LEHR, nestekaasulla käyvä perämoottori?

Kaasuprutku

Tämän vuoden venemessuilla oli ehdolla vuoden veneilytuotteeksi tällainen nestekaasulla käyvä LEHR-merkkinen perämoottori. Idea vaikuttaa ainakin hyvältä jos vihreämmät arvot kiinnostaa. Mitä arvon raati on mieltä? Mistään eksoottisesta keksinnöstä ei ole kyse, sillä laite ilmeisesti toimii samalla kaasulla, jolla makkaratkin grillataan.

Tekniikasta olen ottanut sen verran selvää (youtube-videoita katsomalla), että moottori on nelitahtinen ja rakennettu alusta asti kaasulle, eli puristussuhde on hieman korkeampi, koska kaasun oktaaniluku on korkeampi, kuin bensan ja sitä kautta moottorin kokoa ja painoa on saatu hieman pienennettyä. Muilta osin sen pitäisi olla perinteinen perämoottori. Valmistajalla on useita kokoja alkaen 2.5 hv:sta ja Suomeen on ilmeisesti tulossa ainakin 2,5 hv, 5 hv ja 9,9 hv mallit.

42

3716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinostus

      Kiinnostavaa. Tuostahan ei tule hiljaista kuten sähkömoottorista, mutta toki aika saasteeton bensaan verrattuna. Ongelma ainakin kaasuautoissa on ollut toimintasäde: painekaasun tankkaus vaatii omat systeeminsä ja yhdellä tankkauksella ei kulje kauaa. Siksi nestekaasuautoja on lähinnä kaupunkibusseina. Venheessähän pullokaasua kyllä mahtuu mukaan muutama pullero, liekö sellainen tonkka sitten kätevämpi kuin bensatankki?

      • vm 41

        Noin pienissä konetehoissa hyöty on niin minimaallinen, kun pensan kulutuksetkin ovat kaudessa kymmenissä euroissa.
        Pensan tankkaus omaan säiliöön on sentään vielä niin helppoa ja kätevää, että tuskin kaasuun kovin helposti kannattaa siirtyä.
        Kyllä verottaja niille kumminkin keksisi ennepitkää jonkinlaisen "huviveron" kunhan ensin on koneita saatu tarpeeksi myytyä.


    • laskija veneilijä

      Kylmät faktathan sen lopulta määrittää:

      1 Jälleenmyynti- ja varaosaverkosto suomessa
      2 Kaasupullojen jakeluverkoston riittävyys merialueilla
      3 kaasuperämoottorin hinta suhteessa vastaaviin japanilaisiin bensiiniperämoottoreihin
      4 kaasun kulutuksen kustannus suomen hinnoilla suhteessa bensakoneisiin

      30 vuotta veneasioita seurattuani, vahva epäilykseni on, että LEHR kaltainen tuote kompastuu lopulta joka ainoaan kohtaan joita luettelin

      • biokaasua komisaario

        Yksi hyöty tulee mieleen - ei suuttimet ja tankki hartsiinnu/tukkiinnu vaikka olisi pitempäänkin ajamatta.
        Samaten sikalan omistaja voisi varmaan ajella omilla biokaasuillaan.

        Muuten kyllä samaa mieltä


      • kesäksi kalaan
        biokaasua komisaario kirjoitti:

        Yksi hyöty tulee mieleen - ei suuttimet ja tankki hartsiinnu/tukkiinnu vaikka olisi pitempäänkin ajamatta.
        Samaten sikalan omistaja voisi varmaan ajella omilla biokaasuillaan.

        Muuten kyllä samaa mieltä

        P.rkele, toihan on hyvä vinkki,tuo sikala. Voisihan sitä kotioloihinkin perustaa pienimuotoisen kaasun tuottolaitoksen. Meillä kärsii koko perhe laktoosin toleranssioireista, lopetampa laktoosittomien eväiden ja juomien hankinnan ja asennan kaasun keräyslaitteen ilmastoinnin yhteyteen.
        Talven aikana, kun vielä pidän eukonkin tiineenä, ja muksut huonoissa kengissä,
        luulisi tuotannon tehostuvan niin paljon, että sulan vesien ajaksi riittänee.


      • Ketjumies
        kesäksi kalaan kirjoitti:

        P.rkele, toihan on hyvä vinkki,tuo sikala. Voisihan sitä kotioloihinkin perustaa pienimuotoisen kaasun tuottolaitoksen. Meillä kärsii koko perhe laktoosin toleranssioireista, lopetampa laktoosittomien eväiden ja juomien hankinnan ja asennan kaasun keräyslaitteen ilmastoinnin yhteyteen.
        Talven aikana, kun vielä pidän eukonkin tiineenä, ja muksut huonoissa kengissä,
        luulisi tuotannon tehostuvan niin paljon, että sulan vesien ajaksi riittänee.

        ei toimisi biokaasulla ainakaan ilman muutostöitä. Metaani ei nesteydy pullossa toisin, kuin propaani ja butaani. Esimerkiksi autoissa maa- ja biokaasu säilytetään paineistettuna, paine voi olla jopa 200-baaria.


      • hätähousuissa !!!!!
        Ketjumies kirjoitti:

        ei toimisi biokaasulla ainakaan ilman muutostöitä. Metaani ei nesteydy pullossa toisin, kuin propaani ja butaani. Esimerkiksi autoissa maa- ja biokaasu säilytetään paineistettuna, paine voi olla jopa 200-baaria.

        Jumatsuka !! Kerkesin hätäpäissäni jo tuikkaan eukolle pullan/pullat uuniin ja lämmittää sauna airoilla.
        Tulipa nyt kustannuksia lisää konehankintaan.


      • Metaani
        Ketjumies kirjoitti:

        ei toimisi biokaasulla ainakaan ilman muutostöitä. Metaani ei nesteydy pullossa toisin, kuin propaani ja butaani. Esimerkiksi autoissa maa- ja biokaasu säilytetään paineistettuna, paine voi olla jopa 200-baaria.

        "Metaani ei nesteydy pullossa toisin, kuin propaani ja butaani"... Taidat "Ketjumies" olla vitsikkäällä päällä ;-))


      • Ketjumies
        Metaani kirjoitti:

        "Metaani ei nesteydy pullossa toisin, kuin propaani ja butaani"... Taidat "Ketjumies" olla vitsikkäällä päällä ;-))

        en silloin, kun puhutaan polttoaineista. Tosiasia on, että paineistettu metaani, jotahan bio ja maakaasu ovat ei nesteydy normaaleissa lämpötiloissa. Toki metaaniakin voidaan nesteyttää, mutta silloin sen lämpötila on saatava toista sataa astetta pakkaselle, tarkkaa lukemaa en muista. Muuten se on kyllä toimivaa polttoainetta(joskaan perheenjäsenten päästöt eivät ihan riitä veneilyyn, vaikkapa ison sikalan lietteen mädättämisen tuottama hönkä varmasti piisaisi).


      • kateuttako ?
        Ketjumies kirjoitti:

        en silloin, kun puhutaan polttoaineista. Tosiasia on, että paineistettu metaani, jotahan bio ja maakaasu ovat ei nesteydy normaaleissa lämpötiloissa. Toki metaaniakin voidaan nesteyttää, mutta silloin sen lämpötila on saatava toista sataa astetta pakkaselle, tarkkaa lukemaa en muista. Muuten se on kyllä toimivaa polttoainetta(joskaan perheenjäsenten päästöt eivät ihan riitä veneilyyn, vaikkapa ison sikalan lietteen mädättämisen tuottama hönkä varmasti piisaisi).

        Se on hassu ilmiö tuo jonkin ilmoittaman tiedon kyseenalaistaminen, vähän niin kuin "irvailu mielessä" , vaikka ei itsellä ole mitään toisintoa esitettävänä????


    • Lehri

      Mahtaako olla hintatietoja moottoreista ?

    • oo809ll9poopl9i

      Laki sallii 25 kiloa kaasua veneeseen. Toinen laki kertoo, polttoaineet ovat bensiini ja sen tapaiset bionesteet ja moottoridiesel. Häkäpönttömiehillä on erikoislupa, mutta sitä ette saa nestekaasuun -ei ainakaan maantieliikenteessä.

      • kiinnostavaa

        Silti noita maakaasuautoja on liikenteessä (mm. osa stadin busseista) ja joskus muistan TM:n kokeilleen nestekaasuautoakin. Kävi tavattoman puhtaasti ottomoottorissa ja mahdollisti korkeat puristukset koska vastaa syttyvyydeltään oktaanilukua sata ja rapiat. Jotain sellaista. Saattaa olla aika saasteeton myös, koska käy puhtaasti.

        Jos siis nestekaasua SAISI käyttää niin kuinka pitkään laskit että esim. tuhdon alle tungetulla komposiittipullolla voisi päästä? Itse ymmärsin että tuollaisella ei saisi järkevää käyttösädettä mutta se ongelma taisikin koskea maakaasua...?

        Ei tuo varmaan mikään kilpailukykyinen ratkaisu ole vähään aikaan mutta kiinnostava tulokas.


    • oo809ll9poopl9i

      http://golehr.com/lehr-marine/

      ken osaa siitä taulukkoa lukea niin Ayearikan suurin 7,5 gal lienee 33 litraa anttaa 5 tuntia tai 11 tuntia tyhjäkäynnillä. Siis keskimäärin seitsemän tuntia ajoa 15 hv koneella. Tuon perusteella voitte laskea kestääkö viikonlopun, jos paluukuormassa on "piilotettu" kolmas meidän 11 kiloinen.

      Hintaa ei sanota missään, kuten Amyörykkalainen tapa on tavarassa, mutta Englannissa 15 heppainen kustantaa soitteluni jälkeen noin 4 500 euroa ja siihen ne Suomi- kulut päälle. Se on siis yli tonnia Yamaa kalliimpi, jossa sähkökipit yms herkut.

      • Se moottorimies

        Minä löysin hinnan Englannista 3999 euroina. Kyllä! Kyllä se on kirjoitettu euros. Silloin se alkaa mennä japsin kanssa samoihin. Se 11 kg pullotäyttö Kipparilla on 20-22€ ja vastaa energiasisällöltään noin 140 kWh. Taitaa olla 16 litraa bensaa 9 kWh/litra. On kai n. 27€. Toisaalta paineistettu metaanikaasu on 0,70 kilo ja toiminee tuossa vekottimessa.
        Ymmärsinkö niin, että tuosta puuttuu kaasutin, ryyppy ja jossakin vaadittu katalysaattori? Se keventää hieman ja näyttääkin kotelo perin pieneltä ja paino selvästi japsin bensaa kevyempi. Sekin vähentää polttoaineen kulutusta.
        Ymmärrän, että veneen ahteriin voi tietysti piilottaa vaikka 5 x 11 kg pulloa, joilla jo ajaakin vuorokauden ympäriinsä.


    • io8uloli

      Ei ole meidän kaasun hinnalla kannattava. Norjasta jos saisi tai Viipurista kaasuan 0,20 euroa kilo, niin sitten.

      • nyt yamahalla

        Tiedätkö, että se nestekaasu sinne 11 kg pulloon AGA:lla maksaa todellisuudessa 2,50 - 2,70 euroa? Sen hinnan nostaa AGA/Neste, yms, valtio ja sen vähittäismyyjän 7-8-9 euron kate.

        Jos tarvisin 15 heppaista uutta, niin tuotattaisin tuollaisen maahan. Etuja olisi monia, kuten puhdas palaminen, vähän osia verrattuna ruiskuvehkeisiin, keveys, pitkä huoltoväli johtuen juuri kaasun puhtaasta palamisesta, kaasua voi käyttää lisäksi veneen keittiössä ja lämmityksessä, sekä kuitenkin se ajamisen hinta kilometriltä.


      • pikkukiinnostus
        nyt yamahalla kirjoitti:

        Tiedätkö, että se nestekaasu sinne 11 kg pulloon AGA:lla maksaa todellisuudessa 2,50 - 2,70 euroa? Sen hinnan nostaa AGA/Neste, yms, valtio ja sen vähittäismyyjän 7-8-9 euron kate.

        Jos tarvisin 15 heppaista uutta, niin tuotattaisin tuollaisen maahan. Etuja olisi monia, kuten puhdas palaminen, vähän osia verrattuna ruiskuvehkeisiin, keveys, pitkä huoltoväli johtuen juuri kaasun puhtaasta palamisesta, kaasua voi käyttää lisäksi veneen keittiössä ja lämmityksessä, sekä kuitenkin se ajamisen hinta kilometriltä.

        Tuo kaasumäärä ei siis selvinnyt liikenneministeriön sivuilta. Ei sieltä kukaan ole sähköpostiinkaan vastannut.
        Kieltämättä 25 kiloa on nestekaasun energiamääränä 350 kwh, joka vastaa noin 40 litraa bensiiniä. Leherin hyötysuhde on bensakonetta parempi korkeamman puristeen ja tehokkaamman palamisen ansioista. Lisäksi vielä salapullo keittämiseen, niin ajaahan tuolla 15 hv koneella sitten jo vuorokauden!
        Voihan tehdä, kuten Wickström joka vetää perässä bensagallonoita jollassa. Lastaa sinne vaikka kuinka monta pulloa.


      • pikkukiinnostus kirjoitti:

        Tuo kaasumäärä ei siis selvinnyt liikenneministeriön sivuilta. Ei sieltä kukaan ole sähköpostiinkaan vastannut.
        Kieltämättä 25 kiloa on nestekaasun energiamääränä 350 kwh, joka vastaa noin 40 litraa bensiiniä. Leherin hyötysuhde on bensakonetta parempi korkeamman puristeen ja tehokkaamman palamisen ansioista. Lisäksi vielä salapullo keittämiseen, niin ajaahan tuolla 15 hv koneella sitten jo vuorokauden!
        Voihan tehdä, kuten Wickström joka vetää perässä bensagallonoita jollassa. Lastaa sinne vaikka kuinka monta pulloa.

        Taisi mennä puurot sekaisin.
        Nestekaasu on propaanin ja butaanin sekoitusta, siis hieman muuta kuin maakaasu (metaani).
        Se on raakaöljystä erotettua kuten bensiinikin, ei pala yhtään puhtaammin, sen puristuskestävyys on bensiiniä heikompi ja lämpöarvoltaan 25 kg nestekaasua vastaa 320 kWh = 26kg / 35L bensiiniä.


    • kukiihgt

      Onko tosiaan niin, että noihin ei saa kauko-ohjausta? Silloin se pudottaa monta ostajaa pois. Muutenhan noita voisi olla perässä pari ja kunnolliset "isot pullot menokaasua".
      Dollareissa taisi olla siellä USA:ssa 3495$ joku hinta ja "lisälaitteet" vielä päälle.

    • Tappakaa EU!

      Olin yhteydessä USA:han tästä. EU:ssa ei ole myyntiä, koska ei EU ei halua pienipäästöisiä perämoottoreita markkinoilleen. Toiseksi EU pyrkii kaikessa maakaasupohjaiseen moottoritekniikkanja yli 200 kilon painepakkauksiin.
      Se siitä riemusta!

      • Miehet kertoo...

        Kukahan on mahtanut vetää "poikaa" noin vauhdikkaasti ?
        Jenkeistä voi kuka hyvänsä tuoda tavaraa EU-alueelle, tulli ja EC-hyväksynnät on tietysti maahantuojan kustannuksia, sanoja maksuja USA kantaa EU-alueelta tulevista tuotteista.
        Eiköhän totuus ole se että markkinoita ei katsota olevan niin paljoon että tuonti kannattaisi aloittaa.
        Mikään EU-sääntö tai pyrkimys maakaasuun ei rajoita tuontia.


      • Tappakaa EU!
        Miehet kertoo... kirjoitti:

        Kukahan on mahtanut vetää "poikaa" noin vauhdikkaasti ?
        Jenkeistä voi kuka hyvänsä tuoda tavaraa EU-alueelle, tulli ja EC-hyväksynnät on tietysti maahantuojan kustannuksia, sanoja maksuja USA kantaa EU-alueelta tulevista tuotteista.
        Eiköhän totuus ole se että markkinoita ei katsota olevan niin paljoon että tuonti kannattaisi aloittaa.
        Mikään EU-sääntö tai pyrkimys maakaasuun ei rajoita tuontia.

        Mitähän sinä pyrit sönkkäämään selvään kirjoitukseen? Eihän tässä ole kukaan väittänyt etteikö saa tuoda. Saahan USA:sta tuoda vaikka paskaa.
        Yritähän hörhä Suomessa muuttaa autosi moottoripyöräsi nestekaasulla toimivaksi, niin näet tyhmä 18 lakipykälää sitä vastaan,mutta maakaasulle ja sen johdannaisille se sopii. Olet varmaan omasta mielestäsi kovinkin osaava ja tietävä" mutta todellisuus putoaa kuin sonta alas pitkin reisiäsi.


      • Miehet kertoo...
        Tappakaa EU! kirjoitti:

        Mitähän sinä pyrit sönkkäämään selvään kirjoitukseen? Eihän tässä ole kukaan väittänyt etteikö saa tuoda. Saahan USA:sta tuoda vaikka paskaa.
        Yritähän hörhä Suomessa muuttaa autosi moottoripyöräsi nestekaasulla toimivaksi, niin näet tyhmä 18 lakipykälää sitä vastaan,mutta maakaasulle ja sen johdannaisille se sopii. Olet varmaan omasta mielestäsi kovinkin osaava ja tietävä" mutta todellisuus putoaa kuin sonta alas pitkin reisiäsi.

        No jopas kilahti !

        Taidat sotkea maamme sairaan polttoaineverotuksen ja EU-säädännät toisiinsa.
        Täällä "verottajan keitaassa" rokotetaan käyttövoimaveroa nestekaasulta ja sitä käytetään siksi yleensä vain dieselmoottoreissa.
        Muualla EU-alueella on yllättävän paljon liikkeellä nestekaasukäyttöisiä autoja, ja jotkut valtiot jopa suosittavat käyttöä.

        Jos todella luulet että EU on säätänyt joitain rajoituksia tai lisämaksuja nestekaasun käytölle, niin pistäs näkyviin, sen sijaan että rupeet hiiltymään moisesta asiasta.


      • Oinas Sarvinen
        Miehet kertoo... kirjoitti:

        No jopas kilahti !

        Taidat sotkea maamme sairaan polttoaineverotuksen ja EU-säädännät toisiinsa.
        Täällä "verottajan keitaassa" rokotetaan käyttövoimaveroa nestekaasulta ja sitä käytetään siksi yleensä vain dieselmoottoreissa.
        Muualla EU-alueella on yllättävän paljon liikkeellä nestekaasukäyttöisiä autoja, ja jotkut valtiot jopa suosittavat käyttöä.

        Jos todella luulet että EU on säätänyt joitain rajoituksia tai lisämaksuja nestekaasun käytölle, niin pistäs näkyviin, sen sijaan että rupeet hiiltymään moisesta asiasta.

        Teehän sinä mieluummin näkyviin se kohta EU:n laista,jossa saa muuttaa nimenomaan LBG :ksi auton tahi moottoripyörän. Sinä otit niin jyrkän "tietämyksen"ja näkemyksen, että sinulla varmaan on direktiivi näyttää .... muutenhan olet vain tänne tyypilinen sonnanjauhaja ja joku saatanansavolainen juippi finnit naamalla.


      • Vedä jo henkee välil
        Oinas Sarvinen kirjoitti:

        Teehän sinä mieluummin näkyviin se kohta EU:n laista,jossa saa muuttaa nimenomaan LBG :ksi auton tahi moottoripyörän. Sinä otit niin jyrkän "tietämyksen"ja näkemyksen, että sinulla varmaan on direktiivi näyttää .... muutenhan olet vain tänne tyypilinen sonnanjauhaja ja joku saatanansavolainen juippi finnit naamalla.

        Siinähän se koko asian ydin onkin.

        EU ei rajoita tai säädä mitenkään polttoaineiden käyttöä , rajoituksia tai verotusta.
        Verokohtelu ym on jokaisen jäsenmaan oma asia, vain kokonaiskulutuksen uusiutuvien osuus ja päästökauppa on unionin päätöksiä.
        Typerykset, jotka ovat saaneet tänne järjettömän verotuskäytännön löytyvät Arkadianmäeltä, ei EU.sta.

        Joten haaveilemasi kohta EU:n laista,jossa saa muuttaa nimenomaan LBG :ksi auton tahi moottoripyörän, ei nyt voi esittää, koska sellaista ei ole olemassakaan.


      • o,l.oli9.pop9li
        Vedä jo henkee välil kirjoitti:

        Siinähän se koko asian ydin onkin.

        EU ei rajoita tai säädä mitenkään polttoaineiden käyttöä , rajoituksia tai verotusta.
        Verokohtelu ym on jokaisen jäsenmaan oma asia, vain kokonaiskulutuksen uusiutuvien osuus ja päästökauppa on unionin päätöksiä.
        Typerykset, jotka ovat saaneet tänne järjettömän verotuskäytännön löytyvät Arkadianmäeltä, ei EU.sta.

        Joten haaveilemasi kohta EU:n laista,jossa saa muuttaa nimenomaan LBG :ksi auton tahi moottoripyörän, ei nyt voi esittää, koska sellaista ei ole olemassakaan.

        Siis pelkkää sontaa ja omaa luuloa kaikki mökä!


      • iughgiyugiyogyi
        Miehet kertoo... kirjoitti:

        No jopas kilahti !

        Taidat sotkea maamme sairaan polttoaineverotuksen ja EU-säädännät toisiinsa.
        Täällä "verottajan keitaassa" rokotetaan käyttövoimaveroa nestekaasulta ja sitä käytetään siksi yleensä vain dieselmoottoreissa.
        Muualla EU-alueella on yllättävän paljon liikkeellä nestekaasukäyttöisiä autoja, ja jotkut valtiot jopa suosittavat käyttöä.

        Jos todella luulet että EU on säätänyt joitain rajoituksia tai lisämaksuja nestekaasun käytölle, niin pistäs näkyviin, sen sijaan että rupeet hiiltymään moisesta asiasta.

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040022

        Lukutaitoisille on tuossa hyvin tarkka lainsäädäntö, jonka EU:sta Suomeen on eduskuntamme säätänyt.
        Ei jätä paljon "mutu mutu mutta ku mää tierääään" vaihtoehtoja


      • He he hee
        iughgiyugiyogyi kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040022

        Lukutaitoisille on tuossa hyvin tarkka lainsäädäntö, jonka EU:sta Suomeen on eduskuntamme säätänyt.
        Ei jätä paljon "mutu mutu mutta ku mää tierääään" vaihtoehtoja

        Mistä EU.sta ?
        Ihan omia typeryyksiä nää on.


      • Haloo Heikki
        iughgiyugiyogyi kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040022

        Lukutaitoisille on tuossa hyvin tarkka lainsäädäntö, jonka EU:sta Suomeen on eduskuntamme säätänyt.
        Ei jätä paljon "mutu mutu mutta ku mää tierääään" vaihtoehtoja

        Suomen eduskunnan lainsäädäntö koskee vain Suomea.
        EU.ssa säädetty laki, joka on jäsenmaissa hyväksytty, ei tarvitse erillistä jäsenmaan lainsäädäntöä.
        Em. säädäntö on Suomen oma, se ei ole mikään y EU.n säädös.
        EU-lakeja ei sentään vielä säädetä Suomen eduskunnassa.


      • hoo hoioo hooo
        Haloo Heikki kirjoitti:

        Suomen eduskunnan lainsäädäntö koskee vain Suomea.
        EU.ssa säädetty laki, joka on jäsenmaissa hyväksytty, ei tarvitse erillistä jäsenmaan lainsäädäntöä.
        Em. säädäntö on Suomen oma, se ei ole mikään y EU.n säädös.
        EU-lakeja ei sentään vielä säädetä Suomen eduskunnassa.

        Kas vain palstan tyhmeliinit eivät tiedä, että EU:n direktiivi vaatii meillä mahdollisesti uuden lain, tai vanhan kumoamisen, sitten uuden EU:n vaatiman tilalle. Sen tekee eduskunta.
        Haa ahaaaa ja nämä väittelee täällä viisaampiensa kanssa visva finneistä puristuen.
        Luulen männäntappipojun olevan taas asialla!


      • Kas kas
        hoo hoioo hooo kirjoitti:

        Kas vain palstan tyhmeliinit eivät tiedä, että EU:n direktiivi vaatii meillä mahdollisesti uuden lain, tai vanhan kumoamisen, sitten uuden EU:n vaatiman tilalle. Sen tekee eduskunta.
        Haa ahaaaa ja nämä väittelee täällä viisaampiensa kanssa visva finneistä puristuen.
        Luulen männäntappipojun olevan taas asialla!

        Moottorimieskö se nyt taas esittää omia käsityksiään asioista .


      • Ei s **tana taas
        Kas kas kirjoitti:

        Moottorimieskö se nyt taas esittää omia käsityksiään asioista .

        Menkää männäntappipenskat muualle kähisemään.
        Jättäkää edes joku palsta rauhaan.

        PLIIS ! !


    • mannes man

      Niin kyllä lainsäädäntömme tulee EU:sta 80% sellaisenaan. Nimenomaan maantieliikenteen kaikki asetukset, direktiivit ja lait sovelletaan EU:sta meille 100%. Vain Ruotsi ja me olemme niin lapsellisia ja noudatamme niitä nuollen ja läähättäen. Välimeren epelit nauraa mm. katsastussäädöksille, vesiturvallisuusasetuksille ja noille polttoaineen käytön direktiiveille.

      • Paha paha EU

        Aivan kiusallaan on direktiivit säädetty sillee että meillä on muita EU-maita suuremmat alkoholi-, auto-, polttoaine-, yritys- jne verot .
        Ja hallitus ei voi mitään, kun EU määrää silleen häijysti

        D:D:D:D


      • näin on
        Paha paha EU kirjoitti:

        Aivan kiusallaan on direktiivit säädetty sillee että meillä on muita EU-maita suuremmat alkoholi-, auto-, polttoaine-, yritys- jne verot .
        Ja hallitus ei voi mitään, kun EU määrää silleen häijysti

        D:D:D:D

        Olen ehdottomasti sitä mieltä että meiltä Suomesta ei löydy niin välkkyä ja v.ttumaista porukkaa omasta takaa, että keksisivät tuosta vaan sellaisia ideoita polttoaineen verotuksiin kuin Diesel vero, auton käyttövoima vero, näitä tarroja joita ennenvanhaan ikkunoihin liimattiin. Mikähän vero sekin oli olevinaan ? Nyt varmaan EU on keksinyt ehdottaa meille tätä sateliittipaikannus ideaa, sekä palkannut Ollilan sen puuhamieheksi.
        Osa ideoista on ennen EU tapahtunut joten vinkit on täytynyt tulla joltain "lobbaajalta" keskieuroopasta.


      • Kansalle kärsimysta
        näin on kirjoitti:

        Olen ehdottomasti sitä mieltä että meiltä Suomesta ei löydy niin välkkyä ja v.ttumaista porukkaa omasta takaa, että keksisivät tuosta vaan sellaisia ideoita polttoaineen verotuksiin kuin Diesel vero, auton käyttövoima vero, näitä tarroja joita ennenvanhaan ikkunoihin liimattiin. Mikähän vero sekin oli olevinaan ? Nyt varmaan EU on keksinyt ehdottaa meille tätä sateliittipaikannus ideaa, sekä palkannut Ollilan sen puuhamieheksi.
        Osa ideoista on ennen EU tapahtunut joten vinkit on täytynyt tulla joltain "lobbaajalta" keskieuroopasta.

        Täällä Hölmölässä toteutetaan kaikki vittumainen tiukimman kautta.


    • lehr kaasukone

      Mites se on muuten tuo kone kun kaasupullon laittaa kiinni letkulla niin
      tuleeko väliin ns. pensanänni joka on kaikissa perämoottoreissa vai
      onko tuossa joku eri tekniikka?

    • lehr kaasukone

      Mites se on muuten tuo kone kun kaasupullon laittaa kiinni letkulla niin
      tuleeko väliin ns. pensanänni joka on kaikissa perämoottoreissa vai
      onko tuossa joku eri tekniikka?

      • päivän polttavin

        mietin myös tuota kaasutissin asennusta.


      • u6yjuikj
        päivän polttavin kirjoitti:

        mietin myös tuota kaasutissin asennusta.

        Mitä sillä siinä tehdään? Paine pudotetaan moottorin vaatimaan .... ehkä n. 0,250 bar ja "kaasuttaminen" tapahtuu vain virtausta lisäämällä läpällä.


    • LEHR nelitahtinen

      Kaasutus tapahtuu eri tekniikalla. Tuossa ei ole tavaomaista pensanänniä.
      Kaasu purkautuu pullosta omalla paineellaan ja linjassa on ns kaasutissi
      joka lauhduttaa paineen sopivaksi anoosteltavaksi koneeseen.
      Tissiä eli nänniä ei tarvitse lutkuttaa kovaksi, se toimii automaattisesti
      paineen ohjaamana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      151
      2942
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      95
      1594
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1507
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      365
      1390
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      121
      1381
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1195
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      15
      921
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      840
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      258
      806
    10. Mikä elokuva kuvaa ikävöityä henkilöä ja sinua?

      Otsikossa aloitus.
      Ikävä
      55
      764
    Aihe