Onko toivoa ettei keliakiaa olisikaan?

Elppa_keli?

Olen saanut keliakia-verikokeesta jo kaksi kertaa positiivisen tuloksen. Ensimmäinen tulos tuli 2007, mutta silloin tähystyksen tulos oli normaali. Tosin silloin olin mennyt typeryyttäni kokeilemaan gluteenittomia tuotteita tavallisten rinnalla. Ehkä vaurioita ei sitten suolinukassa ollutkaan. Nyt sain tänään uudestaan positiivisen tuloksen vasta-aineista ja jälleen olen tähystysjonossa. Anemia on ja maksa-arvot koholla, niistä epäilyt heräsivätkin. Voiko olla kuitenkin jokin muu syy, että verikokeet näyttäisivät positiivista? Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi, ettei muuta syytä vasta-aineiden nousuun ole kuin keliakia.

8

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauti elämästäsi
    • oikeaa hoitoa

      Ei keliaakikon elämä ole viljatonta!!! Ei pidä sekoittaa termejä. Sillä eivätkös riisi, maissi, hirssi ja kaura ole viljoja.

      • nauti elämästäsi

        On ja tattari.

        Viljoissa on muitakin haitallisia aineita kuin gluteeni.

        Monet pääsevät oireistaan, kun jättävät kaiken viljan.


    • Elppa_keli?

      No, olen muuten oireeton mutta maksa-arvot ja anemia vei tutkimuksiin. Että en kyllä jätä viljoja ellei ole pakko. Että ollapa joku muu syy kuin keliakia.

    • fdsfsasdgfgfg

      Periaatteessa, vaikkei suolessasi ole vaurioita, niin jo vasta-aineet kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Nykyään tunnetaan myös gluteeniyliherkkyys, joka on eräänlainen välimuoto keliakian ja "normaalin" välillä.

      Tiedän että asia on kamala shokki. "Mitä minä voin enää syödä?"-tyyliin. Ja jos oma mielikuva on, että gluteeniton ruoka on pahaa, niin sopeutuminen on vaikeaa. Oikeasti ruuat pysyy ihan samoina todella pienillä muutoksilla.

      Kaikki pääruokani kelpaavat perheelle ja vieraille ilman että eroa huomaa. Kastikkeen suurustaminen riisi- tai kaurajauholla ei meinaa mitään. Ainoa haaste rehellisesti ovat pullat ja tietynlaiset leivät. Kaiken muun saa onnistumaan.

      Jos maksa-arvosi ovat koholla, niin kai tiesit että gluteeniton ruokavalio (jos vasta-ainetestisi näyttää positiivista) voi auttaa tasaamaan noita arvoja? Kyllä se mielestäni olisi kokeilemisen arvoista.

      Odota kuitenkin tähystyksen tuloksia ja syö normaalisti ennen tähystystä.

      http://www.musili.fi/tukea_jaksamiseen/keskustelu/keskustelupalsta?discussion_a=thread&discussion_forum_id=5&discussion_id=30

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00015

      Tutustu myös facebookin keliakia-ryhmiin! Sieltä löytyy monia samoja asioita pohtivia: https://www.facebook.com/groups/139274102858591/?fref=ts

    • dsfsfgddfgdfgdfg

      Et voi tietää oletko oireeton. Moni on tajunnut vasta diagnoosin ja ruokavalion aloittamisen jälkeen että on oireillut vuosikausia. Keliakian ja gluteeniyliherkkyyden oireisiin kuuluu paljon muutakin kuin vatsavaivoja. Hampaiden kunto, maksaarvot, nivelkivut, kömpelyys, väsymys, kilpirauhasvaivat jne.

    • Elppa-keli

      Onhan miulta hampaista vissiin kiilteet menneet, ainakin pinta on sellainen karhea. Nivelkipuja on ehkä ollut, ainakin isovarpaan tyvinivelessä. Kömpelö olen ollut koko ikäni, aina huimaa ja väsyttää. Tähystys vasta 5.5.14. Voi olla, että en tiedä lainkaan kuinka hyvä olo minulla voisikaan olla gluteenittomalla. Ja maksa-arvot sekä usein toistuva anemia voisivat kyllä normalisoitua.

      Nyt syön vehnästä tähystykseen saakka. Kiitos vastauksista. Romahdetaan yhdessä.

    • anbu

      mee kilpirauhaskokeisiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe