Laajakulma Nikon D3100

ansku1

Etsisin kameraani (D3100) sopivaa laajakulmaobjektiivia. Mitä suosittelisitte ja mitkä objektiivit siihen sopisi? Kuvailen pääasiassa ahkerasti luontoa ja tällä hetkellä minulla on 18-55mm ja 55-200mm objektiivit.

5

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonilla mennään

Ostin noin 1½ vuotta sitten D3100:aan tällaisen laajiskakkulan käytettynä hintaan 550 €:

http://www.kenrockwell.com/nikon/10-24mm.htm

Olen ollut lasiin hyvinkin tyytyväinen, tuohon hintaan.

Nykyisin kuvaan D7000:lla, jossa voisi käyttää tarkennusmoottorittomiakin AF-objektiiveja automaattitarkenteisina.

Tokina AT-X 116 PRO 11-16mm f/2.8 on kerännyt paljon kehuja. Se on valovoimaisempi, jonkin verran halvempi ja sitä pidetään jopa parempana kuin tuota 10–24-millistä Nikkoria, mutta polttovälialue on selvästi kapeampi. Tokinasta on tarjolla sekä vanhempia versioita ilman tarkennusmoottoria että uudempia II-versioita, joissa on mm. Nikon D3100:n vaatima tarkennusmoottori. Moottorittomiakin obiskoita voi tietenkin käyttää D3100:ssa manuaalitarkenteisina.

Jos kiinteä polttoväli (esim. 14 mm) ja manuaalitarkennus kelpaavat, niin Samyangilta löytyy kuulemma rahalle mukavasti vastinetta.

• 16mm

Minusta hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras vaihtoehto on Samyang 16mm f/2 ED AS UMC CS. Manuaalitarkennus ei ole ongelma laajakulmissa, pikemminkin etu kun tarkennus ei aiheuta laukaisiviivettä.

• Kenties...
    • merkkierkki

Tuossa 11-16mm Tokinassa ei automaattitarkennus toimi d3100 kanssa, mutta sillä ei ole paljon väliä. Laajakulmaa käyttäessä yleensä ei ole kiire ja tarkennuksen tekeminen renkaalla etäisyysarvion mukaan toimii oikein hyvin ja kivasti. Objektiivi toimii 3100 kanssa muuten hyvin ja on julman hyvä ja kestää odottaa sellaista kameraa, jossa on tarkennusmoottori, esim d7000.
      Vaikka objektiivi on tehty pikkukennoiselle, se toimii täyskennoisenkin kanssa 16 millissä ihan tyydyttävästi. Suosittelen.

• Nikkor

12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2844
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2216
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2053
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe