksi uutta korvausilmaa - toimiiko?
Jos putkisto on kovin pitkä ja mutkikas ja ahdas AT2000:lla, niin ei meinaa toimia. Mitä vapaammin ilma virtaa, sen parempi.
- webaston korvausilma
vanhami kirjoitti:
Jos putkisto on kovin pitkä ja mutkikas ja ahdas AT2000:lla, niin ei meinaa toimia. Mitä vapaammin ilma virtaa, sen parempi.
Webasto sijaitsee heti pistopunkan takana, joten tuloilma putkelle mittaa tulisi n.1m. Kumpi olisi parempi tuloilmalle kosteuden poisto mielessä - veneen sisältä pistopunkasta vai veneen perästä "varasto" laatikosta, jossa webasto sijaitsee?
- Joakim_
webaston korvausilma kirjoitti:
Webasto sijaitsee heti pistopunkan takana, joten tuloilma putkelle mittaa tulisi n.1m. Kumpi olisi parempi tuloilmalle kosteuden poisto mielessä - veneen sisältä pistopunkasta vai veneen perästä "varasto" laatikosta, jossa webasto sijaitsee?
Sekä tuloilma että paloilma pitää ehdottomasti ottaa ulkoa. Ensimmäinen kosteudenpoiston takia ja toinen turvallisuuden takia. Ilmaa kierrättämällä ei kosteus tietenkään poistu, vaan se vaatii kylmän (=kuivan) ulkoilman tuomista sisään.
- kaxx1
Joakim_ kirjoitti:
Sekä tuloilma että paloilma pitää ehdottomasti ottaa ulkoa. Ensimmäinen kosteudenpoiston takia ja toinen turvallisuuden takia. Ilmaa kierrättämällä ei kosteus tietenkään poistu, vaan se vaatii kylmän (=kuivan) ulkoilman tuomista sisään.
Tarkoitit varmaan että ilma tulee ulkoa. Voihan sen matkalla lämmittää lämppärissä . Ei sen ilman kylmää tarvitse olla enää sisääntullessa. Ei sen ilman kosteus lisäänny lämppärin putkistossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472529- 402330
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282327Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1931802- 971797
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221660Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä281112Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61106