Onko toivoa ettei keliakiaa olisikaan?

Elppa_keli?

Olen saanut keliakia-verikokeesta jo kaksi kertaa positiivisen tuloksen. Ensimmäinen tulos tuli 2007, mutta silloin tähystyksen tulos oli normaali. Tosin silloin olin mennyt typeryyttäni kokeilemaan gluteenittomia tuotteita tavallisten rinnalla. Ehkä vaurioita ei sitten suolinukassa ollutkaan. Nyt sain tänään uudestaan positiivisen tuloksen vasta-aineista ja jälleen olen tähystysjonossa. Anemia on ja maksa-arvot koholla, niistä epäilyt heräsivätkin. Voiko olla kuitenkin jokin muu syy, että verikokeet näyttäisivät positiivista? Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi, ettei muuta syytä vasta-aineiden nousuun ole kuin keliakia.

8

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauti elämästäsi
    • oikeaa hoitoa

Ei keliaakikon elämä ole viljatonta!!! Ei pidä sekoittaa termejä. Sillä eivätkös riisi, maissi, hirssi ja kaura ole viljoja.

• nauti elämästäsi

On ja tattari.

Viljoissa on muitakin haitallisia aineita kuin gluteeni.

Monet pääsevät oireistaan, kun jättävät kaiken viljan.

• Elppa_keli?

No, olen muuten oireeton mutta maksa-arvot ja anemia vei tutkimuksiin. Että en kyllä jätä viljoja ellei ole pakko. Että ollapa joku muu syy kuin keliakia.

• fdsfsasdgfgfg

Periaatteessa, vaikkei suolessasi ole vaurioita, niin jo vasta-aineet kertovat ettei kaikki ole kunnossa. Nykyään tunnetaan myös gluteeniyliherkkyys, joka on eräänlainen välimuoto keliakian ja "normaalin" välillä.

Tiedän että asia on kamala shokki. "Mitä minä voin enää syödä?"-tyyliin. Ja jos oma mielikuva on, että gluteeniton ruoka on pahaa, niin sopeutuminen on vaikeaa. Oikeasti ruuat pysyy ihan samoina todella pienillä muutoksilla.

Kaikki pääruokani kelpaavat perheelle ja vieraille ilman että eroa huomaa. Kastikkeen suurustaminen riisi- tai kaurajauholla ei meinaa mitään. Ainoa haaste rehellisesti ovat pullat ja tietynlaiset leivät. Kaiken muun saa onnistumaan.

Jos maksa-arvosi ovat koholla, niin kai tiesit että gluteeniton ruokavalio (jos vasta-ainetestisi näyttää positiivista) voi auttaa tasaamaan noita arvoja? Kyllä se mielestäni olisi kokeilemisen arvoista.

Odota kuitenkin tähystyksen tuloksia ja syö normaalisti ennen tähystystä.

http://www.musili.fi/tukea_jaksamiseen/keskustelu/keskustelupalsta?discussion_a=thread&discussion_forum_id=5&discussion_id=30

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00015

Tutustu myös facebookin keliakia-ryhmiin! Sieltä löytyy monia samoja asioita pohtivia: https://www.facebook.com/groups/139274102858591/?fref=ts

• dsfsfgddfgdfgdfg

Et voi tietää oletko oireeton. Moni on tajunnut vasta diagnoosin ja ruokavalion aloittamisen jälkeen että on oireillut vuosikausia. Keliakian ja gluteeniyliherkkyyden oireisiin kuuluu paljon muutakin kuin vatsavaivoja. Hampaiden kunto, maksaarvot, nivelkivut, kömpelyys, väsymys, kilpirauhasvaivat jne.

• Elppa-keli

Onhan miulta hampaista vissiin kiilteet menneet, ainakin pinta on sellainen karhea. Nivelkipuja on ehkä ollut, ainakin isovarpaan tyvinivelessä. Kömpelö olen ollut koko ikäni, aina huimaa ja väsyttää. Tähystys vasta 5.5.14. Voi olla, että en tiedä lainkaan kuinka hyvä olo minulla voisikaan olla gluteenittomalla. Ja maksa-arvot sekä usein toistuva anemia voisivat kyllä normalisoitua.

Nyt syön vehnästä tähystykseen saakka. Kiitos vastauksista. Romahdetaan yhdessä.

• anbu

mee kilpirauhaskokeisiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1020
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe