saako kytkeä jos on ketjupanta?

ketjupanta koiralla

saako kytkeä koiran jos sillä on ketjupanta? Vai pitääkö ottaa toinenkin panta kaulaan kytkemisen vuoksi?

16

465

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amores perros

Enpä suosittele ketjupannassa kytkemistä. Niihin tilanteisiin tavallinen panta, ettei painavahko ketjupanta luiskahda koiran pään yli ja koira pääse irti. Läheltä piti!- tilanteessa olen murkkuikäisen koiran kanssa ollut. Nykyään sillä on myös kuonopanta nylonisen "kuristus"(yök mikä sana!)pannan lisäksi, varmasti ei pääse vahingossa eikä omin avuin irti kytkettynä.

• luomuhurtta

ottaisin toisen panna, sellaisen tukevan nahkaisen, oletan että ketjupantaa käyttävä koira on isohko, joten en luottaisi pikalukkovehkeisiin. Hyvä nahkapanta kestää koko koiran elämän ja jää perinnöksi vielä seuraavallekin (kokemusta)

• zenmaster

voi kytkeä, siis tilapäisesti esim. kaupan eteen ja ei ole ollut ikinä mitään ongelmia. Ketjupanta (koulutuskaulain) tulee olla oikean kokoinen, eli kun se ketjupannan saa juuri ja juuri pujotettua koiran pään läpi, niin silloin koko on oikea. Muutoin se saattaa luiskahtaa pois.

• täällä

ok. Tulossa on 55cm kokoinen ja koiran pää on 50cm. Koiran vetämiseen tulee ketjupanta ja kokoa koiralla on vähemmän ku saksari. Ketjupantaan ei siis ole yhtä oikeaa vastausta.....

• Hallintakeino

Laita myös tavallinen, kestävä panta. Sen voit kiepauttaa ketjupannan ympäri ja kiinnitys ketjupannan lenkkiin. Ei lähde mikään koira tästä, koettu keino.

• a p

nyt en ymmärrä, tarkennatko miten ympäri? x-/

• Hallintakeino
        a p kirjoitti:

nyt en ymmärrä, tarkennatko miten ympäri? x-/

Laitan ensin ketjupannan ja päälle nahkaisen pannan kiinnittäen niin että se kiertää ketjupannan ympärille kiinnittäen sen. Se myös pikkasen tasaa ketjupannan vaikutusta ettei ole liian terävä nykäisy.

• Itsellä on kurrarissa ollut kytkettynä koiria.

Eikä ole niiden takia mihinkään karannut, mutta kaulapannasta on kyllä päässyt luikahtelemaan koiria, on päänsä saannut vedettyä kaulapannasta.

Kurrareilllakin on eroja soikea ketjumallin kurrari on jopa varallinen koiralle koska ketjuosat saattaa mennä poikittain eräällä koitsulla jäi jopa mulla korvaa väliin lähti se ketju ketjujen taivaaseen:D. Alla ks; pannan malli mitä kannattaa välttää.

Kannattaa katsoa myös että ketjuosat on hitsattu ja on hyvä huomioda myöskin KURRARIT syövät karvaa sekä saattaa turkkiakin värjätä.

http://www.doggallery.fi/tuotekuvat/900x600/Satiinipintainen_kiristv_ketjukaulain_koiralle.jpg

• nnnnn,

Suututtaa nämä kuristuspantojen käyttäjät ja suosijat.
        Rääkkäystä.

• nnnnn, kirjoitti:

Suututtaa nämä kuristuspantojen käyttäjät ja suosijat.
        Rääkkäystä.

Parempi olisi koira opettaa kulkemaan ilman vetämistä, itse olen kurrareita ja puolikuristavia aikoinaan testannut sekä lenkkipantaa, mutta todennut että tavallinen panta on hyvä, jos haluaa koirasta huurjan pelottavan tai kiltin näköisen niin löyty niin niitipantaa kun pinkinväristä pantaa.

Itse osaan koiria koulutaa että ei vedä, , eikä tarvii missään vedonestovaljaissa kuljetella jos vaivautuu opettamaan koirat opetetaan vetämättä kulkemaan.

Ison koirankin jos opettaa kulkemaan kaulapannan kanssa niin kulkee nätisiti yhdelläkin sormella, ainkin mulla ei tarvii kaksin käsin pidellä hihnasta kiinni.

Itse en suosi kurraria se ei poista ongelmaa mikä on hihnan toisessa päässä meinaa laiskassa omistajassa mikä ei viitsi opettaa koiraansa kulkemaan nätisti.

Kuvan koirallakin ei koskaan ole vedonestovaljaita käyttännyt; ei kurraria eikä kuonopantaa, vaan pelkästään kaulapantoja.

• varovaisuus valttia

Normaali panta jos koira kytketään johonkin.

Kuristuspanta muutenkin huono niskan kannalta.

Hyvä panta menee kahden nikaman yli eli on riittävän leveä.

Kaupan eteen en kytkisi ilman valvontaa..kaikenalaista ikävää olen nähnyt koiralle tapahtuvan tosin olen puuttunut heti.

Eli viskataan sätkällä ja muulla tai jopa potkitaan jos sellainen jota uskaltaa. Humalaiset roikkuneet koiran kimpussa etc..ja omani meinasi humalainen irrottaa koirani hihnasta. Sanoin puistotyöntekijälle jos valvoisi koiraani sen aikaa kun olen kaupassa ja suostui. Kertoi sitten humalaisesta miehestä joka tuli öykkäröimään..ja vapauttamaan eläimiä. En sen jälkeen ole jättänyt koiraani valvomatta.

• varovaisuus valttia

Lisäys en siis tuolloinkaan jättänyt valvomatta kun sain koirani perään katsojan. :)

Mutta parempi jättää kotiin kauppareissujen ajaksi.

• Amores perros
        varovaisuus valttia kirjoitti:

Lisäys en siis tuolloinkaan jättänyt valvomatta kun sain koirani perään katsojan. :)

Mutta parempi jättää kotiin kauppareissujen ajaksi.

Kurrari, ei maistu suussa yhtä kakalta kuin _kuristus_panta.
        Ketjukurrarille keksii hyvää uusiokäyttöä vaikka avainketjuna. Metallinkeräyslootikkoonkin ovat vallan mainiota tavaraa. :D
        Se kuluttaa turkkia aivan hulluna, pakkasella johtaa kylmää. Nylon-kurrari on parempi.

• gfghgfhhfgh
        Amores perros kirjoitti:

Kurrari, ei maistu suussa yhtä kakalta kuin _kuristus_panta.
        Ketjukurrarille keksii hyvää uusiokäyttöä vaikka avainketjuna. Metallinkeräyslootikkoonkin ovat vallan mainiota tavaraa. :D
        Se kuluttaa turkkia aivan hulluna, pakkasella johtaa kylmää. Nylon-kurrari on parempi.

Normaali panta tai valjaat varsinkin on fysiologisesti paras koiralle..

Toki vaatii kunnon koulutuksen jolloin ei kisko.

Kuristuspannoilla ei ole virkaa ylipäätänsäkään jos koira koulutetaan. Huomannut että ne jotka ei kouluta koiriansa käyttää näitä sillä heillä usein "vahva koira joka tällöin on parhaiten hallinnassa"...

Meillä ei isoillakaan käytetä kuristuspantaa kun tarvetta ei ole.

• sopii mikä sopii

Kuristuspanta on muuten kielletty suomen laissa.Puolikuristava on sallittu vain.Kyllä sillekkin on käyttönsä sillä koira tietää jotta vetää liikaa kun panta tiukkenee ainakin minun koira.Ei tarvitse tehdä pahinta virhettä jonka tekee vain idiootit eli nykimistä hihnasta.

• Kuristuspannat on sallittu suomessa, mutta piikkipannat on suomessa kielletty, lukasin erään ihmisen kirjoitusta ja tarinaa kuinka vaikeata oli suomesta saada piikipanta, mitä jotkut viellä koiria koulutuksessa käyttävät

Piikkipannassa piikit on sisäpuolella. Ap kysyi kuristuspannasta mikä on suomessa sallittu ja jopa näyttelyissä niitä ihmiset käyttävät, itse sain aikoinaan moitteita kun leveätä kaulapantaa pidin kehässä, saman rodun koirilla oli osalla oli kurrarit kaulassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe