Laajakulma Nikon D3100

ansku1

Etsisin kameraani (D3100) sopivaa laajakulmaobjektiivia. Mitä suosittelisitte ja mitkä objektiivit siihen sopisi? Kuvailen pääasiassa ahkerasti luontoa ja tällä hetkellä minulla on 18-55mm ja 55-200mm objektiivit.

5

352

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikonilla mennään

Ostin noin 1½ vuotta sitten D3100:aan tällaisen laajiskakkulan käytettynä hintaan 550 €:

http://www.kenrockwell.com/nikon/10-24mm.htm

Olen ollut lasiin hyvinkin tyytyväinen, tuohon hintaan.

Nykyisin kuvaan D7000:lla, jossa voisi käyttää tarkennusmoottorittomiakin AF-objektiiveja automaattitarkenteisina.

Tokina AT-X 116 PRO 11-16mm f/2.8 on kerännyt paljon kehuja. Se on valovoimaisempi, jonkin verran halvempi ja sitä pidetään jopa parempana kuin tuota 10–24-millistä Nikkoria, mutta polttovälialue on selvästi kapeampi. Tokinasta on tarjolla sekä vanhempia versioita ilman tarkennusmoottoria että uudempia II-versioita, joissa on mm. Nikon D3100:n vaatima tarkennusmoottori. Moottorittomiakin obiskoita voi tietenkin käyttää D3100:ssa manuaalitarkenteisina.

Jos kiinteä polttoväli (esim. 14 mm) ja manuaalitarkennus kelpaavat, niin Samyangilta löytyy kuulemma rahalle mukavasti vastinetta.

• 16mm

Minusta hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras vaihtoehto on Samyang 16mm f/2 ED AS UMC CS. Manuaalitarkennus ei ole ongelma laajakulmissa, pikemminkin etu kun tarkennus ei aiheuta laukaisiviivettä.

• Kenties...
    • merkkierkki

Tuossa 11-16mm Tokinassa ei automaattitarkennus toimi d3100 kanssa, mutta sillä ei ole paljon väliä. Laajakulmaa käyttäessä yleensä ei ole kiire ja tarkennuksen tekeminen renkaalla etäisyysarvion mukaan toimii oikein hyvin ja kivasti. Objektiivi toimii 3100 kanssa muuten hyvin ja on julman hyvä ja kestää odottaa sellaista kameraa, jossa on tarkennusmoottori, esim d7000.
      Vaikka objektiivi on tehty pikkukennoiselle, se toimii täyskennoisenkin kanssa 16 millissä ihan tyydyttävästi. Suosittelen.

• Nikkor

12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      190
      1663
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      86
      1423
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1068
    4. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      16
      955
    5. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      929
    6. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      43
      831
    7. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      124
      693
    8. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      666
    9. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      651
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      607
    Aihe