Eläinten osto, onko alv illista?

Pienyrittäjä

Hei.
Olen aloittelija.
Minulla on maatila, pieni, ja olen alv-velvollinen.
Jos ostan hevosen/koiran/kanoja tms. niin ovatko ostot alv illisia? Jos ovat, niin paljonko maksan alv ia ko. eläimistä? Mikä on siis alv-prosentti?
Eläimet tulevat elinkeinokäyttöön. (maatilamatkailu)

6

4688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+11

      Ainakin silloin ovat alv:illisia jos ostat ne toiselta yritykseltä eli maatilalta, kasvattajalta tms. Alv on 24%. Jos ostat yksityishenkilöltä esim. lemmikkikoiran niin siinä tapauksessa en tiedä.

      • pienyrittäjä

        Kiitos !


    • sibulla

      Tähän on huono antaa yksiselitteistä vastausta, kun ei tiedä ostatko ne toiselta alv-velvolliselta. Myyjän mukaan mennään. Eli myyjä laittaa kuittiin hinnan ja sen mukaan miten itse maksaa, niin alvin mukaan. Käy vero sivuilla niin näet varmasti oikeat prosentit jos myyjä ei tiedä.
      Koirilla on hyvin harvoin alv:tä hinnoissa.

      • Pienyrittäjä

        Kiitos !


      • näin lyhyesti

        Mikäli myyjältä saadussa kuitissa on alvi eriteltynä, sen voi vähentää omassa verotuksessa aina, jos ei ole eriteltynä ja myyjä on alvi-velvollinen, niin kuitti on kirjoitettu väärin ja pitää pyytää uusi kuitti, ei saa ite muuttaa tai laskea alvia.

        Jos myyjä ei ole alvi-velvollinen, niin se ei voi kirjoittaa alvillista kuittia, silloin vähennettävää alvia ei synny.

        Karjaa kun ostat maatiloilta, niin ne on aina alvi-velvollisia, mutta koirien kanssa voi olla niinkin, että myydään yksityis-henkilöiltä, jolloin vähennettävää alvia ei synny.


      • näin lyhyesti
        näin lyhyesti kirjoitti:

        Mikäli myyjältä saadussa kuitissa on alvi eriteltynä, sen voi vähentää omassa verotuksessa aina, jos ei ole eriteltynä ja myyjä on alvi-velvollinen, niin kuitti on kirjoitettu väärin ja pitää pyytää uusi kuitti, ei saa ite muuttaa tai laskea alvia.