♥Meille tulee gerbiili♥

♥♥♥gerbuliini♥♥♥

Saan jossain vaiheessa gerbiilin ja kaipaan kokemuksia näistä söpöliineistä!

Vastatkaa! ♥

9

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulitassu

      Kannattaa varmaankin ottaa nyt ensin TIETOA ELÄIMISTÄ JOTA OTAT.
      - Ja mua suoraansanottuna vituttaa nämä, jotka ottavat lemmikkejä,
      mutteivät lue tietoa niistä paskan vertaakaan.

      Ehdotan sinulle kirjaa Gerbiilifakta. Lue se? Siitä saat huippupaljon tietoa.
      - Sairauksista perushoitoon ja muuta. Poikasten teettämisestäkin on,
      mutta en suosittele sitä, epäilen että olet todella nuori.. -__-

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Gerbiilille pitää olla terraario. Sinne 10-20cm purua ja PUISIA pesämökkejä.
      Suosittelen Gerbil naturea ruoaksi. Sitä saa mm. Mustista ja Mirristä.

      Tarvitset myös chincillan hiekkaa jossa gerbiilit kylpevät. Tottakai juomapullo jossa on raikasta vettä.

      Pesään plussana on aina wc- / talouspaperi ja heinä.
      Voit antaa silputtavaksi muro- ja puuropaketteja, sekä wc- / talouspaperirullia.

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Ota gerbiili kasvattajalta, jolloin saat hoito-ohjeet, paperit ja käsikesyn gerbiilin. Sieltä voit saada tietyn värisenkin gerbiilin.

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Oman gerbiilikokemukseni voisin myös kertoa. Se tulee tässä =

      6.5.2011 - Sain ensimmäiset gerbiilini. Viikkoja aikaisemmin olin ostanut terraarion ja muut valmiiksi. Tosin en tiennyt mistä ne ostan.

      Muistaakseni tulimme reissusta, ja äiti sanoi autossa:
      - Hae rahat niin mennään eläinkauppaan, se menee kiinni kohta.

      Ajattelin heti, että nyt saan vihdoin oman lemmikkini.
      Minulla siis 3-5 vuotiaana oli oma villakoira, joka annettiin pois. Se oli suuri menetys, mutta olen käynyt katsomassa sitä 2-3 krt.

      Muistin, että kun pari viikkoa sitten kävin siellä, näin ihanan gerbiilin. Sen silmtä olivat rubiininpunaiset, sen turkki oli harmaa, tipattu kaulasta valkoisella.. Ja olin höpöttänyt sille lasin läpi, että aion joskus ottaa sen..

      - No kauppaan mennessä, menin katsomaan terraariota.. Siellä se oli!
      Kauppias kyseli, haluanko eriväriset. Vastasin: "Joo."

      No sitten pitkästä pahviputkesta rupesi tipahtelemaan gerbiileitä. yksi.. kaksi.. kolme.. neljä.. ja viides. No otin harmaan ja ruskean.

      ( OIKEAT VÄRITYKSET = LILAC JA AGOUTI)!!

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Kotona olin tohkeissani, ja pyysin kaveriani katsomaan niitä.
      Ne olivat pieniä ja suloisia. Mutta ne kassvoivat nopeasti. Päätin nimetä ne Huliksi ja Viliksi. Huli oli agouti, Vili oli lilac.

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Vuosien aikana ehdin reissata niiden kanssa mummolassa peräti kolmesti! Mutta sitten Joulu 2013 jäi viimeiseksi reissuksi mummolassa.

      Pojat olivat jo 2 vuotta, 8kk vanhoja. Eli melko vanhuksia ne olivat.
      Huli oli ns. "hidastunut" liikkeissään ja oli rauhallisempi.

      Huomasin 17. - 18.1 että Huli on maannut pesässä suurimman osan.
      18.1 Nostin sen pöydälle, sen silmät olivat puoliksi kiinni. Yhtäkkiä sen alla oli keltainen lätäkkö. Se ei ollut pissaa. Laitoin sen paniikissa terraarioon ja juoksin keittiiöön äitini luokse huutaen: "HULILLA EI OLE KAIKKI KUNNOSSA!".

      Juoksimme terraarion viereen. Itkin tunnin. Vahdin koo päivän terraarion vierellä. Olin iloinen kun Huli kävi juomassa ja pissasi normaalisti.
      Mutta nukkui silti pesässään.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      19.1, aamulla äiti meni huoneeseeni katsomaan Hulia. Hengitys oli hitaampaa kun Vilillä. Tulin katsomaan Hulia. Istuimme hetken siinä, kunnes äiti meni katsomaan hiihtoa televisiosta.

      Yhtäkkiä, Huli rupesi syöksyilemään ylöspäin, silmät kiinni, pää edellä. Sain paniikin ja itkin. Huusin vain; Nyt se kuolee!

      Äiti juoksi huoneeseeni. Huli kaatui selälleen ja sätki hetken. Äiti ehdotti, että menisin sohvalle rauhoittumaan. Kuulin, kun Huli sätki purussa, purun suhina kuului. Vili oli juossut pesämökkiin piiloon.

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Äiti oli istunut hetken hiljaisuudessa. Kunnes tuli sanomaan minulle;
      - Nyt se on kuollut.

      Hetken katoin kattoa ja nielaisin. Menin huoneeseeni, ja katsahdin Hulia. Pieni rakaani makasi mökin vieressä. Ei hengitystä.

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Itkimme äitini kanssa terraarion vieressä. Tosin itkin enemmän.
      - Huli oli ollut minulla melkein koko ikänsä!

      VIli tuli mökin vierelle, ja nuoli veljensä päätä. Kai se halusi hyvästellä rakkaan veljensä. En pystynyt nostamaan Hulia itse, äidin piti tehdä se.

      Kun löysin sopivan arkun, laitoin sen sinne. En tosin voinut sulkea arkun kantta. Silittelin ja hyvätelin rakkaan pikkuiseni. Kun katselin tarkkaan pikkuistani, ei kasvaimia / mitään muutakaan näkynyt.

      • Tulitassu

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Kärsin siitä jo niin paljon, että Vili joutui olemaan yksin.
        Koetin pitää sille seuraa parhaani mukaan. Mutta ei ihmisseura korvaa lajikumppanin seuraa. Ei ikinä.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Suunnittelin, että ottaisin Vilille kaksi nuorta urosgerbiiliä seuraksi.
        Noh, äiti oli kielteisellä puolella asiassa.

        Jankkasin, ettei Vili voi olla yksin. Se on niin terve ja energinen pikkupoika, ettei se yksin halua asua! No äiti laittoi kaikkea; Katsotaan" ja muuta.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Isäni oli soittanut minulle. (Isäni asuu eri paikkakunnalla, kuin minä.
        Vanhempani ovat eronneet.) En olisi halunnut soittaa takaisin Hulin kuoleman takia. No laitoin viestiä, etten halua puhua nyt. Hän tiesi miksi.

        Mutta kuitenkin soitti uudelleen. Puhuimme Hulista. Olin itku kurkussa. Kunnes isä sanoi, että voisi ostaa minulle kaksi uutta gerbiiliä Vilin kaveriksi.

        Itkin taas, mutta onnesta. Suunnilleen hypin riemusta.
        Äiti tosin ei ollut varma asiasta, mutta olkoot, Vilihän ei yksin asu!

        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Isäni kanssa menimme varamaan Kajaanin Eläinplaneetalta kaksi gerbiiliä. Yksi poikue, jossa oli ihania valkoisen sävyjä, oli suosikkini.

        Mutta kaikkipa olikin naaraita. Hitto.
        Toisessa terraariossa oli 3 pv:n ikäeroa olevia urospoikasia. 100% uroksia. Kaikki. Ihastuin niihin. Varasimme sieltä 2. Mustan ja ruskean, jolla oli valkoista päässä.

        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Äitini ihastui heti mustaan gerbiiliin. Ja kyseli varasinko jo niitä ja muuta. Viikko täytyi odottaa, että voisin hakea uudet asukkaat.

        - Viikko kului nopeasti. Olin sairaana kaksi päivää. Ma-Ti, enkä ollut koulussa.


        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Pian olikin Lauantai, jolloin hain gerbiilini. Väriltään ne olivat siis black ja white spotted. White spotted tosin nukkui matkan mummolleni. Pikkuiset joutuivat olemaan yhden yön mummollani. White nukkui sikeästi. Se ei herännyt tökkimiseeni. Mutta kun veli pukkaisi, se heräsi.

        Huomasin, että white spottedin kaula oli märkä. En tiedä miksi.
        Pelkäsin kaikenlaista. Mutta se oli vain vettä. Ei siis huolta.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Nyt tällähetkellä; minulla on 3 gerbiiliä.
        Vili, ja kaksi poikasta. Nimiä en ole keksinyt poikasille vieläkään.

        Poikaset asuvat nyt dunassa, koska totutusverkkoa en ole saanut tehtyä. Poikaset ja VIli ovat haistelleet silti Vilin terraarion yläkerran häin läpi useasti jo.

        Myös Vili on ollut poikasten väliaikaisen dunan katolla ja haistellut niitä.
        Vili tuntuu olevan innoissaan uusista gerbiileistä.

        Ne on haistellut toisiaan ilman kaltereita välissä. Tosin pikkugerbiili / Vili on ollut minun kädellä, ja toinen terraariossaan.

        Mitään tappeluita ei ole tullut. Onnellisia ne vain ovat. ;)
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Nimiehdotuksia saa laittaa gerbiiliuroksille.
        Värit; black, white spotted.

        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

        ANTEEKSI MM. Kiroiluni, suorasanaisuuteni ja pitkä teksti. :)


      • Tulitassu
        Tulitassu kirjoitti:

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Kärsin siitä jo niin paljon, että Vili joutui olemaan yksin.
        Koetin pitää sille seuraa parhaani mukaan. Mutta ei ihmisseura korvaa lajikumppanin seuraa. Ei ikinä.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Suunnittelin, että ottaisin Vilille kaksi nuorta urosgerbiiliä seuraksi.
        Noh, äiti oli kielteisellä puolella asiassa.

        Jankkasin, ettei Vili voi olla yksin. Se on niin terve ja energinen pikkupoika, ettei se yksin halua asua! No äiti laittoi kaikkea; Katsotaan" ja muuta.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Isäni oli soittanut minulle. (Isäni asuu eri paikkakunnalla, kuin minä.
        Vanhempani ovat eronneet.) En olisi halunnut soittaa takaisin Hulin kuoleman takia. No laitoin viestiä, etten halua puhua nyt. Hän tiesi miksi.

        Mutta kuitenkin soitti uudelleen. Puhuimme Hulista. Olin itku kurkussa. Kunnes isä sanoi, että voisi ostaa minulle kaksi uutta gerbiiliä Vilin kaveriksi.

        Itkin taas, mutta onnesta. Suunnilleen hypin riemusta.
        Äiti tosin ei ollut varma asiasta, mutta olkoot, Vilihän ei yksin asu!

        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Isäni kanssa menimme varamaan Kajaanin Eläinplaneetalta kaksi gerbiiliä. Yksi poikue, jossa oli ihania valkoisen sävyjä, oli suosikkini.

        Mutta kaikkipa olikin naaraita. Hitto.
        Toisessa terraariossa oli 3 pv:n ikäeroa olevia urospoikasia. 100% uroksia. Kaikki. Ihastuin niihin. Varasimme sieltä 2. Mustan ja ruskean, jolla oli valkoista päässä.

        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Äitini ihastui heti mustaan gerbiiliin. Ja kyseli varasinko jo niitä ja muuta. Viikko täytyi odottaa, että voisin hakea uudet asukkaat.

        - Viikko kului nopeasti. Olin sairaana kaksi päivää. Ma-Ti, enkä ollut koulussa.


        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Pian olikin Lauantai, jolloin hain gerbiilini. Väriltään ne olivat siis black ja white spotted. White spotted tosin nukkui matkan mummolleni. Pikkuiset joutuivat olemaan yhden yön mummollani. White nukkui sikeästi. Se ei herännyt tökkimiseeni. Mutta kun veli pukkaisi, se heräsi.

        Huomasin, että white spottedin kaula oli märkä. En tiedä miksi.
        Pelkäsin kaikenlaista. Mutta se oli vain vettä. Ei siis huolta.

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Nyt tällähetkellä; minulla on 3 gerbiiliä.
        Vili, ja kaksi poikasta. Nimiä en ole keksinyt poikasille vieläkään.

        Poikaset asuvat nyt dunassa, koska totutusverkkoa en ole saanut tehtyä. Poikaset ja VIli ovat haistelleet silti Vilin terraarion yläkerran häin läpi useasti jo.

        Myös Vili on ollut poikasten väliaikaisen dunan katolla ja haistellut niitä.
        Vili tuntuu olevan innoissaan uusista gerbiileistä.

        Ne on haistellut toisiaan ilman kaltereita välissä. Tosin pikkugerbiili / Vili on ollut minun kädellä, ja toinen terraariossaan.

        Mitään tappeluita ei ole tullut. Onnellisia ne vain ovat. ;)
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Nimiehdotuksia saa laittaa gerbiiliuroksille.
        Värit; black, white spotted.

        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

        ANTEEKSI MM. Kiroiluni, suorasanaisuuteni ja pitkä teksti. :)

        Ja pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä.
        - Niitä tuli nyt, kun kone on hidas ja näppäimet ei ota aina kaikkia kirjaimia. :'D


    • ♥♥♥gerbuliini♥♥♥

      Kiitos kun vastasit!

    • "PUISIA pesämökkejä."
      -Myös keraamiset mökit käy, mutta mitään muovista gerbuille ei tule antaa.

      Tärkein asia on, että ostat ainakin kaksi gerbiiliä, koska ne ovat laumaeläimiä.

      Gerbiilit kannattaa myös mieluiten ottaa suoraa kasvattajalta, ei eläinkaupasta. Hyvältä kasvattajalta saat terveet pitkäikäiset gerbiilit, joita on käsitelty jo poikasesta hyvin. Eläinkaupan poikasista ei voi varmaksi sanoa missä oloissa ne ovat syntyneet ja miten niitä on hoidettu (nekin yleensä tulevat kauppaan kyllä jonkisorttiselta kasvattajalta, mutta osa eläintukuista ulkomailta, jotka ovat pentutehtaita, joissa poikasia vain tehtaillaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla.)

      http://www.gerbiiliyhdistys.fi/yhteystiedot/kasvattajat/
      Viralliset kasvattajat löydät täältä, mutta jos kukaan heistä ei asu lähelläsi, myynti-ilmoituksia löytyy myös esim. Apulasta, Keltaisesta Pörssistä tai Petsie.fi:stä. Kasvattajat saattavat myös saada tuotua poikasia lähemmäs kotiasi, kun heiltä kyselee.

    • gerbiilitietäjä

      no tässä nyt joitain perusjuttuja mitä tulee mieleen:

      - terraario (ei häkkiä jossa on kaltereita) (mieluiten lasinen terraario)
      - heinää
      - pesäpehmikkeeksi välillä silputtua wc- tai talouspaperia
      - ei mitään muovista (paitsi juomapullo, sekin olisi parempi lasisena)
      - keraaminen kukkaruukku (raapivat sitä jolloin kynnet kuluvat)
      - mieluiten koko ajan pahvia
      - vähintään kaksi gerbiiliä ja mileuiten samasta poikueesta, aina samaa sukupuolta (ellei ole kasvattamassa mitä en suosittele ensikertalaiselle)
      - tuoreruokaa siemensekoituksen/pellettien lisäksi
      - vähintään 15cm puruja koska gerbut kaivavat paljon
      - kylvetä gerbut muutaman kerran viikossa chincillahiekassa jota on jonkun kulhon pohjalla pari senttiä

      MUISTA sisustaessa että laita kaikki tavarat purujen ALLE, POHJAA VASTEN koska muuten gerbut kaivavat niiden alle ja ne voivat valua gerbujen päälle :s

      Näillä tiedoilla älä kuitenkaan hanki gerbiilejä! Etsi esim. Suomen Gerbiilisivustolta tietoa, itse etsin tietoa vuoden ennnen kuin sain ekat gerbut, siltikin niistä on jäänyt arkoja ja olen vihainen itselleni etten lukenut enempää käteen totutuksesta :(

    • ♥♥♥gerbuliini♥♥♥

      Kiitos tiedosta!

      • ...

        Mieti vähän ennenku otat vihtu -.-'


    • Tulitassu

      Ja pyydän, että jos gerbiileitä otat, et tee näitä asioita:

      x Teetä poikasia
      x Osta uusia huviksesi (koska joudut käyttämään totutus-systeemiä ja se on haastavaa, enkä suosittele aloittelijoille..)

      x Ulkoiluta niitä pihallasi, et edes aitauksessa
      x Et anna niiden olla tekemisissä muihin kodin eläimiin. (Tappamisvaara).



      --

      Muista hoitaa eläimiäsi oikein. .____.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe