Laiton karenssi (TE-toimisto ei ota vastuuta virkavirheestä)

Vihainen potilas

Jouduin itse ikikarenssiin (1.1.2017 asti) jokin aika sitten, kun kieltäydyin terveydellisin perustein aivan vääränlaisesta työstä, joka olisi vaarantanut terveyteni ja aiheuttanut minulle kipua ja särkyä.

Minun tapauksessani paikallinen TE-toimisto ei ota mitään vastuuta virkailijan tekemästä virkavirheestä, vaan väittää lääkärinlausunnon kadonneen, enkä ole muka toimittanut sitä TE-toimistoon, mikä ei pidä paikkaansa. Toimitin lääkärinlausunnon TE-toimistoon heti, kun jouduin asioimaan siellä ja minulle vakuutettiin, että en joudu tekemään terveydelle vaarallista työtä.

Kun olin toimittanut lääkärinlausunnon uudelleen, minua ei vieläkään uskottu, vaan karenssi pidettiin voimassa. Uskomatonta!

Mitähän tässä tilanteessa pitäisi tehdä, koska olen jo valittanut asiasta muutamiin paikkoihin ja olen saanut päätökset, joiden mukaan olen muka itse aiheuttanut tilanteen, eikä TE-toimiston virkailija ole syyllinen tapahtumaan?

Olisi kiva kuulla miten tässä asiassa pitää menetellä, koska olen rehellisesti sanottuna ymmälläni tästä tapahtumasta. Sukulaiseni ja tuttavani ovat hämmästelleet kuinka näin voi käydä Suomessa ja lääkärinikin ihmettelee tapahtunutta kovasti, kun kerroin siitä hänelle tarkistuskäynnin aikana.

Voiko TE-toimisto rangaista minua siitä, että suojelen terveyttäni ja haluan pysyä työkykyisenä hylkäämällä terveydelle vaarallisen työn?

(Totean lopuksi, että tämän tapauksen johdosta olen vähitellen menettämässä uskoni ja luottamukseni paikallisen TE-toimiston toimintaan. Jos minua ei uskota ja papereitani hävitetään, miksi minun pitäisi luottaa TE-toimistoon?)

186

6431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysin mielivaltaist

      Te-toimisto ja virkailijat nyt voi lätkiä niitä karensseja mitä ihmeellisimmistä syistä, omassa tapauksessa tähän verrannollisesti tuli karenssia, koska en mennyt elektroniikan kokoonpanoon punavihersokeana (työnantajan vaatimuksena oli normaali näkö, te-tantan mukaan siinä ei puhuttu sanaakaan punavihersokeudesta, joten se ei ollut pätevä syy olla menemättä)

      • 9+18

        Kannattaa jättää terveysasiat työterveystarkastukseen ja aika varmasti värisokeus tulee puheeksi elektroniikka-alan työpaikan työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Elektroniikka-asentajaksikaan ei pääse jos värisokea.


      • hoh hoijaa

        ihmettelen viimeksi sanottiin ei tarvitse tulla työvoimatoimistoon,vaan he ottavat yhteyttä!määräaika umpeutui ei kuulunut mitään.kotiin papereita että selvitäs nämä lausunnot päiväraha katkaistaan käsittelyn ajaksi,huuli pyöreenä ihmetlelemään soitamaan että teiltähän päin piti soitaa.myönsi virheen.se tässä ihmetyttää että jos olisin itse tehnyt virheen niin ymmärtäisin asian oikeudenmukaisuuden,voi tätä järjen riemu votitoo.että ei voi näköjään luottaa mitä sovitaan.....ja alappas sitten hakeen numeroita joka vastaa varattua,tai ruuhkaa. että sillai.no onnekseni laittoi asian kuntoon....


      • v-keittäjä iloinen
        9+18 kirjoitti:

        Kannattaa jättää terveysasiat työterveystarkastukseen ja aika varmasti värisokeus tulee puheeksi elektroniikka-alan työpaikan työhöntulotarkastuksen yhteydessä. Elektroniikka-asentajaksikaan ei pääse jos värisokea.

        "Elektroniikka-asentajaksikaan ei pääse jos värisokea. "
        Ei pääse kun vitunkeittäjäksi.


      • Anonyymi

        Kato ne on moni osaajia tuolla Te toimistossa.Olisi pyytäny niiltä lääkäri toditukse et ei muute oo mitää vikaa näös ja näyttäny työnantajalle.Joka hommas sattuu pienii vipoja ja virkamiehillä on suure toleranssi tossa suhteessa jote ei kai siin pal paina jos pari piuhaa menee ristii ja kato ain voi si sanoo et kysy kuule tolt toditukse kirjottajat mikä meni pielee ja valitukse samaa osotteese.kyl neet sit toditelee sil työnantajal et se o vääräs ja sul sentäs juoksee täys liksa.


    • id9d

      TE-toimisto tekee mitä lystää. Poistelee tietoja, muuttelee tietoja ja kaikkee muuta kivaa. Ei kannata uskoa tai luottaa niihin lainkaan, niin pysyy järjissään. Kannattaa uskoa johonkin mihin voi luottaa ja joka ei katoa mihinkään.

      • ohjetta.sulle

        Kun vie paperit, voi sen kuvata kännyllä ja kun soittaa, voi puhelun nauhoittaa.

        Muuten TE-toimistoissa pyörii pilvin pimein aivan turhaa väkeä, joilla on aina aikaa vittuilla asiakkailleen. Kortistoon vaan sieltäkin ja reilusti sitä porukkaa.


      • aktivkapitaal

        Olen jelppiny vastaavassa asiassa jossa TYP- kokeilua sairaalle ihmiselle.

        Lyhyesti, yksityiskohtiin ja kaikkiin kiemuroihin menemättä:

        Sairas "asiakas" pistettiin allekirjoittamaan "työsopimus" tutustumiskäynnillä, jossa hänet laitettiin ensin koko henkilökunnan edessä kertomaan pitkäaikaistyöttömyyden syyt ja sairaudet yms.
        Työpaikan johtaja kertoi myös olevansa psykologi jonka mukaan välitön työsopimuksen allekirjoittaminen oli hyvästä?

        Lopputulos.
        Soitto välittömästi allekirjoituksen vaatineelle TE- keskuksen sos.tt:lle oli turha kun ilmoitettiin että paikka ei ole sopiva ja seurauksena käynnistä asiakkaalle aiheutui kuukausien sairausloma psykiatrin määräämänä.

        Karenssiahan tuosta paukkui, vaikka "asiakas" toimitti lääkärinlausunnon ettei ollut edes työkykyinen...
        TE- keskus sosiaalityöntekijöineen taas seposti lausuntoonsa, että paikka oli nimenomaan RÄÄTÄLÖITY asiakkaalle ja erittäin sopiva?

        Haista P**ka- instanssit on ny käyty läpi ja päätöstä odotellaan viimeisimmästä ja "oikeudenmukaisesta" valitusasteesta koska asiakas on sisäsiittoisten lautakuntien mukaan itse aiheuttanut "työsuhteen" loppumisen..

        On niillä valta tehdä ihan mitä haluavat...


      • Anonyymi

        tuskin on sallittua mennä muuttamaan esim sovittuja yhteystietoja,ja antaa sitten karenssi,muutetuista tiedoista,esim puhelin,josta ei itsellä tietoa,eikä näy allekirjoitetussa sopimuksessa.totta on että kaikissa virastoissa,menee kaikki tiedot läpi,ja viranomaiset pääsevät niihin käsiksi,ja niistä ei myöskään tarvitse ilmoitaa.on sitten eri asia miten tulkitaan jos ketää ei saada kiinni,juttua-selvitystä,näyttöä,ei ole.kuitenkin on olemassa ankara rangaistus sille joka kopeloi luotamuksellisia tietoa,ja muutaa niitä,on rikos.


    • Vihainen potilas

      Ikävä kuulla, että muitakin on syrjitty terveyteen liittyvien asioiden takia. :(

      Olen itse hieman epätoivoinen tilanteeni takia, koska olen aina noudattanut sääntöjä ja määräyksiä ja esittänyt kaikki annetut paperit yms, eikä koskaan aikaisemmin ole käynyt mitään, mutta nyt tuet vietiin pois täysin laittomasti.

      Mitähän tässä tilanteessa tekisi? Pitäisikö harkita virkailijan ja toimiston nimien julkaisemista lehtikirjoituksessa? (Onko se laillista? Voiko työnhakija paljastaa laittomien päätösten tekijöiden nimet julkisesti?)

      • dgfdhfgjhd

        Virkamiehen pitää vastata teoistaan ja puhumisestaan nimellään. Eli voit. Kunhan et nimittele etkä valehtele. Kerro vain asiat sellaisina kuin ne näet.

        Kannattaa videoida kaikki lääkärintodistuksen tuomiset ja virkailijan sanomiset.


    • toinen potilas

      Onko kellään tietoa, että kun on karenssi, joka kuluu pois vain vastaavan ajan töitä tekemällä, niin kattaako sairausloma, josta Kela maksaa sairauspäiväraa sen karenssin pois?

      • Joteskin sinnepäin

        Jos olet pitkään sairas ja sinulla on lääkärin B-todistus, niin saat sairauspäivärahaa, jonka suuruus lasketaan luultavasti 2012 vuoden tuloista.

        Oikaiskaa jos joku tietänee paremmin


      • dfghjkoiuhg

        Ei poista sairauspäivärahakausi karenssia. Olen ollut ikikarenssissa jo kahdeksatta vuotta. Välillä olin täydet sp. Vaan aina se karenssi estää rahan saannin, poistuu vasta vuonna 2017 jos ei työssäoloehtoa täytä.


    • Vihainen potilas

      Ihmettelen kovasti miksi TE-toimisto ei suostu ottamaan mitään vastuuta virkailija tekemästä virkavirheestä, vaan suojelee virkailijaa, vaikka hän on toiminut laittomasti. Ihmettelen myös kovasti sitä minne ihmeeseen kyseinen virkailija on hukannut lääkärintodistukset, jotka hänelle on toimitettu.

      Kun kävin juttelemassa asiasta TE-toimistossa ja tapasin virkailijan, joka oli tehnyt päätöksen, hän totesi kylmästi, että tekisi saman uudelleen. Hämmästelin tätä, koska en ollut uskoa korviani (sääli, ettei ollut nauhuria, koska en ole koskaan älynnyt nauhoittaa tapaamisia, sillä virkailijan puheet olivat rehellisesti sanottuna aivan uskomattoman ylimielisiä ja TE-toimiston johtava virkailija tuki häntä).

      Harkitsen vakavasti asiasta kirjoittamista lehteen ja virkailijan nimen julkaisemista, koska minusta on väärin, että sairasta työnhakijaa kohdellaan mielivaltaisesti, eikä uskalleta ottaa vastuuta tehdystä virkavirheestä.

    • Tuntematonpotilas

      Ikikarenssin saa vaan kieltäytymällä useamman kerran. SInun tapauksessa kannattaa siis valittaa maksajan päätöksestä, kun sinulle on lätkäisty ikikarenssi pelkästään yhdestä kieltäytymisestä. Ei se niin voi mennä. (Olihan asia noin, et ainakaan maininnut aikaisempaa kieltäytymistä?)

      Valitus tehdään maksajalle eli Kelalle (tai omalle kassalle). Toinen mihin voit vedota on että lääkäri on ottanut sopivuudestasi työhön kantaa lääkärintodistuksessa eli liitä myös siitä kopio valitukseen.

      • ennen oli erilai

        Ennen ikikarennssin sai jopa ensimmäisestä. Mulle se lätkäistiin näin kahdeksan vuotta sitten ja poistuu 2017.


      • tuskainen kuolema
        ennen oli erilai kirjoitti:

        Ennen ikikarennssin sai jopa ensimmäisestä. Mulle se lätkäistiin näin kahdeksan vuotta sitten ja poistuu 2017.

        Minä sain ikikarenssin 2011, kun sain lemput palkkatukiduunista. Se lemppu oli oikeastaan enempi oma pyyntö, kun duuni oli liian rankkaa. Ennen sitä ikikarenssipäätöstä en ollut ikinä kieltäytynyt mistään ja ollut ihan aktiivinenkin etsimällä itse työharjoittelumestoja. Tässäkin viimeisessä olin puoli vuotta harjoittelija ja sitten oli vähän pakko tehdä 6kk palkkatukityösoppari, joka loppui reiluun kahteen kuukauteen. Ikikarenssipäätöstä piti odottaa yli 3 kk, ja kaikki rahantulo loppui tietenkin.

        Ja karenssi eikun jatkuu.


    • Arvosta itseäsi

      Ikikarenssi tai ei, kannattaa kuitenkin arvostaa sen verran itseään, ettei myrkytä elämäänsä katkeruudella... mieluummin tuostakin kannattaa oppia jotain miten välttää jatkossa vastaavat tilanteet ja keskittää nyt tällä hetkellä energiansa tästä tilanteesta selviämiseen. Katkeruudesta myrkyttyneellä mielellä ei jaksa panostaa siihen mihin pitäisi, eli sopeutumiseen ja selviämiseen, jota tämä tilanne todellakin vaatii. Asiasta löytyy hyviäkin puolia: ainakaan sua ei enää voida pakottaa mihinkään järjettömyyksiin karenssilla uhaten!

      • mitäs tästä

        Samaa mieltä, olen saanut olla työkkärin aktivoinneilta täysin rauhassa vuosikaudet kun on karenssi.


      • Älä alistu

        "Ikikarenssi tai ei, kannattaa kuitenkin arvostaa sen verran itseään, ettei myrkytä elämäänsä katkeruudella... mieluummin tuostakin kannattaa oppia jotain miten välttää jatkossa vastaavat tilanteet ja keskittää nyt tällä hetkellä energiansa tästä tilanteesta selviämiseen. Katkeruudesta myrkyttyneellä mielellä ei jaksa panostaa siihen mihin pitäisi, eli sopeutumiseen ja selviämiseen, jota tämä tilanne todellakin vaatii."

        Mistä näitä ylipositiivisia ihmisiä oikein riittää joka paikkaan ja asiaan? Suuret huolet ja murheet eivät poistu taka-alalle vain kukkia ja aurinkoa ajattelemalla. Se on helppoa puhua ja kirjoitella, jos ja kun vastaavaa ei omalle kohdalle ole sattunut. Jos vastaava tilanne tapahtuu, niin silloin saa itse kokea oman avuttomuutensa virkakoneiston mielivallan edessä. En suosittele kokemusta varsinkaan silloin, jos itsellä on perhe elätettävänä.

        Onhan se päivän selvä asia, että avaajan tapauksessa jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen v*ttuuntuu te-toimiston mielivaltaisesta päätöksestä. Siitä on haittaa pitkäksi aikaa ja se aika ei kulu eikä ihminen myöskään elä ruohoa syömällä. Se on raha mikä ratkaisee ihmisen elämisen laadun. Persaukisena ei pärjää ja se taas voi joidenkin kohdalla johtaa lopulliseen ratkaisuun.

        Totta kai ihminen on todella katkera, kun tuollainen tapaus sattuu omalle kohdalle. Siinä ei auta muiden voivottelu ja hyssyttely, tai sanomalla "kyllä sä pärjäät", kun et ajattele koko asiaa. Pistä vaikka tanssiksi aina kun v*tuttaa".

        Sanotaan, että ihminen sopeutuu melkein mihin vain. Toisten typeryyteen eli tässä tapauksessa te-virkailijan idiotismiin ei pidä eikä myöskään tarvitse sopeutua. Jos avaajan tapaus todellakin on aito, niin silloin on pantava kova kovaa vasten ja hankittava sellaista apua, joka jyrää virkailijan maan tasalle ja palauttaa häneen sen inhimillisyyden, joka häneltä puuttuu. Tyhmä saa virkailijakin olla, mutta ei muita painostava k*sipää.


      • Jappa26
        Älä alistu kirjoitti:

        "Ikikarenssi tai ei, kannattaa kuitenkin arvostaa sen verran itseään, ettei myrkytä elämäänsä katkeruudella... mieluummin tuostakin kannattaa oppia jotain miten välttää jatkossa vastaavat tilanteet ja keskittää nyt tällä hetkellä energiansa tästä tilanteesta selviämiseen. Katkeruudesta myrkyttyneellä mielellä ei jaksa panostaa siihen mihin pitäisi, eli sopeutumiseen ja selviämiseen, jota tämä tilanne todellakin vaatii."

        Mistä näitä ylipositiivisia ihmisiä oikein riittää joka paikkaan ja asiaan? Suuret huolet ja murheet eivät poistu taka-alalle vain kukkia ja aurinkoa ajattelemalla. Se on helppoa puhua ja kirjoitella, jos ja kun vastaavaa ei omalle kohdalle ole sattunut. Jos vastaava tilanne tapahtuu, niin silloin saa itse kokea oman avuttomuutensa virkakoneiston mielivallan edessä. En suosittele kokemusta varsinkaan silloin, jos itsellä on perhe elätettävänä.

        Onhan se päivän selvä asia, että avaajan tapauksessa jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen v*ttuuntuu te-toimiston mielivaltaisesta päätöksestä. Siitä on haittaa pitkäksi aikaa ja se aika ei kulu eikä ihminen myöskään elä ruohoa syömällä. Se on raha mikä ratkaisee ihmisen elämisen laadun. Persaukisena ei pärjää ja se taas voi joidenkin kohdalla johtaa lopulliseen ratkaisuun.

        Totta kai ihminen on todella katkera, kun tuollainen tapaus sattuu omalle kohdalle. Siinä ei auta muiden voivottelu ja hyssyttely, tai sanomalla "kyllä sä pärjäät", kun et ajattele koko asiaa. Pistä vaikka tanssiksi aina kun v*tuttaa".

        Sanotaan, että ihminen sopeutuu melkein mihin vain. Toisten typeryyteen eli tässä tapauksessa te-virkailijan idiotismiin ei pidä eikä myöskään tarvitse sopeutua. Jos avaajan tapaus todellakin on aito, niin silloin on pantava kova kovaa vasten ja hankittava sellaista apua, joka jyrää virkailijan maan tasalle ja palauttaa häneen sen inhimillisyyden, joka häneltä puuttuu. Tyhmä saa virkailijakin olla, mutta ei muita painostava k*sipää.

        No 6mg Xanorii/vrk. ja elämä hymyilee... Kiitos yksityisille...!!!! :-)


      • FUtyökkäri
        Älä alistu kirjoitti:

        "Ikikarenssi tai ei, kannattaa kuitenkin arvostaa sen verran itseään, ettei myrkytä elämäänsä katkeruudella... mieluummin tuostakin kannattaa oppia jotain miten välttää jatkossa vastaavat tilanteet ja keskittää nyt tällä hetkellä energiansa tästä tilanteesta selviämiseen. Katkeruudesta myrkyttyneellä mielellä ei jaksa panostaa siihen mihin pitäisi, eli sopeutumiseen ja selviämiseen, jota tämä tilanne todellakin vaatii."

        Mistä näitä ylipositiivisia ihmisiä oikein riittää joka paikkaan ja asiaan? Suuret huolet ja murheet eivät poistu taka-alalle vain kukkia ja aurinkoa ajattelemalla. Se on helppoa puhua ja kirjoitella, jos ja kun vastaavaa ei omalle kohdalle ole sattunut. Jos vastaava tilanne tapahtuu, niin silloin saa itse kokea oman avuttomuutensa virkakoneiston mielivallan edessä. En suosittele kokemusta varsinkaan silloin, jos itsellä on perhe elätettävänä.

        Onhan se päivän selvä asia, että avaajan tapauksessa jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen v*ttuuntuu te-toimiston mielivaltaisesta päätöksestä. Siitä on haittaa pitkäksi aikaa ja se aika ei kulu eikä ihminen myöskään elä ruohoa syömällä. Se on raha mikä ratkaisee ihmisen elämisen laadun. Persaukisena ei pärjää ja se taas voi joidenkin kohdalla johtaa lopulliseen ratkaisuun.

        Totta kai ihminen on todella katkera, kun tuollainen tapaus sattuu omalle kohdalle. Siinä ei auta muiden voivottelu ja hyssyttely, tai sanomalla "kyllä sä pärjäät", kun et ajattele koko asiaa. Pistä vaikka tanssiksi aina kun v*tuttaa".

        Sanotaan, että ihminen sopeutuu melkein mihin vain. Toisten typeryyteen eli tässä tapauksessa te-virkailijan idiotismiin ei pidä eikä myöskään tarvitse sopeutua. Jos avaajan tapaus todellakin on aito, niin silloin on pantava kova kovaa vasten ja hankittava sellaista apua, joka jyrää virkailijan maan tasalle ja palauttaa häneen sen inhimillisyyden, joka häneltä puuttuu. Tyhmä saa virkailijakin olla, mutta ei muita painostava k*sipää.

        Ei jaksa naurattaa kun saa mielivaltaisesti karenssin ja tuet katkotaan. Sitten vääntelet kuukausitolkulla valituksia työkkäriin, sossuun, sosiaaliasiamiehelle, muutoksenhakulautakunnille ja käyt loputtomia puhelinkeskesteluja työkkärin "asiantuntijoiden kanssa". Nämä neropatit ovat vielä sinun puolellasi, mutta eivät uskalla ottaa mitään vastuuta vaan sysäävät sitä eri lautakuntiin joista saat päätöksen useiden kuukausien jälkeen. Tämän päälle paikalliset työkkärin ämmät haistattelevat sinulle päin näköä ja laukovat mitä tyhmempiä juttuja jotka eivät perustu mihinkään lakeihin mitenkään.

        Ei tämänlaisissa tilanteissa auta mitkään vaaleanpunaiset lasit päässä kun näet nälkää ja saat -40% sossutukia kuukausitolkulla TÄYSIN AIHEETTOMASTI.


    • Vihainen potilas

      En ole aikaisemmin kieltäytynyt työhommista, koska teen mielelläni terveydelle sopivaa työtä. (Tietääkseni ikikarenssin saa kyllä nykyään hyvin helposti ensikertalainen kieltäytyjä, jos kieltäytyy työstä, mikä on väärin.)

      Tuota Kela-valitusta olen jo kokeillut - ei ollut apua. :(

      Tässä tilanteessa ei voi olla katkeroitumatta. Voin todeta, että näyttää siltä, että menetin pysyvästi luottamukseni TE-toimiston toimintaan, koska sairaudesta kärsivää työnhakijaa ei saisi kohdella näin.

      (Voin todeta, että en ole saanut minkäänlaista anteeksipyyntöä tapahtuman johdosta.)

    • kohtalotoveri

      Kyllä tuon ikikarenssin voi tosiaan saada yhdestä kieltäytymisestä, jos on huonoa onnea. Jos olet esim. ollut kipeänä pidemmän aikaa ja tehnyt toisinaan vain pieni pätkätöitä ja sitten kieltäydyt hommista terveyden perusteella, voi käydä huonosti. :(

    • Työtön neiti

      Minä sain ikikarenssin 10 vuotta sitten. Olin silloin nuori ja tyhmä kaksikymppinen, eikä kukaan auttanut mitenkään. En tarkalleen muista karenssiin johtaneita tapahtumia, mutta muistan sen, että se ei mennyt niin kuin työvoimatoimisto väittää. Tuolloin minun olisi pitänyt hakea johonkin työvoimatoimiston osoittamaan uusi ura- koulutukseen, vaikka en edes kuulunut sen kohderyhmään, enkä siis todellakaan tiennyt tuosta pakkohakemisesta, kun kukaan ei sitä maininnut.

      Karenssin saamisen jälkeen olen hankkinut myös ammatin ihan oikeassa koulussa, johon yhteishaussa hain. Sekään ei karenssia poistanut. Valitettavasti mitään tuon karenssin purkamiseksi ei muka voida tehdä. En ole saanut koulutusta vastaavaa työtä, joten työttömänä olen ja pysyn. Jätin nyt tammikuussa työnhaun pariksi viikoksi uusimatta päästäkseni pitkäaikaistyöttömän luokasta pois. Joka tapauksessa tuo karenssi ja työvoimatoimisto on toimillaan pilannut elämäni. Ei ole mukavaa olla nollatuloinen ilman oikeutta työttömyyskorvaukseen. Ainoa tuki, johon minulla on oikeus on toimeentulotuki. Sen hakeminen ei todellakaan ole mieltä ylentävää. Olen miettynyt eläkkeelle hakeutumista, vaikka olenkin vain kolmekymppinen, sillä en koe olevani työkykyinen.

      • ...

        ??? Kyllä sen pitäisi sillä tavalla mennä, että jos olet myöhemmin hankkinut ammatillisin tutkinnon ja jäänyt sen takia työttömäksi, niin sulle kuuluis kyllä kaikki tuet. Ammatillisen tutkinnon jälkeen siis pitäisi tuo ikikarenssi nollautua ihan selkeästi. Jos olet jättänyt työnhaun uusimatta, niin ilman muuta se aiheuttaa sulle selkeästi uuden karenssin. Tosin jos jää koulusta valmistumisen jälkeen työttömäksi, niin pitäisi heti seuraavana päivän mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Eli siis jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi vaikka parisen kuukautta valmistumisen jälkeen niin saattavat laittaa karenssin. Toki jos et mitään työtä halua etkä koe olevasi työkykyinen, niin sitten sun suuntaus on kenties oikea.


      • myös nollatuloinen

        Se että jätät pariksi viikoksi uusimatta työnhakusi ei posta sinua pitkäaikaistyöttömien listalta. Luepa kriteerit siihen uudestaan, työnhaun ei tarvitse olla yhtäjaksoista.
        Olet jotain ymmärtänyt tuossa asiassa väärin.


      • Näkemyksellisesti
        myös nollatuloinen kirjoitti:

        Se että jätät pariksi viikoksi uusimatta työnhakusi ei posta sinua pitkäaikaistyöttömien listalta. Luepa kriteerit siihen uudestaan, työnhaun ei tarvitse olla yhtäjaksoista.
        Olet jotain ymmärtänyt tuossa asiassa väärin.

        Näkemyksellisesti kun ajattelee rumbaa ja asioiden miettimistä te-toimiston toimenpiteistä, mahdollisista toimenpiteistä, työttömän velvollisuuksia jne... se voi käydä voimille. Ilmoittautumatta jättäminen on henkisesti ja näkemyksellisesti koko byrokratian hylkäämistä. Sillä mitä lukee te-tston järjestelmissä ei ole silloin yksilölle enää merkityksellistä. Ajatuksen ja idean tasolla siitä syvästä, pohjattomasta ja pimeästä kaivosta voi silloin luopua ja aloittaa uuden elämän.

        Ei enää te-toimistoa, ei työnantajia, ei syviä, pohjattomia pimeitä kuiluja vaan kirkas uusi aamunkoitto ja mahdollisuus tasapainoiseen elämään.

        Toimeentulotuesta nyt ei kannata ottaa stressiä. Tekee vain hakemuksen ja laittaa kuitit mukaan ja unohtaa sen olemassaolon loppuajaksi. Vuokra menee maksuun, kerran vuodessa asumistuen tarkistus... saiko tai ei alennusta toimeentulotuen perusosaan, sillä ei ole mitään merkitystä sitä näkemyksellistä ajatusta vastaan että uusi aamu ja vapaus voi uudistaa.

        Se uusi mahdollisuus tarjoaa rajattomat mahdollisuudet päivän viettoon. Voi lähteä koska tahansa lenkille, vaikka vain kävelemään puistoon ja takaisin. Elokuviin on halvinta mennä kun vain istuu luonnossa tai puiston penkillä seuraten luonnon ja toisten ihmisten tekemisiä.

        Riittää kun käy lenkillä iltapäivästä ja syö hyvin ennen nukkumaan menoa. Nukkuu yön hyvin ja herää aamulla virkeänä. Saa lähteä vapaasti lenkille, palastella puuron tai munakkaan, ja loppupäivä lukien, lenkillä, elokuvissa, harrastuksen parissa.

        Kun osaa hylätä te-toimiston karenssit ja muut, alkaa uusi elämä ja vapaus. Jää roskaruoat, jatkuvat kaupassa käynnit, tulee tilaa harrastuksille ja kaikelle oikealle elämälle.

        Kyllä ne työssäkäyvät kinuaa eläkkeensä perään - ja siinä samassa elättää sinutkin. Ole vain onnellinen ja vapaa.

        PS: jos tulee vastikkeellinen sosiaaliturva oikean muotoisena, voit itse valita vaikka harrastuksesi mukaan sen ilmaistyön, jota vasten saat sosiaaliturvaa. Tee silloin oikea valinta äläkä jää työelämän mustan pimeään syvään kuiluun vaan ole vapaa.


      • 2544
        ... kirjoitti:

        ??? Kyllä sen pitäisi sillä tavalla mennä, että jos olet myöhemmin hankkinut ammatillisin tutkinnon ja jäänyt sen takia työttömäksi, niin sulle kuuluis kyllä kaikki tuet. Ammatillisen tutkinnon jälkeen siis pitäisi tuo ikikarenssi nollautua ihan selkeästi. Jos olet jättänyt työnhaun uusimatta, niin ilman muuta se aiheuttaa sulle selkeästi uuden karenssin. Tosin jos jää koulusta valmistumisen jälkeen työttömäksi, niin pitäisi heti seuraavana päivän mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Eli siis jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi vaikka parisen kuukautta valmistumisen jälkeen niin saattavat laittaa karenssin. Toki jos et mitään työtä halua etkä koe olevasi työkykyinen, niin sitten sun suuntaus on kenties oikea.

        Työnhaun uusimatta jättäminen ei aiheuta karenssia vaan työnhaun ollessa poikki ei niiltä päiviltä saa työttömyysturvaa. Se on siis ihan itsestä kiinni jos jää uusimatta. Päiväraha juoksee taas kun uusii työnhakunsa.


      • tällee.se.on
        ... kirjoitti:

        ??? Kyllä sen pitäisi sillä tavalla mennä, että jos olet myöhemmin hankkinut ammatillisin tutkinnon ja jäänyt sen takia työttömäksi, niin sulle kuuluis kyllä kaikki tuet. Ammatillisen tutkinnon jälkeen siis pitäisi tuo ikikarenssi nollautua ihan selkeästi. Jos olet jättänyt työnhaun uusimatta, niin ilman muuta se aiheuttaa sulle selkeästi uuden karenssin. Tosin jos jää koulusta valmistumisen jälkeen työttömäksi, niin pitäisi heti seuraavana päivän mennä ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Eli siis jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi vaikka parisen kuukautta valmistumisen jälkeen niin saattavat laittaa karenssin. Toki jos et mitään työtä halua etkä koe olevasi työkykyinen, niin sitten sun suuntaus on kenties oikea.

        Ei työnhaun uusimatta jättämisestä saa mitään karensseja ainoastaan niiltä päiviltä kun työnhaku on poikki ei saa työttömyysturvaa jos siihen siis muuten on oikeus. Työttömällä neidillä ei siis sitä oikeutta ollut joten ihan sama vaikka työnhaku onkin välillä poikki.

        Työssäolovelvoite on työssäolovelvoite eikä sitä saa pois tutkinnon hankkimisella. Eikö työtön neiti voisi vaikka osa-aikatöitä keksiä jostain siksi ajaksi että velvoite täyttyy.


    • Vihainen potilas

      "En tarkalleen muista karenssiin johtaneita tapahtumia, mutta muistan sen, että se ei mennyt niin kuin työvoimatoimisto väittää."

      Ikävä kuulla, että olet joutunut tuollaiseen tilanteeseen.

      Hmm... Käsittääkseni laissa puhutaan työssäolosta, joten ehkä opiskelu ei poista karenssia. Minusta tämä koko karenssitouhu on mennyt aivan naurettavaksi, koska sillä syrjitään ihmisiä ja heidät asetetaan eriarvoiseen asemaan yhteiskunnassa.

    • never work again

      Minun karenssi alkoi kesäkuun alussa 2006 ja on vieläkin voimassa. Ikikarenssi on ikikarenssi. On sanottu työkkärissä että ei karenssi lopu vaikka menisin työkokeiluihin ja muihin pas.kahommiin.

      • never work again

        En muuten tiedä itse mistä sain karenssin. Olin 6 kk palkkatyössä ja menin työkkäriin ilmottautumaan työn loppumisesta ja sitten tuli lappu että karenssi tuli. Selittivät vaan jotain että olin muka kieltäytynyt töistä vaikka ei ole töitä silloin tarjottu koska karenssi tuli kaks päivää kun mun työt loppu.


      • höpö höpö
        never work again kirjoitti:

        En muuten tiedä itse mistä sain karenssin. Olin 6 kk palkkatyössä ja menin työkkäriin ilmottautumaan työn loppumisesta ja sitten tuli lappu että karenssi tuli. Selittivät vaan jotain että olin muka kieltäytynyt töistä vaikka ei ole töitä silloin tarjottu koska karenssi tuli kaks päivää kun mun työt loppu.

        Höpö höpö. Jos tuo olisi ollut totta, niin varmaan olisit asialla itse tehnyt jotain ja vähintäänkin olisit oikaissut asian, että asia ei ole totta ja vaatinut korjaamaan asian. Luulisi, että sua itseäsi olisi edes jonkun vertaa kiinnostanut tietää mistä karenssi tuli. Taitaa olla ihan höpä höpö juttuja sulla.


      • dfgfhgfhg
        never work again kirjoitti:

        En muuten tiedä itse mistä sain karenssin. Olin 6 kk palkkatyössä ja menin työkkäriin ilmottautumaan työn loppumisesta ja sitten tuli lappu että karenssi tuli. Selittivät vaan jotain että olin muka kieltäytynyt töistä vaikka ei ole töitä silloin tarjottu koska karenssi tuli kaks päivää kun mun työt loppu.

        Lukiko työtodistuksessasi työsuhteen päättymisen syynä "oma pyyntö"? Jotkut työnantajat kirjoittavat niin luullen auttavansa työntekijää. Työkkäri sitten käyttääkin sitä tukien katkaisuun: "Olet itse aiheuttanut työpaikan menetyksen".


      • työssäolovelvoite

        Sellaista nimikettä kuin ikikarenssi ei ole olemassakaan. Työssäolovelvoite tosin on ja se raukeaa alla luetelluilla toimenpiteillä.

        "Työssäolovelvoite tarkoittaa sitä, että työnhakijalle asetetaan 12 viikon työssäolovelvoite, jos hän on menetellyt työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavasti. TE-toimisto arvioi toiminnan moitittavuuden. Työssäolovelvoite täyttyy

        * työnhakijan oltua työssäoloehdon täyttävässä työssä
        * tietyissä työllistymistä edistävissä palveluissa
        * opiskeltua omaehtoisesti päätoimisia opintoja tai
        * työllistyttyä päätoimisesti yritystoiminnassa tai
        * omassa työssä.

        Työssäolovelvoite on voimassa enintään viisi vuotta.

        Noilla keinoilla sen karenssin saa päättymään. Tosin jos ei mitään noista tee niin silloin se kestää sen 5 vuotta.

        Siinä kelan päätöksessähän jo lukee millä keinoilla työssäolovelvoite poistuu. Lukekaapas se uudestaan.


      • menee.näinkin
        työssäolovelvoite kirjoitti:

        Sellaista nimikettä kuin ikikarenssi ei ole olemassakaan. Työssäolovelvoite tosin on ja se raukeaa alla luetelluilla toimenpiteillä.

        "Työssäolovelvoite tarkoittaa sitä, että työnhakijalle asetetaan 12 viikon työssäolovelvoite, jos hän on menetellyt työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavasti. TE-toimisto arvioi toiminnan moitittavuuden. Työssäolovelvoite täyttyy

        * työnhakijan oltua työssäoloehdon täyttävässä työssä
        * tietyissä työllistymistä edistävissä palveluissa
        * opiskeltua omaehtoisesti päätoimisia opintoja tai
        * työllistyttyä päätoimisesti yritystoiminnassa tai
        * omassa työssä.

        Työssäolovelvoite on voimassa enintään viisi vuotta.

        Noilla keinoilla sen karenssin saa päättymään. Tosin jos ei mitään noista tee niin silloin se kestää sen 5 vuotta.

        Siinä kelan päätöksessähän jo lukee millä keinoilla työssäolovelvoite poistuu. Lukekaapas se uudestaan.

        Nykyään voimassa tuon viisi vuotta, kyllä. Mutta ennen lainmuutosta ei aikarajaa ollut. Kohta 10 vuotta olen karenssilla ollut mutta toki sekin loppuu 2017.


    • Vihainen potilas

      Alkuperäiseen asiaan mennäkseni, ajattelin kysyä voiko TE-toimistoa vaatia kertomaan selvästi kirjallisessa muodossa minkä takia karenssi on tullut?

      • rftgerdftger

        Voi


    • Varokaa!

      Siellä on natseja töissä Te-toimistossa, koska heille sairaat ynm. ovat pohjasakkaa. He eivät välitä vaikka olisi pää kainalossa. Minulla sama kohtalo. Virkailijani oli aivan natsin näköinen ja sosiaalityöntekijä avustavana arjalaisneitona vaaleinen pitkine hiuksineen. Tässä mennään tänä päivänä

    • kirjausten korjaamin

      Olen oppinut aina viranomaisten luona asioidessani pyytämään todistuksen siitä, että he ovat saaneet jonkin paperin ja kyllä se on usein vaikeaa saada heiltä nimikirjoitus. Työvoima toimisto väitti kerran, ettei ole saanut tietoa uudesta työsuhteestani joka alkaa edellisellä työnantajalla 1.8. kun sitten esitin paperin, että he ovat sen saaneet he totesivat sen hukkuneen. Kysyin mihin minun työtodistukseni työstä, joka päättyi 31.5. on sitten joutunut. He vakuuttivat sen olevan tallessa, käskin katsoa kopion toiselle puolelle. No koko kesä meni siinä ilman korvauksia, kun en sitten ollut postilaatikkoni vieressä kyttäämässä työhön osoituksia, jotka olivat työhön joka olisi alkanut 1.9. tai sen jälkeen.
      Nykyisin pyydän aina printin siitä mitä on kirjattu, vaikka aika vaikeaa sen saaminen tuntuu olevan.
      Lisäksi minulla on ikävä tapa nauhoitella omia keskustelujani viranomaisten kanssa. Kaksi poliisia kuulema sai rangaistuksenkin siitä, kun uhkailivat minua puhelimessa, jonka satuin nauhoittamaan. Sen jälkeen sain kivan nauhoituksen poliisin kuulustelutilanteesta, josta en kuulemma voi käyttää kun poliisi moneen kertaan kieltää nauhoittamasta omaan kuulusteluani. Videolta näkyy selvästi kuinka poliisi ns. luettaa minulla kirjoittamansa tekstin ja sitten korjaa pari pikku virhettä ja antaa taas luettavakseni korjatun version. Kun alan taas lukemaan sitä poliisille tulee kauhea kiire ja hän yrittää pakotta minua vaan allekirjoittamaan sen nopeasti. Kun luen paperin hitaasti ja hartaasti huomaan, että Kotka on vaihtunut kolmessa eri kohdassa Kouvolaksi ja lopuksi minut on laitettu tunnustamaan tehneeni Kouvolassa murto. Videolta näkyy kuinka poliisi repii käsistäni virheellisen version, jonka olisin erittäin mielläni pitänyt. Todistusaineiston keruuta kun ei Suomessa sallita.

      • virhe tarkoituksella

        Olen yrittänyt saada Helsingin lastensuojelua korjaamaan lasteni rekisterisssä olevan tiedon, että olen alkoholisoitunut pitkäaikaistyötön. Ei se vaan onnistu ja nyt ex tuo joka oikeudenkäyntiin sossun lukemaan nuo samat litaniat uudelleen. Vuosi ansioni ovat viimeisen 5 vuoden ajan olleet yli 50 000€ joka vuosi ja ex ei ollenkaan kyseenalaista kykyäni maksaa kohtuuttoman suuria elatusmaksuja. Nyt tuo väite on kirjattu jo oikeuden päätökseenkin, joten en saa enää tavata lapsiani, kun en muka pystyhuolehtimaan heistä.


      • Vihainen potilas

        >Nykyisin pyydän aina printin siitä mitä on kirjattu, vaikka aika vaikeaa sen
        >saaminen tuntuu olevan.

        Tuo kuulostaa järkevältä.

        >Lisäksi minulla on ikävä tapa nauhoitella omia keskustelujani viranomaisten
        >kanssa.

        Vaikka en ole itse vielä nauhoittanut mitään keskustelujani, minusta keskustelujen nauhoittaminen on tärkeää, koska se taitaa olla ainoa tapa todistaa mitä on tapahtunut. Etenkin silloin, kun on kyse TE-toimistosta.


      • Fichtel Und Sachs
        Vihainen potilas kirjoitti:

        >Nykyisin pyydän aina printin siitä mitä on kirjattu, vaikka aika vaikeaa sen
        >saaminen tuntuu olevan.

        Tuo kuulostaa järkevältä.

        >Lisäksi minulla on ikävä tapa nauhoitella omia keskustelujani viranomaisten
        >kanssa.

        Vaikka en ole itse vielä nauhoittanut mitään keskustelujani, minusta keskustelujen nauhoittaminen on tärkeää, koska se taitaa olla ainoa tapa todistaa mitä on tapahtunut. Etenkin silloin, kun on kyse TE-toimistosta.

        Kuuleppa, tosi naset ja miehet ovat aina nauhoittaneet viranomaisten kanssa käydyt keskustelut ja keränneet todisteita toimistaan. Vain näin voi olla samalla viivalla viranomaisen kanssa kun lakitupaan astutaan. Eivät sanelimet maksa paljoa joilla nauhoittaa viranomaisten kanssa käydyt keskustelut.


      • fhgfjhgjghkjfhk
        Fichtel Und Sachs kirjoitti:

        Kuuleppa, tosi naset ja miehet ovat aina nauhoittaneet viranomaisten kanssa käydyt keskustelut ja keränneet todisteita toimistaan. Vain näin voi olla samalla viivalla viranomaisen kanssa kun lakitupaan astutaan. Eivät sanelimet maksa paljoa joilla nauhoittaa viranomaisten kanssa käydyt keskustelut.

        Olen samaa mieltä. Itse en äänittänyt sitä ensimmäistä käyntiä, ja toivon, että olisin. Mutta eihän se tullut edes mieleen, kun astelin reippaasti TE-toimistoon Suomeen saavuttuani "saadakseni töitä". Voisin kirjoittaa siitä jonkin novellin, nyt kun siihen on saanut hiukan etäisyyttä. Silloin olin raivoissani. Heille ei tullut mieleenkään, että joku tosiaan oli niin naiivi, että luuli työvoimatoimistosta löytyvän töitä, eikä ollut edes pohtinut pitkäaikaistyöttömyyttä urana. No, töitä heillä ei ollut, mutta minut saatiin heidän systeemeihinsä. Nujerrettua he eivät minua saaneet. Olen sellainen luonne, että virkamiesten väärinteot nostavat minut toimintaan. Samalla tiellä olen edelleen. Kohta jo pitkäaikaistyötön, mutta en nujerrettu.


    • kaiken kokenut

      Minulla ja lähiomaisellani on ihan vastaavanlaisia TE-toimiston virheestä tapahtuneita karensseja.
      Työvoimavirkailija suullisesti jo vuosia sitten sanoi että on helpompi ja nopeampi lätkäistä karensseja kuin että jokainen tapaus tutkittaisiin erikseen tapauskohtaisesti, niin kun he antavat ymmärtää. Kyllähän ne usein antaa lapun minkä täytetään siis lisäselvityspyynnön. Mutta se on vain silmän lumetta.
      Suullisesti sanotaan että se on silmänlumetta, että ei niitä kerkiä kukaan lukemaan, mutta antaa vaikutelman että TE-toimisto olisi mitenkään edes jossain määrin kiinnostuneita.
      Kun kysyin voinko saada tuon mustaa valkoisella, virkailija sanoi että ei hän uskalla, kun saisi heti potkut. että sillain.

      Uusin - ja käsittelyssä korkeammalla taholla parasta aikaa - on tapaus, missä TE-toimisto lätkäisi 3 kuukauden karenssin virheellisin perustein, minkä oma virkailijani suullisesti sanoi, että se on laittomasti kirjattu ja neuvoi tekemään valituksen.
      TE-toimiston lausunnossa - ja verkkosivustolla - on maininta että TE toimiston lausuntoihin ei saa hakea muutosta valittamalla, ja että vasta Kelan antamiin päätöksiin voi tehdä oikaisupyynnön.

      Kirjoitin näistä asioista mm. Eduskunnan työministerille, peruspalveluministerille, sosiaali-ja terveysministerille, Eduskunnan oikeusapumiehelle ja Kelan pääjohtajalle.

      Tehkää ihmeessä samoin, niin saadaan nämä valtion virastojen älyttömät virkailijat kuriin.

      Kirjoittamalla ylimmille tahoille on edes hitusen mahdollisuus saada muutosta aikaan.

      • julkiseksi

        Voisiko joku ottaa yhteyttä vaikkapa Helsingin Sanomien toimitukseen ja tarjota tällaista TE-toimistojen antamaa älytöntä kohtelua työttömiä kohtaan lehtijutuksi? Olisi jo aika saada nämä tällaiset lehtien palstoille koko kansan nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Hiljaa hyssyttämällä omassa piirissä kun ei näytä tapahtuvan yhtään mitään!


      • julkiseksi
        julkiseksi kirjoitti:

        Voisiko joku ottaa yhteyttä vaikkapa Helsingin Sanomien toimitukseen ja tarjota tällaista TE-toimistojen antamaa älytöntä kohtelua työttömiä kohtaan lehtijutuksi? Olisi jo aika saada nämä tällaiset lehtien palstoille koko kansan nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Hiljaa hyssyttämällä omassa piirissä kun ei näytä tapahtuvan yhtään mitään!

        Lisäksi voisi lehtitoimittajalle vinkata, että tulee lukemaan näitä Suomi24 keskusteluja aiheesta, niin saa juttuunsa ihmisten omakohtaisia kokemuksia pienellä vaivalla.


    • 167-176

      Suomessa ei virkamies ota vastuuta mistään, kuten joissain oikeus- ja sivistysvaltoissa tapahtuu.
      Joitakin keinoja noita virkamiehiä vastaan on jos etukäteen osaa varautua virkavirheisiin.

      - Äänitä kaikki keskustelut, mieluummin salaa. On ihan laillista ja lupaa ei tarvitse kysyä, ja eihän sitä salaäänityksessä voikkaan kysyä.
      - Pyydä kuitti kaikista viranomaisille luovutetuista asiakirjoista. Hallintolain perusteella se on aina pyynnöstä annettava.

      Sitten kun jotain tapahtuu niin viranomiaset vähättelevät tekoaan ja yrittävät laittaa sen asiakkaan syyksi. Tuo on ihan normaali reaktio valitustilanteissa. Ei ole mitään syytä uskoa sanaakaan mitä he sanovat, ja tuon voi sanoa heille ihan päin naamaa.

      Ota yhteyttä virkailijan esimieheen ja vaadi virhettä korjattavaksi välttömästi. Ilmoita sinulla olevista todisteista, äänitteistä ja kuiteista, jos ja kun kiistävät kaiken.
      Tuossa vaiheessa yleensä alkaa viivyttely, älä suostu siihen. Ilmoita päivämäärä johon mennesä virhe on korjattava, pari päivää riittää. Ellei virhettä korjata antamassai ajassa niin tee rikosilmoitus virkarikoksesta. Valitettavasti tuo rikosilmoitus ei ehkä johda mihinkään, mutta se on silti tärkeä jatkoa ajatellen. Ja jos tai syyttäjä ei nosta kannetta, niin voit itse tehdä sen, työtön saa ilmaisen oikeudenkäynnin.

      Varaudu myös likaisiin temppuihin. Esim. jos pyytävät nähdä kuitin luovutetuista asiakirjoista, niin älä ainakaan alkuperäistä kuittia esitä, se kun voi pudota "vahingossa" paperinsilppuriin. Saattava myös uhkailla vaikka millä, äänitä uhkailut.

      Vaikka noita todisteita ei olisikaan niin silti kannattaa olla tiukkana ja toimia ym. tavalla.

      • VandaVantaa

        Kiitos neuvoistasi. On todella huojentavaa lukea työttömänkin mahdollisuuksista pärjätä virkamiesarmeijan kanssa tässä kyykyttävässä työvoimapolitiikan suomessa.

        Itse koen tulleeni Vantaalla harhautetuksi kuntakokeiluun siirtyessäni, kun työkkärin virkalija sanoi, että kuntakokeilussa ei tarvita tietojenluovutusta, ei perustetata TYPPI-rekisteriä eikä kuntakokeilu ole TYP. Nuo kaikki ovat sanelimella nauhoitettuina. Mutta kuntakokeilu on juuri se TYP jota kuntakokeilun nimikkeellä harhautetaan.

        Toistaiseksi kuntakoilussa/TYPissä ei ole syntynyt kitkaa, vaan noudatamme tarkasti työkkärissä laatimaani työnhakusuunnitelmaa. Mutta saapa nähdä, kuinka TYPissä yrittävät mitätöidä työnhakusuunnitelmani jollakin toisella suunnitelmalla.


      • Että semmoista
        VandaVantaa kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi. On todella huojentavaa lukea työttömänkin mahdollisuuksista pärjätä virkamiesarmeijan kanssa tässä kyykyttävässä työvoimapolitiikan suomessa.

        Itse koen tulleeni Vantaalla harhautetuksi kuntakokeiluun siirtyessäni, kun työkkärin virkalija sanoi, että kuntakokeilussa ei tarvita tietojenluovutusta, ei perustetata TYPPI-rekisteriä eikä kuntakokeilu ole TYP. Nuo kaikki ovat sanelimella nauhoitettuina. Mutta kuntakokeilu on juuri se TYP jota kuntakokeilun nimikkeellä harhautetaan.

        Toistaiseksi kuntakoilussa/TYPissä ei ole syntynyt kitkaa, vaan noudatamme tarkasti työkkärissä laatimaani työnhakusuunnitelmaa. Mutta saapa nähdä, kuinka TYPissä yrittävät mitätöidä työnhakusuunnitelmani jollakin toisella suunnitelmalla.

        Tuli tässä ohi mennen mieleen… kävin katsomassa omat tietoni sähköisestä järjestelmästä. Huomasin, että sinne on kirjoitettu että on sovittu kanssani eräistä asioista ja toimenpiteistä.

        Tälläista ei kuitenkaan ole tapahtunut, eli aika jänniä aikoja eletään kun virkailijat saavat kirjoittaa mitä tahansa kuitenkaan sopimatta siitä työttömän kanssa. Veikkaan, että karenssia pukkaa sitten kun se totuuden hetki lähestyy. Miten sitä todistaa toisin kun ei ole nauhoituksia asioista, joita ei ole edes tapahtunut. Voi jee.

        Mut, no hätä. Kun tulee karenssi, olen sitten vain sossun ja kelan luukuilla, enkä palaa koskaan työkkäriin. Olkoon vaikka millainen ikikarenssi niin sitä mollia ei ole olemassa eikä tule olemaan enää elämässäni. Ei haittaa mitkään rangaistukset. Jos joudun kadulle ja kuolen nälkään, voin aina viimeisellä tuomiolla muistaa työvoimatoimiston virkailijaa. Voi jee!


      • 167-176
        Että semmoista kirjoitti:

        Tuli tässä ohi mennen mieleen… kävin katsomassa omat tietoni sähköisestä järjestelmästä. Huomasin, että sinne on kirjoitettu että on sovittu kanssani eräistä asioista ja toimenpiteistä.

        Tälläista ei kuitenkaan ole tapahtunut, eli aika jänniä aikoja eletään kun virkailijat saavat kirjoittaa mitä tahansa kuitenkaan sopimatta siitä työttömän kanssa. Veikkaan, että karenssia pukkaa sitten kun se totuuden hetki lähestyy. Miten sitä todistaa toisin kun ei ole nauhoituksia asioista, joita ei ole edes tapahtunut. Voi jee.

        Mut, no hätä. Kun tulee karenssi, olen sitten vain sossun ja kelan luukuilla, enkä palaa koskaan työkkäriin. Olkoon vaikka millainen ikikarenssi niin sitä mollia ei ole olemassa eikä tule olemaan enää elämässäni. Ei haittaa mitkään rangaistukset. Jos joudun kadulle ja kuolen nälkään, voin aina viimeisellä tuomiolla muistaa työvoimatoimiston virkailijaa. Voi jee!

        Kaikista tiedon muutoksista jotka tietojärjestelmään tehdään jää loki-tiedostoon merkintä siitä kuka ne on tehnyt ja milloin. Noita loki-tiedostoja ei saa pyyhkiä kukaan koskaan. Eli käry käy varmasti. Vaadi vaan selitys asialle ja jos alkavat ämpyillä niin sitten kylmästi käräjille.

        Kannattaa muuten aina työkkärin käynnin jälkeen käydä pankkitunnuksilla katsomassa mitä virkailija on kirjoittanut tietoihisi ja ottaa siitä sähköinen kopio esim. tallentamalla verkkosivu. Väärinkäytöksissä sillä pääsee jo alkuun kun on näyttöä siitä että tietoja on muutettu.


      • gfhdghgdhj
        VandaVantaa kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi. On todella huojentavaa lukea työttömänkin mahdollisuuksista pärjätä virkamiesarmeijan kanssa tässä kyykyttävässä työvoimapolitiikan suomessa.

        Itse koen tulleeni Vantaalla harhautetuksi kuntakokeiluun siirtyessäni, kun työkkärin virkalija sanoi, että kuntakokeilussa ei tarvita tietojenluovutusta, ei perustetata TYPPI-rekisteriä eikä kuntakokeilu ole TYP. Nuo kaikki ovat sanelimella nauhoitettuina. Mutta kuntakokeilu on juuri se TYP jota kuntakokeilun nimikkeellä harhautetaan.

        Toistaiseksi kuntakoilussa/TYPissä ei ole syntynyt kitkaa, vaan noudatamme tarkasti työkkärissä laatimaani työnhakusuunnitelmaa. Mutta saapa nähdä, kuinka TYPissä yrittävät mitätöidä työnhakusuunnitelmani jollakin toisella suunnitelmalla.

        Vantaa kuuluu ICLEI:iin, joka on YK:n Agenda 21:n toimeenpanija paikkakunnilla, maailmanlaajuisesti. Agendan tarkoituksena on romuttaa teollisuusmaiden talous. Kansan nujertaminen orjatyöllä on osa heidän agendaansa. Tietoinen, kirjattu osa, joka löytyy monisatasivuisesta Agendasta YK:n sivuilta.

        Suomessa nämä kaupungit kuuluvat ICLEI:iin:
        Espoo, Hämeenlinna, Helsinki, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Maarianhamina, Oulu, Pori, Riihimäki, Tampere, Turku, Vantaa.

        Ottakaa selvää asiasta ja vaatikaa kaupunkianne eroamaan ICLEI:stä.


    • Vihainen potilas

      >Ellei virhettä korjata antamassai ajassa niin tee rikosilmoitus virkarikoksesta.
      >Valitettavasti tuo rikosilmoitus ei ehkä johda mihinkään, mutta se on silti tärkeä
      >jatkoa ajatellen. Ja jos tai syyttäjä ei nosta kannetta, niin voit itse tehdä sen, työtön
      >saa ilmaisen oikeudenkäynnin.

      Suurkiitos tästä tiedosta! Taidankin ottaa kovat ja järeät keinot käyttöön, kun mikään muu ei näytä auttavan. Minun kohdalla on kyse puhtaasta virkavirheestä ja rikoksesta, koska virkailija ei ole suostunut korjaamaan lausuntoaan, eikä TE-toimisto ota vastuuta virheestä, joten ei varmaankaan jää muuta keinoa kuin nostaa syytteet.

    • 167-176

      Virkailijoiden kanssa on turha kiistellä, ei asiat sillä keinolla muutu, järeät otteet vaan käyttöön, saattaa järki palata virkailijankin päähän kun virka on katkolla ja voivat ruveta selvittämään asiaa.

    • Vihainen potilas

      Kiitos vinkeistä! :)

      Luulen, että omassa tapauksessani ei jää muuta keinoa kuin syytteen nostaminen, koska minua on kohdeltu laittomasti, eikä virkailijaa ole rangaistu ilmiselvästä virkavirheestä.

      • Putous

        Kela ei kuitenkaan huomannut selvityksistäsi tuota ilmiselvää virkavirhettä ja oikaissut päätöstä?

        Siis putosin vähän kärryiltä, mikä tuo ilmiselvä virkavirhe oli.


    • Vihainen potilas

      Minulla kohdallani virkavirhe on se, että TE-toimisto tarjosi minulle terveydelle vaarallista työtä, josta kieltäydyin lääkärin määräämin perustein (olen saanut lääkärintodistuksen, jossa kielletään terveydelle vaarallinen työ, koska vääränlainen työ aiheuttaa kipua ja särkyä).

      TE-toimisto väitti, ettei lääkärintodistusta löydy, mikä on valetta, koska se on toimitettu sinne virkailijalle. Kun annoin uuden todistuksen, ei tehty mitään muutoksia päätöksiin, koska virkailija ei halua muuttaa päätöstään. Lisäksi TE-toimisto ei ota vastuuta tästä asiasta. (Tämä on aivan uskomatonta!)

    • 167-176

      " koska virkailija ei halua muuttaa päätöstään"
      Ei tuo saa olla virkailijan haluista kiinni. Sinun on tehtävä kirjallinen vaatimus virheen korjaamisesta työkkärille.

      Perustelut:
      Hallintolaki 8:50§
      Päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen ja asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

      Liitteeksi Tuo lääkärintodistus.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L8P50
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L8P52

      Työkkärin on annettava kirjallinen ja valituskelpoinen päätös asiasta.

      "Tämä on aivan uskomatonta!"
      Taitaa olla normaali käytäntö.

      Hallintolakia rikotaan kyllä aivan jatkuvasti kun jostain syystä kuvittelevat ettei se heitä koske.

    • Kysyn vaan

      Niin miten tuollainen lääkärintodistuksen luovuttaminen työkkärille tulisi tehdä, että kiistatta voisi osoittaa jälkeen päin, että on luovuttanut todistuksen. Siis kaupungeillahan on kirjaamot joidenka kautta voi todisteellisesti osoittaa jättäneensä todistuksen. Mutta miten tuo asiakirjan luovuttaminen tulisi tehdä työkkäri ettäTE-virastojen tasolla.

    • 167-176

      "Mutta miten tuo asiakirjan luovuttaminen tulisi tehdä työkkäri ettäTE-virastojen tasolla. "

      Äänittää ja jos mahdollista videoida luovutustilanne. Alkuperäistä todistusta ei pidä antaa vaan kopio ja näyttää myös alkuperäinen. Sen kutin voi, ja pitää antaa se virkailija jolle todistuksen annat. Helpoiten se käy kun ottaa ensimmäisestä sivusta kopion ja siihen kuittauksen nimen selvennyksellä ja päiväyksellä, ja jos mahdollista myös työkkärin leimalla.

      Toisaalta ihan sama miten sen todistuksen (kuitin) asiakirjan vastaanottamisesta saa, mutta sellainen on hallintolain perusteella saatava. Se on virkailijan velvollisuus ja jos kieltäytyy niin kattaa siinä itselleen leivättömän pöydän ainakin jos mulle yritää ämpyillä.

      • jwrtt

        No parempi konsti on pyytää printtiä järjestelmään kirjatusta tiedosta että hakija on toimittanut jonkun todistuksen/selvityksen virkailijalle. Odottaa niin kauan että virkailija on sinne sen ylöskirjannut ja sitten siitä printti mukaan. Pitäisi olla riittävä todiste. Sinnehän tulee näkyviin myös virkailijan nimi joka ottanut kyseisen dokumentin vastaan. Hakijoillahan on oikeus nähdä omat tietonsa koneelta joten niistä se printin pyytäminen ei ole kiellettyä.


      • 167-176
        jwrtt kirjoitti:

        No parempi konsti on pyytää printtiä järjestelmään kirjatusta tiedosta että hakija on toimittanut jonkun todistuksen/selvityksen virkailijalle. Odottaa niin kauan että virkailija on sinne sen ylöskirjannut ja sitten siitä printti mukaan. Pitäisi olla riittävä todiste. Sinnehän tulee näkyviin myös virkailijan nimi joka ottanut kyseisen dokumentin vastaan. Hakijoillahan on oikeus nähdä omat tietonsa koneelta joten niistä se printin pyytäminen ei ole kiellettyä.

        "se printin pyytäminen ei ole kiellettyä"
        Ei pyytäminen ole kiellettyä mutta se printti voi jäädä silti saamatta vaikka lain mukan se pitäisi saada. Käytännössä on todella hankala toimia lakia rikkovan viranomaisen kanssa kun yrittävät välttää kaikin keinoin sen että asiakas pystyisi todistamaan yhtään mitään mistään.


    • Vihainen potilas

      "Sinun on tehtävä kirjallinen vaatimus virheen korjaamisesta työkkärille."

      Tätä on kokeiltu. Ei ollut apua.

      Vaadin asian korjaamista jopa useampaan otteeseen, mutta mitään ei tapahtunut. Sain vain "ei meillä virhettä ole tehty, lopeta valittaminen ja hyväksy asia" -tyylisen vastauksen.

      Voitte varmaan kuvitella kuinka pahasti olen katkera ja vihainen tämän takia. Tällaisat ei pitäisi tapahtua Suomessa, mutta olen omakohtaisesti kuinka huonosti asiat hoidetaan. :(

      Pitääkö tässä tosiaan mennä niin pitkälle, että täytyy nostaa syytteet TE-toimistoa vastaan?

      • Vihainen potilas

        Korjaus äskeiseen: Tällaista ei pitäisi tapahtua Suomessa, mutta olen omakohtaisesti kokenut kuinka huonosti asiat hoidetaan. :(

        Kaiken tapahtuneen johdosta aloin ihmetellä, että eikö TE-toimistojen virkailijoiden tekemiä virkavirheitä haluta oikaista? Onko oikein, että sairas henkilö joutuu kärsimään sen takia, että hän suojelee terveyttään ja työkykyään?


    • 167-176

      "Pitääkö tässä tosiaan mennä niin pitkälle, että täytyy nostaa syytteet TE-toimistoa vastaan? "
      Kyllä pitää, ei tuo asia muuen etene.

      On aivan selvä virkavirhe kun et ole saanut kirjallista vastausta kirjalliseen vaatimukseen. Kai sinulla on todiste siitä että olet sellaisen tehnyt ja jättänyt?
      Ellei ole, niin tee se kirjallinen valitus TODISTETTAVASTI.

    • oikeus voittaa

      Hei Vihainen Potilas. Taistelen juuri itse te-toimiston tekemän virkavirheen kanssa ja asia on ollut vireillä 9 kuukautta. Omalla kohdallani päätös on tuloillaan näillä hetkillä, mutta ajan ei olisi tarvinnut olla näin pitkä, jos olisin saanut apua ja oheistusta alusta alkaen, miten toimia. Eli arvokkain neuvo on, että ota yhteyttä alueesi työttömyysturva-asiamieheen ja kerro hänelle tilanne. Työttömyysturva-asiamiehen tehtävä on valvoa te-toimiston työvoimapoliittisten lausuntojen oikeudenmukaisuutta. mikäli näin ei ole kohdallasi tapahtunut, työttömyysturva-asiamies pyytää te-toimistolta lausuntoa kanteluusi ja antaa oman mielipiteen asiankkäsittelyyn.näin toimimalla te-keskus joutuu antamaan virallisen ja julkisen vastineen 2vkon sisällä lausinnon pyynnöstä ja asia etenee todella paljon nopeammin kuin asian mennessä työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan käsittelyyn, jossa käsittelyaika on 6-8 kk. Itselläni ainakin ollut todella loistava lakimies (tt-asiantuntija) tukemassa tapaustani. Tsemppiä!

    • Meitä vedätetään

      Kiitos hyvistä neuvoista nimimerkki oikeus voittaa. Onnea taisteluun!

    • 167-176

      Noiden työttömyysturva-asiamiesten kanssa kannattaa olla varovaisen epäileväinen, virkamiehiä kun ovat, mutta voi niissä olla ihan puolueettomiakin tyyppejä Ilmeisesti kaikki lausunnot menee tuolle työttömyysturva-asiamiehelle, olisi luullut puuttuvan asiaan jo aiemmin. Mutta silti tuota kannattaa kokeilla ja sittempähän näkee millainen tyyppi se on.

      Sosiaaliasiamiehen kanssa olin aikoinaan tekemisissä kun sossu toimi ilmeisen laittomasti, tuon aluehallintovirasto myöhemmin totesikin, eikä laittomuudesta ollut muutenkaan mitään epäselvää. Olin yhteydessä tuohon sosiaaliasiamieheen, mutta yhteydenpito loppui aika nopeasti kun huomasin miten hän puolusti sossun laittomuuksia. Eli sellainen tapaus se oli.

      • oikeus voittaa

        167-176 viitannee viestissään nyt työttömyysturva-asiantuntijaan, eli tahoon joka tosiaan on tehnyt te-toimiston työvoimapoliittisen lausunnon.Epäselvyyden välttämiseksi siis neuvoni ei ollut ottaa enää uudelleen yhteyttä tähän tahoon vaan työttömyysturva-asiamieheen, joka toimii Ely-keskuksessa valvoen työttömyysturvaetuuden saamista koskevien lausuntomenettelyn lainmukaisuutta ja käytäntöjen yhdenmukaisuutta. Työttömysturva-asiamies ei pysty oikaisemaan te-toimiston antamaa päätöstä, mutta jättämällä kantelun saat täydellisen ja lainvoimaisen lausunnon perusteista, joihin typo-lausunto perustuu. Työttömyysturva-asiamies on ainoastaan siis puolueeton taho, eikä tokikaan ole ollut missään tekemisessä työvoimapoliittisen lausunnon kanssa ellei siitä lain- tai käytännön yhdenmukaisuuden puolesta ole jätetty kantelua. Omasta mielestäni on harmillista, että tätä kanavaa ei kerrota juuri missään asiakkaille vaan ensisijaisesti käy juuri kuten vihaiselle potilaalle: virheellistä päätöstä ei oikaista, ainoa valituskanava ohjataan kelan kautta, joka pyytää työvoimapoliittisen lausunnon uudellenkäsittelyä käytännössä siirtäen asian työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan käsittelyyn jättäen asiakkaalle mielikuvan, että hänen ainoa mahdollisuus on odottaa ttlk:n päätöstä, jonka pohjalta oikaisu on mahdollista. Jos te-toimisto on antanut virheellisen typo-lausunnon eikä suostu sitä kantelun jälkeenkään oikaisemaan ilman kiduttavaa n. vuoden mittaista odotusta niin silloin kyllä nostaisin asiasta syytteen virkavirheestä.


      • dfgfhgjhgkfg
        oikeus voittaa kirjoitti:

        167-176 viitannee viestissään nyt työttömyysturva-asiantuntijaan, eli tahoon joka tosiaan on tehnyt te-toimiston työvoimapoliittisen lausunnon.Epäselvyyden välttämiseksi siis neuvoni ei ollut ottaa enää uudelleen yhteyttä tähän tahoon vaan työttömyysturva-asiamieheen, joka toimii Ely-keskuksessa valvoen työttömyysturvaetuuden saamista koskevien lausuntomenettelyn lainmukaisuutta ja käytäntöjen yhdenmukaisuutta. Työttömysturva-asiamies ei pysty oikaisemaan te-toimiston antamaa päätöstä, mutta jättämällä kantelun saat täydellisen ja lainvoimaisen lausunnon perusteista, joihin typo-lausunto perustuu. Työttömyysturva-asiamies on ainoastaan siis puolueeton taho, eikä tokikaan ole ollut missään tekemisessä työvoimapoliittisen lausunnon kanssa ellei siitä lain- tai käytännön yhdenmukaisuuden puolesta ole jätetty kantelua. Omasta mielestäni on harmillista, että tätä kanavaa ei kerrota juuri missään asiakkaille vaan ensisijaisesti käy juuri kuten vihaiselle potilaalle: virheellistä päätöstä ei oikaista, ainoa valituskanava ohjataan kelan kautta, joka pyytää työvoimapoliittisen lausunnon uudellenkäsittelyä käytännössä siirtäen asian työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan käsittelyyn jättäen asiakkaalle mielikuvan, että hänen ainoa mahdollisuus on odottaa ttlk:n päätöstä, jonka pohjalta oikaisu on mahdollista. Jos te-toimisto on antanut virheellisen typo-lausunnon eikä suostu sitä kantelun jälkeenkään oikaisemaan ilman kiduttavaa n. vuoden mittaista odotusta niin silloin kyllä nostaisin asiasta syytteen virkavirheestä.

        Asian vierestä; hyvä nimitys tuo 'typo' - sehän on Australian puhekielellä typing error, eli kirjoitusvirhe. Sitähän työppärin lausunnot usein ovat, pelkkiä virheitä.


    • 167-176

      Kyllä tarkoitin tuota Ely-keskuksen työttömyysturva-asiamiestä.

      "Työttömyysturva-asiamies on ainoastaan siis puolueeton taho"
      Niin pitäisi olla. Mutta mitehän se menee käytännössä. Luin sellaisesta tapauksesta että työkkärin virkailija oli muuttanut työttömän työllistymisssuunnitelmaa työkkärikäynnin jälkeen niin että sen seurauksena työtön sai karenssin koska ei hakenut kurssille jonka virkailija oli lisännyt siihen. Linkkiä tuohon kirjoitukseen en nyt löytänyt. Työttömyyysturva-asiamies oli myös ollut sitä mileltä että kaikki meni oikein ja tuo muutos sitoo työtöntä vaikka hän ei tiennyt siitä mitään, ei oikein puolueettomalta vaikuta. No varmaan noita työttömyysturva-asiamiehiä on joka lähtöön, niin kun miehiäkin.

      • 3+2

        Tuollainen on kyllä mahdollista kun työtömälle ei muisteta antaakaan kopiota uudesta työnhakusuunnitelmasta tai työtön jättää suunnitelman työkkäriin. Ja kun työnhakusuunnitelman uusi sisältö päivittyy ainoastaa työkkärin tiedostoihin, niin tuossa työkkärin versiossa ei ole kynällä kirjoitettuja allekirjoituksia - vaan digitaaliset allekirjoitukset - jos niitäkään, on varsin selvä asia, että työtön ei voi osoittaa uuden työnhakusuunnitelman sisältöä.

        Eli jokaisella työkkärin käynnillä tulisi työttömän saada kynällä allekirjoitetut työnhakusuunnitelmat, vaikka työnhakusuunnitelman sisältö ei muutttuisikaan edelliseen sopimukseen nähden.

        Mitä vielä sitten työkkäri keksii suullisesti sovitun työnhakusuunnitelmiin, sitä ei tiedä kuin työkkärin omat virkailijat.


    • Valejääkäri

      Pistitkö lekurintodistuksen mukaan myös Kelalle menneeseen valitukseen?

      • Vihainen potilas

        Kiitoksia neuvoista!

        Tuosta ELY-keskuksesta ei ollut tapauksessani mitään hyötyä, kun pyysin tutkimaan TE-toimiston toimia. Sain lausunnon hämmästyttävän nopeasti, mikä oli ihmeellistä, koska olen kuullut, että sen saamiseen voi mennä aikaa.

        Lopputulos oli niin ympäripyöreää TE-toimiston suojelua, että en voinut kuin ihmetellä lausuntoa. Lyhyesti sanottuna lausunnon voi tiivistää näihin sanoihin:

        Lääkärintodistuksen katoamisesta syytettiin minua, ei TE-toimistoa. ELY-keskuksen virkailija oli TE-toimiston virkailijan puolella, koska TE-toimiston virkailija ei muka voinut tietää mitään terveydentilastani, koska heillä ei ollut käytössä lääkärintodistusta. (Uskomatonta!)


      • Vihainen potilas
        Vihainen potilas kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoista!

        Tuosta ELY-keskuksesta ei ollut tapauksessani mitään hyötyä, kun pyysin tutkimaan TE-toimiston toimia. Sain lausunnon hämmästyttävän nopeasti, mikä oli ihmeellistä, koska olen kuullut, että sen saamiseen voi mennä aikaa.

        Lopputulos oli niin ympäripyöreää TE-toimiston suojelua, että en voinut kuin ihmetellä lausuntoa. Lyhyesti sanottuna lausunnon voi tiivistää näihin sanoihin:

        Lääkärintodistuksen katoamisesta syytettiin minua, ei TE-toimistoa. ELY-keskuksen virkailija oli TE-toimiston virkailijan puolella, koska TE-toimiston virkailija ei muka voinut tietää mitään terveydentilastani, koska heillä ei ollut käytössä lääkärintodistusta. (Uskomatonta!)

        Jatkona mainitsen, että alan vähitellen kallistua sille linjalle, että en anna mitään armoa TE-toimiston virkailijalle, enkä TE-toimistolle, vaan nostan niin täydet syytteet kuin mahdollista virkailijaa ja TE-toimistoa kohtaan.

        Osaisiko kukaan neuvoa mitä kauttaa syytteet on nostettava? Oletan, että ensin on käytävä antamassa lausunto poliisille siitä mitä on tapahtunut.


      • Vihainen potilas
        Vihainen potilas kirjoitti:

        Jatkona mainitsen, että alan vähitellen kallistua sille linjalle, että en anna mitään armoa TE-toimiston virkailijalle, enkä TE-toimistolle, vaan nostan niin täydet syytteet kuin mahdollista virkailijaa ja TE-toimistoa kohtaan.

        Osaisiko kukaan neuvoa mitä kauttaa syytteet on nostettava? Oletan, että ensin on käytävä antamassa lausunto poliisille siitä mitä on tapahtunut.

        Ja vielä vähän jatkojuttua:

        En varmaan erehdy kovin pahasti, jos oletan, että virkavirhesyytteet voi nostaa milloin tahansa tapahtuman jälkeen, koska tilanne ei vanhene, eikä muuta, ja korvaukset voi saada reilusti tapahtuman jälkeen?


    • Valejääkäri

      Myös Kelalle valituksen mukana mennyt lääkärintodistus katosi?

    • Vihainen potilas

      >Myös Kelalle valituksen mukana mennyt lääkärintodistus katosi?

      Se ei ole kadonnut, mutta siitä ei ollut mitään apua. Olen kuullut, että Kelan päähän valittaminen ei auta näissä asioissa. :(

      • Tätähän se on

        Eihän se auta ei, kun kela tekee kielteisen päätöksen VAIN te-toimiston antaman työvoimapoliittisen lausunnon perusteella. Jos lausunto on "ei oikeutta työttömyysturvaan", niin sillon yksikään työttömyysturvan maksaja ei tee myönteistä päätöstä. Jännää tässä on se, että te-toimiston päätösten lopussa lukee aina "Päätöksestä ei voi valittaa" ja sitten ne helevatan tantat lässyttää, että "sun pitää valittaa siitä kelan päätöksestä.." - toisin sanottuna valehtelevat päin naamaa, eli rikkovat virkavelvollisuuksiaan.


      • Tuuliilta
        Tätähän se on kirjoitti:

        Eihän se auta ei, kun kela tekee kielteisen päätöksen VAIN te-toimiston antaman työvoimapoliittisen lausunnon perusteella. Jos lausunto on "ei oikeutta työttömyysturvaan", niin sillon yksikään työttömyysturvan maksaja ei tee myönteistä päätöstä. Jännää tässä on se, että te-toimiston päätösten lopussa lukee aina "Päätöksestä ei voi valittaa" ja sitten ne helevatan tantat lässyttää, että "sun pitää valittaa siitä kelan päätöksestä.." - toisin sanottuna valehtelevat päin naamaa, eli rikkovat virkavelvollisuuksiaan.

        Sotket asioita. Siis juu päätöksen tekee, mutta nythän on kyse valituksesta.

        "Jos Kelan mielestä päätöstä ei voida oikaista haluamallasi tavalla, se lähettää valituksen edelleen muutoksenhakulautakuntaan. Muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen, joka on ylin valitusaste. Saat muutoksenhakulautakunnalta ja vakuutusoikeudesta kirjallisen päätöksen asiasta."

        Aloittaja on siis saanut kirjallisen päätöksen muutoksenhakulautakunnalta.


    • Vihainen potilas

      "Jos lausunto on "ei oikeutta työttömyysturvaan", niin sillon yksikään
      työttömyysturvan maksaja ei tee myönteistä päätöstä."

      Tuo näyttää valitettavasti pitävän paikkansa tällä hetkellä. :( Ja pahinta tässä on se, että vaikka virhe on tehty TE-toimiston päässä, TE-toimisto ei ota *mitään* vastuuta asiasta. Minusta tämä on lievästi ilmaistuna väärin.

    • RusakkoP

      Vakuutusoikeuteen on turha viedä työttömyysturva-asioita, koska ratkaisevat kaikki jutut aina työttömän tappioksi. Euroopan Ihmisoikeusneuvosto on ainoa taho, joka suomalaista työtöntä voi auttaa taistelussa TE-toimistoa vastaan.
      Viimeisenä keinona sitten vielä työttömien armeijan julkinen nälkälakko Eduskuntatalon edessä kansainvälisen median lamppujen loisteessa.

      • Tuuliilta

        Turhia valituksia on paljon, mutta kyllä sinne aina välillä aiheellisiakin eksyy. Niistä saadaan niin sanottuja prejudikaatteja.


    • 167-176

      Että voisi valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen niin pitää ensin käydä kotimainen (pelle)oikeusjärjestelmä läpi.
      Vakuutusoikeus on todellakin huono vitsi, vaikka Kelan kerran siellä selätinkin. Nuo jutut pitäisi saada yleiseen tuomioistuimeen, käräjä-, hovi- ja korkein oikeus. Ne saa sinne vain siten että nostaa kanteen virkarikoksesta laittomasti toimivaa TE-toimistoa vastaan, virkarikoksestahan tuossa on kyse ja jatketusta sellaisesta kun ei oikaisuvaatumsta käsitellä.

      Nälkälakko ei toimi Suomen päättäjiin, niin sokeita ne vallahimossaan ovat tavallisten ihmisten kärsimyksille. Paskat niiden silmille pitää heittää ja laittaa seinää vasten tai viedä saunan taakse. Ahneimmat vielä etuilevat saunan taakse johtavassa jonossa.

    • www99

      Lähetin yhdelle ns. päättäjälle eduskuntaan e-mailia ja kerroin tilanteeni.

      Ei ole edes vastannut...No ei tietenkään kun ovat itse (poliitikot) nämä
      karenssit ym. typeryydet päättäneet.

      V I T T U U N koko ARKADIANMÄEN porukka. omaa etuaan VAIN ajattelee.

    • 167-176

      Kyllä ne on virkamiehet jotka sinne synnytyselimeen joutaisivat. Toki lainsäätäjätkään eivät saa puhtaita papereita.
      Lait ovat liian tulkinnavaraisia ja niiden tulkinta ei kestä päivänvaloa. Lisäksi lakeja rikotaan ja "oiotaan" joitakin asioita asiakkaan vahingoksi.
      Sitten kun virkamies töppää niin sitten kyllä tehdään kaikki mahdollinen asiakkaan syyllistämiseksi tapahtuneeseen. Vähätellään virkarikosta ja valehtelemalla tehdään asiakkaasta syyllinen.

      • Oikeutta saanut

        Virkailijat tulevat joutumaan vastuuseen vääristä päätöksistä, jossa kierretään tahallisesti tai tahattomasti vääntäen lakipykäliä.


    • hauta edessä

      minä haluan kuolla minunkin oli pakko mennä homeisia vaatteita myymään 10 vuotta sitten, sen jälkeen työttömän kulkusta on räkä tippunut homemökistä ja vaatteista. työvoimaviranomainen tuhoaa työttömän terveyden jotta maksella asairaskuluja hautaan saakka

    • Valita-AINA

      Tällaista käy valitettavasti ERITTÄIN USEIN Suomen TE-toimistoissa. Olen kuullut pari vastaavaa tarinaan etelärannikolla tapahtuneista virkavirheistä, joista ei oteta minkäänlaista vastuuta.

      Minusta tuossa tilanteessa ei voi olla muuta kuin kovana TE-toimistoa vastaan ja vaatimalla vaatia korjaamista, koska olet kokenut laitonta kohtelua. Laittomaan kohteluun EI PIDÄ ALISTUA. Jos alistut, olet kusessa.

    • ei alistettu

      Hmm... Onko kukaan koskaan pyytänyt esim. jotain tunnettua valtakunnallista sanomalehteä tekemään hyvän ja monipuolisen artikkelin TE-toimistoissa tapahtuvista laittomuuksista ja niiden seurauksista työnhakijoille?

      Minusta tästä aiheesta saisi aikaiseksi melkoisen artikkelin, koska TE-toimistoissa toimitaan toisinaan ihan mielivaltaisesti "lain puitteissa" ja työnhakijoita kohdellaan pahimmillaan törkeästi.

    • kyäojmäpti

      Eikö toimistolle toimituista papereista laiteta tietoa työnhakijan rekisteriin.
      Luulis että siellä lukisi näin ko. päivältä:
      "Työnhakija kävi uusimassa työnhaun. Toimitti lääkärinlausunnon jonka perusteella kieltäytyi aiemmin tarjotusta työpaikasta Oy Yritys Ab:ssä. Lausunnon mukaan ao. tpaikka vaarantaa työnhakijan terveyden ja aiheuttaa hänelle kipua ja särkyä."

      Jos noin ei ole, niin jatkossa pitää TE-toimistoissa varmistaa, että annetut lausunnot ja paperit ovat kirjattuina. Ja sitten vielä tulostetaan ja allekirjoitetaan.

    • no more not more

      >Eikö toimistolle toimituista papereista laiteta tietoa työnhakijan rekisteriin.

      Kyllähän tuon luulisi tapahtuvan, mutta tiedän tapauksia, joissa papereita ei ole kirjattu. Minusta on uskomatonta, että ne jäävät kirjaamatta ja sitten työtöntä rangaistaan virkailijoiden mokista ilman syytä.

    • rsdh

      Onko koskaan kellekään tullut mieleen, että nämä "tositarinat" voivat myös olla jonkun sellaisen henkilön kirjoittamia, joka joko a) haluaa katkeruuttaan ja pahaa oloaan lievittääkseen mustamaalata työkkäriä tai b) ei ole ymmärtänyt päätöksiä?

      • Nää on niin nähty

        Onko sulle tullut mieleen, että te-toimiston touhut on usein täysin järjettömiä ja lainvastaisia..? Ellet ole vielä itse omakohtaisesti kokenut, niin jossain vaiheessa tulet sen kokemaan. Harvalla pienituloisella pätkätyöläisellä (tai pysyvämmin työttömällä) on resursseja lehteä näistä tappelemaan...


      • frvgdtnfhrdsetg

        Buah... Työkkäri mustamaalaa edesottamuksillaan kyllä itse itsensä. Siihen ei ulkopuolista apua tarvita.


    • 7-7-7-7-zx

      Olen itse vahvasti sitä mieltä, että TE-toimistot pitäisi saada vastuuseen näistä laittomuuksistaa, eikä työttömiä saisi syyllistää.

      Koskahan näin käy?

    • luottamus 0%

      Olen itsekin laittomuuksien uhri TE-toimistossa ja taistelen jo toista vuotta omien oikeuksien puolesta. Voin todeta, että menetin pysyvästi luottamukseni TE-toimistoihin ja niiden virkailijoihin, koska vastuuta ei ole otettu, eikä virkavirhettä ole korjattu toistuvista pyynnöistä huolimatta.

      Oletteko te muut menettäneet luottamuksen?

      • hilp

        > Oletteko te muut menettäneet luottamuksen?

        Minä olen menettänyt luottamuksen TE-toimistoon. Olen vähän vastaavanlaisessa tilanteessa, jossa TE-toimisto ei ota vastuuta siellä tehdystä virkavirheestä ja yritän saada oikeutta itselleni.


    • shfd

      Ne saa sinne vain siten että nostaa kanteen virkarikoksesta laittomasti toimivaa TE-toimistoa vastaan, NO EIKÖSITTEN voi nostaa kannetta !

    • oikeutta etsitään

      Voisin kyllä kertoa vaikka mitä siitä mitä itse jouduin kokemaan TE-toimistossa, kun kieltäydyin täysin laillisen perustein vääränlaisesta ja terveydelle vaarallisesta työstä.

      Minun kohdallani TE-toimiston virkailija yritti laittaa minua terveydelle vaaralliseen työhön, josta kieltäydyin heti, koska työ olisi aiheuttanut kipua ja särkyä minulle.

      Kun minulle annettiin täysi karenssi, todettiin etten ole toimittanut lääkärintodistusta TE-toimistoon, mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Kun toimitin uuden todistuksen, siihen ei reagoitu mitenkään, vaan minua pidettiin syyllisenä.

      Taistelen vieläkin tämän asian tiimoilta, eikö loppua näy, koska TE-toimisto ei ota vastuuta virkailijan pahasta virkavirheestä.

      Kertokaahan mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Pitäisikö marssia suoraan Helsingin Sanomien toimitukseen tai YLE:n ihmisten luo ja pyytää tekemään juttu asiasta? Vai pitäisikö julkistaa toimiston ja virkailijan nimi kaikkien nähtäville?

      Voiko työtön antaa virkailijan nimen kaikkien nähtäville? Onko se laillista? (En halua sortua laittomuuksiin, kuten TE-toimisto.)

      • oikeutta etsitään

        Totean vielä, että tuon mainitsemani tapahtuman takia luottamukseni katosi kuin taivaan tuuliin.

        Koska olin aina ollut rehellinen, eikä minua uskottu, eikä edes lääkärintodistusta uskottu ja sitä vähäteltiin, totesin että TE-toimistoon ei voi luottaa.

        Jos TE-toimistossa ei uskalleta ottaa vastuuta virheistä ja rehellista työnhakijaa kohdellaan epärehellisesti, jotain on PAHASTI VIALLA.

        Olen itse kärsivällinen ihminen, mutta voin todeta, että kärsivällisyytteni on loppu tämän asian takia.


      • +25

        Väärintoimineiden virkailijoiden nimet voi julkaista vallan hyvin kunhan ei epäasiallisuuksia virkailijasta kerro.


      • 167-176
        +25 kirjoitti:

        Väärintoimineiden virkailijoiden nimet voi julkaista vallan hyvin kunhan ei epäasiallisuuksia virkailijasta kerro.

        "Väärintoimineiden virkailijoiden nimet voi julkaista vallan hyvin kunhan ei epäasiallisuuksia virkailijasta kerro. "
        Ja kuvat myös. Pitäisi oikein kokeilla se raja missä lähtevät virkaloiset käräjille kunniaansa peräämään, eivät sitä tee koska nuo laittomuudet paljastuisivat joka johtaisi uuteen oikeudenkäynittiin jossa olisivat itse syytteeessä.


    • Herännyt

      TE-toimistojen tarkoitus on työttömien kiusaaminen ja omien nettisivujen ylläpito. Tämä vaikuttaa päättäjistä niin tärkeältä työltä, että sitä varten on palkattu 3000 ihmistä virkasuhteeseen.

    • karennssi 8 vuotta.

      Sain karenssin kun mut yritettiin pakottaa asbestinpurkutöihin. Ei ole koulutusta eikä varusteita annettu. Olis pitänyt sorkkaraudalla alkaa purkaa taloa jossa on asbestia. Se oli työkkärin paja ja ne otti jonkun talon jossa oli asbestia ja me pajalaiset olis pitänyt purkaa se talo.

      • Karsenssi 9 vuotta

        Mäkään en ottanu joulupukin pajalta hommia, kun siellä oli asbetsia. Ja siel käytettiin jotain alamittasta orjatyövoimaa.


      • Kerro tarkemmin,

        Höpön hpöpn, puhut potaskaa tai jätät jotain oleellista kertomatta. Karenssia ei ole voitu sun kertomalla perusteella määrätä.

        Olet siis toimittanut työkkäriin todistuksen siitä, että tarjotulla työpaikalla on asbestia. Olet pyytänyt koulutusta työhön ja asbestin purkamiseen edellytettäviä varusteita. Tästä on todistettavasti kieltäydytty, eli sinulla on siitä kirjallinen kieltäytyminen. Työnjohtajan tai vastaavan mestarin allekirjoittamana, että "emme hanki hakijalle asianmukaisia varusteita työtä varten". Päivämäärä ja allekirjoitus.

        Missä työkkärissä on annettu karenssi, vaikka työtön on asianmukaisesti perustellen kieltäytynyt terveydelle vaarallisesta työstä? Kiinnostaa tietää, sillä sen toimiston johtajasta teen valituksen Työminsteriöön. Tulee kuivaa konjakkia paluupostissa sinne.


      • Karseinssi 10 vuotta
        Karsenssi 9 vuotta kirjoitti:

        Mäkään en ottanu joulupukin pajalta hommia, kun siellä oli asbetsia. Ja siel käytettiin jotain alamittasta orjatyövoimaa.

        Samalle pajalle muakin yritettiin. Mulle oli liikaa se, et porukka lisäks kävi kurkkimas ihmisten ikkunoist jollai ihmeen tekosyyllä.


      • Ei oikeutta...
        Kerro tarkemmin, kirjoitti:

        Höpön hpöpn, puhut potaskaa tai jätät jotain oleellista kertomatta. Karenssia ei ole voitu sun kertomalla perusteella määrätä.

        Olet siis toimittanut työkkäriin todistuksen siitä, että tarjotulla työpaikalla on asbestia. Olet pyytänyt koulutusta työhön ja asbestin purkamiseen edellytettäviä varusteita. Tästä on todistettavasti kieltäydytty, eli sinulla on siitä kirjallinen kieltäytyminen. Työnjohtajan tai vastaavan mestarin allekirjoittamana, että "emme hanki hakijalle asianmukaisia varusteita työtä varten". Päivämäärä ja allekirjoitus.

        Missä työkkärissä on annettu karenssi, vaikka työtön on asianmukaisesti perustellen kieltäytynyt terveydelle vaarallisesta työstä? Kiinnostaa tietää, sillä sen toimiston johtajasta teen valituksen Työminsteriöön. Tulee kuivaa konjakkia paluupostissa sinne.

        >Missä työkkärissä on annettu karenssi, vaikka työtön on asianmukaisesti
        >perustellen kieltäytynyt terveydelle vaarallisesta työstä?

        Tätä on tapahtunut *monessa* paikassa. :( Itse jouduin tällaisen uhriksi eräässä Etelä-Suomen toimistossa ja sain vain pelkkää huonoa kohtelua, kun kehtasin valittaa asiasta.


    • Oulun Työtön

      Minulle on annettiin 2008 niin ankara karenssi että sen tyyppinen karenssi muuttui nyt alkuvuodesta laittomaksi, silti se ei lähtenyt pois, tein työharjoittelua millä se uuden lain mukaan sitten olisi pitänyt lähteä, en päässyt palkkatuelle jatkamaan vaikka TE-toimisto lupasi monen kuukauden ajan. Sitten kun työssä-olo ehto täyttyi ja jouduin sen palkkatukihässäkän takia lopettamaan niin karenssi vaan jatkuu koska "Ei ammatillista koulutusta" Koulutuksen puutteen pitäisi lain mukaan vaikuttaa vain alle 25 vuotiaisiin. saa nähdä tuleeko tästä mitään, luottamus meni täysin! Mielivaltaa ja ainoastaan negatiivisissa päätöksissä harkinnanvaraista toimintaa.

    • hyvä tietää

      Tuossa on voinut tapahtua niin, että virkailija joka ottanut lääkärinlausunnon vastaan on ollut joku määräaikainen ja jolta on sitten jäänyt kiireessä kirjaamatta tuo asia järjestelmään. Tiedoksi, ettei TE-toimistossa arkistoida mitään dokumentteja, se on yksinkertaisesti mahdotonta koska niitä tulee päivässä mielettömät määrät. Tuon virkailijan määräaikaisuus on sitten päättynyt ja tieto on jäänyt kirjaamatta ja sitä ei siten ole te-toimiston näkemyksen mukaan koskaan toimitettukaan. Tästä syystä kannattaa aina varmistaa että kaikki dokumentit kirjataan edes toimitetuiksi jo samalla reissulla kun siellä TE-toimistossa käydään.

      • Välskarin kertomus

        Olisko siinä lekurintodistuksessa kuitenkin ollut liian yleisluontoista asiaa, koska valitusasteet ei reagoineet, vaikka lääkärintodisuksen saivat. Ei myöskään toimisto, vaikka aloittaja sinnekin vielä kadonneen todistuksen toimitti. Kukapa sen tietää.


    • isäntä ja renki

      Minullakin oli työkkärin kortissa ilmoittautumisaika ja lisäksi siinä luki että te-keskus ottaa yhteyttä. Kävin kolmeen kertaan eri virkailijoilta varmistamassa että onko näin.
      Vastaus oli että ole huoleti, työkkäri ottaa yhteyttä ja itse ei tarvitse huolehtia.
      Nyt sitten tuli selvityspyyntö postissa ja t-m tuki on ilmeisesti katkaistu.
      Saa nähdä miten käy.
      Ilmeisesti muuallakin samaa touhua ja ehän ei voi olla muuta kuin sovittua ja tarkkaan harkittua toimintaa te-keskuksen taholta.

    • Te-keskus on turhaa

      Seinäjoen te-keskusksessa saa ainakin karenssia vaikka tarjottu "työtarjous" on perusteellisesti selvittetty että tarjottu ns.työ hakijan terveydelle sopimaton !!

      Itse ainakin kieltäydyin olemasta missään tekemisissä enää kyseisen suojatyöpaikkoja täynnä olevan laitoksen kanssa.

      Näin sitä harmaata työtä tekemään innostetaan vaikka kuinka yrittää.Itsellä kuitenkin jo yli20v työkokemus takana.

      No en saa sitten enää sitä niin monien työssäkäyvien kadehtimaa suurta peruspäivärahaa mut kai sitä jotain ns.pimeetäkin hommaa löytää, vaikka naapurin pihaa siivoan ennenkuin tohon laitokseen takasin kirjoille menen.

      Eli vapaus koitti,eikä ole työkkärin mammat lähettelemässä kirjeitä, jotka yleensä sisältää kaikenlaista tarkkaan harkittua paskaa

    • Iarmerl

      Sain eilen karenssin postissa. Syy se että kysyin yritystoiminnan aloittamista toiminimellä. Siis kysyin onko tämä mahdollista sivutoimisena niinkuin laissa lukee ja niin että ansaitsen alle sen jonkun 300 €! Vastauksena tuli karenssi KELA:lta jonne työkkäri oli lähettänyt kirjelmän että minulla on yritys. Eivät viitsineet edes vastata kysymykseeni, eivät edes soittaneet ja kysyneet mitään. Automaattinen karenssi tuli siis vain kysymällä onko tämä mahdollista.

      • jupsjap

        Kyllä tuo on mahdollista. :( Tiedän toisenkin vastaavanlaisen tapauksen, mutta henkilö on valittamassa siitä ja aikoo kuulemma omien sanojensa mukaan valittaa niin kauan, kunnes muutetaan päätös.


      • näin se menee

        Tuota, ei sitä karenssia voi määrätä ihan noin vaan. Jos sinä olet ilmoittanut kiinnostuksesi sivutoimisen yrittäjyyden aloittamiseen sinulle tulee tehdä selvityspyyntö, jossa pyydetään selvittämään millaista yritystoimintaa olet aloittamassa ja kuinka paljon se sinua työllistää ja kaikki työvoimahallinnon vaatimat selvitykset asiasta. Jos et ole sellaista saanut mene selvittämään asiaa sinne.

        Toisaalta luulen, että olet saanut sen selvityspyynnön vasta, jolloin siitä selvarista on lähtenyt lausunto kelaan. Tuossa selvarilausunnossa pyydetään kelaa katkaisemaan, EI LOPETTAMAAN, työttömyyspäivärahasi siksi ajaksi että asia on tutkittu siellä TE-toimistossa. Siihen menee jonkun aikaa mutta kun ovat selvittäneet asian ja jos toteavat ettei yritystoiminta ole niin laajaa ettet voisi tehdä kokoaikatyötä muualla niin sitten työttömyyspäivärahasi maksua jatketaan ja saat kaikki saamatta jääneet rahasi kyllä.

        Te-toimisto ei koskaan voi vain sinun suullisen ilmoituksesi perusteella antaa karenssia se on työttömyysturvalain vastaista. Aina tarvitaan sinun oma selvitys asiasta.


      • Anonyymi
        näin se menee kirjoitti:

        Tuota, ei sitä karenssia voi määrätä ihan noin vaan. Jos sinä olet ilmoittanut kiinnostuksesi sivutoimisen yrittäjyyden aloittamiseen sinulle tulee tehdä selvityspyyntö, jossa pyydetään selvittämään millaista yritystoimintaa olet aloittamassa ja kuinka paljon se sinua työllistää ja kaikki työvoimahallinnon vaatimat selvitykset asiasta. Jos et ole sellaista saanut mene selvittämään asiaa sinne.

        Toisaalta luulen, että olet saanut sen selvityspyynnön vasta, jolloin siitä selvarista on lähtenyt lausunto kelaan. Tuossa selvarilausunnossa pyydetään kelaa katkaisemaan, EI LOPETTAMAAN, työttömyyspäivärahasi siksi ajaksi että asia on tutkittu siellä TE-toimistossa. Siihen menee jonkun aikaa mutta kun ovat selvittäneet asian ja jos toteavat ettei yritystoiminta ole niin laajaa ettet voisi tehdä kokoaikatyötä muualla niin sitten työttömyyspäivärahasi maksua jatketaan ja saat kaikki saamatta jääneet rahasi kyllä.

        Te-toimisto ei koskaan voi vain sinun suullisen ilmoituksesi perusteella antaa karenssia se on työttömyysturvalain vastaista. Aina tarvitaan sinun oma selvitys asiasta.

        Kyllä nää tanttavittulat voi tehdä mitä vaan!


    • Törkeää

      Kuinka te-keskus kuvittelee ihmisen pärjäävän jos häneltä viedään ainoa tulo(ISO peruspäiväraha)joka on tehnyt kuitenkin yli 20v töitä ja joutunut työttömäksi,eiköhän niillä verorahoilla ole maksettu noiden työkkärin tarkkaanharkitsevien tätienkin palkka jo moneen kertaan, voisivat hävetä ihan oikeesti !

      Työkkärin mammat ja tantat vain omaa yritystä perustamaan vai ehkä sittenkin uravalmennus kurssille

    • Edelleen törkeetä

      Suomen perustuslain mukaan jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Lisäksi jokaisella on oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana.

      Miten te-keskuksen tantoilla on oikeus rikkoa perustuslakia, joka vie välttämättömän perustoimeentulon

    • ILOinen :)

      Samaa mietin kuin sinä "Edelleen törkeetä". Jos Suomen hallitus röyhkeästi jättää noudattamatta kansainvälisiä lakeja, niin eikö joku työttömien etujärjesto, esim Tasavallan harjoittelijat ja tukityöllistetyt ry, voisi lähettää valituksen suoraan YK:n alaiseen Kansainvälinen työjärjestöön (ILO)? Liitteeksi kirjeeseen pitkä valittajien nimilista.

      Vai onko ihan mahdoton idea? Mitä sanoo lakimies?

    • Vapaa mies myös

      Itse sain te-keskuksen täysin paskatoiminnan takia karenssia koko loppuvuoden kun olin sen vitun työkkärin tantan mukaan kieltäytynyt hakea tarjottua "työtarjousta"jossa tarvitaan omaa autoa.

      Jonkun työkkärin "asiantuntijan"mukaan ei ollut pätevä syy kieltäytyä työtarjouksesta?mitä helvettiä, kävellenkö mun olis pitänyt töitä tehdä jos nyt yleensä olisin paikan saanut.


      Sanouduin kans irti koko te-keskuksen toiminnasta,ei enää kirjeitä sieltä eikä työtarjouksia enää mut ei rahaakaan.

      Kerään vittu vaikka pulloja ja sieniä ennenkuin sinne takaisin menen.18v töitä tehnyt ennen työttömyyttä

      Ja tämäkin Seinäjoen te-keskuksessa, vitun Lev......i tantta !!

      • khygf

        Tee valitus siitä päätöksestä. Jos olet likipitäin juuri saanut sen päätöksen, eli sinulla on vielä valitusaikaa (30 pv päätöksen päivämäärästä eteenpäin). Jos asia on todellakin ollut sellainen, että työ on vaatinut oman auton käyttöä eikä työnantajalla ole ollut mitään mahdollisuutta antaa autoa käyttöön. Niin valita ihmeessä, jos sinulla ei autoa ole. Miksi ihmiset ei valita jos täysin väärä päätös. Siellä päätöksessä lukee ne valitusohjeet ja sulla on hyvin perusteltu kieltäytyminen et omista autoa, jonka työnteko vaati. Tosin työttömyysturvalaki ei taida tuntea muilta syitä toistaiseksi kuin nuo terveydelliset syyt. Jos valitus ei mene läpi laitat valitusta eduskunnan oikeusasiamiehelle niin eiköhän se sitä kautta sinne lakiinkin tule tällainen tilanne.


    • Läpimätää

      TE-toimistossa tapahtuu valitettavasti usein tällaisia laittomuuksia ja niistä kärsivät aina työttömät, koska virkailijat "eivät tee koskaan mitään virheitä", kun annetaan ymmärtää TE-toimiston johdon puolelta.

      Tämä ei minusta ole oikein, koska koko systeemi on läpimätä.

    • toden totta

      Läpimätä systeemi toden totta. Te-toimiston lausunnoista ei voi edes valittaa tai lähettää mitään lisäselvityksiä.

    • Työkkärin ent.orja

      Ihan mätä laitos !!

      Itse sain karenssia kun kieltäydyin vastaanottamasta työtarjousta ns.sähkömieheksi.Noo ei siinä mitään minulla ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta eikä lupia tehdä sähköalan töitä.

      Nooo työkkärin "asiantuntijan"mukaan ei ollut riittävän pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työtarjouksesta.

      Mitä VITTUA !!

      Mikä asiantuntija tuollainen on?

      Nooo sanouduin kans irti koko työkkärin touhuista,oli sitten viimeinen karenssi, todella epäammattimaista toimintaa kaikenmaailman asiantuntijoita täynnä.

      Ei tule enää tyhjänpäiväisiä työtarjouksia edes lääkärin paikkaan, eihän minulla olisi ollut edes siihen riittäviä papereita mut sekin varmaan olis pitänyt ottaa vastaan kun asiantuntija sanoo.

      Nyt dyykkaan ruokaa kauppojen roskiksista, kiitos työkkärin asiantuntijoille !!

      • tuplapisteet

        Mikä ammatti on niin sanottu sähkömies? Pitääkö sellaisella olla niin sanottu sähkömiehen koulutus.


    • vbnbv

      Täällä monia vuosia lusineena ikikarenssin kanssa.

      Poistuuko v 2017 viimein?

      • aihr45

        Se poistuu tosiaan vuonna 2017 eli vielä pari vuotta.

        Olen itse sitä mieltä, että työkkäreissä tapahtuu koko ajan mitä ihmeellisimpiä laittomuuksia, joista ei ole vastuuta. Miten tälle saisi lopun?


    • karenssit pois

      Järestelmäksi riittäisi ihan hyvin sellainen, että tantat vaan tsekkaisi verotiedot ja sillä hyvä. Turhaa terveen aikuisen ihmisen on sinne ravata ilmoittelemassa että juupa juu ehkäpä menen kouluun, ehkäpä en. Eikö ne rikkaat tajua että köyhätkin on viisaita ja jopa saman koulun käynyt kuin he. Ei aikuisia tartte valvoa ja vahtia ja laitella kiusaksi jotain karensseja. Mua ahistaa ihan hitosti kun asioi työkkärissä niin ei voi ikinä kertoa mitä oikeasti meinaa tehdä, koska tietysti turvaan leipäni ja asuntoni ja se tantan liirum laarun lausunto on mun leipäni takana!! olen ollut töissä vuosia, vessan pesusta johtotehtäviin, ei ole helppoa suomessa mikään duuni. JOten tiedän kyllä sekä työelämän että tytöttömyyden. Äkkiä se karenssi pois sekä töistä irtisanoutumisesta että opiskelusta. Ihmisen pitää saada!!!! tehdä asioita, ilman että tulee yllättäviä rahan menoja työkkäristä. Että maailma menee eteenpäin. Liika valvontaa, ihan liikaa. Soisin rikkaillekin karenssin siitä kun vievät euronsa ulkomaille ja kehtaavat nostaa törkeätä palkkaa joutavista kahvipulla kokouksista kun on jo yksi työ.

    • todella vittuuntunut

      itse sain karenssia koska kieltäydyin päätetyöskentelystä, koska minulla on KOLME naurologista sairautta (migreeni, epilepsia ja neurofibromatosis) olen toimittanut työkköriin läjän lääkärin lausuntoja, B todistuksen, mutta ei riitä. olen nyt vajaa kaksi kuukautta tapellut työkkörin kanssa koska eivät saa valituspäätöstä aikaseksi. kukaan ei kerro minulle asioita mitkä koskevat minua. ei eden paikallisella toimistolla.. pomppotelevat vaan luukulta toiselle alan olemaan sitä mieltä että työkkärin virkailiat ovat epäpäteviä paskoja

    • pde1

      Tehkää rikosilmoitus siitä virkailijasta joka teki laittoman päätöksen. Muistakaa vaatia korvaukset takautuvasti normaali korkojen kera. http://www.nettilaki.com/t/virkarikokset

      99% sossu-kela-te-toimisto virkailijoista syyllistyy kaikkiin alla oleviin. Voi laittaa kaikki samaan rikosilmoitukseen.

      Törkeä virka-aseman väärinkäyttäminen
      http://www.nettilaki.com/a/t%C3%B6rke%C3%A4-virka-aseman-v%C3%A4%C3%A4rink%C3%A4ytt%C3%A4minen

      Virka-aseman väärinkäyttäminen
      http://www.nettilaki.com/a/virka-aseman-v%C3%A4%C3%A4rink%C3%A4ytt%C3%A4minen

      Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen
      http://www.nettilaki.com/a/tuottamuksellinen-virkavelvollisuuden-rikkominen

      Virkavelvollisuuden rikkominen
      http://www.nettilaki.com/a/virkavelvollisuuden-rikkominen

    • paetro

      Noista oikeuteen viedyistä 85% päätyy asiakkaiden voittoon ja vakuutusyhtöiden tappioksi. Oikeuteen viemisessä tulee muistaa se, että maksattaa kaiken vakuutusoikeudelle. Eli kun vakuutusoikeus häviää oikeudessa joutuu se korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut 100%, maksamaan kaikki korvaukset joita vakuutusoikeudenlaiton ja väärä toiminta on aiheuttanut siltä ajalta kun se on hylännyt päätöksen-oikeudenkäynnin päättäymiseens asti. huom. viivästyskorkoineen. Lisäksi vakuutusyhtiö joutuu maksamaan normaali korvaukset takautuvasti viivästyskorkoineen.

      Vie juttu oikeuteen mutta hanki ensin asianjaja jos tulosi ovat alle 800€ /kk olet oikeutettu ilmaiseen oikeusapuun eli paikallinen oikeusaputoimisto auttaa ilmaiseksi. Tai sitten voit valita asianjajan ja valtio maksaa kaikki asianajajan kulut.
      Mihinkään sopimuksiin ei kannata suostua ennen oikeudenkäyntiä. Ellei vakuutusoikeus suostu maksamaan korvauksia takautuvasti viivästyskorkoineen sekä maksamaan korvauksia aiheuttamastaan haitastaan laittomasta päätöksestä viivästyskorkoineen. Vaadi noita jos tarjoavat sopimusta, jos eivät suostu joutuvat maksamaan paljon enemmän oikeudessa itse sain vuosien taistelun jälkeen yli 100 000 euron korvaukset takautuvasti viivästyskorkoineen ja summassa myös vakuutusyhtiön laittoman päätöksen ja oikeudenkäynnin loppuun saakka aiheuttamat taloudelliset yms vahingot.

      Kannattaa haastaa laittoman päätöksentekijä oikeuteen. Noissa työkyvyttömyysjutuissa kela/vaakuusoikeus häviää keskimäärin 85% ja voittaa vain 15%.
      Nuo oikeuteen haastamiset pitää järjestää huolellisesti siten, että vaatii korvauksia aiheutuneista vahingoista ja korvauksia aiheutuneista menetyksistä.

      Lisäksi pitää vaatia vastapuoli maksamaan sinun oikeudenkäyntikulut kaikki korvaukset viivästyskorkoineen. Noilla oikeudenkäynneilla pitää rahastaa niin
      paljon kuin pystyy ja maksajina kela/vakuusoikeus yms virastot

      Kela joutui maksamaan 134 000€ korvauksia miehelle jota kela piti työkykyisenä vaikka hän on lääkärien mukaan työkyvytön.

      Voitto Vakuutusoikeudessa!
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12009056

      kansalainen voitti kelan
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11995817


      Hallintolaki on työvoimaviranomaisille tuntematon käsite ja kuvittelevat ettei se koske heitä.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434

    • MadButTrue

      Onko kellään kokemusta tälläisestä te / kela hässäkästä.
      Elikkä olin elo-marraskuun välissä reilu 3kk kuntouttavassa, ja keskeytyksen syyksi laitoin te toimistolle niiden pyytämään "lisä-selvityspyyntöön" muutto pois paikkakunnalta (300km) pysyv muutto siis, niin mitenkähän julman pitkän karenssin mahtaa tuollaisesta saada. Maksut on keskeytettynä ollut nyt marraskuun 27.11 alkaen. Ja kela ei tee mitään ennenkuin työkkäri antaa lausunnon, jota voi vain arvailla.

    • asdf324asdf324

      Welcome to socialism. Järjestelmä toimii. Eiköhän viranomaiset ole olemassa nykyään sen takia että varmistavat että kaikki elämässä on ikäänkuin valtiolta luvalla saatua ja viranomaiset voivat ottaa sen pois ja hiillostaa sillä. Ja niitä itseään kiinnostaa asiat.. ja kukaan todellakaan valvo niitä. Koko järjestelmä on olemassa vain valvomassa eliitti-massa asetelmaa. Palvelut rikkaille ovat 400.000e maatalous sosiaalitukea vuodessa. Rahaahan printataan kaikille,rikkaille sosiaalitukea 400.000e/v, köyhälle 8.000e/v.

      • dfgfhdfjgh

        Aivan. Lukekaapa YK:n Agenda 21:stä ja sen toteuttajasta paikkakunnilla, demokraattisten kulissien takana, meiltä salaa, ICLEI:stä. Agenda 21 allekirjoitettiin Riossa jo 1992, Suomikin sen allekirjoitti, mutta ihmeen vähän siitä tiedetään. Kehitysmaissa se tunnetaan kuulemma hyvinkin, koska siellä sen uskotaan auttavan heitä. No, eiköhän tarkoitus ole köyhdyttää meidät kaikki, paitsi systeemiä ylläpitävää valtavaa virkamieskoneistoa ja sen taustavaikuttajia ja suurfirmoja.


    • oihjnjk

      Miten tässä tapauksessa on tälle alkuperäiselle potilaalle nyt käynynnä? Onko asiasi jo selvinnyt? Korjasiko te-toimisto virheensä koskaan?
      Miten sille virkailijalle kävi, joka teki virkavirheen? Onko se jo selvitetty että kenestä on kysymys ja onko hän joutunut virallsesti vastuuseen?

      Nämä asiat toivottavasti on selvitetty juuri kuten alkuperäinen kirjoittaja vaatikin, eli että menee niin pitkälle kuin vaan vaaditaan. Oikeuteen tulikin paljon hyviä neuvoja vanhoilta konnilta. (Heh).

      Onko case selvä ja rahat takautuvasti maksettu. Korkoineen?

      • Vihainenpotilas

        >Miten tässä tapauksessa on tälle alkuperäiselle potilaalle nyt
        >käynynnä? Onko asiasi jo selvinnyt? Korjasiko te-toimisto
        >virheensä koskaan?

        Asia ei ole selvinnyt, vaan koko juttu alkaa muistuttaa huonoa farssia. TE-toimisto kieltäytyy toistuvasti korjaamasta virhettä, eikä ota vastuuta virkailijan teoista.

        >Miten sille virkailijalle kävi, joka teki virkavirheen? Onko se jo
        >selvitetty että kenestä on kysymys ja onko hän joutunut
        >virallsesti vastuuseen?

        >Nämä asiat toivottavasti on selvitetty juuri kuten alkuperäinen
        >kirjoittaja vaatikin, eli että menee niin pitkälle kuin vaan
        >vaaditaan. Oikeuteen tulikin paljon hyviä neuvoja vanhoilta
        >konnilta. (Heh).

        Yritän viedä tätä asiaa oikeuteen. Syytteitä on tulossa toivottavasti, jos kaikki menee hyvin.

        >Onko case selvä ja rahat takautuvasti maksettu. Korkoineen?

        Ei todellakaan ole selvä, vaan TE-toimisto kieltäytyy tekemästä mitään asian eteen, koska "siellä ei ole tehty mitään väärin", kuten parit henkilöt ovat sieltä todenneet, kun olen hoitanut valituksia eteenpäin.

        Tällaistako tämä nykyään on TE-toimistossa?


    • Keväänsilmu

      Itsekin seurasin ketjua aikanaan. Miten kauan semmoinen oikeudenkäynnin alkaminen voi kestää? Ei kait se voi vuosikaupalla venyä? Ruuhkaa on oikeudessa, mutta kyllä ne ne nyt muutaman kuukauden aikana saa asianomaiset haastettua ja alustavan käsittely kasaan.
      SItä tässä ihmettelen ettei olla tämän pidemmällä. Hyviä neuvoja antoivat asian aikaisemmin kokeneet.
      Onko sun lakimies ajantasalla vai onko paikkakunnan poliisissa päällikkö tai syyttäjä liian läheisiä kavereita työkkärin kanssa? Semmoistakin tapahtuu.
      Vaihda juristia jos tämä nykyinen ei saa mitään aikaiseksi.
      Mulla riita yksityisoikeudessa ja kyllä alkoi tapahtua aika pian kun laitoin homman käyntiin. Sälikäytti jo sopivasti sekin. ..

    • Ihmettelyä22

      Näissä tapauksissa voi mennä pitkänkin aikaa, ennen kuin mitään tapahtuu ja voi käydä niin, että valittaja joutuu uhriksi, vaikka kaikki näyttäisi olevan hyvin. (Tällaista se valitettavasti on. :( )

    • Tyrämies2000

      Itse sain 3kk karenssia koska tyräleikkauksen vuoksi jouduin jättämään työvoimapoliittisen koulutuksen kesken. Menikö oikein? Ei mielestäni kyllä.
      Toimitin lääkärintodistukse, kouluttajan lausunnon miksi tyräleikkaus esti koulutuksen jatkamisen ja niinpois päin. ei auttanut mikään. Karenssia tuli. Elämän palaminen "normaaliksi" kesti joulukuusta huhtikuuhun.

    • Nämonnähty

      Tämä on ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuuleen huutamista. Alkuperäinen kirjoittaja mesoaa että vääryyttä on tapahtunut ja työkkäri joutuu vastuuseen. Sitten se saa paljon neuvoja mitä pitää tehdä ja miten pitää toimia.
      Ja kas kummaa, vuoden kuluttuakaan ei ole saatu mitään aikaiseksi! Mitään ei tapahdu, kukaan ei korjaa virheitä, vaikka piti olla tuomarit ja poliisit jo asiaa oikomassa.

      Sitten kirjoitellaan arvoituksia, että näissä tapauksissa voi kestää pitkään... Miten niin voi kestää pitkään: sen kun hommaa juristin itelleen ja alkaa oikomaan asioita.
      Vituttaa lukea jotain tyhjänjauhamista. Jos ei rohkeus kestä oikaista selvää virhettä ja laittaa väärintoimijoita vastuuseen, niin älä sitten mesoa viestikaupalla että minäpä tästä laitan hommat oikeneman.

      • 27272727727

        Työttömän on ihan turhaan huutaa lain perään, sillä päätöksiä tekevät virkamiehet, joiden käsityksen mukaan työttömän "ongelmat" ratkeavat kun he vain menevät töihin. Ihan se ja sama, mitä työtön pystyy todistamaan, koska päätökset tehdään vain viranhaltijoiden selityksen perusteella.

        Työttömän on peräänkuulutettava oikeuksiaan aina EU:hun asti, ja silloin viimeistään homma kaatuu kielitaidon puutteeseen tai lakikiemuroihin.

        Jos työttömällä olisi sellaisia suhteita, joilla olisi mahdollisuuksia taistella lakia rikkovia viranomaisia vastaan, niin hän olisi saanut hyvin nopeasti suhteilla töitä eikä edes olisi työtön.

        Todella turhauttavaa työttömän kannalta, että meillä virallisen käsityksen mukaan on kaikenlaista tukea työllistymiseen, mutta käytännön toteus on pelkkää simputusta.


    • NeljäVuotta
    • Valita_Heti

      Tee HETI valitus asiasta, kirjoita tarkasti mitä on tapahtunut. Sitten laitat saman sisältöisen valituksen: 1)Työministerillemme, 2)alueesi Aluehallintovirastoon, 3)Eduskunnan oikeusasiamiehelle ja 4)Valtioneuvoston oikeuskanslerille. Eiköhän ala päätökset muuttua. Etsit itse noiden orgaanien yhteystiedot netistä. Tämä olkoon vinkkinä muillekin kyykytetyille.

    • Suivaantunut

      Oletko harkinnut paljastuskirjan kirjoittamista, kuten minä?

      Olen itse miettinyt, että voisin julkaista kirjan laittomuuksista ja laittaa sen julkisesti sekä suomeksi että englanniksi nettiin kaikkien saataville. Lisäksi mainostaisin kirjaa lehdissä.

      Olisiko tämä hyvä tapa saada TE-toimisto ottamaan vastuu toimistaan?

      • reilusuomi

        Kirjoitin ja julkaisin alkuvuodesta netissä kirjan omista kokemuksistani työkkärin kanssa. Teihin verrattuna minua on kohdeltu asiallisesti, ihan ensimmäistä käyntiä lukuunottamatta, mistä siitäkään ei syntynyt karenssia, vain henkinen läimäys vasten kasvojani. Tai niin, tulihan siitä neljän kuukauden karenssi, mutta se oli silloin oma valinta, paras huonoista vaihtoehdoista.

        En tiedä, kuinka moni on tekstini lukenut, vierailijoita blogissa on ollut kymmenisentuhatta vuodessa. Palaute, se vähä, mitä on tullut, on ollut myönteistä. Omia ajatuksia kirjoittaminen ainakin selkeytti. Jos kiinnostaa, blogi löytyy tällä nimelläni.

        Oletteko muuten ajatelleet, että voisimme perustaa vapaaehtoisryhmän, jossa päivystäisimme paikkakuntamme työkkärin lähistöllä ja tarjoutuisimme menemään mukaan tapaamisiin, työnhakijan niin pyytäessä? Minä olen vienyt työkkärin tapaamisiin mukanani yleisöksi ja todistajaksi ystävän, mutta pieni ryhmä kohtalotovereita voisi toimia vielä paremmin. Voisimme jakaa kokemuksiamme ja oppia toinen toistemme virheistä. Voisiko siitä kehittyä yhdistysmuotoinen organisaatio? Siinä olisi kuitenkin riskinä se samanlainen hyväksikäyttö kuin mihin ns. 'työttömien yhdistykset' ovat sortuneet saadessaan veronmaksajilta avustuksia 'työllistäessään' työnhakijoita ja ryhtyessään työttömien kyykyttäjiksi. Mahdolliset saadut tuet pitäisi jakaa kaikkien osallistujien kesken. Se taas saattaisi olla verotoimiston, työkkärin, Kelan ja sossun mielestä väärin. Palkaton vapaaehtoisryhmä voisi toimia parhaiten.

        Ja muistakaa tosiaan aina äänittää kaikki. Jos mitään kummempaa ei keskustelussa käsitellä, äänitys on helppo deletoida, mutta jos jättää äänittämättä, ja asiat menevätkin väärinpäin, sitten harmittaa.


    • Tyttinen

      Hei, olen jo yli 55-vuotias ja monipuolisesti koulutettu, mutta asun asutuskeskuksien ulkopuolella. En ole saanut viimeisen 21 vuoden aikana kuin noin kolme vuotta töitä. Välillä olen ollut opiskelemassa ihan huvikseni ammattiopistossa, jotta pääsisi pois kortistosta, ihan opintotuella. Viimein Kela ilmoitti, että minulle ei enää makseta eläketurvaa opintojen perusteella, olen ylikoulutettu. Nyt minut on osoitettu erikoistyövoimaneuvojan pakeille. Kun nyt on 500 työmarkkinatukipäivää kulunut, hän on hyökännyt joka kuukausi kuin karhu puhelimitse. Tässä on tullut soittoja jo viisi kolmen kuukauden sisällä. Hän yritti saada kahdelle yrittäjäkurssille, mutta en pakkoyrittäjäksi rupea, kun ei ole kannattavaa ideaa saati rahaa siihen. Nyt hän on kesäkuussa soitellut kaksi kertaa ja juhannuksen jälkeen pitäisi mennä allekirjoittamaan sopimus aktivointisuunnitelmasta. Mikähän kiire niillä on? Saadako ilmaisia kuntoutujia marjanpoimintatiloille mansikoita poimimaan? Entä, jos ei ole yleisiä kulkuneuvoja sinne eikä omaa autoakaan? Mulla ei ole edes pyörää. Niinpä voin sanoa, että matkaan menisi yli 3 tuntia eli voin kieltäytyä kuntouttavasta, jos pitäisi kävellen joka päivä lampsia parikymmentä kilsaa jonnekkin pellolle mansikkaa poimimaan... Laki kieltää ihmisten vainoamisen vuoden 2015 alusta. Mielestäni minun paikkakuntani sosiaaliviranomainen ja työkkäri vainoavat minua. Olen siitä aivan varma. Pitäisikö heidät haastaa oikeuteen ihmisarvoa alentavasta vainoamisesta?

    • Ei_armoa

      Tuo tapaamisen nauhoitus lienee nykyään ainoa keino suojautua väärinkäytöksiltä, koska pahimmillaan TE-toimisto rikkoo lakia heti, jos se on mahdollista.

      Tuo äskeinen lausahdu oli ehkä kärjistetty mielipide, mutta omalla kohdallani kävi niin, että virkailija rikkoi lakia, eikä kukaan ottanut vastuuta asiasta valitusrumban jatkuessa pitkään. Menetin kaikki tuet ja samalla kyllä uskoni TE-toimistoon, koska siellä ei tehty mitään asian eteen, vaan minua kohdeltiin huonosti. Virkailija itse nyrpisteli lähinnä nenäänsä, kun valitin asiasta ja totesi, että hän ei ole tehnyt mitään väärin (uskomatonta, mutta totta!).

      Jos joku kirjoittaa kirjan siitä mitä TE-toimistossa tehdään yms, kertokaa siitä heti. Haluan ostaa sen heti ja ryhdyn levittämään siitä mielelläni tietoa muille, koska totuuden on hyvä tulla julki. Jos näitä asioita peitellään, sama homma vain jatkuu ja pahenee.

      • 167-176

        Totta joka sana paitsi "(uskomatonta, mutta totta!)". Sama pätee nykyisin lähes kaikkiin viranomaisiin, etenkin Kelaan ja sossuun.


    • kantelu

      Suosittu aihe se ikävää, vaikea on loytää lakipykälää tai saada ohjetta mikä on lääkärintodistuksen painoarvo. Itse tein eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun suosittelen muillekkin. Hänellä ei kuitenkaan ole tuomitsevaa valtaa mutta tutkiipa ainakin ja ilmoittaa kantansa sillä on arvoa jatkossa oikeusistuimissa.

      • aktivkapitaal

        Olen jelppiny vastaavassa asiassa jossa TYP- kokeilua sairaalle ihmiselle.

        Lyhyesti, yksityiskohtiin ja kaikkiin kiemuroihin menemättä:

        Sairas "asiakas" pistettiin allekirjoittamaan "työsopimus" tutustumiskäynnillä, jossa hänet laitettiin ensin koko henkilökunnan edessä kertomaan pitkäaikaistyöttömyyden syyt ja sairaudet yms.

        Työpaikan johtaja kertoi myös olevansa psykologi jonka mukaan välitön työsopimuksen allekirjoittaminen oli hyvästä?

        Lopputulos.

        Soitto välittömästi allekirjoituksen vaatineelle TE- keskuksen sos.tt:lle oli turha kun ilmoitettiin että paikka ei ole sopiva ja seurauksena käynnistä asiakkaalle aiheutui kuukausien sairausloma psykiatrin määräämänä.

        Karenssiahan tuosta paukkui, vaikka "asiakas" toimitti lääkärinlausunnon ettei ollut edes työkykyinen...

        TE- keskus sosiaalityöntekijöineen taas seposti lausuntoonsa, että paikka oli nimenomaan RÄÄTÄLÖITY asiakkaalle ja erittäin sopiva?

        Haista P**ka- instanssit on ny käyty läpi ja päätöstä odotellaan viimeisimmästä ja "oikeudenmukaisesta" valitusasteesta koska asiakas on sisäsiittoisten lautakuntien mukaan itse aiheuttanut "työsuhteen" loppumisen..

        On niillä valta tehdä ihan mitä haluavat...


      • OleTERVE
        aktivkapitaal kirjoitti:

        Olen jelppiny vastaavassa asiassa jossa TYP- kokeilua sairaalle ihmiselle.

        Lyhyesti, yksityiskohtiin ja kaikkiin kiemuroihin menemättä:

        Sairas "asiakas" pistettiin allekirjoittamaan "työsopimus" tutustumiskäynnillä, jossa hänet laitettiin ensin koko henkilökunnan edessä kertomaan pitkäaikaistyöttömyyden syyt ja sairaudet yms.

        Työpaikan johtaja kertoi myös olevansa psykologi jonka mukaan välitön työsopimuksen allekirjoittaminen oli hyvästä?

        Lopputulos.

        Soitto välittömästi allekirjoituksen vaatineelle TE- keskuksen sos.tt:lle oli turha kun ilmoitettiin että paikka ei ole sopiva ja seurauksena käynnistä asiakkaalle aiheutui kuukausien sairausloma psykiatrin määräämänä.

        Karenssiahan tuosta paukkui, vaikka "asiakas" toimitti lääkärinlausunnon ettei ollut edes työkykyinen...

        TE- keskus sosiaalityöntekijöineen taas seposti lausuntoonsa, että paikka oli nimenomaan RÄÄTÄLÖITY asiakkaalle ja erittäin sopiva?

        Haista P**ka- instanssit on ny käyty läpi ja päätöstä odotellaan viimeisimmästä ja "oikeudenmukaisesta" valitusasteesta koska asiakas on sisäsiittoisten lautakuntien mukaan itse aiheuttanut "työsuhteen" loppumisen..

        On niillä valta tehdä ihan mitä haluavat...

        "Kuntouttava" ORJAtyötoiminta EI ole tarkoitettu niille työttömille jotka kykenisivät osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.

        EI siis kannata valittaa että on jotenkin sairas, koska sillon JOUTUU orjaksi!


      • HulluaTouhua
        aktivkapitaal kirjoitti:

        Olen jelppiny vastaavassa asiassa jossa TYP- kokeilua sairaalle ihmiselle.

        Lyhyesti, yksityiskohtiin ja kaikkiin kiemuroihin menemättä:

        Sairas "asiakas" pistettiin allekirjoittamaan "työsopimus" tutustumiskäynnillä, jossa hänet laitettiin ensin koko henkilökunnan edessä kertomaan pitkäaikaistyöttömyyden syyt ja sairaudet yms.

        Työpaikan johtaja kertoi myös olevansa psykologi jonka mukaan välitön työsopimuksen allekirjoittaminen oli hyvästä?

        Lopputulos.

        Soitto välittömästi allekirjoituksen vaatineelle TE- keskuksen sos.tt:lle oli turha kun ilmoitettiin että paikka ei ole sopiva ja seurauksena käynnistä asiakkaalle aiheutui kuukausien sairausloma psykiatrin määräämänä.

        Karenssiahan tuosta paukkui, vaikka "asiakas" toimitti lääkärinlausunnon ettei ollut edes työkykyinen...

        TE- keskus sosiaalityöntekijöineen taas seposti lausuntoonsa, että paikka oli nimenomaan RÄÄTÄLÖITY asiakkaalle ja erittäin sopiva?

        Haista P**ka- instanssit on ny käyty läpi ja päätöstä odotellaan viimeisimmästä ja "oikeudenmukaisesta" valitusasteesta koska asiakas on sisäsiittoisten lautakuntien mukaan itse aiheuttanut "työsuhteen" loppumisen..

        On niillä valta tehdä ihan mitä haluavat...

        Olen itse nähnyt myös omin silmin millaista menoa TE-toimistossa harrastetaan ja miten vähän työnhakijan tilanteesta välitetään.

        Olen kuullut, että Kymenlaakson puolella on ollut sellaisia tapauksia, joissa sairas joutuu kärsimään sen takia, että puolustaa oikeuksiaan, eikä hyväksy vääränlaista työtä, josta aiheutuisi kipua ja särkyä ja joka pahentaisi olotilaa. Kuulin, että näissä tapauksissa päätöksen tehneet työntekijät ovat ohittaneet (tai mikä pahinta, ehkä jopa tahallisesti hävittäneet -- voiko tätä tapahtua?) lääkärintodistukset. En tiedä miten näissä tapauksissa on käynyt, mutta epäilen pahinta työnhakijan kannalta eli tuet on viety kokonaan pois.

        Näin itse kuinka eräässä toimistossa kohdeltiin sairasta henkilöä, joka kieltäytyi väärästä työstä: hänen tuet vietiin kokonaan pois ja häntä yritettiin alentaa erilaisin toimitavoin, jotka eivät olleet hänen terveydentilansa mukaisia. Onko tämä oikein?


    • gffdfgfdgf

      mitä voiko ikikarennsin vielä saada? ja mitä ekasta kieltäytymisestä?

      • Semmoista_se

        Ei kai pitäisi, mutta olemassaolevat purkautuvat vasta 2017 valitettavasti. Tämäkin on yksi suuri vääryys, jonka korjaamiseen on mennyt aivan liian monta vuotta. Valtion byrokraattilaiva on uskomattoman kankea kääntymään.


    • Laitonta

      Onnea taisteluun! TE-toimiston virkailijat ottavat harvoin vastuuta virkavirheistä ja laittomuuksista. Omalla kohdallani kävi myös huonosti, kun kieltäydyin terveyden vaarantavasta työstä.

    • Kääkkääk

      Joo niitä karensseja voidaan tehtailla laittomilla teoillakin. Esim. omassa Asiointi-sivuillani oli aktivointisuunnitelma, että teen erään tehtävän johonkin päivään mennessä ja jo 10 päivää ennen eräpäivää joku oli käynyt laittamassa ruksin kohtaan, että "ei" ole tehnyt sitä tehtävää. (eli olisi perusteita 6 viikon karenssiin) Laitoin heti TE-keskuksen kirjaamoon tiedon, että olin tehnyt annetun tehtävän ja päivämäärän ja kehen voi ottaa yhteyttä ja maininnan ruksin olemassa olosta väärässä kohdassa, mutta en lähtenyt nimeämään syyllistä, kun en sitä tiedä. Eihän se kone itsestään voi sellaista bugia laittaa, että jos pankkitunnuksilla katsoo tietojaan ja yrittää laittaa liitetiedostoa, että heti ruksaantuu "ei", kun se ei kirjannut sitä liitettäkään tallennetuksi. Säilytän puhelutiedotkin tarkasti sim-kortilla, joten sen voi sieltä tarkistaa ja ne voi selvittää puhelinoperaattoriltakin. Myös TE-keskuksen esimiehet ja johtajat voisivat lokitiedoista ja IP-osoitteista tarkistaa, kenen koneelta se "ei" ruksi on tullut ja laittaa kyseisen ruksaajan vastuuseen teoistaan, jos se ei ole ollut työnhakijan laittama ruksi... Jos se on ollut työvoimaneuvoja tai operaattori, eikö asiakirjarikoksesta joudu irtisanotuksi? Jos ruksi on tullut hakkerin tekemänä, silloin poliisin pitäisi tutkia asiaa?

    • TarkkuusKannattaa

      Kannattaa ottaa kuvan kaappaukset ruksauksistaan ja kirjoituksistaan siten, että ruksattuaan poistuu sivulta ja tuon jälkeen kirjautuu takaisin järjestelmään ja ottaa kuvankaappaukset. Tuon jälkeen kuvankaappaukset voi postittaa TEMin kirjaamoon ja sieltä omaan te-toimistoon, ja näin jälkeenpäin on mustaa valkoisella osoittamassa tekemisestään.

    • Puuppe

      Varokaa kun haette työttömyysturvalla omaehtoiseen opiskeluun että siellä työllistymissuunnitelmassa on se tutkintotavoite joka on oppilaitoksen hyväksymiskirjeessä, sillä työvoimavirkailija voi kirjata sen väärin työllistymissuunnitelmaan, esim. amk-tutkinnon perustutkinnon sijaan ammattiopistossa ja virhe pitää heti oikaista, kun sen huomaa, ettei joudu maksamaan työvoimaneuvojan kieroilun takia korvauksia myöhemmin Kelalle.

    • takuttaja

      Ehdotan, että tehdään banderolleja ja julisteita jokaisesta kierosta ja valtaansa väärinkäyttävästä työvoimavirkailijasta ja jaetaan ne anonyymisti kaikkiin ostoskeskusten, ilmoitustauluille ja alikulkutunneleihin ne, ja vaaditaan näiden ilkeiden ihmisten eroa virastaan, koska he eivät aja työttömien vaan valtion ja kuntien/kaupunkien sekä orjuuttajien etua.

    • Vaadi-oikaisua

      Vie se todistus jälkikäteen, ja valita oikeuteen. Oikeus kyllä oikaisee nämä. Ja rikosilmoituksen Poliisille voi aina tehdä.

    • Suomessa2014

      Sain itse karenssin, kun yritin neuvotella toimenkuvasta ja palkasta tehtävän suhteen, jota tarjottiin minulle entisestä työpaikastani. Tämä tarjottu tehtävä oli junior-nimellä ja minulla on reippaasti yli kymmenen vuoden kokemus tästä työstä. En ole koskaan tehnyt niin alhaisella palkalla näitä töitä ja sain tästä samasta työpaikasta 35% suurempaa palkkaa, kuin mitä minulle tarjottiin.

      Taustalla on se, että olen lähtenyt riitauttamaan tuota irtisanomista ja työnantaja haluisi ilmeisesti aiheuttaa minulle karenssin tai estää riitautuksen toimillaan. Mikään selitys ei riittänyt, vaan TE-virkailijan mielestä olen omilla toimilla aiheuttanut jne. Olen valittanut asiasta, mutta muutoksenhakulautakunta hylkäisi valituksen. Olen kirjoittanut näistä nettiin ja päättänyt tehdä asiasta julkisen, koska se on mielestäni väärin, että työttömyysturvalakia pystytään näin käyttämään kiusanteon välikappaleena. Tule jatkossakin kirjoittamaan jutusta ja ilmoitan alkup. päätöksen virkailijan nimenkin todennäköisesti tulevaisuudessa:

      http://villeheiskanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186678-pakotettua-palkka-alea
      http://villeheiskanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190288-pakotettua-palkka-alea-osa-ii-te-toimisto
      http://villeheiskanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/198082-pakotettua-palkka-alea-osa-iii-muutoksenhakulautakunnan-paatos

      • Anonyymi

        Kun itse aikoinani jouduin irtisanotuksi, johon liittoni lakimieskin totesi irtisanomisen olevan laiton ja puhuttiin lähes vuoden palkkaa vastaavista korvauksista, niin tuli myös prosessin aikana todettua, että se riitauttaminen olisi ollut melko turha vaiva koska jos pitkän oikeusprosessin jälkeen rahaa olisikin saanut olisi se raha jaksoteltu ja soviteltu ties millä tavoin niin että siitä lopputuloksena ei olisi hyötyä ollut juuri lainkaan. Päiväraha olisi kai lisäksi laitettu poikki koko ajaksi, enkä muista enää olisiko toimeentulotukeakaan saanut ja itselläni oli asuntovelkakin maksettavana.

        Toinen juttu mikä tuli selväksi on se, että TE-toimisto asettautuu jo lähtökohtaisestikin työnantajan kannalle, eli onhan tuossa aika iso ongelma jos kansanvaltaa edustuksellisesti käyttävä valtio asettautuu itse kansaa vastaan oikeusasioissa ihan oletusarvonakin ilman että on edes tehty mitään selvityksiä.

        Tarinani opetus itselleni oli lähinnä se, että oikeusturvaan on ihan turha luottaa työsopimuksia kohtaavissa väärinkäytöksissä, ja olenkin sen jälkeen alkanut toimimaan niin päin että katselen asioita aina siltä kannalta että vähimmäisturvat toteutuu koska ne perustuu perustuslakiin. En sitoudu työnantajaan liiemmin, ja päästän suosiolla irti jos tuntuu siltä että ei yhteistyö onnistu helpolla, olen mielestäni ollut kuitenkin useimmiten aivan hyvä työntekijä, mutta "aivan hyvä" ei tietenkään riitä kun tapahan on se että yritetään kilpailuttaa työntekijätkin keskenään hengiltä.

        Tuokin yritys eli ison konsernin rahoituksella aikansa ennenkuin lopettivat sen. Ihan kiva paikka oli vielä toimiessaan mutta niinhän ne riidat alkaa kun raha loppuu, monilla kuitenkin isompikin leipä ko. konsernista joten selvähän se että siinä henkilöstö saa sitten taistella keskenään.


    • isovittu

      Te-palvelut on täyttä paskaa niiltä, joilta valtio vaatii hoitamaan työllisyyden edistämistä. Ei ole muuta sanottavaa ja jaksamista kaikille jotka joutuu olemaan älyttömän orgian parissa

    • 12vtyötön

      TYP:n (TE-toimisto) asiakkuus on toistaiseksi vapaaehtoista. TYP:stä pääsee eroon ilmoittamalla kirjallisesti ettei enää tarvitse
      Työvoima palvelukeskuksen palveluita. Suostumuksen peruminen ei johda karenssiin.Esim:
      Suostumuksen peruminen
      En katso tässä vaiheessa tarvitsevani _ _ _ _ Työvoiman palvelukeskuksen palveluita. Perun antamani suostumuksen TYP:n palveluihin.
      paikka/päivämäärä
      allekirjoitus nimenselvennys

    • Muistetaan

      Otan osaa, kohtalotoverit. Jouduin itsekin pahaan pulaan, kun läimäytettiin karenssi laittomasti, eikä kukaan ottanut vastuuta siitä. Taistelu oli yhtä tyhjän kanssa, koska työntekijää suojeltiin, eikä häntä rangaistu, vaan minua, koska olin yrittänyt suojella terveyttäni lääkärintodistuksen nojalla.

    • Anonyymi

      Tämähän onkin jo vuosia sitten aloitettu keskustelu, mutta ihan paradoksaalisen mieltälämmittävää on lukea sitä, miten Suomessa on jo vuosikausia jatkettu työmarkkinoille kuuluvan työttömän kansanosan sortamiseen kaikin mahdollisin keinoin, ja nythän tässä välissä kävi Sipiläkin vääntelemässä omat lisänsä keitokseen, ja vuoden 2020 toimet onkin vasta tulossa.

      Se oli todella hyvä huomata, että TYP ja kuntakokeilu mainittiin jo viestissä vuodelta 2014, ja kas kas, katsokaapa vain vuoden 2020:lle ollaan ehdottelemassa kuntakokeilua isoihinkin kaupunkeihin Suomessa.

      Toimiiko tässä maassa enää oikeuslaitos ollenkaan, vai piilotellaanko todellakin kaikki kansalaisia vastaan tehtävät sortotoimet kaikenlaisten peitesanojen taakse?

      Onko ihan oikeasti asia niin, että kansalaisten oikeusturva on todella näin hukassa, että ihan viranomaisvastuulla lähdetään tekemään massiivista harhaanjohtamista tempputyön aikaansaamiseksi rankaisutoimien ja muiden lisäksi?

      Kun näitä tekstejä lukee, niin ei voi välttyä ajatukselta että tässä maassa on mennyt jotain aivan todella pahasti pieleen, jostain kumman syystä yli 50 vuoden takaisia kansan pakottamiseen tähtääviä toimia todellakin yritetään tuoda käyttöön, vaikka piti maan hallituksessa tehdä rakenteelliset toimet jo vuosikausia sitten. Näiden tekstien lukeminen avaa kyllä silmiä todella paljon.

      Häpeällistä että varakkaassa ja koulutetussa Suomessa ajetaan väkisin työpaikat alas ja kansaa orjiksi, ja hyväpalkkaisessa eduskunnassa puhutaan asiasta jollakin kaksoiskielellä. Kertakaikkiaan uskomatonta. Työ tekee vapaaksi, eikö vain!

    • Anonyymi

      On muuten turha odottaa että aktiivimalli poistuisi ja jos poistuu niin muuta p@skaa laittavat tilalle.

      • Anonyymi

        Ei aktiivimalli ole lainkaan se asioiden ydin. Aktiivimalli oli vain ja ainoastaan leikkuri, eikä mitään muuta.

        Olennaisemmat jutut löytyy asioista nimiltä työllistymissuunnitelma, aktivointisuunnitelma, ja siitä miten niitä tehdään vastoin työnhakijoiden todellista tahtoa. Viranomaistoimina on helppo painostaa jatkuvan rankaisemisen uhan muistuttelulla.

        Ja näistä tie johtaa sitten asioihin nimeltä kuntouttava työ, työharjoittelu, työkokeilu, TYP-palvelut, työtoiminta ja mitä niitä kaikkia muita onkaan. Suurin osa palkatonta työtä, josta "mukamas" on sovittu vapaaehtoisesti.

        Vuonna 2020 on mahdollisesti tulossa KUNTAKOKEILU, ja siinä em. systeemiä todellisuudessa laajennettaneen, eli painostustoimia lisätään ilmeisesti te-toimistojen ulkopuolellakin tehtäväksi jos kunnankin väki alkaa ottamaan osaa siihen. Työttömiä yritetään kaikin keinoin painostaa ja kiristää.

        Mutta muistakaa se että myös vähimmäisturvan varassa pystyy elämään ja mihinkään suunnitelmiin ei kannata laittaa nimeään jos paperissa lukee mitään epämääräistä mistä ei tiedä. Sanavalinnoista paljolti kyse, pakkotyö yms. on monessa tapauksessa leivottu jonkin epämääräisen "palvelu" -nimen taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aktiivimalli ole lainkaan se asioiden ydin. Aktiivimalli oli vain ja ainoastaan leikkuri, eikä mitään muuta.

        Olennaisemmat jutut löytyy asioista nimiltä työllistymissuunnitelma, aktivointisuunnitelma, ja siitä miten niitä tehdään vastoin työnhakijoiden todellista tahtoa. Viranomaistoimina on helppo painostaa jatkuvan rankaisemisen uhan muistuttelulla.

        Ja näistä tie johtaa sitten asioihin nimeltä kuntouttava työ, työharjoittelu, työkokeilu, TYP-palvelut, työtoiminta ja mitä niitä kaikkia muita onkaan. Suurin osa palkatonta työtä, josta "mukamas" on sovittu vapaaehtoisesti.

        Vuonna 2020 on mahdollisesti tulossa KUNTAKOKEILU, ja siinä em. systeemiä todellisuudessa laajennettaneen, eli painostustoimia lisätään ilmeisesti te-toimistojen ulkopuolellakin tehtäväksi jos kunnankin väki alkaa ottamaan osaa siihen. Työttömiä yritetään kaikin keinoin painostaa ja kiristää.

        Mutta muistakaa se että myös vähimmäisturvan varassa pystyy elämään ja mihinkään suunnitelmiin ei kannata laittaa nimeään jos paperissa lukee mitään epämääräistä mistä ei tiedä. Sanavalinnoista paljolti kyse, pakkotyö yms. on monessa tapauksessa leivottu jonkin epämääräisen "palvelu" -nimen taakse.

        Lisäänpä tähän vielä sen verran, että suunnitelmat on siis parasta tehdä siten että se on omaa tekstiä mahdollisimman pitkälti.

        Jos viranomainen kirjoittaa suunnitelman, sitten sinne alkaa tulemaan kaikenlaista sellaista mitä et halua.


    • Anonyymi

      Juha Sipilän kausi aukaisi pandoranlippaan entistä harvemmille.

      • Anonyymi

        Pilasi monien elämän juu.


    • Anonyymi

      Kannattaa nyyt hankkia jo todistus terveydestä. Työkkäri väitti mua työkyvyttömäksi joten mun olis pakko mennä kuntouttavaan työhön. Kuntouttavaan ei voi laittaa työkykyistä tervettä miestä lain nojalla. Hankin terveystodistuksen, makso 200 mutta se kannattaa. kunnalla ei ole työtä työttömälle vaan ne yrittää pakottaa työttömii yhdistyksiin kuntouttaviin. Kunnalla tuskin on työttömälle mitään työtä tai vastaavaa- Työkokeilut pitää olla sellaisia nekin että ne vastaa työttömän työkokemuksia ja sitä että niistä oppii jotain eikä raumalla ainakaan ole sellaisia kunnollisia töitä työttömälle.

      • Anonyymi

        Paljon matalan kynnyksen työpaikkoja joita ennen teetettiin palkkatuella on muuttunut orjapaikoiksi ja niitä tehdään kuntouttavana työtoimintana. Nyt kun palkkatukityötä lisätään niin nuo orjavirtykset pitäisi purkaa ja kuntia pitää painostaan että se niin tekee. Pitäkää tiukasti kiinni laillista oikeuksitanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon matalan kynnyksen työpaikkoja joita ennen teetettiin palkkatuella on muuttunut orjapaikoiksi ja niitä tehdään kuntouttavana työtoimintana. Nyt kun palkkatukityötä lisätään niin nuo orjavirtykset pitäisi purkaa ja kuntia pitää painostaan että se niin tekee. Pitäkää tiukasti kiinni laillista oikeuksitanne.

        Niin... Onhan se kauheaa kun saa n600e puhtaana käteen /kk ja pitäs joskus osallistua johonkin. Onhan se harmi kun minun rauhaani häiritään. Olen itsekin työtön, mutta en nyt vain ymmärrä tätä valitusta. Tämä kommentti ei ole ketjun alku osion viesteihin, enemmän tähän loppupuoleen.
        Työttömät, meillä on velvollisuuksia, ei pelkkiä oikeuksia. Monilta aikamme kanssakulkioilta tämä tuntuu unohtuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... Onhan se kauheaa kun saa n600e puhtaana käteen /kk ja pitäs joskus osallistua johonkin. Onhan se harmi kun minun rauhaani häiritään. Olen itsekin työtön, mutta en nyt vain ymmärrä tätä valitusta. Tämä kommentti ei ole ketjun alku osion viesteihin, enemmän tähän loppupuoleen.
        Työttömät, meillä on velvollisuuksia, ei pelkkiä oikeuksia. Monilta aikamme kanssakulkioilta tämä tuntuu unohtuvan.

        Velvollisuudet on määritelty laissa eikä siellä ole palkatonta pakkotyötä, tuo ei näytä menevän joillekin tampioille kaaliin sitten millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... Onhan se kauheaa kun saa n600e puhtaana käteen /kk ja pitäs joskus osallistua johonkin. Onhan se harmi kun minun rauhaani häiritään. Olen itsekin työtön, mutta en nyt vain ymmärrä tätä valitusta. Tämä kommentti ei ole ketjun alku osion viesteihin, enemmän tähän loppupuoleen.
        Työttömät, meillä on velvollisuuksia, ei pelkkiä oikeuksia. Monilta aikamme kanssakulkioilta tämä tuntuu unohtuvan.

        Vakuutuslääkärijärjestelmä vie työkyvyttömiltä oikeudet, mutta kaikki velvollisuudet jäävät.
        Taloudellista väkivaltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velvollisuudet on määritelty laissa eikä siellä ole palkatonta pakkotyötä, tuo ei näytä menevän joillekin tampioille kaaliin sitten millään tavalla.

        Onko siellä sitten palkallista pakkotyötä?? Siellä laissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velvollisuudet on määritelty laissa eikä siellä ole palkatonta pakkotyötä, tuo ei näytä menevän joillekin tampioille kaaliin sitten millään tavalla.

        Missä väitin pakkotyöstä. Koitapa opetella lukemista. Näin se vain menee että työttömälläkin on velvollisuuksia, nii kauan kun nostaa tukia. Ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä väitin pakkotyöstä. Koitapa opetella lukemista. Näin se vain menee että työttömälläkin on velvollisuuksia, nii kauan kun nostaa tukia. Ymmärrätkö?

        En ole väittänytkään ettei ole velvollisuuksia mutta palkaton pakkotyö ei ole velvollisuus vaan pikemminkin palkattoman pakkotyön teetteämisen paljastaminen on kansalaisvelvollisuus.

        "Onko siellä sitten palkallista pakkotyötä?? Siellä laissa?"
        Valmiuslaissa on mutta sielläkään ei ole palkatonta pakkotyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velvollisuudet on määritelty laissa eikä siellä ole palkatonta pakkotyötä, tuo ei näytä menevän joillekin tampioille kaaliin sitten millään tavalla.

        "Velvollisuudet on määritelty laissa eikä siellä ole palkatonta pakkotyötä, tuo ei näytä menevän joillekin tampioille kaaliin sitten millään tavalla."


        Laissa sanotaan monenmoista, mutta kyse on myös lain tulkinnoista, te-toimisto osaa tulkita minkä tahansa lain miten tahansa, aivan omien tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti, riippumatta täysin siitä mikä on lain tarkoitus.

        Palkatonta pakkotyötä on, mutta kysehän on siitä, että työ on muutettu sosiaalipalveluksi (mm. "kuntouttava työtoiminta").

        Samaa työtä kuin ennenkin, mutta virallisesti kyse onkin sosiaalipalvelusta.

        Pakko tapahtuu sillä hetkellä, kun asiakas yritetään rangaistuksen uhalla siirtää em. sosiaalipalveluihin.


    • Anonyymi

      Oikeusvaltiosta puhuttaessa Te toimiston toimet ja Kela on tehneet Suomesta irvikuvan .Oikeusvaltion toimitavat on tuossa suhteesa menetetty ja ihmioikeutta poljetaan surutta.

    • Anonyymi

      Hieno suomenne tämä. Jer. 51:24 Minä maksan Baabelille ja kaikille Kaldean asukkaille kaiken sen pahan, minkä he ovat tehneet Siionille teidän silmäinne edessä, sanoo Herra.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe