HELP!

supbro

Mitenkäs onnistuu langattoman reitittimen liittäminen kytkimeen?

Eli yksiporttinen kaapelimodeemi--kytkin--reititin?

Syy miksi täytyy olla näin, on se että osalle laitteista tarvitsen NAT1 ja langattomille NAT2. Reititin on D-Link DIR857 jota ei saa siltaavaksi. Kiitos.!

10

217

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+8

Ööh tökkäämällä johto sisään?

Itellä oli edellisen netin aikana Telewellin 501 yksiporttinen modeemi, josta johto kytkimenä toimivaan vanhaan A-Linkin RR44 ja siitä tarpeelliset johdot koneisiin, sekä yksi johto Buffalon airstationille, josta lähti WLAN ja lisää johtoja koneisiin.

• supbro

Kyllä, mutta sulla oli telewell ilmeisesti siltaavana? Mun tapauksessa modeemin on siltaava, johon on kytketty kytkin ja kytkimeen reititin, mitä ei saa siltavaaksi. Eli tässä kohtaa pelkään sitä että meneekö koko netti sekasin jos mulla on tavallaan 2 eri sisäverkkoa. Ilmeisesti DHCP:n pois ottaminen ja reitittimen ip:n vaihto saattaisi auttaa asiaa.

• 3+20

Juu siltaavana oli tuo telewell. NATilla oleva sisäverkkohan mulla oli viimesenä, joten ei se päässy sekottaan sitä kytkimellä olevaa siltaavaa verkkoa.
        Kauan aikaa kun tuon olevan laittanut, mutta en muistaakseni edes joutunut liiemmin tekemään asetuksia lainkaan, mitä nyt WLAN ja NAT jutut loppupäähän.

Modeemin jälkeen tulevaa kytkimellä olevaa verkkoa hädin tuskin voinee sisäverkoksi sanoa, kun se tosiaan oli siltaava ja koneiden välillä ei ollut tiedosto/tulostinjakoa, eli periaatteessa "jatkettu ulkoverkko" se oli, jonka perässä tämä reititin ja sen NAT verkko.

Ei kai tuo kokeileminen kauaa vie, sillähän se selviäisi.

• tuplamakiaa

Jaa, ettäko 3 eri laitetta?

reititin, kytkin, modeemi, mistä näitä saa?

Itsellä on kaikki samassa laitteessa.

Sitten itse asiaan.

Etsi netistä laitteen käyttoohjeet. ( sorry, ei ole skandeja koneessa ). Enkä viitsi
      pelata virtuaalisen näppiksen kanssa, kun sekään ei aina toimi kunnolla.

• 15+10

On itsellänikin nykyään tuossa kaikki yhdessä laitteessa, mutta aina ei näin ollut. En olisi muuten vaihtanut, muttakun liittymä on nykyään VDSL2 niin oli pakko. Oli aikoinaan kertynyt sieltä täältä laitteita ilmaiseksi enkä nähnyt syytä laittaa about 70€ siihen minkä saan aikaiseksi 5 minuutissa olemassa olevilla ilmaisilla laitteilla.

RR44 ei ollut ADSL2 , joten toisen liittymän mukana 1 porttinen ADSL2 kykenevä Telewelli meni siihen kärkeen, jotta netistä sain uudesta jotain irti ja RR44 perään, jotta useamman koneen saa nettiin. En tarvinut / halunnut sisäverkkoa, joten riitti, että se oli kytkimenä. WLAN- laitteita ei tuolloin itselläni ollut ja todella epäluotettavia & hitaita olivat muutoinkin. Myöhemmin sain Airstationin ja sitten tuli läppäri, jossa oli WLAN. Samalla pistin Airstationin reitittäväksi ja tein parille koneelle sisäverkon sekoittamatta olemassa olevaa järjestystä.

Kaikki toimii, joten miksi olisi pitänyt ostaa 60-100 eurolla purkki? Säästäähän se tilaa ja johtoja, mutta se ei paljoa iloa anna. Nyt on toki tilanne eri kun on VDSL2 . Se on totta, että varsinaisia pelkkiä kytkimiä tuskin on 2000 luvun puolella saanutkaan. Tuolla kuitenkin on yksi 16 paikkanen pyörimässä ja oli aikoinaan sillekin käyttöä.

• Natiainen

Eihän kytkimellä NATtia saa. Mihin tarvit eri NATteja? Jos tosiaan kaksi eri NATtia, niin sitten kaksi reititintä. Sitten eri NATit eivät ole samassa sisäverkossa.

• supbro

Ei saakkaan, eikä ole tarvetta eri nateille. Mutta, langattoman sisäverkon tarvitsen ja sen saa hoitaa D-Link. Mitään ongelmaa ei pitäisi olla, koska langalliset laitteet saavat julkiset osoitteet ja langattomat saavat osoitteensa D-Linkiltä. Ainoa ongelma on enää se että yhteydet ovat hitaan tuntuisia. 100/10 netillä ei pitäisi enää kovin hitaille tuntua.

• Outo kytkentä
        supbro kirjoitti:

Ei saakkaan, eikä ole tarvetta eri nateille. Mutta, langattoman sisäverkon tarvitsen ja sen saa hoitaa D-Link. Mitään ongelmaa ei pitäisi olla, koska langalliset laitteet saavat julkiset osoitteet ja langattomat saavat osoitteensa D-Linkiltä. Ainoa ongelma on enää se että yhteydet ovat hitaan tuntuisia. 100/10 netillä ei pitäisi enää kovin hitaille tuntua.

Mihin sitten tarvit kytkintä? Eikö reititintä voi kytkeä suoraan modeemiin? Haluatko tosiaan langalliset laitteet julkisiksi? Kuulostaa hyvin oudolta, joten et vieläkään ole antanut riittävää tietoa tavoitteistasi.

Hitaus johtunee ihan muista syistä.

• supbro
        Outo kytkentä kirjoitti:

Mihin sitten tarvit kytkintä? Eikö reititintä voi kytkeä suoraan modeemiin? Haluatko tosiaan langalliset laitteet julkisiksi? Kuulostaa hyvin oudolta, joten et vieläkään ole antanut riittävää tietoa tavoitteistasi.

Hitaus johtunee ihan muista syistä.

Voi kytkeä, mutta tarvitsen eri sisäverkon langattomille laitteille ja se onnistuu kytkemällä reitittimen kytkimeen. Ongelma on siltikin vielä mystisessä packet loss:issa.

• Näin on
        supbro kirjoitti:

Voi kytkeä, mutta tarvitsen eri sisäverkon langattomille laitteille ja se onnistuu kytkemällä reitittimen kytkimeen. Ongelma on siltikin vielä mystisessä packet loss:issa.

Heitä se kytkin mäkeen, et tee sillä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      202
      1201
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      757
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      722
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      199
      668
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      631
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      48
      608
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    9. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      559
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      553
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      291
      531
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      51
      518
    14. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    15. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      35
      507
    16. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    17. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      503
    18. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      481
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      32
      461
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      456
    Aihe