Ennakollinen lastensuojeluilmoitus, Mitä pitää sisällään?

Huolestunut86

Hei!

Esikoistani odotan ja ensimmäinen neuvolakäynti takana.
Terveydenhoitaja sanoi tekevänsä ilmoituksen sossuun raskaudestani koska olen sairastanut pari vuotta sitten masennuksen ja käytökseni on silloin ollut melko railakastakin toisinaa. Mitä se nyt ei ole siis ollut enää pian kahteen vuoteen...

Mitä ihmettä tämä oikein tarkoittaa?
Mitä seuraavaksi tapahtuu ja koska voin odottaa että sossusta otetaan yhteyttä?

Oon hämilläni ja erittäin loukkaantunut moisesta, koska enhän minä menneisyydelleni mitään voi? :o

38

7953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hursti1

      Vaihda neuvolaa ja älä puhu siellä omista asioista yhtään mitään, ja tee valitus siitä hoitajasta jos tulee ongelmia: perustele asiaton käytös ja mielivaltainen omahyväinen epäasiaton uhkailu ja liioittelu.
      Vanhat ovat vanhoja juttuja sitä tikulla silmään joka olemattomia kaivelee.
      Mene eteenpäin sinusta tulee Äiti.
      Jotenkin tuo hoitajan käytös kuulostaa kiristykseltä ja ym.
      Ainakin Lakimieheen yhteys hän neuvoo sinua.

    • Huorsti1

      Terveyskeskuksesta saa lomakkeen jolla voit vaihtaa terveyskeskusta ja lata rasti muu syy. Laita sulkuihin hoitaja on epäasiaton käytökseltään.
      KYSY YLLÄ MAINITTUA LOMAKKETTA SANO ETTÄ HALUAT VAIHTAA TERVEYSKESKUSTAA.
      EI TARVITSE OLLA HUOLISSAAN.

    • ....................

      Itselleni terkkari sanoi että uuden lastensuojelulain mukaan hänen kuuluisi tehdä minusta ennakollinen lastensuojeluilmoitus, mutta ett hän ei näe syytä siihen ksoka minulla oli hoitosihde olemassa.

      Nämä kaikki asiat, lastensuojeluilmoitukset, perhetyöntekijä jne, kuulostavat pahoilta mutta ei niiden tarkoitus ole olla mitään mörköjä.
      Tuosta ennakollisesta lastensuojeluilmoituksesta tuskin seuraa mitään muuta, kuin se että perhetyöntekijä tulee juttelemaan, käyte läpi voimavarojasi ja tukiverkkoasi, ja jos sattuisikin niin että masennut uudestaan synnytyksen jälkeen, sinulla on jo voimassa oleva asiakkuus lastensuojeluun, ja saatapua paljon helpommalla (esim perhetyöntekijä joka voi tulla kerran, pari viikossa auttamaan sinua):

      • Mamma93

        Tuo ettei ne mitään mörköjä ole ei pidä paikkaansa. Koko lapsuuteni ja omien lasteni elämän ajan heiltä en ole saanut kuin paskaa niskaan vaikka olen hiljattain mennyt naimisiinkin. Syytä etsimällä etsitään jotta saavat minusta aina uudelleen ja uudelleen silmätikun.


    • 28+6

      Onpi kyllä omituinen terkkari! Minäki olen raskaana ja olen sairastanu monta vuotta masennusta ja välillä parantunutkin, edelleen taipumusta siihen, mutta oma terveydenhoitaja kannustaa koko ajan ja pystynkin puhumaan hänelle jos masentaa. Käyn myös oman koulun terveydenhoitajalla juttelemassa, kun siltä tuntuu. Itse pyysin sosiaalitoimistosta työntekijää auttamaan ja vaikken alle 20-vuotias olekaan, niin aion ottaa vastaan perhetyöntekijän avun (ainakin meidän paikkakunnalla tarkoitettu siis alle 20-vuotiaille äideille) Sano terveydenhoitajalle, että haluat vaihtaa!

    • fatkaa tiskiin

      Neuvolahenkilökunnalla on erittäin tiukat kriteerit mm: audit testin suhteen. 9 pistettä on raja, jonka jälkeen on syytä epäillä että on päihdeongelmia (lievää jos ei muuta) (isoissa kaupungeissa tämä tarkoittaa siirtoa/kontaktia päihdeneuvolaan) jos tälläistä vaihtoehtoa ei ole, niin terveydenhoitaja tekee itse päätöksen jatkon suhteen. Hän ei kuitenkaan tee ennakollista lastensuojeluilmoitusta sinusta vielä, vaan jos hän kokee sen tarpeelliseksi niin vasta joskus huomattavasti pidemmällä raskautta. Hän ei todennäköisesti osannut ilmaista itseään oikein tai teille tuli joku muu informaatiokatkos. Myöskin masennukset (ei lievät, vaan kunnon kontakteja tarvinneet) itsemurhayritykset yms ovat syitä miksi terveydenhoitajalla pitää herätä huoli, koska synnytyksen jälkeisen masennuksen riski on näissä tilanteissa huomattavasti korkeampi. Masennuksista kärsineelle yleensä suositellaankin joitakin kontakteja psykologin kanssa vaikka sillähetkellä masennusta ei olisikaan

      Ennakollinen lastensuojeluilmoitus ei ole sama asia kuin lastensuojeluilmoitus. Ennakollisessa ilmoitusessa on tarkoitus tuoda esille sinun elämäntilanteesi ja se että saatat tarvita apua, se ei ole mikään mörkö ja sinua ei olla viemässä samantien ensikotiin tai lastasi ei olla huostaanottamassa. Lähinnä käydään läpitte sinun voimavarasi (oletko yksin, avo/avioliitossa, sukulaissuhteet yms) mitenkä sinun taloudellinen tilanne jaksaa lapsen, masunnus ja se että onko se todellakin voitettu, nykyinen alkon käyttö ja mitä ajattelet siitä myöhemmin. Ennakollinen ls-ilmoitus kuulostaa kauhealta, mutta ei se sitä ole. Enemmänkin aiheutat suurempaa huolta siinä vaiheessa jos alat vaihtamaan terveydenhoitajaa, koska kaikilla kunnasta/paikasta riippumatta on samat kirjalliset ohjeet, jotkut vain noudattaa niitä tietysti vähän paremmin kuin toiset.

      Lyhykäisyydessään kuitenkin, ennakollinen lastensuojeluilmoitus on sinun ja lapsesi parhaaksi, se ei ole ole sama asia kuin lastensuojeluilmoitus. Sinun kannattaa ottaa apu vastaan jota sinulle tarjotaan.

      Menneisyydellesi et mitään voi, eikä sinua todennäköisesti ole sen takia tuomittukkaan. Joskus vain meidän menneisyydessä tekemämme asiat seuraavat meitä hyvinkin pitkään tulevaisuuteen ja niistä on kannettava vastuunsa. En nää huonona asiana sitä että kriteerit on laitettu nykyään näin pieniksi, mutta pääasia että olet ollut rehellinen. Keskustelu ensi kerralla uudestaan neuvolahenkilön kanssa ja vaadi vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin.

      Mutta ennenkaikkea, älä stressaa. Ole iloinen ja nauti raskaudestasi! Vaikeaahan se varmasti on jos tuollaisia asioita joutuu miettimään, mutta yritä ainakin :)

    • Aloittaja86

      Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! Kuulen toki mielelläni aiheesta lisääkin..

      Mutta tosiaan tästä AUDIT-testistä pisteeni olivat huimat 4. Juon erittäin harvoin, oikeastaan en juuri koskaan. Enkä yleensä edes känniin asti.

      Selvästi hän antoi ymmärtää että tämän ilmoituksen ensitilassa... että yhteydenottoa saisi odottaa sossun suunnalta melko piankin.

      Muutenkin hän onnistui jotenkin suurentelemaan asioita, eikä ottanut ymmärtääkseen että mikään niistä huonoista tavoista mitä joskus oli ei kuulu enää elämääni.

      Se että olen aikapäiviä sitten kannabista polttanut joitain kertoja nousi myös äärettömän isoksi ongelmaksi. Hän epäili että joku on piikittänyt minuun koviakin huumeita enkä itse tätä tiedä koska olen ollut niin sekaisin??? :O Ei mitenkään mahdollista.. Lisäksi kyseenalaisti tatuointini, nekin on voitu tehdä likaisilla neuloilla joten melko varmasti minulla on se C-hepatiitti(?).

      Tämä nyt sitten tutkitaan verikokeissa. Kannabis on tosiaan ainoa huume mitä olen eläissäni kokeillut ja jokainen tatuointi on tehty ihan varmasti puhtaissa olosuhteissa ja puhtailla koneilla/neuloilla. Nyt kun tätä kirjoitan niin kuulostaa entistä oudommalta koko kuvio, mutta siis täyttä totta. :D

      Lisäksi hän epäili että kaverini ovat huonoa seuraa minulle, suurinosa itsekin jo äitejä siis tai amk-opiskelijoita. Aivan hyvää seuraa väittäisin..

      En tiedä mitä ajatella, tietenkin typerät valinnat ja menneisyys kulkevat mukanani, mutta jotain rajaa kuitenkin. Enkä edes kadu menneisyyttäni, ainakin olen siitä jotain oppinut eikä elämäni siihen pisteeseen enää ikinä tule menemään. Vielä kun saisin terveydenhoitajan/sossut uskomaan asian. En koe mitään tarvetta mihinkään päihteisiin nykyää, en käytä edes särkylääkettä mutta silti minua kohdellaan kuin narkkaria. Ei sekään oikein ole.

      Olen onnellinen raskaudestani, se ei ole itsestäänselvyys minulle. Kolme keskenmenoa kokeneena olen muutenkin vielä varpaillani asian suhteen viikkoja kuitenkin vasta 11. En antaisi minkään tätä minulta viedä, enkä todellakaan itse tätä onneani tuhoaisi.

      • faktaa tiskiin

        Tuossa nyt juuri on se ongelma, että olet mennyt kannabiskokeilut kertomaan ja neuvolan on siihen puututtava vaikka se olisi vain kokeilu joskus aikoinaan! Juuri tämä on se syy, miksi oikeasti apua tarvitsevat jäävät avun ulkopuolelle, he nimittäin tietävät että huumeiden käyttöä/kokeilua/satunnais juttuja EI pidä kertoa ja näin ollen tähän ei puututa. Taasen sitten ihmiset jotka ovat sujut näiden menneisyyden juttujen kanssa menevät ja kertovat sen ja kappas kun ollaan jonkinlaisissa ongelmissa sen jälkeen..

        Vaikka pitäydyn vieläkin tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani, niin täytyy kyllä sanoa että tuo sinun terveydenhohoitajasi vaikuttaa kyllä jokseenkin hieman liian virkaintoiselta ja ehkäpä jopa idiootilta, onko hän kovinkin vanha?

        tottahan se on, että jos tatuoinnit ottaa ulkomailla tai joku kaverinkaveri tekee niin riskit on olemassa, mutta jos ne ottaa tuolla liikkeessä niin silloin ei ole mitään riskiä. Valitettavasti huumemailmassa ei käydä ottamassa tatuointeja liikkeessä vaan ne tehdään jossain ihan muualla ja tällähetkellä terveydenhoitaja on ottanut asiakseen olla uskomatta sinua siinä että olet vain muutamasti poltellut ja hänellä on huoli herännyt, joskin hän kyllä ilmaisee huolensa aivan väärällä tavalla.

        Jos hän tekee ihan oikean ennakollisen lastensuojeluilmoituksen kriteerien mukaan, niin hän ei tee sitä ilmoitusta vielä. Tämän takia teillä pitää olla ollut jokin väärinkäsitys tai sitten tämä terveydenhoitaja ei itsekkään tiedä mistään mitään.

        Sinua kohdellaan kuin narkkaria, uskon sen kyllä koska näitä on nähty. Jotkut ovat sekakäyttäjiä kun ovat muutaman kerran ottanut jotain lääkettä samalla kun on juonut, jotkut ovat alkoholisteja kun se audit paukkuu siellä 10 asteikolla eikä siinä todellakaan huomioida mistä ne pisteet on tullut vaan katsotaan vaan kokonaissaldoa. Mutta ne on nämä nykykriteerit, onko se sitten huono juttu että herkästi puututaan niin on erijuttu. Kuitenkin tosiasia on se, että suurinosa oikeasti apua tarvitsevista päihdeäiteistä jää ilman asianmukaista apua koska he menevät neuvolaan tietäen mistä ei puhuta ja heidän audit testi tulee mukaan juurikin niin vähillä pisteillä ettei siitä huolestuta.

        Nyt otat kuitenkin asian puheeksi ensikerralla, vaadit niitä vastauksia ja kerrot vielä kerran että elät hyvää elämää ja kaikki on nyt kunnossa. Äläkä huolehdi, jos se ennakollinen ls-ilmoitus tehdään, niin jos olet oikeasti kunnossa nyt niin asia jää siihen eikä jatku mitenkään! ja yhäedelleen ennakollista lastensuojeluilmoitusta ei voi verrata missään tilanteessa lastensuojeluilmoitukseen, niissä ei ole mitään samaa. Tämäntakia ennakollisen ilmoituksen nimi pitäisikin muuttaa ettei ihmisille synny kauhea pakokauhu samantien kun tuon nimen kuulee.


    • .........

      Terveydenhoitaja kuulostaa hysteeriseltä, mutta odots rauhassa ja katso miten käy. Et ole ainut tatuoitu ja kannabista kokeillut äiti (vaikka suurin osa taitaa jättää kannabiksensa mainitsematta neuvolassa juuri tästä syystä), joten tuskin sosiaaliviranomaiset jaksavat sinua kauaa kauhistella. He todennäköisesti ovat saaneet kyseiseltä terveydenhoitajalta niin monta ilmoitusta, etteivät enää ota niitä tosissaankaan. Kuvittelen siis sinun saavan rutiinisoiton ja voitte sitten yhdessä naureskella terveydenhoitajan huolelle.

      Kun kerran huoli on syy tehdä lastensuojeluilmoitus, niin minun ehkä pitäisi tehdä ilmoitus terveydenhoitajasi kaltaisista ihmisistä. Mitenköhän hän pystyy kasvattamaan lapsistaan tasapainoisia, kun itsekin on noin epätasapainoinen ja kuvittelee, että hänen oma tapansa olla ja elää on se ainut mahdollinen.

    • aloittaja86

      kaduttaa kyllä kamalasti että olin rehellinen sielä..
      Häiritsee, että äitiyskortissa lukee huumeiden käyttö ennen raskautta: kyllä X

      En mielestäni ole huumeiden käyttäjä jos olen kannabista muutamia kertoja poltellut joskus. Tämä ärsyttää senkin takia että että saan varmaan vielä vauvaa pihalle ponnistaessa huumevalistusta ja haukkuja. Hyväksyn sen asian että terveydenhoitajan piti isolla kirjoittaa siihen korttiin: masennustaustaa, vaikka eipä sekään kivalta tunnu kun on pitkän aikaa ollut ihan terve.

      Voinko sanoa terveydenhoitajalle suoraan, että todellakaan ala kantamaan mukanani korttia missä väitetään mua suurinpiirtein narkkariksi? Vai tekeeköhän sekin musta sitten jotenkin huonon ihmisen, joka kenties kieltää "huumeongelmansa"? :D

      Toivon todella että se joku puhelu sossujen kanssa riittäisi. Olo on kuitenkin jotenkin raiskattu tuon ilmoituksen takia. Tietenkin apu on tervetullutta aina, mutta pyydän sitä kyllä sitten ihan itse jos koen tarpeelliseksi. Tuollainen väkisin elämään tunkeminen tuntuu pahalta.

      Ymmärrän tietenkin, että terveydenhoitoalalla työskentelevän velvollisuus on tehdä ilmoitus jos jotkut kriteerit täyttyy tms. Mutta järkeäkin voisi käyttää.

      No oma vika kun ei osaa valehdella kun suoraan kysytään...

      Jäi kyllä muuten vanhempieni sairaudetkin kertomatta kun en suunvuoroa oikein enää haukuilta saanut. Pitäisikö sinne nyt sitten vielä soittaa ja ne sanoa... Ellei sekin tee musta valmiiksi huonoa äitiä että suvussani on sairauksia...

      • näin täällä

        Nykyään on kyllä ihme meininki. Päihdeneuvolaan ohjataan mukamas alkoholisti äiti audit 9, sinne jäi koko raskaus ajaksi sitten käynneille.. Ei siinä muuten mitään mutta kun kokoajan keskistyttiin siihen että miten elää päihteettä. 9 pistettä auditista ei ole paljoa ja sellainen ihminen vielä osaa elää hyvinkin ilman päihteitä. Hauskinta tai itseasiassa ikävintä tässä on se, että kyseinen äiti sanoi moneen otteeseen että "ei mulla alkoholiongelmaa ole, mutta voitaisiinko keskittyä vaikka siihen että syön raskausaikana oikein (ylipainoinen jo valmiiksi)" No eipä keskitytty, vaan vatvottiin 9kk viinan käyttöä, tyttö lihoi silmissä kun ei osannut/pystynyt syömään oikein, synnytyksen jälkeen sitten siirrettiin takaisin normaaliin neuvolaan kun 9 pistettä ei enää ollut tarpeeksi että pitäisi päihdeneuvolassa pitää. Näin täällä suomesa ja samaan aikaan monet myrkitti omia lapsiaan oikeasti viinalla ja kävi normaalissa neuvolassa!


    • Aloittaja86

      Ainiin, vielä kun sitä kysyttiin niin tämä terveydenhoitaja ei edes ole kovin vanha.
      Ehkä pikemminkin melko nuori. Turhan virkaintoinen ehkä sitten sen takia että ei liene tehnyt noita töitä kauaa...

      Oletettavasti hän on kuitenkin aina elänyt mallikelpoista elämää kun hän voi tuollalailla toista arvostella. (Tuskin)

      • Shopiskelijatar

        Itse sh opiskelijana, ja th opiskelijoidenkin kanssa opiskelleena voin sanoa, että moni nuori, terkkari ei osaa nähdä metsää puilta, ja siksi, varmuudenvuoksi "pelaa varman päälle".
        Itse olen jo äiti itsekin, ja elämää nähnyt. Huolimatta siitä, että 17 vuotiaana sain hoitoa masennukseen ja on tullut sitä kannabistakin kokeiltua. Mitään en niin kadu, kuin sitä että sinisilmäisenä asiasta kerroin terkkarille. Täytyisi oikeasti olla joku ero siinä onko kokeillut kerran pari, vai harrastanut säännöllistä käyttöä.
        Pääsin pissatesteihin ym. suoraan ei useinkaan saanut haukkuja, mutta kohtelu kertoi muuta.Jäädessäni pois sovitulta lastenneuvolaajalta ilmoittamatta minusta tehtiin ls ilmoitus. En voinut ilmoittaa, koska aika oli iltapäivällä, ja ennen sitä oksensin puolenpäivän maissa kuten lapsikin.Soittoaika olisi ollut aamulla, muulloin ei linjoilta päässyt läpi. Saadessani keskenmenon,papereissa luki, etten OMIEN SANOJENI MUKAAN ollut käyttänyt alkoholia tai muita päihteitä. ym.
        Nykyinen terkkari on ihana, ja hänen kanssaan voi keskustella. Kerroin miten ikävältä merkintä ja siitä seuraava kohtelu tuntuu, eikä hän nähnyt estettä sille että se poistettiin.
        36 prosenttia nuorista aikuisista on jossain vaiheessa kokeillut kannabista.Ilmoituksia tulisi siis sadella, jos vain tämä olisi syy.
        Synnytyksenjälkeisen masennuksen riski on suurempi niillä joilla on masennustaustaa, silti se ei mielestäni ole syy ls ilmoitukselle heti ensimmäisen käynnin jälkeen. Tämä on kuitenkin hyvä tiedostaa. Ei kyllä hyvin ole alkanut yhteistyö. Onneksi sinulla on lain suoma oikeus valita hoitopaikkasi, ja sekin, kuka sinua hoitaa.Käytä sitä.Raskauden pitäisi olla onnellista odotuksen aikaa. Sitä sinulle toivotan :)


      • Koita jaksaa :)

        Voi sua raukkapientä! Oot joutunut hysteeristen sossuämmien tarkkailuun. Oot todellakin vaarassa joutua lastensuojelun ja pakkohuostaanoton asiakkaaksi, jos teidän kunnassa on yhtä idiootit lastensuojelijat kuin terkka on. He voivat toimia ns. hyväsisko-ringissä. Olen joutunut itsekin näiden vauhkojen sossuämmien uhriksi ja kiusattavaksi syyttä, koska lapseni isä, josta olen totaalieronnut jo yli 10 vuotta sitten!!!, osoittautui juopoksi rentuksi. Apua emme ole saaneet yhtään, emmekä myöskään rahaa, vaan kaikkea mahdollista juoksuttamista ja kiusantekoa ja perättömiä syytöksiä, jopa aiheettomia rikosilmoituksia vuosien varrella. Huostaanotolla ovat uhkailleet laittomasti sekä isä että sossuämmät. Lapseni jopa pahoinpideltiin näiden sossuämmien idioottitemppujen vuoksi. Ja ämmät olivat pahoillaan vasta poliisin edessä kun jäivät kiinni.

        Mutta nyt on alkanut vyyhti selvitä. Olen nimittäin saanut muutaman sossuämmän omat onnettomat taustat selville. Yksi teetti kotityönsä vanhalla isällään, kunnes tämä viime kesänä otti ja kuoli. Yksi naimisissa oleva sossuämmä paneskeli päivisin työaikaan(!) erään juuri eronneen miehen kanssa. Yksi taas jätti 3 lastaan miehensä hoidettaviksi, ja otti ja lähti itse avioliitostaan, ja perusteli samaan aikaan eroaan miehen alkoholinkäytöllä. Yksi joutui jättämään virkansa kun tein hänestä valituksen. Nämä lehmät ovat sitten itse tekopyhinä jeesustelemassa ja neuvomassa muita, jotka parhaansa yrittävät ja hoitavat lapsensa ja elättävät ne itse käymällä ihan oikeissa töissä.

        Taistele lapsesi puolesta! Muista että Leijonaäidillä on lupa purra ja raapia, ja raadella vastustajansa. Vaistosi saattaa todellakin olla oikeassa. Luota siihen. Sillä nämä raukat ämmät toimivat selkäsi takana, lakia rikkoen ja valehdellen. Lapsen tai äidin parasta he eivät ymmärrä. Suomi kaipaa todellakin SoTe-uudistusta, jossa nämä epärehelliset kunnan virka"miehet" siivottaisiin pois. Ja myös 4H ja MLL olisi syytä lopettaa väärinkäytösten vuoksi.


    • Aloittaja86

      Kiitos taas kaikille kamalasti vastauksista. Kaikki vastaukset on ollut niin ihanan asiallisia ja kannustavia:)

      Ilmeisesti asia on niin että netin keskustelupalstoilta saa asiallisempaa ja ymmärtäväisempää kohtelua kun neuvolassa..

      Shopiskelijatar, aika törkeästi suakin on kyllä kohdeltu... :o
      Ajattelin vielä ainakin sen kerran käydä tuolla terveydenhoitajalla ja koittaa vähän puhua tästä tilanteesta ja siitä mikä mua jäi ekalla kerralla harmittamaan eli melkein kaikki... Jos vieläkin kohtelu on samanlaista kuin ekalla kerralla niin vaihdan koko neuvolaa..

      • faktaa tiskiin

        Joskus näinkin :D Liian usein menee täälläkin tappeluksi. Käy tosiaan vielä kerran ja sen jälkeen vaihdat neuvolaa jos sama meininki jatkuu!

        Taitaa tosiaan olla nuoren terkkarin virkainto ja tietämättömyys! Harmillista että olet tuollaisen painolastin saanut harteillesi :( Mutta älä huoli siitä ennakollisesta ilmoituksesta, se ei vielä merkitse yhtään mitään.

        Hyvää jatkoa sinulle ja kaikkea hyvää raskausajalle. Tietysti olisi kiva kuulla vielä että miten tämä sinun tilanne jatkuu. Ei ole meidän ihmisten uteliaisuudella mitään rajaa ;)


    • aloittaja86

      Niinpä:D Kiitos paljon:)

      Joo tulen tänne kirjoittelemaan sitten miten tilanne eteni -tai että etenikö se...
      Siihen sitten toisin saattaa mennä aikaa kun seuraavaan neuvolaankin on yli kuukausi aikaa, eikä nyt sitten ilmeisesti sieltä sossustakaan yhteydenottoa tarvitse pitkään aikaan vielä odottaa.

      Mutta kerron miten meni jahka sinne asti päästään.. :D
      Itse vihaan sellaisia keskusteluja missä kysellään mutta lopputulos ei koskaan selviä..
      Ehkäpä tästä keskustelusta on joskus tulevaisuudessa hyötyä jollekkin muullekkin virkaintoisen terveydenhoitajan uhrille.. :D

    • aloittaja86

      Vähän päivitystä tähän tilanteeseeni:

      Koska terveydenhoitajan käytös on vaivannut päivittäin ja painanut mieltä niin soitin tänään neuvolaan ja pyysin päästä aikaisemmin käymään. Sanoin että minulla olisi sen verran kysyttävää että tulisin mieluusti ihan paikanpäälle.

      Keskiviikkona nyt pääsen käymään sitten neuvolassa ja toivon todella että uskallan sanoa suoraan mikä vaivaa ja vaatia perusteluja hänen käytökselleen/toiminnalleen.

      Katsotaan kuinka se käynti sujuu...

      • faktaa tiskiin..

        Sanotaanko näin, että esimerkillistä toimintaa neuvolalta että pääset aikasemmin sinne! Muuta positiivista ei tienkään voi sanoa, mutta pääasia tietysti että jotain hyvää sanottavaa löytyy :) Itse aikanaan soittelin neuvolaan ja pyysin päästä aikaisemmin käymään kun oli vähän stressintynkää ilmassa ja olisin halunnut päästä juttelemaan niin enpä päässyt.

        Toivottavasti uskallat sanoa kaiken, kirjoita vaikka paperilla ranskalaisilla viivoilla kaikki mikä mieltäsi tuossa asiassa painaa ja otat sen lapun sitten siellä neuvolassa esiin ja alat siitä luottelemaan! Näin toimimalla muistat oikeasti kysyä ja sanoa aivan kaiken, muuten ne saattaa tunnekuohuissa/jännityksessä unohtua ja sitten sinua jälkeenpäin kaduttaa.

        Tuolla muuten kun ehdoteltiin sitä neuvolan/neuvolahenkilön vaihtoa, niin onnistuuko se teidän kunnassa? Jotkut kunnathan on niin pieniä että niillä on vain se yksi neovola ja yksi terveydenhoitaja? Toivotaan tietysti parasta, että siihen ette joutuisi menemään vaan saisitte asiat huomenna järjestykseen.


        Tsemppiä ja tulehan sitten kertomaan että miten kävi :)


    • aloittaja86

      Noniin, kävin neuvolassa.
      Sain sanottua oikeastaan kaiken mikä jäi häiritsemään.
      Ihme kyllä, koska se kaikki turhautuminen ja tämä stressi purkautui itkuna
      joka sitten jatkui koko käynnin. Vähän suoraansanoen hävettää.

      Terveydenhoitaja on tehnyt jo ilmoituksen sossuun, kun tarkemmin kysyin syytä nii se oli se, että elämäni on joskus ollut melko vauhdikasta. Omien sanojensa mukaan hän kyllä oli kertonut että kaikki päihteet olen jättänyt ja että nyt menee hyvin. Masennustaustani oli vaikutanut myös melko paljon tähän.

      Ilmoitin kyllä että en aio kantaa äitiyskorttiani mukanani, koska siinä on niin paljon väärää tietoa. Nyt sitten terveydenhoitaja puhuu vielä jonkun ylemmän ihmisen kanssa käykö se, että osa näistä tiedoista on vain koneella eikä ollenkaan siinä kortissa.

      • faktaa tiskiin

        Älä turhaan häpeä, ihan normaalia tollanen on. Aivan käsittämätöntä toimintaa sun terveydenhoitajalta! En kyllä ymmärrä että miksi noin toimi, ennakollinen ls ilmoitus tehdään yleensä vasta siellä loppupuolella raskautta!

        Neuvolakortissa on kyllä se huono puoli, että siihen kanteen merkataan kaikki, oli kyse masennuksesta, päihdeongelmasta, sukupuolitaudista joka on ollut joskus, yms..

        Koita nyt kuitenkin ajatella edes jollain tavalla positiivisesti sitä ilmoitusta. Yleensä ne ei johda juuri mihinkään jos ei ole tarvetta. Lähinnä siellä käydään lävitse sinun voimavarasi, taloudellinen tilanne ja tarvitsetko esim apua tarvikehankinnoissa, tarvitsetko hoitoapua lapselle yms.


    • Kokemusta...

      Kun ajatellaan nykyistä matalan kynnyksen puuttumisen suuntausta, niin kyllähän masennus- ja päihdekokeilutausta varmasti antaa terveydenhoitajalle sääntöjen mukaisen perusteen tehdä tuollainen ilmoitus. Ei siinä mitään henkilökohtaista ole. Ja jos asenteellisuutta onkin, niin asioiden ollessa hyvin sinulla ei ole mitään hätää, kun tilanteesi tutkitaan.

      Itse lasteni kanssa lastensuojelun asiakkaana masennuksen takia olleena neuvoisin suhtautumaan tulevaan lastensuojelun yhteydenottoon rakentavasti ja avoimesti. Jos asiasi todella ovat hyvässä tasapainossa, hekin sen näkevät, ja sitä edesauttaa, kun itse olet avoin ja teet positiivista yhteistyötä heidän kanssaan. Lastensuojelun nykyresursseilla ja työmäärällä heillä ei ole aikaa keskittää voimavarojaan ihmisiin, joiden tilanne ei herätä huolta. Poikkiteloin lastensuojelun työntekijöiden kanssa asettuminen ja negatiivinen asenne sen sijaan saattaa olla juuri se heidän näkökulmastaan huolta aiheuttava asia, jolloin he voivat tulkita tilanteen niin, että ihminen haluaa peitellä ongelmiaan. Olemalla itse avoin ja yhteistyöhaluinen pystyy välttämään turhat epäilyt.

      Oma kokemukseni lastensuojelusta kahdessa eri kaupungissa useita sosiaalityöntekijöitä tavanneena on, että heidän tehtävänsä oikeasti on tukea perhettä, eikä osoittaa vikoja ja pyrkiä ottamaan lapsia huostaan. Tällainen kuva helposti tulee julkisuuteen päätyvistä ikävistä tapauksista. Minua ei leimattu huonoksi äidiksi, vaikka avoimesti ja rehellisesti puhuin vaikeistakin asioista, vaan se auttoi heitä löytämään sopivat tavat auttaa.

      Varsinkin, jos on jo masennustaustaa, niin lapsen syntymä on erityinen riskitilanne masennuksen uusiutumiselle. Perheen parhaaksi on, että näin käydessä väylä tuen saamiseen on auki. Lapsen parhaasta on kysymys, ja ainakin itselläni se halu olla vaikeuksista huolimatta mahdollisimman hyvä äiti lapsilleni on auttanut tekemään rakentavaa yhteistyötä lastensuojelun kanssa, ja ottamaan heidän tarjoamaan apua vastaan.

      Ennakoivan lastensuojeluilmoituksen kohteena raskausaikana en ole ollut, joten siitä en tarkemmin tiedä, mutta uskoisin, että tilanteesi vain kartoitetaan ja selvitetään mahdollisia tukitoimenpiteitä ja kontakteja, jos tuen tarvetta ilmenee lapsen syntymän jälkeen.

      Ymmärrän, että tieto ilmoituksen tekemisestä on järkyttänyt mieltäsi, eivätkä kaikki työntekijätkään aina osaa asioita hoitaa tahdikkaasti. Koita silti olla murehtimatta liikaa ja keskittyä omaan ja tulevan lapsesi hyvinvointiin. Lastensuojelun puuttumisen tarkoitus loppujen lopuksi on tukea sitä teidän hyvinvointianne. Siten siihen kannattaa yrittää suhtautua.

      Onnea raskauteen ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

    • aloittaja86

      Kiitos taas vastauksistanne.
      Pikkuhiljaa alan täällä taas ehkä rauhoittumaan.

      Melko avoimesti tuohon ilmoitukseen pyrinkin suhtautumaan, vaikka se hyvin hätiköidyltä tuntuukin. Isoin harmi siinä nyt oli ainakin tässä vaiheessa se, että vihdoinkin olen näinkin "pitkällä" raskaana ja sitten tuli tunne että heti epäillään pärjäämistäni ja kykyä huolehtia omasta lapsestani. Ei oikeastaan tämän loukkaantuneempi olo voisi olla.

      Terveydenhoitaja nyt yritti kuitenkin siinä rauhoitella ja sanoi raskauden olevan niin ihanaa aikaa yms. Siihen kyllä sanoin takaisin että mielestäni tässä ei ole mitään ihanaa, voisin mennä vaikka suoraan siihen synnytykseen jos se olisi mahdollista.

      Hän ei meinannut millään ymmärtää sitä että usean keskenmenon jälkeen raskaus lähinnä stressaa ja ahdistaa, naama kukkii, yöllä saa käydä kolme kertaa vessassa eikä se ilmoitus sossuunkaan tästä mitenkään ihanampaa aikaa minulle tee. Odotan vain että tämä olisi ohi ja saisin terveen lapsen syliini... Luulisi terveydenhoitajan tajuavan ettei kaikki vain pidä raskausaikaa niin mahtavana ja ihanana.

      No onneksi saan nyt kuitenkin sen uuden neuvolakortin mihin ei ihan kaikkia asioita ole kissankokoisilla kirjaimilla kirjoiteltu. Lohduttaa oikeasti tosi paljon ja mieli on jo parempi taas.

      Mutta enköhän niistä sossuista selviä, eipä niillä mitään syytä pitäisi ainakaan puuttua meidän asioihin tämän nykytilanteen pohjalta. Toki ymmärrän että terveydenhoitajalla on velvollisuutensa tehdä noita ilmoituksia ja sossuilla taas niitä tarkastella. Toivon kuitenkin että yksi juttelukerta riittäisi, haluaisin ihan normaalin alun meidän tulevalle perheelle ihan kolmen kesken.

      • Mies 38

        Olen lukenut viesti ketjun.

        Olen mies ja 38v. Kärsin masasta ja oon 2008 alkaen ollu saikulla.

        Ymmärrän sinun ja muiden asiasta "hääpeemisen". Ei ole helppoa sano kun monet ei ymmärrä ei ees hoitoalalla olevat. Pidetään hulluna tai muuna.

        Ikävä lukea et entiset tekosi noin ikävästi sinua kohtelevat. Meillä kaikilla masa tai muunten merkkejä jostain jäänellä ne kulkee mukana.

        Ketään ei saa tuomita vanhojen perusteella. Vaikka huumet oon ikäviä ja vieneet monet. Pitäisi varovasti kertoo ja miksi niin tehdään kun nainen raskaana herkässä tilassa. Tulee vaan paha olo ja tuska. Kaikilla ei niin hyvää ystävää kelle purkaa mieltä.

        Onnea sinun odotukseen!!


    • mihin ilmoitan

      Mihin voisi tehdä ilmoituksen perheestä jolla ollut melkein vuoden täitä.Tartuntoja useita ja käyvät koulua mutta kouluterveydenhoitaja ei ole järjestänyt seurantaa.Eivät hoida millään tavalla ongelmaa mytta käyvät kylässä ja täit jää aina jälkeensä.Perhe tarvitsisi jotain tukea mutta mistä.

      • miksi?!?!

        Ja ihan kävit metsästämässä tämän ketjun ja laitoito kysymyksesi tähän perään!? ei ole taas järjellä erästä siunattu!!


    • Olisko jotenkin näin

      Luulenpa että tämä perustuu siihen, että synnytyksen jälkeinen masennus on yleistä. ja jos sinullaon aiemmin ollut masennusta niin voidaan olettaa suurenmalla todennäköisyydellä että sitä ilmaantuu synnytyksen jälkeen. Se että sossut käy teillä kerran viikossa kyselemässä kuulumisia ei ole huono juttu. he haluavat auttaa sinua ja antaa lapsellesi parasta.

    • :OO

      Kerran viikossa?

    • aloittaja86

      Mies38, kiitos! :)

      En varsinaisesti masennustaustaani häpeä, se oli kuitenkin kaikessa kauheudessaa hyvin silmiä avaava ja kasvattava sairaus. Tosin en voi sietää sitä että ihmiset eivät tajua sen olevan mennyttä aikaa, eivätkä tiedä mikä kaikki siihen johti.

      Missään ei voi asioida ilman leimautumista mielenterveyspotilaaksi, ja joka ainoassa tälläisessä terveydenhoito paikassa kysellään asioista kuin lapselta. Yleensä yritetään ehdottaa terapiaa vaikka ei tiedetä nykyhetkestä mitään. :o Kun sanon että ei ole tarvetta, mulla menee hyvin niin ei meinata uskoa vaan jatketaan "mutta jos nyt kuitenkin..." Oikeasti, jos mulla joskus oli vaikea elämänvaihe, niin se ei välttämättä ole sitä nyt enää.

      Ja joo, synnytyksen jälkeen ilmeisesti masennusriski on melko korkea.. mutta haen apua ihan itse jos tarvitsen. Niinkuin ekallakin kerralla.

      Enkä voi uskoa edes sitä että vihdoin ja viimein kun raskaus onnistuisi niin masentuisin, päinvastoin..

      Onneksi jo uskaltaa hieman huokaista helpotuksesta, nt-ultra ohi ja kaikki kunnossa. Rv 14 meneillään ja uusi asunto löytyi jo. :)

    • mies 38

      Moi Aloittaja 86!

      Minulla oli nyt aika kanssa mt toimistoon lääkärille. Siellä taas kohtas tuon sinun kertoman. Alusta saa kertoo kun lapselle. Miksi eivät ees pikkusen lukis papereita. Tietysti päivän tilanne parasta tietoa. Takana kun on koulukuisausta yms niin ei jaksas aina kertoo uudestaa. Nyt oli taas uusi lääkäri noin 30v nainen. Kyllä pakko sanoo et vanhempi on parempi ja ymmärtää ihmistä empi.

      Itse olen niin hyvässä kunnossa ja pystyn hoitamaan kaikki. Et tuntuu tosi väärältä välillä kun näkee ihmisiä joilla on asiat todella huonosti.

      Hieno lukea kun nyt odotus menee hyvin ja olet löytänyt uuden kodin!

      Onnea odotukseen:!

    • aloittaja86

      Kiitos!


      Tänään sain tiedon, että sossuntädit ovat itsensä kutsuneet nyt meidän kotiimme kylään jo ensi kuun alussa. Ajatus ei viehätä, koska koen sen että vieraat ihmiset ikäänkuin tunkeutuvat kotiini arvostelemaan mutta ei auta kai kun kestää.

      Raskaus ei ole vielä edes silloin puolessa välissä, enkä edes itse osaa kaikkien keskenmenojen jälkeen sisäistää kunnolla nyt olen oikeasti ja edelleen raskaana...
      Tuntuu vielä oudommalle tuollainen vierailu siis. Lapussa lukivat että haluavat tukea jo raskausaikaa ja sitten myöhemmin elämäämme pienen vauvan kanssa. Parhaiten tukisivat kuin antaisivat minun hoitaa ihan itse oman lapseni... Noh, katsotaan miten se käynti sujuu. Toivottavasti tajuavat että pärjään ihan kahdestaan mieheni kanssa..

      • tulevamamma

        Hei!

        Meillä myös samankaltainen tilanne, eli ennakoiva ls-ilmoitus tehtiin masennustaustani sekä mtt:llä voimassaolevan asiakkuuden takia (minusta tämäkin kertoo enemmän siitä, että hoidan itseäni ja kannan vastuuta, kuin että olisin liian epävakaa pärjäämään äitinä).

        Meillä tapaaminen stt kanssa oli neuvolassa, eikä ainakaan tuo aika tuntunut pahalta. Kyselivät jaksamista, masennuksesta, nukkumisesta, työtilanteesta, tukiverkostosta yms. Sanoin tuolla tapaamisella myös suoraan, etten itse koe tarvitsevani juuri tällä hetkellä apua, mutta tietenkin sitä hakisin, jos tarvetta siihen tulisi. Loppujen lopuksi todettiin, että tilanteemme on tasainen. Stt antoi käyntikorttinsa, pyysi olemaan yhteydessä jos tarve tulisi ja toivotteli vielä loppuodotusta ja vauva-arkea.
        Hyvin menneestä tapaamisesta huolimatta nla-työntekijämme oli päättänyt, että haluaa tulla käymään kotikäynnillä yhdessä stt:n kanssa. Tämä käynti tapahtuu ilmeisesti vasta lapsen synnyttyä, eikä käynnin syykään ole meille täysin selvillä... Tiedän siis kyllä, mitä käyt läpi.
        Koitetaan silti molemmat mennä positiivisella asenteella ja luottaa siihen, että tämän enempää ei enää omaa kykyä äitiyteen tarvisi todistella... Kyllä Se ls-ilm. Ikävältä tuntuu silti, vaikkei aihetta siihen olisikaan, tavallaanhan sillä kyseenalaistetaan tuleva äitiys jo ennen kun on saanut edes ns. Yrittää.
        Luotetaan kuitenkin siihen, että me olemme lapsemme parhaaksi, niin eiköhän Se näy sitten uloskinpäin!


    • mies38

      Onnea teille molemmille perheille:)!!

    • Aloittaja86

      Toivottavasti meilläkin menee se keskustelu niin hyvin että he tajuavat etten kaipaa apua ja osaan hakea sitä sitten ihan itse jos tilanne muuttuu.
      Kuitenkin samaa mieltä olen, että juuri se että on/on ollut asiakkuus sielä mt-toimistossa kertoo enemmänkin siitä että välittää itsestään ja terveydestään.

      Ikävä kyllä, nämä ihmiset näkevät asian yleensä täysin päinvastaisena. Ei ymmärretä sitä että osataan hakea apua silloin kun sitä tarvitaan.

      Mietityttää jo kovasti millaisia ne sossutädit nyt sitten on, mitä ne kyselee jne.
      Tuntuu jotenkin että koko mun yksityisyys on mennyt kun vieraat ihmiset noin vain voi kävellä mun kotiini kyseenalaistamaan. Sitten ne vielä odottaa varmaan että kerron niille mun henkilökohtaisista asioista.... Tuntuu että millään en pääse eroon tästä raiskatusta olosta.

    • aloittaja86

      Sossut kävivät ja tajusivat onneksi itsekin että meillä ei ole mitään ongelmaa.
      Tulevat vielä ainakin sen kerran käymään ennen laskettua aikaa.

      Ei jäänyt mitenkään paha maku suuhun tuosta vierailusta, olivat nämä sossut kuitenkin huomattavasti järkevämpiä kuin esim. tämä terveydenhoitajani neuvolassa.

      Enpä usko että näemme siis enää kuin kerran, korkeintaan kaksi ihan vain juttelun merkeissä.

    • epäoikeudenmukaisuus

      Ystävästäni tehtiin ennakollinen ilmoitus, koska hänellä mielenterveysongelmia. Sosiaalityöntekijä otti ystäääni sitten yhteyttä ja jonkunlainen palaveri heillä oli ja sen jälkeen odotusaikana siis lisäksi muutamia palavereja päälle. Lisäksi tehtiin lähete pikkulapsipsykiatrian polille. Lapsen synnyttyä oli heillä yhä lastensuojelu mukana. Minusta tuntuu väärältä, että ihmisiä rangaistaan menneistä ja lisäksi se, että vaikka olisi yhä raskausaikana ongelmia niin se ei tarkoita, että siihen tarvitaan lastensuojelua jos odottavalla äidillä on kuitenkin lääkitys ja hoitosuhde jo valmiina ja vointi on hyvä. Toisesta ystävästäni tehtiin myös, mutta heillä oli odotusaikana vain 2 tapaamista ja ei katsottu lastensuojelulle tarvetta. Näitä juttuja on yleisesti paljon tiedossa kun seuraa ihmisiä, dokumentteja ja keskustelupalstoja. Tohon ilmoituksen tekemiseen vaikuttaa paljon minkälainen neuvolatäti ja lastensuojelun asiakkuuden alkamiseen vaikuttaa ihan sosiaalityöntekijä.

      • Anonyymi

        Niin siis odottavalla äidillä lääkitys..voi morjensta sentään


    • Anonyymi

      Oot syynnissä lapses kanssa aina ja jos kukaan kommentoi käytöstäsi sinua voidaan pitää epävakaana

      Iso juttu syyni

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe