riskiryhmiin?

ottaako vai ei

Influenssarokotus kävi mielessä, ja vielä muutama vuosi sitten kuuluin lääkärin mukaan riskiryhmiin. miten on? Kuuluuko epileptikotkin? Lehtien artikkeleissa kun sitä ei ole mainittu. Oletteko ottaneet rokotuksen?

8

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksvaaa

      En usko, että itse epilepsialla on tässä asiassa suurta merkitystä.

      Riippuu henkilön vastustuskyvystä ja hygieniasta. Käsittääkseni epilepsia tai sen lääkkeen eivät laske vastustuskykyä tai altista yleisesti ottaen millekkään flunssalle tms. sen enempää kuin "täysin tervettäkään".

      En ole koskaan pitänyt itseäni ns. sairaana, joka kuuluisin näihin riskiryhmiin.


      Vähän asian vierestä: Olen muutenkin miettinyt kun puhutaan yleisesti monessakin asiassa et ne joilla on jokin perussairaus ovat jossain ihmeen riskiryhmässä tai heidän pitäisi suojautua paremmin/elää tervellisempää elämään kuin "terveet".

      Mutta mielestäni esim. diabetes on niin eri asia kuin epilepsia, että niistä ei voi samassa lauseessa puhua, vaikka molemmat luokitellaankin näihin perussairauksiin. Ja kuten aloittaja kirjoittikin, monesti ei edes epilepsiasta mainita sanaakaan tämän tyylisissä jutuissa. Perussairauksissa viitataan enemmänkin diabetes, sydän- ja verisuoni ym. sairauksiin et heillä on riskialttiimpaan sairastus flunssaan ja sen jälkikomplikaatioihin.

      Onko joku muu kanssani samaa mieltä?
      Itse en siis ole koskaan noteerannut, jos jossain varotellaan et perussairauden omaavat ovat jossain riskiryhmässä.

      • Samaa mieltä

        "Onko joku muu kanssani samaa mieltä?"
        Ainakin minä olen. Tosiaan sisätautien perussairaudet ovat riskiryhmiä, kuten mainitsemasi sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes, eivät kaikki pitkäaikaissairaudet.

        Olen selvinnyt yli 20 vuotta ilman influenssaa ja ilman influenssarokotetta, vaikka epilepsialääkitys on ollut samanaikaisesti, ei kohtauksia.


    • jaa a

      Itse en usko sairastuvani yhtään useammin tai helpommin, kuin ihmiset joilla ei ole pitkäaikaissairauksia, mutta saan kyllä reilusti enemmän kohtauksia kuumeen noustessa..
      Käyn ottamassa rokotukset, mutta en riskiryhmien jonossa.

    • yksvaaa

      Ja vielä lisäystä aikaisempaan.

      Jos minulta kysytään jossain tilanteessa, jossa tiedän ettei epilepsialla ole merkistystä, onko perussairautta niin vastaan että ei.

      Esim. apteekissa ihan sama mitä rasvatuubia tai närästyslääkettä oot ostamassa niin kysyvät. Vastaan kieltävästi siinä muiden asiakkaiden ympäröimänä, koska olen ottanut etukäteen selvää asiasta selvää ettei oma lääkitykseni merkkaa mitään.

      Myös esim. kauneushoitoloissa kysyvät. Vastaan kieltävästi. Ymmärrän että kauneushoitoloissa voivat huomioida jos on esim. diabetes niin jalkojenhoitoa. Mut epilepsialla ei ole kauneushoidoissakaa mitää merkistystä.

      Samoin on hammaslääkärissä käynti. Hekään eivät tee sillä tiedolla yhtään mitään sen heidän hoidon kannalta.

      Tässä muutama esimerkki siis. Ja oma kohtaustilanteeni on hyvä, joten siksi en kerro. Toki jos kohtauksia on enemmän niin on ehkä hyvä kertoa.

      Menee tosiaan ohi aiheen, mutta kun tämä asia on välillä mietityttänyt niin ajattelin nyt hakea teidän muidenkin mielipiteitä :)

      • hmmmm

        Mä kerron kyllä aina, oli se sitten jalkahoito tai hammaslääkäri, ihan jo siitäkin syystä, että mä en tiedä mitkä kaikki aineet eivät sovi lääkkeitteni tai sairauteni kanssa yhteen, ja toinen on se, että kohtauksen saadessani he tietävät saman tien mikä minulla on. Miksipä sitä ei sanoisi.. ?


    • Anonyymi

      Olen ottanut. Kaksi kertaa A-influenssa (toisella kerralla rokotettuna) ja sairaalaan vaikean kohtauksen ja huonon kunnon takia. Siis se influenssa vetää niin tajuttoman huonon kuntoon eikä nukkuminen onnistu.

      Koronan sairastin oireettomasti, olisi jäänyt huomaamatta jos ei olisi määrätty testiin altistumisen takia ja saanut positiivista tulosta. Siitä taudista ei ollut muuta haittaa kuin eristys ja tuttavat karanteeniin. :(

    • Anonyymi

      Epileptikot EIVÄT kuulu riskiryhmiin. Nämä on selkeästi listattu THL sivuilla. Odotat nyt vaan niinkuin muutkin.

      • Anonyymi

        Mitä odottamista tarkoitat? Kyllä influenssarokotuksiin pääsee kaikki melkoisen nopeassa tahdissa. Riskiryhmän kuulumista kysellään vaan silloin kun on kyse ilmaisesta influenssarokotuksesta. Ellei kuulu riskiryhmiin ja on "liian nuori", rokotus on maksettava itse. Tämän talvikauden influennsarokotukset ovat jo ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe