Eläinten osto, onko alv illista?

Pienyrittäjä

Hei.
Olen aloittelija.
Minulla on maatila, pieni, ja olen alv-velvollinen.
Jos ostan hevosen/koiran/kanoja tms. niin ovatko ostot alv illisia? Jos ovat, niin paljonko maksan alv ia ko. eläimistä? Mikä on siis alv-prosentti?
Eläimet tulevat elinkeinokäyttöön. (maatilamatkailu)

6

4688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+11

      Ainakin silloin ovat alv:illisia jos ostat ne toiselta yritykseltä eli maatilalta, kasvattajalta tms. Alv on 24%. Jos ostat yksityishenkilöltä esim. lemmikkikoiran niin siinä tapauksessa en tiedä.

      • pienyrittäjä

        Kiitos !


    • sibulla

      Tähän on huono antaa yksiselitteistä vastausta, kun ei tiedä ostatko ne toiselta alv-velvolliselta. Myyjän mukaan mennään. Eli myyjä laittaa kuittiin hinnan ja sen mukaan miten itse maksaa, niin alvin mukaan. Käy vero sivuilla niin näet varmasti oikeat prosentit jos myyjä ei tiedä.
      Koirilla on hyvin harvoin alv:tä hinnoissa.

      • Pienyrittäjä

        Kiitos !


      • näin lyhyesti

        Mikäli myyjältä saadussa kuitissa on alvi eriteltynä, sen voi vähentää omassa verotuksessa aina, jos ei ole eriteltynä ja myyjä on alvi-velvollinen, niin kuitti on kirjoitettu väärin ja pitää pyytää uusi kuitti, ei saa ite muuttaa tai laskea alvia.

        Jos myyjä ei ole alvi-velvollinen, niin se ei voi kirjoittaa alvillista kuittia, silloin vähennettävää alvia ei synny.

        Karjaa kun ostat maatiloilta, niin ne on aina alvi-velvollisia, mutta koirien kanssa voi olla niinkin, että myydään yksityis-henkilöiltä, jolloin vähennettävää alvia ei synny.


      • näin lyhyesti
        näin lyhyesti kirjoitti:

        Mikäli myyjältä saadussa kuitissa on alvi eriteltynä, sen voi vähentää omassa verotuksessa aina, jos ei ole eriteltynä ja myyjä on alvi-velvollinen, niin kuitti on kirjoitettu väärin ja pitää pyytää uusi kuitti, ei saa ite muuttaa tai laskea alvia.

        Jos myyjä ei ole alvi-velvollinen, niin se ei voi kirjoittaa alvillista kuittia, silloin vähennettävää alvia ei synny.

        Karjaa kun ostat maatiloilta, niin ne on aina alvi-velvollisia, mutta koirien kanssa voi olla niinkin, että myydään yksityis-henkilöiltä, jolloin vähennettävää alvia ei synny.

        Alvi on 24 %, tulee hinnan päälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1569
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      20
      1209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1049
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      932
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      928
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      921
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      902
    Aihe