Emolevyn vaihto olisi edessä, joten mitkä kaikki asiat pitää ottaa huomioon? Jotain ajureita poistaa ja asentaa? Miten? Uuden emon mukana tulee varmaan joku levy, jossa on uudet ajurit, mutta miten ne vanhat poistetaan? Käyttöjärjestelmäkin pitää kuulemma asentaa uudestaan ja kovalevyt formatoida? Vai pitääkö? Olisi kiva, jos joku voisi selittää yksityiskohtaisesti alusta loppuun, miten tulee toimia.
Emolevyn vaihto
43
5044
Vastaukset
Windows kannattaa asentaa uudestaan ja ajurit emolevyn mukana tulleelta levyltä ( Jos tulee).
- !!!
Uskallan olla eri mieltä emolevyn ajureista.
Itse en niitä koskaan asentanut ja hyvin on seiska toiminut! Windows on etsinyt itse tai niitä ei edes tarvita.
Kone kuitenkin toimii ihan moitteettomasti. - 8+1
!!! kirjoitti:
Uskallan olla eri mieltä emolevyn ajureista.
Itse en niitä koskaan asentanut ja hyvin on seiska toiminut! Windows on etsinyt itse tai niitä ei edes tarvita.
Kone kuitenkin toimii ihan moitteettomasti.Kyllä uusimpien Windowsien mukana peruskauraa olevat piirisarjan ajurit tuleekin, yleensä toimivat.
"Oikeat" ajurit lisäävät toki mahdollisesti suorituskykyä, yhteensopivuutta, yms.
- hjöjthk
No ainakin pitää selvittää sopiiko nykyiset muistit ja prossu uuteen emolevyyn. Jos on pari vuotta vanha lätty niin ei välttämättä löydy enään vanhojen muistien ja prossun kanssa yhteen sopivaa emolevyä.
En tiedä tarviiko windowsia asentaa uudelleen mutta niin minä tein ja ei siitä haittaa ainakaan ole. Voi alottaa taas "puhtaalta", muita kiintolevyjä tai osioita ei tarvitse putsata muuta kuin se missä windows on. - Asrock
Eli siis mitään vanhoja ajureita ei tarvitse poistaa? Senkun ottaa vanhan irti, pistää uuden sisään ja asentaa uudet ajurit levyltä?
Ei tarvitse poistaa mikäli asentaa Windowsin uudestaan heti emolevyn laiton jälkeen. (Suositeltavaa).
Jos vaihto jää pelkästään emolevyn vaihtoon, eli prossa pysyy entisellään niin hommasta selviää melko vähällä vaivalla. Vanhat ajurit veke ja uudet sisään ja sitten aktivoimaan windowsia, jos nyt windows on käyttiksenä. Niin jos käyttis on vaikkapa joku linux niin vaihto hoituu melko kivuttomasti.
- Asrock
Mites sitten kun noita emoja on kaiken maailman H77, P67, Q77, Z77 niin mitä nuo meinaavat? Vanha emo on H77 ja uusi jota olen katsellut on Z77, mutta molemmat ovat LGA1155.
Tässä tapauksessa pääset melko vähällä vaivalla. Vaikka piirisarja vaihtuu niin ajurit lienee samat, ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa. Vaihtuuko prossa?
Mutta mahdollisien aktivoinnin joudut kyllä tekemään.- Asrock
win8fan kirjoitti:
Tässä tapauksessa pääset melko vähällä vaivalla. Vaikka piirisarja vaihtuu niin ajurit lienee samat, ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa. Vaihtuuko prossa?
Mutta mahdollisien aktivoinnin joudut kyllä tekemään.Ei vaihdu prossu.
- 8VjAH8ox
Vaihdoin koteloon uudet osat. Vain virtalähde ja levy jäi vanhaksi. Ainakin Debian pörähti käyntiin aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nopeutta vain tuli lisää huimasti.
Windowsissa taitaa tulla eteen aktivointi mikäli liikaa osia vaihtuu. Voiko merkkikoneen mukana tulleen Windowsin aktivoida uudelle laitteelle? Siinä vasta kysymys.- Asrock
Kyllä ainakin itsellä on jo yhden kerran aktivoitu uudelleen. Sarjanumeron sain näkyviin jollain ohjelmalla.
- pérsekivi:.
Asrock kirjoitti:
Kyllä ainakin itsellä on jo yhden kerran aktivoitu uudelleen. Sarjanumeron sain näkyviin jollain ohjelmalla.
.
"Eikö maailmassa ole mitään muuta kuin pérsekivi????????"
.
Jos käyttöjärjestelmä on Windows niin varaudu vähintäänkin asentamaan tämä uusiksi, ja mahdollisesti aktivoimaan soittamalla Microsoftille.
Eli ihan ensiksi, varmista kaikki. Tiedostot, sähköpostit, bookmarkit, peli tallennukset.. kaikki. Etsi Windowsin asennusmedia ja Microsoftin asiakaspalvelun numero, ja kaikkien ohjelmien asennusmediat ja kaikkien laitteiden ajurit.
Sitten kun vaihdat emolevyn niin asenna uusiksi koko hoito, vähiten säätöä sillä tavalla.- 20+7
Siis miksi edes vaihdat emolevyä, jos et selkeästi tiedä mihin vaihdat ja mitään muita osia et ole vaihtamassa?
Ei sitä nyt huvikseen vaihdeta, mutta huvinsa kullakin.- Asrock
Vaihdan, koska vanha ei tue SLI:tä ja haluan toisen näytönohjaimen...
- 6+15
Asrock kirjoitti:
Vaihdan, koska vanha ei tue SLI:tä ja haluan toisen näytönohjaimen...
En tiedä onko nykyään SLIllä merkittävää eroa vrt. tehokas yksi näytönohjain, ennen ei ainakaan merkittävää eroa, ellei halua 3Dmarkeilla päteä, mutta sillon ei mitään Asrockeja osteltu.
Suosittelen vielä vertaamaan paljonko saat tehoa irti samalla rahalla jos vaihdat näyttiksen parempaan tai prossun parempaan tjsp. Kyllä sillä SLIllä vähiten tehoa / euro saa, varsinkin jos emonkin joutuu ostamaan. Puhumattakaan jos virtalähteestä loppuu teho. - 202222
6+15 kirjoitti:
En tiedä onko nykyään SLIllä merkittävää eroa vrt. tehokas yksi näytönohjain, ennen ei ainakaan merkittävää eroa, ellei halua 3Dmarkeilla päteä, mutta sillon ei mitään Asrockeja osteltu.
Suosittelen vielä vertaamaan paljonko saat tehoa irti samalla rahalla jos vaihdat näyttiksen parempaan tai prossun parempaan tjsp. Kyllä sillä SLIllä vähiten tehoa / euro saa, varsinkin jos emonkin joutuu ostamaan. Puhumattakaan jos virtalähteestä loppuu teho.Tottakai kahdella kortilla saa enemmän irti kuin yhdellä. Eri asia on tarvitseeko niin paljon potkua
- topi4
1.Formatoi kiintolevy.2.Kone osiksi.3.Kasaa kone.4.Asenna ajurit ja käyttöjärjestelmä.5.Ja eiku surffaamaan.
- Miksi ???
Ihmeessä pitäisi asentaa uudelleen, vain puuttuvat ajurit lisäät ja se riittää. Aktivointikin verkon kautta todella helppo.
Se on suositeltavaa mutta toki ei pakollista.
- mister3
Eipä taida Winukka toimia kun vaihdat emon?
- onnistunee se
Toimii kun ennen viimeistä sammuttamista vanhalla emolevyllä käy laitehallinnasta "päivittämässä" kaikki ajurit microsoftin standardiajureihin niin silloin se käynnistyy uudella emolevyllä ja asentaa siihen sopivat ajurit.
XPllä ainakin näin, aktivointihommista en sattumoisin tiedä miten ne pelaa.
Toimii jos vaan piirisarja pysyy "suunnilleen" samassa puljussa . Eli ollaan joko Intelin leirissä tai AMD:en.
Sen verran olen noita emolevyjä päivittänyt että voin kokemuksesta sanoa.
Vaikka tässäkin tapauksessa piirin tulee eroa niin ajurit on samat, uusimmat taitaa olla
inteliltä ver. 9.4.0.1027 ja nuo käy kaikkiin intel pohjaisiin emolevyihin, ainakiin jostain P5 alkaen.- mister3
Kokemusta löytyy lähinnä kovalevyn vaihdosta toiseen koneeseen,mikä nyt on melko sama asia,niin silloin ei lähde Windows käyntiin.Ilmoittaaa että liian moni asia muuttunut ja pyytää korjauslevyä.Sellaista ei tietenkään ole koska uusi kokoonpano kyseessä.Tosin ei ole ollut emon ajurilevyä käytettävissä mikä olisi voinut auttaa.Eli pitää asentaaa Windows uudelleen.Kyse ollut Win7:sta Xp.eellä ilmeisesti vielä hankalampaa?
- Asrock
Emolevy saatu nyt asennettua paikalleen ja kaiken pitäisi olla kunnossa (luulisin), mutta tuli ongelma. En nimittäin tiedä mihin kohtaan virtapainikkeen liitin pitäisi kiinnittää? Kyseessä siis 2-pinninen liitin, jossa lukee PWR SW.
Ja tuo emolevy kyseessä:
http://www.jimms.fi/tuote/Z77-EXTREME4-M- manu-aalissa
Etupaneelin virtaliitin pitais olla PWRBTN kohdassa. siina on muitankin etupaneelin liittimia mm. pLed, ja hdLed..
tuoss on emolevyn pdf manuaali.
http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=Z77 Extreme4-M
sivulla 40 neuvottu liittimien paikat.. - Asrock
manu-aalissa kirjoitti:
Etupaneelin virtaliitin pitais olla PWRBTN kohdassa. siina on muitankin etupaneelin liittimia mm. pLed, ja hdLed..
tuoss on emolevyn pdf manuaali.
http://www.asrock.com/mb/manual.asp?Model=Z77 Extreme4-M
sivulla 40 neuvottu liittimien paikat..JES! Kiitos paljon. Tuota itsekin katselin mutta noita samanlaisia 9-pinnisiä paikkoja oli niin paljon, että en tiennyt mikä se niistä oli, mutta kannatti katsoa vähän tarkemmin. : )
- 0hm0
Asrock kirjoitti:
JES! Kiitos paljon. Tuota itsekin katselin mutta noita samanlaisia 9-pinnisiä paikkoja oli niin paljon, että en tiennyt mikä se niistä oli, mutta kannatti katsoa vähän tarkemmin. : )
Viitsisitkö kertoa, että mitä olet nyt saavuttanut sillä emolevyn vaihdolla?
- 10+13
0hm0 kirjoitti:
Viitsisitkö kertoa, että mitä olet nyt saavuttanut sillä emolevyn vaihdolla?
SLI tukea aloittaja halusi kun yhdessä kohtaa tiedustelin. Ehkä huonoin sijoitus rahallisesti koneessa. Uusi emo, sitten se toinen näyttis ja huonoimmassa tapauksessa uusi poweri. Tehoa ei kuitenkaan paljoakaan lisää heru, varsinkaan kun verrataan kulutettuun rahamäärään.
- Pyyhis
No ei se ihan noin yksinkertaista ole:
http://muropaketti.com/artikkelit/naytonohjaimet/geforce-gtx-760-sli-vs-gtx-780-ti
SLI:n kanssa voi tulla eteen ongelma, ettei kaikki pelit eivät tue sitä heti julkaisun jälkeen. Peli on silti pelattavissa yhdellä kortilla. Nvidia tekee sli-profiilit ajurehinsa päivitysten yhteydessä.
Toisinaan peli on niin keskeneräinen julkaisuhetkellä, ettei laitteistoa voi syyttää toimimattomuudesta. Omassa koneessa ei ole juuri sli ongelmia ole esiintynyt.- Asrock
Jossen jo sanonut niin näyttikseni on juuri tuo GTX760, joka tuossa vertailussakin oli. Kahden gigan muistilla vain. Jos nyt ymmärsin oikein nuo tulokset, niin halvemmalla pääsin, sen sijaan että olisin ostanut vaikka tuon GTX780Ti:n ja tehot olisi silti jääneet alle sen mitä kahdella 760:lla saadaan? (Ja se neljän gigan muistihan ei vielä 1920*1080p näytöllä paljoa mitään auta?)
GTX780Ti = 700€
vai
Emolevy 116€ GTX760 240€ = 356€
Ja tuohonhan mahtuisi vielä se powerikin, jos olisi tarve.
Ja sitä toista näyttistä minulla ei siis vielä ole, mutta sellaisen hankin sitten kun lompakko sen sallii. - Pyyhis
Asrock kirjoitti:
Jossen jo sanonut niin näyttikseni on juuri tuo GTX760, joka tuossa vertailussakin oli. Kahden gigan muistilla vain. Jos nyt ymmärsin oikein nuo tulokset, niin halvemmalla pääsin, sen sijaan että olisin ostanut vaikka tuon GTX780Ti:n ja tehot olisi silti jääneet alle sen mitä kahdella 760:lla saadaan? (Ja se neljän gigan muistihan ei vielä 1920*1080p näytöllä paljoa mitään auta?)
GTX780Ti = 700€
vai
Ja tuohonhan mahtuisi vielä se powerikin, jos olisi tarve.
Ja sitä toista näyttistä minulla ei siis vielä ole, mutta sellaisen hankin sitten kun lompakko sen sallii.Itsellä on 2x560gtx Ti korttia sli settinä, ja vaikka ne ovat jo vanhaa mallia, niin puhtia tuntuu riittävän. Pelailen 2048x1536 resoluutiolla, ja esim uusin Splinter Cell pyörii mainiosti liki maksimiasetuksilla. Reunanpehmennystä ei voi pitää täysillä.
- 14+8
"http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-2014010216261670622.png
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-2014010216270299118.png"
Noi kuvat kertoo aika paljon. Jos 5-10fps on 350 euron arvoinen niin kysyn vaan miksi sitten ostat koneen perustaksi roskaa, eli Asrockia kun rahaa tuntuu noinkin tärkeälle suorituskykyerolle riittävän? Ja pysyykö prossu varmasti perässä..- hehehee3
Mulla on semmonen kutina että näitä kaavioita on nähty ennenkin. Ettet vaan vedä hatusta ;D
- 16+18
hehehee3 kirjoitti:
Mulla on semmonen kutina että näitä kaavioita on nähty ennenkin. Ettet vaan vedä hatusta ;D
Ihan sieltä Muropaketin testistä noi kuvat linkkasin, http://muropaketti.com/artikkelit/naytonohjaimet/geforce-gtx-760-sli-vs-gtx-780-ti Pyyhis tuon aiemmin laittoi.
Pitihän sitä nyt kuvat kaivaa erikseen ettei tarvi kohta erikseen sanoa missä kohtaa testiä noin sanottiin.
Voi ton lisäks kaivaa niitä Toms Hardwaren testejä tai mitä hyvänsä. Se SLI ei suuren rahan arvoinen ole. Ymmärrän kyllä jos on alunperin SLI emo ja sitten kun teho loppuu niin ostetaan käytettynä pilkkahintaan toinen samanlainen näyttis. Ja powerikin on tarpeeksi tehokas. Sitä en taasen ymmärrä, että laitetaan viittä vaille koneen arvon verran kahden FPS:n takia, mutta pohjalle surkean valmistajan emo. Onnea vaan, ostaahan jotkut uusia Ladoja kun niissä on nahkaratti, mulle kelpaa käytetty Mersu. - Asrock
"Jos 5-10fps on 350 euron arvoinen..."
Siis nyt en oikein ymmärrä, että miten kaikkien minun katsomien testien mukaan fps:n pitäisi paikoin, jopa yli kaksinkertaistua yhteen näytönohjaimeen verrattuna, mutta sitten S24:ssä ihmiset huutaa, että "ei se toinen mitään auta". Ei sillä että minä mitään erityisemmin ymmärtäisin, mutta tätä en VARSINKAAN ymmärrä. - Asrock
Asrock kirjoitti:
"Jos 5-10fps on 350 euron arvoinen..."
Siis nyt en oikein ymmärrä, että miten kaikkien minun katsomien testien mukaan fps:n pitäisi paikoin, jopa yli kaksinkertaistua yhteen näytönohjaimeen verrattuna, mutta sitten S24:ssä ihmiset huutaa, että "ei se toinen mitään auta". Ei sillä että minä mitään erityisemmin ymmärtäisin, mutta tätä en VARSINKAAN ymmärrä.Tai no ei kyllä ihan "yli kaksinkertaistua", mutta ainakin lähes kaksinkertaistua.
- Pyyhis
Jos joku väittää ettei toisesta kortista ole apua, niin ei tiedä mistä puhuu. Omassa koneessa on ollut puolitoista vuotta sli käytössä, ja se tullut testattua melkoisen monella pelillä.
Esim Crysis3 ei pyörisi 560gtx ti:llä käyttämilläni asetuksilla yhdellä kortilla, mutta kahdella menee hyvinkin sujuvasti. Asia on helppo todeta kytkemällä toinen kortti pois päältä.
Fps:ää sli ei tuplaa, mutta oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että se tuo huomattavan teholisän peleihin jotka sitä tukevat. Kaikissa peleissä ei ole sli tukea.- 5+8
En minä sitä kiistä, etteikö siitä hyötyä saa, varsinkin korkeilla asetuksilla ja resoluutioilla pelatessa, mutta niinkuin testi osoittaa, uusilla tehokkailla korteilla SLI ei ole ainakaan kustannustehokas ratkaisu, varsinkin jos pitää erikseen hommata emolevy ja poweri siihen. Siitähän tässä on kyse.
- ahlamsahlam
5+8 kirjoitti:
En minä sitä kiistä, etteikö siitä hyötyä saa, varsinkin korkeilla asetuksilla ja resoluutioilla pelatessa, mutta niinkuin testi osoittaa, uusilla tehokkailla korteilla SLI ei ole ainakaan kustannustehokas ratkaisu, varsinkin jos pitää erikseen hommata emolevy ja poweri siihen. Siitähän tässä on kyse.
"GTX780Ti = 700€
vai
Ja tuohonhan mahtuisi vielä se powerikin, jos olisi tarve."
Ihan totta tuo...Joten miten niin "ei ole kustannustehokas ratkaisu"? - 17+20
ahlamsahlam kirjoitti:
"GTX780Ti = 700€
vai
Ja tuohonhan mahtuisi vielä se powerikin, jos olisi tarve."
Ihan totta tuo...Joten miten niin "ei ole kustannustehokas ratkaisu"?Huoh, siten, että sillä yhdellä GTX760 pärjää aivan tasan varmasti.
Siihen kalleimpaan mahdolliseen on naurettavaa verrata.
Ja edelleen, jos haluaa kalleinta ja parasta mahdollista, niin miksi ostaa paskimman merkkisen emolevyn?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734