Miten 26-v fuksiin suhtaudutaan?

louie88

Olen tällä hetkellä hiukan kyllästynyt elämääni. Työni on tylsähköä, ja siksi haluaisinkin vielä kehittää itseäni opiskelemalla yliopistotutkinnon. Olen hakemassa Helsingin valtiotieteelliseen kevään haussa, ja jos paikka aukeaa niin olisin kyllä erittäin innoissani lähdössä.

Olen silti hiukan huolissani iästäni. Olen syntynyt -88, eli olisin jo 26 koulun alkaessa. Laskeskelin että nuorimmat mahdolliset fuksit voivat olla jo -95 -syntyneitä, mikä tuntuu aika hurjalta! Miten vanhempiin opiskelijoihin yleensä suhtaudutaan? Ovatko nuoret vain omissa porukoissaan ja suhtautuvat varausella kokeneempiin? Vai voiko piireihin päästä sisään, jos ei itse tee iästään numeroa?

Kyselen siksi, koska kaipaan elämääni uusia tuulia, ja olisi kiva ehkä viettää hiukan opiskelijaelämääkin ja luoda uusia kontakteja. Kyllähän opinnot hoituvat tarvittaessa vähäiselläkin sosialisoinnilla, mutta toisaalta haluaisin tehdä opiskelukokemuksesta hauskan. Enkä tarkoita tällä nyt sitä että olisin heti iskemässä niitä parikymppisiä, vaan ihan muuten vain.

104

7393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fyfhjcghhcg

      No tuskin on ongelma, ikä saattaa kyllä tuoda tiettyä "kunnioitusta", siis varsinkin jos osaat käyttäytyä ikäsi mukaisesti. Eli voit huoletta osallistua opiskelijaelämään, mutta typerimmät itsensä nolaamisjutut voi jo jättää väliin esim. joiden ainejärjestöjen kastajaisissa pitää uida suihkulähteessä ja imeä dildoa. Yli 25-vuotiaan on ehkä luontevinta jättää moiset ryhmäpainetyperyydet väliin.

      • 1+1

        Itse -94 syntyneenä fuksina ei haittaa ollenkaan vaikka -88 syntynyt tulisi noihin leikkeihin mukaan. Ideanahan on muutenkin vaan pitää hauskaa, eli jos tuollaiset tapahtumat kiinnostaa niin mukaan vaan. Tosin harva yli 25 vuotias viihtyy nuoremman ikäistensä kanssa.


      • louie88

        Niin siis ihan rennoin mielin olisin liikenteessä, eikä mulle jonkun dildonkaan imeminen olisi sinänsä big deal, haha. Enkä siis ajatellut tätä niin, että aloittaisin tajuttoman bailaamisen, vaan enemmänkin niin, että haluaisin kuitenkin tutustua uusiin opiskelijoihin ja saada kavereita. Yksin puurtaessa opiskelukokemus voisi jäädä köyhemmäksi.


      • 11 1
        louie88 kirjoitti:

        Niin siis ihan rennoin mielin olisin liikenteessä, eikä mulle jonkun dildonkaan imeminen olisi sinänsä big deal, haha. Enkä siis ajatellut tätä niin, että aloittaisin tajuttoman bailaamisen, vaan enemmänkin niin, että haluaisin kuitenkin tutustua uusiin opiskelijoihin ja saada kavereita. Yksin puurtaessa opiskelukokemus voisi jäädä köyhemmäksi.

        Varmaan jonkun harrastejutun kautta onnistuu suhdetoiminta paremmin. Läheskään kaikki nuoretkaan ei käy bileissä. Ja tosi moni lopettaa 1.-3. vuoden jälkeen. Johtuu ihan siitä että juhliminen on aina samanlaista, tekeepä sitä yläasteella, lukiossa tai opiskellessa, ja yleensä jokainen harrastaa sitä muutaman vuoden ja sitten elämään tulee muuta kiinnostavaa.

        Tietysti jos et ole vielä elänyt villejä vuosiasi, niin sitten se voi maistua. Ei juhlimisessa yläikärajaa ole.


      • Olet epäkypsä 26 v
        1+1 kirjoitti:

        Itse -94 syntyneenä fuksina ei haittaa ollenkaan vaikka -88 syntynyt tulisi noihin leikkeihin mukaan. Ideanahan on muutenkin vaan pitää hauskaa, eli jos tuollaiset tapahtumat kiinnostaa niin mukaan vaan. Tosin harva yli 25 vuotias viihtyy nuoremman ikäistensä kanssa.

        Älä mene mukaan mihinkään lasten piireihin. Koulu kouluna ja elä omaa elämääsi. Se olisi muutenkin hyvää esimerkkiä niille luokkasi lapsille jotka ovat siellä koulussa vain ryyppäämässä. Tavoitteena siellä on oppia oikeasti jotain eikä seurustella.

        Vapaa ajan toiminta pitää olla jo 26 vuotiaalla itsellään järjestettynä.

        Käytännössä kuitenkin koska kerkesit jo asiaa kysyä, niin et ole kykenevä mihinkään muuhun kuin seuraamaan muuta luokkaa kaikenlaisiin opiskelijahölmöyksiin, ja olet lisäksi paljon muota vanhempi.


      • Olet nuori.
        Olet epäkypsä 26 v kirjoitti:

        Älä mene mukaan mihinkään lasten piireihin. Koulu kouluna ja elä omaa elämääsi. Se olisi muutenkin hyvää esimerkkiä niille luokkasi lapsille jotka ovat siellä koulussa vain ryyppäämässä. Tavoitteena siellä on oppia oikeasti jotain eikä seurustella.

        Vapaa ajan toiminta pitää olla jo 26 vuotiaalla itsellään järjestettynä.

        Käytännössä kuitenkin koska kerkesit jo asiaa kysyä, niin et ole kykenevä mihinkään muuhun kuin seuraamaan muuta luokkaa kaikenlaisiin opiskelijahölmöyksiin, ja olet lisäksi paljon muota vanhempi.

        Luennoilla olen nähnyt jopa muutaman ainakin 60-vuotiaan ihmisen, joten ei tarvitse huolehtia.


      • Mature student
        Olet nuori. kirjoitti:

        Luennoilla olen nähnyt jopa muutaman ainakin 60-vuotiaan ihmisen, joten ei tarvitse huolehtia.

        Jep, jep!

        www.anneliauer.com

        ,


      • harva
        1+1 kirjoitti:

        Itse -94 syntyneenä fuksina ei haittaa ollenkaan vaikka -88 syntynyt tulisi noihin leikkeihin mukaan. Ideanahan on muutenkin vaan pitää hauskaa, eli jos tuollaiset tapahtumat kiinnostaa niin mukaan vaan. Tosin harva yli 25 vuotias viihtyy nuoremman ikäistensä kanssa.

        Harva se -94 vuonna syntynytkään viihtyy ikäistään nuorempien kanssa...


    • sipulikupoli

      Kirjoittauduin syksyllä sisään yliopistoon ja muistan miettineeni samaa, kunnes huomasin ajatuksen turhuuden. Parikymppiset näyttävät olevan vähemmistössä, jos ruokalassa katsoo ympärilleen. Opiskelen humanistisessa, meillä ei ole edes ulkonäköpaineita - kauppiksen opiskelijat erottuvat paitsi ikänsä, myös habituksensa puolesta tästä risuparta-villapaitajoukosta :))

      Minun pääaineessani olisit nuorimpia - ikäjakauma on 19 - 64 vuotta, itse 35-vuotiaana olen keski-ikää nuorempi tässä porukassa. Ei kukaan ainakaan meillä ikää katsonut - paitsi ehkä ne -95 syntyneet - , kaikki ovat samalla viivalla ja yhtä uusia, uuden edessä. Välillä huvittaa se ihan nuorten hiljainen kunniotus, kuten joku jo totesikin, mutta hyvin ne ovat päässeet tsiitä yli - enkä silti ole joutunut äitihahmoksi vasta pesästä lentäneille, kuten pelkäsin. Hyvin tutustuu muissakin ympyröissä kuin bileissä, itseäni eivät enää haalaritouhut kiinnosta ja kavereita riittää silti.

      • ruudun muoto

        Olemmeko palanneet kivikauteen? Ihmiset katsovat ja näpräävät ruudullisia muovinpalasiaan luolastonsa perukoilla kutsuen sitä sosiaalisuudekseen ja pohtien itsenäisen julkisesti milloin mitäkin ongelmaa kuten tätä koulutus ikääkin. Hmm. Istupa sitten veneesi keulassa,peräsimessä taikka keskiluhdolla niin koulut kouluina ja piirit piireinä ellei muuten tätä tiedosta niin sen voi omaksua vaikkapa päätä hakkaamalla ja hiomalla luolastonsa seiniin.


      • vajakit

        Sitä se on kun työttömät siivotaan tilastoista pois, kouluihin.


    • austerism1

      Itse aloitin yo-opinnot aikoinaan 24-vuotiaana (ennen vuosituhannen vaihdetta). Olin sitä ennen bilettänyt jo ihan tarpeeksi lukioaikana ja suorittanut myös amk-tutkinnon. Yliopistossa keskityin ja panostin täysillä opiskeluun ja jätin haalaritouhut muille. En käynyt edes fuksiaisissa. Kavereita ja tuttuja sain silti ihan kivasti.

      Ajat ovat tosin hieman muuttuneet. Tutor-ryhmän ohella muihin tutustui esim. kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä lovasto. SIlloin näet piti vielä ihan fyysisesti jonottaa ja käydä pistämässä puumerkkinsä kurssi-ilmoittautumislomakkeeseen lukukauden alussa. Siinä jonossa sitten tuli tietty jutskattua muiden kanssa.

      Ja voihan tässä tietysti olla tiedekuntakohtaisia eroja, ja joissain paikoissa ryhmäpaine voi olla kovempi. Itse opiskelin rennosti humanistisessa.

    • Anna palaa vaan

      Itse aloitin opiskelun 26-vuotiaana ja minulla on pelkästään hyviä kokemuksia.

    • pro fun

      Opiskelut voi aloittaa hyvin esim. 28-vuotiaana, kuten allekirjoittanut.

      Ihan hyvin sinne joukkoon mahtuu ja nykyään aika usea aloittaa opintonsa hieman vanhempana. En ollut tosiaan edes vanhimmasta päästä. Mukana oli kolmikymppisiä ja muutama vanhempi. Minusta oli ihan hauskaa fuksisyksynä tehdä muuten kaikki se sama typerä, mitä nuoremmatkin, kun olin sitä ennen lukion jälkeen ollut vaan työelämässä.

      Toki opiskelijatoiminnan olen jättänyt keskimäärin hieman vähemmälle, mutta osallistuin kyllä fuksiaisiin, isoimpiin bileisiin, vapun viettoon ja muihin vastaaviin tapahtumiin avoin mielin.

    • viisastunut67

      Työnnä punatulkuille viivotin perseeseen ja pyydä pierasee, osta mitta.
      Syvyys korkeus ja tietysti kummallekkin sivuille,, Teknologiakin tietaa Jumala on

    • EGWEgwqeg

      Voi helposti osallistua, täällä 32 vuotias fuksi. Paljon on minuakin vanhempia yliopistolla.

    • samaa pohdin

      Samoja mietiskelen, tosin eri alaa ja ehdin täyttää jo 30 jos syksyllä pääsisi opiskelemaan!
      Ja tottakai miettii, että vaikka kuinka innokkaasti suorittaisi niin sitä on sitten jo 35-37 kun valmistuu... mutta sitten taas vasta 35, siinähän ehtii vielä vaihtaa alaa vaikka kolmannen kerran sitten viisikymppisenä.
      Ja sitten kyllä elämänkokemuskin jotain painaa, osaa ehkä sitten priorisoida niitä opintojakin sen pohjalta, mitkä on oikeasti tärkeitä ja missä riittää että vaan pääsee läpi.

      Nuorena kun ei vaan löytynyt mitään motivaatiota opiskella lukion jälkeen vaikka huippuarvosanat sieltä saikin. Sitä vaan jotenkin jämähti töihin alalle, joka ei oikeastaan kyllä kiinnosta yhtään,

      Mua jännittää ehkä eniten, miten jaksaa tai osaa opiskella niin pitkän tauon jälkeen?

      • sipulikupoli

        Tähän on pakko vastata, kuulostat ihan minulta :) Oma lukuintoni tyssäsi aikanaan lukion älläriviin ja sen jälkeen työ vei mennessään, kunnes alkoi tökkiä yli kymmenen vuoden jälkeen. Jotakin muuta piti saada tehdä...työmotivaatio oli karussa ja sen jälkeen alkaa työmoraalikin rapautua. Pelkkä palkka ei ainakaan minua vienyt tämän pitemmälle, ei se niin erinomainen ollut. Omalla kohdalla oli pitkälti kyse oravanpyörästä irrottautumisesta ja tekemisen merkityksellisyydestä.

        Nyt, kun pahin veivaaminen asian kanssa on ohi ja olen jälleen virallisestikin opiskelija, voin todeta, että ehdottomati hankalin vaihe oli painiminen itsensä kanssa _ennen_ opiskelemaan pyrkimistä. Uskallanko jättää vakiduunin, riittävätkö rahat (perhe ja asuntovelkaa), jaksanko vielä opiskella, pystynkö vielä oppimaan, pärjäänkö nuorempien vauhdissa? Saanko valmistuttuani vielä töitä, vaikken ole enää 25? Hirveä pohdiskelu ja monta valvottua yötä, näin jälkeenpäin oikein huvittaa :))

        Siitä elämäkokemuksesta: Se todella auttaa, nimittäin keskittymään oleelliseen ja priorisoimaan asioita, organisoimaan, hallitsemaan ajankäyttöä ja pysymään aikatauluissa stressaamatta ja valvomatta öitä - siihen ei enää pysty. Opiskelutekniikka muuttuu järkevämmäksi, enää ei tee viime hetken raapaisuja juuri ennen deadlinea kofeiinitablettien voimalla.

        Elämänkokemus auttaa myös näkemään kokonaisuuksia ja yhdistämään asioita toisiin. Motivaation kanssa ei ainakaan minulla ole ollut minkäänlaisia ongelmia - tässä kohti opiskelee jo oppiakseen asiat syvällisesti, ei niinkään loistavia arvosanoja varten - ja onhan tämä opiskelun vapaus jotakin ihmeellistä kellokorttiduunarille!

        Elämä kannattelee kyllä ja maailma muuttuu nykyään muutamassakin vuodessa, joten turhan pitkälle suunnitteleinen on hedelmätöntä. Pätkätöistä tai työttömyydestä en ole huolissani, sillä ainahan on se ensimmäinen ammatti, johon voi hätätilassa palata :-p Suosittelen ehdottomasti heittäytymistä, se parantaa elämänlaatua moninkertaiseksi (vaikkakaan opiskelijan tilinauha ei päätä huimaa). Minulla on valmistumisen jälkeen työvuosia edessä vielä 25, eli mikään kiire ei ole mihinkään...!

        Toivotan onnea vatvomisen aikoihin, se helpottaa heti kun saat päätöksen tehtyä, oli se sitten puoleen tahi toiseen. Kaikki käytännön asiat ratkeavat kyllä - olen vakaasti sitä mieltä, että opintosihteeri tulisi kanonisoida, hänellä on ihmeidentekokyky ;)


    • mukaan vaan!

      Etenkin, kun hakukohteena on valtiotieteellinen, ei iästä kannata tehdä mitään peikkoa itselleen. Tulet huomaamaan jo pääsykokeessa aika monta sinua huomattavasti vanhempaa yrittäjää ja itse opinnoissa iän tuoma elämänkokemus ja monipuoliset näkökulmat asioihin tuovat ihan huiman etumatkan opinnoissa verrattuna moneen juuri ja juuri parikymppiseen. Itse olin hakiessani 20-vuotias ja taisinpa olla toiseksi nuorin sisään päässeistä, eli ihan kakara :) Nyt olen vielä jatkamassa opintoja toisen pääaineen merkeissä, täytän tänä keväänä 25, enkä ole kyllä hetkeäkään omistanut sen asian murehtimiselle, että olisin nyt liian vanha. Tsemppiä hakuun!

    • amkistamää

      hei 26 on vielä nuori ! Eniten ällöttää ne nelikymppiset siellä yliopistolla..

    • hahah

      Mikä sinua ällöttää nelikymppisissä? Kuulostat ihan kuin joltain 12 vuotiaalta: "äiti äiti, mua ällöttää toi ruoka"

    • DI-opistoinsinööri

      Sanotaan, että ei koskaan ole liian myöhäistä lähteä opiskelemaan. Jos työ on tylsää massasuorittamista, voi olla hyvä sauma miettiä jatkokouluttautumista. Olen kuullut, että eräässä yliopistossa eläkkeellä oleva henkilö tekee väitöskirjaa. Et siten ole ollenkaan liian vanha aloittaaksesi yliopisto-opiskelun. Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta yliopisto-opiskelusta, antaisin pari neuvoa, jotka olen itse joutunut oppimaan käytännössä kantapään kautta. Ensiksikin olet vain ja ainostaan itse vastuussa omasta opiskelustasi, kukaan ei tule herättämään sinua aamuluennoille, jos uni maittaa, vaikka pitäisi lähteä liikkeelle. Toiseksi tee heti alkuun oma opintosuunnitelma, jota sitten toteutat orjallisen itsepäisesti, vaikka muut yrittäisivätkin epäsuorasti vaikuttaa valintoihisi. Pidä siis oma pääsi asiassa kuin asiassa, olet oman onnesi seppä. Kolmanneksi uskalla olla oma itsesi, opettele tuomaan julki oma mielipiteesi. Uskalla möläyttää asioita ironiseen (ja ehkä sarkastiseenkiin) tyyliin massaluennoilla, mutta kuitenkin asiallisesti. Opettele perustelemaan omat näkökantasi. Ennen kuin huomaatkaan, olet saavuttanut arvostusta muiden opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan puolelta. Muista myös, että professorit eivät ole enää ylijumalia, vaan tavallisia kaduntallaajia, joiden kanssa pitää aina silloin tällöin olla diplomaattisen tiukka. Neljänneksi muista pitää mielessä, että yliopisto-opiskelu ei ole pelkkää puurtamista eikä se missään nimessä ole kuolemanvakavaa. Jos homma alkaa tuntua liian vakavalta, syvällinen itseanalyysi on paikallaan. Apua voi ja kannattaa hakea YTHS:ltä. Säännöllinen rentoutuminen "aivot narikkaan" -meiningillä on monesti koettu hyväksi ratkaisuksi. Viidenneksi ja viimeiseksi, älä välitä muista. Älä ainakaan lukionsa päättäneistä märkäkorvista. He eivät nimittäin omaa elämänkokemusta opiskelusta.

      Tsemppiä opiskeluihin toivoo

      40 -ikäinen DI, ins. , joka on jälleen koulun penkillä., tähtäimenään toinen DI-tutkinto, joka todellisuudessa on pelkkää utopiaa

    • louie88

      Kiitos rohkaisevista vastauksista! Ehkä tämä projekti voisi todellakin onnistua... Toki ensin pitää voittaa muutama vanhempi sekä nuorempi kanssakilpailija pääsykokeissakin.

    • Hakija

      Samalle linjalle hakemassa, ja olen 95, lähen hakee hyvillä toisenasteenpapereilla sisään., toivottavasti pärjäät ja pääset sisään.

    • 425425

      Oikiksessa: naureskellaan 26-vuotiaalla fuksille seläntakana ja ihmetellään, millainen luuseri ei tule suoraan lukiosta tai parin välivuoden jälkeen oikikseen.

      • FTkT

        Kommenttisi mielestäni luo oikikselle huonon maineen. Aivan kuin sanoisit sen olevan täynnä pelkkiä keskenkasvuisia lapsukaisia? Eihän henkisesti kypsät ihmiset tuolla tavoin käyttäydy. Heillä on parempaakin tekemistä, kuten keskittyä opintoihin yms.


      • Kittiä kanssa
        FTkT kirjoitti:

        Kommenttisi mielestäni luo oikikselle huonon maineen. Aivan kuin sanoisit sen olevan täynnä pelkkiä keskenkasvuisia lapsukaisia? Eihän henkisesti kypsät ihmiset tuolla tavoin käyttäydy. Heillä on parempaakin tekemistä, kuten keskittyä opintoihin yms.

        Oikiksessa mitään naureskella. Ihan tavallista, että sinne tullaan vähän vanhempana. Itse asiassa on pikemminkin hyvin epätavallista, että tultaisiin suoraan lukiosta.


      • Leukemia MD

        Hui kauhea! Onneksi en päättänyt mennä oikikseen. Aloitin yliopistossa yli 30-vuotiaana, sillä opinnot jäivät kesken syövän sairastamisen takia.

        Tuntuisi nimittäin hyvin "reilulta" tähän kaiken päälle, että vielä naureskeltaisiin selän takana ja pidettäisiin luuserina.

        Onnekseni päätinkin kävellä lääkiksen ovista sisään, sillä siellä eivät ole naureskelleet ollenkaan, päinvastoin.


      • Taidat trollata

        Onko sellaisia idiootteja oikeasti olemassa? Voiko olla pahempaa perässähiihtää... Hyi mitä aivotonta porukkaa.


      • laki 650/2004
        Leukemia MD kirjoitti:

        Hui kauhea! Onneksi en päättänyt mennä oikikseen. Aloitin yliopistossa yli 30-vuotiaana, sillä opinnot jäivät kesken syövän sairastamisen takia.

        Tuntuisi nimittäin hyvin "reilulta" tähän kaiken päälle, että vielä naureskeltaisiin selän takana ja pidettäisiin luuserina.

        Onnekseni päätinkin kävellä lääkiksen ovista sisään, sillä siellä eivät ole naureskelleet ollenkaan, päinvastoin.

        Oikeustieteelliseen haluavat vain jotkut nipopäät,
        joiden ura voisi olla vartija, poliisi tai bussikuski,
        missä myös voisi tarkkailla aikatauluja ja säännöksiä.


    • ärsyttävää13

      Pyh, 88-syntynyt on ihan yhtä normi fuksi kuin 95-syntynyt tai 81-syntynyt. Ite alotin suoraan lukion jälkeen yliopistossa, ei ois kannattanu, koska ala olikin aivan väärä. Nyt oon hakemassa toiseen paikkaan, toivon vaan ett en olis alottanu sillon pari vuottta sitten väärällä alalla, kun en nyt pääse nauttimaan suuremmasta opintotuesta ://

    • 4+3

      Valmistuin 47-vuotiaana. Pistäkää paremmaksi. Tosin välillä tunsin itseni vanhaksi, mutta onneksi näytän tosi nuorelta.

      • vanhusten lähihoitaj

        minä valmistuin kolmanteen ammattiini 58v olin vanhin opiskelija sillä kertaa, no töitä on vaikka en varmaan enään mitään vakitointa saa, mutta ei haittaa kunhan saan tuon 5-7 vuotta vielä olla töissä.


    • 194

      Vanhana opiskeleminen nuorentaa.

    • niinhän se on

      No ilmankos.

    • Hei-

      Minä olen 55 vuotias ja opiskelin vuoden hallintotieteen- julkisen johtamisen 25 op perusopinnot nuorten kanssa päivärytmiin kiinnitettynä.

      25 opintopistettä keskiarvo minulla oli minulla neljä (4) = kiitettävä asteikolla 1-5.

      Kolmen vuoden aikana on kasassa nyt 51 opintopistettä.
      Sain heikoimman arvosanan juuri mitä koskaan, se on vain ykklönen ja tohtoritäti sanoi ettei hallintotieteissä tarvitse ykköstä hävetä että paljon reputetaan tenteissä. Perus- ja aine opinnot on oltava kuitenkin keskiarvoltaan min 2,8 ollakseen suoritettu hyväksytyllä tutkintovaatimuksien mukaisesti.
      Nyt sitten kirjoitan uusiksi tenttiin liittyvän essee- osuuden niin kolmekymppnen tohtoritäti lupasi siitä lisää sen verran minulle että nousee kurssiarvosana kakkoseen (2) asteiukolla 1-5.

      Olen tosin avoimen yliopiston puolella jota mahdollisuutta Sinäkin voit ajatella-
      jos ei muu onnistu siis jos ei ensimmäinen vaihtoehto onnistu.

      Käy katsomassa sivuani;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/akateemisesta_ymparistosta

      Täällä opiskelijan kukkarolle sopivaa menu;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/02/kevyen-lompakon-reseptipankki.html

      >>>>>>>>>>> Sinä olet vasta parasta ikääsi lähestymässä opintojen merkityksessä. Elämä on loppujen lopuksi lyhyt mutta nuorempana aika tuntuu kulkevan hitaammin. On siksi tärkeätä että tajuaisi elää viisaasti kaikessa.

      Minulle opinnot on pakko ottaa harrastuksen kannalta. En tavoittele tutkintoa- mutta kuka tietää vaikka joskus olisi tutkintokin. Mutta joudun vaihtamaan alaa välillä.

      Mutta kuule- eräs nainen jäi omaishoitajaksi puolisolleen. Hän jätti korkean ja arvostetun työpaikkansa. Puoliso kuoli.
      Nainen itsekin lähestyi eläkeikää. Yhdessä vuodessa hän luki 100 (sata) opintopistettä ja suoritti ekonomin tutkinnon hakeakseen tilitoimistosta työpaikkaa muutamalle jälkellä olevalle työvuodelleen ennen eläkeikää.

      Ystävällisin terveisin
      Jari

    • Useimiten

      Tarkoitus oli, että olen kielikurssilla enkä missään mummolassa ja että useimiten täällä kotona asiat sujuvat... Ennen tätä. Tänne ei mahdu kuin viisi ihmistä.

    • vaihda alaa

      Eikö opiskelemaan mennä oppimaan. Koko "biletys" on pääsääntöisesti luuserien hommaa. Ehkä kannattaa kuitenkin vaihtaa sitä opiskelusuuntaa, valtiotiede käsittääkseni työllistää huonosti. Mieti sitä. No, jos tiedät sen omaksi alaksi, niin kai sitä pitää opiskella. Työllistyminen voi olla vaikeaa.

    • kyllä varmaan "piireihin" pääsee, riippuu sinusta mihin haluat.

      Toivottavasti toisit sinne kypsyyttä ja muutakin kuin hurjaa opsikelijaelämää.. iän tuomaa kypsyyttä.

      Usein vanhemmat opiskelijat valmistuvat nopeammin..

    • Substanssi

      Olipa vanha aloitus nostettu etusivulle.

      Kuka varttuneempi edes haluaa parikymppisten "piireihin"? No okei, ehkä vielä joku 26 v., mutta yliopistoissa opiskelee kaikenikäisiä ihmisiä ja itse etsisin seuraa mieluummin sillä perusteella, kellä on näkemystä alasta ja menestyy opinnoissaan, niin voisi vaihtaa ajatuksia siitä tärkeimmästä.

    • Jaana-Jorma

      Saman ikäisenä itsekkin aloitin opiskelemaan. Ei kaikkia peruskoulun ja lukion jälkeen kiinnosta istua heti kirjojen ääreen.

    • Jos olet tuon näköinen kun kuvassa niin nuoret pojat suorastaan tappelevat Sinusta

      • ...

        No avaaja ei todellakaan ole tuossa kuvassa. Taidatko olla liian vanha käymään keskustelupalstalla? :)


      • Voe helevetti
        ... kirjoitti:

        No avaaja ei todellakaan ole tuossa kuvassa. Taidatko olla liian vanha käymään keskustelupalstalla? :)

        Älkää ottako kaikkea aina niin tosissaan ihmiset.


    • KALLE KELLO

      Liian vanha koulunpenkkiin? No et totisesti, onhan noita eläkeläisiäkin opiskelemassa ja opiskellut eivätkä totisesti ole liian vanhoja, päin vastoin hattua nostan, että viitsivät ja innostuvat vaikka työelämä on taakse jäänyttä elämää.

    • vanhempana opiskellu

      No ytimekkäästi tilanne on vähän sama kuin intissä:

      a) Ei tee tosiaan mitenkään iästään ja jonkin moisesta mielestään elämänkokemuksesta mitään "minä tiedän" -numeroa.

      b) Ei ole liian lapsellinen touhuissaan, mutta kuitenkin on sitten valmis ottamaan huomioon tarpeen vaatiessa ikäeron (Joka oikeastaan tässä tilanteessa aika minimaalinen..)

      c) Ns. on kuten kaikki muutkin

      Jos tuolla paletilla ei vähintäänkin sulaudu joukkoon sujuvasti, vika on jo jossain muualla sitten..

    • Kukaan ei huomaa että olet vanhempi jos et itse te siitä numeroa. Meillä oli joku varmaan just -88 jätkä samaan aikaan fuksina (itse olen -93) ja ei sitä huomannut kuin parran pituudesta, että vähän vanhempi oli.

      Samalla tavalla osallistu kaikkiin tyhmyyksiin ja juttuihin mihin mekin ja oli puhelias ja muutenkin sosiaalinen mies niin ei kukaan kattonu kieroon.

    • Opiskelija-94

      Ongelma on yleensä täysin päinvastainen ja vanhemmat opiskelijat ovat ylimielisiä nuoria kohtaan - tosin täysin syyttä. Ehkä se on alemmuudentuntoa, jota paikkaillaan kehuilla, mitä kaikkea he ovat ehtineetkään elämässään jo opiskella ja tehdä. :(

    • mene ulkomaille

      Kannattaa vakavasti harkita jos olet yli 35 vuotia että kannattaako kouluttautau enää koska olet koulusi jälkeen liian vanha työmarkkinoille! Ihannetapaus olisi,,ikä 25v. työkokemus 30v.,,sitten pääsisit töihin! Kannattaa hakeutua ulkomaille töihin paremmille ansioille,Suomessa ei työntekijöitä arvosteta!

    • tamk94

      Olen itse ensimmäistä vuotta Tampereen ammattikoulussa. Olen 19-vuotias ja syntynyt loppuvuodesta eli olen ehkä nuorin koko porukasta. Meidän luokallamme vanhin oppilas on miltei 40-vuotias. Ja muutama yli 30-vuotias. Suurin osa on mielestäni 22-vuotiaita. Mutta kaikkia kohdellaan ihan samalla tavalla. Ei kannata huolehtia. :D Tuntuu iha siltä, että olisimme kaikki saman ikäisiä, vaikka tämä vanhin opiskelija voisi periaatteessa olla äitini. :)

      • ...

        Eikö ammattikouluun mennä yleensä 16-17-vuotiaana? Tarkoititko ammattikorkeakoulussa?


    • opiskelija-92.

      Amiksessakin saattaa olla vielä 30 vuotiaita opiskelemassa, eli ei ole ongelma...
      Sitä paitsi onhan nuo -95 syntyneet kumminkin täysi ikäisiä, ja ainakin mitä minä olen ymmärtänyt niin yliopistoissa ja amkeissa pyörii aika paljon sun ikäistä porukkaa.

      Itsekin olen parikymppinen jätkä ja opiskelen tällähetkellä ammattikoulussa. En tiedä edes tietääkö kukaan mun luokan ulkopuolelta, että olen yli kaksikymppinen, kun ulkonäön puolesta voisin vielä mennä 16-18vuotiaasta, tai ainakin niin mulle aina väitetään :D

    • ljsjhuidhuibh

      Minä 48v ja nuorimmat opiskelijat 16-18v ja ei mitään ongelmaa olla samalla pulpetilla vierekkäin. Koulu kyllä oli ulkomailla ja opiskeltiin englantia. Myös koulun ulkopuolella viihdyttiin yhdessä. siis juteltiin ja käyskenneltiin kaupungilla.

      Nyt toinen koulu (Vuoden koulutus) jossa ikähaitari 19-60v ei haittaa siinä missä nuoret osaa jotakin hyvin, elämänkokemus auttaa vanhempia. Tosin meillä on kyllä tosi hyvä ryhmä. Kaikki ollaan kamuja ja voi mihin tahansa aktiviteettiin kysyä ketä tahansa.

      Tuo mainitsemasi muutaman vuoden ikäero tuntuu kyllä naurettavalta huolelta :D

      Itsestäsihän se on kiinni kuinka sinuun suhtaudutaan. Olettaisin että ikäsi on vain etu elämänkokemuksen kautta ja olet itsenäisempi kuin ehkä äidinhelmoissa vielä asustavat nuoret. Olet todennäköisesti pyydetty kaveri kaikenlaisiin menoihin koska sinulta voi löytyä auto joka nuorilta vielä puuttuu.

    • tavoite motivaatio

      Et ole liian vanha.
      mutta PITÄÄ OLLA SELKEÄ REALISTINEN TAVOITE KUN VANHANA ALKAA OPISKELLA, miksi lukisi esim. kreikkaa kun espanja on maailmankieli
      jota ei oppinut kun pakkoruotsia piti lukea jne.
      Motivaatio on tärkein. Tähtää ensin johonkin taitoon tai työhön.

      Halosen vieressä seisonut gubbe Araljärvi

      väitteli eläkeiässä ja sai heti professuurin
      ilman tohtorina tehtyä yliopistouraa
      vaikka oli seissyt asennossa muumiona kymmenen vuotta
      Halosen viersessä edustamassa

      Eli esimerkki toimintatavasta

      liity halos-tms. korruptiojoukkoon
      opiskele jotain esim. pitsin nypläystä vaikka olisit 60
      ilmoita että haluat professuurin tms.
      aihe voisi olla vaikka pitsinnypläys muuttuvassa globalisaatiossa
      ja köyhien rooli pitsinnypläyksessä
      tutkimustulos jolla väittelet: köyhillä on vähemmän mahdollisuuksia
      nyplätä koska niillä on nälkä

      pätevyysvaatimus virkaan: halosen kaveri paremmassa maailmanssa tai vastaavat tiedot

      lopuksi muista ottaa professuuri vastaan, tämä on tärkeää

      jos kiinnostaa muu niin hae SAK:n päälliköksi kuten Matti Ahneen
      lastenhoitajavaimo

      Tai Hesariin päälliköksi kuten Stubbin muija
      http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/suzanne-innes-stubb-sanoma-groupin-johtajaksi/

    • Haloo...

      Siitä vaan rohkeasti opiskelemaan, eikä kannata mitenkään murehtia omaa ikää. Eihän tuollainen 7 vuoden ikäero ole nyt mitään. Varsinkin jos laitat siihen 70 vuotta lisää. Kun toiset ovat 90 v. ja sinä 97 v., niin etteköhän te tule toimeen varsin hyvin. Tuossa vaiheessa ikäero ei ainakaan tunnu sitten yhtään miltään.

    • velkaa

      Se nyt on sama onko syntynyt -88 vai/ tai -95.

      Kummallakin voi jo olla perheetkin kontollaan tai ainakin ELATUSVELVOLLISUUSkin.

      Tuskimpa yliopisto opiskelijat Bilettävät kuin jotkut TEINIT, Hmmmm , JOS vanhemmat ei sitten ole MAKSAJIEN PAIKALLA / Bonsorien paikalla kokonaisuudessaan.

    • Hermanni 1250

      onko tämäkin joku feikki juttu? sillä 26v on AIVAN kaikki mahdollista. Itse aloitin vielä armeijan jälkeen oppikoulun iltalinjan työn ohessa ja aika nopiasti.
      kaikki muut opintoni,joita en viitsi luetella,olen opiskellut työn ohessa ja työnantajan ajalla ja rahalla. mm. konemestaritutkinnon viimeisen tentin suorition samana päivänä kun täytin 50v. sen jälkeenkin olen opiskellut ja tenttinytkin aina historiasta venäjänkieleen.

      joten sinulla on paljon hauskaa edessäsi,rakas aloittaja

    • aikuinen opiskelija

      Itse olin 35 kun aloitin luonnontieteen opinnot. Kyllä ihan samalla tavalla pääsin mukaan nuorempien kanssa kuin juuri kirjoittaneetkin opintojen aloittajat. Tosin, en itse ollut enää niin innokas bilettäjä kuin nuoremmat, mutta silloin tällöin kävin ja hyvin aina kaikki seurusteli siellä minun kanssa aivan kuten toistenkin kanssa. Samoin en koskaan joutunut tuntemaan itseäni yksinäiseksi päivisin luennoilla ja harjoituksissa. Joten älä suotta stressaa ikääsi.

    • 45-vuotiaana fuksina

      Muiden suhtautuminen on kiinni ihan itsestäsi! Muutama ikävuosi yliopistomaailmassa ei meinaa mitään, ei edes vuosikymmen. Reipas ja mutkaton asenne vaan, mukaan rientoihin ja hauskanpitoon. Yliopisto-opiskelu ei saa olla tiukkapipoista puurtamista.

    • sdgagdsdgds

      Miksi aina tämä sama kysymys nostetaan esille..?

      Sinä opiskelet vaikka 100-vuotiaana sitä mikä sinua kiinnostaa.

      Tämä on jotenkin tarkoitushakuista, kun aina nostetaan ikä-kysymys esiin. Naurettavaa!!!!!!!!

    • TotuusKirpaisee

      Harkitsisin vakavasti, mitä alaa lähtisin lukemaan yliopistoon. Ikuisuusopiskelijat eivät ole ikuisuusopiskelijoita vain siksi, että olisivat laiskoja tai saamattomia, vaan siksi että ymmärtävät jossain vaiheessa koulutusta vastaavan työpaikan saamisen omalta alalta erittäin epätodennäköiseksi ja motivaatio opiskella romahtaa kun ymmärtää ettei se todennäköisesti johda muualle kuin Siwan kassalle. Historiaa opiskelevat ovat tästä klassikkoesimerkki. Jos sinulla on selvä näkemys ja tavoite siitä, miten hyödynnät valtiotieteiden maisterin tutkinnon ja mihin pyrit työllistymään, niin ei se huono vaihtoehto ole, mutta jos opiskelet siksi että se oli niitä harvoja akateemiseen tutkintoon päätyviä koulutussuuntia mihin voisit edes päästä, niin kannattaa harkita vielä toisen kerran.

      Opiskelun aloittaminen ei ole ongelma vaikka ikää olisi kolmekymmentä ja vaikka valmistuisi vasta alle nelikymppisenä, mutta sen ikäisenä työpaikan saaminen noilta aloilta edellyttää lahjakkuutta ja kykyä osoittaa se, tai sitten sen pitää olla looginen jatkuko siihen mitä ennen opiskelua teit (so. olit samantyyppisissä tehtävissä, mutta sinulla ei ollut enää mahdollisuutta edetä aiemmalla koulutustaustallasi)

      • kaikki eivät pyri

        Varmaan kukaan sellainen joka hakee yliopistoon tuossa vaiheessa ei ole PYRKYRI.

        Te pyrkyrit luulette, että jokainen maapallon ihminen ajattelee kuin te. Valitettavasti asia on niin, että äänekkäimmät pyrkyrit saavat aina mielipiteensä esiin ja saa asian vaikuttamaan siltä, että kaikki ihmiset ajattelisivat kuin he.


      • joopajoo...

        Höpön löpön.

        Varmin tapa päästä sinne Siwan kassalle on nimenomaan jättää opinnot kesken, eikä hankkia kunnollista tietämystä mistään asiasta.

        Asia kannattaa ennemmin ajatella niin päin, että mitä hyötyä sinulle on siitä opiskelujen pitkittämisestä?

        Jos ei usko omaan alaansa, kannattaa vaihtaa alaa, sellaiseen johon uskoo.

        Kyllä asiansa osaava tekijä saa aina ennenpitkää töitä.


      • TotuusKirpaisee
        kaikki eivät pyri kirjoitti:

        Varmaan kukaan sellainen joka hakee yliopistoon tuossa vaiheessa ei ole PYRKYRI.

        Te pyrkyrit luulette, että jokainen maapallon ihminen ajattelee kuin te. Valitettavasti asia on niin, että äänekkäimmät pyrkyrit saavat aina mielipiteensä esiin ja saa asian vaikuttamaan siltä, että kaikki ihmiset ajattelisivat kuin he.

        "Varmaan kukaan sellainen joka hakee yliopistoon tuossa vaiheessa ei ole PYRKYRI."

        Taisi osua sinun nilkkaasi?

        Jos joku lähtee yliopistoon opiskelemaan, niin kyllä silloin on PYRKYRIYTENÄ saada työpaikka joskus, vai väitätkö että vain PYRKYRIT yrittävät saada töitä ja tavalliset "kunnon kansalaiset" ovat mieluummin työttöminä?

        "Te pyrkyrit luulette, että jokainen maapallon ihminen ajattelee kuin te. "

        Ei suinkaan. Kyllä minä tiedän, että on lusmuja, velttoperseitä, sosiaalitapauksia ja muita elämäntapaluusereita, mutta mistä sinun itkukohtauksesi johtuu? Varoitin vain kysyjää siitä, että työllistymisnäkymät ovat aika heikot, jos ei ole todella hyvä siinä mitä tekee, koska tarjontaa on enemmän kuin kysyntää ja varsinkin yksityinen sektori palkkaa ennemmin nuoremman kuin iäkkäämmän. Jos hänellä on taustaa näistä tehtävistä tai hän on lahjakas, opinnoista voi olla hyötyä. Muuten voi hyvinkin käydä niin, että kysyntää omalle työpanokselle ei löydy ainakaan koutusta vastaavista tehtävistä.

        Olisiko minun pitänyt valehdella, ettei kenellekään tule paha mieli?

        En tiedä mitä ilmaisu PYRKYRI edes tarkoittaa, mutta valtaenemmistö maailman ihmisistä pyrkii parantamaan omaa tilannettaan ja elintasoaan, jos se on mahdollista.


      • TotuusKirpaisee
        joopajoo... kirjoitti:

        Höpön löpön.

        Varmin tapa päästä sinne Siwan kassalle on nimenomaan jättää opinnot kesken, eikä hankkia kunnollista tietämystä mistään asiasta.

        Asia kannattaa ennemmin ajatella niin päin, että mitä hyötyä sinulle on siitä opiskelujen pitkittämisestä?

        Jos ei usko omaan alaansa, kannattaa vaihtaa alaa, sellaiseen johon uskoo.

        Kyllä asiansa osaava tekijä saa aina ennenpitkää töitä.

        "Höpön löpön.

        Varmin tapa päästä sinne Siwan kassalle on nimenomaan jättää opinnot kesken, eikä hankkia kunnollista tietämystä mistään asiasta."

        Hyvänä kakkosena opintojen keskeytyksen jälkeen tulee tutkinto, jolle ei ole kysyntää nyt eikä tulevaisuudessa. Mutta kuten sanoin, sitten täytyy olla todella hyvä siinä mitä opiskelee, jos haluaa saada noilta aloita töitä. Jos hankkii kunnon tietämyksen(ei siis vain opiskele, vaan opiskelee niin s**tanasti ja lukee paljon enemmän kuin kurssit vaativat, sekä harrastaa aihepiiriä) niin voi saada töitä. Äärimmäisen harva tekee muuta kuin suorittaa kurssit.

        "Kyllä asiansa osaava tekijä saa aina ennenpitkää töitä. "

        Tekijöitä ei valmistu koulun penkistä, vaan työelämästä. Koulutus työ=tekijä


      • TotuusKirpaisee
        TotuusKirpaisee kirjoitti:

        "Höpön löpön.

        Varmin tapa päästä sinne Siwan kassalle on nimenomaan jättää opinnot kesken, eikä hankkia kunnollista tietämystä mistään asiasta."

        Hyvänä kakkosena opintojen keskeytyksen jälkeen tulee tutkinto, jolle ei ole kysyntää nyt eikä tulevaisuudessa. Mutta kuten sanoin, sitten täytyy olla todella hyvä siinä mitä opiskelee, jos haluaa saada noilta aloita töitä. Jos hankkii kunnon tietämyksen(ei siis vain opiskele, vaan opiskelee niin s**tanasti ja lukee paljon enemmän kuin kurssit vaativat, sekä harrastaa aihepiiriä) niin voi saada töitä. Äärimmäisen harva tekee muuta kuin suorittaa kurssit.

        "Kyllä asiansa osaava tekijä saa aina ennenpitkää töitä. "

        Tekijöitä ei valmistu koulun penkistä, vaan työelämästä. Koulutus työ=tekijä

        Jos hän opiskelee yht.kunt.tdk:ssa sosiaalialaa, niin sillä saralla voi olla kohtuullinen työtilanne. Se miten tilanne kehittyy leikkausten ja laman syvenemisen myötä jatkossa, on vaikea arvioida.


    • Tyvestä puuhun

      Itse aloitin , tosin jo kauan sitten yliopisto-opinnot 35v. Olin siis 15 vuotta tavisopiskelijaa nuorempi. Olihan siinä aluksi totuttelemista, mutta lopulta ikäero oli pienin erottava tekijä.
      Tsemppiä.

    • fuksi22v

      En usko, että iällä on mitään väliä. Se on eri juttu haluatko olla noin nuorien piireissä. Niitten jutut voi tuntua aika kakruilta, vaikka periaatteessa yliopistossa ollaan jo aikuisia. Plus ikäjakauma voi yliopistossa olla vähän isompi, koska monet joutuu hakemaan useempaan kertaan kun nykyään on niin vaikee päästä sisälle. Joten don't worry, be happy ja opiskele valtiotieteitä.

    • keeffkafö

      Pysy vaan siellä töissä tai muuten olet joku päivä iki työtön. Mitä ikääsi tulee niin taidat vain ylpeillä. Pidät itseäsi vanhempana kuin oletkaan.

    • kokemus4335

      Vanhemmat opiskelijat voivat käyttäytyä rasistisesti nuorempia kohtaan ja sama oli armeijassakin.
      Nuoret ovat helposti haavoittuvia, kun elämänkokemusta ei juurikaan ole.

      Toisekseen vanhemmilla on yleensä kovempi motivaatio, kun voi olla jo oma perhe ja selkeät tavoitteet.
      Nuoremmat alkaa vaan vetämään perseet olalle, kun nuorena sitä juhlitaan. Sitten nuoremmat ryhmätöissä niin ihme pelleilyä, mutta tarpeeksi vanhahtavat eivät kyllä pärjää tietokoneiden kanssa.

      Armeijassa taas vanhemmilla oli yleensä huono motivaatio siihen kaikkeen leikkipelleilyyn, kun joku muksumainen aikuinen voi kusta pelkkää hunajaa aikuisten pyssyleikeissä.

    • Opiskelija86

      Kyllä itsekin mietin tätä asiaa kun olen yhden tutkinnon käynyt ja haen opiskelemaan sitä 'omaa' alaani "vasta" nyt, 27-vuotiaana. Fuksit voi tosiaan olla niitä 10 vuotta nuorempia 18 v tyyppejä, mutta ei se kaiketi haittaa. Itse myös nimenomaan haluaisin kavereita opiskelupiireistä. Olen menossa luovalle alalle ja luulen, ettei ole mitään ongelmaa päästä piireihin. En katso kyllä ketään alaspäin ja osallistun biletykseen aivan hienosti.

      Valmistuminen menee sitten päälle kolmenkympin, voin olla jopa 35 kun valmistun, mutta olen alkanut ajatella, että mitä sitten? Tärkeintä että tekee sitä mitä oikeasti haluaa.

      Tsemppiä aloittajalle!

    • arwiid lepola

      meikäläinen alottaa koulunkäynnit ens syksynä, täytin vasta 50 . olhan noita välivuosia n. 32v. tavotteena olis tuossa n.55 vuotiaana valamistuu insinööriks. eläkkeele sitten ehkä 85v. vanhana. 30v. pitäs vielä heiluu hommissa.

      • oho!

        Tuskin saat töitä inssejä nytkin työttöminä ja nuoria ja tilanne se, että niitä on liikaa.


    • kjlölkl

      No itse olen kyllä huomannut 19-22-vuotiaiden naureskelevan sitä vanhempien railakkaalle opiskelijaelämälle, ei nyt varsinaisesti pahalla, mutta kuitenkin. Itse olin yliopisto-opintoni aloittaessani 22v. eli olin mielestäni siinä rajoilla. Suoraan lukiosta tulleet tuntuivat lapsellisilta, mutta toisaalta kolmekymppiset vaikuttivat olevan liian tosissaan. ...Sun kannattaa etsiä yliopistosta kaikki samanikäiset ja sosialisoida niiden kanssa.

      • Nepakko

        "Sun kannattaa etsiä yliopistosta kaikki samanikäiset ja sosialisoida niiden kanssa"
        _____________


        No, mutta tässäpä todellisen avaramielisen älykön hieno kommentti. Kannattaa myös etsiä seuraa vain niistä, joilla on samanväriset hiukset ja samalla tavalla kaareutuvat ripset. Ihonväristä ei tarvitse varmaan edes mainita?


      • kjlölkl
        Nepakko kirjoitti:

        "Sun kannattaa etsiä yliopistosta kaikki samanikäiset ja sosialisoida niiden kanssa"
        _____________


        No, mutta tässäpä todellisen avaramielisen älykön hieno kommentti. Kannattaa myös etsiä seuraa vain niistä, joilla on samanväriset hiukset ja samalla tavalla kaareutuvat ripset. Ihonväristä ei tarvitse varmaan edes mainita?

        Älä nyt jaksa kärjistää, kun tiedät mitä tarkoitan. Yleensä ihminen viihtyy sellaisten kanssa, joiden kanssa on jotain yhteistä. 19v.:n ja 26v.:n välillä kuilua. Ehkä ero 26v:n ja 33v.:n välillä ei ole enää niin suuri, mutta tuossa parinkympin kynnyksellä se tuntuu.

        Yliopistolla on paljon eri-ikäisiä fukseja. Miksi kukaan 26v. haluaisi ehdoin tahdoin ängetä suoraan lukiosta tulleiden jengiin, kun tarjolla olisi myös ikäistään, kypsää seuraa?


      • Puhu itestäs vaa
        kjlölkl kirjoitti:

        Älä nyt jaksa kärjistää, kun tiedät mitä tarkoitan. Yleensä ihminen viihtyy sellaisten kanssa, joiden kanssa on jotain yhteistä. 19v.:n ja 26v.:n välillä kuilua. Ehkä ero 26v:n ja 33v.:n välillä ei ole enää niin suuri, mutta tuossa parinkympin kynnyksellä se tuntuu.

        Yliopistolla on paljon eri-ikäisiä fukseja. Miksi kukaan 26v. haluaisi ehdoin tahdoin ängetä suoraan lukiosta tulleiden jengiin, kun tarjolla olisi myös ikäistään, kypsää seuraa?

        Mä viihdyn eri-ikäisten, nuorempien ja vanhempien kanssa. Persoona ratkasee. Ja eri-ikäsellä tarkotan, että ikäeroa on muutama kymmenen vuotta, en puhu mistään muutamast vuodesta jota kukaan ei edes pärstästä huomaa.

        Yliopistoissa ei ängetä mihinkään seuraan eikä työelämässäkään, jokainen saa ja toivotaan mukaan vapaa-ajantoimintaan


      • Nepakko
        kjlölkl kirjoitti:

        Älä nyt jaksa kärjistää, kun tiedät mitä tarkoitan. Yleensä ihminen viihtyy sellaisten kanssa, joiden kanssa on jotain yhteistä. 19v.:n ja 26v.:n välillä kuilua. Ehkä ero 26v:n ja 33v.:n välillä ei ole enää niin suuri, mutta tuossa parinkympin kynnyksellä se tuntuu.

        Yliopistolla on paljon eri-ikäisiä fukseja. Miksi kukaan 26v. haluaisi ehdoin tahdoin ängetä suoraan lukiosta tulleiden jengiin, kun tarjolla olisi myös ikäistään, kypsää seuraa?

        "Miksi kukaan 26v. haluaisi ehdoin tahdoin ängetä suoraan lukiosta tulleiden jengiin, kun tarjolla olisi myös ikäistään, kypsää seuraa?"


        Ihan vain seuran ja ystävällisyyden vuoksi? Tuntuvat olevan sinulle tuntemattomia käsitteitä.


    • töitä loppuun asti

      Itse aloitan koulunkäynin ensi syksyllä ikää 58vuotta valmistuminen 61 vuotiaana sitten töitä 90 vuotiaaksi tai vähän yli noin 30 vuotta töitä ja sitten olis loppukin korsi yhteiskunnalle kannettu veroeuroja.Ja työuraa 40 vuotta takana ennen ensi syksyn opintojen alkua.

    • Omat päätökset

      Et ole liian vanha. Jos se vain onnistuu, eikä esim. ole lapsia jotka jäisivät ruokaa vaille ja jos rahoituspuoli onnistuu, niin lähde ihmeessä. Mieti mitä niistä vaihtoehdoistasi jää käteen esim. 10 vuodessa... Kumpi innostaa sinua? Kumpi mahdollistaa itsesi kehittämisen? Käytitpä vuotesi miten tahansa, aika kuluu joka tapauksessa. Turha miettiä kuinka vanha olisit sitten, koska vanhenet joka tapauksessa.

    • sekahedelmäkori

      Itse opiskelen AMK:ssa ja voin sieltä kyllä sanoa, että ryhmässä on kirjaimellisesti kaiken ikäisi ihmisiä: on juuri lukiosta/amiskasta tulleita, ihmisiä joilla on menossa toinen tai kolmas tai jopa neljäs ammatti eli ikähaitari on kyllä ihan mukavan kokoinen. Ja itse vietän aikaani ihan omien ikätovereideni kanssa mutta myös ihan niiden vanhimpienkin.

      Ei siihen mitään ihmeellistä taikakonstia tarvita, kunhan menee porukkaan ja tutustuu ihmisiin.

    • Ei ikäloppu.

      Olen -81 syntynyt alanvaihtaja ja ajattelin hakea yliopistoon tuossa vuonna 2017. Työn ohella tässä mennään tietenkin, yksi korkeakoulututkinto löytyy viime vuosikymmeneltä.

      En kyllä itse koe ikinä olevani liian vanha oppimaan uutta! Kamalinta olisi sammaloitua sen vuoksi, että kokee olevansa liian vanha opiskelemaan.

      Maailma muuttuu, se ala mistä ennen työllistyi ei välttämättä enää työllistä tänäpäivänä. Tämä tilanne on edessä jossain vaiheessa vähän kaikilla, ja siihen kannattaa asennoitua jo valmiiksi.

    • Heh.

      Kyllähän nuoret naureskelevat tuollaiselle kolmikymppiselle vanhukselle. Olisit kuin joku jälkeenjäänyt jukolanjussi yrittämässä päntätä Aapista.

    • hm...

      No etpä ole kovin vanha, jos vasta 88 syntynyt.

      Eli hyvin kehtaa mennä . . .

    • Ei huolta!

      Yliopistossa opiskelee ihan kaiken ikäistä porukkaa, ja 26-vuotiaana et todellakaan tule olemaan porukan vanhin.

    • ohi on

      Riippuu alueelta ja alalta. Minulla on kokemusta Pohjois-Suomesta opiskeluajoilta, ettei siellä eri-ikäisten kanssa yhteistyö koulussa sujunut. Mutta kuulemma Etelä-Suomessa olen kuullut, että siellä on onnistunut paremmin. En minäkään päässyt opiskelemaan unelmani ammattia, muuten kuin vanhempana.

    • ikärasismi on jees

      Tällaiset kysymykset osoittavat sen että meillä on kehittämisenvaraa yhteiskunnassa. Jos sosiaaliset paineet tuottavat kynnyksen opiskelulle niin jossain on jotain todella pahasti vialla.

      Miten toiset ihmiset voivat määrätä toisen ihmisen opiskelutahdin? Sen ymmärtää jos pitäisi pystyä suorittamaan opinnot tietyssä määräajassa koska professorien palkkaaminen ei ole halpaa. Mutta jos kyse on professorien palkkaamisesta niin se voitaisiin helposti korjata tarjoamalla online-kursseja niin että professori puhuu kertaalleen videokameran edessä opiskeltavat asiat ja ihmiset katsovat ne kotona tai kuuntelevat ne lenkkipolulla. Tai sitten katsovat ne junassa matkalla töihin. Ei tarvitsisi olla kiinni toisten ihmisten tahdissa kun voi omaan tahtiin opiskella.

      Sekin on jännä piirre kuinka kansallissosialismi pohjautui sosialismiin eli yhteiskunnallisiin tai yhteisöllisiin käsitteisiin. Ehkäpä meillä sosialismi jyllää siinä määrin että ihmiset seuraavat toisia ihmisiä jolloin näitä ihmisiä on helppo pallotella ja pitää narrina. No eihän siitä mitään tule jos ihmiset vain seuraavat toisia ihmisiä eivätkä pyri näkemään mitä korjattavaa meillä on yhteiskunnassa. Ensimmäinen asia mikä pitäisi korjata on se etteivät ihmiset seuraisi toisia ihmisiä. Työelämässä kilpailu on kovaa kun jokainen yrittää saada myytyä omaa palveluaan tai tuotettaan eikä siellä pärjää seuraamalla toisia ihmisiä. Pitää olla joku oma hyvä idea miten korjata ihmisten elämään liittyviä ongelmia. Jos ihmiset vain seuraavat toisia ihmisiä, menevät yliopistoon ja ihmettelevät sen jälkeen miksei töitä löydy, pian täällä aletaan pistämään ihmisiä työleireille. Sitten joku tulee sanomaan että työ vapauttaa. Toivottavasti meillä tuo yliopisto sanana ei ole tullut kuitenkaan yli-ihmisiltä.

    • Kari Peitsamo

      Onhan Helsingin yliopistossa Kari Peitsamokin, joka on lähes 60-vuotias.

    • kaikki iät kunniaan

      Itsepä olen 55-v kun nyt valmistusn - et ole missään tapauksessa liian "iäkäs" - onnea opiskeluun!

      • lähtötaso

        Tuo riippuu lähtötasosta. Jos on 55 ja ainoa koulutus on kansakoulu/peruskoulu, saatikka, että sekin olisi jäänyt kesken, niin ei sillä oikein pärjää missään tämän päivän ammattikoulutuksessa, joka muutta väittää, puhuu potaskaa. Perusasiat pitää olla hallussa.

        Ehkä sellaisessa "koulutuksessa" pärjää jossa yritys hakee tuotantotyöntekijöitä johonki yksinkertaiseen hommaan ja kouluttaa itse ne, silloin ei tarvitse paljon teoriaa osata.


      • KommentoijaX
        lähtötaso kirjoitti:

        Tuo riippuu lähtötasosta. Jos on 55 ja ainoa koulutus on kansakoulu/peruskoulu, saatikka, että sekin olisi jäänyt kesken, niin ei sillä oikein pärjää missään tämän päivän ammattikoulutuksessa, joka muutta väittää, puhuu potaskaa. Perusasiat pitää olla hallussa.

        Ehkä sellaisessa "koulutuksessa" pärjää jossa yritys hakee tuotantotyöntekijöitä johonki yksinkertaiseen hommaan ja kouluttaa itse ne, silloin ei tarvitse paljon teoriaa osata.

        "Jos on 55 ja ainoa koulutus on kansakoulu/peruskoulu, saatikka, että sekin olisi jäänyt kesken, niin ei sillä oikein pärjää missään tämän päivän ammattikoulutuksessa, joka muutta väittää, puhuu potaskaa. Perusasiat pitää olla hallussa. "

        Mitä ammattikouluun mennessä pitää osata sellaista, mitä tavallinen ihminen ei osaa jos on milloinkaan peruskoulun tai vastaavan käynyt läpi?


    • YOpissis

      Oho! Ootpa sä tooosi vanha, ehkä sun paikkas onkin jossain museossa.

      Ei millää pahal!

    • ikäloppu opiskelija

      Täytän 50 v tänä vuonna.
      Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, olen heidän yksinhuoltaja.
      Olen menossa soveltuvuuskokeisiin toiveenani aloitta ammattikorkeakoulu-opinnot.
      Minulla on kyllä ammattitutkinto hoitoalalle. Aloitin silloin aikoinaan opinnot 26.vuotiaana ja kuvittelin olevani ainoa niin vanha luokallani, ja väärin luulin.

      En tee ammattiani vastaavaa työtä. Nykyinen työni on kuolettavan tylsää, rutiinihommaa jossa on pieni palkka.
      Yritin, mutta oppisopimuspaikkaa ei järjestynyt.
      hermostuin ja hain opiskelemaan. Nyt olen siis valintakokeisiin menossa ja jännitän kovasti , pääsenkö. Ja jos pääsen, en mieti olenko vanha tai vahinin. Mietin, miten selviän ruotista, miten pärjään taloudellisesti.

    • Salakka

      Jos nyt vaan lukisit itsesi ensin sisälle ja vasta sitten stressaisit opiskelijaelämästä. Aika hyvin vielä solahdat noihin piireihin.

    • Ikä rasisimi jylää

      Mä opiskelen Yliopistossa ja olen 53v.
      VGoit kokea kaikkea ikärasimin ja nälvimisen kautta.

      Joukossa on aina idiootteja... myös opettajien puolella.
      Tehtävänä oli ryhmätyö... verkkokeskustelu...
      Mut savustettiin pihalle ryhmä keskustelusta - mun kanssa ei vaan keskuteltu. Viesteihin ei vastattu ja lopulta mulle tuli selväksi että toiset ovat lähteneet jopa matkalle.
      ... Ryhmässä olleet ongelmat vieritettiin mun niskoille... mun ei annettu edes selittää asiaa.
      Mä olin kärsivä osapuoli.

      Mut tuomittiin ilman todisteita, vaikka mä olin ainoa joka yritti tehdä jotain.
      Samainen opettaja jatkoi mun syrjimistä toisella kurssilla.
      Opettaja esti opiskeluni (poisti ryhmästä) -
      Suritin annetut tehtävät ja huomatuitn siinä että opettajan suora ja tahallinen toiminta esti opiskeluni - sain tietty huonon numeron.
      ...en muuten mene tuon opettajan tunneille enään.
      H-a p-a koko naistutkimus....

      Viimeksi törmäsin ikärasmiin keväällä.
      Oltiin Tukholmassa - mä lähdin mukaan valvojaksi (kun oli ala-ikäsiä).
      Ohjelma (jonka aikataulu ei pitänyt kuin latan tulo ja lähtöajan kohdalla) muutokset kerrottiin vaan suppealle piirille. Ei tiedotettu ... ei kuunneltu vaan rällättiin vaan... (hyvä ettei tullut onnettomuuksia).
      Sitten kun huomautin (pieleen menneistä) asioista - alettiin nälvimään.
      "Mehän ollaan aikuisia kaikki" - kyllä joo
      Olihan siellä toinekin valvoja --- ja se oli humalassa koko ajan (jo bussissa)

    • Egotusta

      Omakohtaisena kokemuksena muita vanhempana opiskelemisesta: Opiskelin metsätaloutta yli 5-kymppisenä AMK:ssa. Hakeuduin terveydellisistä syistä opiskelemaan aikaisempaa ammattiani sivuavaa alaa. Pääosa opiskelijoista 3- 4kymppisiä metsämiehiä,(metsästyksen harrastajia) ja motokuskeja jotka muodostivat selkeästi oman keskusteluryhmänsä. Koin omakohtaisesti tämän ihmisen käyttäytymisen raadollisen puolen. Muutama nuorempi kaveri teki kaikkensa saadakseen meikeläisen naurunalaiseksi muiden silmissä. Mm. omat astma ongelmat kuului huohotuksena selän takana, vaikkakaan sitä eivät kaikki huomanneet / tienneet. Tunsin olevani ns. "vapaata riistaa". Oppimistilanteissa mielipiteeni pyrittiin muutaman henkilön toimesta yleensä aina vähintäänkin kyseinalaistamaan. Suuri osa ryhmästä suhtautui kaverillisesti, varsinkin nuoremmat naispuoliset- ja hiljaisemmat kaverit, myöhemmin myös ns. johtohahmot. Valaiseva kokemus kaikenkaikkiaan tämä opiskelu..

      • 6:s kymppi menossa

        EhkÄ aikuiopiskelussakin pitäisi katsoa vähän opiskelijoiden ikäjakaumaa, että pari- kolmekymppiset ja viisikymppiset eivät tulisi samaan ryhmään?


      • ValmisVihdoin

        Itse olin jonkin verran muita opiskelijoita vanhempi ja kiinnitin AMK:ssa huomiota opiskelijoiden lapsellisuuteen. Välillä tuntui että on yläasteikäisten kanssa samassa koulussa. Itse näkisin niin, että ammattikoulun ja AMK:n voisi yhdistää. Yliopistolle pitää antaa työrauha toimia korkeakouluna ja tieteellisen tutkimuksen kehtona. AMK näitä ei ole, kumpaakaan.


    • abi

      Itellä on vähän päinvastainen ongelma. Oon syntynyt vasta -97 ja oon nyt hakemassa jo yliopistoon (alotin koulun vuotta normaalia aiemmin ja suoritin lukion 2 vuodessa). Pääsenkin luultavasti sisään, koska sinne minne oon hakemassa pääsee mun yo-arvosanoilla suoravalinnalla. Täytän vasta joulukuussa 17 eli oon 16 silloin kun aloitan. Pelkään vähän, että siellä syrjäytyy, kun ei pääse sisälle baareihin eikä saa itse edes ostettua alkoholia :D

    • 14+13

      Itse olen 30v ja menin aikoinaan oppisopimuksella töihin, nyt kuitenkin palasin takaisin kouluun ja jouduin aloittamaan peruskoulusta, koska sekin aikoinaan jäi kesken. Noh nyt on melkein vuosi takana, enää muutama aine korotettavana ja ensi vuonna haen lukioon. Ajattelin hakea aikuislukioon, en tiedä miten "sulaudun joukkoon" , mutta aika samantekevää minulle, ehkä jopa parempi jos saan olla ihan rauhassa.

    • -..

      Opiskelen Helsingin yliopistossa akvaattisia tieteitä. Vuosikurssillani on sekä suoraan lukiosta tulleita että pari kolmikymppistäkin ja kaikkea siltä väliltä. Ikäerot eivät ole ikinä meitä haitanneet, ja kaikille tuli melko suurena yllätyksenä kuulla toistensa iät - näistä puhuttiin siis vasta paljon myöhemmin, osalle asia selvisi vasta toisen opiskeluvuoden jälkeen. Mitä vanhemmaksi tulee, sen vähemmän ikä merkkaa, ja yliopistossa ratkaisevinta mielestäni on se, että porukka on kiinnostunut samasta asiasta ja samanhenkistä. Tällöin kukaan ei syrji ketään iän vuoksi. Ja koska itse harrastan joukkuelajia, jossa nuorimmat harrastajat ovat minua yhdeksän vuotta nuorempia (14-15 -vuotiaita), tuo seitsemän vuotta ei kuulosta paljolta. Varsinkin, kun kaikilla on murrosikä jo ohi, jolloin kaikki tasoittuu ja jutut ovat saman tasoisia 20-25 vuotiaiden välillä, mutta 15-20 vuotiaiden välillä on vielä huomattava ero.

    • 30wee

      olen 30-vuotias nainen, valmistunut FM. Vuoden olen ollut työttömänä ahkerasta hakemisesta huolimatta. Minulla on paljon työkokemusta ja vuosien työhistoria. Ei ole lapsia. Hain uudelleen kouluun eli yliopistoon ja amkhon. Ikä ei ole este, ei todellakaan. Pakko saada jotenkin töitä.

      • 30wee

        Anteeksi kirjoitusvirheinen teksti, menoa, joten kiire.
        30wee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe