Levankivaunun kontrolliköydet tulevat nyt ruffin katolle kumpikin omalle puolelleen ja omille lukoille. Yritin etsiä netistä luuppi-ratkaisua, jolla vaunun liikuttelun voisi hoitaa yhdeltä puolelta ja/tai jopa vetää ruorin läheisyyteen. Onko hyviä toteutusideoita? Levankikisko ja vaunu on Lewmarin ja kontrolliköydet tulevat kiskon päistä taakse ruffille.
Levankivaunun säätö
14
611
Vastaukset
- doneitbefore
Juu nääs, ei tommonen saksalaine arkkitehtuuri pelitä.
Laita levankikisko pinna/ruorimiehen ulottuville ja sitten skuutti siitä suoraan ylöspäin puomiin. Jos on pienehkö isopurje, niin voit ehkä tässä yhteydessä vähentää taljan kierroksia ja samalla lyhentää ison skuuttia. Kannattaa ainakin pienentää skuutin (dyneema/dyna-lite) läpimittaa 10 mm asti (sitä pienempi on jo hankala ilman hanskoja).- Yhdenkäden säätöä
Tarkoitus ei ole koko puomin rikausta muuttaa, mutta jos löytyisi toimiva järjestely millä saisi levankivaunun kontrollin yhden lukon taakse. Genoan vaunun säätöön on tarvikkeita, mutta mikä toimisi ison vaunussa.
- 3t134
Yhdenkäden säätöä kirjoitti:
Tarkoitus ei ole koko puomin rikausta muuttaa, mutta jos löytyisi toimiva järjestely millä saisi levankivaunun kontrollin yhden lukon taakse. Genoan vaunun säätöön on tarvikkeita, mutta mikä toimisi ison vaunussa.
Koska se vene ei nopeampaa mene vaikka kuinka raaseriksi yrittäisi tehdä, niin keep it simple. eli levanki keskelle ja puomin alasvetäjä tiukkana purjeiden ollessa vedossa.
Raasereissa simmpeli ratkaisu on rapulukot kummalakin puolella ja naru on loopissa, jolloin alapuolen lukon saa yläpuolelta auki.
- Kryssari
Eipä taida olla sellaista yhden köyden ratkaisua, joka mahdollistaisi levankivaunun vetämisen tuulen puolelle. Mutta jos riittää että se liikkuu (lähes) keskeltä leen laitaan, se onnistuu teoriassa. Käytännön toteutus saattaa tosin olla haastava ellei mahdoton.
Vaunusta köysi veneen keskilinjalle asennettuun vahvaan pylpyrään, ja siitä taljavälitys taaksepäin.
Toteutus pitää olla sellainen ettei vaunuun kohdistu vinokuormia ja järjestely kestää myös vahinkojiipin nykäysvoimat. Tarttis tutkia tapauskohtaisesti, onko sellainen asennus mahdollinen.- Yhdenkäden säätöä
Kiitoksia, tuota keskipylpyrää itsekin mietin, mutta en tosiaan löytänyt toteutuksesta esimerkkejä. Tilan puutteen takia pitäisi viedä kiskon etupuolelle, nii saisi ehkä kulmat kuntoon.
- Kryssari
Yhdenkäden säätöä kirjoitti:
Kiitoksia, tuota keskipylpyrää itsekin mietin, mutta en tosiaan löytänyt toteutuksesta esimerkkejä. Tilan puutteen takia pitäisi viedä kiskon etupuolelle, nii saisi ehkä kulmat kuntoon.
Itse asiassa helpommin tuo ehkä onnistuisi hyödyntäen nykyisiä säätököysiä ja pylpyröitä (edelleen jos hyväksyy sen ettei luuvarttiinveto onnistu). Periaate: Säätököysien päät johdetaan ohi nykyisten lukkojen, katolle asennettujen kääntöplokien kautta ja yhteen ja siitä johdetaan yksi köysi eteenpäin katon päällä. Maston tienoilla sitten kääntöploki ja taakse lukkoon. Tällä siis säätyvät molemman puolen säätököydet.
Tämäkin vaatii varmasti pohdintaa paikan päällä mutta toiminee ainakin teoriassa.
- 6 vinssiä
Mulla yksinkertaisesti vaunusta köydet takimmaisiin laitavinsseihin. Vinssit lähes linjassa levangin kanssa. Hyvin toimii ja kevyesti.
- Vaunuton
Ja onhan se toki niin, ettei purjevene todennäkököisesti kulje eteenpäin ilman levankivaunuja?
- gh34-
No, kulkeehan vene, mutta levangin edut ison muodon säädössä ovat silti korvaamattomat. Tykkään säätää levankia, varsinkin kun omassani se on ruorilta säädettävissä mutta eihän sitä kaikki aktiivisesti käytä vaikka se olisikin.
- seppomartti
Jos olen ymmärtänyt kryssarin innovaatiot oikein niin 1. ohje ei toimi, koska vaunusta keskiveneessä suoraan eteenpäin kohdistuva veto on suunnaltaan aivan väärä ja lähinnä vain lisää kitkaa. Ohje 2. ei toimi koska molemmat levankivaunun säätököydet kiristyvät symmetrisesti. Levankivaunu jäisi kauas keskilinjasta molemmissa tapauksissa ja luuvarttiin säätäminen ei olisi edes teoriassa mahdollista. Ei hyvä vaan paljon tavanomaista huonompi.
- Kryssari
No johan mainitsin että 1.ohjeen toimivuus on tapauskohtaista.
Miski ei 2. tapauksessa saataisi vaunua keskelle?
Johan mainitsin että luuvarttiinveto ei onnistu. Sen tarpeellisuus on sitten hieman yksilöllinen asia. Itse säädän toki levankia usein luuvarttiin, mutta tiedän ainakin yhden menestyneen kilpaköliveneen, jossa ei ole levankia lainkaan.
On täysin mahdollista, että kysyjälle tärkein asia on että levankia saadaan helposti löysättyä puuskassa, ja fiinistely kuten puomin skuuttaaminen veneen keskelle ei ole lainkaan tärkeää. Eräässä vuokraveneessä, jossa oli pienehkö rullaiso, koin itse juuri tällaisen tilanteen. Genuan jaluskisko oli niin leveällä että ison skuuttikulmalla ei ollut käytännön merkitystä, sen sijaan helppo ison löysääminen oli tarpeen, ja mieluummin juuri levangin avulla.
Asianhan saa toki myös hoidettua kikiä käyttäen, mutta se on toinen tarina. - teeveecee
Kryssari kirjoitti:
No johan mainitsin että 1.ohjeen toimivuus on tapauskohtaista.
Miski ei 2. tapauksessa saataisi vaunua keskelle?
Johan mainitsin että luuvarttiinveto ei onnistu. Sen tarpeellisuus on sitten hieman yksilöllinen asia. Itse säädän toki levankia usein luuvarttiin, mutta tiedän ainakin yhden menestyneen kilpaköliveneen, jossa ei ole levankia lainkaan.
On täysin mahdollista, että kysyjälle tärkein asia on että levankia saadaan helposti löysättyä puuskassa, ja fiinistely kuten puomin skuuttaaminen veneen keskelle ei ole lainkaan tärkeää. Eräässä vuokraveneessä, jossa oli pienehkö rullaiso, koin itse juuri tällaisen tilanteen. Genuan jaluskisko oli niin leveällä että ison skuuttikulmalla ei ollut käytännön merkitystä, sen sijaan helppo ison löysääminen oli tarpeen, ja mieluummin juuri levangin avulla.
Asianhan saa toki myös hoidettua kikiä käyttäen, mutta se on toinen tarina.Eikös skuutin löysääminen puuskassa aja saman asian jos kikki on kireällä?
- Sps
teeveecee kirjoitti:
Eikös skuutin löysääminen puuskassa aja saman asian jos kikki on kireällä?
Kyllä mutta se on liian yksinkertaista.
- teeveecee
Sps kirjoitti:
Kyllä mutta se on liian yksinkertaista.
Jaa. Mutkun mun talja on kolminkertainen......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063240Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951482- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1591265Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.51838