Modernin matkaveneen riki

Opraktiskt

Jos lähtökohtana on moderni yksirunkovene (silitysrauta, tuplaperäsin jne.) eikä luokkasääntöjä tai jälleenmyyntivaikeuksia tarvitse pohtia, millainen riki olisi loppujen lopuksi optimi monipuoliseen pitkän matkan taittamiseen maailman merillä?

Itse pitäisin ehkä kovempiin keleihin Ljungström-rikin moderneilla materiaaleilla, leppoisemmilla tuulilla vetoleija saattaisi olla mukava vaihtoehto. Ljungström-riki yksinkertaisuutensa vuoksi, vetoleija tehon puolesta.

Voisikohan Ljungström-rikiä jotenkin vielä optimoida kryssimiseen esim, irrotettavalla keulastaagilla johon voisi halutessaan laittaa fokan?

19

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskin...

      Herra Ljungströmin poika sai puomin päähänsä ja menehtyi. Siksi isä kehitti sen rikin. Onhan sillä rikillä puolensa silläkin, mutta onko täysin vapaastikantava riki nyt oikea vaihtoehto isoille vesille, enpä sanoisi. Eikä pitkän matkan taittamiseen ole järkevää valita muutenkaan erityisesti koviin keleihin painotettua rikiä. Eikä leijapurje ole sekään mikään allround purje.

    • seppomartti

      Tuolla filosofialla kannattaisi ehkä katsella Freedom veneiden takiloita. Näyttää kahdelta isolta surffipurjeelta ilman vantteja ja staageja,
      Mutta lähtökota " optimi riki pitkän matkan taittamiseen" merkitsee eri ihmisille eri asioita Optimi ajelehtimiseen mahdollisimman vähällä vaivalla vai optimi tekokkaaseen matkan taittamiseen vaivoja kaihtamatta?, Takilat olisivat kovin erilaiset-

      • Surffari

        Kiinnosta aihe mutta oleellinen lähtötieto puuttuu. Veneen koko ja pääasiallinen merialue jolla purjehditaan ?

        Mitä kovemmat kelit sitä vähemmän radikaaleja ratkaisuja, ainakin minun mielestäni. Kun vallitseva aallonkorkeus alkaa olla 5 m luokkaa kaipaa eniten luotettavuutta ja helppoutta :)


    • 12 + 9

      Määrittely voisi olla toki tarkempi, kyseessä voisi olla jack of all trades - master of none.

      Kokona voisi olla n.35-40 jalan modernin matkaveneen tilat omaava vene.

      http://princessofstyle.net/pdf/KITANOwebview.pdf

      voisi olla ehkä esikuvana siltä, miltä leijapurjeoptimoitu vene voisi näyttää. Koviin keleihin pitäisi olla traditionaalisempi riki ja kääntököli. Ljungströmin lisäksi vaikkapa siipipurje tai vaikkapa dzonkkiriki voisivat olla vaihtoehtoja. Masto voisi olla taittuva ilmanvastuksen vähentämiseksi.

      http://www.omerwingsail.com esimerkkinä siipupurjekonseptista. Tuossa näkyy olevan melko lailla mekaniikkaa mikä ei viehätä. Toki pelkkä siipipurjekin ilman leijavirityksiä olisi eittämättä pähee.

      Vapaastikantavilla rikeillä on tehty sinänsä matkaa ankarissa olosuhteissa iät ja ajat.

      • Opraktiskt

        12 9 oli siis aloittaja.

        Seppomartti mainitsi Freedom -rikin. Veistämö teki myös veneitä joissa oli osatakilakeulapurje,mutta masto oli silti vapaastiseisova. Joistain veneistä oli niin cat ketch kuin sluuppiversiot. Kyse lienee markkinoinnin lisäksi ollut kryssin parantamisesta?


      • Bossu
        Opraktiskt kirjoitti:

        12 9 oli siis aloittaja.

        Seppomartti mainitsi Freedom -rikin. Veistämö teki myös veneitä joissa oli osatakilakeulapurje,mutta masto oli silti vapaastiseisova. Joistain veneistä oli niin cat ketch kuin sluuppiversiot. Kyse lienee markkinoinnin lisäksi ollut kryssin parantamisesta?

        Veneiden suunnittelija Hoyt väitti, että Freedomeilla hän pesisi minkä tahansa sen ajan sarjatuotantoveneen, kun sallittaisiin vain oliko yhden vai kahden hengen miehistö. Eli myös kryssiominaisuuksien piti olla kunnossa.


    • seppomartti

      Mitenkäs se leijapurje reivattaisiin?. Tuulen yltyessä vaihdettaisiin pienempään ja heiketessä suurempaan leijaan vai onko jokin muu keino? Jos vaihtaessa leija osuisi veteen niin troolatessa ainakin leija hajoaisi ja varmaan muutakin äkkipysäyksessä.

      • Opraktiskt

    • seppomartti

      Beneteaulla on koevene siipipurjeella. Testi löytyy viimeisessä die Yachtissa.
      Äkkiä ranskalaisviitettä vilkaistuna 43ft moottorikatamaraani liikkui leijalla 5 solmua 18-30 notsin tuulessa. Omegan leija ei vetänyt moottorivenettä sen kummemmin vaan pikemminkin lelun tasoa. Ja kun sillä ei voi luovia niin tuskin on tulevaisuutta purjeveneessä lukuunottamatta spinnun korvikkeena. Jos avaaminen, poiskorjaaminen ja hallinta olisivat helppoja niin isolla leijalla voisi olla spinnuun nähden etu esim nostavan komponen vuoksi. Spinnulla keula pytkii hautautumaan aaltoon. Liiankin tylppäkeulaisen veneeni tuore ennätys on keulan hautautuminen mastolle asti. Leuja voisi nostaa keulaa ja edistää plaanaamista.

      • Opraktiskt

        Tehoa löytyy kun leijaa kasvatetaan. Äkkiseltään katsottuna leijapurjeita tehtiin 2003-2004 kovaa vauhtia kunnes ne kiellettiin kisoissa. Tällä hetkellä vauhdikkain viritys on San Fransiscossa oleva kiteboat - projekti

        http://project.kiteboat.com

        Tuosta löytyy hyvä kuvallinen selvitys leijan eduista verrattuna perinteisiin purjeisiin.

        Leija voisikin olla nimenomaisesti myötatuulipurjeena, siksi pohdinkin myös muun kelin takilaa.


      • Opraktiskt

        Dzonkkitakila moderneilla materiaaleilla voisi kyllä olla mielenkiintoinen, ja siihen voi liittää halutessaan fokan kryssimistä varten.


      • mycket praktiskt!
        Opraktiskt kirjoitti:

        Dzonkkitakila moderneilla materiaaleilla voisi kyllä olla mielenkiintoinen, ja siihen voi liittää halutessaan fokan kryssimistä varten.

        Enpä usko, että fokka on tarpeellinen. Aika hyvää vauhtia näytti ainakin kanadalainen 34 ft teräsvene Lorcha pitävän, kun se oli toisella kierroksellaan maapallon ympäri. Veljekset pitivät etuna sitä, että dzonkkiriki ei vaadi kuin yhden ainoan purjeen. Koska purje ei lepata täyspitkien "lattojensa" ansiosta, kangaskin kestää paremmin kuin tavanomaisessa bermudarikissä. Reivaus on kuulemma yksinkertaista kaikilla halsseilla.


      • ..voi olla ideaa
        mycket praktiskt! kirjoitti:

        Enpä usko, että fokka on tarpeellinen. Aika hyvää vauhtia näytti ainakin kanadalainen 34 ft teräsvene Lorcha pitävän, kun se oli toisella kierroksellaan maapallon ympäri. Veljekset pitivät etuna sitä, että dzonkkiriki ei vaadi kuin yhden ainoan purjeen. Koska purje ei lepata täyspitkien "lattojensa" ansiosta, kangaskin kestää paremmin kuin tavanomaisessa bermudarikissä. Reivaus on kuulemma yksinkertaista kaikilla halsseilla.

        Dzonkkirikin soveltamista nykyajan veneisiin pohditaan näissä artikkeleissa, joissa esitetään ko takilatyypin edut ja haitat.
        http://www.faymarine.com/Pauls Information Site/Junk_Rig.htm
        http://www.kastenmarine.com/junk_rig.htm
        Jälkimmäisessä artikkelissa käsitellään “blue-water” purjehdusta ja esitellään modernit dzonkkirikiset 48-jalkainen kuunari Jasmine sekä 50-jalkainen moottoripursi Renegade.


    • Bossu

      Ljungströmin riki voisi olla käypä leveärunkoiseen veneeseen, kun purjeet ei myötäisellä pauku yhtä paljon kuin kapeammassa veneessä. Sitä on vissiin käytetty nykyisin joissain katamaraaneissa.

      Freedom-riki voisi tosiaan olla katsomisen arvoinen. Freedom-veneet alkavat olla suhteellisen iäkkäitä, mutta ne eivät ole kauhean kalliita. Kokoluokka 35-40 jalkaa. Katsot vain googlella Freedom yachts.

      Erilaisia siipirikejä on kehitetty paljonkin, mutta kuka niistä kaikista selvän ottaa.

    • seppomartti

      Ljungströmin pinta-ala on aivan liian pieni myötätuuleen, vain 2x genoa. Assy spinnu max 4x. Leijan pitäisi olla iso, että vene liikkuisi mutta kokoa ei rajoita mikään jos on käsiteltävissä. Siitä vaan leijamiehet kokeilemaan soutuveneen keulaan leijakiinnitys ja nerätuhdolle naruja nykimään..

      • Bossu

        Ljungströmissä isopurje on isompi, koska siinä ei ole fokkaa. Näin ollen purjepinta-ala myötätuuleen on 2xkoko purjepinta-ala, ei 2x genoa.


      • Seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        Ljungströmissä isopurje on isompi, koska siinä ei ole fokkaa. Näin ollen purjepinta-ala myötätuuleen on 2xkoko purjepinta-ala, ei 2x genoa.

        Totta on lipsahdukseni. 2x genoa olisikin yleensä isompi kuin 2x isopurje.


    • ajoitko karille

      KAVERIN UUSI VENE ON HETI RIKKI!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe