Tekonivel polvessa,kauanko kestää parantua

Arvo Einar 74

Luin tuolta taempaa vanhaa juttua joka oli vuodelta 2008 alkanutta.Oma ongelma on kyllä tuore ja kysyisin tekonivel veteraaneilta kokemuksia toipumisesta joka minulla on ehkä hidasta.Polvi leikattu marraskuun lopussa ja sairalassa sen päälle 3 pv jonka jälkeen kotiin missä heti paljon jalkeilla,oma toiminen täytynyt olla kun yksin asun,sentään kauppa apua saaden jonkun viikon.Helmikuun alussa tarkastus jossa kaikki tukimukset hyvät samoin röngtenkuva hyvä, taivutus myös hyvä.Silti vielä pakosti lääkettä Panataps nappi aamu ja ilta sekä melkein joka yö Mopicia eikä uni ole ehjää silläkään.Haava on kiristävä ja paksu ja tekee ikävän kivun jumpassa ja muutenkin polttelee,ei ole tulhdusta kumminkaan. Kepit on pois käytöstä jo 8 viikon jälkeen mutta polvi kipeytyvä ja kestää juuri lyhyen kauppa reissun. On myös kuumottava yhä ja turvoksissa edelleen mitä ihmettelen kun tutkimuksissa ei tulehdusten merkkiä ollut. Kun vertaan noihin mitä luin, nopeisiin parantumisiin niin alkaa luottamus mennä.Leikkaukseen menin sillä mielellä että nopeasti kuntoutuisin.Peruskunto hyvä,vähän ylipainoa on,en tupakoi.
Miten muut, onko kokemusta näin hitaasti toipumisesta ja mikä oli lopputulos? Tuliko polvesta hyvä?

6

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Handicapped

Hidas toipuminen oli minullakin, saikkua töistä 3 kk, joka juuri ja juuri riitti. Alku oli kipujen suhteen yhtä helvettiä, mutta kuukauden jälkeen alkoi hyvin hitaasti helpottaa. Turvotus helpotti noin 2 kk kuluttua. Leikkauksestani on nyt kulunut 2,5 vuotta ja tokihan polveni on nyt kävelykelpoinen, mutta ikinä ei tule olemaan entisellään.

Koskaan en enää voi kuvitella juoksevani (olen 52 v.), polvillani en voi enää olla ollenkaan ja epämääräiset - mutta hallittavat - kivut ovat koko ajan seuranani. Olen syönyt Burana 600 mg neljä vuotta. Saa nähdä kuinka kauan sisuskaluni kestävät...?

Entiselle aktiiviurheilijalle tämä kaikki on ollut ja on edelleen melkoista luonteen kouluttamista, uskokaa pois. Mutta edelleen haaveilen, että pääsisin joskus vielä tanssimaan korkkareissa.

• kestää joskus

Joillakin vain kestää kauemmin.Eikä se polvi tule ikinä olemaan kipuilematta.Sään muutokset vaikuttaa aina minun polveen ja nykyisin niitä riittää ikävä kyllä.Meni lähes vuosi kun polvi oli siinä kunnossa jotta voi puhua ettei leikkaus enään vaivannut.

• Mulla oli leikkaus 16.1 tänä vuonna. Kahta keppiä käytin neljä viikkoa, sitten jätin toisen pois. Ilman keppiä liikun sisällä nyt neljättä päivää. Jalka väsyy kun siinä ei ole voimaa. Turvotusta jonkun verran, kipuja ei juuri ole mutta rauhattomuutta.

Fysioterapeutti sanoi että on parantunut erinomaisesti, en tiedä onko näin. Taipuu kyllä hyvin, mittasi 122 astetta. Suoraksi saaminen on vaikeampaa, välillä saan, toisinaan jää vähän vajaaksi.

Voimaharjoittelun saan aloittaa tämän viikon lopulla kunhan leikkauksesta on kuusi viikkoa. Omatoimisuus on kaiken A ja O. Joka päivä pitää jaksaa jumpata ja venytellä. Mulla on kuntopyörä jota poljen vielä ilman vastusta.

Semmoista ylä- ja alamäkeähän tämä on. Hyvää päivää seuraa huonompi. Yöuni on katkonaista. En tiedä mistä johtuu kun särkyäkään ei enää ole. Yöksi otan kaksi Panacodia, päivällä vain tarvittaessa Burana 600.

Niin olen kuullut että vasta vuoden, puolentoista päästä näkee milainen polvesta on tullut. Siispä ei auta muuta kuin odottaa ja jumpata ja uskoa ja luottaa että hyvä tulee!

Tsemppiä kaikille!

• Puujalka

Mulla leikattiin oikeaan polveen tekonivel 5.2 eli noin 3 viikkoa sitten. Nyt viikon olen jo kävellyt ilman keppejä, särkylääkettä otan vain aamulla treenejä varten. Tietysti arpikudos hiukan kiristelee ja koipi turpoaa Iltaa kohden. Jokainen päivä näyttää olevan parempi. Saikkua on huhtikuulle, toivottavasti silloin jo pääsisi töihin.

• "piive"

No sullapa on parantunut nopsaan! Mulla leikkauksesta tänään seitsemän viikkoa ja viikon verran olen liikkunut ilman keppejä. Nyt on voimaharjoittelu alkanut. Jokainen päivä on aina vähän parempi ja alan uskoa että tästä vielä kunnon koipi tulee. Viikon päästä tapaan ortopedin.

• Entinen urheilija

Toiset selviävät polven tekonivelleikkauksesta nopeasti. Kaippa lähtötasolla on merkitystä ja lihaskunto pitäisi olla hyvä, mutta mitäs teet kun on kipeä eikä pääse liikkumaan. Itselleni laitettiin nivel kaksivuotta sitten. Kivut ovat edelleen olemassa. Jumpannu olen omatoimisesti sekä fysikaaalisessa hoidoissa käynyt yli sata kertaa. Panacodia joudun pahimpiin kipuihin ottamaan. Burana ja panadol eivät sovi Panacodin kanssa samanaikaisesti käytettäväksi. piiveen tulisi kysyä lääkityksestä ortopediltänsä.
      Noin 30 - 35 % polvileikatuista oirehtii, niistä ei vain paljon puhuta. Uskon vielä
      jonakin päivänä pystyväni pelaamaan Golfia. Nyt se ei onnistu koska kilometrin kävely ottaa koville.Olen iloinen niiden puolesta joillekka leikkaus on antanut uuden paremman elämän. Tsemppiä kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8053
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5657
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5003
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4943
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe