Mies maksaa noin 150 e/ kk

tasaveraisiako ollaa

ja se on iehen osuus lapsensa kuukausittaisesta toimesta omaa lastaan kohtaan.

Äiti maksa myös omalta osaltaan sen 150 e/kk oman osuutensa, lisäksi hoitaa lapset yötä päivää, vie päiväkotiin hakee, käy kaupassa, siivoaa, laittaa ruokaa, vie harrastuksiin, auttaa kotokäksyissä, vie kavereiden synttärille, ulkoilee, luo lumet, leikkaa nurmikon, korjaa pyörtä käyttää lääkärissä, hoitaa sairaana...
Myös kaikki hintojen korotukset tulee äitien maksettavaksi,s illä elarit ei nuse kun kerran vuodesa ja silloinkin alle 1 e /kk....heh... tuskin huomaa..

itse ei ehdi tai jaksa omiin harrastuksiin.. kun on niin väsynyt.

Miehellä kaikki tuo aika mikä menee äidillä, on miehen omaa aikaa...

Silti ne miehet kitisee siitä 150 e kk.. ja arvostelee äitejä lasten hoitamisesta ja kärttyisyydetä ja siitä jos kehtaa sanoa ja moittia miestä...

Kuinka moni mies olisi valmis samaan mihin on äitien pakko.

Entäs itten kun lapsilisät ja elarit loppuu? Nuori alkaa opisekelmaan, äiti ostaa nuorelle tai nuorilleen, kolmen vuodes koulukirjat, kynät matkaliput vaatteet ym ym... asuttaa ja ruokkii... kun miesten ei ole pakko.

Meillä kolme opiskelee ja saavat opintorhaa noin 100 e kk, ei kesällä kuitenkaan, ja siitä menee matkalippuun jo yli 40 e kk! osta sillä sitten 150 e koulutarvikkeet, hygienia ym... no äiti maksaa loput.. isän kun ei tarvi pakosti, eikä hän nyt vapaaehtoisesti edes halua, ei kuulu isälle...

Turha huutaa että mitä teis lapsia, tai anna lapset isälle...

Muistakaa etä perhe perustetaan rakkaudesta eikä siksi että jäisi yh ja kaiken maksajaksi, koska lapset ovat yhteisiä. Mutta se vanhempi joka yleensä isä huoma miten lapset maksavat... luovuttaa itsekkäistä syistä lapset äidille, koska ei tarvi kustantaa, kun ei halua.

Sittenlapset taas kelpaavat kun ovat aikuisia ja töissä.. kun ei tarvi huolta kantaa eikä maksella mitään..

83

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiaa puhut

      Hyvä keskustelunaloitus, tärkeästä aiheesta! Kiitos.

      naiset kustantavat Suomessa lasten (ja nuorten) menot, naispalkoillaan. Yhtä äkkiä naisesta tuleekin miestä paljon rikkaampi, kun isä ja äiti eroavat. Miesten on helppo luistella omien lastensa elinkulujen maksamisesta.

      Hämmästyttävää. Eipä ole muualla Euroopan sivistysmaissa näin.

      • Näin se vaan menee..

        Silti vain aina herättää suuren ihmetyksen se että kun ero tulee niin äitylit tekevät kaikkensa jotta nimenomaan PÄÄSEVÄT tuohon lähivanhemman tai yksinuoltajavanhemman pallille!
        Kun äityli on päättänyt väkipakolla päästä lähiksi tai yksinhuoltajaksi niin siinä ei auta edes sekään että isä olisi parempi lähiksi joka osa-alueella ja ei siinä auta sekään kun lapsi/lapset haluaa asua nimenomaan isän luona!
        Tuollainen 24/7 alituinen kitinä ja narina elareista ja lastenkasvatuksen rankkuudesta on todella typerää touhua sillä pääsääntöisesti äityli itse on väkipakolla siihen hankkiutunut!!!!!
        Sopii miettiä kuinka ruusuilla tanssimista se äitylin oma elämä olisi kun roolit olisivatkin toisinpäin?
        Etän kassavirralla on turha haaveilla mistään ylimääräisestä joten se ahdistaa etän elämää, mutta se ei ahdista lähimainkaan niin paljon kuin se että etänä jäät käytännössä kokonaan ulos lapsen elämästä!
        Etänä normitapaamisilla kaks krt/kk pitäisi pystyä olemaan lapselle se tasavertainen vanhempi lähin kanssa?
        Miten palstalla alituisesti notkuvat vakiruikkuyhäriäipät aikoisitte "nauttia" etän elämästänne jos todellakin olisitte etävanhempia?
        Tuollaiset palstalla vakituisesti notkuvat yhäriruikkuäipät kun eivät tiedä edes aavistustakaan miten henkisesti raskasta on etän osa kun on pakko olla erossa lapsesta kaksi viikkoa putkeen, sitten saat viettää kokonaista kaksi vrk. lapsen/lapsien kanssa yhdessä ja taas sitten on edessä se kaksi viikkoa lasten kaipuuta ja ikävöintiä!!!
        Tällä palstalla on ollut kirjoituksia joissa tuollainen lähiäippä ruikuttaa kuinka on kova ikävä lapsia kun joutuu luopumaan heistä kahden viikon välein ja jopa kokonaiseksi kahdeksi vuorokaudeksi putkeen!!!!
        Ei ele epäilystäkään siitä että mikä on kupletin juoni, äityli itsekkyydessään tarvii lapsen/lasten tukea itselleen eikä päinvastoin niin kuin pitäisi!!!!
        Ai niin, näitä vielä niin palstan 24/7 yhäriruikkuäipillä nousee verenpaine entisestään: ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ja;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)


      • ......
        Näin se vaan menee.. kirjoitti:

        Silti vain aina herättää suuren ihmetyksen se että kun ero tulee niin äitylit tekevät kaikkensa jotta nimenomaan PÄÄSEVÄT tuohon lähivanhemman tai yksinuoltajavanhemman pallille!
        Kun äityli on päättänyt väkipakolla päästä lähiksi tai yksinhuoltajaksi niin siinä ei auta edes sekään että isä olisi parempi lähiksi joka osa-alueella ja ei siinä auta sekään kun lapsi/lapset haluaa asua nimenomaan isän luona!
        Tuollainen 24/7 alituinen kitinä ja narina elareista ja lastenkasvatuksen rankkuudesta on todella typerää touhua sillä pääsääntöisesti äityli itse on väkipakolla siihen hankkiutunut!!!!!
        Sopii miettiä kuinka ruusuilla tanssimista se äitylin oma elämä olisi kun roolit olisivatkin toisinpäin?
        Etän kassavirralla on turha haaveilla mistään ylimääräisestä joten se ahdistaa etän elämää, mutta se ei ahdista lähimainkaan niin paljon kuin se että etänä jäät käytännössä kokonaan ulos lapsen elämästä!
        Etänä normitapaamisilla kaks krt/kk pitäisi pystyä olemaan lapselle se tasavertainen vanhempi lähin kanssa?
        Miten palstalla alituisesti notkuvat vakiruikkuyhäriäipät aikoisitte "nauttia" etän elämästänne jos todellakin olisitte etävanhempia?
        Tuollaiset palstalla vakituisesti notkuvat yhäriruikkuäipät kun eivät tiedä edes aavistustakaan miten henkisesti raskasta on etän osa kun on pakko olla erossa lapsesta kaksi viikkoa putkeen, sitten saat viettää kokonaista kaksi vrk. lapsen/lapsien kanssa yhdessä ja taas sitten on edessä se kaksi viikkoa lasten kaipuuta ja ikävöintiä!!!
        Tällä palstalla on ollut kirjoituksia joissa tuollainen lähiäippä ruikuttaa kuinka on kova ikävä lapsia kun joutuu luopumaan heistä kahden viikon välein ja jopa kokonaiseksi kahdeksi vuorokaudeksi putkeen!!!!
        Ei ele epäilystäkään siitä että mikä on kupletin juoni, äityli itsekkyydessään tarvii lapsen/lasten tukea itselleen eikä päinvastoin niin kuin pitäisi!!!!
        Ai niin, näitä vielä niin palstan 24/7 yhäriruikkuäipillä nousee verenpaine entisestään: ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ja;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

        Kuinka moni mies hakee edes yksinhuoltajuutta? En tunne ainoatakaan joka olisi halunnut olla edes lähi yhteishuoltajuudessa. En tiedä myöskään ainoatakaan lasta, joka olisi halunnut isälle asumaan (vaikka heitä varmaan on)

        Lisäksi elareista eniten vinkuvat ne isät jotka maksavat. Meille äideille ei jää muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen mitä saa. Isä voi lakata maksamasta ja jättää lapsen ilman rahoja. Kyllähän kela voi isäksi muuttua.

        Monet isät nauttivat etän elämästä hakemalla uuden akan, ja hankkimalla sen kanssa lapsia. Ehkä sillä pyritään korvaamaan edellisen parisuhteen sössiminen.
        Varmasti siinä on syynsä miksi et saa olla tekemisissä oman lapsesi enemmän. Meille lukijoille syy onkin jo selvä.

        Ja edelleenkään kenenkään verenpaine ei nouse sinun höpinöistäsi. Itse jo kouluaikoina totuin joidenkin lapsellisiin lässytyksiin ja ei kiinnosta mennä sellaiselle tasolle mukaan. Sinä olet tuntematon jauhaja jota oma katkeruus ohjaa haukkumaan muita. Jää rauhaan


      • ...... kirjoitti:

        Kuinka moni mies hakee edes yksinhuoltajuutta? En tunne ainoatakaan joka olisi halunnut olla edes lähi yhteishuoltajuudessa. En tiedä myöskään ainoatakaan lasta, joka olisi halunnut isälle asumaan (vaikka heitä varmaan on)

        Lisäksi elareista eniten vinkuvat ne isät jotka maksavat. Meille äideille ei jää muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen mitä saa. Isä voi lakata maksamasta ja jättää lapsen ilman rahoja. Kyllähän kela voi isäksi muuttua.

        Monet isät nauttivat etän elämästä hakemalla uuden akan, ja hankkimalla sen kanssa lapsia. Ehkä sillä pyritään korvaamaan edellisen parisuhteen sössiminen.
        Varmasti siinä on syynsä miksi et saa olla tekemisissä oman lapsesi enemmän. Meille lukijoille syy onkin jo selvä.

        Ja edelleenkään kenenkään verenpaine ei nouse sinun höpinöistäsi. Itse jo kouluaikoina totuin joidenkin lapsellisiin lässytyksiin ja ei kiinnosta mennä sellaiselle tasolle mukaan. Sinä olet tuntematon jauhaja jota oma katkeruus ohjaa haukkumaan muita. Jää rauhaan

        ei sitä yksinhuoltajuutta saa ilman kunnon syytä.itse ole viikko ja viikko systeemillä ollut poikani kanssa heti ku erottiin laspen äitin kanssa.mutta silti joudun maksamaan elatusmaksuja.ja lapseni haluaa olla todella paljon tekemisessä minun kanssa aina juoksuu minun syliin kun haen pojan joko tarhasta tai ex-vaimon luota.kyllä nyky päivän naiset rahastavat miehiään lapsilla.vittu hävetkää.itse ostan lapselleni vaatteita vien ulkomaille(jo kolme kertaa käyty.poikani on 3,5 vuotias).


      • ......
        anakonda81 kirjoitti:

        ei sitä yksinhuoltajuutta saa ilman kunnon syytä.itse ole viikko ja viikko systeemillä ollut poikani kanssa heti ku erottiin laspen äitin kanssa.mutta silti joudun maksamaan elatusmaksuja.ja lapseni haluaa olla todella paljon tekemisessä minun kanssa aina juoksuu minun syliin kun haen pojan joko tarhasta tai ex-vaimon luota.kyllä nyky päivän naiset rahastavat miehiään lapsilla.vittu hävetkää.itse ostan lapselleni vaatteita vien ulkomaille(jo kolme kertaa käyty.poikani on 3,5 vuotias).

        Ei kukaan pakota ostamaan tavaraa ja viemään ulkomaille. Jos vuoroviikko asumisesta huolimatta maksat elareita, sen pitäisi tarkoittaa sitä, että äiti huolehtii vaatteet, matkakulut, harrastusmenot ym.

        Kukaan ei rahasta, ellet suostu rahastettavaksi.


      • Näin se vaan menee..
        ...... kirjoitti:

        Kuinka moni mies hakee edes yksinhuoltajuutta? En tunne ainoatakaan joka olisi halunnut olla edes lähi yhteishuoltajuudessa. En tiedä myöskään ainoatakaan lasta, joka olisi halunnut isälle asumaan (vaikka heitä varmaan on)

        Lisäksi elareista eniten vinkuvat ne isät jotka maksavat. Meille äideille ei jää muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen mitä saa. Isä voi lakata maksamasta ja jättää lapsen ilman rahoja. Kyllähän kela voi isäksi muuttua.

        Monet isät nauttivat etän elämästä hakemalla uuden akan, ja hankkimalla sen kanssa lapsia. Ehkä sillä pyritään korvaamaan edellisen parisuhteen sössiminen.
        Varmasti siinä on syynsä miksi et saa olla tekemisissä oman lapsesi enemmän. Meille lukijoille syy onkin jo selvä.

        Ja edelleenkään kenenkään verenpaine ei nouse sinun höpinöistäsi. Itse jo kouluaikoina totuin joidenkin lapsellisiin lässytyksiin ja ei kiinnosta mennä sellaiselle tasolle mukaan. Sinä olet tuntematon jauhaja jota oma katkeruus ohjaa haukkumaan muita. Jää rauhaan

        Nykyään kun isät tietävät (kiitos median ja netin & tuttavien kokemusten myötä) että yhteishuoltajuudessa isällä ei ole mitään saumoja päästä lähiksi saatika että saisi yksinhuoltajuuden niin huono siitä on edes kuulla mistään!
        Elareiden vinkumisesta voi sitten lukea tältäkin palstalta että ketkähän ne ovat äänessä tyyliin yhdeksän kymmenestä.... (ei todellakaan isät!)
        Ihmeellisesti sinä jätät kokonaan huomiotta sen että eivät ne eronneet isät pelkästään lisäänny uudessa suhteessa, itse tiedän hyvinkin paljon ns. uusioperheitä ja nimenomaan niin että aiemman suhteen lapset ovat juuri äitylin puolelta... (ihmeellistä, eikö vain!?) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)


      • .....
        Näin se vaan menee.. kirjoitti:

        Nykyään kun isät tietävät (kiitos median ja netin & tuttavien kokemusten myötä) että yhteishuoltajuudessa isällä ei ole mitään saumoja päästä lähiksi saatika että saisi yksinhuoltajuuden niin huono siitä on edes kuulla mistään!
        Elareiden vinkumisesta voi sitten lukea tältäkin palstalta että ketkähän ne ovat äänessä tyyliin yhdeksän kymmenestä.... (ei todellakaan isät!)
        Ihmeellisesti sinä jätät kokonaan huomiotta sen että eivät ne eronneet isät pelkästään lisäänny uudessa suhteessa, itse tiedän hyvinkin paljon ns. uusioperheitä ja nimenomaan niin että aiemman suhteen lapset ovat juuri äitylin puolelta... (ihmeellistä, eikö vain!?) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

        Ai ovatko miehet mielestäsi niin avuttomia, etteivät edes yritä, koska lukevat netistä ettei se kannata. Älykäs ihminen toki tajuaisi ettei kaikkeen netissä kirjoitettuun kannata uskoa. Onkohan syynä sittenkin se ettei suurta osaa miehistä se lähivanhemmuus edes kiinnosta.
        Elareista eniten vingut sinä, ei kukaan nainen. Kirjoituksissa joissa ei edes puhuta rahasta, sinä olet se joka aloittaa sen absurdin yhäriruikkuäippä vingunnan. No, ei se kerro kuin sinusta. Ei kenestäkään naisesta tai muista miehistä.
        Sinun tuttavapiiriisi en puutu. Todellisuudessa isillä on uusi parisuhde nopeammin kuin äideillä. Syy voi olla myöskin se, että äideillä on muutakin tekemistä, kuin miehen metsästys (kuten se lasten hoitaminen !).

        Ps. Nikkisi on virheellinen.


      • Näin se vaan menee..
        ..... kirjoitti:

        Ai ovatko miehet mielestäsi niin avuttomia, etteivät edes yritä, koska lukevat netistä ettei se kannata. Älykäs ihminen toki tajuaisi ettei kaikkeen netissä kirjoitettuun kannata uskoa. Onkohan syynä sittenkin se ettei suurta osaa miehistä se lähivanhemmuus edes kiinnosta.
        Elareista eniten vingut sinä, ei kukaan nainen. Kirjoituksissa joissa ei edes puhuta rahasta, sinä olet se joka aloittaa sen absurdin yhäriruikkuäippä vingunnan. No, ei se kerro kuin sinusta. Ei kenestäkään naisesta tai muista miehistä.
        Sinun tuttavapiiriisi en puutu. Todellisuudessa isillä on uusi parisuhde nopeammin kuin äideillä. Syy voi olla myöskin se, että äideillä on muutakin tekemistä, kuin miehen metsästys (kuten se lasten hoitaminen !).

        Ps. Nikkisi on virheellinen.

        Ihan tosissasiko uskottelet itsellesi että isät (siis isät, ei siis yleisesti MIEHET niin kuin perusfemakkona taas kirjoitit ;) ) ovat avuttomia kun eivät lähde hakkaamaan päätään läpäisemättömään seinään eroprosessissa jossa tyyliin aina äityli saa lähihuoltajuuden kiitos sossutantta-armeijan luoman äitimyytin avulla???
        Huomaatko että sinä et todellakaan puhu itse lapsen edusta ja parhaasta kun puhut mies vs. nainen -asettelulla? ;) ;) ;) ;) ;)
        Yritä jo palstan vakiyhäriruikkuäippä myöntää itsellesi että minun kanssa väitellessäsi sinä jäät takuuvarmasti tappiolle! (juurikin siksi että minä nojaudun puheissani elävän elämän faktoihin, en femakkomutuun!) ;) ;) ;) ;)


      • ....
        Näin se vaan menee.. kirjoitti:

        Ihan tosissasiko uskottelet itsellesi että isät (siis isät, ei siis yleisesti MIEHET niin kuin perusfemakkona taas kirjoitit ;) ) ovat avuttomia kun eivät lähde hakkaamaan päätään läpäisemättömään seinään eroprosessissa jossa tyyliin aina äityli saa lähihuoltajuuden kiitos sossutantta-armeijan luoman äitimyytin avulla???
        Huomaatko että sinä et todellakaan puhu itse lapsen edusta ja parhaasta kun puhut mies vs. nainen -asettelulla? ;) ;) ;) ;) ;)
        Yritä jo palstan vakiyhäriruikkuäippä myöntää itsellesi että minun kanssa väitellessäsi sinä jäät takuuvarmasti tappiolle! (juurikin siksi että minä nojaudun puheissani elävän elämän faktoihin, en femakkomutuun!) ;) ;) ;) ;)

        Kyllä minusta lapsi on sen arvoinen, että sen edestä kaikkensa tekee. Sinä tietenkin voit olla sitä mieltä, että oikeudenkäynnit ovat liian vaivalloisia ja että kannattaa uskoa nettiin ja siellä kirjoitettuihin asioihin enemmän, kuin yrittää edes saada lapsensa asiat oikein. Kyllä se on silkkaa laiskuutta ja avuttomuutta, jos ei tee mitään. No ainahan voit itselleen perusteetta uskotella, että vika on sossuissa ja äitimyyteissä...

        Vanhemmat kyllä tietävät mikä on lapsensa paras. Minun ei tarvinne ulkopuolisena sitä tietääkkään. Jos vanhemmat eivät ole samaa mieltä, niin silloin asiasta päättää joku muu. Se vaan on hyväksyttävä ja lähdettävä ajamaan lapsensa parasta oikeuteen. Jos ei edes yritä niin sehän menee etäruikkuvingunnaksi, niin kuin esim. sinulla. Et sinä ole höpinöinesi kiinnostunut lapsien parhaasta. Missään et lapsia mainitse...

        En ymmärrä miksi minun pitäisi myöntää jääväni tappiolle. Onko tämä kilpailu sinulle? Minä kun olen ajatellut, että tämä on keskustelupalsta, jossa tarkoitus on puhua yksin ja yhteishuoltajuudesta? Onko sinun syysi olla täällä joku muu? Onko sinulla jonkinlainen tarve päteä, vai mistä nämä keksityt kilpailuasetelmat kumpuavat? Sinun kirjoituksissasi en ole nähnyt niitä faktoja taaskaan. Sehän on sitä lapsellista höpötystä, jota kuka tahansa muukin teini-ikäinen osaisi kirjoittaa. Toivottavasti, joku jaksaisi sinua kuunnella. Uskon, että se auttaisi noihin ongelmiisi ja saisit myös lapsiisi paremman suhteen. Nykyinen terapiointisi netissä on aika tehotonta, mutta toivon, että tunnet hyötyväsi siitä itse.


      • wryhgjaer6u
        Näin se vaan menee.. kirjoitti:

        Ihan tosissasiko uskottelet itsellesi että isät (siis isät, ei siis yleisesti MIEHET niin kuin perusfemakkona taas kirjoitit ;) ) ovat avuttomia kun eivät lähde hakkaamaan päätään läpäisemättömään seinään eroprosessissa jossa tyyliin aina äityli saa lähihuoltajuuden kiitos sossutantta-armeijan luoman äitimyytin avulla???
        Huomaatko että sinä et todellakaan puhu itse lapsen edusta ja parhaasta kun puhut mies vs. nainen -asettelulla? ;) ;) ;) ;) ;)
        Yritä jo palstan vakiyhäriruikkuäippä myöntää itsellesi että minun kanssa väitellessäsi sinä jäät takuuvarmasti tappiolle! (juurikin siksi että minä nojaudun puheissani elävän elämän faktoihin, en femakkomutuun!) ;) ;) ;) ;)

        Ai sossutantta-armeijako sen äitimyytin on luonut? Sekö siis ei olekaan syntynyt vuosien saatossa syystä että äidit ovat olleet pääasiassa vastuussa lapsista aina?

        Ja mahdatkohan sinä olla oikea ihminen kritisoimaan mies vs. nainen-asettelua käyttävää kirjoittajaa? Sinähän olet kuuluisa siitä, että luet tekstistä vain sanat isä ja äiti, ennenkuin suollat raivoisan "tyyliin-hymiö-ruikuttaja-kymmenen kysymysmerkkiä-femakko"-litaniasi ilmoille. Ja litanian sisältö on joko tai. Jos kyseessä on äiti, hän on valehteleva itsekeskeinen sääliäkerjäävä ruikku, joka halusi lapset vain rahan takia. Mikäli kyseessä on isä, hän on väärinkohdeltu arjen sankari, jonka taistelua sossutantta-armeijan koneistoa vastaan täytyy kertakaikkiaan kunnioittaa ja tukea. Eikös vaan?

        Lopullisen huutonaurukohtauksen aiheuttikin sitten loppukaneettisi :D Että sinun kanssasi väitellessä jää tappiolle. Ehheeh, oletko huomannut että sinä et osaa edes väitellä? Et kykene perustelemaan ensimmäistäkään mielipidettäsi muutoin kuin hokemalla että tämä on fakta. Ja tapanasi on myös nimitellä muita keskustelijoita sillä hiekkalaatikolta tutulla tavalla. Sä oot ihan vakiyhäriruikkuäippä kun et usko kun mä sanon että tää on kyllä fakta. Heh.


      • :))))))))))
        ...... kirjoitti:

        Kuinka moni mies hakee edes yksinhuoltajuutta? En tunne ainoatakaan joka olisi halunnut olla edes lähi yhteishuoltajuudessa. En tiedä myöskään ainoatakaan lasta, joka olisi halunnut isälle asumaan (vaikka heitä varmaan on)

        Lisäksi elareista eniten vinkuvat ne isät jotka maksavat. Meille äideille ei jää muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen mitä saa. Isä voi lakata maksamasta ja jättää lapsen ilman rahoja. Kyllähän kela voi isäksi muuttua.

        Monet isät nauttivat etän elämästä hakemalla uuden akan, ja hankkimalla sen kanssa lapsia. Ehkä sillä pyritään korvaamaan edellisen parisuhteen sössiminen.
        Varmasti siinä on syynsä miksi et saa olla tekemisissä oman lapsesi enemmän. Meille lukijoille syy onkin jo selvä.

        Ja edelleenkään kenenkään verenpaine ei nouse sinun höpinöistäsi. Itse jo kouluaikoina totuin joidenkin lapsellisiin lässytyksiin ja ei kiinnosta mennä sellaiselle tasolle mukaan. Sinä olet tuntematon jauhaja jota oma katkeruus ohjaa haukkumaan muita. Jää rauhaan

        Minä ainakin tiedän yksinhuoltaja isän, isiä, jotka tekisivät mitä vain, että saisivat lapsen asumaan kanssaan, isiä, jotka ovat väkisin paskassa suhteessa vain lapsen takia, eivätkä uskalla lähteä, koska lapsi jäisi äidille. jne.

        Aika kumma käsitys kyllä sinulla isä-ihmisistä. Olet ilmeisen katkeroitunut vanha piika, kun et osaa kuin valittaa ja rutista ja haukkua kaikki miehet maan päällä.


      • hyvä näin
        anakonda81 kirjoitti:

        ei sitä yksinhuoltajuutta saa ilman kunnon syytä.itse ole viikko ja viikko systeemillä ollut poikani kanssa heti ku erottiin laspen äitin kanssa.mutta silti joudun maksamaan elatusmaksuja.ja lapseni haluaa olla todella paljon tekemisessä minun kanssa aina juoksuu minun syliin kun haen pojan joko tarhasta tai ex-vaimon luota.kyllä nyky päivän naiset rahastavat miehiään lapsilla.vittu hävetkää.itse ostan lapselleni vaatteita vien ulkomaille(jo kolme kertaa käyty.poikani on 3,5 vuotias).

        Siihen yksinhuoltajuuteen tarvi mitään syytä..ai niin saamaton eksä kun ei muuta halua. Lapset viihtyy kuulemma paremmin äitinsä kanssa..joopa joo vaikka kuinka tyrkytän miehelle et ota koko katras niin ei se halua.No ei kai kun ei voi sitten yötä myöten kukkua kavereiden kanssa ja leikkiä ikiteiniä. Mutta tässä odotan josko se luuseri löytää uuden akan ja sit alkais sitä myöten lapsetkin kiinnostaa.Oikein odotan kun saan ladella tälle innokkaalle uusperheen äidille hieman totuuksia.:D


      • ....
        :)))))))))) kirjoitti:

        Minä ainakin tiedän yksinhuoltaja isän, isiä, jotka tekisivät mitä vain, että saisivat lapsen asumaan kanssaan, isiä, jotka ovat väkisin paskassa suhteessa vain lapsen takia, eivätkä uskalla lähteä, koska lapsi jäisi äidille. jne.

        Aika kumma käsitys kyllä sinulla isä-ihmisistä. Olet ilmeisen katkeroitunut vanha piika, kun et osaa kuin valittaa ja rutista ja haukkua kaikki miehet maan päällä.

        Tunnet siis yhden yksinhuoltajaisän? Niin minäkin...
        Mielenkiintoista olisi tietää mistä tiedät toisten paskat suhteet ja eroamishalut? Uskoutuvatko miehet sinulle useinkin ja miksi uskot, kun kyseessä on vain se toinen puoli tarinaa. Sinun pitäisi kuulla toki ne molemmat.
        Vai oletko mennyt kysymään vaimoiltakin mikä käsitys heillä on suhteesta ja isän osallistumisesta?

        Ja sitten päivän paras :)
        Mitähän vanhapiika tekisi tällä palstalla? :)
        En vihaa miehiä, en ole koskaan vihannutkaan. En silti sulje silmiäni, ja puolustele ihmisiä, vain siksi että he ovat miehiä ja isejä.


      • jörgen70
        ...... kirjoitti:

        Kuinka moni mies hakee edes yksinhuoltajuutta? En tunne ainoatakaan joka olisi halunnut olla edes lähi yhteishuoltajuudessa. En tiedä myöskään ainoatakaan lasta, joka olisi halunnut isälle asumaan (vaikka heitä varmaan on)

        Lisäksi elareista eniten vinkuvat ne isät jotka maksavat. Meille äideille ei jää muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen mitä saa. Isä voi lakata maksamasta ja jättää lapsen ilman rahoja. Kyllähän kela voi isäksi muuttua.

        Monet isät nauttivat etän elämästä hakemalla uuden akan, ja hankkimalla sen kanssa lapsia. Ehkä sillä pyritään korvaamaan edellisen parisuhteen sössiminen.
        Varmasti siinä on syynsä miksi et saa olla tekemisissä oman lapsesi enemmän. Meille lukijoille syy onkin jo selvä.

        Ja edelleenkään kenenkään verenpaine ei nouse sinun höpinöistäsi. Itse jo kouluaikoina totuin joidenkin lapsellisiin lässytyksiin ja ei kiinnosta mennä sellaiselle tasolle mukaan. Sinä olet tuntematon jauhaja jota oma katkeruus ohjaa haukkumaan muita. Jää rauhaan

        Olisin halunnut lapset omaan hoivaani, mutta sossut sanoivat että tämä ei ole mahdollista. Olisin ollut halukas ottamaan lapset viikko/viikko systeemillä, mutta tämä ei ole sossujen mielestä tässä kunnassa käytäntö ? joten tämäkään ei onnistunut. Sain sovituksi että lapset ovat joka toinen viikonloppu luonani, tämä ei sopinut lasten äidille vaan aina kun oli vkl lapsilla minun luona oli jotakin muuta menoa lapsilla. En nänynyt lapsia 8 kk eron jälkeen. Sitten tuli viesti että lasten äiti haluaa lasten yksinhuoltajuuden koska on muuttamassa toiseen maahan töiden perässä. Seuraus oikeuteen tappelemaan lasten oikeuksista molempiin vanhempiinsa, sovittelu aisiasta päätökset paperille oikeuden vahvistamana. Nyt lapset asuvat eri maassa ja mahdollisuus nähdä heitä 2 vk ajan vuodessa, lisäksi saisin olla skypen kautta yhteydessa viikottain. Käytäntö skypessä 2 kk välein. Jos vielä näen lapsia joskus täytynee olla tyytyväinen edes tähän vähään, koska sovituista asioista ei tässä maassa tarvi lähivanhemman pitää kiinni jos ei halua. Nyt lapsista vieraantuneena en tiedä mitä heille kuuluu tai mitä he tekevät koska lähäri saanut lapset aivopestyä ja käyttäytymään etä vanhempaa kohtaan kuten hän haluaa. Nyt alkamassa uusi oikeuden käynti koska käynyt ilmi että lapset ovat jäämässä pysyvästi asumaan kyseiseen maahan lähivanhemman kanssa, vaikka sopimuksessa on selvä päivämäärä milloin lasten pitäisi palata kotimaahansa. Tässä sitä todellisuutta isän mahdollisuuksista ja oikeuksita lapsiina, olen huomannut että isllä ei ole muuta kuin velvollisuuksia.


    • Vali vali vali

      ""Kuinka moni mies olisi valmis samaan mihin on äitien pakko"""
      Eihän sinunkaan ole pakko, anna lapset isälleen. .

      • afsghwrhyuwer

        Ei se niin helposti kuules käy. Isukin ei tarvitse edes tavata lastaan jos ei tahdo, luuletko että ottaisi täysipäiväisen vastuun? Ei kuules, isin ei tarvi jos isi ei taho ja isihän ei taho kun kermat kakun päältä. Eikä enempään rahkeet riittäisikään.

        Valitettava tosiasia on se, että valtaosa etäisistä ei ihan oikeasti edes haluaisi olla lähejä. Siitä syystä suurin osa erolapsista asuu äitinsä luona, isät eivät heitä tahdo. Niin se vaan menee.


    • joo3

      Jopas nyt jotakin....jos lapsen elatukseen ei riitä 450 e on kulutus tottumuksissa varmaan vikaa. Moni aikuinen joutuu tulemaan samalla rahalla toimeen.
      Nuori voi esim kesätöillä kerryttää opiskelurahoja ja oppii samalla rahan merkityksen, ettei se tipu taivaalta.

      • Kuhan huudattaa taas

        Niinpä: isän 150 ja äidin 150 ja lapsilisä 150 = 450 kuukaudessa. Melko kerskakuluttajia on tuossa perheessä.


      • HOITOVASTUU JA AIKA!
        Kuhan huudattaa taas kirjoitti:

        Niinpä: isän 150 ja äidin 150 ja lapsilisä 150 = 450 kuukaudessa. Melko kerskakuluttajia on tuossa perheessä.

        Kuule lisää siihen vielä äidin hoitovastuu!!! Sitä ei miehilllä ole kuin kerran kuussa muutama tunti, toiset eivät hoida lainkaan!

        Äiti on lapsissa kiinni jatkuvasti, isät tuskin tuntevat lapsensa, kun eivät viitsi! Miksi viitsiä kun ei ole pakko.

        Juudat vaan rahasta, mutta mieti miten kiinni äidit ovat lapsissaa jos ovat vielä pieniä!


      • Miksi tappelette?
        HOITOVASTUU JA AIKA! kirjoitti:

        Kuule lisää siihen vielä äidin hoitovastuu!!! Sitä ei miehilllä ole kuin kerran kuussa muutama tunti, toiset eivät hoida lainkaan!

        Äiti on lapsissa kiinni jatkuvasti, isät tuskin tuntevat lapsensa, kun eivät viitsi! Miksi viitsiä kun ei ole pakko.

        Juudat vaan rahasta, mutta mieti miten kiinni äidit ovat lapsissaa jos ovat vielä pieniä!

        "Kuule lisää siihen vielä äidin hoitovastuu!!! Sitä ei miehilllä ole kuin kerran kuussa muutama tunti, toiset eivät hoida lainkaan!"

        Rahanako se "hoitovastuu" pitää korvata? Haluatko siis "palkkaa" OMIEN LASTESI HOITAMISESTA? Oletko aivan tosissasi? Jos koet omat lapsesi vain vastuuksi, velvollisuudeksi ja taakaksi, niin kannattaisi varmaan antaa ne lapset isälleen.

        Elatusmaksut ovat lasten kuluja varten. Kuten edellä joku mainitsi, niin 450 euroa on aika iso summa lapsen elättämiseen kuukaudessa. Ei lapsen isän tehtävä ole maksaa SINULLE palkkaa lasten hoitamisesta. Ei hän ole elatusvelvollinen sinua kohtaan, vaan lapsiaan kohtaan.

        Ja pidäppäs mielessä sekin, että vaikka sinun ex-miehesi tapaisi lapsiaan vain muutaman tunnin kuukaudessa, niin eivät kaikki ole sellaisia. On paljon isiä, jotka haluavat olla läsnä lastensa elämässä mahdollisimman paljon. Toiset tapaavat lapsiaan vuoroviikoin, toiset joka toinen viikonloppu, vaikka haluaisivat tavata enemmän, mutta lasten äiti estää, jotta saisi elatusmaksuja ja nurisee sitten, ettei isä tapaa tarpeeksi eikä maksa tarpeeksi. Mutta vuoroviikkosysteemikään ei kelpaa, koska sitten ei saa elareita (tai "palkkaa" itselleen hoitamisesta) ollenkaan....

        Jos todella koet lastesi "hoitovastuun" noin hankalana, niin sinuna harkitsisin lähi-äidin roolista luopumisesta. Anna lapset isälleen, ja tapaa itse heitä muutama tunti kuukaudessa. Saat sinäkin sitten olla rauhassa etkä "ole enää niin kiinni lapsissasi" (siitähän tässä olikin kyse; sinua ahdistaa).

        Omat lapseni ovat vuoroviikoin minulla ja isällään. Kukaan ei maksa kenellekään elatusmaksuja. Isommat hankinnat maksamme puoliksi tai vuorotellen. Pitäisin lapset mielelläni itselläni 100%, mutta heillä on oikeus isäänsäkin. Ex-mieheni pitäisi lapset mielellään 100%, mutta lapsilla on oikeus äitiinkin.

        Siinä on se ero sinun ja minun tilanteessa; Sinä ja ex-miehesi tappelette rahasta, kumpikaan ei haluaisi maksaa yhtään enempää lasten kuluja, ex-miehesi tapaa lapsia vain kerran kuussa ja sinä koet lastesi hoitamisen taakkana ja rasitteena, josta pitäisi maksaa palkkaa, ja koet "olevasi jatkuvasti kiinni lapsissasi". Voi lapsiraukkoja. Te tappelette rahasta ja hoitovastuusta, me taas hoidamme omia lapsiamme mielellämme ja toivoisimme enemmänkin "hoitovastuuta".


      • afwy

        Siis luuletteko te tosissanne että esim työttömällä yh:lla on varaa laittaa 450e lapsen kuluihin`? Laskekaapas. Työmarkkinatuki 650e, lapsilisät 300, elarit 300. Siitä lapsiin 450e per pää, jäljelle jää 350e. Siitä maksetaan vuokra ja lopulla sitten äiskälle ruokaa, jos jotain jää. Ja jäähän siitä, reilu satanen vielä kun asumistukikin lasketaan. Ökyelämää, kertakaikkiaan!


      • sillaii
        afwy kirjoitti:

        Siis luuletteko te tosissanne että esim työttömällä yh:lla on varaa laittaa 450e lapsen kuluihin`? Laskekaapas. Työmarkkinatuki 650e, lapsilisät 300, elarit 300. Siitä lapsiin 450e per pää, jäljelle jää 350e. Siitä maksetaan vuokra ja lopulla sitten äiskälle ruokaa, jos jotain jää. Ja jäähän siitä, reilu satanen vielä kun asumistukikin lasketaan. Ökyelämää, kertakaikkiaan!

        Lasten elarit ja lapsilisät EIVÄT ole äipän tarpeisiin vaan lasten. Äippä voi vaikka kokeilla työntekoa, ei lasten rahoilla elämistä.


      • hävetkää miehet!!!!!
        sillaii kirjoitti:

        Lasten elarit ja lapsilisät EIVÄT ole äipän tarpeisiin vaan lasten. Äippä voi vaikka kokeilla työntekoa, ei lasten rahoilla elämistä.

        Ja isä vois kokeilla kokoaikaista isän oloa työn ohessa! Mikä estää muu kuin oma viitseliäisyys ja oman ajan ihannointi.

        Harvoin se isä lähtee kuuden aikaa viemään lasta päiväkotiin ja menee itse töihin hakee lapsen, käy kaupassa, laittaa ruuan, tekee kotitöitä, voi olla muutama kouluikäinen lapsi vielä, vie lapset harrastuksiin hskee... ja aamulla sama rumba!! Näin viikko, kuukausi vuosi toisensa jälkeen.

        On siivousta ja pyykkäystä, lapsi sairastelee, itse sairaana ja sairaana myös sama homma!

        Muttta isät menee töihin ja tulee kotiin käy nukkuu ja kaikki on omaa aikaa, silti kehdataan moittia isoista elareista ja äitiä kaikesta, kun itse ei tee mitän.


      • Moroporoto
        sillaii kirjoitti:

        Lasten elarit ja lapsilisät EIVÄT ole äipän tarpeisiin vaan lasten. Äippä voi vaikka kokeilla työntekoa, ei lasten rahoilla elämistä.

        Elareissa on myös osa lasten asumiskuluihin.


      • Järkyttävää on!
        Moroporoto kirjoitti:

        Elareissa on myös osa lasten asumiskuluihin.

        Miksi miehen on niin vaikea hoitaa omia lapsiaan? Hoitovastuukin on yhteinen, ei vaan se maksaminen.


      • FADADADADADAD
        sillaii kirjoitti:

        Lasten elarit ja lapsilisät EIVÄT ole äipän tarpeisiin vaan lasten. Äippä voi vaikka kokeilla työntekoa, ei lasten rahoilla elämistä.

        Silloin kun ihminen on työmarkkinatuen varassa, hänen elatuskykynsä ei ole 150e/kk, oli hän sitten etä tai lähi. Ei etävanhempikaan maksa työttömyyskorvauksestaan 150e elareita, vaan ainoastaan sen lapsikorotuksen määrän.


      • fasdgteqtq
        sillaii kirjoitti:

        Lasten elarit ja lapsilisät EIVÄT ole äipän tarpeisiin vaan lasten. Äippä voi vaikka kokeilla työntekoa, ei lasten rahoilla elämistä.

        Maksaako työtön etävanhempi elatusmaksuja 150e kuukaudessa? Epäilen.


      • 350€ ruokaan/kk
        afwy kirjoitti:

        Siis luuletteko te tosissanne että esim työttömällä yh:lla on varaa laittaa 450e lapsen kuluihin`? Laskekaapas. Työmarkkinatuki 650e, lapsilisät 300, elarit 300. Siitä lapsiin 450e per pää, jäljelle jää 350e. Siitä maksetaan vuokra ja lopulla sitten äiskälle ruokaa, jos jotain jää. Ja jäähän siitä, reilu satanen vielä kun asumistukikin lasketaan. Ökyelämää, kertakaikkiaan!

        450€/lapsi? Mun poika on jo yläasteikäinen eikä tosiaan mene tuota summaa kuukaudessa,meidän kahden ruokiinkaan ei mene noin paljon kuukaudessa mutta syödään hyvin ja monipuolisesti. Toki on kuukausia kun tarvitsee enemmän vaatetta jne. Kyllä tuo lähes teini-ikäinen miehen alku syö melkein kuin aikuinen mies ja lastenvaateosastolta turha kuvitellakaan saavansa vaatteita.

        Kannattaisi varmaan tehdä tarkempia laskelmia että mihin ne rahat oikein menevät..


      • fadgrhywhysjwu<jksis
        350€ ruokaan/kk kirjoitti:

        450€/lapsi? Mun poika on jo yläasteikäinen eikä tosiaan mene tuota summaa kuukaudessa,meidän kahden ruokiinkaan ei mene noin paljon kuukaudessa mutta syödään hyvin ja monipuolisesti. Toki on kuukausia kun tarvitsee enemmän vaatetta jne. Kyllä tuo lähes teini-ikäinen miehen alku syö melkein kuin aikuinen mies ja lastenvaateosastolta turha kuvitellakaan saavansa vaatteita.

        Kannattaisi varmaan tehdä tarkempia laskelmia että mihin ne rahat oikein menevät..

        Lapsen kulutushan on todellakin vähän enemmän kuin se ruoka ja vaaatteet. Luulisi sitä nyt teini-ikään ehtineen lapsen lähivanhemman sen verran tietävän...

        En väitä että lapseen menisi automaattisesti 450e/kk. Eikä sellaista rahasummaa valtaosalla perheistä olekaan käytettävänä per lapsi. Tämän palstan vakiovinkujat ovat ynnäilleet että jos kerta kela maksaa 150e kuussa elaria, täytyy sen lähin laittaa kans omistaan saman verran ja lapsilisä on vielä kolmas sataviiskymppiä. Että tottakai on varaa. Kuinka monella oikeasti on? Työssäkäyvällä voi hyvinkin olla, mutta työttömän ihmisen elatuskyky ei ole 150e per lapsi kuten luulisi etävanhempienkin tietävän. Vai luuletteko että elarit lasketaan siten että jos etä maksaa 200 niin lähin kuuluu maksaa saman verran? Käännetäänkö toisinpäin, jos lähi on hyvintienaava toimitusjohtaja ja laittaa lapseensa 450e kk plus lapsilisät, pitää sen etän osallistua samalla summalla. Eli 450e elareina pöytään, oli se oma tulo mikä tahansa. Kyllä säkin kun kerta mäkin. Nih.


      • kela maksaa
        fasdgteqtq kirjoitti:

        Maksaako työtön etävanhempi elatusmaksuja 150e kuukaudessa? Epäilen.

        Jos ei maksa, sen maksaa kela. Lähihuoltaja saa kelasta elatustuen jos ei saa elatusapua toiselta vanhemmalta.


      • fasfweygwry
        kela maksaa kirjoitti:

        Jos ei maksa, sen maksaa kela. Lähihuoltaja saa kelasta elatustuen jos ei saa elatusapua toiselta vanhemmalta.

        No niin maksaakin, ei se etä joudu repimään 150e per lapsi työttömyskorvauksestaan. Mutta kun lähi on työtön, oletatte että hän toki maksaa myös 150e per lapsi per kuukausi, kun kerta etäkin maksaa. Tai siis etä ei maksa, vaan kela etän puolesta.

        Kyllä se persaukisten perheessä menee niin että kaikki mikä tulee, pannaan yhteen könttään, vähennetään siitä kaikki menot ja lopulla elätetään koko ruokakunta. Eikä tasan tarkkaan lasketa että millä rahalla mitäkin on ostettu. Tiesittekö että toimeentulotukea hakiessa ne laskevat lähivanhemman tuloksi ihan joka sentin mikä tilille tulee. Myös ne elarit ja lapsilisät.


      • seliseli
        fasfweygwry kirjoitti:

        No niin maksaakin, ei se etä joudu repimään 150e per lapsi työttömyskorvauksestaan. Mutta kun lähi on työtön, oletatte että hän toki maksaa myös 150e per lapsi per kuukausi, kun kerta etäkin maksaa. Tai siis etä ei maksa, vaan kela etän puolesta.

        Kyllä se persaukisten perheessä menee niin että kaikki mikä tulee, pannaan yhteen könttään, vähennetään siitä kaikki menot ja lopulla elätetään koko ruokakunta. Eikä tasan tarkkaan lasketa että millä rahalla mitäkin on ostettu. Tiesittekö että toimeentulotukea hakiessa ne laskevat lähivanhemman tuloksi ihan joka sentin mikä tilille tulee. Myös ne elarit ja lapsilisät.

        Vaikka kaikki lasketaan, niin se oletettu 150€ lapseen lasketaan myös työttömälle lähille menoihin. Eli se otetaan huomioon saatuihin tukiin.


      • Kela-Gold Card
        fasfweygwry kirjoitti:

        No niin maksaakin, ei se etä joudu repimään 150e per lapsi työttömyskorvauksestaan. Mutta kun lähi on työtön, oletatte että hän toki maksaa myös 150e per lapsi per kuukausi, kun kerta etäkin maksaa. Tai siis etä ei maksa, vaan kela etän puolesta.

        Kyllä se persaukisten perheessä menee niin että kaikki mikä tulee, pannaan yhteen könttään, vähennetään siitä kaikki menot ja lopulla elätetään koko ruokakunta. Eikä tasan tarkkaan lasketa että millä rahalla mitäkin on ostettu. Tiesittekö että toimeentulotukea hakiessa ne laskevat lähivanhemman tuloksi ihan joka sentin mikä tilille tulee. Myös ne elarit ja lapsilisät.

        "....ei se etä joudu repimään 150e per lapsi työttömyskorvauksestaan."

        Mutta se etä SAA maksaa sen KELAn maksaman viimeistään ulosoton kautta takaisin KELA:lle.

        Kuullostaa ihan Win-Win tilanteelta? ;)


      • aha
        Kela-Gold Card kirjoitti:

        "....ei se etä joudu repimään 150e per lapsi työttömyskorvauksestaan."

        Mutta se etä SAA maksaa sen KELAn maksaman viimeistään ulosoton kautta takaisin KELA:lle.

        Kuullostaa ihan Win-Win tilanteelta? ;)

        Jos ei ole rahaa ikinä, niin eipä sitä oikeasti tarvitse maksaa takaisin.


      • atgjehwju
        seliseli kirjoitti:

        Vaikka kaikki lasketaan, niin se oletettu 150€ lapseen lasketaan myös työttömälle lähille menoihin. Eli se otetaan huomioon saatuihin tukiin.

        Ei lasketa. Toimeentulotuessa lasketaan kaikki tilille tulevat rahat lähin tuloiksi ja niistä sitten vähennetään asumiskulut yms ja jäljelle jäävästä katsotaan sitten mitä kullekin tulee elämiseen jäädä. Toimeentulotukilaskelman mukaan muksujen perusosat ovat siinä kolmensadan kieppeillä per naama, sen verran katsovat että tulee elämiseen jäädä per lapsi. Ja sen yh:n perusosa on viitisen sataa. Eli sossun mukaan kolmihenkiselle perheelle tulee jäädä asumiskulujen jälkeen elämiseen reilu tonni. Voitte ihan itse sitten laskea että onko lasten osuus siitä tonnista 450e per pää vai ei. Jos se nyt on ihan oikeasti noin saa-.tanan vaikea asia ymmärtää.

        Kuvittelitko sinä että toimeentulotuessa lasketaan menoksi 150e per lapsi ja sen verran saa sitten tt-tukea muun lisäksi? Ei mene ihan niin, etälle kyllä lasketaan elarin verran menoa toimeentulotukilaskelmassa.


      • tyhmä!
        atgjehwju kirjoitti:

        Ei lasketa. Toimeentulotuessa lasketaan kaikki tilille tulevat rahat lähin tuloiksi ja niistä sitten vähennetään asumiskulut yms ja jäljelle jäävästä katsotaan sitten mitä kullekin tulee elämiseen jäädä. Toimeentulotukilaskelman mukaan muksujen perusosat ovat siinä kolmensadan kieppeillä per naama, sen verran katsovat että tulee elämiseen jäädä per lapsi. Ja sen yh:n perusosa on viitisen sataa. Eli sossun mukaan kolmihenkiselle perheelle tulee jäädä asumiskulujen jälkeen elämiseen reilu tonni. Voitte ihan itse sitten laskea että onko lasten osuus siitä tonnista 450e per pää vai ei. Jos se nyt on ihan oikeasti noin saa-.tanan vaikea asia ymmärtää.

        Kuvittelitko sinä että toimeentulotuessa lasketaan menoksi 150e per lapsi ja sen verran saa sitten tt-tukea muun lisäksi? Ei mene ihan niin, etälle kyllä lasketaan elarin verran menoa toimeentulotukilaskelmassa.

        itseasiassa lapselle lasketaan osuus joka tulee äidin/vanhempien osuuden päälle. googleta jos et usko, en jaksa sinun puolestasi sitä tehdä. Tyhmää vain tulla pätemään kun ei asiasta mitään tiedä ja kaikki tieto olisi kuitenkin ollut vain parin klikkausen päässä :D


    • miehet ikuisia kakar

      Ja siä haluaa hoidattaa omat lapsensa ilmaiseksi äidillä, oman osuuden vastuustaan. Muuallahan lastenhoito maksaakin... kummallisia miehiä..!

      • -----

        ""Ja siä haluaa hoidattaa omat lapsensa ilmaiseksi äidillä, oman osuuden vastuustaan. Muuallahan lastenhoito maksaakin... kummallisia miehiä..!""

        Minun mieheni on yksityisyrittäjä, joka tekee töitä kokoajan, usein kotonakin ollessaan on puhelimessa/tietokoneella (koska on pakko). Tämän lisäksi hän on joka kuukausi reissussa, välillä parin kolmenkin viikon matkoja.

        Mieheni ei maksa minulle palkkaa siitä, että hoidan lapsiamme. Hän siis "hoidattaa lapset minulla ilmaiseksi". Pitäisikö minun pyytää häneltä palkkaa? Jos hän ei suostu, pitääkö lapset viedä jonnekin maksulliseen hoitoon?

        Ei. Katsos kun minä en koe, että teen palkkatyötä hoitaessani omia lapsiani. En koe heitä työksi tai taakaksi. Ikävää, että sinä koet niin.


      • TYPERYS OLET!
        ----- kirjoitti:

        ""Ja siä haluaa hoidattaa omat lapsensa ilmaiseksi äidillä, oman osuuden vastuustaan. Muuallahan lastenhoito maksaakin... kummallisia miehiä..!""

        Minun mieheni on yksityisyrittäjä, joka tekee töitä kokoajan, usein kotonakin ollessaan on puhelimessa/tietokoneella (koska on pakko). Tämän lisäksi hän on joka kuukausi reissussa, välillä parin kolmenkin viikon matkoja.

        Mieheni ei maksa minulle palkkaa siitä, että hoidan lapsiamme. Hän siis "hoidattaa lapset minulla ilmaiseksi". Pitäisikö minun pyytää häneltä palkkaa? Jos hän ei suostu, pitääkö lapset viedä jonnekin maksulliseen hoitoon?

        Ei. Katsos kun minä en koe, että teen palkkatyötä hoitaessani omia lapsiani. En koe heitä työksi tai taakaksi. Ikävää, että sinä koet niin.

        Ilmankos mikään ei muutu kun osa eronneista naisista hyväksyy että mies ei maksa omista lapsistaan mitään eikä hoida heitä.

        Sinä teet miehenkin osuuden ilmaseksi ja annat miehen laiskotella ja pitää vapaata, ilman että osallistuu yhteiseten lasten hyvinvointiin. Kyllä ne miehet osaa nauttia vapaa ajasta, kun tietää että kyllä se ex vaimo hoitaa... ja nauraa päälle.

        Kysehän ei ole siitä, etteikö äidit hoida ja etteikö haluaisi omia hoitaa, vaan siitä, että MIEHEN KUULUU TEHDÄ OMA OSUUS YHTEISIEN LASTEN ELATUKSESTA JA HOIDOSTA!!

        Se vaan kuuluu siihen että lapset pitää hoitaa puolet ja puolet.. ottaa vastuu niistä yhteisesti, ei muusta ole kyse.
        MInä en ole kokenut taakaksi omein lasteni hoitoa, päinvastoin, mutta on omituista että miehet lasketaan lasten hoitamisesta vapaalle noin vaan.. tottakai he jättävät ne äidille kun se ei maksa mitään eikä ne narise.

        Mutta jos he joutuisivat maksamaan vieraalle siitä lasten hoidosta, niin kyllä varisisvat siitäkin. äidit vaan tekee sen ilmaseksi, miehenkin osuuden.


      • -----
        TYPERYS OLET! kirjoitti:

        Ilmankos mikään ei muutu kun osa eronneista naisista hyväksyy että mies ei maksa omista lapsistaan mitään eikä hoida heitä.

        Sinä teet miehenkin osuuden ilmaseksi ja annat miehen laiskotella ja pitää vapaata, ilman että osallistuu yhteiseten lasten hyvinvointiin. Kyllä ne miehet osaa nauttia vapaa ajasta, kun tietää että kyllä se ex vaimo hoitaa... ja nauraa päälle.

        Kysehän ei ole siitä, etteikö äidit hoida ja etteikö haluaisi omia hoitaa, vaan siitä, että MIEHEN KUULUU TEHDÄ OMA OSUUS YHTEISIEN LASTEN ELATUKSESTA JA HOIDOSTA!!

        Se vaan kuuluu siihen että lapset pitää hoitaa puolet ja puolet.. ottaa vastuu niistä yhteisesti, ei muusta ole kyse.
        MInä en ole kokenut taakaksi omein lasteni hoitoa, päinvastoin, mutta on omituista että miehet lasketaan lasten hoitamisesta vapaalle noin vaan.. tottakai he jättävät ne äidille kun se ei maksa mitään eikä ne narise.

        Mutta jos he joutuisivat maksamaan vieraalle siitä lasten hoidosta, niin kyllä varisisvat siitäkin. äidit vaan tekee sen ilmaseksi, miehenkin osuuden.

        ITSE OLET TYPERÄ.

        "Ilmankos mikään ei muutu kun osa eronneista naisista hyväksyy että mies ei maksa omista lapsistaan mitään eikä hoida heitä."

        En tiedä, en ole eronnut nainen. En voi puhua kenenkään toisen puolesta.

        "Sinä teet miehenkin osuuden ilmaseksi ja annat miehen laiskotella ja pitää vapaata, ilman että osallistuu yhteiseten lasten hyvinvointiin."

        Onko sinulla ongelmia sisälukutaidossa?

        Jeps, yksityisyrittäjä-mieheni tosiaan "laiskottelee ja pitää vapaata" tekemällä töitä 24/7, ilman kunnollista vapaa-aikaa tai lomia. Sellaista se aloittelevan yrittäjän elämä on. Pelkkää laiskottelua ja lekottelua :D

        Ja miten niin mieheni ei osallistu yhteisten lastemme hyvinvointiin? Minä hoidan lapsia kotona ja mies pyörittää yritystä, joka tuo perheellemme leivän pöytään.

        "Kysehän ei ole siitä, etteikö äidit hoida ja etteikö haluaisi omia hoitaa, vaan siitä, että MIEHEN KUULUU TEHDÄ OMA OSUUS YHTEISIEN LASTEN ELATUKSESTA JA HOIDOSTA!! "

        Mieheni hoitaa lastemme elatuksen lähes 100%, pyörittämällä yritystään .

        "Mutta jos he joutuisivat maksamaan vieraalle siitä lasten hoidosta, niin kyllä varisisvat siitäkin. äidit vaan tekee sen ilmaseksi, miehenkin osuuden. "

        Eli mielestäsi minun pitäisi alkaa vaatia omalta aviomieheltäni palkkaa omien lasteni hoidosta, tai vaihtoehtoisesti mieheni pitäisi lopettaa työnteko ja alkaa hoitamaan lapsia, vaikka mieheni raataa niska limassa elättääkseen perheensä ja mahdollistaakseen sillä sen, että minun on mahdollista hoitaa lapsemme kotona eikä tarvitse viedä heitä vieraalle hoitoon maksusta?

        Olet hassu :D


      • ei kannata lissun ka
        ----- kirjoitti:

        ITSE OLET TYPERÄ.

        "Ilmankos mikään ei muutu kun osa eronneista naisista hyväksyy että mies ei maksa omista lapsistaan mitään eikä hoida heitä."

        En tiedä, en ole eronnut nainen. En voi puhua kenenkään toisen puolesta.

        "Sinä teet miehenkin osuuden ilmaseksi ja annat miehen laiskotella ja pitää vapaata, ilman että osallistuu yhteiseten lasten hyvinvointiin."

        Onko sinulla ongelmia sisälukutaidossa?

        Jeps, yksityisyrittäjä-mieheni tosiaan "laiskottelee ja pitää vapaata" tekemällä töitä 24/7, ilman kunnollista vapaa-aikaa tai lomia. Sellaista se aloittelevan yrittäjän elämä on. Pelkkää laiskottelua ja lekottelua :D

        Ja miten niin mieheni ei osallistu yhteisten lastemme hyvinvointiin? Minä hoidan lapsia kotona ja mies pyörittää yritystä, joka tuo perheellemme leivän pöytään.

        "Kysehän ei ole siitä, etteikö äidit hoida ja etteikö haluaisi omia hoitaa, vaan siitä, että MIEHEN KUULUU TEHDÄ OMA OSUUS YHTEISIEN LASTEN ELATUKSESTA JA HOIDOSTA!! "

        Mieheni hoitaa lastemme elatuksen lähes 100%, pyörittämällä yritystään .

        "Mutta jos he joutuisivat maksamaan vieraalle siitä lasten hoidosta, niin kyllä varisisvat siitäkin. äidit vaan tekee sen ilmaseksi, miehenkin osuuden. "

        Eli mielestäsi minun pitäisi alkaa vaatia omalta aviomieheltäni palkkaa omien lasteni hoidosta, tai vaihtoehtoisesti mieheni pitäisi lopettaa työnteko ja alkaa hoitamaan lapsia, vaikka mieheni raataa niska limassa elättääkseen perheensä ja mahdollistaakseen sillä sen, että minun on mahdollista hoitaa lapsemme kotona eikä tarvitse viedä heitä vieraalle hoitoon maksusta?

        Olet hassu :D

        Lissun kanssa ei saa mitään keskustelua aikaiseksi, koska hän on vammainen ja lisäksi tyhmä, ei osaa kunolla lukea ja kirjoittaa eikä ymmärrä lukeemaansa.


      • fassfaasfasfwrhyhwer
        ei kannata lissun ka kirjoitti:

        Lissun kanssa ei saa mitään keskustelua aikaiseksi, koska hän on vammainen ja lisäksi tyhmä, ei osaa kunolla lukea ja kirjoittaa eikä ymmärrä lukeemaansa.

        Onneksi sinä et ole kuin Lissu, vaan osaat kunolla lukea ja ymmärrät lukeemaasikin :D


    • näin se vaan on

      Miehet pääsee todella helpolla. Ei hoitovastuuta ja mitätön 150 e kk, eikä muuta!

      Me äidit olemme kyllä parhaita, siihen eimies pysty.

      Mihet vaan ei osaa ottaa vastuuta mistään, tykkää olla vaan, vapaalla, ja nukkua ja kaljotella.
      Sitten onkin hyvä moittia äitejä kun valittavat väsymystään ,kun lasten oma isä ei omista lapsita välitä.

      Kurjaa on miesten maailma, itsekkäitä ja lapsellisia

    • tädää
    • Sairasta1

      Ihan älytöntä settiä. Omilla lapsilla on juuri tuollainen "äiti" joka haluaa palkaa siitä että saa olla lastensa kanssa. Vikisee joka asiasta ja etenkin siitä että hänellä on niin raskasta kun joutuu yksin tekemään arki hommat lasten kanssa. Viikko-viikko sopimus on pöydällä mutta eihän sitä voi hyväksyä kun ei sais elareita. Minulla ei taas ole varaa elättää lapsia ja maksaa elareita. Tähän vuoden "äiti" toteaa. Minun olevan hankala ja että kaikki on minulle niin pienestä kiinni. Eihän ne lapset kovinkaan paljon minun luona kuluta. Harmittaa ja hävettä että omat lapset ovat tuollaisen otuksen kanssa tekemisissä.

      • mene töihin

        Ja sinä haluat olla vaan etkä vietä lasten kanssa aikaa, koska vapaa aika on parasta sulle niinkö?
        Näytät sinäkin vikisevän siinä koko ajan.
        Mene töihin niin on varaa elättää lapset... just joo, maksatat lasten äidillä kaikki menot, etkä viitsi mennä edes hakemaan töitä, jottei tarvi maksaa.
        Niinpä.. kumma ettet osaa hakea niit lapsia luoksesi, mutta luista hoitovastuusta kun kaljottelu on kivampaa susta... kauheeta millanen otus on lapsillasi isänä... julma oot.


    • onnen ydin perhe

      Onneksi meillä lapset halusivat jäädä äidin luokse koska mies hylkäsi ja vaihtoi naikkosiin, me emme halunneet nähdä emmekä laskea miehen naikkosia kotiimme sotkemaan ja pilaamaan enempää elämäämme, sillä perheemme rikkominen oli niin julma teko, että sitä emme ole koskaan unohtaneet. Onneksi ei oel naikkoset meille tunkeneet eikä mies ole pakottanut lapsiamme näkemään sutturoita.
      Olemme saaneet rauhassa elää ja olla, eikä ole tarvnnut pelätä haukkuja sutturoilta.

      Lapsemme ovat erittäin onnekkaita olleet, sitä emme olisi jos mies olisi pakottanut naikkoet meille taimiedät näkemään naikkoset, se olisi ollut julmaa.
      Mies onneksi tajusi, että hänen sutturat ovat meille erittäin huonoa seuraa, ja kunnioittaa mietä niin pajon ettei tuonut koskaan naikkosia meille.

    • äidit vastaan isät

      Rosi juttu!

      Miehet selviää 150 e kk, eikä mitään hoitovastuuta jos ei itse halua.

      Äuidit maksaa hintojen korotukset ym ylimääräiset kulut, ja hoitaa vuosikaudet yötä päivääkin, myös sen miehen osuuden, eikä mieheille tule mitään laskua lastensa hoitamisesta.

      Miehet on niin säälittäviä. Sitten kehtaavat vielä kiljua 150 e elareista, niin pienistä ettei sillä saa edes ruokaa lapselle kuukaudeksi.
      En ymmärrä, sitten tehdään vielä mahdollisesti uusia lapsia, ja taas erotaan ja taaas tehdään uudennaisen kanssa.

      Kyllä me naiet olemme parempia ja vahvempia kuin luuseri miehet.

    • cailap

      Voi taivas mitä tekstiä täällä :O Ei kai yksikään keskusteluun osallistunut voi oikeasti olla tosissaan, mitä tulee exän haukkumiseen tai itsensä ylistämiseen? Ketjun pääidea tuntuu olevan vain "minä-minä-minä-minä..." Pitäisikö joskus pysähtyä miettimään myös niitä lapsia, eikä keskittyä omaan täydellisyyteensä tai toisen oletettuihin huonoihin puoliin? Voiko todella näin monella naisella/miehellä olla niin hirveä exä?

      Ehkä isätkin maksaisivat mielellään enemään elareita, jos vastapainoksi voisivat viettää enemmän aikaa jälkikasvunsa kanssa ja osallistua heidän arkeensa. Ja toisekseen, 150e/kk on ainakin tälle aikanaan köyhälle opiskelevalle yh-äipälle ollut juuri riittävä summa, eikä muuten itseasiassa siihen aikaan summa ollut edes noin korkea, eli vähemmälläkin pärjättiin.

      • miehet ne miehet

        No miksi ne miehet sitten välttelevät lapsia kun ne ovat pieniä? Siksi kun tarvii vahtia ja menee sitä rahaa. Kun lapsi on teini ja aikuinen, niin kyllä sitten kaveerataan.. kun ei tarvi vahtia, ja lapset ovat omatoimisia.

        Äidille jää se rankin osuus kokonaan pienten kanssa.

        Kyllä se mies on ihan itse vastuussa siitä hakemisesta, sopimisesta ja viemisestä, ei se kuulu äidille.
        Turha narista siitä että kun ei saa olla lasten kanssa, kuka estää? Se on ihan miehestä itsestään kiinni.

        Kun mun lapset oli pieniä, oli aina turhia odotuksia ja soittioja, tuletko vai et, ai et... ja taas itkettiin ja odotettiin ja turhaan... en minä voinut kipata lapsiani miehen pihalle väkisin...kyllä mun lapset saivat tutnea mitä on kun isä pettää lupaukset ja ei tule. Ja se oli usein, ei vain yhden ja kahden kerran vaan sitä jatkui lukemattomia määriä.


      • uuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

        "Ehkä isätkin maksaisivat mielellään enemään elareita, jos vastapainoksi voisivat viettää enemmän aikaa jälkikasvunsa kanssa ja osallistua heidän arkeensa."

        Tulihan se sieltä. Elarit vs tapaamiset. Mikähän siinä on että aina löytyy ainakin yksi nainen joka vetää esiin tämän ilmiön. Että kyllähän ne isukit maksais jos sais sit tavata enempi kans tai että eihän ne isit tapaa jos kerta pitää elareita maksaa. Että kyllähän te äiskät ootte tyhmii kun ette ymmärrä tätä asiaa. Ei saa elareita vaatia, tai muuten tulee isille paha mieli eikä se haekaan pikku irmaa luistelemaan. Ja jos nyt kuitenkin vaaditte ni ei sitten paljoa aiankaan. Iskät ons ellasia ansarikukkasia, että pitää olla tarkkana ettei niiden mieli mee pahaksi. Olettamahan tosiaan on se että äiti ei anna iskän tavata vaan vaatii käsi ojossa lisää rahaa. Kaikki muut äiskät siis, ei cailap, koska hän on hyvä ihminen ja hieno nainen.


    • selviäjä

      Tarviihan ne lapset myös tilaa (asumiskulut), sähköä, vettä ja vaatteita (kalleimpana uudet kengät joka vuodenajalle vuosittain jalan kasvaessa- muut saa käytettynä!).. Silti itse en suostunut miehen jätettyä perheensä edes ottamaan elareita vastaan. Mies jätti perheensä kun muksu tasan 1v ja mulla vielä paha synnytyksenjälkeinen pitkittynyt masennus päällä. Eipä siinä tilanteessa paljon raha lohduttanut.

    • naurettavaa miehet!

      Se on totta.

      Miehen osuus on vain vaivaivaiset 150 e kk, ja se on siinä.

      Naisen osuus on 150 e.. koko hoitovastuu yötä oäivää, myös kallistumiset kolahtaa ensin äidin maksettavaksi... kyllä se niin vaan on että äidit ovat kovilla, tiukilla ja aina kiinni lapsissa ja kotona.

      Mihet vaan naureskelee ja makselle vaivaiset eurot, ja loppu aika on omaa lomaa.

      Kun ei ole pakko, niin eihän sitä viitsi. Haukkua kyllä äitejä viitsitään ja huudella että " voi voi kun en nyt taas saa pikku tanjaa luokseni...ex viamo estää, eikä tuo eikä hae sitä koskaan ei edes soita että otatko... "

      • kylli3

        Ei se sinunkaan ole pakko lastasi hoitaa. Js tunnet, että lapsesi on sinulle taakaksi. anna huostaanottoon.


      • SIINÄ ON ERO
        kylli3 kirjoitti:

        Ei se sinunkaan ole pakko lastasi hoitaa. Js tunnet, että lapsesi on sinulle taakaksi. anna huostaanottoon.

        Tyypillinen vastaus kun ei ymmärretä asiita.

        Kyse ei ole etteikö äidit hoida lapsiaan, kyse on YHTEISHUOTAMISESTA!!! Siinä mieskin lupatuu omalta osaltaan pitämään lapsistaan huolta, mutta kun se ei ole pakko miehelle, hän luistaa siitä, kun tietää että äidit hoitaa ilman muuta.

        Ei ksye ole vain rahasta eikä hoitamisesta, vaan lasten oikeudesta olla isän kansssa.

        Lasten hoitaminen kuuluu myös isälle samoin kuin äidille, mutta miehet eivät vaan halua, ennemmin kitisee ja ovat vapaalla.


      • kukko1
        SIINÄ ON ERO kirjoitti:

        Tyypillinen vastaus kun ei ymmärretä asiita.

        Kyse ei ole etteikö äidit hoida lapsiaan, kyse on YHTEISHUOTAMISESTA!!! Siinä mieskin lupatuu omalta osaltaan pitämään lapsistaan huolta, mutta kun se ei ole pakko miehelle, hän luistaa siitä, kun tietää että äidit hoitaa ilman muuta.

        Ei ksye ole vain rahasta eikä hoitamisesta, vaan lasten oikeudesta olla isän kansssa.

        Lasten hoitaminen kuuluu myös isälle samoin kuin äidille, mutta miehet eivät vaan halua, ennemmin kitisee ja ovat vapaalla.

        Vai yhteishuoltamisesta......no, miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi???moni etä joutuu maksamaan elarit vaikka lapsi olisi puolet ajasta hänen hoivissa.


      • mxhmx
        kukko1 kirjoitti:

        Vai yhteishuoltamisesta......no, miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi???moni etä joutuu maksamaan elarit vaikka lapsi olisi puolet ajasta hänen hoivissa.

        Yhteishuoltajuus tarkoittaa vain huoltajuutta. Raha-asiat on erikseen.

        "miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi"

        Siksi, koska 50/50 huoltosopimus on kallein mahdollinen ja lapsen edun vastainen.


      • pkko
        mxhmx kirjoitti:

        Yhteishuoltajuus tarkoittaa vain huoltajuutta. Raha-asiat on erikseen.

        "miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi"

        Siksi, koska 50/50 huoltosopimus on kallein mahdollinen ja lapsen edun vastainen.

        Vai on 50/50 sopimus kallein mahdollinen???varmaan lähin mielestä kun saa kuitenkin elarit itselleen, Jos ajatellaan suoraan LAPSEN etua, on yleensä parempi silloin, että molemmat vanhemmat osallistuvat YHTÄ paljon hoitamiseen ja rahalliseen panostukseen...vai mitä?


      • ex-seilaaja
        pkko kirjoitti:

        Vai on 50/50 sopimus kallein mahdollinen???varmaan lähin mielestä kun saa kuitenkin elarit itselleen, Jos ajatellaan suoraan LAPSEN etua, on yleensä parempi silloin, että molemmat vanhemmat osallistuvat YHTÄ paljon hoitamiseen ja rahalliseen panostukseen...vai mitä?

        Jatkuva kodinvaihto ei ole lapselle parhaaksi. Haluaisitko sinä seilata kahden kodin välillä joka viikko?

        Jos haluaa osallistua elämään 50/50, niin ei pidä erota. Eron jälkeen väkisellä toinen vanhempi jää vähemmälle. Lasta ei pidä sotkea, siihen mitä vanhemmat pitävät heille parhaana (ja väittävät lapsen parhaaksi).


      • ------------
        pkko kirjoitti:

        Vai on 50/50 sopimus kallein mahdollinen???varmaan lähin mielestä kun saa kuitenkin elarit itselleen, Jos ajatellaan suoraan LAPSEN etua, on yleensä parempi silloin, että molemmat vanhemmat osallistuvat YHTÄ paljon hoitamiseen ja rahalliseen panostukseen...vai mitä?

        "molemmat vanhemmat osallistuvat YHTÄ paljon hoitamiseen ja rahalliseen panostukseen"

        Hahhhahhhhhahahhaaa

        Idioottimainen ehdotus, sillä jokaisella vanhemmalla on ERILAISET tulot. Samoin käytettävissä oleva AIKA. Vieläpä niin, että mitä enemmän tienaa, sitä vähemmän on aikaa sille lapselle.

        Esim. hoitovapaalla oleva äiti ei pysty mitenkään elättämään lapsiaan omilla tuloillaan. Hänellä on kuitenkin 100% enemmän aikaa lastenhoitoon kuin kodin ulkopuolella työssä käyvällä vanhemmalla.

        Oletko kuullut ihmisten puhuvan, että olisivat esim. työttömiä? Tai pienipalkkaisessa työssä? Juu, on rutosti vanhempia, jotka eivät pysty elättämään tuloillaan edes itseään, saati lapsiaan.

        50/50 sopimus on todellakin kaikkein kallein. Ei tarvitse olla talousnero laskeakseen, että kaksi lapsiperheen kotia maksaa enemmän kuin yksi. Vai olitko ajatellut, että esim. eroperheen kolme lasta asuisivat puolet elämästään vanhempansa kanssa yksiössä? Ja usein muuhun kuin yksiöön ei ole toisella vanhemmalla varaa. Mikäli lapset joutuvat asumaan ahtaasti, se ei todellakaan ole heidän etunsa.


      • älypää
        kukko1 kirjoitti:

        Vai yhteishuoltamisesta......no, miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi???moni etä joutuu maksamaan elarit vaikka lapsi olisi puolet ajasta hänen hoivissa.

        " miksi lähi ei ole yleensä valmis 50/50 huoltosopimukseen niin ettei elareita maksettaisi???"

        Siksi koska vanhempien tulot eivät ole samanlaiset. Miksi näin yksinkertaista asiaa on niin vaikea käsittää? Jos toinen tienaa nettona 2000e/kk ja toinen 1000e/kk, niin 50/50 asumisella 1000e tienaava maksaisi lastensa elatuksesta huomattavasti enemmän kuin hänellä on siihen varaa, ja puolet enemmän kuin paremmin tienaava etävanhempi.


      • enskuli
        pkko kirjoitti:

        Vai on 50/50 sopimus kallein mahdollinen???varmaan lähin mielestä kun saa kuitenkin elarit itselleen, Jos ajatellaan suoraan LAPSEN etua, on yleensä parempi silloin, että molemmat vanhemmat osallistuvat YHTÄ paljon hoitamiseen ja rahalliseen panostukseen...vai mitä?

        "Vai on 50/50 sopimus kallein mahdollinen???"

        Kyllä vaan, juuri sitä.

        Vanhemmat osallistuvat aina lapsen elättämiseen kykynsä mukaan, ts. tulojensa mukaan, riippumatta siitä hoitavatko lasta 50/50. Eli yhtä paljon vanhemmilla on kykyä maksaa lasten elatuksesta ainoastaan silloin, kun molemmilla on saman suuruiset tulot ja yhtä suuret asumismenot kohtuukokoisesta asunnosta, jotka pystyvät itse maksamaan, ilman yhteiskunnan tukia.

        Etenkin pääkaupunkiseudulla vanhempien nettotulot pitää olla melkoisen huimat, että molemmilla olisi varaa edes kolmioon.


    • Totuuden torvi

      Äidiltä aina vaaditaan että osallistuttava samalla summalla elatukseen kuin mieskin, (tosin äidin summa ylittyy aina ja reilusti).

      Mutta miestä ei vaadita koskaan, että hänen pitäisi osallistua yhtä paljon lasten hoitamiseen kuin äidin.

      Siinä suhteessa mikään ei mene tasan ja puoleksi. Sen uskon jokaisen ymmärtävän joka on eonnut, mutta sitä ei vaan jotkut halua nähdä ja tunnustaa.

    • this is my life.

      Minä olen yksinhuoltaja, ja vastaan lasteni huollosta lähes 100%. Lasteni toinen vanhempi erotessamme sanoutui irti myös vanhemmuudesta, ja lähti maailmalle "etsimään itseään", ja löysipäs jo matkan alkuvaiheessa sieltä sen uuden puoliskonkin. Lapsia muistaa pari kertaa vuodessa, syntymäpäivinä ja jouluina, harvoin käymällä, vaan yleensä soittamalla tai kortilla.

      Minä olen se, joka elättää, hoitaa ja huolehtii, vien hoitoon/kouluun, haen kotiin, teen ruuat, kuljetan harrastuksiin, peittelen illalla nukkumaan, otan vastaan ikävän ja kyselyt, että miksei se toinen vanhempi ole täällä...Lapsia on 3, ja kyllä välillä on rankkaa, mutta ei minulla ole vaihtoehtoa. Ja onhan tämä palkitsevaakin, olen oppinut nauttimaan arjen pienistä asioista ja olemaan kiitollinen näistä lapsistani. Pääasia on, että lapsista pidetään huolta, oli se huolenpitäjä sitten kuka tahansa...

      • totuuden torvi

        Aivan, ja jos äiti valittaa että on väsynyt, on hän huono äiti joka ei jaksa! Kuka huomioi silloin sen miehen jolla on omaa aikaa yllinkyllin, mutta sehän onkin miesten oikeus, kun mikään ei ole pakko.

        Kyllä me äiteinä mielellämme hoidamme lapset, mutt mielläkin on oikeus olla väsyneitä, jaolisi oikeus ja kohtuus että ex mieskin osallistuisi lastensa hoitamiseen iahan samalla lailla kuin äiti.

        On turha tulla moittimaan liian suurista elareita, ne ei mitenkään kata lapsen elämistä kk jos oikein tarkkaan lasketaan, muttta onneksi me äidit emme laske vaan hoidamme ja jaksamme lastemme parhaaksi.

        Eihän meidänkään tietysti ole pakko, mutta me äidit emme jätälapsiamme heitteille, me revimme sen ajan ja rahan vaikka mistä.


      • this is my life.
        totuuden torvi kirjoitti:

        Aivan, ja jos äiti valittaa että on väsynyt, on hän huono äiti joka ei jaksa! Kuka huomioi silloin sen miehen jolla on omaa aikaa yllinkyllin, mutta sehän onkin miesten oikeus, kun mikään ei ole pakko.

        Kyllä me äiteinä mielellämme hoidamme lapset, mutt mielläkin on oikeus olla väsyneitä, jaolisi oikeus ja kohtuus että ex mieskin osallistuisi lastensa hoitamiseen iahan samalla lailla kuin äiti.

        On turha tulla moittimaan liian suurista elareita, ne ei mitenkään kata lapsen elämistä kk jos oikein tarkkaan lasketaan, muttta onneksi me äidit emme laske vaan hoidamme ja jaksamme lastemme parhaaksi.

        Eihän meidänkään tietysti ole pakko, mutta me äidit emme jätälapsiamme heitteille, me revimme sen ajan ja rahan vaikka mistä.

        Itseasiassa, olen kylläkin yh-isä. Ja se lasteni toinen vanhempi, eli äiti, oli se osapuoli joka lähti maailmalle "etsimään itseään". Erotessamme hän antoi minulle mielellään lähi-huoltajuuden, suorastaan vaati sitä, koska hänen mielestään se oli parempi ratkaisu hänen työnsä luonteen vuoksi (siellä täällä kiertelevä, ihmisille hygieniatuotteita tyrkyttelevä "meikkikonsultti"). Kävikin niin, että konsultin työ vei niin kerta kaikkiaan mennessään, samaten se uusi mies, että lapsethan siinä sitten unohtuivat...

        Oletit siis automaattisesti, että olen äiti, ja että isä oli se joka jätti ja häipyi? Noh, pieleen meni. Minä olen yh-isä, jonka vastuulla 3 lasta ovat lähes 100%, ja äiti paiskaa synttäri- ja joulukorteilla, jos muistaa.


      • Mami40
        this is my life. kirjoitti:

        Itseasiassa, olen kylläkin yh-isä. Ja se lasteni toinen vanhempi, eli äiti, oli se osapuoli joka lähti maailmalle "etsimään itseään". Erotessamme hän antoi minulle mielellään lähi-huoltajuuden, suorastaan vaati sitä, koska hänen mielestään se oli parempi ratkaisu hänen työnsä luonteen vuoksi (siellä täällä kiertelevä, ihmisille hygieniatuotteita tyrkyttelevä "meikkikonsultti"). Kävikin niin, että konsultin työ vei niin kerta kaikkiaan mennessään, samaten se uusi mies, että lapsethan siinä sitten unohtuivat...

        Oletit siis automaattisesti, että olen äiti, ja että isä oli se joka jätti ja häipyi? Noh, pieleen meni. Minä olen yh-isä, jonka vastuulla 3 lasta ovat lähes 100%, ja äiti paiskaa synttäri- ja joulukorteilla, jos muistaa.

        No, ehkä olet se harvinaisuus meidän yh-äitien joukossa mutta onhan se tosiasia, että erotessa varmaankin 80-90% miehistä toimii niinkuin aloittaja kuvaa. Siis maksetaan korkeintaan se minimi, tavataan lapsia milloin huvittaa jos huvittaa jne.

        Aika harva isä oikeasti on valmis lähivanhemmuuteen, ihan turha täällä muuta väittää. Varmasti osa onkin mutta nyt puhutaan kyllä enemmistöistä.


    • monen mutsi

      Että te yh-ämmät jaksatte nillittää! Yhteisksunnan suojeluksessa olette.

      • totuuden torvi

        Hyvä että edes joku pitää yh äideista huolta jos siihen mies ei kykene.

        Mahtaa mies hävetä itseään.


      • 2pojan äiti78

        Kuin yhteiskunnan suojeluksessa? Jos se on yhteiskunnan suojelua että saa kelalta elatusmaksut, koska isä ei niitä maksa niin siinä tapauksessa juu :D :D

        Itse olen kyllä YH mutta kaiken muun maksan itse ja lapset hoidan, ruokin, vaatetan ja kasvatan ilolla ja rakkaudella. en millään katkeruudella isää kohtaan joka ei maksa, eläkööt omaa elämäänsä niin mekin teemme :)


      • ijefijw
        2pojan äiti78 kirjoitti:

        Kuin yhteiskunnan suojeluksessa? Jos se on yhteiskunnan suojelua että saa kelalta elatusmaksut, koska isä ei niitä maksa niin siinä tapauksessa juu :D :D

        Itse olen kyllä YH mutta kaiken muun maksan itse ja lapset hoidan, ruokin, vaatetan ja kasvatan ilolla ja rakkaudella. en millään katkeruudella isää kohtaan joka ei maksa, eläkööt omaa elämäänsä niin mekin teemme :)

        Jäi sitten se tyttö saamatta? Harmittaako? :)


    • Rakkauttako muka?

      Jos vaan rahaa riittää niin lapseen saa uppoamaan kaikki rahat. Jos haluaa maksaa opinnot, autot, ajokortit ja seuraavaksi lapsenlapselle hilavitkuttimia. Voi olla ettei ne saa töitä niin saa elättää tappiin asti.

      Itselleni kelpasi paskatyöt jo heti peruskoulun jälkeen kun kotoa ei saanut rahaa. Palkastakin puolet perittiin kotiin ruokarahaksi. Vanhemmat eronneita eivätkä kummatkaan alkaneet omista harrastuksistaan tinkimään lasten takia. Kumpikaan ei valittanut että kakara maksaa niin ja niin paljon.

      Nykyään ihmiset menevät konkurssiin sen kakaran kanssa kun siitä on tullut ylettömän kallis kilpavarusteluineen. Asumiskulut ja ruoka kallistuu kaikilla. Pienipalkkaisen yksinelävän elämä on kaikkein kalleinta. Työttömän tai eläkeläisen pitää elää usein n. 400 eurolla kuussa.

      Opin laskemaan mitä kaikki maksaa kun itse tienasin sen rahan. Olin tietoinen mitä kakara tulee maksamaan niin ehkäisy tuli halvemmaksi. Laskin että koira tai kissa tulee halvemmaksi eikä tarvitse tapella rahasta. Nykyään monilla on ensimmäisenä se kakara käsivarsilla tajuamatta yhtään mitä se tulee maksamaan ja oma elämänhallinta rahankäytön suhteen täysin hukassa. Alussa sillä kakaralla elättää itsensä mutta se kuvio muuttuu yllättäen. Elintaso kun laskee niin rakkaus ei enään kestä. Paska puhetta että muka perhe perustettaisiin rakkaudesta, aika harvassa sellaiset ja se perhe kestää. Yksinhuoltajuus on kannattavampaa kuin perhe, muuten ei olisi näin paljon yksinhuoltajia ja ihan turhia eroja.

      • lortto1

        Aivan samaa mieltä!!! moni äityli luulee tienaavansa samalla oman elannon erotessa, mutta elämä yllättää!!!hah


      • naiset on parhaita
        lortto1 kirjoitti:

        Aivan samaa mieltä!!! moni äityli luulee tienaavansa samalla oman elannon erotessa, mutta elämä yllättää!!!hah

        No mihethän osaa senkin asian, kun lapselle maksaa 150 e kk, ei muuta miehen tarvi. Kyllä ne äidit hoitaa heillä on hyvä sydän ja he ovat parhaita. Onneksi miehet myöntää teoillaan etteivät kykene samaan kuin äidit.


    • laiskat miehet

      Kaikkeen saa rahat uppoamaan, autoon, asumiseen, turhuuteen... ei vain lapseen.
      Sitä ei vaan miehet ymmärrä, ennemmin ostelevat itselleen uusia autoja, ja turhuuksia, kun ottaisivat vastuun omasta lapsiestaan. Kun se ei ole pakko.

      Kovaan ääneen huudetaan oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Sytellä miehet osaa joka asiasta, mutta eivät sitten tee asian eteen yhtäänm itään.

      Mutta kyllä se niin vaan on, että mies maksaa vähemmän omasta lapsestaan kuin äiti. Ei sen äidin osuus 150 e kk, riitä ellei laita omasta lisää, mutta miehen 150 on siinä eikä istä ylitetä.. ei missään nimessä, silloin äiti jo tuhlaa ja käyttää omiin menoihin rahat.. juupa.

      Entä hoitovastuu? Sitä ei miehillä ole. Siitä he luistavat hyvin, kun ei ole pakko niin miksi pitäisi tuhlata vapaa aika omaan lapseen?

      Sen ole omakohtaisesti kokenut, ettei ne lapset pienenä kiinnostaneet yhtään, nyt aikuisena kyllä mies kiilautuu lasten elämään.

      • kokoo

        Mitä oikein nillität????eikö de ole hyvä jos isä osallistuu edes lasten ollessa vanhempia heidän elämään? eihän tässä SINUN elämäöstäsi ole kysymys katkerä yh narttu!!!


      • kuten sinäkin!
        kokoo kirjoitti:

        Mitä oikein nillität????eikö de ole hyvä jos isä osallistuu edes lasten ollessa vanhempia heidän elämään? eihän tässä SINUN elämäöstäsi ole kysymys katkerä yh narttu!!!

        Niin, miehethän etisvät aina niin helpompia polkuja. Pienet lapset kun rassaa mihiä, ei he jaksa leikkiä eikä vahtia... ja kun lapselle joutuu osteaa asioita.. raha menee lapsiin...

        Eihänl apet isää tarvi aikuisena yhtä lailla kun pieninä, ja sehän on miehelle hyvä asia kun ei tarvi hoitaa...

        Oletpa sinä kakera ja kateellinen, voi sinua!

        Miehet on niin lapslleisia ja laiskoja.


    • -----

      Onneksi minulla on aviomies, joka aidosti rakastaa ja välittää lapsistaan, ja koko perheestään. Kun luen näitä juttuja täällä, tunnen oloni kokoajan kiitollisemmaksi siitä, kuinka hyvä mies minulla on. Tarkoitukseni ei ole kehuskella tai pahoittaa kenenkään mieltä, vaan kertoa, että niitä hyviäkin miehiä on todella olemassa. Omaani parempaa isää tai aviomiestä ei voi olla, en keksi hänessä mitään vikaa, mitä parisuhteeseen tai vanhemmuuteen tulee.

      Hyviäkin miehiä on. Ehkä harvassa, mutta kyllä niitä on.

      • harvassa on hyvät mi

        Siitä pitää olla kiitollinen. En ymmärrä miten suomessa perheet on ajautneet näin hirvittäviin sekoiluihin, ettei mikään riitä. Ketään ei kunnioiteta, senkun mennään sorkkimaan sinne tänne, lapsia hypytetään ees taas, ja haukutaan jos eivät tee niinkuin aikuiset sanoo tai tulee ongelmia, niin lasten vika.

        Kaiken huipuksi se on aina sen naisen vika, jos perhe hajoaa, vaikka syy on ihan muualla kuin siinä perheessä.


      • fgjgfx

        Hyviä miehiä on paljon. Niin eronneita kuin yhä naimisissa olevia. Monet miehet ymmärtävät, että lapsiin panostaminen kannattaa. Etenkin jos lapset ovat erotessa pieniä, mies voi jopa ymmärtää senkin, että lasten äidin tukeminen, rahallisesti kuin ajallisestikin on erityisen tärkeää nimenomaan lasten vuoksi.

        Usein naiset kyllä eroavat siksi, ettei mies osallistu mihinkään, ei mitenkään. Tai ainakaan parisuhteeseen tai lastensa hoitoon. Isän rahat "ohjautuvat" liiton aikanakin autoon, harrastuksiin yms. Siksi on vähän kuin itsestään selvää, ettei nämä isät eron jälkeenkään kanna vastuutaan lapsestaan mitenkään. Mutta se on heidän häpeänsä.


    • Äidit kovilla!

      Näin jakautuu eroperheen YHTEISHUOLTAJUUS!

      Mies: 150 e/kk, eikä muuta

      Nainen: 150 e/kk ja 24/h hoitovastuuta ja kotityöt..

      Se joka ei on toista mieltä, kertokoot.

      • jddjkhdj

        Lapset ovat minulla ja ex-miehelläni vuoroviikoin. Kukaan ei maksa erillisiä elareita kenellekään. Yhteishuoltajuutemme jakautuu näin:

        Mies: Lapset luonaan joka toinen viikko eli 50% ajasta. Isä elättää lapset omalla viikollaan, mm. ruuat, asuminen, vesi, sähkö, hygienia, bensakulut, vaatteet jne. Isän luona on lapsille kaikki tarvittava, ja jos esim. vaatteet menee pieneksi, isä käy ostamassa isompia sinne isän luokse.

        Nainen: Lapset luonaan joka toinen viikko eli 50% ajasta. Äiti elättää lapset omalla viikollaan, mm. ruuat, asuminen, vesi, sähkö, hygienia, bensakulut, vaatteet jne. Äidin luona on lapsille kaikki tarvittava, ja jos esim. vaatteet menee pieneksi, äiti käy ostamassa isompia sinne äidin luokse.

        Lasten vakuutukset, urheiluseuralisenssit jne. maksamme vuorotellen.

        Minä ostin juuri lapsille uudet koulureput, kun entiset olivat menneet huonon näköisiksi ja resuisiksi. Lasten isä taas osti aika vasta uudet pyöräilykypärät.

        Emme ole koskaan tapelleet rahasta. Miksi tehdä asioista niin vaikeita?


    • pieni turva

      Erottiin kun lapsi oli mahassa.Isä ei suostunut maksaan mitään.Onneksi oli työ ja äitiysraha ja pieni asunto.Lapsi syntyi, lähettelin kuvia.Ristiäisiin lähetin kutsun.En puhunut rahasta.Nyt ropsahtaa tilille 300,hoitomaksun maksamme puoliksi,kerron mitä lapsi tarvitsee,hän harkitsee ostaako,ei pakkoa.Lapsi on kesällä ja lomilla hänen luonaan,hänen työn vuoksi ei sovi määrätyty viikot.Jos olisin alkanut käräjöitteen hankalaa olisi.Lapsi on jo 5-vuotias.Minulla on oikeus pyyttää häneltä rahaa jos perustelen hyvin, En koe sitä loukkaavana se on pieni turva.En pyydä turhuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2439
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      186
      1572
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1123
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      987
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe