Heips! Olemme juuri saaneet tietää, että kauan odotettu vauva asustaa mahassani! Olen nyt omien laskujen mukaan rv 5. Koska teillä on ollut ensimmäinen neuvolakäynti? Soitin pari päivää sitten neuvolaan ja minulle annettiin ensimmäinen aika 25.10 , eli silloin olisin rv 9! Pitääkö oikeesti siihen asti odottaa? Ja puhelimessakaan neuvolatäti ei neuvonut millään lailla, antoi vain ajan. Kai jotain neuvoja kuuluisi antaa jo näin alussa, ja kuuluuko ensiodottajan ensimmäinen neuvola-aika olla noin pitkän ajan päästä...? Olisin tosi kiitollinen vastauksista...
Ensimmäinen neuvolakäynti?!
15
23621
Vastaukset
- rv29+6
Taitaapa olla malko yleistä, että ensimmäinen nla-käynti on noilla ajankohdilla. Meilläpäin ainankin, mikäli ei sitten ole jotain erityistä alkuraskauden, äidin tai sikiön terveyden kannalta oleellista syytä käydä jo anivarhain tarkistuksessa. Mutta sen odottamisen "tuskan" muistan kylläkin.. Meilläkin odoteltiin kauan ennekun tulokkaasta alkoi tulla totta, sitten plussa tuli ja olisi toivonut, että olisi voinut päästä heti asian tiimoilta nlaan.. Nyt jo vauvan tuleminen alkaa konkretisoitumaan, vaikka aina silloin tällöin epävarmuus ja erilaiset pelot mielessä käyvät... 10 viikkoa vielä odottelua edessä..
Onnea matkaan!- kummastunut
Kiitos vastauksesta! vielä kysyisin, että annettiinko sinulle ensimmäistä neuvola-aikaa varatessa mitään neuvoja? Kun ei mulle sanottu mitään, miten pitäis olla, miten ei saa olla, mitä ekalla käynnillä on jne. annettiin vaan aika ja that's it. Tuntuu niin hassulta ku tää on niin iso asia:) Ollaan ikionnellisia ja tuntuu ettei tätä tajua kunnolla ennenku on päässy neuvolaan:)
- säde
Olet samassa tilanteessa ku mä: Rv5, ultra 24.10. Sitä ennen ei mitään terveydenhoitajan juttusia tms??? Kyllä ihmettelin ku ei malta odottaa että onko se raskaus alkanut oikein... Puhelimessa th oli upea, onnellinen puolestani. Kysyin liikunnasta ku ohjaan jumppia. Sanoi että turvallisesti rv 16 asti sit katotaan jatkoa. Käski sit ostaa foolihappoa (sikiön rangan kasvuun liittyen) ja D-vitamiinia (ku on pimeä aika tulossa). Eli Multitabs special2 tabuja, ne oli 15 egee apteekissa. Siinä molemmat aineosat! Ne on erkoisesti raskaana oleville naisille. Niitä vaan...Ei sillä muita ohjeita ollut..
- *86*
Eipä sitä oikeestaa anneta aikaisemmin, ikävä kyllä, mutta yritä jaksaa siihen asti. Itse kävin kanssa ekan kerran siellä muutama päivä sitten. En oikein muista minkä takia sitä ei aikaisemmin voi antaa.. Sitten kun olet ekan kerran käynyt siellä niin sulle varataan aika ultraan vkolle 13 ja tutkitaan kaikki mahdollinen. Onko lapsi mahd. terve yms..
Onnea sinulle ja odotukselle!! Se on ihanaa aikaa!! - Tappi
Itse kävin neuvolassa paikan päällä varaamassa ajan, kun asun ihan lähellä ja mut pyydettiin oikeen neuvolatädin huoneeseen, siinä katteltiin koneelta sopivaa aikaa jonka sain n. rv 9 ja sain mukaani kauheen nivaskan esitteitä (maitotuotteiden tärkeydestä, kasvisten tärkeydestä, mitä saa ja mitä ei suositella raskaana ollessa syötävän, meille tulee vauva kirjanen, meidän perhe tms, vihkonen jne) ja lappuja jotka pitäis tuoda täytettynä ekalle käyntikerralle.
- tappi
Ja neuvottiin että eka kerralla ja kaikilla tulevilla kerroilla eka vessan kautta antamaan pissänäyte ja painon punnitus. Ja kertoi mitä yleensä neuvolakäynneillä tehdään.
- tiitus
Varasin ajan heti plussattuani, se meni viikolle 9 2 ja voi sitä odottamisen tuskaa. Ei annettu mitään muuta neuvoja kuin että kolme tuntia pitäisi olla pissaamatta kun otetaan pissatesti.
Oppaiden mukaan eka neuvola on vasta 8-10.viikolla. - kummastunut
Nyt on jo vähä parempi olo, on vaan niin tietämätön olo kun näin suuresta asiasta ei tehty sen isompaa haloota neuvolaan soitettaessa:) Nyt jaksan odottaa viikonlopun, että maanantaina voin soittaa sitte neuvolaan ja kyselen sieltäki vielä tarkemmin vitamiineista ym. Kun mua huippaa ja korvissa soi ja naksuu koko ajan, että pitäiskö jotain tiettyjä vitamiineja ottaa. Mutta kiitos teille! Ja onnea ja iloa odotukselle! On tää ihanaa aikaa!
- tarzanette
eli mun käskettiin aikaa varatessa miettiä valmiiks mitä sairauksia ym. omassa ja puolison perheessä on ollut, ja sit et kumpaan haluu synnyttää, nkl vai kättäri (oon helsingissä, muualla ei varmaan kysytä jos vaan 1 vaihtis). Mulla oli eka neuvola vasta 11 2, koska ekaks saamani aika 9 5 peruttiin terkkarin taholta. Mutta niinkuin joku sanoikin, niin d-vitamiinia pitää ottaa lokakuun alusta lähtien ja kalsiumin tarve on suuri, oisko ollu joku 1000mg/pv. Onnellista odotusta!:)
- Äiti
Onneksi olkoon!!!
Meillä on muuten aika lailla samat viikot menossa, itselläni rv. 5 3 suunnilleen.
Olen uudelleensynnyttäjä, joten sen puoleen ei ole kiirettä neuvolaan, mutta tietysti sinne mielelläni menisi jo piankin.
Meillä on eka neuvolassa käynti 26.10. eli silloin on viikkoja suunnilleen 10.
Sen verran vosiin neuvoa, että älä missään nimessä ota mitään muita särkylääkkeitä särkyyn, kuin korkeintaan panadolia ja katso tarkkaan kaikki mitä ehkä tarvittaessa käyttäisit, aina nenäsumutteita myöten, koska niissä on ilmoitettu tarkkaan, että voiko vai eikö voi käyttää raskauden aikana.
Lepää kunnolla jos väsyttää ja syö,terveellisesti tietysti, vältä suolan liikakäyttöä, syö vitamiineja paljon.
Ja tietysti liiku jaksamisen mukaan.
Jos sinulla on pahoinvointia, voit kysyä apteekista Heksavittia, se on vesiliukoinen b-vitamiini, joka auttaa pahoinvoinnissa, toinen on se, että jos pahoinvointia on aamuisin, niin ennen kuin nouset sängystä ylös, juo vaikka lasi tuoremahua ja syö voileipäkeksi tms. keksi ja huili vielä hetki, niin se saattaa auttaa.
Kahvia ei kannata litratolkulla juoda, vaikka se olisikin hyvää :), koska se saattaa aiheuttaa esim. närästystä, eikä muutenkaan tietysti.
Jos käyt uimassa esim. uimahallissa, niin kannattaa aina uinnin lopetettua käydä pissalla, näin mahdolliset vedestä tulleet pöpöt poistuu ( on ihan viisaiden vauvalääkäreiden vinkki :) )
Pidä itsesi lämpimänä, jottet saa ainakaan pissatulehduksia, toisille ne tulee helposti odotusaikana. Itselläni ei ollut koskaan ennen niitä, mutta odotusaikan oli 10 tulehdusta ja siksi sain virtsatietulehduksiin estolääkityksen jota söin koko odotusajan, se oli kurjaa.
kannattaa myös tosiaan hieman noita ruoka-asioita katsella ja etsiä netistä ja hei, nyt kun muistan, vauva-lehden kotisivuilla oli tarjous, että saa yhden lehden numeron ilmaiseksi näytteeksi kotiin jos haluaa.
Tässäpä jotain, kaiken kaikkiaan tärkeintä on se, että olette iloisia odotuksesta ja elätte ihan normaalisti, huomioiden joitain pieniä seikkoja joita on odotuksessa huomioitava.
Onnellista ja iloista odotusta!!!! - rv 11
Mulla oli rv 8 alkamassa, kun menin ekaan neuvolaan.. ja kyllä jos jokin asia askarruttaa mieltä, niin rohkeasti soittamaan neuvolatädeille.. kyllä ne neuvoja ja vinkkejä varmasti antaa :P
ja ensimmäisen neuvolan ajankohta riippuu varmasti paikkakunnasta tai miten aikoja on saatavilla, minusta aika kuulostaa normaalilta, vaikkakin olet ensisynnyttäjä.. onnea teille ja jaksamista :D - eve
Poria aina mollataan, joten pääsen ehkä ekaa kertaa näitten keskustelujen historiassa oikein kunnolla kehaisemaan :)
Ainakin mut kutsuttiin Porissa ihan heti neuvolaan kun soitin sinne. Ja todella soitin heti plussattuani, joten olin neuvolassa jo viikolla 5 ja lääkärissä viikkoa myöhemmin.
Tää oli muuten TOSI hyvä mulle ainakin, sillä ehdin käydä neuvolassa jo ennen kuin eka raskaus meni kesken viikolla 7... :( Kpujen alettua oli helppoa ja turvallista soittaa tutulle neuvolatädille suoraan. Sain kunnon neuvot ihmiseltä, joka tiesi mun terveydentilan ja raskauden, eikä se siis todellakaan sanonu, että turhaanhan sä sit täällä edes kävit, kun noin kävi...
Nyt oon taas raskaana ja myös tällä kertaa soitin heti neuvolaan, vaikka nyt jo tiesin, ettei nlaan yleensä pyydetä ennen rv 8-9. Taas pyydettiin heti vaan käynnille, ja kyseessä oli vielä eri neuvola (muutin välissä eri puolelle kaupunkia). Jossain kaupungissa siis ymmärretään, että apu ja tuki on tärkeetä heti aluks.
Niin, ja TIETTY maalaisjärjelläkin varmaan pärjää raskauden alkuvaiheet. Itsekin olen alusta asti ja jo ennen raskauksia tutkinu (myös) kaiken mahdollisen netistä ym. löytämäni infon aiheesta. Mut silti oon ehdottomasti sitä mieltä, et on kaikkien etu, että odottajat otetaan vastaanotolle mahdollisimman pian. - mie@isse
10 viikkoon mennessä tulisi olla neuvolakäynti.
Ei tässä alkuvaiheessa mitään ihme neuvoja tarvita.
Älä käytä viinaa, tupakkia ja huumeita; senhän jokainen tietää muutenkin.
Itsellä menossa vko 7 ja koitan tsempata neuvolaan soittoa. Ketuttaa nämä 12-13 soittoajat.. - irmeli
Asun Keski-Suomessa ja pääsin neuvolaan jo viikoilla 5 6. Olin todella hämmästynyt ja iloinen, että pääsin puhumaan asioista jo näin varhaisessa vaiheessa. Tuli aivan toisenlainen innostus odotukseen.
Ilmeisesti kohdallani on ollut vain joku onnenkantamoinen tai neuvolassani todella asiakaspulaa... :)
Onnea odotukseen!- .,,.,.,.,
Tuossahan tuo kysymys tulikin.. Itselläni ensi viikolla käynti edessä ja puhelimessa juteltuamme, ilman isompia neuvoja yms en kuitenkaan päässyt perille mitä sielä touhutaan, kauankohan se noin kestää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64165Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952293Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38861- 47854
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186850- 34821
- 36776
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119775Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772