Levankivaunun säätö

Yhdenkäden säätöä

Levankivaunun kontrolliköydet tulevat nyt ruffin katolle kumpikin omalle puolelleen ja omille lukoille. Yritin etsiä netistä luuppi-ratkaisua, jolla vaunun liikuttelun voisi hoitaa yhdeltä puolelta ja/tai jopa vetää ruorin läheisyyteen. Onko hyviä toteutusideoita? Levankikisko ja vaunu on Lewmarin ja kontrolliköydet tulevat kiskon päistä taakse ruffille.

14

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • doneitbefore

      Juu nääs, ei tommonen saksalaine arkkitehtuuri pelitä.
      Laita levankikisko pinna/ruorimiehen ulottuville ja sitten skuutti siitä suoraan ylöspäin puomiin. Jos on pienehkö isopurje, niin voit ehkä tässä yhteydessä vähentää taljan kierroksia ja samalla lyhentää ison skuuttia. Kannattaa ainakin pienentää skuutin (dyneema/dyna-lite) läpimittaa 10 mm asti (sitä pienempi on jo hankala ilman hanskoja).

      • Yhdenkäden säätöä

        Tarkoitus ei ole koko puomin rikausta muuttaa, mutta jos löytyisi toimiva järjestely millä saisi levankivaunun kontrollin yhden lukon taakse. Genoan vaunun säätöön on tarvikkeita, mutta mikä toimisi ison vaunussa.


      • 3t134
        Yhdenkäden säätöä kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole koko puomin rikausta muuttaa, mutta jos löytyisi toimiva järjestely millä saisi levankivaunun kontrollin yhden lukon taakse. Genoan vaunun säätöön on tarvikkeita, mutta mikä toimisi ison vaunussa.

        Koska se vene ei nopeampaa mene vaikka kuinka raaseriksi yrittäisi tehdä, niin keep it simple. eli levanki keskelle ja puomin alasvetäjä tiukkana purjeiden ollessa vedossa.

        Raasereissa simmpeli ratkaisu on rapulukot kummalakin puolella ja naru on loopissa, jolloin alapuolen lukon saa yläpuolelta auki.


    • Kryssari

      Eipä taida olla sellaista yhden köyden ratkaisua, joka mahdollistaisi levankivaunun vetämisen tuulen puolelle. Mutta jos riittää että se liikkuu (lähes) keskeltä leen laitaan, se onnistuu teoriassa. Käytännön toteutus saattaa tosin olla haastava ellei mahdoton.
      Vaunusta köysi veneen keskilinjalle asennettuun vahvaan pylpyrään, ja siitä taljavälitys taaksepäin.
      Toteutus pitää olla sellainen ettei vaunuun kohdistu vinokuormia ja järjestely kestää myös vahinkojiipin nykäysvoimat. Tarttis tutkia tapauskohtaisesti, onko sellainen asennus mahdollinen.

      • Yhdenkäden säätöä

        Kiitoksia, tuota keskipylpyrää itsekin mietin, mutta en tosiaan löytänyt toteutuksesta esimerkkejä. Tilan puutteen takia pitäisi viedä kiskon etupuolelle, nii saisi ehkä kulmat kuntoon.


      • Kryssari
        Yhdenkäden säätöä kirjoitti:

        Kiitoksia, tuota keskipylpyrää itsekin mietin, mutta en tosiaan löytänyt toteutuksesta esimerkkejä. Tilan puutteen takia pitäisi viedä kiskon etupuolelle, nii saisi ehkä kulmat kuntoon.

        Itse asiassa helpommin tuo ehkä onnistuisi hyödyntäen nykyisiä säätököysiä ja pylpyröitä (edelleen jos hyväksyy sen ettei luuvarttiinveto onnistu). Periaate: Säätököysien päät johdetaan ohi nykyisten lukkojen, katolle asennettujen kääntöplokien kautta ja yhteen ja siitä johdetaan yksi köysi eteenpäin katon päällä. Maston tienoilla sitten kääntöploki ja taakse lukkoon. Tällä siis säätyvät molemman puolen säätököydet.
        Tämäkin vaatii varmasti pohdintaa paikan päällä mutta toiminee ainakin teoriassa.


    • 6 vinssiä

      Mulla yksinkertaisesti vaunusta köydet takimmaisiin laitavinsseihin. Vinssit lähes linjassa levangin kanssa. Hyvin toimii ja kevyesti.

    • Vaunuton

      Ja onhan se toki niin, ettei purjevene todennäkököisesti kulje eteenpäin ilman levankivaunuja?

      • gh34-

        No, kulkeehan vene, mutta levangin edut ison muodon säädössä ovat silti korvaamattomat. Tykkään säätää levankia, varsinkin kun omassani se on ruorilta säädettävissä mutta eihän sitä kaikki aktiivisesti käytä vaikka se olisikin.


    • seppomartti

      Jos olen ymmärtänyt kryssarin innovaatiot oikein niin 1. ohje ei toimi, koska vaunusta keskiveneessä suoraan eteenpäin kohdistuva veto on suunnaltaan aivan väärä ja lähinnä vain lisää kitkaa. Ohje 2. ei toimi koska molemmat levankivaunun säätököydet kiristyvät symmetrisesti. Levankivaunu jäisi kauas keskilinjasta molemmissa tapauksissa ja luuvarttiin säätäminen ei olisi edes teoriassa mahdollista. Ei hyvä vaan paljon tavanomaista huonompi.

      • Kryssari

        No johan mainitsin että 1.ohjeen toimivuus on tapauskohtaista.
        Miski ei 2. tapauksessa saataisi vaunua keskelle?
        Johan mainitsin että luuvarttiinveto ei onnistu. Sen tarpeellisuus on sitten hieman yksilöllinen asia. Itse säädän toki levankia usein luuvarttiin, mutta tiedän ainakin yhden menestyneen kilpaköliveneen, jossa ei ole levankia lainkaan.

        On täysin mahdollista, että kysyjälle tärkein asia on että levankia saadaan helposti löysättyä puuskassa, ja fiinistely kuten puomin skuuttaaminen veneen keskelle ei ole lainkaan tärkeää. Eräässä vuokraveneessä, jossa oli pienehkö rullaiso, koin itse juuri tällaisen tilanteen. Genuan jaluskisko oli niin leveällä että ison skuuttikulmalla ei ollut käytännön merkitystä, sen sijaan helppo ison löysääminen oli tarpeen, ja mieluummin juuri levangin avulla.

        Asianhan saa toki myös hoidettua kikiä käyttäen, mutta se on toinen tarina.


      • teeveecee
        Kryssari kirjoitti:

        No johan mainitsin että 1.ohjeen toimivuus on tapauskohtaista.
        Miski ei 2. tapauksessa saataisi vaunua keskelle?
        Johan mainitsin että luuvarttiinveto ei onnistu. Sen tarpeellisuus on sitten hieman yksilöllinen asia. Itse säädän toki levankia usein luuvarttiin, mutta tiedän ainakin yhden menestyneen kilpaköliveneen, jossa ei ole levankia lainkaan.

        On täysin mahdollista, että kysyjälle tärkein asia on että levankia saadaan helposti löysättyä puuskassa, ja fiinistely kuten puomin skuuttaaminen veneen keskelle ei ole lainkaan tärkeää. Eräässä vuokraveneessä, jossa oli pienehkö rullaiso, koin itse juuri tällaisen tilanteen. Genuan jaluskisko oli niin leveällä että ison skuuttikulmalla ei ollut käytännön merkitystä, sen sijaan helppo ison löysääminen oli tarpeen, ja mieluummin juuri levangin avulla.

        Asianhan saa toki myös hoidettua kikiä käyttäen, mutta se on toinen tarina.

        Eikös skuutin löysääminen puuskassa aja saman asian jos kikki on kireällä?


      • Sps
        teeveecee kirjoitti:

        Eikös skuutin löysääminen puuskassa aja saman asian jos kikki on kireällä?

        Kyllä mutta se on liian yksinkertaista.


      • teeveecee
        Sps kirjoitti:

        Kyllä mutta se on liian yksinkertaista.

        Jaa. Mutkun mun talja on kolminkertainen......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe